ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته سونوگرافی ۱۴۰۳ + شرایط و معدل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۹
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۵ تیر ۱۴۰۱
رشته سونوگرافی ۱۴۰۳
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رشته سونوگرافی از جمله رشته هایی می باشد که علاقه مندان زیادی در میان دانش پذیران تجربی دارد، برای ورود به این رشته دو گزینه پیش روی خود دارید که اولین راه شرکت در کنکور سراسری می باشد و راه دومی که بسیاری نسبت به آن متمایل تر هستند ورود به رشته سونوگرافی بدون کنکور می باشد، اما ایا اصلا امکان انجام این کار وجود دارد یا صرفا ثبت نام بدون کنکور در رشته سونوگرافی شایعه می باشد؟

در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد رشته سونوگرافی توضیح خواهیم داد. اما اگر می خواهید اطلاعات کامل را در مورد نحوه ورود به رشته های مشابه، دانشگاه های پذیرنده داخلی و خارجی، ظرفیت های پذیرش، میزان درآمد، وظایف کاری و .. اطلاعات کاملی کسب نمایید، می توانید با کارشناسان ایران تحصیل در تماس باشید.

 

 

به منظور آشنایی با شرایط رشته سونوگرافی و بازار کار آن از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

آیا ورود به رشته سونوگرافی بدون کنکور امکانپذیر است؟

 

 شرایط و معدل لازم برای سونوگرافی بدون کنکور

 

برای کنکوری های تجربی که اغلب قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هدف اصلی آنان می باشد، کسب رتبه بالا یک دغدغه مهم است. اما به دلیل رقابت تنگاتنگی که بین رشته های دانشگاهی تجربی وجود دارد، دشواری بدست آوردن یک رتبه خوب و همچنین ظرفیت های پایین اینگونه رشته ها باعث شده تا این متقاضیان به دنبال یک راه آسانتر برای ورود به رشته مورد نظر خود باشند.

در کنار هم قرار دادن مواردی که ذکر کردیم موجب شده تا بسیاری از افراد در فکر ورود بدون کنکور  به این رشته هستند، اما حقیقت ماجرا در اصل این است که بر خلاف دهه ۸۰ که امکان ورود بدون کنکور به برخی رشته های پزشکی وجود داشت از سال ۹۳ تا به امروز جلوی ورود بدون کنکور دانش پذیران به رشته های زیر گروه پزشکی گرفته شده است.

اگر از دسته افرادی هستید که به هر دلیلی عملکرد خوب و مثبتی در کنکور سراسری نداشته اید اما علاقه مند به ثبت نام در رشته سونوگرافی هستید دو راه بیشتر پیش روی شما نمی باشد، یا باید اقدام به ثبت نام مجدد در کنکور کنید؛ در غیر این صورت تنها راهی که برای شما باقی می ماند تحصیل در دانشگاه های آزاد خارج از کشور می باشد.

 

معرفی رشته سونوگرافی

رشته سونوگرافی از رشته های زیر نظر وزارت بهداشت می باشد که خود سه شاخه پرتو یونیزان، پرتو غیر یونیزان و رشته های پزشکی هسته ای می باشد.

البته که رشته ای به نام سونوگرافی وجود ندارد و فرد علاقه مند باید به رشته رادیولوژی وارد شود، پس از طی کردن ۱۳۰ واحد درسی فرد تبدیل به یک رادیولوژیست خواهد شد.

فرد پس از طی کردن این ۱۳۰ واحد باید در مقطع کارشناسی ارشد در زیر شاخه ای مختلف برای تبدیل شدن به سک سونوگراف ادامه تحصیل دهد.

 

شرایط تحصیل رشته سونوگرافی 

یک نکته مهم که باید قبل از توضیح درباره سونوگرافی به آن اشاره کنیم، این است که برای کنکور تجربی اصلا رشته ایی به نام سونوگرافی وجود ندارد. در واقع این رشته از از شاخه های رشته رادیولوژی محسوب می شود.

 بدین ترتیب، داوطلبانی که علاقه مند ورود به آن هستند، بایستی ابتدا در کنکور سراسری شرکت کرده و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شدند، رشته رادیولوژی را انتخاب نمایند. سپس، بعد از فارغ التحصیلی می توان در آزمون دستیاری رشته رادیولوژی شرکت کنند.

همچنین، متخصصان رادیولوژیست قادر خواهند بود تا به عنوان پزشک متخصص سونوگرافی در مراکز خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند. از این رو، باید نتیجه گرفت که چیزی به نام سونوگرافی با سوابق تحصیلی در این ایران نداریم.

اما نکته مهم برای افرادی که به هر نحو علاقه مند ورود به سونوگرافی با سوابق تحصیلی آن است که اگر می خواهید در این رشته ادامه تحصیل دهید، می بایست به دانشگاه های خارج از کشور بروید. البته شرایط سونوگرافی بدون کنکور برای دانشگاه های مختلف خارجی نیز متفاوت است. برای دریافت راهنمایی در این مورد می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

برای اطلاع از رتبه قبولی در رشته سونوگرافی وارد لینک شوید 

 

 

دانشگاه های پذیرنده رشته سونوگرافی

 

سونوگرافی با سوابق تحصیلی

 

با توجه به آنچه گفته شد، ما برای معرفی سونوگرافی در اصل باید در مورد رشته رادیولوژی اطلاعات لازم را کسب کنیم. چرا که برای سونوگراف شدن بایستی ابتدا رادیولوژیست شد. اما کدام دانشگاه ها در رشته رادیولوژی دانشجو می پذیرند؟ این دانشگاه ها به شرح زیر می باشند.

 

 

 

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی کردستان – سنندج
دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی کردستان – سنندج
دانشگاه علوم پزشکی بابل دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی گناباد
دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت (محل تحصیل دانشکده پیراپزشکی لنگرود)
دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت (محل تحصیل دانشکده پیراپزشکی لنگرود)
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی سمنان (محل تحصیل دانشکده پیراپزشکی سرخه) دانشگاه علوم پزشکی یزد
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دانشکده علوم پزشکی بهبهان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

 

مدت تحصیل در رشته سونوگرافی

 

سونوگرافی بدون آزمون

 

حال که دانستیم حتی در صورت داشتن شرایط و معدل لازم برای سونوگرافی نمی توان در مقطع کارشناسی به چنین رشته ایی وارد شد و از پیش نیازهای اخذ مدرک آن مطلع شدیم، خوب است در مورد مراحل اخذ تخصص سونوگرافی نیز اطلاعاتی را کسب نماییم.

در مجموع برای اینکه متخصص سونوگرافی شوید، نیاز به 15 سال تحصیل می باشد. راه اصلی رسیدن به این مورد نیز دریافت مدرک پزشکی عمومی است که خود 7 سال به طول می انجامد.

 بعد از آن می توانید در آزمون دستیاری تخصصی رادیولوژی شرکت نماییم. سپس، نوبت به گذراندن 2 سال تعهد خدمت دوره دکتری عمومی و 4 سال دوره تخصص می باشد. در نهایت لازم است که 2 سال دوره تعهد در مقطع تخصص نیز طی شود.

البته متخصصان زنان و زایمان نیز در صورت داشتن شرایط لازم می توانند در مطب خود خدمات سونوگرافی داشته باشند.

 

 

به منظور آگاهی از زمان و نحوه ثبت نام و شرایط رشته پرتودرمانی بر روی لینک کلیک نمایید

 

رتبه مورد نیاز برای قبولی رشته سونوگرافی در دانشگاه سراسری 

رتبه قبولی در رشته سونوگرافی کنکور سراسری بنا بر هر سهمیه متفاوت می باشد که در ادامه به بررسی آخرین رتبه های قبولی در این رشته در شهر های مختلف خواهیم پرداخت:

رتبه قبولی در رادیولوژی در سهمیه منطقه ۱
آخرین رتبه کشوری پذیرفته شده ۱۴۰۰ دانشگاه
19160 شیراز
32229 ارومیه
21233 بهشتی (تهران)
18959 مشهد
14641 تهران
35460 اصفهان
18605 ایران
26476 تبریز
22397 یزد

رتبه لازم برای قبولی در سونوگرافی دانشگاه آزاد

رشته های زیر نظر وزارت بهداشت اعم از فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی در دانشگاه های آزاد حداقل در حال حاضر ارائه نمی شود.

اما در صورتی که دانشگاه آزاد اقدام به پذیرش دانشجو در رشته رادیولوژی (راه ورود به سونوگرافی) کند رشته های بالاتری (بدتری) می توانند در صورت عدم قبولی در دانشگاه های سراسری به سراغ دانشگاه های آزاد بروید.

رشته های مشابه سونوگرافی کدامند؟

برای افرادی که ادامه تحصیل در رشته سونوگرافی با سوابق تحصیلی و امکانپذیر نیست، داوطلبان لازم است که رشته های مشابه با آن را بشناسند تا بعد از فارغ التحصیلی به کارهای مربوط به سونوگرافی مشغول شوند.

این رشته ها عبارتند از تكنولوژی پرتو درمانی، تكنولوژی پرتوشناسی، تكنولوژی پزشكی هسته ای. متقاضیان می توانند پس از شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه مجاز نسبت به انتخاب اینگونه رشته ها اقدام نموده و پس از اتمام تحصیل در یکی از مراکز ارائه دهنده سونوگرافی مشغول به کار شوند.

 

 

شرایط کاری رشته سونوگرافی

چه افرادی که در خارج از کشور رشته سونوگرافی را با سوابق تحصیلی خوانده اند، و چه متخصصان سونوگراف داخلی، برای کار در مراکز داخل کشور بایستی از موقعیت های کاری و درآمد آتی خود آگاهی داشته تا با چشم باز وارد آن شوند. به طور کلی موقعیت های خوب کاری و شغل رشته های تجربی مانند هر گرایش دیگری نیازمند دانش و علم فرد می باشد.

سونوگرافی در واقع یک بخش مهم در تشخیص بیماری ها و به دنبال آن درمان دارد. افرادی که در این حیطه فعالیت دارند، از طریق ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا، به نوعی از اندام های بدن تصویر برداری می کنند.

گرچه این دانش حوزه های بسیاری را در بر می گیرد، اما متداول ترین کاربرد آن به زنان و زایمان مربوط می شود. در سال های اخیر با توجه به اهمیت بسیاری که به سلامت مادران و نوزادان داده می شود، استفاده از سونوگرافی نیز به مراتب بیشتر شده است.

البته بسته به اینکه سونوگرافی در یک مرکز دولتی یا خصوصی کار کند نیز میزان درآمد متفاوت خواهد بود.

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد اینکه آیا می توان رشته سونوگرافی را با سوابق تحصیلی خواند یا نه، توضیحاتی را ارائه داده و پروسه دستیابی تخصص این رشته را شرح دهیم.

چنانچه شما نیز مایل به تحصیل در اطلاع از شرایط و معدل لازم برای سونوگرافی تمام رشته های پیراپزشکی هستید، می توانید از مشاوران ایران تحصیل راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب، 

 

اگر می خواهید از رتبه لازم برای رشته سونوگرافی با سوابق تحصیلی آشنا شوید، از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد

رتبه لازم برای قبولی رشته های پیراپزشکی

 

 

کاربران گرامی، برای دانلود مطالب این صفحه به طور پی دی اف کلیک نمایید.

 

 

 

 

2.2/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

9 دیدگاه دربارهٔ «رشته سونوگرافی ۱۴۰۳ + شرایط و معدل»

  1. Avatar photo باران گفت:

    آیا با وجود هوش مصنوعی بازار کار رشته سونوگرافی کمرنگ می شود ؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      می تواند تاثیر گذار باشد.

  2. Avatar photo جعفر گفت:

    با توضیحات شما،آخرش متوجه نشدیم برای دکتر سونوگرافی شدن،رشته رادیولوژی را انتخاب کنیم یا باید دکتری عمومی قبول بشویم؟

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      جهت تحصیل در رشته سونگرافی بهتر است اول رشته پزشکی تحصیل نمایید و برای دوره های تخصصی خود وارد رشته سونگرافی شوید

      1. Avatar photo علی گفت:

        درود و وقت بخیر
        ای کاش گزینه بدتر رو هم عنوان میکردید؟
        منظورم گزینه غیر از پزشکی عمومی

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت بخیر
          تنها راه ورود به این رشته از طریق پزشکی است.

  3. Avatar photo sadat گفت:

    بالاخره باید رفو رشته رادیولوژی یا اول پزشکی عمومی؟

    1. Avatar photo Fatemeh گفت:

      سلام برای اینکه بتونیم دکتر سونوگرافی بشیم میشه رفت رشته رادیولوژی؟

      1. Avatar photo moradkhani گفت:

        سلام وقت بخیر
        خیر سونوگرافی از تخصص های پزشکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته‌های بدون کنکور تجربی

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور تجربی آغاز شده است. افرادی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور تجربی را دارند ابتدا باید از شرایط ثبت نام در این رشته‌ها اطلاعات کامل را به دست آورده و سپس...
  • نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور

    نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور 1403 | ایران تحصیل

    دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل یکی از بهترین روش‌هایی بسیار مفید برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. با استفاده از این تاییدیه، داوطلبان می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه کنکور خود داشته باشند. همان طور که می‌دانید،...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • کارنامه قبولی پرستاری سراسری

    رتبه قبولی پرستاری 1403 + تحلیل کارنامه‌ مناطق قبولی آزاد

    کارنامه قبولی پرستاری سراسری می‌‌تواند شما را با درصد دروس و رتبه قبولی پرستاری سراسری آشنا سازد. چرا که با بررسی کارنامه پرستاری متوجه خواهید شد برای مطالعه هر درس لازم است چقدر زمان صرف کنید و بر کدام یک...