ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

سامانه استعلام کسری خدمت سربازی سپاه – ارتش – بسیج و ایثارگری | ایران تحصیل

استعلام کسری خدمت سربازی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اطلاع از رویه‌های استعلام کسری خدمت سربازی، شرایط و مدت زمان کسری خدمت برای مشمولان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین سبب، آن‌ها در جستجوی اطلاعات لازم و کافی در این خصوص می‌باشند.

مشمولانی که برای گذراندن دوره خدمت وظیفه عمومی خود تحت شمول قوانین کسری ایثارگران، بسیج، مناطق محروم، تاهل و غیره قرار می‌گیرند، می‌توانند جهت استعلام کسری خدمت سربازی و اطلاع از نحوه پیگیری آن به سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir مراجعه نمایند.

مشمولان با وارد کردن کد ملی و کد سخا خود و پس از ورود به پورتال شخصی، از طریق بخش استعلام، در مورد کسری خدمت خود مطلع می‌شوند.

کسری خدمت چیست و به چه افرادی تعلق دارد؟

علی‌رغم اینکه مدت خدمت سربازی برای تمامی اشخاص مشابه است، برخی افراد با ارائه اسناد و مدارک قادر خواهند‌ بود دوره‌ای از خدمت نظامی خویش را کاهش دهند.

در سازمان نظام وظیفه، انواع مختلفی از کسر خدمت مورد بررسی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین دسته‌های کسر خدمت، مرتبط با فرزندان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و شهدا می‌باشند.

اشخاصی که فرزند ایثارگر محسوب می‌شوند، بسته به دوران حضور پدر یا مادر خود در جبهه، درصد جانبازی یا مدت زمان اسارت آنها، قادر به دریافت کسری از خدمت سربازی هستند.

شایع‌ترین انواع کسر خدمت، شامل کسری سربازی متاهلین و دارای فرزند، کسری خدمت در مناطق با آب و هوای نامساعد، مناطق عملیاتی و کسری خدمت به واسطه ارائه پروژه تحقیقاتی و کسری خدمت برای اعضای فعال بسیج می‌شود. این اشخاص با ارائه اسناد و مستندات مورد نیاز، تا چندین ماه از مدت خدمت سربازی خود را کاهش داده می‌توانند.

کسری خدمت چیست و به چه افرادی تعلق دارد؟

استعلام کسری خدمت سربازی چگونه است؟

زمانی که مدارک مورد نیاز برای دریافت کسری خدمت به سازمان نظام وظیفه ارائه می‌شود، باید مدت زمانی برای بررسی این موارد در نظر گرفته شود.

در صورتی که مدارک خود را به مدتی به سازمان ارسال کرده‌اید، می‌توانید برای پرس و جو از کسری خدمت و اطلاع از نتایج آن اقدام کنید.

اخذ کسری خدمت سربازی از طریق دو روش حضوری و غیرحضوری امکان‌ پذیر است.

روش حضوری برای استعلام کسری خدمت سربازی

جهت استحضار از وضعیت کسری خدمت به صورت حضوری، متقاضیان می‌بایست به واحدهای پلیس+۱۰ مراجعه و شماره ملی و کد سخا را به کارشناسان مربوطه تقدیم نمایند.

کد سخا، کدی است که هنگام ارسال دفترچه سربازی، در برگه سبز ثبت و به مشمولین اعطا می‌گردد. کارشناسان مسئول نظام وظیفه در این نهاد، اطلاعات مربوط به نتیجه بررسی پرونده کسری یا مراحل بررسی را به اطلاع مشمولین خواهند رساند.

برای اطلاع از مشاوره تخصصی نظام وظیفه  کلیک نمایید.

روش غیرحضوری استعلام کسری خدمت سربازی

دریافت کسری خدمت همچنین می‌توانند به روش غیرحضوری نیز استعلام کسری خدمت را انجام دهند.

این فرایند از طریق پورتال تخصصی سربازان صورت می‌پذیرد. وب‌سایت استعلام کسر خدمت، عملا همان سامانه خدمات الکترونیکی سازمان نظام وظیفه است.

استعلام کسر خدمت نظامی توسط کد ملی و کد سخا انجام می‌گیرد. جهت استعلام کسر خدمت نظامی، مراحل زیر را دنبال نمایید:

ابتدا به سامانه سازمان نظام وظیفه sakha.epolice.ir مراجعه نمائید. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود، شما می‌بایست نام کاربری و رمز عبور خود را جهت دسترسی به پروفایلتان وارد نمایید.

روش غیرحضوری استعلام کسری خدمت سربازی1

استعلام کسر خدمت با استفاده از کد سخا و کد ملی انجام می‌پذیرد.

به جای نام کاربری، کد ملی و به جای رمز عبور، کد سخا را وارد نموده، سپس کد امنیتی را در فضای مربوطه تایپ کرده و بر روی دکمه ورود فشار دهید.

در این مرحله وارد پروفایل خود شده‌اید، در منوی قرار داده‌ شده‌ در سمت راست، گزینه استعلام را انتخاب کرده و در ادامه بر روی گزینه «استعلام کسر خدمت نظامی» کلیک نمایید.

روش غیرحضوری استعلام کسری خدمت سربازی2

در این مرحله می‌توانید وضعیت فعلی پرونده کسر خدمت خود را مورد بررسی قرار دهید و نتیجه را ملاحظه نمایید. توجه داشته باشید، اگر این نخستین ورود شما به این سامانه است، پیش از هر اقدامی، لازم است که ثبت نام انجام دهید.

برای اطلاع از شرایط تحصیل هم زمان با سربازی کلیک نمایید.

در صورتی که کد سخا برای استعلام کسری خدمت فراموش شود، چه باید کرد؟

کد سخا یک کد پنج رقمی است که در هنگام ارسال دفترچه خدمت در مراکز پلیس+۱۰ به افراد داده می‌شود. این کد برای انجام مراحل استعلامات خدمت به صورت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که افراد به هر دلیلی این کد را فراموش یا گم کنند، می‌توانند بدون این کد وارد سامانه سخا و به بخش پروفایل مربوط به خود شوند.

به عبارت دیگر، استعلام کسری خدمت با کد ملی هم امکان‌پذیر است.

دریافت کد سخا جدید با استفاده از کد ملی برای استعلام کسری خدمت

بدون کد سخا، وارد سامانه سخا شوید. در این مرحله، شما باید نام کاربری که همان کد ملی است را به همراه یک شماره تلفن وارد نمایید. سپس بر روی گزینه «ارسال پیامک» کلیک کنید.

در این وضعیت، سامانه برای شما یک کد سخای جدید را به شماره تلفن‌تان از طریق پیام کوتاه ارسال خواهد کرد. خواهشمند است توجه داشته باشید که کد سخای پیشین در این شرایط دیگر فاقد اعتبار است و برای دسترسی‌های بعدی به سامانه، می‌بایست از کد سخای جدید بهره‌برداری نمایید.

استعلام کسری خدمت سربازی فرزند، متاهلی و پروژه‌های تحقیقاتی

کسری خدمت فرزند به منظور جوان‌سازی جمعیت و تشویق به فرزند‌آوری در نظر گرفته‌شده‌و مطابق با آن اگر سرباز قبل یا حین مدت خدمت خود صاحب فرزند شود، از مدت خدمت او کاسته می‌شود.

علاوه بر این، سربازانی که پس از یک آذرماه ۹۹ به خدمت اعزام‌شده‌ و متاهل می‌باشند، یک کسری خدمت مشخص تعلق می‌گیرد. از جمله کسری پروژه تحقیقاتی می‌توان به پروژه کسری خدمت سپاه اشاره کرد.

نحوه پیگیری و استعلام کسری خدمت سربازی این موارد نیز به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر معاونت سازمان نظام وظیفه امکان‌پذیر است، اما برای استعلام دقیق‌تر، می‌توان به سامانه سخا واردشده و  استعلام کسری خدمت سربازی خود را بگیرید.

استعلام کسری خدمت سربازی فرزند، متاهلی و پروژه‌های تحقیقاتی

برای آشنایی با معافیت سربازی کلیک کنید.

استعلام کسری خدمت سربازی ایثارگران

با توجه به قوانین نظام وظیفه، اگر فردی در دوره دفاع مقدس تا یک حد مشخص در جبهه حضور داشته باشد، فرزندش از انجام خدمت معاف خواهد شد، اما اگر میزان حضور او کمتر از حد نصاب اسارت یا جانبازی باشد، فرزند وی مجبور به انجام خدمت خواهد بود.

مهمترین نکته آن است که مدت  کسری خدمت فرزندان ایثارگر متفاوت بر اساس مدت حضور پدر در جبهه خواهد بود. همچنین، کسری ایثارگری به دو دسته قبل و بعد از قطعنامه تقسیم‌ شده‌ و هر یک دارای ضوابط خاص و محاسبات متفاوتی هستند.

بنابراین، استعلام کسری خدمت سربازی ایثارگران برای افراد مشمول این قانون به دلیل پیچیدگی محاسبات و تعیین مدت آن بسیار حیاتی است.

مشمول باید حتما شرایط اخذ کسری ایثارگری را داشته باشد و پدرش باید مدارک لازم در خصوص سابقه در جبهه را ارائه دهد. در این صورت، یگان‌های مربوطه، گواهی کسر خدمت ایثارگری را برای فرزند مشمول صادر می‌کنند.

سپس تائیدیه این گواهی به سامانه جامع نظام وظیفه عمومی ارسال می‌شود تا در آنجا ثبت و مراحل مربوطه انجام شود. برای انجام استعلام کسری خدمت سربازی ایثارگران دیگر نیازی به حضور شخصی در مراکز یا دفاتر معاونت نظام وظیفه نیست و تنها با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام وظیفه و سربازی کشور به آدرس sakha.epolice.ir، می‌توان این امر را انجام داد.

 

استعلام کسری خدمت سربازی بسیج

یکی از مواردی که می‌توان از طریق آن کسری خدمت بسیج را دریافت کرد، داشتن کارت خدمت بسیج فعال است.

توجه نمایید که مدت زمان کسری خدمت بسیج با توحه به فعالیت های وی و جایگاه آن متفاوت می باشد.

به عنوان مثال، بسیجی که سابقه مسئولیت فرمانده حوزه، عضو شورای حوزه، فرمانده واحد دارد با بسیجی که در رده‌های مقاومت یا عضو شورای واحد بوده است، کسری متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

با استعلام کسری خدمت سربازی بسیج می‌توان اطلاعات دقیق‌تری در مورد این کسری کسب کرد. سپس پرونده فرد برای ناحیه ارسال شده و سپس فرد باید فرم کسری را تکمیل بنماید.

پس از این مراحل، مراحل بعدی نیز در سطح استانی انجام خواهند شد و مشمولانی که تمامی مراحل را طی کرده و دفترچه اعزام گرفته‌اند، برای گرفتن استعلام کسری بسیج با کد ملی می‌توانند وارد سامانه سخا‌ شده‌ و با وارد کردن کد سخا و نام کاربری خود اطلاعات مربوط به کسری خود را دریافت کنند.

در صورتی که محل خدمت سربازان در مناطق محروم و بد‌آب و هوایی باشد، میزان خدمت آنان ۲ ماه کاهش می‌یابد و با احتساب دوره آموزشی سربازی، پس از ۱۹ ماه، سرباز می‌تواند خدمت سربازی خود را به اتمام برساند.

برای دریافت مشاوره سربازی کلیک کنید.

استعلام کسری خدمت سربازی بسیج

استعلام کسری خدمت سربازی مناطق محروم

در برخی از موارد، محل خدمت وظیفه عمومی در مناطقی تعیین می‌شود که شرایط اقلیمی نامساعد دارند و یا از نظر امنیتی حساس هستند. در چنین شرایطی، معمولا کسری خدمت مناطق به افراد واگذار می‌شود که در واقع به دو دسته کسری مناطق بد آب و هوا یا محروم و کسری خدمت عملیاتی یا امنیتی تقسیم می‌شوند.

میزان کسری و همچنین فهرست عملیاتی هر سال توسط سایت سازمان نظام وظیفه اعلام می‌شود و شرایط استفاده از این قانون تعیین می‌کند.

بنابراین، متناسب با هر منطقه، ممکن است میزان کسری خدمت تفاوت‌هایی داشته باشد و اشخاص با انجام استعلام کسری خدمت مناطق کم‌برخوردار، توانایی دریافت اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت.

روش استعلام و پیگیری کسری خدمت سربازی مربوط به مناطق کم‌برخوردار یا دارای شرایط نامساعد آب و هوایی، از طریق بازدید از وب‌سایت سخا میسر است. با ورود به این پورتال و انتخاب گزینه «استعلام»، امکان مشاهده استعلام کسری خدمت سربازی مربوط به فرد مد نظر فراهم می‌شود.

خلاصه مطلب استعلام کسری خدمت سربازی

کسر خدمت ممکن است به دلیل عوامل متعدد به مشمولین اختصاص یابد. جهت دریافت کسر خدمت، اشخاص موظفند مدارک و اسناد لازم را با توجه به وضعیت مربوطه، به مراکز پلیس+۱۰ تقدیم نمایند.

سازمان نظام وظیفه عمومی پس از اخذ مدارک، اقدام به انجام بررسی‌های ضروری نموده و نتایج را در پروفایل شخصی افراد در سامانه سخا ثبت می‌نماید.

متقاضیان کسر خدمت می‌توانند استعلام کسری خدمت سربازی خود را به شکل آنلاین به انجام رسانند. به این منظور، اشخاص باید به سامانه سخا مراجعه نمایند.

این استعلام از طریق کد ملی و همچنین کد سخا امکان‌پذیر است. چنانچه در خصوص جزئیات استعلام کسری خدمت سربازی با استفاده از کد ملی به مشاوره و راهنمایی نیازمندید، می‌توانید از خدمات مشاوره ایران تحصیل استفاده نمایید. برای این کار کافی است با شماره 9099075307 تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله استعلام کسری خدمت سربازی کلیک نمایید.

2.9/5 - (25 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای استعلام کسری خدمت سربازی ایثارگران به کجا باید مراجعه نمود؟

برای استعلام کسری خدمت سربازی ایثارگران به سامانه سخا به آدرس sakha. epolice. ir مراجعه نمایند که جزئیات آن در متن مقاله اشاره‌ شده‌ است.

چگونگی پیگیری استعلام کسری خدمت سربازی بسیجیان چگونه است؟

روش‌های پیگیری تفتیش کسری خدمت سربازی بسیجیان به صورت حضوری و اینترنتی امکان‌پذیر است. برای استعلام کسری خدمت سربازی حضوری، لازم است مطابق با توضیحات مقاله عمل شود.

آیا استعلام کسری خدمت سربازی با کد ملی امکان‌ پذیر است؟

بله. یکی از روش‌های استعلام کسری خدمت سربازی با استفاده از کد ملی و کد سخا است که در طول مقاله در این خصوص صحبت شده است.

نظرات

449 دیدگاه دربارهٔ «سامانه استعلام کسری خدمت سربازی سپاه – ارتش – بسیج و ایثارگری | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo رضا گفت:

    با سلام من دوتا پروژه مسری خدمت برای صنایع دفاع انجام دادم ولی هنوز کمیسیون تشکیل نشده و نتیجه نهایی اعلام نشده اما من برای خدمت درخواست و اول خرداد تاریخ اعزام زده است میخواستم ببینم همچون صنایع دفاع میوفتم یا باید اقدام خاصی انجام دهم

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام باید پیگیری کنید تا قبل از اعزام نتیجه رو بگیرید و ببرید وظیفه عمومی

  2. Avatar photo علیرضا عبودی گفت:

    سلام من برادرم ۱۵ ماه کسری ایثارگری پدرم را گرفت
    الان من درحین خدمتم نمیشه دوباره من کسری بگیرم

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام خیر فقط یک فرزند میتواند از کسری خدمت ایثارگری استفاده کند

  3. Avatar photo علیرضا عبودی گفت:

    سلام من برادرم ۱۵ ماه کسری ایثارگری پدرم را گرفت
    نمیشه دوباره من بگیرم

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر مگر این که از کسری پدر باقی مانده باشی.

  4. Avatar photo محمد گفت:

    سلام پدر بنده سال ۷۱ برج ۶ به مدت ۲۱ماه در دزفول خدمت کرده ایا کسری مناطق جنگی شامل بنده میشه ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      لحتمالش خیلی کم میاشد در صورتی که پدر شما سوابق مجروحیت داشته باشد بله کسری لحاظ میشود

  5. Avatar photo محسن گفت:

    سلام خسته نباشید پدر من سال77تا80منطقه عملیاتی بوده کسری چقدر شامل من میشه

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. خیر در این سالها امتیاز ایثارگری وجود ندارد.

  6. Avatar photo رضا گفت:

    سلام بنده حدودا 4 الی 5 سالی سابقه بسیج دارم ولی متاسفانه از یگان مورد نظر متواری شدم…
    اگر برگردم میتونم از کسری بسیج استفاده کنم…؟
    و اگر ارتش خدمت کنی چقدر میذارن کسری بگیری؟ مثلا از 4 سال چقدر میدن…

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بستگی به مدت فرار داره

  7. Avatar photo جعفر گفت:

    سلام.اگ من الان غیبت داشته باشم..ی فرزند هم دارم….تقریباً.۱۶.۱۵ماه کسری هم دارم معاف میشم یا ن؟؟؟؟دوره تکمیلی هم رفتم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر متاسفانه امکان معافیت نیست

  8. Avatar photo آرمان گفت:

    سلام آیا یگان می‌تونه کسری ثبت شده داخل سیستم نظام وظیفه رو قبول نکنه ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر امکان این مسئله نیست

    2. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر باید به تایید فرماندهی مرکز برسه

  9. Avatar photo آرمان گفت:

    سلام من کسری هام توسط ناجا در سیستم نظام وظیفه ثبت شدند آیا یگان خدمتی میتواند من را بدون توجه به کسری هام نگه دارد؟

  10. Avatar photo محمد حسین محبوبی گفت:

    سلام بنده کسری خدمتیم در مرحله ثبت ناجا شدن هستش ولی متاسفانه اون بنده خدایی که باید اینکارو انجام بده یا نیستش یا جلسه هست و الان یکهفته برای ثبت ناجا شدن معطلم کردن و‌ بنده اخرای خدمتم هستش.ادرس ایمیلم میزارم اگه میتونید پیگیری کنید تا اسم و مشخصات اون مرکز و اون کادر رو بهتون بگم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه این مسئله امکان پیگیری و استعلام از سمت این مجموعه را ندارد.

      1. Avatar photo داودتاتاری گفت:

        سلام ببخشید من الان 7سال فعالیت بسیج دارم برای دوره 45 روزه اش هم فقط یه ماه رفتم
        الان بهم میگن فقط یک ماه ونیم کسری داری میگن
        این چطوری میشه که واسه 7 سال فعالیت بسیج فقط یک ماه ونیم کسری میدن

        1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

          سلام. طبق قانون کسری شما باید حداقل ۵ ماه کسری بگیرید. از منابع انسانی پادگانتون پیگیری کنید.

  11. Avatar photo نواصری گفت:

    سلام. من ۱۲ سال سابقه بسیج دارم‌ متاهلم. چه ماه کسری میگیرم ؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر دررصورتی که غیبت نداشته باشید حداکثر شش ماه برای بسیجی فعال و به ازای تاهل سه ماه

      1. Avatar photo سجاد گفت:

        اگر غیبت داشته باشیم چی؟؟

        1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

          سلام دوست عزیز
          مشکلی نیست
          کسری شام حال شما هم میشودذ.

          1. Avatar photo امیر گفت:

            سلام میگم کسری ایثارگری کسی استفاده کرده باشه دوبار هم قابل استفاده هست برای جزیره

          2. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

            سلام وقت بخیر
            بله اما برای فرزند دوم نه برای یک نفر

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • پروژه کسری خدمت حین خدمت سربازی

    پروژه کسری خدمت حین خدمت سربازی + شرایط قانون 1403

    پروژه کسری خدمت حین خدمت سربازی یکی از بهترین پروژه‌ها برای محصلانی به شمار می‌رود که دارای مقاطع تحصیلی بالاتر هستند. یکی از مهمترین دغدغه‌های بسیاری از جوانان بعد از اتمام دانشگاه، پیدا کردن کار متناسب با رشته آنهاست. از...
  • تردد مشمولان خارج از کشور

    تردد مشمولان خارج از کشور + شرایط قانون 1403

    تردد مشمولان خارج از کشور به چه صورت است؟ ممکن است خیلی از مشمولان به خاطر دلایل مختلف از کشور خارج شده و در زمان تعیین شده به کشور برنگردند. در این شرایط، بر اساس چه قانونی با آنها برخورد...
  • کسری بسیج دانش آموزی چیست؟

    کسری بسیج دانش آموزی چیست؟ شرایط، میزان و مدارک

    آیا شما هم به دنبال راه‌هایی برای کم‌کردن مدت‌زمان خدمت مقدس سربازی خود هستید؟ یا شما هم برای کاهش خدمت سربازی هیچ سهمیه یا شرایط خاصی ندارید؟ یکی از راه‌های آسان برای کم‌کردن زمان خدمت سربازی گرفتن کسری خدمت است....
تماس با مشاور