ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ راهنما تحلیل | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یگی از سخت ترین مراحل زندگی هر دانش آموزی، شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه مورد نیاز برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقه خود است. خوشبختنانه با افزایش تعداد دانشگاه ها، امکان ورود با کنکور و یا بدون کنکور برای همه دانش آموزان فراهم شده است و در هر صورت می توان وارد دانشگاه شد، اما برای تحصیل در دانشگاه های برتر، کسب رتبه خوب لازم است. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، دانش آموزان باید بدانند که رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ تا بتوانند براساس آن انتخاب رشته خود را انجام دهند. اما برای اینکه بدانید رتبه کنکور کدام عدد است؟ و برترین رشته هایی که می توانید با آن رتبه انتخاب کنید، کدامند می توانید از راهنمایی مشاوران ایران تحصیل نیز استفاده کنید. کارشناسان ایران تحصیل با تحلیل کامل کارنامه شما، برترین رشته ها را با توجه به شرایط و استعدادتان اعلام خواهند کرد. تنها کافیست با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ممگن است سوالاتی از قبیل اینکه رتبه اصلی در کارنامه سبز کنکور کدام است؟ برای داوطلبان پیش بیاید و دلیل آن هم این است که در سال های گذشته در کارنامه منتشر شده کنکور سراسری چندین نوع رتبه اعلام می شد که شامل رتبه کشوری، رتبه در سهیمه و رتبه داوطلب در هر زیر گروه می بود. به همین علت برای داوطلبان نیز سوال پیش می آمد که رتبه کنکور کدام عدد است؟ بر اساس کدام رتبه است که می توانند انتخاب رشته کنند و مفاهیم هر یک از این رتبه ها چیست؟

با توجه به اینکه شیوه گذشته ابهامات و سردرگمی های بسیاری را سبب می شد، زیر گروه ها در کنکور سال 1403 و سال های بعد از آن به تصویب شورای فرهنگی حذف شدند و زین پس تنها رتبه در سهمیه و رتبه کشوری را در کارنامه های کنکور مشاهده خواهیم کرد و پاسخ به سوال رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ راحت تر خواهد شد. اما با این حال به توضیح کامل و تشریح بخش های مختلف کارنامه خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

درست است که زیر گروه ها حذف شده اند و دیگر رتبه در زیر گروه معنایی ندارد، اما هنوز سهمیه ها تغییری نکرده اند و در واقع رتبه اصلی هر داوطلب در کنکور سراسری را همان رتبه در سهمیه وی مشخص خواهد کرد؛ اما چرا؟ اگر به دنبال این بودید که بدانید رتبه کنکور کدام عدد است؟ باید بگوییم رتبه در سهمیه. علت آن نیز، متعلق بودن هر یک از داوطلبان کنکور به دسته خاصی از سهمیه ها است و در نتیجه رتبه آن ها نیز نسبت به سایر دانش آموزان و داوطلبانی که در آن دسته قرار می گیرند، بررسی و اعلام خواهد شد. به عنوان مثال اگر تعداد کل شرکت کنندگان در کنکور گروه ریاضی فیزیک 415692 نفر باشد و 223255 نفر دارای سهمیه منطقه 2 باشند، رتبه این افراد از میان 223255 مشخص خواهد شد نه 415692 نفر.

برای کسب اطلاعات بهتر و داشتن تحلیلی درست از کارنامه ای که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای هر داوطلب منتشر می شود، بهتر است تا با بخش های تشکیل دهنده کارنامه کنکور آشنا شوید. در واقع هر کارنامه ای که به عنوان نتیجه اولیه کنکور سراسری منتشر می شود، دارای 3 بخش است:

⏬ اطلاعات مربوطه به ثبت نام و آزمونی که در آن شرکت کرده اید.

⏬ اطلاعات مربوط به وضعیت مجاز به انتخاب رشته داوطلب در دوره های مختلف.

⏬ اطلاعات مربوط به وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب، نمرات خام دروس امتحانی و رتبه کل داوطلب در سهمیه.

بخشی که می توانید اطلاعات اصلی و مهم را دریافت کنید، بخش سوم است. به کمک اطلاعات ارائه شده در این بخش است که امکان انتخاب رشته در دانشگاه های مختلف برای داوطلبان فراهم می شود. 

تحلیل بخش های تشکیل دهنده کارنامه اولیه کنکور سراسری

در بخش سوم، وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در زیر گروهی که شرکت کرده است، به همراه نمرات خام دروس و رتبه در سهمیه داوطلبان بیان خواهد شد. جدول رتبه و نمره کل دارای 6 ردیف و 5 ستون اصلی خواهد بود که دارای اطلاعات زیر می باشند:

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم: در این بخش میزانی که سوابق تحصیلی دیپلم شما در نتیجه کنکورتان تاثیر گذاشته است، براساس اینکه با چه دیپلمی در کنکور چه گروه آزمایشی ای شرکت کرده اید، از صفر تا 30 درصد متفاوت خواهد بود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی: در رابطه با سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نیز باید بگوییم که میزان تاثیر آن با توجه به اینکه سال اخذ دیپلمتان چه زمانی است و آیا با گروه آزمایشی تان مرتبط است از صفر الی 5 درصد متفاوت خواهد بود.

رتبه در سهمیه: در این بخش با توجه به اینکه دارای چه نوع سهمیه ای هستید، رتبه تان اعلام خواهد شد. در واقع اگر به دنبال پاسخ سوال «رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ » هستید، باید بگوییم که رتبه اصلی شما همین رتبه در سهمیه است. 

رتبه کشوری (بدون سهمیه): رتبه کشوری و یا کل شما از میان تمامی شرکت کنندگان در کنکور سراسری گروه آزمایشی شما بدون توجه به اینکه دارای چه نوع سهمیه ای هستند، اعلام خواهد شد. نتیجه این رتبه در انتخاب رشته شما به اندازه رتبه در سهمیه تاثیر گذار نخواهد بود. 

نمره (تراز) کل نهایی: اصلی ترین ملاک در کارنامه شما نمره و یا تزار کل نهایی است. به دلیل اینکه توضیح تراز نهایی معمولا پیچیده است، بهتر است از مشاور راهنمایی دریافت کنید. برای دریافت راهنمایی با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. 

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی: در این ردیف می توانید مشاهده کنید که آیا سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم شما در هر زیر گروه تاثیر مثبت گذاشته است یا خیر. فراموش نکنید که معدل شما اگر پایین باشد، تاثیر منفی در رتبه شما نخواهد داشت و سوابق تحصیلی تنها دارای تاثیر مثبت و بی تاثیر هستند. اگر معدل شما در حد راضی کننده و متناسب با شرایط اعلامی نباشد، در نتیجه کنکورتان بی تاثیر خواهد بود نه اینکه تاثیر منفی بگذارد.

رتبه کنکور چگونه محاسبه میشود؟  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی محاسبه رتبه، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

همه چیز در مورد رتبه در زیر گروه ها در کنکور سراسری

در بخش قبلی به بررسی پاسخ سوال «رتبه کنکور کدام عدد است؟» پرداختیم و گفتیم که در بخش سوم کارنامه سراسری کنکور که مربوط به وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در زیر گروهی است که در آن شرکت کرده است، 6 ردیف و 5 ستون قرار دارد. در بخش قبلی به بررسی تک تک ردیف های جدول پرداختیم و توضیح مرتبط به آن را بیان کردیم؛ اما در این بخش قصد داریم تا به بررسی 5 ستون موجود در این جدول بپردازیم. در هر یک از این ستون ها اعداد یک تا پنج درج شده است که نشان دهنده زیرگروه های گروه آزمایشی مربوطه است. 

اما دانستن رتبه در زیر گروه چه اهمیتی دارد؟ (با توجه به اینکه براساس تصویب شورای فرهنگی زیر گروه ها از کنکور 1403 به بعد حذف شده اند)

درست است که زیر گروه ها دیگر در کارنامه کنکور سراسری 1403 نقشی نخواهند داشت و حذف شده اند، اما چون امسال اولین سالی است که این طرح اجرا خواهد شد و مشخص نیست که نتیجه آن چگونه باشد و در سال های آتی نیز همچنان حذف بماند یا مجددا موثر در انتخاب رشته شود، قصد داریم تا در این بخش توضیحات مربوطه را ارائه کنیم تا داوطلبان از نقش زیر گروه ها در رتبه و انتخاب رشته آگاه شوند و در صورتی که مجددا درج آن ها در کارنامه کنکور آغاز شد، با مشکل مواجه نشوند. 

اگر لیست انتخاب رشته خود را تهیه کرده باشید، باید بدانید که هر یک از رشته هایی که انتخاب کرده اید، در چه زیر گروهی قرار دارند و سپس به ردیف «رتبه در سهمیه» خود مراجعه کنید و ببینید وضعیت رتبه شما در زیر گروه مربوطه چگونه است؟ اگر رتبه خوبی را کسب نکرده باشید، احتمالا در آن رشته نیز پذیرفته نخواهید شد و لازم است تا انتخاب های خود را براساس رتبه در زیر گروه مورد نظر نیز بسنجید.

همه چیز در مورد رتبه در زیر گروه ها در کنکور سراسری

برای اینکه رتبه در زیر گروه را بهتر توضیح دهیم تا ابهامی باقی نماند، این موضوع را باری دیگر با مثال توضیح خواهیم داد. فردی را در نظر بگیرید که در کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کرده است و قصد دارد تا رشته حقوق را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کند. این فرد باید از زیر گروه رشته حقوق و ضرایب دروس انسانی در این زیر گروه مطلع باشد تا بتواند بسنجد که امکان قبولی وی در این رشته چقدر است. 

باتوجه به اینکه رشته حقوق در زیر گروه 1 قرار دارد و ضرایب دروس علوم انسانی آن در این زیر گروه عبارت است از ادبیات فارسی و عربی ضریب 4، ریاضی ضریب 2، اقتصاد، روانشناسی و علوم اجتماعی ضریب 1، باید تحلیل کند که آیا وضعیت و عملکرد خود در این زیر گروه چگونه بوده است و شانس قبولی اش چقدر است و سپس دست به انتخاب رشته بزند. 

فراموش نکنید که انجام تمامی این مراحل و تخمین شانس قبولی تان در رشته های مختلف دانشگاهی به این سادگی نیست و اگر برای اولین بار این کار را انجام می دهید، درصد خطایتان بالا خواهد بود. به همین دلیل نیز بهتر است تا برای تحلیل کارنامه و انتخاب رشته از مشاوری متخصص در این حوزه راهنمایی و مشورت بگیرید و در مورد آینده خود ریسک نکنید. متخصصان انتخاب رشته مرکز ایران تحصیل می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. تنها کافیست تا با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. 

برای تخمین رتبه براساس رشته و دانشگاه  بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

بندهای مختلف کارنامه کنکور سراسری – راهنما تحلیل کارنامه

پس از اعلام سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر منتشر شدن کارنامه کنکور سراسری، لازم است تا داوطلبان به سایت این سازمان به نشانی اینترنتی sanjesh.org مراجعه کرده و با درج اطلاعات مورد نیاز (مانند شماره پرونده / شماره داوطلبی، کد ملی /  شمراه شناسنامه، شماره پیگیری و …) کارنامه اولیه خود را دریافت کنند. شاید در نگاه اول این کارنامه برای شما گنگ باشد و با مفاهیمی که در آن درج شده است نا آشنا باشید. نگران نباشید در این بخش به طور کامل کارنامه کنکور را تحلیل خواهیم کرد و تمامی بندهایی را که در کارنامه مشاهده خواهید کرد، توضیح خواهیم داد. 

در حالت کلی 14 بند را در کارنامه کنکور سراسری خود مشاهده خواهید کرد که توضیحات این بند ها عبارتند از:

بند اول: در بند اول کارنامه توضیحات کلی و عمومی ای در خصوص کارنامه به تمامی داوطلبان (فارغ از گروه آزمایشی، سهمیه و …) ارائه خواهد شد. بهتر است که این قسمت را مطالعه کنید و سپس به سراغ سایر بخش ها بروید. در این بخش تاریخی را مشاهده خواهید کرد که به شما فرصت می دهد تا در صورت وجود هرگونه مشکل يا سوال در خصوص اطلاعات كارنامه تان به سازمان سنجش برای رفع آن اطلاع دهید. برای اطلاع مشکل موجود باید به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش به نشانی اینترنتی request.sanjesh.org مراجعه کنید. 

بند اول کارنامه اولیه کنکور

بند دوم: در بند دوم توضیحاتی را که سازمان سنجش مخصوص به شرایط و وضعیت هر داوطلب است، ارائه خواهد کرد. توجه به این بخش الزامی است. 

بند دوم کارنامه اولیه کنکور

بند سوم: در این بخش می توانید اطلاعات مربوط به مشخصات هویتی و شناسنامه ای داوطلب را مشاهده کنید. این اطلاعات هویتی، همان اطلاعاتی است که در زمان نام نویسی در کنکور در سامانه سنجش درج کرده اید. یکی از اطلاعات مهم درج شده در این بند، نوع سهمیه داوطلب است؛ چرا که این سهمیه مشخص می کند که داوطلب به چه صورت و براسا چه ظرفیتی گزینش خواهد شد. 

همانطور که قبلا گفته شد، ظرفیت رشته های مختلف در میان سهمیه های موجود تقسیم بندی می شود و تمامی افراد شرکت کننده در کنکور با افرادی که سهمیه مشابه دارند رقابت می کنند. به عنوان مثال افراد دارای سهمیه 1 برای کسب پذیرش در رشته مورد نظر خود با هم رقابت می کنند نه با افرادی که دارای سهمیه 2، 3 و … هستند. 

نکته: در بخش از ظرفیت (سهمیه آزاد) همه داوطلبان بدون توجه به سهیمه ای که دارند، باهم رقابت می کنند.

بند چهارم: در این بند نیز اطلاعات تحصیلی شما نشان داده می شود. 

بند پنجم: در بند پنجم می توانید اطلاعات مربوطه به محل سکونت، استان، ناحيه و قطب بومی هر داوطلب را مشاهده کنید. اهمیت دانستن این اطلاعات، برای زمانی است که حهت تحصیل در رشته هایی با گزینش بومی اقدام می کنید. در چنین رشته هایی، احتمال اینکه در دانشگاه های منطقه بومی خود و یا دانشگاه های نزدیک به منطقه بومی پذیرفته شوید، بیشتر از رشته های محل غیر بومی است. برای اینکه از نوع گزينش كشوری يا بومی (استانی، ناحيه ای يا قطبی) و زيرگروه هر یک از رشته های گروه های آزمایشی مختلف مطلع شوید، باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته مراجعه کنید. 

بند سوم، چهارم و پنجم کارنامه اولیه کنکور

بند ششم: در این بخش می توانید وضعیت پذیرش رشته هایی را که می توان صرفا با سوابق تحصیلی انتخاب کرد، مشاهده کنید. در صورتی که مجاز به انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی باشید، می توانید بدون توجه به گروه آزمایشی ای که در آن ثبت نام و شرکت کرده اید انتخاب های خود را در سامانه درج کنید. 

بند هفتم: این بخش در واقع نشان دهنده وضعیت علاقمندی شما به ثبت نام در رشته های دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی و کارمندی است که در زمان ثبت نام در کنکور سراسری اعلام کرده بودید. در صورتی که در این بخش کلمه «بلی» را در هر یک از ستون ها مشاهده کنید، می توانید از میان رشته های ارائه شده در آن دانشگاه نیز انتخاب رشته کنید. 

بند ششم و هفتم کارنامه اولیه کنکور

نکته: اگر در زمان ثبت نام هدم علاقه خود را برای تحصیل در رشته های این دانشگاه ها اعلام کرده اید و در حال حاضر علاقه به تحصیل در دوره های غیر انتفاعی و پیام نور دارید و مجاز به ثبت نام هستید (مراجعه کنید به بند 6) می توانید با پرداخت هزینه ای به صورت جداگانه، علاقمندی خود را اعلام کنید و ثبت نام خود را انجام دهید.

نحوه ثبت اعلام علاقمندی: برای انجام این کار به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و بر روی «خرید کارت اعتباری» کلیک کنید و سپس هزینه مربوطه را بپردازید. هزینه ثبت اعلام علاقمندی برای هر مورد علاقمندی به رشته های دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی، هر کدام به صورت جداگانه مبلغ 20 هزار تومان می باشد. (البته این مبلغ مربوط به سال گذشته است و هزینه ثبت اعلام علاقمندی سال 1403 مشخص نشده است.)

بند هشتم: در این بند اطلاعات مربوط به مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته در رشته های با آزمون ارائه شده است. با مراجعه به این بند متوجه خواهید شد که در گروه آزمایشی ای که شرکت کرده اید، مجاز به انتخاب رشته در کدام دوره های تحصیلی خواهید بود. (توجه داشته باشید که اگر در کنکور چند گروه آزمایشی شرکت کرده باشید، در این بخش به ترتیب چند ردیف را مشاهده خواهید کرد.)

فراموش نکنید که تنها مجاز بودن برای انجام انتخاب رشته کافی نیست و باید دارای شرایط و مقرراتی که هر کدام از دوره های تحصیلی اعلام می کنند نیز باشید. در صورتی که به این قوانین و ضوابط توجه نکنید و در دوره ای که مجاز به انتخاب رشته نیستید، انتخاب رشته کنید، نمی توانید انتخاب خود را در سامانه درج کنید. 

بند نهم: وضعیت اعمال میزان سوابق تحصیلی تان را می توانید در این بند مشاهده کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات اين قسمت تنها مخصوص كسانی است كه ديپلم خود را از سال 1384 به بعد و مدرک پيش دانشگاهی خود را از سال 1391 به بعد دریافت کرده اند و فقط نشان می دهد که آیا سوابق تحصيلی افرادی که به دست سازمان سنجش رسیده است، تاثیری مثبت در نمره کل آن ها گذاشته است یا خیر؟ 

بند هشتم و نهم کارنامه اولیه کنکور

بند دهم: بند دهم دارای اطلاعات بسیار با اهمیت و مهمی است. اگر به دنبال پاسخ سوال «رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟» و یا «رتبه کنکور کدام عدد است؟» بودید، پاسخ خود را در به کمک اطلاعات ارائه شده در این بخش دریافت خواهید کرد. هر یک از داوطلبان می توانند در این بند وضعیت رتبه در منطقه یا سهمیه نهایی، رتبه کشوری (بدون سهمیه) و نمره کل نهایی خود را در هر یک از زیر گروه های موجود مشاهده کنند. توجه داشته باشید که اگر در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باشید، در این بخش برای هر گروه آزمایشی جدولی جداگانه را مشاهده خواهید کرد. (توضیحات تکمیلی در خصوص ردیف های این جدول در بخش های قبلی ارائه شده است.)

بند دهم کارنامه اولیه کنکور

بند یازدهم: در بند یازدهم می توانید نمرات خام خود را در هر یک از دروس امتحانی مشاهده کنید. در واقع این نمرات نشان دهنده درصد پاسخ صحیحی است که به سوالات هر درس در آزمون داده اید و رتبه نهایی شما براساس همین نمرات خام و درصد ها مشخص شده است. 

بند دوازدهم: در این بند می توانید رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و نوبت دوم گروه آزمایشی ای را که در آن شرکت کرده اید را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که رتبه داوطلبان از سهمیه های مختلف، با هم قابل مقایسه نمی باشند و اگر می خواهید رتبه خود را از میان تمام داوطلبانی که در آن گروه آزمایشی شرکت کرده اند بدانید (فارغ از سهمیه ها)، باید به رتبه کشوری مراجعه کنید.

بند یازدهم و دوازدهم کارنامه اولیه کنکور

برای آشنایی با صفر تا صد انتخاب رشته کنکور روی لینک کلیک کنید.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی: رتبه ای که در این بخش مشاهده می کنید، مربوط به آخرين متقاضی است كه در سهميه شما می تواند انتخاب رشته كند. اگر رتبه شما بيشتر از رتبه آخرين نفر باشد، به اين معنی است كه متاسفانه نمی توانيد از دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه) رشته انتخاب كنيد.

بند سیزدهم: در این بند تاریخی ذکر می شود که اعلام می دارد استفاده از نرم افزار های مشاوره ای که بتواند احتمال قبولی متقاضیان را در رشته های مختلف پیش بینی کند و مربوط به سازمان سنجش باشد، حداکثر تا چه تاریخی بر روی سایت سنجش فعال بوده و امکان استفاده از آن برای داوطلبان وجود دارد. 

بند چهاردهم: بند آخر مربوط به انتخاب رشته های با آزمون در دانشگاه آزاد است و کد دسترسی برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی را به نشانی اینترنتی azmoon.org اعلام می کند. 

بند سیزدهم و چهاردهم کارنامه اولیه کنکور

در بخش فوق تلاش شده است تا در حد ممکن اطلاعات کافی برای یافتن پاسخ سوالات «رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟» و یا «رتبه کنکور کدام عدد است؟» ارائه شود، با این حال اگر نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید و یا بخشی از مقاله برای شما مبهم بود، می توانید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را به دقت راهنمایی خواهند کرد. 

با کدام رتبه انتخاب رشته کنیم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اخبار پیرامون انتخاب رشته

جزئیات اعلام نتایج علمی داوطلبان شرکت کننده در نوبت اول کنکور 1403:

سازمان سنجش جزئیاتی درباره نتیجه علمی اعلام شده برای داوطلبان شرکت کننده در نوبت اول آزمون سراسری سال 1403 اعلام کرد. نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال 1403 به صورت کارنامه حاوی نمرات خام بر روی پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته و داوطلبان می‌ توانند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه نتیجه خود را در سایت سازمان سنجش مشاهده کنند.

نتیجه علمی داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده و در نوبت دوم آزمون سراسری سال 1403 (تیرماه سال 1403) با گروه آزمایشی متفاوت شرکت کنند، در بازه زمانی اعلامی و مطابق با انتخاب یک گروه آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) و یک یا دو گروه علاقمندی (هنر و زبان‌ های خارجی)، با اعمال نمره کل آزمون گروه مورد نظر و نمره کل سوابق تحصیلی و اعمال سهمیه، کارنامه حاوی رتبه و … در مرداد ماه به داوطلبان اعلام خواهد شد و با توجه به این کارنامه می‌ توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

در خصوص رشته‌ هایی که دارای آزمون عملی هستند در زمان پرینت کارت آزمون نوبت دوم (تیرماه 1403) اطلاع‌ رسانی خواهد شد. داوطلبان می‌ توانند سوال یا درخواست خود را از طریق سامانه پاسخگویی اینترنتی به نشانی: request.sanjesh.org به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنند.

رتبه و تراز کنکور چیست؟ برای پاسخ این سوال روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

پس از شرکت در کنکور سراسری، از جمله مهم ترین اطلاعاتی که باید به دست آورید، دانستن نکات و جرئیات مهم کارنامه اولیه است؛ به عنوان مثال باید بدانید که رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ و یا رتبه کنکور کدام عدد است؟ زیر گروه ها چه اهمیتی دارند و چه اطلاعات مهمی را می توان از طریق آن ها به دست آورد. برخی از دانش آموزان ممکن است بسیار در این مورد جستجو کنند و تمامی اطلاعاتی را که باید، به دست آورند و برخی ممکن است به طور کامل به بررسی و تحلیل کارنامه مسلط نباشند. در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که حتما از راهنمایی و مشورت با فردی آگاه بهره مند شوید.

فراموش نکنید که علارغم تمام اطلاعاتی که از آموزش و جستجو در گوگل کسب خواهید کرد، برخی از اطلاعات و جزئیات تنها از طریق تجربه بدست می آیند. به همین دلیل نیز مشاوری خبره می تواند شما را به بهترین نحو راهنمایی کند. در مقاله فوق تلاش کردیم تا در حد ممکن به بررسی موارد مرتبط با کارنامه اولیه کنکور بپردازیم و اطلاعاتی را در خصوص اینکه رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ و یا رتبه کنکور کدام عدد است؟ و بندهای مهم کارنامه مطرح کنیم. چنانچه پس از مطالعه دقیق مقاله همچنان نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، می توانی با کارشناسان مجرب ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. 

مشاوران و متخصصان ایران تحصیل همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 شب (حتی در روزهای تعطیل) پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت کامنت برای ما نوشته و ارسال کنید. در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد. 

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

در کارنامه اولیه ای که منتشر می شود چندین نوع رتبه درج می شود و به همین علت نیز سوال پیش می آید که رتبه اصلی کدام عدد است؟ در واقع رتبه در سهمیه همان رتبه اصلی ای است که داوطلبان باید براساس آن انتخاب رشته کنند. البته تنها رتبه اصلی یا رتبه در سهمیه نیست که در پذیرش شما در رشته مد نظر تاثیر دارد، سایر رتبه ها نیز هر چند کم، اما تاثیر گذارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، به کدام یک از رتبه های درج شده در کارنامه اولیه باید توجه کرد؟

زمانی که قصد دارید انتخاب رشته کنید، بیشترین ملاک شما باید رتبه در سهیمه باشد که در واقع همان رتبه اصلی کنکور شما می باشد. این رتبه براساس شرایط شما از میان تعداد افرادی که دارای سهمیه یکسانی با شما هستند و در همان گروه آزمایشی آزمون داده اند، مشخص می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

منظور از رتبه در زیر گروه که در کارنامه اولیه کنکور درج می شود، چیست؟ 

برای انتخاب رشته باید بدانید که هر یک از رشته هایی که انتخاب کرده اید، در چه زیر گروهی قرار دارند و سپس به ردیف «رتبه در سهمیه» خود در بخش سوم کارنامه مراجعه کنید و ببینید وضعیت رتبه شما در زیر گروه مربوطه چگونه است؟ اگر رتبه خوبی را کسب نکرده باشید، احتمالا در آن رشته نیز پذیرفته نخواهید شد و لازم است تا انتخاب های خود را براساس رتبه در زیر گروه مورد نظر نیز بسنجید. چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر داشتید با شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام کنکور کارآگاهی

    ثبت نام کنکور کارآگاهی 1403| مراحل، زمان و محل برگزاری

    کسانی که به شغل کارآگاهی علاقه دارند می‌توانند در زمان ثبت نام کنکور کارآگاهی برای شرکت در این آزمون اقدام کنند. این رشته، یکی از شغل‌های حساس کشور است که در آن تنها افراد خاصی می‌توانند استخدام شوند. شما برای...
  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    کد سوابق تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی کشور به نشانی my.medu.ir در دسترس کاربران است. در سال های گذشته داوطلبان باید جهت مشاهده کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir یا سایت sahat.medu.ir مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر داوطلبان...
  • ثبت نام مجدد کنکور سراسری

    ثبت نام مجدد کنکور ۱۴۰۳ + جاماندگان sanjesh.org

    ثبت نام مجدد کنکور سراسری آغاز شد. جاماندگان کنکور که در بازه زمانی اولیه اختصاص داده شده برای ثبت نام کنکور به هر دلیلی موفق به نام‌نویسی نشده‌اند، می‌توانند در مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به تکمیل فرم...
تماس با مشاور