ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

افت تحصیلی چیست؟ و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۹ فروردین ۱۴۰۲
افت تحصیلی چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

افت تحصیلی معظلی است که این روزها بیش از پیش گریبان گیر بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آن ها شده است. اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که دلیل افت تحصیلی چیست؟ و برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟ 

این مسئله مهمی است که در سال های آخر هر مقطع تحصیلی بیشتر به چشم می خورد و به نوعی اکثر دانش آموزان را با چالش مواجه می سازد. به همین علت در این مقاله قصد داریم به موضوع افت درسی و آسیب های دوران تحصیل دانش آموزان بپردازیم. پس پیشنهاد می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه نمایید و برای دریافت مشاوره تحصیلی با مشاوران ایران تحصیل ارتباط برقرار نمایید.

📢 اطلاعیه 📢

از آنجا که توجه به مسئله افت درسی دانش آموزان بسیار مهم است و نادیده گرفتن این مسئله می تواند مشکلاتی همچون ناامیدی برای ادامه تحصیل و یا ترک تحصیل را به همراه داشته باشد توصیه می کنیم دانش آموزان عریز (یا اولیاء آن ها) برای دریافت مشاوره تحصیلی و درسی با شماره 9099075307 (بدون پیش شماره) تماس بگیرند و پس از دریافت مشاوره از مشاوران با تجربه و دلسوز ایران تحصیل از دلیل افت تحصیلی خود مطلع شده و آن را به کمک مشاوران مجموعه برطرف سازند.

شایان ذکر است مشاوران ایران تحصیل به صورت 24 ساعته آماده کمک و راهنمایی شما عزیزان هستند تا وضعیت تحصیلی خود را ارتقا دهید.

افت تحصیلی چیست؟

اول از همه باید بگوییم افت و کاهش کیفیت تحصیلی به منزله پایین بودن هوش دانش آموز نیست البته پایین بودن ضریب هوشی یک دانش آموز باعث می شود او نتواند نمرات خوبی را کسب کند اما در مورد همه دانش آموزان این طور نیست و فقط دانش آموزان کم هوش دچار افت درسی نمی شوند.

در حقیقت در پاسخ این سوال که افت تحصیلی چیست؟ لازم است بگوییم کاهش کیفیت درسی منظور ماست بدین معنی که نمرات یک دانش آموز نسبت به گذشته کمتر می شود و افت پیدا می کند. 

تذکر مهم : همواره به یاد داشته باشید برای سنجش میزان افت و کاهش کیفیت تحصیلی یک دانش آموز باید روند نزولی نمرات او را در نظر گرفت و مقایسه دو یا چند دانش آموز برای تشخص شدت این مسئله، روش درستی نیست.

علاوه بر این یادآور می شویم معمولا کاهش کیفیت درسی و تحصیلی دانش آموزان گذرا نیست و اگر به وضعیت درسی دانش آموز رسیدگی نشود ممکن است منجر به ترک تحصیل وی گردد.

معرفی آسیب های درسی و تحصیلی

👈🏻برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت کارنامه مدرسه با کد ملی بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

دلیل افت تحصیلی چیست؟

افت تحصیلی و آسیب های درسی دانش آموزان ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد اما به طور کلی 4 عامل ارتباط مستقیمی با کاهش کیفیت تحصیل دانش آموزان دارند.

در این بخش از نوشته به طور مختصر برخی از دلایل افت درسی دانش آموزان را معرفی می کنیم. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

📌 مشکلات فردی

مشکلات فردی متعددی وجود دارند که می توانند منجر به کاهش کیفیت درسی و تحصیلی یک دانش آموز شوند. مثلا بیماری های جسمی و روحی او، وسواس بیش از حد برای مطالعه و گرفتن نمره بالا، اضطراب و استرس، عدم تمرکز بر روی مباحث آموزشی، نداشتن هدف، مشکلات حافظه و هوش پایین، مطالعه نادرست مطالب درسی، نداشتن برنامه ریزی صحیح مطالعاتی، متوجه نشدن درس، نداشتن مطالعه کافی، بی انگیزه بودن نسبت به تحصیل، نداشتن علاقه به رشته تحصیلی، نداشتن اعتماد به نفس، عدم مدیریت زمان و صرف زمان زیاد در فضای مجازی و بازی های کامپیوتری یا تلویزیون و …

📌 مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی مثل بیماری والدین و نزدیکان دانش آموز، سطح پایین سواد والدین، جدایی یا طلاق عاطفی والدین، بحث و دعوا در میان اعضای خانواده، عدم درک دانش آموز و نیازهای او، مشکلات اقتصادی در خانواده، بی توجهی والدین به فرزندان، ایجاد فشار و استرس بر دانش آموز، مقایسه دانش آموز با دیگران، عدم نظارت بر دانش آموز و …. می باشند.

📌 مدرسه

مشکلاتی که از طریق مدرسه ممکن است برای دانش آموز ایجاد شود و باعث گردد او نسبت به درس و تحصیل بی انگیزه شده و دچار افت درسی شود مانند عدم علاقه به معلم یا مدرسه، داشتن دوستان نامناسب، رقابت درسی بیش از حد و افراطی، عدم برقراری ارتباط درست با معلم، تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس، عدم استفاده معلم از ابزارهای کمک آموزشی، فضای مدرسه و کلاس، تغییر مقطع تحصیلی، شیوه غلط تدریس، نبود معلم و … هستند.

📌 جامعه 

در مورد تاثیر جامعه بر افت درسی دانش آموزان می توان به مواردی همچون فقر، بیکاری، کمبود امکانات تحصیلی، نبود مکانی برای مطالعه، نگرش منفی نسبت به تحصیل، قرار گرفتن در مناطق محروم، کشیده شدن به سمت اعتیاد یا کارهای خلاف و… اشاره کرد.

 

📢 اطلاعیه 📢

با توجه به علت های زیاد و گوناگون افت درسی دانش آموزان توصیه می کنیم در صورت مواجه شدن با کاهش کیفیت تحصیلی دانش آموز خود حتما از یک مشاور آگاه راهنمایی بخواهید.

دلیل افت تحصیلی چیست؟ و برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟

در ادامه به بررسی پاسخ این سوال که برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چگونه می توان با افت و آسیب های تحصیلی مقابله کرد؟

آیا تاکنون به این سوال فکر کرده اید که برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟ 

برای مقابله با این مشکل اول از همه لازم است علل و ریشه های کاهش کیفیت تحصیلی و درسی هر دانش آموز را بررسی کرد. سپس لازم است یک مشاور کاردان و خبره به کمک دانش آموز و اگر لازم بود خانواده او و مسئولان مدرسه، برای رفع علت یا علل افت درسی اقدامات لازم را انجام دهند.

البته باید به نقش پر رنگ مشاور اشاره کنیم زیرا مشاور در رفع علل بروز افت درسی دانش آموز تاثیر بسزایی دارد و با راهنمایی های خود می تواند انگیزه دانش آموز را افزایش دهد و روش های صحیح مطالعه دروس را به او بیاموزد. علاوه بر این پیگیر امور درسی و تحصیلی دانش آموز باشد.

 

👈🏻برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدرسه تلویزیونی ایران بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

راهکارهای پیشگیری و رفع آسیب های درسی چیست؟

پس از آنکه فهمیدیم افت تحصیلی چیست؟ و دلیل افت تحصیلی چه می تواند باشد؟ نوبت به پاسخ این سوال می رسد که برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟ و یا حتی چه اقداماتی لازم است تا جلوی افت درسی گرفته شود؟

یکی از راهکارهایی که می توان به وسیله آن به آسیب های تحصیلی دانش آموزان پی برد کمک گرفتن از مشاوری آگاه و با تجربه است که پس از ریشه یابی علت افت تحصیلی می تواند با ارائه مشاوره سبب افزایش و ارتقاء نمرات دانش آموزان شود.

علاوه بر این شرکت در آزمون های دوره ای که زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شوند نیز می تواند در شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان موثر باشد. 

از آنجا که ممکن است یک دلیل افت تحصیلی بی علاقگی نسبت به رشته مورد تحصیل باشد، شرکت در آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی به دانش آموزان پایه نهم توصیه می شود.

شرکت در کلاس‌ های آموزشی درسی و غیر درسی نیز برای یادگیری بهتر مطالب و افزایش مهارت دقت توجه پیشنهاد می شود.

افزون بر این برای مقابله با افت تحصیلی لازم است برنامه ریزی هر دانش آموز براساس استعداد و توانایی خود او تدوین شود و پیروی از برنامه درسی دانش آموزان دیگر صحیح نیست.

تشویق کردن دانش آموزان می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و خود باوری آن ها گردد و سطح درسی را ارتقاء دهد.

اگر آموزش به صورت شعر یا داستان و همراه با بازی داده شود تاثیرگذارتر و جذاب تر خواهد شد.

معلمان بهتر است برای آموزش مباحث درسی از ابزارهای کمک آموزشی استفاده کنند و با حفظ نظم کلاس، زمانی را برای استراحت و فراغت دانش آموزان در نظر بگیرند.

 

📢 اطلاعیه 📢

برای آنکه بدانیم برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟ بهتر است ابتدا از طریق مشاور به عواملی که باعث افت درسی دانش آموز شده اند پی ببریم و سپس به دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل بگردیم.

برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد؟

جبران افت و آسیب های تحصیلی در دوران کرونا

حال که دانستید افت تحصیلی چیست؟ و با دلیل افت تحصیلی نیز آشنا شدید بهتر است با روش های جبران افت و آسیب های درسی در دوران کرونا هم آشنا شوید.

با بروز بیماری کرونا مدارس سراسر کشور به صورت مجازی فعالیت خود را آغاز کردند و همین عامل یکی از اصلی ترین عوامل افت و آسیب به تحصیل دانش آموزان شد زیرا بسیاری از دانش آموزان دسترسی به تلفن هوشمند و یا اینترنت پرسرعت نداشته و برای شرکت در کلاس دچار مشکل می شدند.

در بسیاری از موارد نیز والدین شاغل امکان نظارت بر دانش آموز را نداشتند و برخی از دانش آموزان به دلیل تبنلی در کلاس حضور فعال پیدا نکرده اند.

همچنین از آنجایی که در دوران کرونا بیشتر بار آموزش دانش آموزان بر عهده اولیاء آن ها بود بسیاری از والدین به دلیل نداشتن فرصت کافی، از تمرین مباحث با دانش آموز خود غافل شدند و همین عامل نیز یکی از دلایل افت تحصیلی شد.

حال سوالی که پیش می آید این است که برای رفع افت تحصیلی چه باید کرد تا آسیب های درسی و تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا را جبران نماییم.

بهترین روش برای جبران این مشکل کمک گرفتن از یک مشاور دانا است که می داند علت افت تحصیلی چیست؟ و با ارائه برنامه درسی ویژه هر دانش آموز به او برای کسب نمره بالا کمک می کند. البته تکرار و تمرین مطالب آموزشی و شرکت در کلاس های درسی رفع اشکال هم نقش مهمی برای بهبود وضعیت درسی و تحصیلی دانش آموزان دارد.

 

👈🏻برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک برنامه ریزی درسی شگفت انگیز بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

اخبار پیرامون افت و کاهش کیفیت تحصیلی دانش آموزان 

اجرای طرح معلم شناور در دبستان ها

باتوجه به اینکه بیشتر دانش آموزان هنگام تغییر مقطع ابتدایی به راهنمایی یا دبیرستان دچار افت و آسیب تحصیلی می شوند، طرح جدیدی در مقاطع پنجم و ششم در دبستان ها به نام طرح «شناور شدن معلم» قرار است اجرا شود تا چند معلم برای یک پایه وجود داشته باشد و هر کدام دروسی را تدریس کنند تا دانش‌ آموزان ابتدایی برای مقطع راهنمایی (كه تعداد معلم‌ ها زیاد می‌ شود) آماده تر شوند.

براساس این طرح دانش آموزان با روش های تدریس متفاوت آشنا می شوند و وابستگی کمتری به یک معلم پیدا می نمایند.

پیشنهادات آموزش و پرورش برای جبران آسیب های تحصیلی دانش آموزان

سازمان آموزش و پرورش کشور برای جبران آسیب های درسی و تحصیلی دانش آموزان تعطیلات غیر مترقبه مدارس و آموزش مجازی به دلیل آلودگی هوا، بارندگی، مدیریت سوخت و … را خاتمه داد و برای جبران لطمه های وارد شده به روند تحصیل دانش آموزان طرح هایی را ارائه کرد.

طرح های پیشنهادی آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شامل عدم تعطیلی روزهای پنج شنبه مدارس، افزایش طول ساعات حضور در مدرسه و جبرانی دروس در فصل تابستان است. 

البته تاکید می کنیم هیچ کدام از این طرح ها تاکنون به صورت رسمی به تصویب نرسیده اند و تنها در دست بررسی می باشند.

کنکور باعث افت تحصیلی دانش آموزان است.

آقای محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایش ملی کیفیت بخشی به آموزش علوم پایه به این نکته اشاره کردند که سیاست حافظه‌ مدارانه کنکور در کشور ضعف‌ هایی دارد و باعث کاهش کیفیت تحصیلی دانش آموزان است.

ایشان همچنین تاکید کردند با توجه به عدم حذف کنکور سراسری تلاش خواهند کرد سهم کنکور در ورود دانش‌ آموزان به دانشگاه را کاهش دهند.

آخرین اخبار کاهش کیفیت درسی

👈🏻برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشاور تحصیلی تلفنی برای تمام مقاطع بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

خلاصه مطلب📝

ما در این مطلب به بررسی افت تحصیلی پرداختیم و علل و دلایل آن را بررسی کردیم. همچنین گفتیم اگر نمرات یک دانش آموز نسبت به گذشته کاهش پیدا کند باید به کمک یک مشاور پس از شناسایی دلیل کاهش کیفیت درسی دانش آموز، انگیزه او را تقویت کرد و روش درست مطالعه را به وی آموخت.

همچنین اگر سایر عوامل مانند خانواده یا مسئولان مدرسه به نوعی باعث افت درسی دانش آموز شده اند باید از طریق یک مشاور، علتی که منجر به آسیب تحصیلی دانش آموز است را برطرف کرد زیرا اگر به علت افت درسی توجه نشود می تواند حتی باعث ترک تحصیل دانش آموز گردد.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. شما همراهان گرامی در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به دریافت راهنمایی های بیشتر در خصوص رفع افت درسی می توانید از تلفن ثابت بدون کد با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

علاوه بر این می توانید سوال یا مشکل خود را به صورت کامنت در انتهای این مقاله برای ما بنویسید تا کارشناسان مرکز مشاوره ایران تحصیل در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

 

👈🏻برای دانلود فایل پی دی اف مقاله بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا اختلال در یادگیری باعث افت تحصیلی می شود؟

بله یکی از علت های بروز افت تحصیلی، اختلال در یادگیری مطالب آموزشی است.

افت تحصیلی یک دانش آموز چگونه سنجیده می شود؟

برای سنجش افت تحصیلی یک دانش آموز باید روند نزولی نمرات او را در نظر گرفت و مقایسه دو یا چند دانش آموز برای تشخص افت تحصیلی نادرست است.

آیا استفاده از مشاور می تواند افت تحصیلی دانش آموزان را برطرف کند؟

بله استفاده از مشاور می تواند تا حد بسیار زیادی مانع افت تحصیلی دانش آموزان شود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست مدارس آموزش از راه دور

    لیست مدارس آموزش از راه دور 1403 + زمان و شرایط + هزینه

    اطلاع از لیست مدارس آموزش از راه دور کمک می‌کند تا شما بتوانید از میان مدارسی که به صورت غیر حضوری فعالیت دارند؛ مدرسه‌ای که از نظر شما امکانات بهتری در اختیارتان قرار می‌دهد را انتخاب کنید. مدارس آموزش از...
  • شهریه مدارس نمونه دولتی

    شهریه مدارس نمونه دولتی 1403 + کلیه مقاطع | ایران تحصیل

    در میان مراکز آموزشی دولتی، مدارس نمونه دولتی از امتیاز و رتبه بسیار خوبی برخوردارند؛ به همین دلیل نیز بسیاری از دانش‌ آموزان برای ورود به این مدارس با شرکت در آزمون ورودی آن با یکدیگر رقابت می‌ کنند. یکی...
  • ثبت نام دبیرستان البرز

    ثبت نام دبیرستان البرز 1403 {شرایط جدید} + ورود mandegaralborz

    دانش‌آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل و ثبت نام دبیرستان البرز در دوره  متوسطه دوم دبیرستان ماندگار البرز را دارند، می‌توانند در دوره زمانی مقرر با مشاهده شرایط ثبت نام دبیرستان البرز برای ثبت‌نام آزمون سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
تماس با مشاور