ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تغییر روش های نادرست مطالعه

روش های نادرست مطالعه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

هر کدام از ما عادت های مطالعه خاصی داریم. اما متاسفانه برخی از روش های نادرست مطالعه موجب ایجاد عادت های نامناسبی می شود که کیفیت درس خواندن را پایین می آورند. این ویژگی ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما در این میان، 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن از همه بارزتر است. امکان دارد که ما نا آگاهانه و بدون توجه به اثر منفی آن ها، از این روش ها استفاده کنیم. پس بهتر است آن ها را بشناسیم و رفع کنیم. 

 

 

برای دریافت مشاوره جهت تغییر روش های نادرست مطالعه – شیوه های درس خواندن نفرات برتر و افزایش انگیزه با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

روش های نادرست مطالعه برای امتحان و کنکور

 

روش های نادرست مطالعه برای امتحان و کنکور

روش های نادرست مطالعه برای امتحان و کنکور

 

آیا تا بحال در طول تحصیل، شاهد عملکرد ضعیف خود بوده اید؟ یا اینکه با وجود تلاش نمرات رضایبخش نداشته اید؟ اگر جواب مثبت است، برای بهبود اوضاع چه اقداماتی انجام داده اید؟ شاید گاهی لازم باشد که خود را زیر ذره بین بگذاریم و ببینیم که دلیل شکست یا ناکامی مان چه بوده است. اگر بخواهیم این کار را در امر تحصیل انجام دهیم، باید به دنبال کشف روش های نادرست مطالعه خود و بهبود آن ها باشیم.

یکی از عادت های غلط در هنگام مطالعه، پرورش افکار منفی است که از جمله دلایل بی علاقگی و فرار از درس خواندن نیز به شمار می رود. به طور مثال وقتی دارید خود را برای کنکور آماده می کنید مدام به خودتان بگویید، من نمی توانم، من موفق نمی شوم، افراد باهوش تر قبول می شوند و از این دست باورهای غلط مخرب ترین جملاتی هستند که می توانید به خود بگویید. تاثیر این قبیل باورها انرژی و علاقه شما را بشدت کاهش می دهند.

در مقابل دست از سرزنش کردن خود بردارید. اعتمادبنفس خود را بالا ببرید و ذهن و محیط خودرا پر از عبارات و جملات انگیزشی و مثبت نمایید. مدام با خودتان تکرار کنید که من می توان و موفق خواهم شد. راز درس خواندن رتبه های تک رقمی در کسب موفقیت، اطمینان به توانایی هایشان بوده است. علاوه بر این 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن دیگر وجود دارد که به بررسی و ارائه راهکارهای آن ها می پردازیم.

 

 

10 عادت غلط در هنگام درس خواندن

 

10 عادت غلط در هنگام درس خواندن

10 عادت غلط در هنگام درس خواندن

 

هیچ کسی بهتر از خودمان نمی تواند روش های نادرست مطالعه را شناسایی کند. گاهی عدم شناخت و یا نبود آگاهی از روش های بهتر باعث می شود که ما به همان روند قبلی ادامه دهیم. در چنین مواقعی صحبت با یک مشاور که سال ها در مورد چنین موضوعاتی تحقیق کرده و تجربه دارد به خوبی می تواند ما را در یافتن این عادات اشتباه و شیوه های رفع آن ها کمک کند. 

1. مطالعه در فضای نامناسب

ما در زبان فارسی یک مثل معروف داریم که می گوید: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. شاید این ضرب المثل در مورد مطالعه کمی بی ربط به نظر بیاید، اما می خواهیم بگوییم که درس خواندن هم در هر جا و هر مکانی درست نیست. اما منظور از فضای مناسب چیست؟ برخی از دانش آموزان و دانشجویان عادت دارند که در جمع، جلوی تلویزیون و یا کنار دوستان درس می خوانند. این کار از اصلی ترین روش های نادرست مطالعه است.
مکان مطالعه شما باید تا حد امکان ثابت و دارای نور، اکسیژن و دمای مناسب باشد. ما برای پاسخ به بسیاری از متقاضیانی که از ما می پرسند برای کنکور چطور درس بخوانیم که خسته نشویم ؟ علت را در شیوه و مکان مطالعه شان جستجو می کنیم. چرا که اگر محیط شما خلوت نباشد، تمرکز شما بسیار پایین می آید و چون نه می توانید بر روی درس تمرکز نه اطراف خود، ذهنتان به زودی خسته شده و مطالعه تان بی کیفیت می شود.

2. استفاده از گوشی از روش های نادرست مطالعه

اعتیاد به گوشی و فضای مجازی یکی از آفات مطالعه است. قابل درک است که این گونه فضاها پر از چیزهای جالب و وسوسه کننده اند، و به همین دلیل باید آن را از خود دور کنید. توصیه می شود که در حین مطالعه گوشی را در اتاقی دیگر گذاشته و یا خاموش کنید. البته گهگاهی برای ایجاد تنوع و رفع خستگی می توانید به مدت کوتاهی از آن استفاده کنید اما این کار را نیز به حداقل برسانید، چرا که مشغله ذهنی زیادی را با خود به بار می آورد. 

 

3. نداشتن برنامه ریزی مناسب

می دانید راز موفقیت دانش آموزان زرنگ چیست؟ ادعای بزرگی نیست اگر بگوییم زیربنای مطالعه داشتن برنامه ریزی است. بسیاری از افراد برای درس خواندن برنامه ریزی می کنند، اما آیا هر نوع برنامه ایی مناسب و استاندارد است؟ برخی از دانش آموزان برای ساعت، روز و یا حتی هفته خود مشخص می کنند که چه می خواهند بخوانند، اما برای دراز مدت سردرگم میمانند و همین باعث می شود زمان را از دست بدهند.

4. درس خواندن در حال راه رفتن، لمیده و دراز کشیده

یکی از روش های نادرست مطالعه که در بسیاری از دانش آموزان دیده می شود این است که در حین درس خواندن مدام راه می روند، دراز می کشند و  یا حتی لم می دهند. اگر این شیوه ها در طولانی مدت انجام شود، شما را خسته، کسل و یا حتی خواب آلود می کنند. طبق نظر کارشناسان یکی از اصولی ترین راهکارهای افزایش مطالعه نشستن، مخصوصا روی صندلی و پشت میز است که خون رسانی به مغز را بیشتر می کند.

5. داشتن استرس زیاد

یاد بگیرید استرس خود را مدیریت کنید. همه ما از اثرات مخرب اضطراب آگاهیم، اما بسیاری از ما روش های مقابله و رفع آن را نمی دانیم. 10 نکته مهم برای کنترل استرس کنکور و امتحان وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما آن را یاد بگیرید. البته اینکه انتظار داشته باشیم در زمین امتحان و آزمون هیچگونه اضطرابی نداشته باشیم، اشتباه است. استرس در حد اعتدال مفید هم خواهد بود و حتی می تواند یک موتور محرکه قوی برای تلاش باشد.

6. اهمیت ندادن به تغذیه و خواب

دیده می شود که بعضی از افراد، مخصوصا شاگردان زرنگ اهمیت چندانی به خواب و تغذیه مناسب ندارند. از جمله 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن این است که فکر کنیم ما وظیفه داریم شبانه روز و بدون استراحت درس بخوانیم. این تفکر بسیار اشتباه است. فرسایش جسمی، روحی و ذهنی که به دلیل کمبود خواب و مواد غذایی به وجود می آید، راندمان مطالعهما را بسیار پایین خواهد آورد.

7. شب امتحانی بودن از روش های نادرست مطالعه 

متاسفانه با اینکه همه می دانیم شب امتحانی بودن بد است، اما برخی از ما به دلیل سستی و اراده پایین در درس خواندن همه بار مطالعه را به روزهای امتحان موکول می کنیم. ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است، از همین امروز با برنامه ریزی درست و جدیت خود را ملزم به خواندن دروس کنید. خوب است که برنامه ریزی درسی شب امتحان داشته باشید، اما در طول سال سعی کنید قبل و بعد از کلاس حتمامروری بر کتاب داشته باشید.

8. نداشتن یادداشت و خلاصه نویسی

اگر از تاثیر فوق العاده خلاصه نویسی آگاه باشید، بدون شک آن را به یکی از عادت های همیشگی در مطالعه تبدیل می کنید. در روزهای پایانی کنکور و امتحانات، به ویژه برای درس های تخصصی شما نمی توانید همه دروس را دوباره با جزئیات بخوانید. این کار نه تنها زمان را از شما می گیرد، بلکه استرس زیادی را منتقل می کند. بنابراین هنگامیکه دارید درس می خوانید، حتما نکات مهم و کلیدی را یادداشت برداری و خلاصه نویسی نمایید. 

9. سرسری خواندن

مطالعه ایی که صرفا جهت رفع تکلیف باشد و هیچ هدفی در آن نباشد مطمئنا در ذهن نیز باقی نخواهد ماند. یکی از رایج ترین روش های نادرست مطالعه ، خواندن سطحی می باشد. اما باید سعی کنیم وقتی که در حال درس خواندن هستیم، تمام ذهن را درگیر نماییم و به نوعی مطالعه فالانه داشته باشیم. وقتیکه به تجزیه و تحلیل مطالب و علت و  معلول ها می پردازید، یکی از 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن را از بین برده اید.

10. بلند خوانی

معمولا دانش آموزانی که تمرکز پایینی دارند، با صدای بلند درس می خوانند. اما این کار از چند جهت اشکال دارد. اول اینکه انرژی زیادی از شما صرف می شود و سوخت و ساز بیشتری خواهید داشت. دوم اینکه ممکن است در شرایطی قرار گیرید که مجبور شوید بدون صدا درس بخوانید، آنگاه به اجبار باید از مطالعه دست بکشید. بهترین شیوه خواندن چشمی به همراه یک مداد یا ابزار برای تعقیب خطوط است که تمرکزتان نیزحفظ شود.

چگونه عادات و روش های نادرست مطالعه را از بین ببریم

 

چگونه عادات و روش های نادرست مطالعه را از بین ببریم

چگونه عادات و روش های نادرست مطالعه را از بین ببریم

 

عقیده عموم این است که از بین بردن عادت های بد کار چندان آسانی نیست، و بقول معروف ترک عادت موجب مرض است. اما همانطور که 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن را با مرور کردیم و راهکارهای آن ها را دیدیم، همیشه راهی برای کسب عادات بهتر وجود دارد. مشاورین ما در طی تجربه های گوناگونی که در این زمینه دارند، به شما در تبدیل روش های نادرست مطالعه به درست ترین و پربازده دهی ترین مشاوره و راهنمایی می دهند.
برای مثال اگر تقلب کردن یکی از شیوه های معمول شما در درس خواندن است، قطعا باید برای ترک این عادت کاری نمایید و برای کسب روی این گزینه حساب نکنید. اما چگونه؟ از جمله بهترین شیوه ها برای تغییر یک رفتار جایگزینی آن با یک عمل بهتر است. مسلما جایگزین تقلب همان تلاش و درس خواندن است. البته که تقلب کردن کار آسان تری خواهد بود و برای برخی ترجیح بر این است راحت تر به آنچه می خواهند برسند.

می توان به نتایج و احتمالات منفی فکر کرد، برای مثال گر توسط ناظرین جلسه توقیف شوید، آنگاه برای شما چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر تنبلی در درس خواندن به شما اجازه نمی دهد که با جدیت درس بخوانید، بهترین روش این است که گام به گام میزان مطالعه را افزایش کنید. اگر یک قدم از روش های نادرست مطالعه فاصله می گیرید، به خودتان پاداش دهید و اگر طبق برنامه پیش نمی روید حتما برای جبران آن کاری انجام دهید.

خلاصه مطالب
در این مقاله تلاش شده تا به 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن که در بسیاری افراد رایج است پرداخته و راهکار ارائه شود. اگر احساس می کنید نمی توانید نتایج دلخواه خود را بدست بیاورید، علت را باید در روش های نادرست مطالعه جستجو کرد. با مشاورین ما در تمامی روزهای هفته و از ساعت 8 صبح تا 10 شب می توانید با شماره های مندرج در جدول ارتباط بگیرید و به جدیدترین و کارآمدترین شیوه نفرات برتر مطالعه نمایید. 

موضوعات مرتبط

2.2/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

روش های نادرست مطالعه کدامند و چگونه می توان آن ها را تغییر داد؟

شیوه های غلطی که در مطالعه به کار می رود ناشی از عدم آگاهی گزینه های بهتر است. مشاورین ما با سابقه طولانی در ارائه بهترین شیوه درس خواندن شما را به کسب بهترین نمره ها می رسانند.

نفرات برتر از چه شیوه هایی برای درس مطالعه استفاده می کنند؟

رمز موفقیت رتبه ها در به کار بردن تکنیک های مطالعه مناسب است. اگر شما هم می خواهید مانند این افراد، به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید مطمئن شوید که 10 عادت غلط در هنگام درس خواندن شرح داده شده در مقاله را ندارید.

بدترین روش های نادرست مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی کدامند؟

یکی از بدترین عادت های مطالعاتی، شب امتحانی بودن و یا موکول کردن درس ها به آخرین روزها است. سعی کنید در طول سال دروس را به طور منظم بخوانید. 

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)