ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی؟ {10 علت اصلی}

علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

دانش آموزانی که در دبیرستان مشغول به تحصیل هستند به دلیل این که در شرایط اجتماعی، فردی و خانوادگی زیادی قرار می گیرند می توانند دچار افت تحصیلی شوند. معمولا این پدیده در دانش آموزان پایه‌های بالاتر بیشتر مشاهده می شود؛ اما علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی چیست؟ چرا این دانش آموزان به جای این که برای موفقیت در کنکور تلاش کنند، دچار افت‌ تحصیلی می شوند. آگاهی در مورد 10 علت اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و نحوه برخورد با آن ها به شما کمک می کند تا بتوانید این دوره تحصیلی را با تلاش بیشتری برای موفقیت در کنکور پشت سر بگذارید.

از آن‌جا دانش آموزان مستعد با معدل عالی نیز می توانند دچار افت تحصیلی شوند. لذا پرداختن به این موضوع یکی از موارد مهم کارشناسان ایران تحصیل در این مقاله است. در ادامه به ۱۰ علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی اشاره می کنیم. حال اگر دانش آموز شما به خاطر مشکلات دیگری دچار افت تحصیلی شده باشد می توانید برای حل آن با مشاوران ایران تحصیل به شماره تلفن 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی

افت تحصیلی یکی از مشکلاتی است که خیلی از خانواده ها و دانش آموزان با آن درگیر هستند. این اتفاق زمانی رقم می خورد که وضعیت تحصیلی دانش آموزان نسبت به قبل ضعیف تر شده و تداوم بیابد. این کار در صورتی که حل نشود می تواند منجر به مردودی دانش آموز شود. لذا لازم است دانش آموزان، دبیران و والدین دانش آموز علت افت تحصیلی آن را در مقطع دبیرستان پیدا کرده و حل کنند. با توجه به این تاثیر نمرات دوره دبیرستان در کنکور سراسری بسیار بالا است. لذا حل کردن این موضوع در این دوره نسبت به دوره های قبل اهمیت زیادی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های نوین مطالعه کنکور سراسری کلیک کنید.

افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی

 

مشکلات و علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

در حال حاضر علل زیادی برای افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان وجود دارد که هر کدام از آن ها ریشه در مشکلات مختلفی دارند. شما باید آن ها را ریشه یابی کرده و حل کنید تا بتوانید به ادامه تحصیل با انگیزه بالا بپردازید. در ادامه به ۱۰ مورد از علت افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان اشاره می کنیم.

 

عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان دبیرستانی

یکی از دلایل افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی نداشتن اعتماد به نفس است. این علت، یکی از علل فردی است که ریشه در خود دانش آموز دارد. معمولا در این حالت دانش آموز نقاط قوت را در خود را نادیده گرفته و برای رفع آن تلاش نمی کند. در نتیجه این دانش آموز همیشه منتظر شکست و افت تحصیلی است. در ادامه این روند نمرات درسی دانش آموز ضعیف و ضعیف تر شده و از مدرسه کنار زده می شود. لازم به ذکر است برخی از نقاط ضعف دانش آموزان حل شدنی نیست و دانش آموز ناچار است با آن کنار بیاید. در این صورت باید آن را قبول کرده و جزو نقاط ضعف خود به شمار آورد.

برای اطلاع در مورد رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه و 10 نکته مهم شب امتحان کلیک کنید.

 

نداشتن مهارت کافی برای مطالعه دروس دبیرستان

یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان نداشتن مهارت کافی برای مطالعه دروس است. معمولا در دبیرستان حجم درس ها زیاد می شود و دانش آموزان با انتخاب رشته در شاخه های جداگانه‌ای قرار می گیرند. ممکن است آن ها با مهارت مطالعه درس آشنایی نداشته باشند و دچار افت تحصیلی شوند. به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی بارها یک متن علمی را مطالعه کند ولی نتواند آن را متوجه شود. لذا این پدیده می تواند باعث افت تحصیلی دانش آموز شود. در این جا لازم است دانش آموز با مهارت های مطالعه دروس دبیرستان آشنا شود تا آن ها را خوب یاد بگیرد. جهت حل این مشکل می توانید مقاله تغییر روش های نادرست مطالعه را بخوانید یا با مشاوران تحصیلی ایران تحصیل تماس بگیرید.

در برخی مواقع می توان علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی را به دلیل هوش کم یا مشکلات روحی روانی آن ها دانست که می تواند تاثیر مستقیمی روی مطالعه آن ها داشته باشد. همان گونه که می دانید با ادامه تحصیل دانش آموزان پایه های آن ها سخت تر شده و آن ها باید تلاش بیشتری برای یادگیری مطالب صرف کنند. به همین دلیل دانش آموزانی که بهره هوشی پایین تری دارند به مشکل برخورد می کنند و نمی توانند پایه های تحصیلی خود را قوی کنند. به همین دلیل در این جا لازم است مشکلات آن ها را حل کنند.

نداشتن مهارت کافی برای مطالعه دروس دبیرستان

جهت کنترل وسواس در مطالعه کلیک کنید.

بی انگیزه بودن برای تحصیل و مطالعه دروس دبیرستان

برخی از دانش آموزان ممکن است انگیزه کافی برای مطالعه درس را نداشته باشند. این مشکل می تواند ناشی از ترس از شکست، هدف گذاری اشتباه، تنهایی، اهمال کارها و تنبلی، داشتن افسردگی و مشکلات روحی باشد؛ بنابراین در این جا دانش آموز دچار افت تحصیلی شده و نمی تواند درس بخواند. به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده دانش آموزی با داشتن مدرک دانشگاهی بیکار باشد، در این صورت دانش آموز برای ادامه تحصیل بی‌انگیزه شده و دچار افت تحصیلی می شود.

البته در برخی مواقع نداشتن هدف مشخص برای تحصیل، یکی از علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان است؛ زیرا این دانش آموزان نمی دانند که با درس خواندن به کجا برسند و چه کارهایی را انجام دهند. لذا آن ها سردرگم شده و افت تحصیلی می کنند.

 

عدم برخورداری از سلامت جسمانی و روانی در افت تحصیلی دانش آموزان

مشکلات جسمی و روحی می تواند روی افت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد. به عنوان مثال اگر دانش آموزی کم شنوا باشد نمی تواند درس را در کلاس به خوبی بشوند یا اگر دچار افسردگی باشد نمی تواند تمرکز خود را به معلم و کلاس درس سوق دهد. لذا دچار افت تحصیلی شده و نمره های پایینی می گیرد. حال اگر این دانش آموز با این وضعیت ادامه تحصیل دهد با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد شد. لذا لازم است به این دانش آموز در کلاس درس و مدرسه توجه ویژه ای داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر روش صحیح مطالعه و مرور نفرات برتر کلیک کنید.

 

صرف زمان زیاد با فضای مجازی و افت تحصیلی

امروزه استفاده از گوشی و تجهیزات هوشمند باعث شده که دانش آموزان وقت زیادی را در فضای مجازی صرف کنند. هر چند که استفاده از این فناوری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز موثر است؛ اما استفاده از آن برای موارد غیرضروری باعث می شود که شما دچار افت تحصیلی شوید. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی باعث می شود که شما تکالیف درسی خود را عقب بیندازید و در نهایت در فرصت باقی مانده آن ها را با سختی انجام دهید. برای امتحانات درس نخوانید و نمرات پایینی را بگیرید. این دسته از دانش آموزان نمی توانند زمان خود را مدیریت کنند و کارهای درسی و تحصیلی خود را در فرصت مناسبی انجام دهند.

صرف زمان زیاد با فضای مجازی و افت تحصیلی

 

عدم استقلال فردی در انجام کارهای تحصیلی

برخی از دانش آموزان دبیرستانی هنوز یاد نگرفته اند که چگونه کارهای تحصیلی خود را به صورت انفرادی انجام دهند. آن ها از کودکی یاد گرفته اند که کارهای تحصیلی خود را به کمک والدین انجام دهند. در حالی که با گذشت زمان به خصوص در دوره دبیرستان که حجم درس ها سنگین می شود والدین نمی توانند به آن ها کمک کنند. در نتیجه آن ها دچار افت تحصیلی می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد افزایش راندمان مطالعه و تکنیک های آن کلیک کنید.

وجود بیماری جسمی یا روانی در والدین و افت تحصیلی

یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی می تواند وجود بیماری یا مشکلات روحی در والدین باشد. وجود بیماری جسمی در والدین برخی از دانش آموزان باعث می شود که آن ها وقت زیادی را برای مراقبت از آن ها در خانه صرف کنند. لذا زمان کمتری را برای رسیدگی به درس و مدرسه خواهند داشت و نمی توانند نمره خوبی در امتحانات بگیرند. لذا دچار افت تحصیلی می شوند. حال اگر بیماری والدین آن ها عود کند، ممکن است مجبور شوند ترک تحصیل کنند. این مشکل برای دانش آموزانی که والدینی با بیماری روانی دارند نیز صدق می کند.

 

افت تحصیلی؛ نتایج وضعیت اقتصادی پایین خانواده

همان طور که می دانید وضعیت اقتصادی پایین در خانواده می تواند یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان باشد؛ زیرا تحصیل در مدرسه نیاز به هزینه دارد که والدین باید آن ها را تامین کنند. حال اگر وضعیت اقتصادی خانواده به هر دلیلی آشفته باشد در این صورت فکر دانش آموز از مدرسه به بازار کار تغییر پیدا می کند. لذا او مدرسه را رها کرده و به سمت بازار کار می رود.

وجود طلاق و زندگی با نامادری یا ناپدری باعث می شود که دانش آموز شرایط خوبی در خانواده برای ادامه تحصیل حس نکند. در این صورت او دچار افت تحصیلی شده و ترک تحصیل خواهد کرد.

 

وجود مشکلات در نظام آموزشی مدرسه و افت تحصیلی

مشکلات در نظام آموزشی دبیرستان می تواند یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی باشد؛ زیرا وجود معلمانی با شیوه تدریس بد و سختگیر می تواند دانش آموزان را از مدرسه فراری دهد. همچنین اگر یکی از مسئولین مدرسه طرز رفتار درست با دانش آموزان را بلد نباشد. در این صورت دانش آموزان دچار افت تحصیلی شده و استرس دائمی برای رویارویی با این مشکلات را خواهند داشت.

جهت اطلاع در مورد مشاوره افزایش تمرکز در مطالعه با رتبه های برتر کلیک کنید.

وجود مشکلات در نظام آموزشی مدرسه و افت تحصیلی

 

مشکلات جامعه و افت تحصیلی دانش آموزان

یکی دیگر از علت افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه است. وجود تنش و گسترش اعتیاد به خصوص در نوجوانان می تواند باعث افت تحصیلی آن ها شود. دانش آموزانی که با دوستان نابابی به بیرون می روند می توانند به سمت خلاف حرکت کنند و از درس و کتاب خود دور شوند. لذا آن ها دچار افت تحصیلی شده و از درس عقب می مانند.

لذا والدینی که سبک فرزند پروری سهل گیرانه ای دارند باید بدانند که در سنین نوجوانی فرزندان آن ها بیشتر در معرض اعتیاد و  کارهای خلاف هستند. به همین دلیل آن ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

 

راه حل های افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی

حالا که با علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی آشنا شدید حتما از خود سوال می کنید که چگونه آن ها را حل کنیم و چه راه حلی برای مشکلات افت تحصیلی در دانش آموزان وجود دارد. در ادامه به چند مورد از راه های جبران افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستان اشاره می کنیم.

برای دریافت افت تحصیلی چیست؟ و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟ کلیک کنید.

 

مطالعه و برنامه ریزی برای جبران افت تحصیلی

اولین راه حل برای جبران افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستان این است که آن ها برنامه ریزی دقیقی برای جبران افت تحصیلی خود داشته باشند. آن ها در ابتدا مشکل افت تحصیلی خود را حل کنند تا بتوانند به ادامه تحصیل علاقه مند شوند. البته دقت کنید که در مطالعه خود زمان کافی برای استراحت داشته باشید؛ زیرا مطالعه دائم می تواند شما را خسته کند و از درس فرار کنید. نسبت مطالعه به استراحت شما می تواند ۹۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه، ۷۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه و غیره باشد که بستگی به میزان توانایی ذهنی شما دارد.

 

تمرکز بیشتر روی مطالعه دروس دبیرستان

اگر زمان کافی برای مطالعه دروس را نداشته باشید، اما به هنگام مطالعه هر کدام از کتب دبیرستان روی آن تمرکز کنید، آنگاه می توانید افت تحصیلی خود را جبران کنید. برای این کار لازم است به هنگام مطالعه دروس از چیزهایی که حواس شما را پرت می کنند، دوری کنید. تلویزیون، کنسول بازی، موبایل و غیره از جمله آن ها هستند. همچنین می توانید روی تقویت قدرت تمرکز خود تمرین کنید تا کیفیت تمرکز خود را بالا ببرید. جهت افزایش قدرت تمرکز خود به هنگام مطالعه دروس می تواند مقاله 14 راهکار جادویی و مهم برای افزایش تمرکز در مطالعه کنکور را مطالعه کنید.

برای مشاوره افت تحصیلی به صورت آنلاین و حضوری به همراه 20 راهکار مهم برای مقابله با آن روی لینک کلیک کنید.

 

داشتن یک هدف مشخص برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان

همان گونه که می دانید یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی نداشتن هدف مشخص برای آینده تحصیلی است. به همین شما برای خودتان یک هدف در نظر بگیرید و بر اساس آن تحصیلات خود را با انگیزه بالا ادامه دهید. بری موفقیت در اهداف خود باید آن را به چند بخش تقسیم کنید تا در نهایت بتوانید در درس خود موفق شوید.

 

استفاده از وسایل آموزشی متنوع برای جبران افت تحصیلی

برای این که انگیزه خود را برای مطالعه دروس بالا ببرید باید از وسایل آموزشی متنوعی استفاده کنید و تنها به شیوه ارائه دروس معلمین متوسل نشوید. اگر شما در کنار دروس دبیرستان، ورزش و نقاشی را نیز یاد بگیرید و برای تقویت این علاقه و استعداد خود به کلاس های فوق العاده بروید می توانید کسالت و خستگی ناشی از خواندن درس زیادی را از بین ببرید.

 

جبران افت تحصیلی با تقویت روحیه دانش آموزان

اگر شما دانش آموزان خود را تعریف، تمجید و تشویق کنید می توانید در جبران افت تحصیلی آن ها موثر باشید. به طوری که آن ها با علاقه بیشتری به تحصیل ادامه خواهند داد. البته نباید تعریف و تمجید شما بیش از حد باشد تا دانش آموزان برداشت دیگری از موضوع اصلی شما داشته باشد. هدف شما از تشویق دانش آموز دبیرستانی تنها افزایش اعتماد به نفس درونی آن ها است تا بتوانند بر مشکلات خود غلبه کرده و افت تحصیلی خود را جبران کنند.

جهت این که مشاوره تحصیلی رایگان بگیرید! کلیک کنید.

جبران افت تحصیلی با تقویت روحیه دانش آموزان

 

کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی برای جبران افت درسی

با توجه به این که هر کدام از علت افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان ریشه خاصی دارند که شما باید آن ها را حل کنید. کمک گرفتن از یک مشاوره تحصیلی و آموزشی می تواند به شما این فرصت را بدهد تا بهتر بتوانید بر مشکلات خود غلبه کنید. آن ها با توجه به تجربه کاری و تحصیلی که دارند می توانند شما را بهتر راهنمایی کنند تا افت تحصیلی خود را جبران کنید. مشاوره تحصیلی به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی خود را شناسایی کرده و بهترین راه حل را برای آن پیدا کنید. آن ها همچنین در صورت لزوم والدین و مسئولین مدرسه شما را در جریان این موضوع قرار خواهند داد تا به شما کمک کنند دروس خود را با نمرات عالی به پایان برسانید.

 

خلاصه مطلب

دانش آموزان دوره دبیرستان تحت علل مختلفی می توانند دچار افت تحصیلی شوند. با توجه به این که علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بسیار زیاد است. به همین دلیل لازم است شما ریشه آن را پیدا کرده و آن را حل کنید. در حال حاضر مشکلات زیادی به عنوان علت افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبیرستان شناخته می شوند؛ عدم اعتماد به نفس، مشکلات جسمی و روحی، عدم برنامه ریزی تحصیلی، مشکلات جسمی و روحی در خانواده، وضعیت اقتصادی پایین و نظام آموزشی غلط از جمله آن ها هستند که در مورد هر کدام از آن ها در بالا صحبت کردیم.

بعد از آن که شما مشکلات افت تحصیلی دانش آموزان را پیدا کردید، باید آن را حل کنید که برای این کار می توانید از مشاوران تحصیلی نیز کمک بگیرید. کارشناسان آموزشی، تحصیلی و برنامه ریزی ایران تحصیل با چندین سال تجربه در این زمینه می توانند به شما کمک کنند تا بهتر بتوانید این مشکلات را حل کرده و برای آینده خود برنامه ریزی کنید. لذا همین الان با شماره تلفن 9099075307 تماس گرفته تا کارشناسان پاسخگوی سوالات شما باشند.

جهت دانلود پی دی اف این مقاله روی لینک کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا فضای مجازی می تواند در افت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد؟

بله؛ فضای مجازی نه تنها می تواند باعث پیشرفت دانش آموزان دبیرستانی باشد بلکه در صورتی که استفاده نادرست از آن ها انجام دهید، منجر به افت تحصیلی شما می شوند.

آیا جامعه می تواند یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی باشد؟

بله؛ جامعه می تواند یکی از علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی باشد؛ زیرا مشکلات اقتصادی، فشارهای سیاسی، تبعیض اجتماعی و غیره می توانند از جمله عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان باشند.

چگونه مشکلات افت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی را حل کنیم؟

برای این کار باید ریشه مشکلات را پیدا کنید و بعد از آن لازم است آن ها را حل کرده و دانش آموزان را برای جبران افت تحصیلی خود تشویق کنید. در این راه می توانید برای دریافت نتیجه بهتر از مشاوران تحصیلی ایران تحصیل کمک بگیرید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره تحصیلی رایگان بگیرید

    مشاوره تحصیلی رایگان بگیرید! تلفنی 24 ساعته | irantahsil

    ایران تحصیل به عنوان یکی از بهترین وب سایت‌های مشاوره تحصیلی رایگان است که به دلیل کیفیت بالای مشاوره و قیمت مناسب تا به حال توانسته بخش اعظمی از داوطلبان کنکور و دانش آموزان را به خود جذب کند. به...
  • مشاوره تحصیلی دانش آموزان مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه

    مشاوره تحصیلی دانش آموزان مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه

    دریافت مشاوره تحصیلی دانش آموزان مدارس جهت کسب آمادگی برای آزمون‌های مختلف و برنامه‌ریزی درست، بسیار مهم و حیاتی است. مشاوره تحصیلی مدرسه، دانشگاهی و نظام وظیفه در حال حاضر نقش بسیار پررنگ‌تری نسبت به گذشته دارد و بیشتر مورد...
  • مشاوره تحصیلی تلفنی

    مشاوره تحصیلی تلفنی | تمامی مقاطع + 24 ساعته | ایران تحصیل

    آیا می‌دانستید به جای مراجعه به مراکز مشاوره حضوری می‌توانید از مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید؟ شایان ذکر است بدانید مشاوره تحصیلی تلفنی دارای مزایای بسیار زیادی می‌باشد به همین دلیل این روزها اکثر افراد از تمایل بیشتری به استفاده...
  • برنامه ریزی درسی

    برنامه ریزی درسی + 11 راز مهم رتبه ها + pdf برنامه 1403

    داشتن برنامه ریزی درسی مناسب می تواند به دانش آموزان و دانشجویان کمک کند تا پیشرفت تحصیلی بهتری داشته باشند. آن دسته از افرادی که در طول ترم برای خواندن هر کدام از دروس و آمادگی جهت شرکت در امتحانات...
تماس با مشاور