ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تعداد واحدهای دکتری پیام نور 1403 + طول دوره تحصیل | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
تعداد واحدهای دکتری پیام نور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از سوالات پر تکرار داوطلبان شرکت در آزمون Ph.D تعداد واحدهای دکتری پیام نور است. معمولا افراد می خواهند بدانند که در طول دوره تحصیل دکتری پیام نور حداقل و حداکثر چند واحد درسی را پاس می کنند و چند واحد آن عمومی و پژوهشی است.

دانشگاه پیام نور در حال حاضر طبق قوانین همه دانشگاه های آموزش عالی کشور برای این مقطع آموزشی خود نیز سنوات تحصیلی در نظر گرفته است تا داوطلبان در طول دوره دکتری پیام نور بتوانند آن ها را پاس کنند.

از آن جا که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در ادامه مقاله ایران تحصیل قصد داریم در مورد تعداد واحدهای دکتری پیام نور 1403 صحبت کنیم تا به جواب سوالات و ابهامات خود پیرامون این موضوع برسند.

تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور

دوره دکتری به دو دسته آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود؛ بنابراین باید دانشجویان این دوره را پشت سر بگذارند تا مدرک دکتری خود را دریافت کنند. لازم است آن ها برای گذراندن این دوره ها از تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور مطلع شوند و مطابق با دستورات آن ها در هر ترم انتخاب واحد کنند.

تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور

در حال حاضر کلیه دانشجویانی که در دانشگاه های پیام نور و سراسری مقطع دکتری قبول شدند باید 36 واحد را بگذرانند که بین 12 تا 18 واحد آن آموزشی و 18 تا 24 واحد آن پژوهشی است. این قوانین برای کلیه رشته های مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، هنر، کشاورزی و علوم پزشکی یکسان می باشد.

آن ها باید در هر نیمسال تحصیلی با رعایت قوانین تعداد واحد، بین 12 تا 18 واحد درسی را انتخاب کنند. البته برای این که بتوانند وارد دوره پژوهشی مقطع دکتری پیام نور شوند حتما در آزمون جامع دکتری قبول شوند.

برای کسب اطلاع از نحوه ثبت نام دکتری بدون آزمون پیام نور روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

حداقل تعداد واحدهای دکتری پیام نور

طبق مقررات دانشگاه پیام نور کلیه قبول شدگان در مقطع دکتری باید حداقل هایی را برای تعداد واحد خود در طول دوره دکتری پیام نور رعایت کنند. در غیر این صورت در طول دوره سنوات تحصیلی خود به مشکل برخورد خواهند کرد.

 

معمولا هر سال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد واحد های قابل اخذ در هر نیمسال تحصیلی را برای دانشجویان مشخص می کند؛ بنابراین طبق همین روال برای سال تحصیلی 1403 نیز حداقل هایی در نظر گرفته است.

دانشجویانی که در هر نیمسال تحصیلی موفق به دریافت معدل حداقل 15 شدند می توانند در ترم بعدی طبق روال عادی ثبت نام کنند. آن ها با معدل عادی در هر نیمسال تحصیلی می توانند حداقل 6 واحد درسی را دریافت کنند.

بنر کال تو اکشن

جهت اطلاع از مصاحبه دکتری وزارت بهداشت و یا مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

حداقل تعداد واحدهای دکتری پیام نور

در صورتی که دانشجو دکتری معدل زیر 15 دریافت کند، آن گاه در ترم بعدی مشروط خواهد شد و باید حداقل تعداد واحد در نظر گرفته شده را رعایت کند. او برای نیمسال تحصیلی آینده خود می تواند 6 واحد درسی را دریافت کند.

همچنین در صورتی که برای هر یک از مقاطع تحصیلی دکتری، ترم تابستان برگزار شود آن ها می توانند حداقل 6 واحد درسی را دریافت کنند؛ بنابراین بسیار لازم است که دانشجویان در طول دوره تحصیل دکتری پیام نور خود این قوانین را رعایت کنند و بر اساس آن انتخاب واحد کنند. البته در صورتی که اگر دانشجوی دکتری در نیمسال آخر خود کمتر از 6 واحد درسی را داشته باشد می تواند بدون در نظر گرفتن این قانون انتخاب واحد کند.

برای کسب اطلاع از نحوه نام نویسی رشته‌های جدید پیام نور بدون کنکور روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

حداکثر تعداد واحدهای دکتری پیام نور

دانشجویان دکتری علاوه بر رعایت حداقل تعداد واحد های خود باید سقف آن را نیز رعایت کنند و در هر نیمسال تحصیلی خود آن را در نظر بگیرند.

طبق قوانین حداکثر تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور، دانشجویانی که موفق به کسب معدل بالای 15 و الف شدند، 10 واحد دروس جبرانی، اختیاری و تخصصی است.

حداکثر تعداد واحدهای دکتری پیام نور

اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشجویانی که با کسب معدل زیر 15 مشروط شدند، حداکثر تعداد واحدهای دکتری پیام نور را تعیین نکرده است. ولی آن ها طبق همین قوانین می توانند حداکثر 8 واحد درسی را در ترم تابستان دریافت کنند. خوب است بدانید که دانشگاه های سراسری و دولتی برای دانشجویان دکتری خود ترم تابستان دریافت نمی کند. ولی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد این دوره را برگزار می کنند.

برای کسب اطلاع از لیست رشته های دکتری پیام نور روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

طول دوره تحصیل دکتری پیام نور

دانشگاه پیام نور مانند تمام دانشگاه های دیگر در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد. دانشجویان باید دوره دکتری پیام نور خود را حداکثر در 8 نیمسال تحصیلی تمام کنند. در واقع هر کدام از آن ها حداقل 4 سال مهلت دارند تا دو دوره آموزشی و پژوهشی خود را پشت سر بگذارند و فارغ التحصیل شوند.

از آن جا که دوره دکتری بالاترین دوره تحصیلی در کل جهان است. لذا تعداد واحدهای دکتری پیام نور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل دانشگاه پیام نور برای این دسته از دانشجویان حداکثر و حداقل تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور را در نظر گرفته است.

طول دوره تحصیل دکتری پیام نور

به طوری که آن ها باید این واحد های درسی و پژوهشی خود را بین 6 تا 8 نیمسال تحصیلی تمام کنند و مدرک دکتری خود را دریافت کنند. البته در صورت لزوم می توانند با موافقت دانشگاه و تحت شرایط سنوات تحصیلی مجاز حداکثر 2 نیمسال را به طول دوره تحصیل دکتری پیام نور خود اضافه کنند.

خوب است بدانید که در حال حاضر دانشجویان به دو روش ثبت نام با آزمون و بدون آزمون می توانند در مقطع دکتری پیام نور قبول شوند که در صورت تمایل می توانند در این خصوص با کارشناسان سامانه ایران تحصیل صحبت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهریه دکتری پیام نور کلیک کنید.

مشاوره انتخاب واحد دوره دکتری

خوب است بدانید که کلیه دانشجویان مقطع دکتری علاوه بر این که قوانین حداقل و حداکثر انتخاب واحد پیام نور را در سال تحصیلی ۱۴۰۳ رعایت کنند، باید قوانین دیگری را نیز در نظر بگیرند. به عنوان مثال آن ها برای ورود به دوره پژوهشی در آزمون جامع دکتری قبول شوند تا رساله خود را دریافت کنند. لذا می توانند برای قبولی در این آزمون از مشاوران مرکز آموزشی ایران تحصیل کمک بگیرند تا کارآمد ترین جواب ها را به آن ها ارائه دهند.

 

برای کسب اطلاعات درباره پذیرش دانشجوی دکتری استاد محور روی لینک کلیک کنید.

 

منظور از آزمون جامع دکتری چیست؟

همان گونه که در بالا بیان شد کلیه دانشجویان دکتری باید برای ورود به دوره پژوهشی دانشگاه پیام نور خود باید در آزمون جامع دکتری شرکت و در آن نمره قبولی دریافت کنند. معمولا این دسته از دانشجویان بعد از گذراندن 3 نیمسال آموزشی در نیمسال چهارم در این آزمون شرکت می کنند. قبولی در این آزمون پیش‌نیاز ورود به مرحله پژوهشی (نوشتن پروپوزال برای رساله) است؛ بنابراین دانشجویان باید در این آزمون شرکت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نتایج اولیه آزمون دکتری کلیک کنید.

آزمون جامع دکتری معمولا در دو مرحله کتبی و شفاهی به صورت یکپارچه و استانی توسط کمیته منتخب برگزار می شود. آزمون کتبی در هر سال به شیوه متمرکز دو بار در هفته آخر اردیبهشت ماه و هفته آخر آبان ماه در نوبت صبح و عصر برگزار می گردد.

کال تو اکشن تماس

برای این آزمون 3 درس به صورت یکپارچه برای همه دانشجویان انتخاب می شود و سوالات هر کدام از درس ها توسط اساتید خود دانشجویان مطرح می شود. آزمون کتبی جامع دکتری نیز دو روز بعد از آزمون کتبی در دانشگاه محل تحصیل دانشجو برگزار و نتیجه آن ها به صورت پذیرش یا عدم پذیرش به دانشجو اعلام می شود.

منظور از آزمون جامع دکتری چیست؟

خوب است بدانید که قبولی یا عدم قبولی در آزمون جامع دکتری هیچ گونه تاثیری در معدل دوره دانشجو ندارد. هر دانشجو تنها دو بار می تواند در این آزمون شرکت کند، در غیر این صورت اخراج خواهد شد. هم چنین در صورتی که دانشجویان نمره قبولی زبان خود را تا قبل از ثبت نام در آزمون جامع ارائه ندهند.

با امضا متعهد می شوند که تا شش ماه بعد از برگزاری آزمون جامع دکتری نمره قبولی آن را ارائه دهند. در غیر این صورت بعد از گذراندن این آزمون به صورت اجباری مرخص خواهند شد تا نمره قبولی زبان خود را دریافت کنند. دانشجویان دکتری می توانند نمره قبولی زبان خود را از زبان های آیلتس، تافل، ام اس آر تی، تولیمو و یا آزمون ای پی تی مخصوص دانشگاه آزاد دریافت کنند.

برای کسب اطلاع از شرایط ثبت نام آزمون تولیمو روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

اخبار پیرامون تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور

رشته ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دوره های دکتری سال 1403 منتشر شد.

طبق اعلامیه سازمان سنجش رشته‌ها، مواد امتحانی و ضرایب دروس هر یک از مجموعه های امتحانی آزمون ورودی مقطع دکتری سال 1403 منتشر شد. این آزمون بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی» مصوب 18/12/94 مجلس شورای اسلامی و آيين نامه اجرايي مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌هاي تحصیلات تکمیلی» برگزار خواهد شد. شما جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به سایت سنجش مراجعه کنید.

برای ورود به سایت مشاوره دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

در این مقاله از سایت ایران تحصیل در مورد تعداد واحدهای دکتری پیام نور ۱۴۰۳ صحبت کردیم. در آن اشاره کردیم که دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری خود باید دو دوره آموزشی و پژوهشی را بگذرانند. برای ورود به دوره پژوهشی باید در آزمون جامع دکتری قبول شوند. این آزمون در ترم چهارم برگزار می شود و دانشجویان باید خود را برای این آزمون آماده کنند.

طول دوره سنوات دکتری بین 6 تا 8 نیمسال تحصیلی است که در صورت نیاز دانشجویان می توانند تا دو نیمسال دیگر سنوات تحصیلی دریافت کنند. تعداد کل واحد های دکتری پیام نور 36 واحد می باشد. 12 تا 18 واحد آن آموزشی و 18 تا 24 واحد آن پژوهشی است. دانشجویان در هر نیمسال تحصیلی می توانند بین 6 تا 10 واحد درسی را دریافت کنند.

امیدواریم که شما با مطالعه مطالب بالا به جواب سوالات و ابهامات خود پیرامون تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور رسیده باشید. اما اگر باز هم سوالی داشته باشید می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره ایران تحصیل با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

 

جهت دانلود پی دی اف مقاله تعداد واحد های دکتری پیام نور روی لینک کلیک کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور یا دانشگاه سراسری یکسان است؟

بله، تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور با دانشگاه سراسری یکسان است. به طوری که دانشجویان در آن باید 36 واحد آموزشی و پژوهشی را پاس کنند.

حداکثر و حداقل تعداد واحدهای دکتری دانشگاه پیام نور چند واحد است؟

در حال حاضر کلیه دانشجویان در سال تحصیلی 1403 در هر نیمسال تحصیلی می توانند بین 6 الی 10 واحد درسی را دریافت کنند.

آیا دانشجویان در طول دوره تحصیل دکتری پیام نور می توانند واحد مازاد دریافت کنند؟

 طبق اعلامیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجویان در طول دوره دکتری پیام نور نمی توانند واحد مازاد دریافت کنند.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «تعداد واحدهای دکتری پیام نور 1403 + طول دوره تحصیل | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo صدرا گفت:

    سلام من دکتری پیام نور قزوین میخونم میخوام ببینم محدودیت تعداد واحد داریم یا نه ؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام با آموزش رای زنی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • اعلام نتایج آزمون دکتری

    اعلام نتایج آزمون دکتری 1403+ مشاهده جواب sanjesh.org

    اعلام نتایج آزمون دکتری از روز 28 فروردین ماه 1403 آغاز شده و کلیه شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سامانه سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام به دریافت کارنامه اولیه خود کرده و برای تعیین وضعیت خود برای...
  • دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری

    دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری {لینک دانلود pdf 1403} | ایران تحصیل

    دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری 1403 منتشر شد. پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، یکی از مهم‌ترین فرآیندی که داوطلبان باید آن را با حساسیت انجام دهند، انتخاب رشته دکتری است. به این ترتیب قبول شدگان پیش از انتخاب...
  • انتخاب رشته دکتری۱

    انتخاب رشته دکتری 1403 {راهنما و نکات مهم} | ایران تحصیل

    انتخاب رشته دکتری یکی از مهمترین دغدغه‌های پذیرفته شدگان است، چرا که پس از  اعلام نتایج آزمون دکتری، قبول شدگان باید در بازه زمانی معین شده  برای انتخاب رشته در سامانه سنجش و آموزش کشور اقدام کنند. بنابراین داوطلبان براساس...
  • دکتری بدون آزمون

    دکتری بدون آزمون 1403 + زمان، شرایط و مراحل پذیرش

    پذیرش دکتری بدون آزمون 1403 یا همان دکتری استعداد درخشان اصلی ترین گزینه برای تحصیل در مقطع (phd) برای افرادی است که قصد شرکت در آزمون برای این مقطع را ندارند، اما مسئله حائز اهمیت این است که امکان پذیرش...
تماس با مشاور