ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

کسری سربازی مناطق محروم ۱۴۰۳

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۴۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
کسری سربازی مناطق محروم
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پس از فرا رسیدن 18 سالگی در آقایان، چنانچه فرد مشغول به تحصیل در دانشگاه نشود و یا از معافیت های خاصی برخوردار نباشند، می بایست برای انجام خدمت سربازی اقدام کند. خدمت سربازی در ایران اجباری می باشد و در صورتی که مشمولین نسبت به انجام این وظیفه اقدام نکنند، با غیبت و در نهایت اضافه خدمت رو به رو خواهند شد. معمولا مناطقی که افراد مختلف در آنها مشغول به خدمت می گردند، یکسان نمی باشد، از این رو برای رعایت عدالت و ایجاد شرایط یکسان برای همه، به افرادی که در مناطق محروم و بد آب و هوا خدمت می کنند، تسهیلاتی چون کسری خدمت شامل می شود. در این مقاله به بررسی کسری سربازی مناطق محروم و نیز لیست مناطق بد آب و هوای کشور می پردازیم. علاوه بر آن به سوالاتی چون کدام شهرها کسری خدمت دارند؟ و لیست مناطق محروم سربازی مشمول چه مناطقی است؟ پاسخ می دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از کسری خدمت مناطق محروم چیست؟

کسری خدمت مناطق چیست؟

پس از پایان 18 سالگی در آقایان، وظیفه ای تحت عنوان خدمت سربازی به عهده آقایان قرار داده می شود. این وظیفه اجباری بوده و مشمولین آن می بایست به مدت 21 الی 24 ماه مشغول به خدمت در سازمان و یا ارگانی که به آن ها معرفی می گردد، شوند. کسری خدمت نیز در واقع به معنای کم شدن مدت زمان خدمت وظیفه مشمولین می باشد. این کسری ممکن است به دلایل مختلف شامل افراد شود که می تواند به مدت 2 الی 6 ماه زمان سربازی را کم کند. کسری خدمت مناطق به علت جلوگیری از طولانی شدن خدمت افرادی با شرایط خاص فردی، جسمی، اجتماعی و … از سوی سازمان نظام وظیفه و سایر سازمان های مربوطه به افراد اعطا می گردد.
یکی از انواع این کسری های خدمت، کسری خدمت مناطق محروم می باشد. براساس این نوع کسری، سربازانی که طول دوره خدمت سربازی خود را در مناطقی با آب و هوای بد یا مناطق مرزی و عملیاتی گذرانده اند، به علت برخورداری از شرایط سخت مشمول کسری خدمت می شوند و دوره سربازی کوتاه تری را سپری می کنند.
براساس قانون خدمت نظام وظیفه عمومی، انواع کسری خدمت عبارتند از:
  • کسری خدمت فرزند
  • کسری خدمت ایثارگران
  • کسری خدمت مشمولان و سربازان جانباز
  • کسر خدمت متاهلین
  • کسر خدمت بسیج
  • کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا
  • کسر خدمت نخبگان

 

برای اطلاع از روش های اخذ کسری خدمت سربازی کلیک کنید.

 

بنابر آخرین اطلاعیه سازمان نظام وظیفه عمومی، دوره ضرورت خدمت سربازی دچار تغییراتی شده است و این تغییرات بدین شرح می باشند:

  • مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی 24 ماه.
  • مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق عادی 21 ماه.
  • مدت سربازی در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا 18 ماه.
  • مدت سربازی در مناطق غیر درگیر، غیر عملیاتی، محروم و بد آب و هوا 21 ماه.
  • مدت سربازی در مناطق امنیتی درگیر 17 ماه.

در این مقاله به بررسی کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا و ارائه لیست مناطق محروم سربازی می پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منظور از کسری خدمت مناطق محروم چیست؟

کسری خدمت مناطق محروم مشمول افرادی می شود که در مناطق محروم مشغول به خدمت سربازی می باشند. به دلیل برخورداری از امکانات کم و همچنین سختی شرایط نسبت به سایر سربازان در مناطق دیگر، تسهیلاتی چون کاهش مدت زمان خدمت به آن ها تعلق می گیرد. همانطور که می دانید محل خدمت هر سرباز، در زمان تقسیم نیرو ها توسط سازمان نظام وظیفه عمومی مشخص می گردد و مناطقی که باید در آن مشغول به خدمت شوند معرفی می شود. بستگی به منطقه، شرایط هر فرد متفاوت می باشد. سازمان نظام وظیفه نیز تلاش می کند تا حد ممکن شرایط را با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای افراد یکسان کند و عدالت را برقرار کند. طبیعتا افرادی که در مناطقی با امکانات خوب و آب و هوای مناسب خدمت می کنند شامل این تسهیلات نخواهند بود.

سربازانی که در مناطق کم برخوردار و محروم مشغول به خدمت می باشند، به مدت حدودا 2 ماه تخفیف دریافت کرده و اگر مجموع ماه های خدمت آن ها 24 باشد، تنها 22 ماه خدمت می کنند. فراموش نکنید که برای استفاده از کسری خدمت نباید مشمول غیبت غیر موجه باشید. در رابطه با کسری خدمت مناطق محروم این نکات را به یاد داشته باشید:

  • چنانچه افراد از دیگر کسری های خدمت نیز برخوردار باشند، می توانند از این نوع کسری خدمت استفاده کنند و با دیگر کسری هایشان تجمیع نمایند.
  • یکی از نکات مهم دیگر این است که مشمولان برای دریافت کسری مربوط به مناطق محروم و بد آب و هوا باید برگه عدم غیبت از سربازی را در دست داشته باشند.
  • چنانچه مشمولان دارای غیبت باشند و بتوانند غیبت خود را توجیه کنند نیز از این نوع کسری بهره مند خواهند شد.

 

برای اطلاع از نحوه اخذ پروژه کسری خدمت سربازی کلیک کنید.

 

منظور از کسری خدمت مناطق عملیاتی چیست؟

یکی دیگر از انواع کسری های خدمت، کسری خدمت مناطق عملیاتی می باشد. این نوع از کسری شامل افرادی می باشد که در مناطق جنگی، مرزی و یا مناطقی که ناملایمات بسیاری داشته است، مشغول به انجام خدمت سربازی خود بوده اند. برخی از مناطق به دلیل اهمیت بالایی که دارند و نیاز به محافظت 24 ساعته از آن ها، به عنوان مناطق عملیاتی شناخته می شوند مانند مرز های سرتاسر کشور که نیاز به محافظت 24 ساعته دارند. سربازان حاضر در این مناطق با سختی، فشار، استرس و ناملایمات بیشتری نسبت به سایر سربازان مواجه می شوند و به همین دلیل است که سازمان نظام وظیفه عمومی تخفیفاتی را برای سربازانی که در این مناطق حساس مشغول به خدمت می باشند، در نظر گرفته است.

منظور از کسری خدمت مناطق عملیاتی چیست؟

چنانچه مشغول به خدمت در مناطق عملیاتی، مرزی و یا حساس می باشید، بهتر است هر چه سریع تر جهت دریافت کسری خدمت خود اقدام کنید. مشمولین گرامی می توانند با ثبت درخواست کسری خدمت خود در سازمان نظام وظیفه عمومی، این تخفیف را که شامل 2 الی 3 ماه می باشد، دریافت کنند.

 

برای مشاهده سامانه استعلام کسری خدمت سربازی سپاه کلیک کنید.

 

لیست مناطق عملیاتی ایران

مناطق عملیاتی در واقع شامل بخش هایی از کشور می باشد که در دوران جنگ و پس از این دوران و برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان و نیز حفاظت از تمامیت ارضی کشور اهمیت دارند. مشخص کردن لیست مناطق محروم سربازی به صورت دقیق و مناطقی که تحت عنوان مناطق حساس، امنیتی و مرزی شناخته می شوند، کار آسانی نمی باشد و به تشخیص سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا صورت می گیرد و سپس کسری خدمت برای آن ها لحاظ می گردد. با این حال در این بخش از مقاله به ارائه لیست مناطق محروم سربازی که از جمله مناطق عملیاتی کشورمی باشند، می پردازیم. برای مشاهده این لیست به جدول زیر مراجعه کنید.

لیست مناطق عملیاتی ایران

برای آشنایی با معافیت پزشکی چشم کلیک کنید.

استان آذربایجان غربی
پیرانشهر سردشت
استان کردستان در غرب کشور
بانه مریوان سر آباد
استان کرمانشاه
سرپل ذهاب باینگان ازگله تازه آباد
اورامانات پاوه نوسود
استان ایلام
ایوان ایلام صالح آباد مهران
دهلران موسیان
استان خوزستان
اندیمشک شوش دزفول  هفت تپه
خرمشهر آبادان اهواز حمیدیه
 هویزه شادگان اروند کنار سوسنگرد
بندر امام خمینی  ماهشهر بستان هندیجان
استان بوشهر
 بندر دیلم بندر گناوه بندر بوشهر جزیره خارک

برای اطلاع از مدت سربازی کلیک کنید.

کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا

کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا

کسری خدمت منطقه بد آب و هوا و محروم نیز یکی دیگر از مواردی است که برای مشمولان نظام وظیفه عمومی در نظر گرفته شده است. فراموش نکنید که استفاده از این نوع کسری مختص گروه خاصی از مشمولان سربازی می باشد، نه همه. افرادی که در مناطقی با آب و هوای بد (خیلی گرم و یا خیلی سرد) مشغول به خدمت می باشند، متحمل سختی بیشتری می باشند تا سربازانی که در مناطق خوش آب و هوا خدمت می کنند. به همین دلیل است که سازمان نظام وظیفه برای برقراری عدالت و مساوات، به افرادی که در شرایط سخت و آب و هوای بد خدمت کرده اند تخفیفی را به مدت دو ماه ارائه می دهد و اگر فرد در حالت عادی 21 ماه می بایست خدمت کند، با دریافت این تخفیف، تنها 19 ماه خدمت می کند.
توجه به این نکته حائر اهمیت می باشد که اگر فردی از نوع دیگری از کسری مانند کسری نخبگان، فرزندان جانبازان و ایثارگران و … نیز برخوردار باشد، همچنان می تواند کسری مناطق محروم و بد آب و هوای خود را نیز دریافت کند. این کسری با سایر کسری های آن ها جمع شده و در نهایت مدت زمان خدمت سربازی آن ها کاهش می یابد.  توجه داشته باشید که، سربازانی که به عنوان سرباز امریه در ادارات دولتی و یا غیر دولتی مختلف مشغول به خدمت می باشند، نمی توانند از این نوع کسری استفاده کنند و باید به مدت 24 ماه کامل در اداره مربوطه خدمت کنند. (نه تنها نمی توانند از کسری مناطق محروم استفاده نمایند، بلکه از سایر انواع کسری ها نیز محروم می باشند.)

 

برای مشاهده پروژه کسر خدمت سربازی وزارت دفاع کلیک کنید.

 

لیست مناطق بد آب و هوای کشور

منظور از لیست مناطق بد آب و هوای کشور، مناطقی می باشند که هوای آن ها بسیار گرم و یا بسیار سرد باشد. در این حالت است که اگر سربازی غیر بومی باشد، تحمل این هوا برای وی بسیار دشوار خواهد بود. معمولا شهرهای جنوب کشور و یا شهر های واقع در مناطق کویری گرمای بسیاری دارند و یا شهر های نواحی شمال غربی مانند اردبیل بسیار سرد می باشند که جزئی از این لیست قرار می گیرند. در حالت کلی امکان انتشار لیست مناطق بد آب و هوای کشور وجود ندارد چرا که این لیست سالانه تغییر می کند و ثابت نمی باشد. به عنوان مثال ممکن است شهری که سال گذشته در لیست مناطق بد آب و هوای کشور قرار گرفته بود، امسال در این لیست قرار نگیرد. چنانچه تمایل به بررسی وضعیت شهر محل خدمت خود می باشید، می بایست به سازمان وظیفه مراجعه کرده و استعلام بگیرید. در این حالت است که مشخص می شود آیا کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا شامل شما می گردد یا خیر.

 

برای مشاهده راهنما اخذ معافیت سربازی کلیک کنید.

 

کدام شهرها کسری خدمت دارند؟

کسری خدمت مناطق محروم، عملیاتی، مرزی و بد آب و هوا یکی از انواع کسری هایی است که از سوی سازمان وظیفه عمومی به افراد مشمول تعلق می گیرد و افراد مشغول به خدمت در بسیاری از شهر های ایران شامل این کسری می شوند. شهر هایی که منجر به کسری خدمت مناطق محروم مشمولان می شوند باید در یکی از گروه های زیر قرار گیرند: مناطق محروم و یا کم برخوردار، مناطق بد آب و هوا، مناطق مرزی و مناطق عملیاتی که در طی سالیان جنگ مورد هجوم دشمن قرار گرفته اند و از نظر امنیتی اهمیت دارند و می بایست تمامیت ارضی آن ها حفظ گردد. این شهرها کسری های ما بین دو تا سه ماه را برای مشمول به همراه دارند.

کدام شهرها کسری خدمت دارند؟

همانطور که پیش از این گفته شد، نمی توان لیست دقیقی از شهر ها را ارائه کرد تا دانست که کدام شهرها کسری خدمت دارند، چرا که این اسامی سالانه تغییر می کند. با اینکه در قسمت های فوق به ذکر برخی از اسامی پرداختیم، ولی بهتر است به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده و از مشمول بودن شهر محل خدمت خود اطمینان حاصل نمایید. همچنین می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل نمایید تا راهنمای شما در رابطه با سوال «کدام شهرها کسری خدمت دارند؟»  باشند.

 

برای مشاهده پروژه کسری خدمت ارتش کلیک کنید.

 

اخبار پیرامون کسری خدمت مناطق محروم

  • بنا به گفته های آقای حیدر بابا احمدی، معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج مستضعفان، در رابطه با محاسبه کسری خدمت برای فرزندان کارکنان دولتی در مناطق عملیاتی و امنیتی درگیر، این گونه گفته می شود که برای برخورداری از کسری خدمت یا معافیت فرزندان خود باید به سازمان یا اداره متبوع مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند تا بتوانند از کسری خدمت مناطق عملیاتی بهره مند شوند.
  • بنا به گفته سرهنگ سید مهدی تقوی: در سال های اخیر ستاد کل نیرو های مسلح به منظور خوشایند سازی خدمت سربازی مشمولان متاهل، تسهیلاتی را برای آنان در نظر گرفته مبنی بر این که مشمولان متاهل در محل سکونت همسر خود به کارگیری شوند و در صورت داشتن فرزند، به ازای هر فرزند، سه ماه از مدت خدمت آنان کسر خواهد شد.
  • شهریار حیدری با اشاره به اینکه اعزام مشمولان به خدمت سربازی پایه و اساس قانونی دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشور پهناوری است که هم همسایگان بسیار زیادی دارد و هم در حوزه دریا و خشکی مرز داریم، بنابراین برای تأمین امنیت کشور به سرباز و کادر نظامی نیاز داریم.
  • عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ما در حوزه کادر نظامی مشکل نداریم، گفت: باید به این نکته توجه کرد که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از منابع انسانی نیروهای مسلح از طریق سربازان تأمین می‌شود. اگر ما به کل خدمت سربازی را حذف کنیم یا اینکه معافیت‌های سربازی را بیش از اندازه افزایش دهیم، دست نیروهای نظامی برای تأمین نیروی انسانی خود و دفاع از کشور خالی می‌شود.
  • حیدری اظهار داشت: معافیت‌ های سربازی باید در اصلاح لایحه قانون خدمت وظیفه عمومی مشخص شود. همچنین باید تعیین شود که معافیت‌های سربازی به چه تعداد و به چه علتی داده می‌شود تا خللی در انجام وظایف نیروهای نظامی وارد نشود. با وجود این، حتماً باید مشمولان غایب سربازی تعیین تکلیف شوند.

 

خلاصه مطلب

خدمت سربازی یکی از قوانین اجباری می باشد که بر عهده تمامی مردان بالای 18 سال گذاشته شده است. با توجه به اینکه تمام مناطق ایران از شرایط یکسانی برخوردار نمی باشند و بعضی مناطق محروم و کم برخوردار است، سازمان وظیفه عمومی برای برقراری عدالت و یکسان سازی هر چه بیشتر شرایط تسهیلاتی را برای افرادی که در مناطق سخت و پر مشقت مشغول به خدمت می باشند در نظر گرفته است. از جمله این تسهیلات می توان به کسری سربازی مناطق محروم اشاره کرد. در همین راستا در این مقاله به بررسی چیستی کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا و ارائه لیست مناطق محروم سربازی می پردازیم. همچنین با مطالعه دقیق این مقاله متوجه خواهید شد که کدام شهرها کسری خدمت دارند.

چنانچه پس از مطالعه مقاله با سوال و یا اشکالی مواجه شدید می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید برای ما کامنت بگذارید. کامنت شما در سریع ترین زمان ممکن از سوی کارشناسان و مشاوران ما پاسخ داده خوهند شد.

 

برای دانلود پی دی اف متن مقاله فوق کلیک کنید.

 

3/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا به چه معناست؟

کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا مختص افرادی است که در مناطقی با شرایط سخت همچون مناطق مرزی عملیاتی و یا بد آب و هوا خدمت می کنند.

کسری خدمت برای مناطق بد آب و هوا چقدر است؟

به طور معمول دوره ی سربازی ۲۱ ماه می باشد اما این زمان برای کسانی که در مناطقی با آب و هوای نامناسب خدمت می کنند، به ۱۹ ماه کاهش پیدا می کند.

کسری خدمت مناطق عملیاتی چگونه است؟

برای افرادی که در مناطق مرزی و عملیاتی خدمت می کنند مدت دو تا سه ماه کسری در نظر گرفته شده است که مدت سربازی از ۲۱ ماه به ۱۹ ماه کاهش می یابد.

نظرات

40 دیدگاه دربارهٔ «کسری سربازی مناطق محروم ۱۴۰۳»

  1. Avatar photo احسان گفت:

    سلام
    یگان ویژه خوزستان برای سرباز غیربومی،کسری مناطق بد آب وهوادارد؟؟

  2. Avatar photo مرتضی گفت:

    با سلام بنده در شهر محروم خدمت میکنم ولی هم اضاف پشت دفترچه ای دارم هم غیبت تو سربازی آیا 3ماه به منم تعلق میگیره

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر بله سه ماه کسری بد اب و هوا چه با غیبت چه بدون غیبت تعلق میگیرد

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی اعلام شد. از آنجایی که شرایط خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی متفاوت است، لازم است دانشجویانی که تصمیم به این کار دارند از شرایط دوبار انصراف از دانشگاه و سربازی اطلاعات لازم را کسب...
  • حقوق سرباز امریه

    حقوق سرباز امریه ۱۴۰۳ + به تفکیک مدرک و ارگان

    عوامل متفاوتی در نحوه محاسبه حقوق سرباز امریه تاثیر گذار هستند که همین امر موحب شده تا به راحتی نتوان میزان مبلغ دریافتی توسط سربازارن امریه را محاسبه کرد. سربازان در حقیقت با توجه به درجه و تحصیلات خود دستمزد...
  • معافیت داشتن برادر صغیر

    معافیت داشتن برادر صغیر 1403 + مدارک و شرایط جدید

    شرایط جدید معافیت داشتن برادر صغیر اعلام شد. این معافیت به افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند این امکان را می‌دهد که با استفاده از بند مصوب مربوطه و با توجه به شرایط خود، از انجام خدمت سربازی معاف شوند...
تماس با مشاور