ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ترک تحصیل در دبیرستان + 3 راه پیش روی شماست

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۴۱
ترک تحصیل در دبیرستان
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ترک تحصیل در دبیرستان، موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. ما در ادامه این مطلب قصد داریم، به بررسی عواقب ترک تحصیل در دبیرستان و ترک تحصیل در مقاطع دیگر مانند، ترک تحصیل در راهنمایی، ترک تحصیل در متوسطه اول و ترک تحصیل در دبستان بپردازیم. اگر در رابطه با عواقب ترک تحصیل و یا فواید ترک تحصیل نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، در ادامه همراه ما باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عواقب ترک تحصیل از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

ترک تحصیل در دبیرستان

در خصوص ترک تحصیل لازم است بدانید که در گذشته بسیار رایج تر از امروز بوده است. دلیل کاهش ترک تحصیل امروزه، تصویب قانون اجباری شدن تحصیل در پایه نهم می باشد. در تمامی دنیا سن ترک تحصیل از 18 سالگی به بعد می باشد. اگر فردی قبل از این سن از مدرسه بیرون بیاید، یعنی ترک تحصیل کرده است. در ایران تا دوره دوم متوسطه تحصیل اجباری است.

 

 

عواقب ترک تحصیل

 

 

علل ترک تحصیل دبیرستان و مقاطع دیگر

در این قسمت همراه ما باشید تا علل ترک تحصیل در دبیرستان و مقاطع دیگر مانند ترک تحصیل در راهنمایی، ترک تحصیل در متوسطه اول و ترک تحصیل در دبستان را بیشتر بررسی کنیم. همانطور که در موارد فوق اشاره کرده بودیم، ترک تحصیل بیشتر در مقطع متوسطه اتفاق می افتد که در ادامه به عواملی که بیشترین تاثیر را در آن دارند، اشاره خواهیم کرد.

 

 

علل فرهنگی

دلایل فرهنگی یکی از اصلی ترین دلایل ترک تحصیل هستند. در واقع در برخی مناطق افراد از سمت جامعه و خانواده برای ترک تحصیل تشویق می شوند زیرا ضرورتی برای ادامه تحصیل آن ها مشاهده نمی شود. البته این علت بیشتر در مناطق روستایی و دورافتاده دیده می شود. این مورد برای دختران به دلیل ازدواج زود هنگام نیز مشاهده خواهد شد.

 

 

علل اقتصادی

علل اقتصادی نیز از جمله مواد شایعی است که برای ترک تحصیل در دبیرستان و یا ترک تحصیل در راهنمایی دیده می شود. در این مورد خانواده ها  فرزندان را به منظور کار اجباری تشویق به ترک تحصیل می کنند. در این مورد شرایط اجتماعی نیز بی تقصیر نخواهند بود.

 

 

علل فردی

گاهی ضعیف بودن در تحصیلات و کسب نکردن نمره های خوب، منجر به ترک تحصیل خواهد شد. این افراد تصور می کنند که اگر زمان خود را برای تحصیل اختصاص دهند، تنها وقت خود را هدر داده و هیچ نتیجه ای دریافت نخواهند کرد، به همین دلیل ترک تحصیل می کنند.

 

 

علل سیستمی

علل سیستمی می تواند از جمله دلایل ترک تحصیل در هر مقطعی از جمله ترک تحصیل در دبستان باشد. منظور از علل سیستمی، کمبود امکانات آموزشی، اهمیت ندادن به افراد تحصیل کرده و دیگر موارد می باشد. به طور مثال افراد محصل با مشاهده تحصیل کرده های بیکار به این نکته پی می برند که شاید درس خواندن آن ها هیچ فایده ای نداشته باشد.

 

 

پیامدهای ترک تحصیل

تفاوتی ندارد که ترک تحصیل در راهنمایی و یا ترک تحصیل در متوسطه اول و ترک تحصیل در دبستان باشد، در هر صورت ترک تحصیل عواقبی خواهد داشت. ما در این قسمت قصد داریم به بررسی عواقب ترک تحصیل بپردازیم.

در ابتدا قصد داریم به ترک تحصیل دختران بپردازیم. همانطور که می دانید دختران با ازدواج در سنین کم و کنار گذاشتن درس، بیشترین ضربه را به جامعه و شرایط فرهنگی جامعه وارد خواهند کرد. این افراد نه تنها شرایط فکری خودشان را پایین نگه می دارند، در ادامه با تربیت فرزندان شبیه به خودشان این آسیب را بیشتر خواهند کرد. البته در این میان ممکن است عده محدودی برای ارتقا سطح فکری و علمی خود با مطالعه کتاب تلاش کنند، اما هیچگاه نمی توانند سطح علمی و فکری مادران تحصیل کرده را داشته باشند.

آسیب بعدی مربوط به پسرانی است که در سنین کم وارد بازار کار شده و فرصتی برای گذراندن اصولی دوره نوجوانی و هویت یابی نخواهند داشت. این موضوع می تواند منجر به کاهش سلامت روانی افراد شود. به صورت کلی می توان گفت که نرخ سواد جامعه ارتباط مستقیم با رفاه و پیشرفته بودن یک جامعه دارد.

 

 

ترک تحصیل در دبستان

 

 

راه‌های پیشگیری از ترک تحصیل

ما در موارد فوق سعی کردیم، به بررسی دلایل و تاثیرات، ترک تحصیل در دبیرستان و ترک تحصیل در راهنمایی و یا ترک تحصیل در متوسطه اول و همچنین ترک تحصیل در دبستان بپردازیم. در این قسمت همراه ما باشید تا راه‌های پیشگیری از ترک تحصیل ر ابررسی کنیم.

یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از ترک تحصیل، آگاه سازی افراد است. با آگاه سازی افراد و جامعه می توان از ترک تحصیل افراد جلوگیری کرد. دومین را فرهنگ سازی است.

از طرفی برطرف کردن مشکلات سیستمی آموزشی نیز می توان به افراد در این مورد کمک بسیاری کرد. اینکه امکانات آموزشی عادلانه ای برای تمامی افراد فراهم شود.

کمک های اقتصادی و مالی به افرادی که جزء قشر سطح پایین جامعه هستند نیز در این مورد بسیار موثر خواهد بود.

 

 

برای آشنایی با راهنمای ترک تحصیل در سناد کلیک کنید.

 

 

نقش خانواده در جلوگیری از ترک تحصیل

خانواده ها در ترک تحصیل و جلوگیری از آن نقشی اساسی خواهند داشت. اگر با افراد تحصیل کرده صحبت کنید متوجه خواهید شد که خانواده اولین و بیشترین تاثیر را در ادامه تحصیل آن ها داشته است.

 

 

ترک تحصیل در دوران ابتدایی

ترک تحصیل در دوران ابتدایی می تواند بیشترین آسیب را در جامعه و زندگی شخصی افراد بگذارد. به همین دلیل باید ترک تحصیل در دبستان توجه ویژه ای شود. اگر به دلایل ترک تحصیل در دبستان توجه نشود، قطعاً افراد از ادامه تحصیل به صورت کامل منصرف خواهند شد.

طبق آمار آموزش و پرورش این انصراف از تحصیل در کشور حدودا ۱٫۱۱ درصد است همچنین برای دانش آموزان ششم دبستان ۳٫۳۸ درصد بوده که بسیار قابل توجه است.

 

 

ترک تحصیل در متوسطه اول

مقطع اول متوسطه یکی از شایع ترین مقاطعی است که در آن ترک تحصیل اتفاق می افتد. یکی از دلایل آن متفاوت بودن دوره راهنمایی نسبت به دوره ابتدایی است. هنگامی که دانش آموزان وارد مقطع راهنمایی شده و با شرایط متفاوتی رو به رو می شوند، تصمیم به ترک تحصیل در مقطع متوسطه می گیرند. از جمله دلایل دیگر می توان به مشکلات شخصی و خانوادگی افراد اشاره کرد. دوره راهنمایی و متوسطه جزء دوران بلوغ محسوب شده و افراد در این دوره نیاز به یک مشاور و راهنما و همچنین نیاز به حمایت از سمت خانواده دارند. مورد بعدی مربوط به عدم درک صحیح از شرایط جامعه است. به طور مثال دانش آموزان تصور می کنند اگر درس را رها کرده و وارد بازار کار شوند، در آینده موفق خواهند بود. در این مورد لازم است نکاتی را بررسی کنیم. این موضوع درست که تحصیل کرده ها در کشور ما از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار نیستند. اما تصمیم برای ترک تحصیل نیز کاملاً اشتباه است. در واقع مشاوران به دانش آموزان دختر و پس توصیه می کنند که به هیچ عنوان درس را رها نکرده ولی در مقابل به فراگیری یک مهارت کاربری در کنار درس بپردازند تا اگر از رشته تحصیلی خود موفق به دریافت شغل نشدند، در مهارتی که کسب کرده اند، به درآمد برسند. این راه حل هم برای دخترها و هم برای پسرها کاربرد دارد.

 

 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور کلیک کنید.

 

 

بعد از ترک تحصیل چه کنیم؟

با وجود تمامی ایراداتی که به ترک تحصیل گرفته می شود، برخی افراد واقعاً چاره ای جز این کار ندارند. به این افراد توصیه می شود که بعد از ترک تحصیل حتماً به دنبال یادگیری مهارتی کاربردی باشند. در دوره های متفاوت فنی و یا هنری شرکت کنند تا این مهارت ها را یادبگیرند. در واقع مهم ترین اصل برای موفقیت تمامی افراد چه در راه تحصیل و چه در راه مهارت آموزی، دنبال کردن علاقه است. برخی از افرادی که ترک تحصیل می کنند، دوباره تصمیم به ادامه تحصیل می گرند که در این مورد نیز باید از شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک آن مطلع باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

ترک تحصیل در متوسطه اول

 

 

فواید ترک تحصیل

شاید برخی بپرسند که فواید ترک تحصیل چیست؟ به صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، ترم تحصیل هیچ فایده ای ندارد و در فواید ترک تحصیل نمی توان به مورد خاصی اشاره کرد. اگرچه برخی معتقدند فواید ترک تحصیل می تواند بسیار زیاد هم باشد، اما دلیل آن تنها باورهای اشتباه افراد است. باورهای اشتباهی که از سمت جامعه و خانواده به افراد القا شده و به همین دلیل برخی معتقد هستند که لیست فواید ترک تحصیل می تواند بسیار طولانی باشد.

 

 

برای اطلاعات بیشتر از شرایط جدید معافیت کفالت سربازی وارد شوید.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی دلایل ترک تحصیل در دبیرستان و ترک تحصیل در متوسطه اول بپردازیم. همچنین نتایج ترک تحصیل نیز بررسی شد و راه حل هایی برای جلوگیری از ترک تحصیل در راهنمایی و ترک تحصیل در دبستان ارائه گردید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، عواقب ترک تحصیل و فواید ترک تحصیل داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دلایل ترک تحصیل در دبستان از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط

فراموشی نام کاربری ایران خودرو

فراموشی رمز عبور سامانه سیدا + بازیابی مستقیم

پشتیبانی سامانه گلستان

بهترین رشته های آینده ایران

4/5 - (6 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا بعد از ترک تحصیل امکان ادامه مجدد وجود دارد؟

بله در این خصوص و قوانین مربوط به آن می توانید با ما تماس بگیرید.

آیا ترک تحصیل تا قبل از دوران متوسطه مجاز است؟

خیر ادامه تحصیل تا 18 سالگی اجباری است.

آیا افراد ترک تحصیل کرده می توانند در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند؟

خیر برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مهم ترین دلایل ترک تحصیل چه مواردی است؟

مهمترین دلایل مربوط به موارد فرهنگی، خانوادگی و سیستمی می شود.

نظرات

41 دیدگاه دربارهٔ «ترک تحصیل در دبیرستان + 3 راه پیش روی شماست»

  1. Avatar photo Negar گفت:

    سلام من یازدهم تجربی هستم و از دهم درسام خیلی افت داشته و حتی دهم برخی از دروس رو تجدید شدم ، می خواستم ببینم امکان ترک تحصیل هست ؟ یعنی می خوام به مدت دو سال مدرسه نرم و بعد دوباره شروع کنم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله میتونید ولی بعدا باید در مدارس بزرگسال ادامه تحصیل بدهید

  2. Avatar photo محمد گفت:

    ببخشید من سال نهم هستم یه مشکلی دارم میتونم ترک تحصیل کنم بعد سال دیگه همون نهمو دوباره بخونم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید

  3. Avatar photo آذر محمدی گفت:

    سلام من کلاس نهم هستم و اصلا به درس علاقه ای ندارم و از هفت روز هفته کلا یکی دو روزش رو میرم یهنی هرموقع که دلم میخواد میرم و اصلا برام مهم نیست که چه نمره ای بگیرم و خانواده ام هم میگن مدرسه نرو تو پولا رو فقط حروم میکنی میگن برو سر کار یه هنر یاد بگیر……
    مدرسه رو هم دوست دارم هم ندارم ولی از درس متنفرم خودم هم نمیدونم چند چندم و به شدت آدم تنبلی هستم لطفا راهنماییم کنید

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما در هر شرایطی بهتر است تحصیل خود را به اتمام برسانید و هم چنین برای بی انگیزی خود از درس ویا مدرسه بهتر است با روانشناسان مجموعه در ارتباط باشد تا راه درست رادر اختیار شما قرار دهند مایل بودید با مجموعه ایران تحصیل تماس بگیرید

  4. Avatar photo حنا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من سال گذشته پایه دوازدهم بودم و شهریور ۱۴۰۲ دیپلم رو گرفته و از مدرسه فارغ تحصیل شدم
    نمره ام خوب بود معدل دیپلم ۱۸/۲۲ بود
    ولی از وقتی دوازدهم رو تموم کردم رفتم دانشگاه می‌خوام از دانشگاه ترک تحصیل کنم برای خودم یه شغل پر در آمد داشته باشم
    میتونم با داشتن دیپلم شغل داشته باشم
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بستگی به این دارد که وارد چه شغلی میخواید شوید و در کنار مهارت باید حتما مهارت علمی داشته باشید این مورد شما باید مورد برسی بیشتری قرار بگیرید اگر مایل بودید با مجموعه ایران تحصیل تماس بگیرید تا مشاوران مربوطه راهنماییتون کنند

  5. Avatar photo Arm گفت:

    سلام من یازدهم انسانی هستم و از دهم دو تا از درس هام رو افتادم و نمراتم خوب نیست داخل بعضی هاش و به فکر ترک تحصیل هستم
    اگه بشه بهم بگید ادامه بدم یا نه
    یا اگه ادامه بدم تا کی

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود برای دریافت مشاوره تخصصی و ادامه تحصیل تان با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس گرفته و با کارشناس مرکز ایران تحصیل مشاور خانوم مرادیان داخلی 112 اطلاعات لازم را دریافت نمایید

  6. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام من هشتم هستم و درسم خیلی خیلی بده میشه ترک تحصیل کرد و میشه وسط مدرسه ترک تحصیل کرد ؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. بله برای ترک تحصیل کردن مهم نمیباشد در چه زمانی از سال باشید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • استخدام بانک ملی

    استخدام بانک ملی 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، رشته ها و شرایط

    ثبت نام برای استخدام بانک ملی در سال 1403 برای تمامی افراد متقاضی ورود به این بانک معتبر در سایت استخدام بانک ملی آغاز شد. کلیه داوطلبان می‌توانند بعد از کسب اطلاعات در رابطه با شرایط و زمان استخدام پیمانی...
  • شرایط استخدام آموزش و پرورش

    شرایط استخدام آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته های مختلف به دنبال اطلاع از شرایط استخدام آموزش و پرورش هستند، چرا که فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان ساعات کمتری نسبت به کارمندان مشغول کار هستند و همچنین از حقوق بازنشستگی...
  • رشته های استخدامی آموزش و پرورش

    رشته های استخدامی آموزش و پرورش + بخشنامه جدید 1403

    رشته های استخدامی آموزش و پرورش سال 1403 مشخص شد، افرادی که قصد دارند به استخدام آموزش و پرورش در آیند می توانند پس از اطلاع از رشته های مورد نیاز این وزارتخانه برای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و...
  • استخدام بانک ملت

    استخدام بانک ملت 1403 + ثبت نام آزمون، زمان، شرایط و رشته ها

    شرایط استخدام بانک ملت اعلام شد. مشاغل بانکی برای اکثر افراد از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و علت این محبوبیت مربوط به مزایا، درآمد، جایگاه شغلی و… است. بانک ها در بازه های زمانی مشخص به استخدام افراد می پردازند...
تماس با مشاور