ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برنامه ریزی هفتگی کنکور 1403

برنامه ریزی هفتگی کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

داشتن برنامه ریزی هفتگی کنکور از آن دست موارد مهم و ضروری است که هر داوطلب کنکور با کمک آن می تواند به موفقیت در کنکور سراسری برسد. به عبارت دیگر، داوطلبان بدون داشتن برنامه ریزی کنکور، نمی توانند انتظار داشته باشند تا در کنکور به نتیجه مطلوب برسند. به دلیل اهمیت استفاده از این نوع برنامه ریزی، مشاوران و متخصصان می توانند از طریق مشاوره های حضوری، تلفنی و آنلاین در خدمت دانش آموزان و داوطلبان کنکوری باشند. این مشاوران به داوطلبان و متقاضیان کمک می کنند تا با داشتن یک برنامه خوب و مطالعه درست و دقیق دروس، در کنکور نمره قبولی را کسب نمایند. 

همانگونه که اشاره شد برنامه ریزی از ضروریات زندگی هر انسان است و افراد، برای سامان دهی کارهای روزانه یا امور کاری و تحصیلی خود نیاز به یک نقشه راه مناسب دارند. یکی از مهم ترین اهداف برنامه ریزی، نظم دهی به امور مهم برای رسیدن به موفقیت است. برنامه ریزی هفتگی کنکور نیز به منظور رسیدن به موفقیت تحصیلی، طراحی می شود.

با برنامه درس بخوانید

برنامه ریزی هفتگی کنکور 1403

افرادی که قصد شرکت در کنکور سراسری 1403 را دارند، قبل از هر چیزی باید یک برنامه اصولی و دقیق را جهت درس خواندن خود مد نظر داشته باشند تا با اجرای منظم این برنامه بتوانند خود را به قبولی در رشته محل مورد نظرشان نزدیک تر نمایند. مطالعه بدون برنامه ریزی سبب کاهش شانس قبولی داوطلبان در کنکور سراسری خواهد شد. از این رو برای گرفتن نتیجه مطلوب و رسیدن به اهداف خود باید یک برنامه ریزی هفتگی صحیح و اصولی داشته باشید. مسلماً شما داوطلبان گرامی از اهمیت زیاد برنامه ریزی جهت کسب موفقیت در کنکور سراسری آگاه هستید و می دانید مطالعه ای که برنامه ریزی دقیقی پشت آن نیست، هر چقدر هم زیاد باشد، به نتیجه نخواهد رسید.

برنامه ریزی درسی اصولی، علاوه بر افزایش بازده مطالعه، سبب آرامش روحی و روانی داوطلب نیز خواهد شد و تأثیر به سزایی در کاهش هرج و مرج ذهنی دارد. برنامه ریزی کنکور را می توان به سه دسته برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد که در این مقاله قصد داریم به توضیح نحوه برنامه ریزی کنکور به صورت کوتاه مدت هفتگی بپردازیم. اگر شما نیز در پی کسب بهترین رتبه قبولی کنکور هستید، پیشنهاد می کنیم که انتهای این مقاله با ما باشید. با توجه به اهمیت برنامه ریزی قصد داریم به نحوه زمانبندی، نحوه مطالعه صحیح و نکات مهم در برنامه ریزی هفتگی کنکور بپردازیم.

 

 

طراحی برنامه ریزی هفتگی کنکور

 

چرا در زمان کنکور باید برنامه ریزی هفتگی داشته باشیم؟

همان طور که در ابتدا مقاله خدمت شما دوستان عزیز توضیح دادیم، داشتن برنامه ریزی هفتگی کنکور برای تمامی داوطلبان و متقاضیان کنکور سراسری الزامی و امری مهم است. اما شاید بپرسید که چرا داشتن برنامه ریزی هفتگی در زمان کنکور تا این حد مهم است و آیا در صورت نبود آن فرد داوطلب نمی تواند به پیشرفت و موفقیت برسد؟ در پاسخ باید عرض کنیم که داشتن برنامه ریزی هفتگی کنکور می تواند به آرامش روحی داوطلب کمک کند و از حجم استرس های وی کم کند. از طرف دیگر، بازدهی شما از مطالعه در صورت داشتن برنامه ریزی هفتگی کنکور به مراتب بالاتر می رود و در مقابل از میزان بی دقتی شما می کاهد.

 

 

برای دریافت برنامه ریزی رایگان کنکور، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

 

دوستان عزیز هیچ کس به اندازه مشاوری آگاه و خبره نمی تواند به شما در طرح ریزی برنامه ای جامع و کامل کمک کرده و آن را در اختیارتان قرار دهد. مشاوری که سال ها تجربه برنامه ریزی هفتگی برای رتبه های برتر کنکور را داشته و حتی خودش هم جزء رتبه برترهاست. این فرد متخصص و کارشناس بعد از اطلاع از اوضاع درسی و تحصیلی و همین طور شرایط فردی و خانوادگی شما می تواند بهترین برنامه ریزی هفتگی کنکور را برایتان طرح ریزی کند تا در طول یک هفته با نظم به درس خواندنتان ادامه بدهید. 

 

 

چرا در زمان کنکور باید برنامه ریزی هفتگی داشته باشیم؟

 

 

مراحل طرح برنامه ریزی هفتگی کنکور

برای داشتن برنامه ای خوب، مشاوران مراحلی را طی می کنند و طبق آن مراحل برنامه ای خوب و مناسب شما عزیزان را طراحی می کنند. برخی از مهم ترین این مراحل، شامل موارد زیر می باشند: 

تعیین دقیق ساعات لازم برای مطالعه در طول هفته

اولین قدم برای طرح برنامه ریزی هفتگی کنکور، تعیین ساعات لازم برای مطالعه در طول هفته است. به طور مثال، مشخص کنید که در هفته پیش رو 40 ساعت را به مطالعه دروس عمومی و تخصصی اختصاص می دهید و در مقابل عزم خود را هم برای اجرای دقیق و مو به موی این برنامه جزم می کنید. البته دوستان عزیز از توجه به این موضوع مهم غافل نشوید که این ساعات را طوری تنظیم کنید که برایتان قابل اجرا باشد. یعنی خارج از حد توان جسمی و روحی خود ساعات مطالعه در طول هفته را مشخص نکنید و واقع بین باشید. بعدها در صورت تمایل به افزایش ساعات مطالعه، می توانید به تدریج و آرام آرام این ساعت را زیادتر هم بکنید.

فقط به یک رقمی شدن فکر کن

ساعت مطالعه تعیین شده را بین درس های خود خرد کنید

مرحله بعدی پس از تعیین ساعت کلی مطالعه برای کنکور، تقسیم این ساعات بین دروس مختلف اختصاصی و عمومی است. البته دقت داشته باشید که اگر در درسی ضعیف بوده و مشکل دارید الزاماً باید ساعت بیشتری را در طول هفته برای مطالعه آن اختصاص دهید.

 

 

ساعت مطالعه تعیین شده را بین درس های خود خرد کنید

 

 

برای هر روز هفته برنامه ریزی کرده و دروس را در روزهای مختلف بگنجانید

پس از خرد کردن ساعت ها بین دروس مختلف، برای هر 6 روز هفته (در صورت تمایل می توانید جمعه را تعطیل کرده و استراحتی داشته باشید) برنامه ریزی روزانه کرده و هر روز ساعت هایی را به مطالعه اختصاص دهید. البته از گنجاندن زمان هایی در روز برای تست زنی نیز غافل نشوید و چه برای دروس عمومی و چه اختصاصی ساعت هایی از روز را به تست زنی اختصاص دهید. به کمک تست زنی است که می توانید مطالب و محتوای درسی را در ذهن خود تثبیت کرده و به یادگیری بهتر آن ها کمک کنید. البته، به یاد داشته باشید که باید شیوه صحیح تست زنی و روش های تست زنی سریع را بیاموزید. برای یادگیری این موارد، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید. 

 

 

جهت مطالعه مقاله روش های تست زنی سریع، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

 

عملکرد خود را در هفته سپری شده بررسی و ارزیابی کنید

یک مرحله دیگر از مراحل برنامه ریزی هفتگی کنکور بررسی و ارزیابی عملکرد خود از مطالعه دروس مختلف است. به این صورت که ببینید آیا موفق به اجرای تمامی بخش های برنامه شده اید یا خیر؟ آیا این برنامه پاسخگوی نیازهای درسی شما بوده است یا نه؟ آیا تعادل بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی در این برنامه ریزی هفتگی کنکور رعایت شده است؟ زمان های اختصاص داده شده برای تست زنی کافی بوده و توانسته به حد کافی شما را اقناع کند؟ پاسخ به تمامی این سؤالات در پایان هر هفته الزامی و مهم به نظر می رسد و می تواند در برنامه ریزی شما برای هفته آینده نقشی مهم و اساسی را ایفا کند.

شرایط لازم برای اجرای دقیق برنامه ریزی هفتگی کنکور چیست؟

ببینید دوستان عزیز برای اجرای دقیق و درست برنامه ریزی هفتگی کنکور الزاماً باید شرایط لازم را نیز فراهم کنید و به این موضوع توجه کافی را داشته باشید. در واقع، برخی از شرایط وجود دارند که سبب می شوند تا شما بتوانید برنامه ریزی درسی خود را عملی کنید. برخی از مهم ترین این شرایط، شامل موارد زیر می باشند: 

تمیزی و آرام بودن محیطی که در آن قصد مطالعه دارید.

آرامش حاکم بر محیط مطالعه و همین طور بهم ریخته نبودن آن، می تواند کمک بزرگی به شما در یادگیری بهتر و مفهومی تر دروس داشته باشد. در غیر این صورت، نمی توانید تمرکز کافی را در حین مطالعه داشته باشید و کیفیت مطالعه شما کاهش پیدا می کند.

 

استفاده کمتر از تلفن همراه در زمان مطالعه

دوستان عزیز دور نگه داشتن تلفن همراه از خود و یا استفاده کمتر از آن می تواند به یادگیری بیشتر و بهتر شما کمک کند و نقش مهمی در بالا بردن تمرکز و دقت شما در زمان مطالعه دروس مختلف و یا تست زنی داشته باشد. لذا برای بالا بردن کیفیت مطالعه خود، در زمان مطالعه تلفن همراهتان را از خودتان دور کنید. 

 

 

استفاده کمتر از تلفن همراه در زمان مطالعه

 

 

به هیچ وجه افکار منفی را به ذهن خود راه ندهید

یکی از عوامل مخرب در زمان مطالعه راه دادن افکار منفی به ذهن است. مثلاً‌ این که مدام با خود فکر کنید که نکند در رشته و دانشگاهی که می خواهم قبول نشوم؟ نکند نتوانم تا تیر ماه تمام دروس را خوانده و حتی آن ها را مرور و جمع بندی کنم؟ این افکار مخرب فقط ذهن شما را به هم می ریزند و مانع بزرگی برای رسیدن شما به پیشرفت می شوند. اینجا است که باید بگوییم که هرگز در زمان مطالعه افکار منفی و مخرب را به ذهن خود راه ندهید.

 

بهترین منابع را نیز مورد استفاده قرار دهید

درست است که داشتن برنامه ریزی هفتگی کنکور مهم است اما در کنار این موضوع نباید از استفاده از منابعی جامع و کامل نیز غافل شوید. منابعی که به بهترین شکل ممکن برای داوطلبان و متقاضیان شرکت کننده در کنکور تدوین شده اند و از هر جهت عالی هستند. وجود تست های تألیفی و کنکورهای سال های قبل، خلاصه هایی جامع و کامل و بیانی شیوا و رسا را می توان از ویژگی های این منابع دانست که از قضا بسیار هم مهم است. مشاوری آگاه همچون مشاوران ایران تحصیل می تواند شما را از لیست این منابع عالی و کامل مطلع کرده و برندهای معروف و شناخته شده را در این رابطه خدمتتان معرفی کند. 

 

اصول و ویژگی های برنامه ریزی کنکور 

مسلم است که هر ساله، رقابت داوطلبانی که مایل ورود به دانشگاه در کنکور سراسری هستند بیشتر می شود که همین امر موجب بالا رفتن سطح استرس و نگرانی شرکت کنندگان شده است. راه حل مقابله با این تنش را می توان در لزوم درس خواندن با برنامه یافت. اولین قدم برای برنامه ریزی درسی موفق، تعیین هدف و تناسب برنامه با هدف مورد نظر است. در صورت رعایت این امر، با عملی کردن برنامه خود، گام به گام به اهدافتان نزدیک تر می شوید تا در نهایت به موفقیت برسید. علاوه بر این لازم به ذکر است که در حین برنامه ریزی درسی باید به نحوه صحیح مطالعه، میزان ساعات مطالعه، خلاصه نویسی، منحصر به فرد بودن برنامه، انعطاف پذیری، قابل ارزیابی بودن، توجه به ساعات استراحت و… نیز توجه کرد.

در مجموع، یکی از مواردی که در برنامه ریزی هفتگی کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توجه به این موضوع می باشد که کلی خواندن را فراموش کنید و یاد بگیرید که کنکوری درس بخوانید. کنکوری خواندن به این معناست که کتاب های درسی را مفهومی تر و با دقت بیشتری مطالعه نمایید و مطالبی که در گذشته از نظرتان حائز اهمیت نبوده و سرسری از آن ها عبور می کردید را با دقت بالاتری بررسی کنید. توجه به جزئیات در عین اهمیت به کلیات مطالب درسی را فراموش نکنید و به شکلی آن جزئیات را بخوانید که محتویات درسی در ذهنتان تثبیت شود تا جهت یادآوری آن در آخرین مراحل یعنی دوران جمع بندی نیاز به اتلاف وقت نداشته باشید. توجه داشته باشید که مطالب را حفظ نکنید بلکه با مفهومی خواندن، آن ها را به خاطر بسپارید. در ادامه به توضیح مهم ترین نکات پیرامون نحوه و چگونگی مطالعه کنکوری می پردازیم.

بنر-اکادمی-ایران-تحصیل

حاشیه نویسی

حاشیه نویسی یک راه مناسب برای درک عمیق مطالب درسی و خواندن کتاب ها نیست، اما به هر حال می تواند برای یادگیری مطالب و نکاتی که از اهمیت زیادی برخوردار نیستند و در عین حال خواندن آن ها الزامی است، مورد استفاده واقع شود. از تکنیک حاشیه نویسی غالباً برای مطالعه دروس حفظی از جمله ادبیات، عربی، دین و زندگی، زبان انگلیسی، زیست شناسی و مفاهیم شیمی استفاده می شود. توصیه می شود بعد از مطالعه کامل محتویات درسی و انجام تست زنی به حاشیه نویسی بپردازید. مهم ترین هدف از انجام این کار، صرفه جویی در زمان است.

اما حاشیه نویسی به چه شکلی انجام می شود؟ برای انجام این کار، باید بعد از مطالعه کامل یک مبحث و تسلط بر آن، مهم ترین نکات قرار گرفته در هر صفحه از کتاب درسی را در حاشیه آن یادداشت کنید تا در زمان مطالعه مجدد یا در ایام جمع بندی و مرور، برخی نکات را با تأکید بیشتری به یاد آورید. حاشیه نویسی باید مفید و مختصر باشد و با نظم و ترتیب ویژه ای نوشته شود تا با جملات کتاب تداخل پیدا نکند. بهره گیری از جدول های دستی، نمودار و سایر مواردی که به درک عمیق شما از نکات کنکوری کمک می کند نیز در انجام حاشیه نویسی می تواند مثمر ثمر باشد.

 

 

خلاصه نویسی

در انجام خلاصه نویسی ضروری است بعد از مطالعه دقیق کتاب های درسی، اصلی ترین نکته کلیدی و کاربردی مبحث مورد نظر را در جایی یادداشت کرد. کلمات کلیدی، کوتاه ترین و در عین حال پر معنی ترین کلماتی هستند که با دیدن آن مفهوم جمله در ذهنتان تداعی می شود. یکی از مهم ترین دلایل انجام این کار، آماده کردن محتویات برای جمع بندی در ماه های پایانی نزدیک به کنکور می باشد. این روش یکی از رایج ترین، سریع ترین و موثر ترین شیوه های مطالعه کنکور است که راندمان بالایی نیز دارد. برای انجام این کار، نیازی به یادداشت برداری از سیر تا پیاز کتاب درسی نیست! فقط سعی داشته باشید تا از خلاصه نویسی نکات کم اهمیت بپرهیزید تا در زمان مرور یادداشت ها، زمان زیادی از شما گرفته نشود.

مثال ها، مطالب فرعی، توضیحات اضافی، محتویات بیشتر بخوانیم یا مطالعه بیشتر و… جایی در خلاصه نویسی شما نخواهد داشت. ذکر این نکته حائز مهم است که کلیدی ترین قسمت هر پاراگراف از کتاب درسی، غالباً یک تا دو خط اول آن است و بقیه پاراگراف را می توان توضیحی برای یکی دو جمله اول در نظر گرفت.

 

برنامه ریزی هفتگی کنکور

 

تست زنی

بهره گیری از روش های تست زنی کنکور می تواند نقش به سزایی در موفقیت داوطلبان شرکت در کنکور داشته باشد. نحوه طراحی سوالات کنکور به صورت چهار گزینه ای یا تستی است. در نتیجه مطالعه توضیحی (مشابه شکل مطالعه دانش آموزان برای امتحانات نهایی مدارس)، کاربرد زیادی برای شرکت در آزمون سراسری نخواهد داشت. کتاب های کمک آموزشی زیادی در بازار به چشم می خورد که استفاده از آن می تواند به شما جهت تقویت مهارت تست زنی کمک کند. 

در برنامه ریزی هفتگی کنکور، ساعات زیادی را به تست زنی اختصاص دهید. این امر تاثیر مثبتی بر بالا بردن میزان تسلط و تمرکز شما بر مطالب آموزشی خواهد داشت. سوالات تستی، نکات مفهومی و ترکیبی بسیار زیادی در بطن خود دارد که می توان با حل کردن سوال و با مراجعه به پاسخنامه تشریحی آن، نکات ارزشمندی و ضروری را برای یادگیری هر چه بیشتر و بهتر محتویات درسی به دست آورد. مراجعه به تست های هر کدام از مبحث درسی، حداکثر تا 24 ساعت بعد از مطالعه آن بخش، یکی از ضروری ترین توصیه های مشاوران کنکور است.

 

 

آزمون های آزمایشی

در برنامه ریزی خود، حتی الامکان بخشی را به شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری اختصاص دهید. این آزمون ها، نوعی شبیه ساز کنکور به شمار می آیند که شرکت در آن می تواند اندوخته های ذهنی داوطلب و همچنین میزان آمادگی روانی او را برای حضور در جلسه پر تنش کنکور سراسری محک بزند. موسسات زیادی هستند که این آزمون ها را به صورت هفتگی و ماهانه برگزار می کنند و با تفسیر عملکرد شرکت کنندگان، نقاط قوت و ضعف آن ها را به صورت کارنامه منتشر می کنند. از جمله این موارد می توان به آزمون های آزمایشی سنجش اشاره نمود.

 

 

مکان مطالعه

مکانی که برای مطالعه انتخاب می کنید، باید چند ویژگی مهم را دارا باشد. آرامش، دمای مناسب، نور کافی، جریان هوای معتدل، دارا بودن میز و صندلی راحت برای مطالعه و… از جمله این موارد است. تغییر مکان در هنگام درس خواندن می تواند موجب بر هم خوردن تمرکز شود. بنابراین بهتر است جای آرام و مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید. می توان این گونه اظهار داشت که در رابطه با انتخاب بهترین مکان مطالعه، همه چیز به خود داوطلب بستگی دارد!

 

 

قابل ارزیابی بودن

برنامه ریزی باید علاوه بر قابل اجرا بودن، قابل ارزیابی نیز باشد. به گونه ای که میزان پیشرفت و یا افت مطالعه را نشان دهد. این ویژگی می تواند شما را در شناخت نقاط ضعف و قوتتان راهنمایی کند تا در برنامه ریزی های بعدی نقاط ضعف خود را برطرف کنید. سعی کنید تا در پایان هر مطالعه درسی، تست زنی، شرکت در آزمون های پیشرفت تحصیلی و آماده سازی کنکور و… ارزیابی جامعی از عملکرد خود داشته باشید و به میزان موفقیتتان در پشت سر گذاشتن آن مرحله نمره دهید. نمرات پایین مستلزم تقویت و بهبود هستند و منظور از کسب نمره بالا نیز، تسلط کامل و بی چون و چرا بر مطالب نیست. یک ارزیابی اصولی، بدون دخالت احساسات و نظرات شخصی انجام می شود و زمانی می توان به مفید بودن آن پی برد که با اجرایی کردن آن، تغییراتی مثبت در مسیر رو به جلو داوطلب ایجاد گردد.

 

 

چگونگی برنامه ریزی هفتگی کنکور

مختص بودن برای هر فرد

از آن جا که سطح هوش و ویژگی های ذهنی هر فرد با دیگری متفاوت است، برنامه ریزی او نیز می بایست منحصر به فرد باشد و متناسب با ویژگی های فردی داوطلب تنظیم گردد. بنابراین تصور نکنید که اگر دوست یا هم کلاسی شما، 10 ساعت در روز مطالعه می کند، شما نیز باید همان قدر مطالعه کنید. پیروی از یک برنامه روتین و از پیش تعیین شده که به صورت یک نسخه آماده برای تمامی داوطلبان شرکت در آزمون سراسری پیچیده شده است، نمی تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری نماید.

تلاش کنید تا در وهله اول، شناخت کاملی از خود و توانایی هایتان به دست آورید و سپس بر اساس ظرفیت، استعداد، علاقه و اهداف خود برنامه ای منظم و قانون مند بچینید و آن را مو به مو اجرا نمایید. در صورت تمایل جهت دریافت یک برنامه ریزی متناسب با ویژگی های خود می توانید با مشاوران در بخش مشاوره تحصیلی تلفنی ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

 

 

انعطاف پذیری

 همان طور که می دانید، ممکن است در طول روز اتفاقات غیر منتظره ای برایمان رخ دهد. بنابراین باید در محتوای برنامه ریزی خود، ساعاتی را تحت عنوان زمان جبرانی برای درس هایی اختصاص دهیم که در طول هفته نتوانسته ایم به مطالعه آن ها بپردازیم. برنامه ای که در بطن خود، زمان جبرانی کافی نداشته باشد، نه تنها باعث عقب ماندن فرد از مطالعه بر اساس برنامه درسی می گردد، بلکه فشار روانی بالایی نیز به او وارد می سازد. این فرد دائما به دنبال جبران درس هایی عقب افتاده خود می باشد و نمی تواند بر محتویات آموزشی تازه تمرکز کند. در نتیجه می توان با پی بردن به لزوم اهمیت به انعطاف پذیری برنامه درسی، نسبت به طرح ریزی یک نمونه ایده آل از برنامه ریزی اقدام نمود.

 

 

تغذیه، تفریح و استراحت

افرادی که تمام زندگی خود را وقف درس خواندن بدون استراحت نموده اند، به توفیقی نخواهند رسید. چنین کسانی پس از یک دوره نه چندان طولانی مطالعه سنگین و بدون وقفه، توانایی، شادابی و انگیزه خود را برای درس خواندن از دست خواهند داد و با همان سرعت که در روزهای ابتدایی به مطالعه مشغول بوده اند، از قافله داوطلبان شرکت در کنکور سراسری باز خواهند ماند!

برنامه ریزی صحیح و اصولی، ترکیبی قابل قبول از ساعات مطالعاتی و ساعات استراحت است. پرداختن به این موارد باعث تقویت روحیه داوطلب و ترزیق هیجان و شادی به او می گردد. چنین افرادی انگیزه و شوق بیشتری برای مطالعه دارند و دائما از خستگی ناشی از درس خواندن زیاد شکایت نمی کنند.

 

 

جمع بندی و مرور

اهمیت دوران جمع بندی کنکور بر هیچ داوطلبی پوشیده نیست. همان طور که می دانید، بودجه بندی کنکور نسبتا سنگین و زیاد است و داوطلبان پس از مدتی درس خواندن ممکن است به این نتیجه برسند که تسلط لازم بر مطالبی که ماه ها پیش مطالعه نموده اند را ندارند. همین یک جمله می تواند دلیل قانع کننده ای برای لزوم اختصاص برنامه ای منظم و دقیق جهت جمع بندی و مرور کنکور باشد. این برنامه معمولا در یکی دو ماه منتهی به آزمون سراسری اجرا می شود و متقاضیان در آن به مطالعه سریع و مرور یادداشت ها، خلاصه ها، حاشیه نویسی ها و یا مراجعه به کتاب های جمع بندی کنکور انتشارات مختلف می پردازند.

 

برنامه ریزی در تابستان 

اگر از رتبه های برتر کنکور سال های گذشته، در رابطه با عوامل موفقیتشان بپرسید حتما یکی از نکات مشترکی که تمامی رتبه های برتر به آن اشاره می کنند، مطالعه در تابستان و از دست ندادن 3 ماه طلایی تابستان خواهد بود. از آن جایی که درس های سال دوازدهم نیز به نسبت سنگین است و زمان محدودی هم برای مطالعه و جمع بندی دروس کنکور وجود دارد، مطالعه مفید و موثر در 3 ماه تابستان می تواند سکوی پرتاب داوطلب به سمت موفقیت در کنکور سراسری باشد. مطالعه کنکور در تابستان را می توان به منزله ربودن گوی سبقت از رقبا دانست. افرادی که در این زمان، اقدام به پیش خوانی دروس دوازدهم و مرور مطالب درسی پایه یازدهم می کنند، در قیاس با کسانی که تابستان را به استراحت و تفریح مطلق گذرانده اند، ذهنی آماده تر و انگیزه ای والاتر دارند. در نتیجه می توان اظهار داشت که نقش تابستان در پیشرفت تحصیلی و آماده سازی داوطلبان شرکت در کنکور بسیار پر رنگ خواهد بود.

پیشنهاد برخی مشاوران در رابطه با استفاده بهینه از سه ماه تابستان، بر مبنای مطالعه دروس پایه دهم است و برخی دیگر توصیه می کنند که داوطلبان در این مدت نسبت به مرور محتویات درسی پایه یازدهم اقدام نمایند. عده ای دیگر نیز سنگ بنای توصیه را بر پیش خوانی دروس دوازدهم می گذارند اما در عمل چه کار باید کرد؟ آیا باید به مرور مطالب درسی فراموش شده پرداخت؟ یا اینکه خود را برای یادگیری هر چه بهتر مباحث آموزشی پیش رو آماده نمود؟

پیشنهاد ما به شما، مطالعه هم زمان و موازی تمامی این موارد در کنار هم است. به این معنا که نه تنها از جمع بندی دروس دهم و یازدهم غافل نشوید، بلکه ساعاتی از روز را نیز برای آموختن محتویات درسی پایه دوازدهم اختصاص دهید. تمامی این موارد در کنار هم می تواند تاثیر شگرفی در آماده سازی شما برای شرکت در آزمون سراسری داشته باشد. مطالعه دروس پایه، از این رو توصیه می شود که هنوز زمان زیادی از پشت سر گذاشتن آن نگذشته است و مطالب درسی آن هنوز رنگ و بوی تازه دارد! در نتیجه نیازی به صرف زمان زیادی برای یادآوری این محتویات نخواهد بود. پیش خوانی دوازدهم هم به دانش آموزان در داشتن زمینه ذهنی جهت تثبیت مطالب کمک می کند.

 

برنامه ریزی هفتگی کنکور سراسری

روش صحیح برنامه ریزی هفتگی کنکور 

ضروری است در آغاز و قبل از شروع برنامه ریزی، مطالبی را که قرار است در طول هفته مطالعه نمایید، مشخص کنید. در گام بعدی با توجه به این که روزانه چندین ساعت این امکان را دارید که درس بخوانید، کل ساعت های مطالعاتی در یک هفته را مشخص نمایید. زمان مطالعه هفتگی را واقع بینانه انتخاب کنید، چرا که اگر به طور مثال قبلاً روزانه 3 ساعت مطالعه می کردید و هنگام برنامه ریزی برای 8 ساعت مطالعه برنامه ریزی کنید، حتما با مشکل مواجه خواهید شد. بر همین اسشاس باید به تدریج زمان مطالعه را افزایش دهید.

در مرحله بعد، مدت زمان اختصاصی مطالعه هر درس در طول هفته را مشخص کنید. توجه داشته باشید که این زمان را باید بر اساس اهمیت و ضریب هر درس تعیین کنید. در واقع اگر در طول روز 5 ساعت درس می خوانید (35 ساعت در هفته)، حتماً باید این زمان را بر اساس میزان ضریب و اهمیت دروس، بین آن ها تقسیم کنید. مثلاً، اگر شما داوطلب رشته علوم تجربی هستید و قرار است 35 ساعت در هفته مطالعه داشته باشید (روزانه 5 ساعت)، 10 تا 11 ساعت را به درس زیست شناسی، 3 تا 4 ساعت را به درس ریاضی، 4 تا 5 ساعت را به درس فیزیک، 4 تا 5 ساعت را به درس شیمی، حدودا 4 ساعت را به درس ادبیات، 2 تا 3 ساعت را به درس عربی، 2 تا 3 ساعت را به زبان انگلیسی و حدودا 3 ساعت را به درس دین و زندگی اختصاص دهید.

در گام سوم دروسی که باید هر روز خوانده شود را تعیین کنید. به این نکته هم توجه کنید که تمام طول روز را به مطالعه یک درس اختصاص ندهید، بلکه در طول روز، 3 تا 4 درس مختلف را مطالعه نمایید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر قرار است در روز 4 درس را مطالعه کنید، هر 4 تا را از میان دروس اختصاصی انتخاب نکنید، بلکه دو درس اختصاصی و 2 درس عمومی مطالعه کرده و ساعاتی هم به استراحت و تفریح بپردازید.

در پایان هفته نیز روزی را صرف جبران مطالعه دروسی که به هر دلیلی نتوانسته اید، آن را در طول هفته بخوانید، کنید. به عنوان مثال می توانید پایان هفته را برای انجام این کار انتخاب نمایید. فراموش نکنید که در برنامه ریزی درسی خود، زمانی را نیز برای مرور و جمع بندی در نظر داشته باشید. مرور کردن دروس یکی از اصلی ترین بخش های مطالعه شماست و بخش اعظم یادگیری، فراگیری و یادآوری مباحث، به مرور آن ها مربوط می شود. مرور کردن درس ها می تواند روزانه یا هفتگی باشد و این موضوع بستگی به شکل برنامه ریزی و توانایی های فردی شما دارد.

 

ویژگی برنامه ریزی هفتگی کنکور

 

مدیریت زمان در برنامه ریزی هفتگی کنکور 

برنامه ریزی صحیح، علاوه بر بالا بردن راندمان مطالعه، آرامشتان را هم بیشتر خواهد کرد. بنابراین داوطلبان قبل از هر چیزی باید زمان باقی مانده تا کنکور 1403 را تخمین زده و بر اساس آن برنامه ای تنظیم کنند. متقاضیان با توجه به شرایط و ویژگی های فردی، مطالعه خود را از زمان معینی آغاز می کنند که غالباً یا قبل از ثبت نام کنکور سراسری 1403، بعد از گذشت نیمسال اول و یا نزدیک به زمان برگزاری آزمون 1403 است.

نکته قابل توجه در برنامه ریزی کنکور این است که هر چه داوطلبی زودتر از همه برای مطالعه و برنامه ریزی اقدام می کند، می تواند برنامه بلند مدت مناسب تری تنظیم کند. به همین جهت به داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور را دارند توصیه می شود از همین حالا برنامه ریزی کرده و با توجه به گروه آزمایشی انتخابی خود مطالعه منابع کنکور سراسری را آغاز نمایند. منابع شروع مطالعه به موقع باعث می شود فرد با برنامه ریزی دقیق سر فصل های بیشتری را مطالعه نموده و در فرصت مناسبی به خلاصه نویسی و تست زنی بپردازند و با شرکت در آزمون های آزمایشی، خود را برای شرکت در آزمون اصلی آماده سازند.

نکته دیگر در زمانبندی مطالعه دروس، تعداد ساعات مطالعه دروس سه سال آخر دبیرستان برای داوطلبان است که باید از توازن برخوردار باشد. این تعادل بر اساس عواملی همچون اهمیت و ضرایب دروس تخصصی و عمومی داوطلبان مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری تعیین می گردد. توصیه می کنیم هر روز درس های مختلفی (عمومی – اختصاصی) را مطالعه نمایید و تنها یک درس را برای مطالعه روزانه انتخاب نکنید. هر داوطلب می بایست با توجه به سطح معلومات خود و تعداد ساعاتی که می تواند به درس خواندن اختصاص دهد و برنامه درسی خود را پایه ریزی کند. این کار برای قبولی در رشته مورد علاقه شما ضروری است.

 

نحوه مطالعه منابع در برنامه ریزی هفتگی

داوطلبان قبل از هر چیز باید زمان بندی درستی برای مطالعه دروس امتحانی داشته باشند. قطعاً دروسی که دارای ضریب بالاتری هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و لازم است در اولویت قرار گیرند. داوطلب باید این زمان بندی را به صورت هفتگی برای خود تعریف کرده و سعی نماید طبق برنامه پیش رود.

برنامه ریزی منظم شامل تمام جزئیات (زمان استراحت ، زمان تفریح ، زمان مطالعه دروس ، منابعی که قصد مطالعه آن ها را دارید ، زمان تست زنی و …) است. بررسی دفترچه سوالات کنکور سراسری سال های گذشته نیز داوطلب را با چگونگی طراحی سوالات کنکور آشنا می سازد. توصیه می شود متقاضیان برنامه ریزی خود را به گونه ای انجام دهند که حداکثر یک ماه قبل از کنکور مطالعه دروس را به اتمام برسانند و بعد از آن مطالب را جمع بندی کنند.

 

 

اصول برنامه ریزی هفتگی

 

مشاوره برنامه ریزی هفتگی کنکور 

در این مقاله نکات اساسی برنامه ریزی هفتگی کنکور سراسری را در اختیار داوطلبان قرار دادیم. با توجه به تفاوت های فردی هر داوطلب توصیه می کنیم هر شخصی برنامه متناسب با ویژگی های خود را تنظیم کند. مشورت با کارشناسان مجرب نیز خالی از لطف نیست و راهکارهای مناسبی در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد تا از بازه زمانی موجود به بهترین نحو استفاده کرده و نتیجه مدنظر را کسب نمایند. در صورتی که برای برنامه ریزی هفتگی کنکور ​دچار ابهام هستید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران تحصیل تماس گرفته و از خدمات مشاوره تحصیلی این مرکز استفاده نمایید.

 

در برنامه ریزی هفتگی کنکور به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

 

جدیدترین اخبار پیرامون کنکور

سه تغییر مهم کنکور برای سال آینده

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف دروس عمومی از آزمون، تاثیر قطعی چهل درصدی سوابق تحصیلی و برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال را سه تغییر و تفاوت کنکور سال ۱۴۰۳ در مقایسه با آزمون امسال برشمرد.

اعتبار کنکور دو ساله شد!

یک مقام شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که از این به بعد کنکور سراسری دو بار در سال برگزار خواهد شد و نتیجه آن هم به مدت دو سال معتبر خواهد بود.

 

خلاصه مطالب

در این مطلب سعی کردیم به بررسی برنامه ریزی هفتگی کنکور و نکات مربوط به آن بپردازیم. از آنجایی که برنامه ریزی یکی از مهم ترین موارد مورد نیاز داوطلبان کنکور است، به همین جهت نیاز است تا از جزئیات مربوط به آن اطلاعات لازم و کافی را به دست آورید. در صورتی که پس از مطالعه این مطالب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص برنامه ریزی درسی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را در مورد مشاوره و برنامه ریزی مطرح کنید.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بهترین برنامه ریزی هفتگی کنکور چه برنامه ریزی است؟ 

بهترین برنامه ریزی هفتگی کنکور برنامه ریزی است که با توجه به توانایی های فردی داوطلب کنکور طرح ریزی شده باشد.

آیا امکان دریافت برنامه ریزی از طریق کانال برنامه ریزی رایگان کنکور برای من میسر است؟ 

بله. شما می توانید در این رابطه با تیم مشاوره ایران تحصیل در تماس باشید و اطلاعات لازم را از آن ها دریافت کنید.

مزیت استفاده از برنامه ریزی هفتگی کنکور چیست؟ 

با استفاده از برنامه ریزی هفتگی کنکور می توانید نظم خاصی به درس خواندن خود بدهید و از درس خواندن هم لذت بیشتری ببرید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره تحصیلی کنکور

    مشاوره تحصیلی کنکور 1403 + همین الان با رتبه ها صحبت کن!

    مشاوره تحصیلی کنکور مختص به داوطلبانی است که سازمان سنجش آموزش کشور هر سال در زمانی مشخص، آزمون کنکور را به صورت سراسری برگزار می‌کند. در این آزمون دانسته‌های علمی داوطلبان مورد سنجش قرار می‌گیرد، چرا که رقابت بین داوطلبانی...
  • برنامه ریزی کنکور

    برنامه ریزی کنکور 1403 + pdf جدول نمونه رتبه ها | ایران تحصیل

    برنامه ریزی کنکور به صورت اصولی و هوشمندانه، توسط مشاور و برنامه‌ ریز انجام می‌شود که در نتیجه می‌‎تواند برگ برنده شما نسبت به دیگر دانش آموزان باشد. همچنین Pdf برنامه ریزی کنکور و جدول برنامه ریزی آزمون سراسری نیز...
  • برنامه ریزی درسی

    برنامه ریزی درسی + 11 راز مهم رتبه ها + pdf برنامه 1403

    همه ما می‌ دانیم که باید برای رسیدن به تمامی اهداف خود از کوچک‌ تا بزرگ‌ ترین برنامه ریزی داشته باشیم. اطلاع داشتن از موثرترین تکنیک و جدول برنامه ریزی درسی روزانه، ماهانه و… نه تنها به شما کمک می‌...
  • مشاوره تلفنی کنکور سراسری

    مشاوره تلفنی کنکور 1403 + رتبه ها پشت خط هستن! | irantahsil

    مشاوره تلفنی کنکور سراسری یکی از راه‌های هموار کردن مسیر موفقیت در آزمون است. کنکور یکی از مهم ترین ارزیابی‌های هماهنگ شده و سرنوشت ساز می‌باشد که هر ساله داوطبان زیادی در آن ثبت نام می‌کنند. تمامی داوطلبانی که می‌خواهند...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)