ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

روش های نوین مطالعه کنکور سراسری

روش های نوین مطالعه کنکور سراسری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در حال حاضر روش های نوین مطالعه کنکور سراسری با تلاش و بررسی های فراوان تیم های متخصص مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی در اختیار شما قرار می گیرد. امروزه با توجه به تغییر شرایط زندگی و افزایش درگیری های ذهنی بسیاری از قشر دانش آموز و دانشجو کشور برای به خاطر سپردن موضوعات و دسته بندی و مطالعه صحیح با مشکل رو به رو هستند. بنابراین آگاهی از روش های نوین مطالعه کنکور سراسری و برخورداری از مشاوره های لازم می توانند در مسیر موفقیت در کنکور، برای بسیاری از داوطلبان راهگشا باشند.

کنکور سراسری و آزمون های بزرگی مانند کنکور با امتحانات مدارس و دانشگاه ها تفاوت اساسی دارد. در کنکور سراسری با تعداد بیشماری کتاب و حجم بالایی از مباحث مختلف از دروس مختلف روبرو هستیم که باید همگی را بصورت مفهومی و عمیق مطالعه نماییم تا بتوانیم تست های پیچیده آن را در آزمون پاسخ دهیم. پس برای موفقیت در آزمون سراسری، می بایست روش های نوین مطالعه کنکور را یاد بگیرید و در کنار آن تکنیک های تست زنی کنکور و راه های افزایش سرعت تست زنی کنکور را بیاموزید.

به علت اهمیت آشنایی داوطلبان با روش های نوین مطالعه کنکور سراسری که بسیاری با بهره گیری از آنها توانسته اند راه موفقیت خود را هموار سازند، در ادامه به بررسی هر کدام از این تکنیک ها خواهیم پرداخت. علاوه بر این شما می توانید با کمک مشاورین و کارشناسان متخصص و نیز مصاحبه با نفرات برتر کنکور، در زمینه یادگیری روش های مناسب مطالعه اطلاعات زیادی کسب نمایید.

 

معرفی روش های نوین مطالعه کنکور

آشنایی با روش های نوین مطالعه کنکور سراسری سبب می شود تا در وهله اول مطالب را بهتر فرا گیرید و بعد از آن در جلسه امتحان کنکور، مطالب را راحت تر به یاد آورید. بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری، ماه ها و چه بسا سال ها برای مطالعه مطالب وقت می گذارند، اما روش مناسبی را برای دستیابی به نتیجه دلخواه اتخاذ نمی کنند.

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که از خود بپرسید چرا این کار را انجام می دهم؟ اگر شما به طور واضح هدف خود را مشخص کنید، با کیفیت بیشتری برنامه مطالعه خود را پیاده خواهید کرد. در گام بعد سعی کنید از کمک مشاورانی که در زمینه راهنمایی تحصیلی تخصص دارند، بهره ببرید تا شما را در پیدا کردن شیوه های مطالعه یاری کنند. اگر می خواهید با روش های نوین مطالعه کنکور که بسیاری از افراد با بهره گیری از این روش ها، توانسته اند در آزمون سراسری به موفقیت برسند، آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما باشید.

آشنایی با روش های نوین مطالعه کنکور سراسری

 

برای اطلاع از روش های افزایش تمرکز در مطالعه کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

 

1- تاثیر با فاصله درس خواندن

یکی از روش های نوین مطالعه کنکور سراسری، رعایت فاصله زمانی بین دروس است. زمانی که مجبوریم برای کنکور روزها و روزها، حجم بسیار بالایی کتاب را مطالعه کنیم، باید از روش فاصله گذاری که ساده ترین روش در جذب اطلاعات بیشمار می باشد استفاده کنیم.

دانشمندان طی پژوهش هایی که انجام داده اند به این نتایج رسیده اند که اگر مطلبی را بخوانید بصورت عمیق و دیگر آن را مرور نکنید، سپس بعد از یک روز یا نیم روز مجددا آن مطلب را مرور نمایید، بهتر درون ذهن جای می گیرد و ماندگار می شود. بطور مثال بهتر است یک مطلب را به مدت ده روز روزی یک ربع مطالعه نمایید تا اینکه آن مطلب را یک روز بیست بار تکرار کنید. همیشه بین حفظیات و یادگیری و تکرارهایتان فاصله بیندازید تا مطالب را بهتر و عمیقتر در حافظه خود جای دهید.

 

2- تکنیک پیش خوانی

یکی دیگر از روش های نوین مطالعه کنکور سراسری، تکنیک پیش خوانی است. بسیاری از داوطلبان کنکور، همزمان در حال تحصیل در مدرسه می باشند. مثلا دانش آموزان پیش دانشگاهی. در اینجا شما را با یکی از روش های نوین مطالعه کنکور یعنی تکنیک پیش خوانی که موجب افزایش سرعت مطالعه می شود آشنا می کنیم. از آنجا که دانش آموزان مجبورند همزمان هم دروس مدرسه و هم دروس سال های قبلشان را بخوانند، در نتیجه باید سرعت مطالعه خود را افزایش دهند تا بتوانند زمانشان را به شکل عالی مدیریت نمایند.

زمانی که در کلاس درس حضور دارید و پای درس معلم می نشینید، از نکات مهمی که معلم می گوید نکته برداری کنید. نکات را دقیق و منظم یادداشت نمایید تا زمانی که مطالعه می کنید گیج کننده نباشد.

یکی از کارهای مهم و مفیدی که توصیه می کنیم حتما انجام دهید این است که درس های جدید را قبل از تدریس توسط معلم، پیش خوانی نمایید تا ذهنیتی راجع به درس جدید داشته باشید. این کار مفید و ضروری موجب می شود زمان توضیح دادن معلم، مبحث جدید را زودتر و بهتر یاد بگیرید. در نتیجه سرعت یادگیری و مطالعه شما افزایش می یابد.

کار مفید دیگری که باید انجام دهید این است که درس جدیدی را که امروز سر کلاس یاد گرفته اید، همین امروز در منزل مرور کنید تا مطالب جدید بصورت عمیق در ذهنتان جای گیرد. اولین مورد از روش های نوین مطالعه کنکور را یاد گرفتیم.

روش های نوین مطالعه کنکور

 

برای آشنایی با بهترین منابع مطالعه کنکور سراسری بر روی لینک کلیک نمایید.

 

3- سوال کردن

پس از مطالعه کلی مطالب، به این سوالات پاسخ دهید. موضوع اصلی این موضوع چیست؟ قرار است چه چیزهایی راجع به موضوع اصلی یاد بگیریم؟ سپس کلیاتی که از مطلب را فهمیده اید، یک بار با خودتان مرور کنید.  در این مرحله شما می بایست یک آشنایی نسبی با مطالب پیدا کرده باشید و بدانید که در این قسمت قرار است چه چیزهایی را یاد بگیرید. کلیات موضوع باید در ذهنتان به خوبی تثبیت شده باشند.

 

4- به خاطر سپردن فرمول ها

یکی از بهترین روش های صحیح مطالعه کنکور، نحوه به خاطر سپردن فرمول هاست. برای یادگیری و یادسپاری فرمول های کتب درسی باید از همان روش فاصله انداختن استفاده کرد. به این ترتیب که فرومول ها و معادله های دروس مختلف را در  یک دفترچه جداگانه یادداشت کنید و چند روز یکبار 15 دقیقه به مرور آنها بپردازید. البته برای هر فرمول و معادله چند مثال و روش حل هم بنویسید. 

 

اطلاعیه

شرط اینکه یک موضوع جدید وارد حافظه بلند مدت شده و برای همیشه باقی بماند این است که در زمان های مناسب آن را مرور کنید. مرورها گاهی اوقات می بایست به صورت مطالعه مجدد و گاهی اوقات باید به صورت حل تمرین و تست زنی باشد.

 

5- به خود پس دادن

قبل از این که کل مطالب در نظر گرفته شده را مطالعه نمودید، در بعضی از قسمت ها توقف کنید. هرچه را که تا به الان را خوانده اید، یک بار برای خودتان توضیح دهید. تلاش کنید آموخته های خود را با مرور منظم ثثبیت کنید. در صورتی که آنچه را که خوانده اید به خوبی درک کرده باشید، می توانید به سراغ مطالعه سایر بخش ها بروید.

6- خود آزمایی

آخرین مرحله از مجموعه روش های نوین مطالعه کنکور سراسری، خود آزمایی است. شما باید از خودتون امتحان بگیرید که تا چه اندازه مطالعه مفید و کاملی داشتید. پس زمانی که با روش مطالعه فاصله انداز، (یعنی به مرور و با فاصله مباحث را مطالعه کردن جهت ماندگاری بیشتر در حافظه) مباحث و مطالب را در حافظه جای دادید، چند تمرین و مسئله را که سطح دشواری مناسبی داشته باشد انتخاب نمایید و انجام دهید. کتاب های نمونه سوال را تهیه نمایید و خودتان را بیازمایید.

بخاطر داشته باشید با انجام آزمون به نقاط ضعف خود پی می برید، نقاط قوت خود را متوجه شده و آن را قوی تر می کنید و در کل به وضعیت خود پی می برید و اگر ضعفی در مطالعه خود پی بردید می توانید آن را برطرف نمایید.

اطلاع از روش های نوین مطالعه کنکور سراسری

 

جهت آگاهی از بهترین ساعات مطالعه کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

موارد ممنوعه هنگام مطالعه منابع کنکور

تا اینجا در خصوص روش های نوین مطالعه کنکور سراسری و اهمیت بکارگیری آن ها توضیح دادیم. در ادامه به بررسی موارد ممنوعه هنگام مطالعه منابع کنکور خواهیم پرداخت. برای اینکه مطالعه موفقی داشته باشید، علاوه بر این که برخی راهکارها را باید انجام دهید، انجام ندادن برخی از موارد نیز ضروری است. برای کسب رتبه قبولی، از انجام کارهای زیر که نه تنها باعث موفقیت شما نمی شوند، بلکه مانعی بر سر راه موفقیت شما خواهند بود، خودداری کنید.

مطالعه طولانی

مدت زمان مطالعه شما باید بین یک ساعت و نیم تا نهایتا دو ساعت، باشد و پس از آن می بایست حداقل یک ربع را برای استراحت در نظر بگیرید. در غیر اینصورت ذهن شما خسته شده و کیفیت مطالعه پایین می آید.

تمرکز تقسیم شده

در هنگام مطالعه از انجام کارهای متفرقه که باعث حواس پرتی شما می شوند را کنار بگذارید. از انجام کارهایی چون چک کردن تلفن همراه، نگاه کردن به تلویزیون، گوش دادن موسیقی یا هرکار دیگری بپرهیزید. انجام هر فعالیت دیگری در کنار مطالعه به این معناست که شما به مغز خود فرمان توجه به سایر کارها را نیز می دهید. در نتیجه سرعت یادگیری مطالب پایین می آید یا مطالبی که مطالعه می نمایید با مطالبی که از کارهای دیگر وارد مغزتان می شود، تداخل پیدا می کند و در نتیجه از هدف اصلی باز خواهید ماند.

شب بیداری

یکی از اشتباهات رایج میان داوطلبان، بیدار ماندن شبانه برای مطالعه است. مغز شما علاوه بر اینکه زمانی را برای یادگیری احتیاج دارد، به زمانی برای استراحت و تثبیت مطالب آموخته شده، نیاز خواهد داشت. چنانچه استراحت و خواب کافی را از ذهنتان دریغ کنید، به احتمال زیاد بعضی از مطالب را فراموش خواهید کرد و یا قدرت تمرکز شما کاهش پیدا می کند.

 

برای کسب اطلاع بیشتر از روش های مطالعه کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

 

جدیدترین اخبار پیرامون کنکور سراسری

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

طبق قانون فعلی، قرار بر این شد تا ۸۵ درصد ظرفیت به پذیرش سوابق تحصیلی اختصاص یابد.

اکنون با احتساب دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای، این میزان ظرفیت تکمیل شده است و بر مبنای نمره دیپلم و سال آخر داوطلب پذیرش صورت می گیرد. ۱۵ درصد ظرفیت باقی مانده، طبق قانون به شکل ترکیبی از سوابق تحصیلی و ۱۰ درس سال دوازدهم به همراه آزمون سراسری ملاک پذیرش دانشجو است.

البته امسال ۴۰ درصد این نمرات دروس به صورت تاثیر مثبت به همراه ۶۰ درصد تاثیر قطعی نمره آزمون سراسری در پذیرش دانشجو ملاک عمل خواهد بود.

حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲

بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود. با ایجاد این تغییرات، داوطلبان در کنکور سراسری ۱۴۰۲ فقط در کنکور دروس تخصصی شرکت می‌کنند.

طبق آخرین اخبار منتشر شده، در کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت و کلیه‌ی سوالات عمومی از کنکور حذف شده و بررسی آنها به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است این سوابق تحصیلی در طول سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ اعمال می‌ شود.

معرفی روش های نوین مطالعه کنکور سراسری

اطلاعیه

بعد از مطالعه هر بخش، باید جزوه خود را در قالبی منظم بازنویسی کنید. در مرحله بعد آن‌ ها را خلاصه‌ نویسی کنید و مهم‌ ترین مطالب را در یک یا دو صفحه بگنجانید. این صفحات منبع اصلی مطالعه شما برای آمادگی آزمون خواهند بود.

 

خلاصه مطالب

موفقیت در کنکور سراسری و کسب نتیجه دلخواه در گرو بکارگیری بهترین روش های مطالعه است. با بهره گیری از روش های نوین مطالعه کنکور سراسری می توانید مسیر خود را برای قبولی در این آزمون سرنوشت ساز هموار سازید. در این مقاله به بررسی نوین ترین تکنیک های مطالعه کنکور که بسیاری از افراد موفق توانسته اند با استفاده از همین روش ها، به نتیجه دلخواه برسند، پرداختیم.

فراموش نکنید که بهره گیری از روش های نوین مطالعه کنکور سراسری، به مثابه راه میانبر شما جهت کسب بهترین رتبه خواهد بود. چنانچه پس از مطالعه مطالب ذکر شده در این مقاله سوال و ابهامی داشته باشید می توانید با مشاوران مجرب ایران تحصیل تماس حاصل نموده تا شما را در اخذ بهترین روش های مطالعه کنکور یاری نمایند. 

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید. 

 

3/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آشنایی با روش های نوین مطالعه کنکور سراسری چه تاثیری در کسب نتیجه دلخواه دارد؟

فراموش نکنید که بهره گیری از روش های نوین مطالعه که براساس تجارب افراد، راه میانبر موفقیت در کنکور هستند، می توانند در کسب موفقیت شما تأثیر بسیار زیادی داشته باشند.

مدت زمان هر بخش مطالعه چقدر باید باشد؟

این میزان با توجه به آمادگی شما برای مطالعه مشخص می شود. بین 45 دقیقه برای کسانی که به سرعت حواسشان پرت می شود، تا دو ساعت برای افرادی که می توانند طولانی مدت و بدون خستگی مشغول مطالعه باشند در نظر گرفته می شود.

چرا شب بیداری کیفیت مطالعه را کاهش می دهد؟

خواب شبانه برای تثبیت مطالبی که یاد گرفته اید، بسیار لازم است. علاوه براین خستگی توانایی تمرکز شما را کاهش می دهد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)