ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تعداد واحدهای دکتری + شرایط و مراحل 1403 | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۶
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تعداد واحدهای دکتری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

دوره تحصیلی دکتری را می‌توان بالاترین و معتبرترین مقطع تحصیلی در همه مقاطع تحصیلی دانست. آن دسته از دانشجویانی که در این مقطع تحصیلی پذیرفته می‌شوند، برای فارغ‌التحصیل شدن در آن، باید دو دوره متفاوت آموزشی و پژوهشی را بگذرانند. دانستن تعداد واحدهای دکتری این کمک را به دانشجویان می‌کند که چگونه در هر ترم از دانشگاه خود انتخاب واحد کنند. پس درنتیجه با توجه به میزان اهمیت بالای این موضوع، ما در این مقاله از ایران تحصیل قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دوره دکتری چند ترم و چند سال است؟ و به طور کامل به آن بپردازیم.

تعداد واحدهای دکتری

🔵 همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، مقطع تحصیلی دکتری بالاترین مقطع تحصیلی در بین مقاطع بوده و اهمیت بسیار زیادی را در میان جوامع دارد. دانشجویانی که تمایل دارند تحصیل خود را در این مقطع ادامه دهند، می‌توانند هم به صورت ثبت‌نام دکتری بدون آزمون، و هم ثبت‌نام دکتری با کنکور اقدام کنند.

برای اطلاع از رشته‌های بدون آزمون دکتری روی لینک آبی کلیک کنید.

🔵 دانشجویان محصل در رشته‌های مقطع دکتری باید دو دوره آموزشی و پژوهشی را در طول دوره گذرانده و در نهایت نسبت به انجام فرایند فارغ‌التحصیلی خود اقدام کنند. با این‌ وجود لازم است تا افراد دانشجو از تعداد واحدهای دکتری برای هرکدام از رشته‌هایی که در این مقطع ارائه شده مطلع باشند. این‌گونه می‌توانند به راحتی برای انتخاب واحد هر ترم خود برنامه‌ریزی کنند.

🔵 تعداد واحدهای دکتری برای هریک از رشته‌های ارائه شده در این مقطع 36 واحد تعیین شده است. لازم به ذکر است که این 36 واحدی که توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک کشور برای مقطع دکتری مشخص شده، باتوجه‌به نوع رشته دانشجو، بین 12 واحد تا 18 واحد دوره آموزشی و بین 18 تا 24 واحد در دوره پژوهشی این مقطع خواهد بود. دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری می‌بایست نسبت به همین تعدادی که اعلام شده، انتخاب واحد هر ترم خود را انجام دهند.

🔵 برای تحصیل در بخش دوره پژوهشی مقطع دکتری، دانشجویان باید در آزمون جامع دکتری شرکت کرده و حدنصاب قبولی را در این آزمون به دست آورده باشند.

کال تو اکشن تماس

آزمون جامع دکتری

دانشجویان مقطع دکتری بعد از اتمام واحدهای آموزشی خود در سه ترم آموزشی، در ترم چهارم باید نسبت به گذراندن آزمون جامع خود اقدام کنند. به طور کلی آزمون جامع دکتری، کلید و پیش‌نیاز نوشتن پروپوزال یعنی همان گذراندن دوره پژوهشی است. شایان‌ذکر است که آزمون جامع دکتری با توجه به زمان‌بندی دانشگاه‌ها معمولاٌ در دو نوبت از سال برگزار می‌شود.

برای ثبت نام آزمون دکتری کلیک کنید.

 تعداد واحدهای مقطع دکتری

دوره دکتری چند ترم و چند سال است؟

همان گونه که تا اینجای مقاله متوجه شدید، تعداد واحدهای دکتری 36 واحد تعیین شده است. طول گذراندن این 36 واحد در مقطع تحصیلی دکتری، حداقل 6 ترم و حداکثر 8 ترم تحصیلی در نظر گرفته شده است. یعنی دانشجویان این مقطع قادرند تا با گرفتن موافقت دانشگاه محل تحصیل خود، سنوات تحصیلی مجاز خود را تا 2 نیمسال تحصیلی دیگر افزایش بدهند.

برای آشنایی با شیوه مطالعه برای کنکور دکتری روی لینک کلیک بزنید.

کلاس‌های دوره دکتری چند روز در هفته است؟

باتوجه‌به مصوبه‌ای که در سال 1384 توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تایید و تصویب شده است، دانشکده‌ها باید برنامه دروس 3 و 4 واحدی ارائه شده دوره دکتری را حداقل در 2 نوبت و 2 روز هفته تنظیم کنند. البته لازم به ذکر است که باتوجه‌به برنامه‌ریزی هر دانشگاه، تعداد روزهای هفته می‌تواند متفاوت باشد.

دوره دکتری چند ترم و چند سال است؟

حداقل تعداد واحد در هر ترم از مقطع دکتری

به دلیل محدود بودن تعداد سنوات تحصیلی در مقطع دکتری، دانشجویانی که در این مقطع تحصیل می‌کنند لازم است تا حتماٌ حداقل تعداد واحد اخذ شده را در هر نیمسال تحصیلی رعایت کنند. در غیر اینصورت ممکن است تا با مشکل اتمام سنوات تحصیلی برخورد کنند.

برای کسب اطلاع از زمان ثبت نام با تاخیر آزمون دکتری روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

حداقل تعداد واحدهای دکتری در وضعیت عادی

آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که توانستند در یک نیمسال تحصیلی معدل حداقل 15 را کسب کنند، می‌توانند در نیمسال تحصیلی بعدی خود، ثبت‌نام عادی داشته باشند. منظور از ثبت‌نام عادی این است که دانشجویان محدودیتی بابت حداقل و حداکثر تعداد واحدهای دکتری خود ندارند. حداقل تعداد واحد دوره تحصیلی دکتری در هر ترم 6 واحد است.

بنر کال تو اکشن

حداقل واحدهای دکتری در وضعیت مشروطی

در آن‌سوی دیگر دانشجویانی که نتوانستند معدل بالای 15 کسب کنند، در ترم بعد خود مشروط شده تلقی شده و مجاز به رعایت این حداقل تعداد واحدهای دکتری هستند. در صورت مشروطی، تعداد واحدهای لازم برای اخذ در هر ترم همانند وضعیت عادی 6 واحد درسی است.

حداقل واحدهای دکتری در ترم تابستان

اگر برای ترم تابستان در هریک از رشته‌های مقطع دکتری درس ارائه شود، دانشجویان قادرند تا حداقل میزان مجاز واحدهای درسی را که 6 واحد است، در ترم تابستان اخذ کنند.

توجه: دانشجویان موظف هستند که حداقل تعداد واحدهای دکتری را رعایت کنند. تنها در صورتی می‌توانند کمتر از این تعداد را اخذ کنند که در آخرین ترم تحصیلی خود کمتر از 6 واحد درسی را داشته باشند.

برای کسب اطلاع از شرایط شرکت در مصاحبه دکتری با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

حداکثر تعداد واحد در هر ترم از مقطع تحصیلی دکتری

یکی از بدیهیاتی که دانشجویان مقطع دکتری باید بدانند، درباره حداکثر تعداد واحدهایی است که می‌توانند در طول هر ترم خود اخذ کنند. این میزان حداکثری که درباره آن می‌گوییم، در ترم عادی و تابستان متفاوت است. همچنین این میزان حداکثر تعداد واحد برای افرادی که معدل بالای 15 دارند با کسانی که شامل معدل مشروطی هستند نیز فرق دارد.

حداکثر تعداد واحدهای مقطع دکتری در وضعیت عادی

پیش از این قسمت از مقاله دریافتید که تنها افرادی که معدل بالای 15 کسب کرده باشند، مشمول انتخاب واحد عادی در نیمسال بعد هستند. آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که توانستند معدل بالای 15 کسب کنند، قادرند تا در نیمسال تحصیلی بعد حداکثر 10 واحد درسی را اخذ کنند. لازم به ذکر است که این حداکثر تعداد واحدها برای افرادی که در ترم قبل خود معدل الف شده‌اند نیز صدق می‌کند.

طول دوره دکتری دانشگاه آزاد چقدر است؟ برای اطلاع روی لینک آبی کلیک نمایید.

حداکثر تعداد واحدهای دکتری در وضعیت مشروطی

دانشجویانی که در یک نیمسال تحصیلی معدل زیر 15 کسب کنند، مشروط شده و می‌بایست تعداد واحد انتخابی خود را برای ترم بعد با رعایت سقف خاصی اخذ کنند. البته وزارت علوم تعداد واحدی را به طور مشخص برای حداکثر تعداد واحدهای مقطع دکتری اعلام نکرده است.

حداکثر تعداد واحدهای مقطع دکتری در ترم تابستان

به طور معمول دانشگاه‌های سراسری برای دانشجویان محصل در مقطع دکتری، واحدی جهت اخذ در ترم تابستان ارائه نداده و بیشتر دانشگاه‌های آزاد هستند که این ویژگی را برای دانشجویان خود در مقطع دکتری فراهم کرده‌اند. برای آن دسته از دانشگاه‌هایی که برای مقطع دکتری در ترم تابستان دروس مختلفی ارائه می‌شود، دانشجویان می‌توانند حداکثر 8 واحد درسی را در این ترم اخذ کنند.

حداقل و حداکثر تعداد واحدهای دکتری

برای آشنایی با شرایط دکتری بدون آزمون روی لینک آبی کلیک کنید.

آیا در مقطع دکتری امکان معرفی به استاد وجود دارد؟

یکی از مواردی که برای دانشجویان مقطع دکتری سؤال است، درباره چگونگی دریافت معرفی به استاد است. معرفی به استاد جزو شرایط ویژه و خاصی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشجویان در نظر می‌گیرد. اما متاسفانه این وزارت تابه‌اینجا هیچ قانونی را در رابطه با اخذ معرفی به استاد برای مقطع دکتری لحاظ نکرده و دانشجویان این مقطع قادر به استفاده از این ویژگی نیستند.

 

برای آشنایی با سوالات آزمون دکتری روی لینک کلیک کنید.

 

نکات تکمیلی در رابطه با تعداد واحدهای دکتری

🔴 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قانونی را در رابطه با اخذ واحد بیشتر در ترم آخر درنظر نگرفته است. درنتیجه این تصور اشتباه است که دانشجویان قادرند در ترم آخر خود واحد مازاد بر سقف تعداد واحدهای خود دریافت کنند.

🔴 دانشجویان نمی‌توانند در نیمسال تحصیلی خود بیشتر از 10 واحد اخذ کنند. اما در صورت اینکه کمتر از 6 واحد به پایان دوره دکتری آن‌ها باقی مانده باشد، می‌توانند در آن ترم کمتر از 6 واحد درسی را دریافت کنند.

 

📞 اگر قصد دارید درباره موضوع تعداد واحدهای دکتری اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید با شماره 9099075307 تماس گرفته و از تجربیات کارشناسان ما در مرکز مشاوره ایران تحصیل استفاده کنید.

 

خلاصه مطلب:

در این مقاله از ایران تحصیل سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی را در زمینه تعداد واحدهای دکتری در اختیار شما بگذاریم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که حداقل تعداد واحدهای هر ترم در مقطع دکتری 6 واحد و حداکثر تعداد واحدهای هر ترم، 10 واحد درسی است.

همچنین متوجه شدید که کل دوره دکتری دارای 36 واحد بوده که باتوجه‌به نوع رشته دانشجو، بین 12 واحد تا 18 واحد دوره آموزشی و بین 18 تا 24 واحد در دوره پژوهشی این مقطع خواهد بود. طول گذراندن این 36 واحد در مقطع دکتری، حداقل 6 ترم و حداکثر 8 ترم تحصیلی است. با این تفاسیر دانشجویان این مقطع قادرند تا سنوات تحصیلی مجاز خود را تا 2 نیمسال تحصیلی دیگر با گرفتن موافقت دانشگاه محل تحصیل خود افزایش بدهند.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله «تعداد واحدهای دکتری» روی لینک کلیک کنید.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حداقل واحدها در هر ترم از مقطع دکتری چه تعداد است؟

حداقل تعداد واحد برای دانشجویان مقطع دکتری در هر نیمسال تحصیلی 6 واحد درسی است.

مقطع تحصیلی دکتری به طور کلی شامل چند واحد است؟

تعداد واحدهای دکتری برای هریک از رشته‌های ارائه شده در این مقطع 36 واحد تعیین شده است. این 36 واحد باتوجه‌به نوع رشته دانشجو، شامل 12 واحد تا 18 واحد دوره آموزشی و 18 تا 24 واحد در دوره پژوهشی این مقطع است.

حداکثر تعداد واحدها در هر ترم از مقطع تحصیلی دکتری چه تعدادی است؟

دانشجویانی که توانستند معدل بالای 15 کسب کنند، قادرند در نیمسال تحصیلی بعد حداکثر 10 واحد درسی را اخذ کنند. این حداکثر تعداد واحدها برای افرادی که معدل الف شده‌اند نیز صدق می‌کند.

نظرات

6 دیدگاه دربارهٔ «تعداد واحدهای دکتری + شرایط و مراحل 1403 | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo محمدی گفت:

    آیا برای کسی که شاغل می باشد امکان تحصیل در دوره دکتری وجود دارد؟ کلاسهای دوره دکتری چند روز درهفته برگزار می گردد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بستگی به شرایط خودتون داره معمولا تا 3 روز هم میتونه برسه

  2. Avatar photo فتاح زادگان گفت:

    برای انتخاب واحد مشروطی دکتری محدودیت هست؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام بله

  3. Avatar photo خانی گفت:

    برای تعداد واحد های انتخابی در رشته دکتری هوش مصنوعی محدودیت هست؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله بعضی از دانشگاه ها محدودیت دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • اعلام نتایج آزمون دکتری

    اعلام نتایج آزمون دکتری 1403+ مشاهده جواب sanjesh.org

    اعلام نتایج آزمون دکتری از روز 28 فروردین ماه 1403 آغاز شده و کلیه شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سامانه سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام به دریافت کارنامه اولیه خود کرده و برای تعیین وضعیت خود برای...
  • دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری

    دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری {لینک دانلود pdf 1403} | ایران تحصیل

    دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری 1403 منتشر شد. پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، یکی از مهم‌ترین فرآیندی که داوطلبان باید آن را با حساسیت انجام دهند، انتخاب رشته دکتری است. به این ترتیب قبول شدگان پیش از انتخاب...
  • انتخاب رشته دکتری۱

    انتخاب رشته دکتری 1403 {راهنما و نکات مهم} | ایران تحصیل

    انتخاب رشته دکتری یکی از مهمترین دغدغه‌های پذیرفته شدگان است، چرا که پس از  اعلام نتایج آزمون دکتری، قبول شدگان باید در بازه زمانی معین شده  برای انتخاب رشته در سامانه سنجش و آموزش کشور اقدام کنند. بنابراین داوطلبان براساس...
  • دکتری بدون آزمون

    دکتری بدون آزمون 1403 + زمان، شرایط و مراحل پذیرش

    پذیرش دکتری بدون آزمون 1403 یا همان دکتری استعداد درخشان اصلی ترین گزینه برای تحصیل در مقطع (phd) برای افرادی است که قصد شرکت در آزمون برای این مقطع را ندارند، اما مسئله حائز اهمیت این است که امکان پذیرش...
تماس با مشاور