ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور 1403 + سوالات متدوال و اشتباهات | ایران تحصیل

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، روند انتخاب رشته کنکور آغاز می شود. این کار با استفاده از کارنامه اولیه که در سایت قابل مشاهده است انجام می گیرد. صفر تا صد انتخاب رشته ی کنکور نوعی راهنمایی جامع برای دانش آموزان کنکوری است که با مطالعه ی آن می توانند با برخی از قوانین و ظرفیت ها با توجه به رتبه و تراز در کنکور در خصوص انتخاب رشته در سامانه سنجش آموزش کشور آشنا شوند. دانش آموزان در این مرحله می بایست اطلاعات هویتی و تحصیلی خود را در سامانه سازمان سنجش کشور، اولویت های انتخاب رشته خود را به ترتیب اهمیت وارد کنند. حداکثر تعداد انتخاب های مجاز در این مرحله 150 رشته است و عدم آگاهی صحیح از ظرفیت ها و همچنین زمان مجاز برای انتخاب رشته می تواند عوارض جبران ناپذیری برای دانش آموزان ایجاد کند چرا که باعث جا ماندن آنها از انتخاب رشته می شود.

در سال 1403 پس از صدور کارنامه اولیه مشخص خواهد شد که فرد مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه است یا خیر که اگر باشد باید به صورت اینترنتی و از طریق سامانه سازمان سنجش کشور انتخاب رشته را انجام دهد. به طور معمول زمان انتخاب رشته که در دو مرحله انجام می گیرد، بر اساس ظرفیت دانشگاه ها تعیین می شود.سوالات متداول انتخاب رشته کنکور در این مقاله پاسخ داده خواهد شد. اگر برای چیدمان رشته های دلخواه خود با مشکل رو به رو هستید و از تکنیک های انتخاب رشته اطلاع ندارید؛ از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

از آنجا که انتخاب رشته کنکور سراسری به طور مستقیم با سرنوشت و مسیر زندگی و آینده ی شغلی افراد در ارتباط است، لازم است به طور دقیق، درست و اصولی انجام شود و در این راه بهتر است از مشاوران حاذقی که در حال حاضر وجود دارند کمک گرفته شود.  با تحلیل کارنامه ی اولیه که در سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و همچنین اطلاع از ظرفیت رشته ها می توان تصمیم درستی در خصوص انتخاب رشته ی کنکور سراسری اخذ کرد. در واقع کارنامه ی اولیه مانند چراغی راه را برایتان روشن میسازند و تا حدودی شما را متوجه می کنند که در چه رشته ها و دانشگاه هایی می توانید شانس خود را برای قبولی امتحان کنید . یا در چه رشته هایی احتمال قبولی صد در صدی شما وجود دارد.

دفترچه انتخاب رشته کنکور نیز که توسط خود سازمان سنجش منتشر می شود دانشگاه های شهر های مختلف و رشته هایی که این دانشگاه ها ارائه می دهند را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. در دفترچه منتشر شده توسط سازمان سنجش، همه چیز درباره انتخاب رشته توضیح داده شده است. 

 

به محض انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1403، این مطلب به روزرسانی می شود.

 

این مرحله از کنکور سراسری بسیار حساس است و داوطلبان می توانند تا 150 انتخاب را در دفترچه انتخاب رشته وارد کنند. ترتیب و چینش این انتخاب ها می تواند دانشگاه محل قبولی شما و شهر آن را تعیین کند و یک انتخاب ناآگاهانه ممکن است پشیمانی و حسرت زیادی را به همراه داشته باشد چرا که داوطلب شانس قبولی در دانشگاه و یا رشته مدنظر خود را از دست می دهد که قابل جبران نیست. برای مطالعه همه چیز درباره انتخاب رشته، این مطلب را دنبال کنید.

بنر انتخاب رشته کنکور

تاثیر کارنامه اولیه کنکور سراسری در انتخاب رشته کنکور

یکی از سوالات متداول انتخاب رشته کنکور، تاثیر کارنامه در انتخاب رشته است. کارنامه ی اولیه حاوی اطلاعات ارزشمندی است که در گرفتن تصمیمات درست و دقیق در خصوص انتخاب رشته کمک بسزایی خواهد کرد. تحلیل دقیق این کارنامه باعث می شود انتخاب رشته به بی نقص ترین شکل ممکن انجام شود. این کارنامه اطلاعات ارزشمندی همچون تراز، رتبه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه را در اختیار داوطلبان قرار می دهد. از آنجا که ظرفیت پذیرش دانشگاه های کشور ممکن است به طور ناگهانی افزایش یابد، مشاوران می توانند این تغییرات را تا حدودی پیش بینی کنند و به اطلاع داوطلبان نیز برسانند چرا که در انتخاب رشته نهایی تاثیرگذار خواهد بود. 

کارنامه ی اولیه از بخش های مختلفی تشکیل می شود که برخی از این بخش ها تاثیر بسزایی در انتخاب رشته کنکور 1403 خواهند داشت و اطلاع از آنها کمک بزرگی به داوطلبان میرساند. کارنامه ی اولیه کنکور سراسری شامل قسمت های مختلفی می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

☑️ مشخصات هویتی و خانوادگی داوطلب

☑️ اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی

☑️ مجاز بودن یا نبودن داوطلب جهت انتخاب رشته

☑️ رتبه داوطلب و امتیاز و نمره کل نهایی

در کنکور 1403، برای داوطلبانی که علاقمند به پذیرش در دانشگاه های آزاد کشور هستند کد دسترسی به انتخاب رشته این دانشگاه ها نیز در کارنامه اولیه وجود دارد.

قسمت های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری به موارد زیادی بستگی دارد. یکی از این موارد بومی بودن یا نبودن داوطلب در انتخاب های وی است. در واقع بخشی تحت عنوان استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی در قسمت اطلاعات ثبت نام و آزمونی کارنامه اولیه وجود دارد که این اطلاعات نیز به اندازه رتبه و تراز در انتخاب رشته کنکور سراسری موثر است. هنگام انتخاب رشته برای برخی از رشته ها امتیاز بومی بودن وجود دارد که یعنی اگر محل تولد شما با محل دانشگاه مد نظرتان یکسان باشد ( در سطح استان، قطب و ناحیه) احتمال بیشتری برای قبولی شما وجود دارد نسبت به کسانی که بومی آن استان یا ناحیه نیستند. بر همین اساس الگویی وجود دارد که در رشته های کم طرفدارتر، 80 درصد سهمیه قبولی رشته های خود را به افراد بومی اختصاص می دهند و 20 درصد باقیمانده مختص داوطلبان غیربومی است. این درصدها در رشته های پرطرفدارتری مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تا حد زیادی( 60 درصد) کاهش می یابد اما باز هم افراد بومی شانس بیشتری برای قبولی خواهند داشت پس در هنگام انتخاب رشته باید حتما به این مورد توجه شود.

تاثیر کارنامه اولیه کنکور سراسری در انتخاب رشته کنکور

 

برای مطالعه راهنما جامع انتخاب رشته کنکور سراسری، کلیک کنید.

 

سهمیه های تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور

در بحث صفر تا صد انتخاب رشته کنکور معیار دیگری نیز در قبولی تاثیر زیادی دارد که مربوط به سهمیه مناطق 1 و 2 و 3 و همچنین سهمیه های ایثارگری 5 و 25 درصدی می شود. این به این معنی است که در هر دسته، افراد با سهمیه یکسان در رقابت با افراد همان دسته قرار می گیرند و سنجیده می شوند.

افرادی که سهمیه ایثارگری و جانبازی بالای 5 درصد داشته باشند پس از تایید سهمیه آنها توسط ارگان مربوطه در وضعیت پذیرش داوطلب تاثیرگذار هستند.

داوطلبان در نظر داشته باشند که رتبه ی آنها در سهمیه، همان رتبه اصلی و حیاتی است و رتبه کشوری صرفا رتبه داوطلب را در میان تمام داوطلبان مشخص می کند. داوطلب با استفاده از رتبه در سهمیه می تواند انتخاب رشته کنکور خود را انجام دهد.

☑️ منطقه یک شامل داوطلبان شهر های بزرگ مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و … می شود.

☑️ منطقه دو شامل شهرهای کوچکتر با جمعیت کمتر و منطقه سه شامل شهرهای با جمعیت بسیار کم و روستاها می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت انتخاب رشته کنکور سراسری

مدرک تحصیلی دیپلم و همچنین مدرک وضعیت نظام وظیفه برای آقایان، از جمله مدارکی است که پس از قبولی، برای انتخاب رشته کنکور مورد نیاز است و باید تحویل داده شود.

رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

رشته های متمرکز رشته هایی هستند که فقط شامل یک مرحله‌اند و داوطلبان فقط با قبولی در آزمون سراسری و کسب رتبه مورد نیاز، می توانند وارد آن رشته شوند و ثبت نام نمایند؛ اما رشته های نیمه متمرکز علاوه بر رتبه کنکور، شامل مصاحبه یا آزمون عملی هم می‌شوند.

نکته ای که باید داوطلب در نظر داشته باشد این است که در صورت قبول شدن داوطلب در رشته های متمرکز، او مستقیما می تواند برای ثبت نام در دانشگاه اقدام نماید؛ اما اگر در رشته ی نیمه متمرکز قبول شده باشد و در آزمون عملی یا مصاحبه رد شود، پس از رد شدن داوطلب از اولویت اول، سه اولویت دیگر باز می ماند که دو تا از رشته ها متمرکز و دیگری نیمه متمرکز است. این باعث می شود در صورت عدم قبولی در مصاحبه رشته نیمه متمرکز بتواند در رشته متمرکز قبول شود.

در این مرحله در صورتی که داوطلب بر اساس اولویت هایی که انتخاب کرده، در رشته های متمرکز پذیرفته شود می تواند مستقیما در دانشگاه مورد نظر ثبت نام کند. اما اگر در میان اولویت های نیمه متمرکز و متمرکز داوطلب موفق به قبولی در رشته ی نیمه متمرکز شود باز هم دو اولویت دیگر برای وی باز میماند. این امتیاز باعث می شود داوطلب از سایر فرصت های خود برای قبولی در رشته های متمرکز استفاده کند و اگر در آزمون عملی نتوانست موفق عمل کند فرصتی برای پذیرش در دانشگاه داشته باشد.

برای آن دسته از داوطلبان که قصد دارند در رشته های نیمه متمرکز پذیرش شوند، اطلاع از رشته های نیمه متمرکز و دانشگاه هایی که این رشته ها را ارائه می دهند، ضروری است. در ادامه دانشگاه هایی که رشته های نیمه متمرکز را ارائه می دهند معرفی می کنیم.

دانشگاه‌های دارای مصاحبه

یکی از سوالات متداول انتخاب رشته کنکور این است که کدام دانشگاه ها دارای مصاحبه هستند؟ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دانشگاه اطلاعات و امنیت، دانشگاه علوم انتظامی امین، مرکز آموزش عالی تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشکده پرستاری بانک ملی. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی از جمله دانشگاه هایی هستند که نمره قبولی در کنکور برای ورود به آنها کافی نیست و داوطلب موظف است از سایر فیلترهای این دانشگاه ها مانند مصاحبه و یا آزمون جداگانه عبور کند تا بتواند در رشته های نیمه متمرکز مشغول به تحصیل شود. توجه کنید که همه چیز درباره انتخاب رشته، در دفترچه انتخاب رشته توضیح داده می شود.

بنر انتخاب رشته

اهمیت ترتیب اولویت ها در انتخاب رشته کنکور

نحوه چیدمان رشته ها در انتخاب رشته، از سوالات متداول انتخاب رشته کنکور، می باشد. با وجود 150 انتخاب در هنگام انتخاب رشته کنکور، داوطلب می تواند 90 درصد رشته هایی که در نظر دارد در لیست انتخاب رشته وارد کند. همچنین می تواند رشته های مورد نظر خود در یک شهر و یا یک رشته در چندین شهر مختلف را در این لیست داشته باشد اما نکته مهم ترتیب این اولویت ها در سایت است. موارد مهمی ترتیب رشته ها را در لیست تعیین میکنند از جمله علاقه، دوری و نزدیکی، و همچنین پذیرفته شدگان سالهای قبل در همان رشته ها. عدم دقت کافی در توجه به هر یک از این موارد باعث می شود در دانشگاه دیگری که مدنظر شما نبوده و یا رشته ی با اولویت پایین تر قبول شوید. روند کار سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان به این صورت است که تمام اولویت های هر فرد را بررسی می کند و بعد سراغ داوطلب بعدی می رود اما در صورتی که داوطلب در اولویت های بالاتر( به عنوان مثال اولویت 75) خود پذیرفته شود سایر اولویت های وی بررسی نخواهد شد.

البته لزومی ندارد که هر 150 انتخاب خود را در لیست پر کنید. ممکن است تعداد انتخاب های شما از 40 انتخاب نیز فراتر نرود اما مهم این است که در ترتیب انتخاب های اندک خود نیز دقت کافی به خرج دهید. اگر اولویت های بالا مانند اولویت 10ام شما مورد قبول واقع شود، فرآیند بررسی سایر انتخاب ها در همین جا متوقف خواهد شد و شما در اولویت 10 خود پذیرفته می شوید. 

20 الی 30 درصد از 150 انتخاب داوطلب می توانند رشته هایی باشند که احتمال قبولی در آنها کمتر است و در خوشبینانه ترین حالت و افزایش ظرفیت ها، این امکان وجود دارد که داوطلب در این رشته ها پذیرفته شود. به عنوان مثال اگر کسی با رتبه 1200 منطقه یک، در میان انتخاب هایش پزشکی روزانه دانشگاه تهران را وارد کند، با وجود احتمال پایین قبولی وی در این رشته و دانشگاه بهتر است آن را در انتخاب هایش حفظ کند.

پس از انتخاب های خوشبینانه نوبت به انتخاب های منطقی می رسد که سهم آن در میان انتخاب های داوطلب باید حدودا بین 50 تا 60 درصد انتخاب ها باشد. در این مرحله داوطلب باید بررسی کند افرادی که در حدود رتبه وی طی سالهای قبل آورده اند در چه رشته هایی قبول شده اند. بهتر است داوطلب در هنگام انتخاب رشته میزان سختی و آسانی رشته ها را نیز بررسی کرده و همه چیز درباره انتخاب رشته را چک کند.

اطلاعیه

در این مقاله به سوالات متداول انتخاب رشته کنکور پاسخ داده شد. شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری 1403، از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075307 تماس بگیرید.

اهمیت ترتیب اولویت ها در انتخاب رشته کنکور

پس از انتخاب های خوشبینانه و منطقی، داوطلب می تواند رشته هایی را انتخاب کند که صد درصد احتمال قبولی وی در آنها وجود دارد و به عنوان آخرین انتخاب ها در صورتی که بر حسب اتفاق در انتخاب های فوق قبولی وی حاصل نشد، این انتخاب ها را در لیست خود داشته باشد تا از قبولی در دانشگاه مطمئن شود. در واقع در این مرحله داوطلب رشته هایی را بررسی و وارد می کند که در سال های قبل با حدود رتبه بالاتر نیز در آن پذیرفته شده اند. در این مقاله همه چیز درباره انتخاب رشته کنکور، توضیح داده شد. درصورت وجود هرگونه سوال در این خصوص، با مشاوران ما تماس بگیرید.

اخبار پیرامون صفر تا صد انتخاب رشته کنکور

« انتخاب کننده های رشته های خاص کنکور بورس می شوند. »

معاون آموزشی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی خبر داد: چنانچه رتبه های برتر زیر 200 کنکور سراسری، رشته های خاص دانشگاهی را انتخاب کنند، می توانند تا دوره دکتری به صورت مستقیم تحصیل کنند. این دسته از دانشجویان، از سال اول تحصیلی بورس شده و حقوق دریافت می کنند. وی افزود: در نوبت قبلی آزمون سراسری، آزمونی در حد استاندارد‌های جهانی را تجربه کردیم و تلاش کردیم به کمک دانشگاه‌ها اعتمادسازی داشته باشیم و نباید اجازه داد این اعتماد خدشه دار شود چرا که برخی از ظرفیت‌های تکنولوژی استفاده می‌کنند تا خطا‌هایی در آزمون سراسری کشور اتفاق بیفتند که البته جلوی این موارد را گرفته‌ایم.

 

برای مطالعه راهنما چیدمان انتخاب رشته داروسازی دانشگاه آزاد، با ما همراه باشید.

 

خلاصه مطلب

مهم ترین مرحله پس از آزمون سراسری کنکور، انتخاب رشته است و تاثیر زیادی در آینده و موفقیت شما دارد که باید آن را با دقت انجام دهید. انتخاب رشته به عوامل زیادی بستگی دارد که بعضی از آن ها شامل سهمیه ی منطقه، ظرفیت رشته هدف؛ بومی بودن یا نبودن داوطلب و … است. همه چیز درباره انتخاب رشته در این مطلب گفته شد. صفر تا صد انتخاب رشته کنکور، در مقاله فوق توضیح داده شد، اما در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام و سوالات متداول انتخاب رشته کنکور، از طریق کامنت ها، با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

سهمیه های تاثیرگذار در رتبه کنکور کدامند؟

برای اطلاع از انواع سهمیه ها و نحوه اثرگذاری آنها، مطلب فوق را مطالعه کنید.

کدام دانشگاه ها دارای مصاحبه می باشند؟

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دانشگاه اطلاعات و امنیت، دانشگاه علوم انتظامی امین. برای اطلاع از لیست کامل دانشگاه های دارای مصاحبه مقاله بالا را مطالعه کنید.

نحوه چیدمان صحیح رشته ها در فرم انتخاب رشته چگونه است؟

برای مطالعه صفر تا صد انتخاب رشته، به مطلب فوق مراجعه کنید.

نظرات

8 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد انتخاب رشته کنکور 1403 + سوالات متدوال و اشتباهات | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo رها گفت:

    سلام آیا مهلت ویرایش انتخاب رشته تمام شده و آیا می توانیم انتخاب رشته رو‌الان نگاه کنیم

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر زمان انتخاب رشته رشته های با آزمون به پایان رسیده است

  2. Avatar photo رها گفت:

    سلام آیا مهلت ویرایش انتخاب رشته تمام شد

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر زمان ویرایش انتخاب رشته با ازمون به پایان رسیده است

  3. Avatar photo محدثه گفت:

    سلام یه سوال داشتم اگر امسال انتخاب رشته کنم و دانشگاه آزاد قبول شم و نرم میتونم سال بعد در صورت قبولی در دانشگاه آزاد یا روزانه ثبت نام کنم؟

    1. Avatar photo chitsaz گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله

  4. Avatar photo justspoke گفت:

    سلام خسته نباشید
    خواستم بدونم با قد 154 میشه دانشگاه فرهنگیان رفت؟ دختر هستم

    1. Avatar photo chitsaz گفت:

      سلام وققتون بخیر
      قد ملاکی برای قبولی شما در فرهنگیان نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور