ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تردد مشمولان خارج از کشور + شرایط قانون 1403

تردد مشمولان خارج از کشور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تردد مشمولان خارج از کشور به چه صورت است؟ ممکن است خیلی از مشمولان به خاطر دلایل مختلف از کشور خارج شده و در زمان تعیین شده به کشور برنگردند. در این شرایط، بر اساس چه قانونی با آنها برخورد می‌شود؟ شاید برخی از افراد به خاطر مسافرت و یا دلایل دیگر خارج از کشور باشند و در زمان تعیین شده برای رفتن به خدمت سربازی، خود را حاضر نکنند. به این افراد، مشمول خدمت سربازی گفته می‌شود. در این مطلب از ایران تحصیل، درباره نحوه تردد این افراد از خارج از کشور به ایران اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم داد.

به طور کلی، پسرها از سن 18 سالگی به بعد باید خود را برای خدمت سربازی آماده کنند. تنها کسانی می‌توانند این بازه زمانی را به تعویق بیندازند که بعد از 18 سالگی مشغول به تحصیل باشند. این امکان وجود دارد که برخی از این افراد برای تحصیل در خارج از کشور، از ایران خارج شوند و اکنون بخواهند مجددا به کشورمان بازگردند. آیا این افراد امکان رفت و آمد بین کشور مورد نظر خود و ایران را دارند؟ چه قوانینی برای این افراد در نظر گرفته شده است؟ برای دریافت پاسخ این پرسش ها می توانید از طریق شماره 9099075307 با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل در تماس باشید.

مشمولان غایب خارج از کشور

👈 مشمول غایب به این معنی است که فردی بعد از گذشتن از سن 18 سالگی، نه وارد دانشگاه شود و نه برای خدمت سربازی خود را معرفی نماید. بیشتر کسانی که به عنوان مشمول غایب در خارج از کشور به سر می‌برند، به خاطر دلایلی مانند مسافرت و بهانه‌های دیگر این چنینی مرز ایران را ترک کرده‌اند.

مشمولان غایب خارج از کشور

👈 تردد مشمولان خارج از کشور و غایبان از نظر قانونی مشابه مشمولان غایب داخل کشور است. یکی دیگر از شرایطی که مشمول غایب دارد، این است که بعد از گذشتن از سن 18 سالگی، حالتی بلاتکلیف دارد. این بازه زمانی بلاتکلیفی برای مشمولان غایب بین یک ماه تا یک سال متغیر است.

👈 از این رو، قبل از بررسی تردد مشمولان خارج از کشور یا داخل ایران باید حتما مدت زمان بلاتکلیفی آنها مشخص گردد. اکنون اگر افرادی که جزو مشمولان غایب هستند به هر نحوی از مرز ایران خارج شده باشند، به چه صورت می‌توانند وارد ایران شوند؟

👈 علاوه بر بلاتکلیفی، شرایط دیگری نیز وجود دارد که مشمولان خدمت سربازی به عنوان غایب در نظر گرفته می‌شوند. این مشمولان جزو آن دسته از افرادی هستند که به خاطر تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند. با این‌ حال، بعد از اتمام درس خود، برای تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه خود به ایران بازنگشته‌اند. این افراد نیز جزو مشمولان غایب به شمار می‌روند.

شرایط تردد مشمولان خارج از کشور غایب

👈 تفاوتی ندارد که مشمولان غایب به چه صورتی کشور را ترک کرده باشند. خبر خوش برای مشمولان خارج از کشور این است که افراد در هر شرایطی امکان ورود به ایران را خواهند داشت و هیچ‌گونه محدودیتی از این نظر وجود ندارد. این مشمولان می‌توانند بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص، مجددا مرز ایران را ترک کرده و به کشور مورد نظر خود بروند. بااین‌حال، این نوع تردد مشمولان خارج از کشور نیاز به شرایط خاصی دارد که در ادامه آن را بیان می‌کنیم.

👈 یکی از مهم‌ترین شرایط این مشمولان، این است که حداقل سه سال از غیبت مستمر خود را به صورت مداوم در کشور مورد نظر خود گذرانده باشند. برای اثبات این موضوع، سفارت یا کنسولگری ایران باید این مسئله را تایید کند. در نتیجه، مشمولان با داشتن مدرک مهر شده از طرف سفارت ایران، می‌توانند به کشور بازگردند.

سایر شرایط تردد مشمولان

👈 شرط دیگر تردد این مشمولان به این صورت است که فقط می‌توانند نهایتا 90 روز در ایران حضور داشته باشند. بعد از گذشت این بازه زمانی، این افراد باید مرز ایران را به مقصد کشور موردنظر خود ترک کنند. در صورت عدم رعایت این دو شرط، فرد باید برای تعیین و تکلیف شرایط نظام وظیفه خود، در ایران بماند. در نتیجه، اگر بیشتر از 90 روز در ایران بماند یا 3 سال در کشور خارجی موردنظر خود نمانده باشد، بعد از ورود به ایران نیز ممنوع الخروج خواهد شد.

👈 اگر شخصی دو سال غیبت سربازی داشته باشد و در این مدت خارج از کشور باشد، به‌ راحتی می‌تواند وارد ایران شود. این در حالی است که باید تا تعیین شدن شرایط سربازی خود، در یران بماند. به علاوه، در صورتی‌ که فردی بعد از ورود به ایران، 5 ماه در کشور بماند هم امکان خروج از ایران را نخواهد داشت. این افراد برای خروج از کشور یا باید برای خرید سربازی خود اقدام کنند یا بعد از گذراندن دوره، کارت پایان خدمت را بگیرند.

شرایط ورود مشمولان غایب خارج از کشور

مشمولان غیر غایب خارج از کشور

👈 در قسمت قبل شرایط تردد مشمولان خارج از کشور برای غایبین را متوجه شدید. اکنون باید بدانید که گاهی مواقع، مشمولان به‌عنوان غایب در نظر گرفته نمی‌شوند. این افراد شاید از طریق معافیت تحصیلی به کشورهای خارجی رفته باشند. آنها کسانی هستند که برای خروج از کشور، دارای تأییدیه از نظر سازمان نظام وظیفه هستند.

👈 مشمولان غیر غایب افرادی هستند که در سن مشمولیت در ایران حضور نداشته‌اند و بدون محدودیت، می‌توانند در یکی از مقاطع تحصیلی درس بخوانند. از طرف دیگر، شاید برخی از این افراد بعد از این که از سن مشمولیت‌شان در ایران گذشته، از کشور خارج شده باشند. این افراد نیز می‌توانند در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و یا یکی از شاخه‌های پزشکی تحصیل کنند.

👈 علاوه بر این موارد، روش دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان از ایران خارج شد و به‌عنوان غایب هم تلقی نشد. به این منظور، دانشگاه موردنظر متقاضی در کشور موردنظر وی باید حتما به تأیید سازمان علوم و یا وزارت خانه بهداشت رسیده باشد. همچنین متقاضی باید ویزای تحصیلی کشور مقصد خود را به سازمان نظام وظیفه تحویل دهد.

شرایط تردد مشمولان غیر غایب خارج از کشور

👈 شرایط مشمولان سربازی خارج از کشور در سال جاری اعلام شده است. در صورتی‌ که افراد شرایط بالا را داشته باشند و به‌عنوان مشمولان غیرغایب تلقی شوند، خیلی راحت امکان تردد بین کشور مقصد و ایران را خواهند داشت. تنها نکته‌ای که باید این افراد برای تردد مشمولان خارج از کشور مد نظر قرار دهند، این است که بعد از دریافت ویزای تحصیلی و رفتن به کشور مقصد، پس از ثبت نام در سامانه میخک اطلاعات خود را ثبت کنند. در صورت انجام این کار، می‌توانند بدون هیچ‌گونه مشکلی در کشور مقصد خود درس بخوانند و بعدا هم وارد ایران شوند.

👈 متقاضیان بعد از ثبت اطلاعات خود در سامانه میخک، می‌توانند کد پیگیری را از این سامانه دریافت نمایند. سپس از طریق همین کد، باید به سفارت ایران در کشور مقصد خود بروند. بعد از ارائه این کد به سفارت ایران، مجوز تردد برای آن‌ها نیز صادر خواهد گردید.

👈 لازم به ذکر است که برای تردد مشمولان خارج از کشور برای غیرغایبین، فقط باید مقدار مشخصی وثیقه بر اساس قوانین همان سال پرداخت شود. این هزینه فقط یک بار برای وثیقه پرداخت می‌شود و نیازی نیست که هر بار برای ورود و خرج، هزینه دیگری به آن افزوده شود. اگر در سال‌های بعد مبلغ وثیقه افزایش پیدا کند، متقاضی باید همان مقداری را بپردازد که در سال ورود او در نظر گرفته شده است.

👈 وثیقه خروج از کشور به این منظور دریافت می‌شود که اگر متقاضی بعد از اتمام دوره تحصیل خود به ایران بازنگردد، به‌عنوان جریمه برداشت شود. در این صورت، مشمولان امکان مرجوع کردن و گرفتن این هزینه را نخواهند داشت. به همین دلیل هم حتما باید بعد از اتمام دوره تحصیل خود، به ایران برگردند.

دریافت مجوز تردد مشمولان خارج از کشور

👈 برای دریافت مجوز تردد مشمولان خارج از کشور و اجازه ورود به ایران، مشمولان دارای غیبت باید به همراه پاسپورت خود به یکی از سفارت‌های ایران در کشور مورد نظر خود بروند. یعنی اگر مدت زمان اقامت فرد متقاضی در کشور مقصد بیشتر از 3 سال باشد، می‌تواند به‌ راحتی این مجوز را دریافت نماید. در غیر این صورت، باز هم امکان ورود به ایران را خواهد داشت، اما تا اتمام خدمت سربازی خود نمی‌تواند کشور را ترک کند.

اخذ مجوز تردد مشمولان خارج از کشور

👈 از طرف دیگر، مشمولان خارج از کشور و بدون غیبت باید برای دریافت مجوز تردد و رفت و آمد خود به ایران، از طریق سامانه میخک اقدام کنند. گفتیم که مشمولان بدون غیبت دارای تاییدیه از طرف وزارت علوم یا وزارت بهداشت هستند. آنها باید کد پیگیری خود از طریق سامانه میخک را به کنسولگری ایران در کشور مقصد خود ببرند.

👈 مهمترین تفاوت تردد مشمولان خارج از کشور برای افراد غایب و غیر غایب، محدودیت ماندگار شدن آنها در ایران است. همان طور که گفتیم، مشمولان غایب فقط می‌توانند سه ماه و به مدت 90 روز در خاک ایران بمانند و بعد از گذشت این بازه زمانی باید ایران را ترک کنند. این در حالی است که مشمولان غیر غایب می‌توانند بدون هرگونه محدودیت زمانی در ایران حضور داشته باشند و بعد از انجام کارهای خود به کشور مقصد بروند.

سامانه دریافت مهر خروج برای مشمولان غایب

👈 افراد برای دریافت مهر خروج جدید ویژه مشمولان خدمت سربازی، به سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) به نشانی mikhak.mfa.gov.ir مراجعه نموده و پس از نام نویسی و دریافت کد رهگیری، مدارک خود را همراه با برگه مربوط به درخواست مجوز تردد به کشور، به نزدیک ترین سفارت ایران به محل سکونت خود ارائه نموده و پس از آن مهر خروج از کشور را بر روی گذرنامه خود اخذ کنند.

مهمترین مدارک جهت دریافت مهر خروج مشمولان در گذرنامه

👈 افراد مشمول باید برای دریافت مهر خروج مشمولان در گذرنامه مدارک زیر را ارائه کنند:

✔️ اصل گذرنامه معتبر ایرانی با محل اقامت کشور خارجی

✔️ فرم تکمیل شده درخواست خروجی ویژه مشمولین

✔️  پاکت تمبردار جهت عودت گذرنامه

✔️  رسید پرداخت هزینه

✔️  کد رهگیری داوطلب

زمان مجاز تردد مشمولان غایب و غیر غایب خارج از کشور

👈 بر اساس موارد ذکر شده، می‌توان گفت که زمان مجاز تردد مشمولان خارج از کشور به غایب یا غیر غایب بودن آنها بستگی دارد. مشمولان غایب تنها می‌توانند حداکثر 90 روز را در خاک ایران بگذرانند که این مدت با رفت و آمد یک یا دو بار بین کشور مقصد و ایران در نظر گرفته می‌شود.

👈  این بدان معنی است که برای مثال آنها می‌توانند یک بار وارد ایران شده و 30 روز بمانند و بار دیگر که به ایران می‌آیند، 60 روز ماندگار شوند.

مدت زمان تردد مشمولان خارج از کشور

نحوه خرید خدمت سربازی مشمولان غایب خارج از کشور

👈 از دیگر طرح های تسهیلی برای مشمولان غایب، ارائه کارت معافیت به مشمولان در قبال دریافت جریمه ریالی به آن دسته از متقاضیانی است که بالاتر از پنج سال از تاریخ غیبت آنها گذشته است.

👈 در این طرح متقاضیانی که جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور، برای مهاجرت تحصیلی اقدام کرده و از مدت غیبت آنها حداقل 5 سال گذشته، این امکان را دارند که در ازای پرداخت نمودن معادل ریالی مبلغ پانزده هزار یورو، کارت معافیت سربازی را از سازمان نظام وظیفه اخذ نمایند.

👈 براساس آخرین اخبار هنوز جمع بندی در ارتباط با این طرح صورت نگرفته و تصویب این طرح مستلزم موافقت ستاد نیروهای مسلح می باشد.

خلاصه مقاله تردد مشمولان خارج از کشور

در این مطلب از ایران تحصیل اطلاعات کاملی درباره تردد مشمولان خارج از کشور ارائه دادیم. همان طور که گفته شد، شرایط تردد و رفت و آمد مشمولان غایب با غیر غایب کاملا متفاوت است. از این رو، اول از همه شرایط غایب بودن یا نبودن متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس بر اساس مصوبه‌های موجود، برای رفت و آمد به ایران به ایشان مجوز داده می‌شود.

متقاضیان می توانند از طریق مراجعه به سامانه میخک برای دریافت مهر خروج مشمولان اقدام کنند. چنانچه شما مشمولان گرامی در ارتباط با شرایط تردد مشمولان خارج از کشور سوال و ابهامی دارید، می‌توانید با شماره 9099075307 با کارشناسان ما در ایران تحصیل در ارتباط باشید تا شما را در جریان آخرین اخبار مربوطه قرار دهند.

برای دانلود pdf مقاله تردد مشمولان خارج از کشور کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا همه مشمولان خدمت سربازی امکان رفت و آمد به ایران را دارند؟

بله، همه افراد و مشمولان غایب و غیر غایب می‌توانند وارد مرز ایران شوند. البته مدت زمان ماندگاری آن‌ها محدود است و باید بعد از 3 ماه به کشور مقصد بازگردند.

مشمولان غیرغایب چه کسانی هستند؟

مشمولان غیرغایب به افرادی گفته می‌شوند که قبل و یا بعد از سن مشمولیت خود از ایران خارج شده‌اند و موقع خروج، تأییدیه سازمان نظام وظیفه را دریافت کرده‌اند.

نحوه دریافت مجوز مشمولان برای تردد به چه صورت است؟

مشمولان غایب باید به کنسولگری کشور ایران در کشور مقصد خود رفته و این مجوز را دریافت کنند. این در حالی است که مشمولان غیرغایب بعد از ارائه کد میخک خود به کنسولگری، می‌تواند برای مدت نامحدود در مرز ایران بمانند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • حقوق سرباز امریه

    حقوق سرباز امریه ۱۴۰۳ + به تفکیک مدرک و ارگان

    عوامل متفاوتی در نحوه محاسبه حقوق سرباز امریه تاثیر گذار هستند که همین امر موحب شده تا به راحتی نتوان میزان مبلغ دریافتی توسط سربازارن امریه را محاسبه کرد. سربازان در حقیقت با توجه به درجه و تحصیلات خود دستمزد...
  • پرداخت اقساط بیمه سربازی

    سامانه پرداخت اقساط بیمه سربازی + لینک اینترنتی | ورود es.tamin.ir

    سامانه پرداخت اقساط بیمه سربازی برای مشمولانی که از حق بیمه استفاده می کنند، طراحی شده است. قانون پرداخت اقساط بیمه سربازی همگانی و اجباری است و همه افراد باید از آن پیروی کنند. در حقیقت افرادی که تأخیر غیر...
  • پروژه کسری خدمت حین خدمت سربازی

    پروژه کسری خدمت حین خدمت سربازی + شرایط قانون 1403

    پروژه کسری خدمت حین خدمت سربازی یکی از بهترین پروژه‌ها برای محصلانی به شمار می‌رود که دارای مقاطع تحصیلی بالاتر هستند. یکی از مهمترین دغدغه‌های بسیاری از جوانان بعد از اتمام دانشگاه، پیدا کردن کار متناسب با رشته آنهاست. از...
تماس با مشاور