ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

موفقیت در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ + 14 نکته کلیدی | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۶
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
موفقیت در مصاحبه دکتری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

قبولی در آزمون دکتری، رویای بسیاری از افراد است. آزمون دکتری تخصصی (PhD) در ایران، در دو مرحله کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار می شود. داوطلبانی که در مرحله نخست موفق به کسب نمره قبولی می شوند، از آنها برای شرکت در جلسه مصاحبه علمی و تخصصی دعوت به عمل می آید. قبولی در این مرحله چندان هم آسان نبوده نیازمند برخورداری از رزومه مطلوب و عملکرد عالی در جلسه مصاحبه می باشد. ما در این مقاله از ایران تحصیل به توضیح تکنیک های موفقیت در مصاحبه دکتری پرداخته ایم. شما می توانید از طریق تماس با شماره 9099075307 از راهنمایی های مشاوران ایران تحصیل در خصوص نحوه قبولی در مصاحبه دکتری بهره مند شوید.

 

نکات موفقیت در مصاحبه دکتری

در کشور ما برای ورود به مقطع دکتری، علاوه بر شرکت در کنکور و مجاز شدن، نیاز است تا در مصاحبه نیز پذیرفته شوید. برای موفقیت در مصاحبه دکتری، یک سری نکات کلیدی وجود دارد که اگر به آن ها توجه نکنید، نمی توانید در مقطع و رشته مورد نظرتان پذیرفته شوید.

در خصوص موفقیت در مصاحبه دکتری لازم است بدانید که رتبه در آزمون کتبی ارتباطی به قبولی شما نخواهد داشت. یعنی اگر شما رتبه زیر 100 به طور مثال در آزمون دکتری بیاورید، تضمینی وجود ندارد که حتماً پذیرفته خواهید شد.

مورد بعدی مربوط به مدارک پژوهشی و آموزشی که لازم است آماده کنید. این مدارک می تواند هر چیزی شامل، مقاله، کتاب، مدارک آموزشی، مدرک زبان، پایان ناکه و حتی توصیه نامه باشد. تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری بسیار مهم بوده و باید دقت زیادی به آن شود.

توجه داشته باشید که همراه نداشتن مدارک به معنای نداشتن مدارک است؛ زیرا تمامی ارزیابی ها در همان جلسه انجام خواهد شد. قبل از شروع مصاحبه از شما خواسته می شود که خودتان را معرفی کنید. در این مرحله توجه داشته باشید که نقاط قوت خود را برجست کرده و نقاط ضعف خود را پوشش دهید.

اگر در مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه داشته اید، حتماً قبل از مصاحبه آن را مرور کرده و سعی کنید و به قسمت های آن تسلط پیدا نمایید. زیرا احتمال دارد سوالاتی از پایان شما پرسیده شود. می توانید برای آشنایی با اساتیدی که مصاحبه را برگزار می کنند، به وبسایت دانشگاه ها مراجعه کرده و از مقالات، کتاب ها و زمینه های مورد علاقه آن ها اطلاعاتی را کسب نمایید.

شما میتوانید با تماس با شماره 9099075307 برای مشاوره تلفنی مقطع دکتری اقدام کرده و با متخصصین و اساتید این امر در ارتباط باشید.

کال تو اکشن تماس

شرایط مصاحبه آزمون دکتری

 

 

زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری

برخی از داوطلبان در رابطه با زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری سوال می پرسند که در این خصوص باید بدانید زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری، همواره از طریق وبسایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

برای حضور در جلسه مصاحبه نیز باید، حداقل نمره مورد نیاز برای مجاز شدن را کسب کرده و حداقل نمره برای دعوت شدن به مصاحبه را نیز داشته باشید. پس از کسب حداقل نمره قبولی در مرحله اول آزمون، زمان مصاحبه به شما اعلام خواهد شد.

 

برای کسب اطلاعات درباره مصاحبه دکتری وزارت بهداشت کلیک کنید.

 

اهمیت پایان نامه در مصاحبه دکتری

همانطور که در موارد قبلی اشاره کرده بودیم، برای موفقیت در ورود به مقطع دکتری باید در مصاحبه امتیاز قابل قبولی را کسب کرده باشید. یکی از سوالاتی که در خصوص مصاحبه دکتری و قبولی در آن پرسیده می شود، مربوط به اهمیت پایان نامه است. در این خصوص باید به شما بگوییم که اگرچه در هر دانشگاه، ملاک های متفاوتی برای پذیرش وجود دارد؛ ولی به صورت کلی پایان نامه در تمامی دانشگاه ها مهم است. نکته ای که در این خصوص لازم است بدانید، مربوط به مرتبط بودن موضوع پایان نامه و رشته انتخابی شما در مقطع دکتری می شود. اگر این دو متفاوت باشند، لازم است توضیحاتی قانع کننده را ارائه دهید.

در خصوص امتیاز پایان نامه نیز لازم است بدانید، در کل 4 امتیاز خواهد داشت.

 

نحوه محاسبه امتیاز پایان نامه در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد ۴ امتیاز عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز

 

مطالعه مقاله راهنمای قبولی در مصاحبه دکتری نیز میتواند شما را در رسیدن به هدف خود یعنی قبولی در رشته دلخواه نزدیک کند.

اهمیت مقاله و نگارش کتاب در مصاحبه آزمون دکتری

از جمله موارد دیگری که برای پذیرش در مقطع دکتری و کسب امتیاز لازم مهم است، چاپ مقاله و نگارش کتاب می باشد. داشتن هرگونه مقالع علمی در کنفرانس های معتبر و یا مجلات معتبر، امتیاز خواهد داشت.

به علاوه ثبت اختراع و کسب مقام در جشنواره ها نیز موثر خواهد بود.

 

 

نحوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی ( داخلی و خارجی ) مرتبط با رشته تحصیلی ۲۲ امتیاز هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز
برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی ۶ امتیاز هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر ( داخلی یا خارجی ) ۴ امتیاز خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی ۴ امتیاز

برای کسب اطلاع از زمان اعلام نتایج مصاحبه دکتری روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری

اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری

یکی از موارد دیگری که در مصاحبه دکتری می تواند تاثیر گذار باشد،سوابق تحصیلی است. داشتن سوابق تحصیلی خوب از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. شاید تصور کنید در سوابق تحصیلی فقط کمیت مهم است؛ اما این طور نیست و کمیت و کیفیت با هم در نظر گرفته می شوند. به طور مثال فردی که در دانشگاه برتر معدل 16 دارد، ممکن است از کسی که در دانشگاهی با رتبه پایین معدل 18 دارد، امتیاز بالاتری کسب کند.

نحوه محاسبه امتیاز معدل
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نوع ارزیابی
معدل و کیفیت دانشگاه کارشناسی حداکثر 6
معدل و کیفیت دانشگاه دوره ارشد ناپیوسته  حداکثر 5 طبق نظر کمیته
طول تحصیل کارشناسی 3 طبق نظر کمیته
طول تحصیل مقطع ارشد ناپیوسته 3 طبق نظر کمیته
برگزیدگان المپیاد دانشجویی 5 رتبه اول تا سوم : 5

رتبه چهار تا شش: 4

رتبه ده تا دوازده: 2

رتبه سیزده تا پانزده :1

 

بنر کال تو اکشن

اهمیت مهارت زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری

اهمیت مدرک زبان انگلیسی نیز بر هیچ داوطلبی پوشیده نیست. برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری لازم است حتماً مدرک آیلتس یا تافل داشته باشید. در صورت نداشتن مدرک معتبر زبان، از دیگر داوطلبان امتیاز کمتری کسب خواهید کرد.

 

 

هم ترازی نمرات آزمون های بین المللی
msrt ielts tofel Tofel computer Tofel+tolimo
95-100 7.5-9 113-120 263-300 625-680
90 7 100 250 600
85 6.5 90-91 232 575
80 6 79-80 213 550
75 5.5 69-70 196 525
70 5 56-60 173 500
65 4.5 49-50 152 475
55 4 39-40 133 450
45 3.5 29-30 113 425

 

 

عوامل موفقیت در مصاحبه دکتری

ما در قسمت های فوق سعی کردیم، نکات کلی را که لازم است برای موفقیت در آزمون دکتری بدانید، بررسی کنیم. حالا در این قسمت قصد داریم به بررسی عوامل موفقیت در مصاحبه دکتری بپردازیم. اولین عامل موفقیت برای هر کاری، داشتن هدف است. سعی کنید به صورت کلی قبل از شروع به مطالعه برای تحصیل در مقطع دکتری، هدفی مشخص برای خود تعیین کرده باشید. توجه داشته باشید که در جلسه مصاحبه دکتری به جز شرایط علمی و پژوهشی فرد، کلیه ویژگی های وی از لحظه ورود تا لحظه خروج در نظر گرفته خواهد شد. از آنجایی که دانشجویان دکتری انتظار می رود، برخی دروس کارشناسی را تدریس کنند، لازم است از این نظر آمادگی کافی را داشته باشید. همیشه صداقت را در تمامی مصاحبه های خود از جمله تحصیلی و شغلی رعایت کنید.

 

✅ پیشنهاد می شود پیش از مصاحبه، به سایت دانشکده ای که دعوت به مصاحبه شده اید، مراجعه کنید و پروفایل اساتید را مورد بررسی قرار دهید تا از زمینه های کاری، پژوهشی مصاحبه گر احتمالی تان اطلاعات کافی را بدست آورده و با سوالات مصاحبه دکتری آشنا شوید.

✅ توصیه می شود در روز مصاحبه، تمامی مدارک پژوهشی مانند، مقالات چاپ شده، مدارک زبان، پایان نامه و دیگر مدارک خود را به صورت فیزیکی و در یک پوشه به صورت منظم قرار دهید و در جلسه همراه خود داشته باشید. بررسی مدارک در همان جلسه انجام خواهد شد پس حتما از به همراه داشتن تمامی مدارک خود اطمینان حاصل کنید.

✅ به همراه داشتن توصیه نامه اساتید شما در مقاطع قبلی، تاثیر بسزایی در روند مصاحبه شما خواهد داشت.

✅ اساتید مصاحبه گر ممکن است برای سنجش میزان تسلط شما به زبان انگلیسی از شما بخواهند متنی را بخوانید و یا ترجمه کنید و یا حتی ممکن است سوالاتی را به زبان انگلیسی از شما بپرسند، پس حتما پیش از مصاحبه تمرینات لازم را انجام دهید تا در جلسه، غافلگیر نشوید.

✅ بهتر است در روزهای منتهی به جلسه مصاحبه، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را مرور کنید چرا که اساتید ارزیاب احتمالا سوالاتی را از پایان شما خواهند پرسید تا میزان تسلط شما را بسنجند. 

✅ داشتن اعتماد به نفس بالا، ظاهر آراسته و روحیه با انگیزه نیز از جمله مواردی است که نباید از تاثیر آنها در دید داوران نسبت به شما غافل شد. حتما اینطور نشان دهید که در حوزه پژوهشی خود دارای انگیزه بالا و اهداف درخشان هستید تا آنها شما را متمایز از بقیه ببینند.

✅ سعی کنید تسلط خود بر آخرین کتاب ها و مقالات مطرح حوزه تخصصی خود را افزایش دهید. برای اساتید مهم است که شما منابع مطرح رشته خود را بشناسید و بتوانید به سوالات تخصصی حوزه پژوهشی تان پاسخ دهید.

✅ برنامه ریزی آزمون دکتری و مشورت با مشاوران خبره میتواند کمک موثری در قبولی شما در رشته دلخواهتان در مقطع دکتری داشته باشد.

اطلاعیه

برای دریافت نمونه سوالات مصاحبه آزمون دکتری، می توانید با شماره 9099075307 تماس بگیرید. همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل همه روزه آمادگی پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

 

آمادگی برای مصاحبه دکتری

ما در تمامی موارد فوق سعی کردیم به سوالات شما مبنی بر اینکه چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم؟ پاسخ دهیم. حال در این قسمت قصد داریم به بررسی شرایط آمادگی برای مصاحبه دکتری بپردازیم. یکی از مهم ترین مواردی که باید در آن آمادگی کافی را کسب نمایید، استرس است. اگر توانایی مدیریت استرس خود را داشته باشید، چند قدم از رقیبان خود جلوتر خواهید بود. از آنجایی که به احتمال زیاد بسیاری از افراد فارغ التحصیل در این مقطع به سراغ تدریس می روند، به همین دلیل تمامی پیش زمینه های مورد نظر از نظر شخصی، روحی و روانی در نظر گرفته می شود. برای پاسخ دادن به سوالات عجله نکنید و حتماً کمی مکث و تفکر داشته باشید. حتماً مهارت ها و نقاط قوت خودتان را اعلام کنید. حتماً ارتباط چشمی خود را با افراد مصاحبه کننده حفظ نمایید.

 

برای آشنایی با سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

 

آشنایی با انواع مقالات علمی

بدیهی است که چاپ مقاله در ژورنال های معتبر خارجی و داخلی، ارزش بالایی برای تمامی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اساتید و پژوهشگران در رشته های مختلف، دارد. یکی از شاخص های ارزیابی دانشجویان مقطع دکتری، تعداد مقالات علمی چاپ شده در مجلات معتبر است. ارزیابی مجلات علمی توسط شاخص های مختلفی صورت می گیرد، همانطور که اشاره شد، یکی از این شاخص ها، به چاپ رسیدن مقاله در مجلات معتبری نظیر ISI، ISC و دیگر مجلات مطرح است. این فاکتور، اعتبار قابل توجی به مقالات می بخشد. چرا که به چاپ رسیدن مقالات در این ژورنال کار آسانی نبوده و لازمه آن استاندارد بودن مقاله می باشد. یکی دیگر از شاخص های ارزیابی مقالات، ضریب jcr و یا ایمپکت فاکنور (ضریب تاثیر) می باشد. 

برای حاضر شدن در جلسه مصاحبه دکتری، هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، قطعاً به نفع شماست. ما در این قسمت قصد داریم، انواع مقالات علمی، اعتبار آنها و نحوه ارشیابی آنها در مصاحبه دکتری را تشریح کنیم.

 

آشنایی با انواع مقالات علمی

 

1-مقالات آی.اس.آی ISI

مقالات isi از جمله معروف ترین مقالات و ژورنال های علمی هستند. این پایگاه داده بسیار وسیع بوده و رشته های متنوعی را در بر می گیرد. اگر کسی مقاله چاپ شده در این پایگاه داده باشد، موفقیت بزرگی را کسب کرده است. تمامی مقالات در این ژورنال با شاخص ایمپکت فکتور دسته بندی می شوند. برای مصاحبه این شاخص روش های متفاوتی وجود دارد که روی آن تاثیر می گذارد.

2-مقالات اسکوپوس SCOPUS

این پایگاه نیز بسیار مشهور بوده و از طرف الزویر راه اندازی شده است.

در اسکوپوس هم مانند ISI شاخص‌هایی برای دادن رتبه به مقالات در نظر گرفته شده است. این شاخص q نام دارد و تمامی مقالات رتبه q1 تاq4  را خواهند داشت.

3-مقالات ISC

ISC هم پایگاه معروف دیگری است که در رتبه سوم قرار دارد. این پایگاه مخصوص دانشمندان اسلام است. هدف از راه اندازی این پایگاه، توسعه علم و ارتباطات میان کشورهای اسلامی بوده است. 

این پایگاه که در واقع کوتاه شده عبارت Islamic World Science Citation Center است، مقالات و مجلات منتشر شده در کشور های جهان اسلام را مورد بررسی قرار می دهد و سپس با استناد بر استاندارد های موجود، مجلات را از فیلتر هایی عبور می دهد. مجلاتی که بتوانند از این فیلتر ها عبور کنند، لیست می شوند و تحت عنوان مجلات ISC معرفی می شوند. مقالاتی که در این پایگاه به چاپ برسند، به عنوان مقاله ISC به شمار می آیند و در نتیجه نویسندگان و پژوهشگران آن نیز از امتیاز ها و تسهیلات ارائه شده توسط این پایگاه بهره مند می شوند.

 

4-مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی نیز می توانند امتیاز خوبی برای موفقیت در مصاحبه دکتری باشد.اغلب مقالات کنفرانسی بین المللی و ملی در پایگاه سیویلیکا وجود دارند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی نکات موفقیت در مصاحبه دکتری بپردازیم و به سوال شما مبنی بر اینکه چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم؟ پاسخ دهیم. برای موفقیت در مصاحبه دکتری آگاهی از نکات کلیدی بسیار موثر خواهد بود. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص موفقیت در مصاحبه دکتری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

برای دانلود فایل پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا دانشگاه های غیر روزانه نیز مصاحبه دکتری دارند؟

بله دانشگاه آزاد نیز مصاحبه دارد.

آیا نداشتن مقاله منجر به رد شدن در مصاحبه دکتری می شود؟

داشتن مقاله علمی معتبر، تاثیر بسزایی در قبولی مصاحبه دکتری دارد.

آیا افرادی که پایان نامه ندارند، می توانند در مصاحبه دکتری شرکت کنند؟

بله اما باید حتماً مقالات چاپ شده در مجلات معتبر را به جای پایان نامه ارائه دهند.

نظرات

6 دیدگاه دربارهٔ «موفقیت در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ + 14 نکته کلیدی | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo چنانی گفت:

    رتبه من در رشته مدیریت آموزشی دولتی بدون سهمیه151 و با احتساب سهمیه ایثارگری 14 و تراز 3181 شده است.حال کدامیک از رتبه ها برای مصاحبه ملاک است؟
    سه جا (اهواز -همدان و کردستان) دعوت به مصاحبه شدم 0احتمال قبولی در کدامیک بیشتر است؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام به هر دو رتبه ی شما توجه خواهد شد.

  2. Avatar photo جهرمی گفت:

    مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی شریف برای چه تاریخی تنظیم میشه و به نظر شما موفقیت تومصاحبه این دانشگاه سخت تره یا امیرکبیر؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      شریف سخت گیر تر است

  3. Avatar photo dolores گفت:

    سلام خسته نباشید. من آمادگی کامل دارم چند مقاله isi هم منتشر کردم تا بحال بنظرتون احتمال موفقیت من تو مصاحبه دکتری چقدره؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام شانس دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته های دکتری دانشگاه آزاد1

    رشته های دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ + لیست رشته محل های دکتری

    لیست رشته های دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ اعلام شده است. افراد متقاضی شرکت کننده در آزمون دکتری در صورت مایل بودن می توانند از میان رشته های اعلام شده در دانشگاه آزاد بعد از اینکه لیست رشته ها دکتری مشخص...
  • دکتری چند سال است؟

    دکتری چند سال است؟ + همه چیز درباره دوره دکتری | ایران تحصیل

    از سوالات رایج بین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در بالاترین مقطع تحصیلی را دارند، این‌ است که دوره دکتری چند سال است؟ دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه های سراسری باید حتما دو دوره آموزشی و پژوهشی را...
  • انتخاب رشته آزمون دکترا

    انتخاب رشته دکتری 1403 {راهنما و نکات مهم} | ایران تحصیل

    انتخاب رشته دکتری یکی از مهمترین دغدغه‌های پذیرفته‌شدگان است، چرا که پس از اعلام نتایج آزمون دکتری، داوطلبان باید در بازه زمانی تعیین شده برای انتخاب رشته در سامانه سنجش آموزش کشور اقدام کنند. بنابراین داوطلبان براساس کارنامه کتبی خود...
  • اعلام نتایج آزمون دکتری

    اعلام نتایج آزمون دکتری 1403+ مشاهده جواب sanjesh.org

    اعلام نتایج آزمون دکتری از روز 28 فروردین ماه 1403 آغاز شده و کلیه شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سامانه سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام به دریافت کارنامه اولیه خود کرده و برای تعیین وضعیت خود برای...
تماس با مشاور