ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معرفی رشته علوم رادیولوژی به صورت جامع

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۷ اسفند ۱۴۰۲
معرفی رشته علوم رادیولوژی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته رادیولوژی که علم تشخیص بیماری ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه ها است، هر ساله بسیاری از داوطلبان را به سوی خود می کشاند. در توضیح و معرفی رشته علوم رادیولوژی باید گفت که نام دیگر آن تکنولوژی پرتو شناسی است، یکی از شاخه های پیراپزشکی می باشد. برای بسیاری سوال است که آیا رشته رادیولوژی خوبه؟ برای پاسخ بهتر است به سراغ بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی رادیولوژی در ایران برویم.

 

 

برای دریافت ریز جزئیات معرفی رشته علوم رادیولوژی – حداقل رتبه مورد قبول و شرایط پذیرش دانشگاه ها با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

معرفی رشته علوم رادیولوژی برای کنکوری های

 

معرفی رشته علوم رادیولوژی برای کنکوری های

معرفی رشته علوم رادیولوژی برای کنکوری های

 

علم پزشکی در یک دوره خاص از تاریخ تصمیم گرفت تا برای شناسایی برخی بیماری ها از دستگاه ها کمک بگیرد. سپس نیروهای انسانی را آموزش داد که بتوانند با استفاده از اشعه های خاصی از بخش های مختلف بدن تصویر برداری نمایند. کسی که این کار را انجام می دهد، کارشناس رادیولوژی یا پرتو شناسی می نامند. این فرد نحوه تصویر برداری و ظهور آن ها را بخوبی می داند و در کنار رادیولوژیست در درمان امراض نقش مهمی دارد.

راه ورود به رشته تجربی از طریق کنکور تجربی می باشد. در ابتدای معرفی رشته علوم رادیولوژی خوب است بدانیم که درس پایه آن زیست شناسی است و در زیرگروه 1 قرار دارد. مدت دوره تحصیلی 4 سال و گزینش آن بومی می باشد. دانشگاه های بسیاری در کشور اعم از روزانه، شبانه، آزاد و خودگردان چارت درسی رادیولوژی را ارائه می دهند و هر کدام دارای شرایط ویژه خود هستند.

البته علاقه مندان همچنین می توانند از طریق ثبت نام غیر حضوری پیام نور این رشته را در این دانشگاه ها ادامه دهند. اگر می خواهید بدانید که آیا امکان تحصیل در رشته رادیولوژی بدون کنکور وجود دارد و یا این رشته خوبه؟ باید به جنبه های مختلفی مانند بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی توجه نمود و تشخیص دهیم که آیا با روحیه، علاقه و هدف شخصی ما سازگار است یا خیر. به همین منظور در ادامه بیشتر به این موضوف خواهیم پرداخت. 

 

بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی 

 

بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی 

بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی

 

متقاضیانی که قصد ورود به رشته کارشناسی رادیولوژی را دارند، برای قبولی بایستی دارای سلامت روحی و جسمی باشند. البته معلولیت در چند ناحیه خاص، ورود به دانشگاه و بازار کار رادیولوژی را ممنوع می کند. برای اطلاع از این شرایط خاص و اطلاعات معرفی رشته علوم رادیولوژی در زمینه رتبه لازم برای قبولی می توانید از طریق شماره های 9099075307 ( شهرستان ها) و 9099075307 ( تهران) با مشاورین و کارشناسان ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

بازار کار رادیولوژی

همانطور که قبلا گفته شد چارت درسی رادیولوژی تکنسین یا کارشناسان رادیولوژی با رادیولوژیست ها متفاوت است. رادیولوژیست ها پزشکان عمومی هستند که بعد از گذراندن دوره تخصص، به متخصص رادیولوژی تبدیل می شوند. بنابراین در پاسخ به کسانی که می پرسند رشته رادیولوژی خوبه؟ باید از تفاوت بازار کار رادیولوژی این دو شغل آگاهی یافت و همین مورد اهمیت مشاوره کنکور پزشکی به صورت تضمینی را بیشتر می کند. 

البته معمولا در هر مکانی که کارشناس رادیولوژی کار می کند، معمولا یک پزشک رادیولوژیست هم وجود دارد که بعد ثبت تصاویر آن ها را تفسیر می نماید. همچنین رده کارهای قابل انجام شده توسط کاردان رادیولوژی با کارشناس تفاوت هایی دارد. به طور کلی وظایف و بازار کار رادیولوژی را می توان در بخش های زیر تعریف کرد:

  • کار در بخش رادیولوژی بیمارستان ها
  • تصویربرداری از اعضای مختلف بدن
  • کار با دستگاه موتوگرافی و MRI
  • کار در موسسات تصویربرداری
  • فعالیت به عنوان بازرس کار با اشعه X در سازمان انرژی اتمی
  • آماده‌سازی دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی
  • بایگانی و حفاظت عکس‌های رادیولوژی براساس استاندارده

 

درآمد رشته رادیولوژی در ایران

میزان حقوق و درآمد پرتونگار بسته به اینکه بیمارستان ها یا سازمان های دولتی کار کند یا خصوصی، می تواند متفاوت باشد. به طور معمول درآمد رشته رادیولوژی در ایران در کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی بیشتر است. البته میزان سابقه، تجربه و مهارت فرد در کار با انواع تجهیزات تصویربرداری و نگهداری آن ها نیز بسیار اهمیت دارد. به طور معمول پزشکان ترجیح می دهند که افراد خبره را در کنار خود داشته باشند.

اما اگر به معرفی رشته علوم رادیولوژی علاقه مندید و به دنبال درآمدهای بسیار بالاتر باشید، بهترین گزینه، در بین مشاغل مربوط به رشته تجربی تاسیس کلینیک توسط خود شماست. انجام این کار به همین راحتی هم نیست و باید شرایط تنظیم شده از سوی وزارت بهداشت را داشته باشید. اگر سرمایه کافی برای راه اندازی را داشته باشید، می توانید با یک پزشک رادیولوژی توافق کنید و با همکاری یکدیگر دست به تاسیس کلینیک بزنید.

برای تاسیس یک مرکز رادیولوژی حداقل تعداد افرادی که باید در آن کار کنند، پنج نفر است. نکته مثبت این گونه مراکز این است وجود یک پزشک متخصص کافی است و بقیه کارکنان می توانند از کارشناسان رادیولوژی باشند. بنابراین شانس شما برای ورود به چنین کار بیشتر می شود. این مورد همچنین می تواند در فراهم آوردم شرایط نیز موثر باشد، زیرا به این ترتیب هم می توان وام بیشتری گرفت و هم جمع آوری سرمایه بیشتر است.

 

چارت درسی رادیولوژی

در حال حاضر این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه می شود و هر کدام دارای بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی متفاوتی هستند. تعداد کل واحدها در چارت درسی رادیولوژی 130 واحد می باشد که 22 واحد آن دروس عمومیف 92 واحد پایه و اختصاصی و 16 واحد کارآموزی در عرصه می باشد. در ادامه ریز جزئیات و اسامی هر یک دروس را در جداول می بینیم.

 

دروس عمومی رشته رادیولوژی

نام دروس تعداد واحد نام دروس تعداد واحد
دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام 4 ادبیات فارسی 3
یک درس از دروس اخلاق اسلامی 2 زبان عمومی 3
یک درس از دروس انقلاب اسلامی 2 تربیت بدنی 1 1
یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی 2 تربیت بدنی 2 1
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی 2 جمع 22
جمعیت و تنظیم خانواده 2

 

دروس پایه و اختصاصی رشته رادیولوژی

نام دروس تعداد واحد نام دروس تعداد واحد
فیزیک عمومی 3 بهداشت عمومی 1
ریاضیات عمومی 2 آمار 1
زبان تخصصی 2 آناتومی 1 2
آناتومی 2 2 آناتومی 3 2
فیزیولوژی 2 زیست شناسی سلولی 2
آسیب شناسی عمومی 2 آشنایی با فناوری نوین اطلاعات 2
کاربرد رایانه در تصویر برداری پزشکی 2 اخلاق حرفه ای 1
مدیریت بیمارستانی و رفتار سازمانی 2 اصطلاحات پزشکی در رادیولوژی 1
ثبت و نمایش تصاویر در پزشکی 2 فیزیک پرتوها 3
فیزیک پرتوشناسی تشخیصی 3 روشهای پرتونگاری 1 3
روشهای پرتونگاری 2 3 روشهای پرتونگاری 3 2
بیماری شناسی 2 مراقبت از بیمار در بخش تصویربرداری پزشکی 2
رادیوبیولوژی 2 آشنایی با ساختمان و ویژگیهای مواد کنتراست زا در تصویربرداری پزشکی 2
روشهای پرتونگاری اختصاصی 2 ارزیابی تصاویر پزشکی 1 2
ارزیابی تصاویر پزشکی 2 2 تصویربرداری با امواج فراصوتی در پزشکی 3
دوزیمتری پرتوهای یونیزان 2 آناتومی مقطعی 3
اصول فیزیکی سیستمهای توموگرافی کامپیوتری 2 تکنیک ها و جنبه های بالینی توموگرافی کامپیوتری 2
اصول فیزیکی سیستمهای تصویربرداری MRI 2 تضمین و کنترل کیفی روشهای تصویربرداری پزشکی 3
حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان در بخشهای پرتوشناسی تشخیصی 2 تعمیرات و نگهداری مقدماتی دستگاههای رادیولوژی 2
سمینار 1 1 سمینار 2 1
کارآموزی 1 2 کارآموزی 2 2
کارآموزی 3 2 جمع 92
کارآموزی 4 2

 

دروس کارآموزی در عرصه رشته رادیولوژی

نام دروس تعداد واحد نام دروس تعداد واحد
کارآموزی در عرصه 1 4 کارآموزی در عرصه 2 4
کارآموزی در عرصه 3 4 جمع 16
کارآموزی در عرصه 4 4

 

 

رشته رادیولوژی خوبه؟ مزایا و معایب

 

رشته رادیولوژی خوبه؟ مزایا و معایب

رشته رادیولوژی خوبه؟ مزایا و معایب

 

در معرفی رشته علوم رادیولوژی می توان به مزایا و معایب بسیاری اشاره کرد. اساس کار و بازار کار رادیولوژی با دستگاه هایی است که از طریق ارسال اشعه ایکس، بیماری ها را شناسایی می کند. متاسفانه این اشعه های با وجود خدمت بزرگی که به سلامت جامعه بشری می کنند، می توانند بسیار خطرناک نیز باشند. کارشناسان رادیولوژی نیز در صورتی که نکات ایمنی را رعایت نکنند، احتمال اینکه در معرض خطر باشند، وجود دارد.

البته این مسئله مردان را بیشتر تهدید می کند و حتی می تواند به عقیم شدن منجر شود. با این همه کسانی که چارت درسی رادیولوژی را می گذارنند، هم به صورت تئوری، هم عملا نحوه کار و ایمنی را یاد می گیرند. بعلاوه، طبق آمار جهانی تعداد موارد به خطر افتاده پایین است و آنقدر نگران کننده نمی باشد که بتوان آن را عمومیت داد. همچنین در هنگام کاربرد این اشعه ها برای بیماران نیز باید دقت کافی به کار برده شود.

اما نباید از نکات مثبت و مزایای این رشته غافل شود. درآمد رشته رادیولوژی در ایران نسبتا خوب است اما بهترین مزیت آن این است که برخلاف برخی از مشاغل دیگر پزشکی و پیراپزشکی، در محیطی پاکیزه و به ترشحات، زخم ها و عفونت های ناشی از بیماری کار می کنند. علاوه بر این، نیازی به حضور در ازدحام و جمعیت های زیاد نیست. امیدواریم با این تفاسیر به پاسخ این سوال که آیا رشته رادیولوژی خوبه؟ دست یافته باشید.

 

 

معرفی رشته علوم رادیولوژی برای ادامه تحصیل در ایران و خارج از کشور

متاسفانه رشته رادیولوژی در حال حاضر در کشور ما در مقطع ارشد و دکترا ارائه نمی گردد. اما افراد علاقه مند می توانند در چند گرایش دیگر ادامه تحصیل دهند. در جدول زیر لیستی از گرایش های مرتبط اورده شده است.

 

رشته های مقطع کارشناسی ارشد رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی)
رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد) رشته اپیدمیولوژی رشته ارزیابی فناوری سلامت رشته اقتصاد بهداشت رشته انفورماتیک پزشکی رشته آمار زیستی
رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی رشته فناوری اطلاعات سلامت رشته علوم تشریحی رشته فیزیک پزشکی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی رشته نانوتکنولوژی پزشکی
رشته زیست فناوری پزشکی رشته رفاه اجتماعی تاریخ علوم پزشکی آموزش پزشکی ژورنالیسم پزشکی فناوری تصویربرداری پزشکی  تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی

 

 

توضیحات تکمیلی در معرفی رشته علوم رادیولوژی از نگاه مشاوران

یکی از شاتباهات بزرگی در بین داوطلبان کنکور تجربی دیده می شود، این است که وقتی رتبه قبولی پزشکی را کسب می کنند، تنها به دلیل شان اجتماعی و تصور عمومی در مورد درآمد بالای آن ها به سمت رشته های پیراپزشکی می روند. متاسفانه در بسیاری از موارد نیز پس از ورود به دانشگاه یا فارغ التحصیلی، از بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی شوکه، نا امید و یا حتی افسرده می شوند. برخی نیز ترک تحصیل می کنند.

یک نگاه عامیانه در مورد رشته رادیولوژی در  جامعه این است که راه ورود و کار در این رشته بسیار راحت است. البته قصد نداریم بگوییم که شغل بسیار سختی است، اما نباید از حساسیت بالای آن غافل شد. این رشته به دلیل تشخیص مشکلاتی مانند استخوان های شکسته، بیماری های قلبی، لخته های خونی و شرایط دستگاه گوارش از طریق تصویر برداری سرطان هایی مانند سرطان سینه و یا روده اجتناب ناپذیر است.

توصیه مشاوران ما در معرفی رشته علوم رادیولوژی این است که در هنگام انتخاب رشته، صرفا به زمان حال و شرایط حاضر توجه نکنید. سعی کنید به این فکر کنید که این رشته یک فاکتور تاثیرگذار و حتی تغییر دهنده تمام زندگی شماست. بنابراین از علاقه و استعداد خود در آن مطمئن شوید. حتی می توانید از  تست شخصیت انتخاب رشته نیز استفاده کنید. صحبت و راهنمایی گرفتن از یک مشاور خبره و دلسوز که در این کار مهارت دارد نیز بسیار مهم است.

 

خلاصه مطالب

در این مطلب تلاش کردیم تا برای آن دسته از متقاضیان عزیزی که می پرسند آیا رشته رادیولوژی خوبه؟ با بررسی و توضیح بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی به معرفی رشته علوم رادیولوژی بپردازیم. اگر مایلید که اطلاعات دقیقی در مورد رتبه لازم برای ورود، شرایط پذیرش دانشگاه ها و  درآمد رشته رادیولوژی در ایران داشته باشید، می توانید از طریق شماره های مندرج در سایت در همه روزهای هفته با مشاورین ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط

روش مطالعه زیست برای قبولی پزشکی را بدانیم

چند نمونه کارنامه قبول شدگان لیسانس به پزشکی

چه زمانی و چگونه درس بخوانیم برای پزشکی؟

معرفی رشته علوم رادیولوژی

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بازار کار ، درآمد در ایران ، چارت درسی رشته رادیولوژی چگونه است؟

رشته رادیولوژی از زیر شاخه های پیراپزشکی محسوب می شود. برای آگاهی دقیق از جوانب مختلف این رشته می توانید از طریق شماره های مندرج در دفترچه با مشاورین ایران تحصیل تماسبگیرید.

رشته کارشناسی رادیولوژی مناسب چه کسانی است؟

کار رادیولوژی بیشتر با اشعه های ارتباط دارد. از این رو باید دارای دقت و حساسیت در انجام کار باشید

آیا رشته علوم رادیولوژی خوبه؟ ویژگی های مثبت آن چیست؟

در این مقاله به معرفی رشته علوم رادیولوژی به صورت جامع پرداختیم. تمامی اطلاعات مورد نظر برای شما عزیزان ارائه شده است.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 اعلام شد. افرادی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور تجربی را دارند ابتدا باید از شرایط ثبت نام در این رشته‌ها اطلاعات کامل را به دست آورده و سپس برای اسم...
  • نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور

    نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور 1403 | ایران تحصیل

    دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل یکی از بهترین روش‌هایی بسیار مفید برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. با استفاده از این تاییدیه، داوطلبان می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه کنکور خود داشته باشند. همان طور که می‌دانید،...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • کارنامه قبولی پرستاری سراسری

    رتبه قبولی پرستاری 1403 + تحلیل کارنامه‌ مناطق قبولی آزاد

    کارنامه قبولی پرستاری سراسری می‌‌تواند شما را با درصد دروس و رتبه قبولی پرستاری سراسری آشنا سازد. چرا که با بررسی کارنامه پرستاری متوجه خواهید شد برای مطالعه هر درس لازم است چقدر زمان صرف کنید و بر کدام یک...
تماس با مشاور