ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مدت خدمت سربازی 1403 + تصویب قانون کاهش به 12 ماه

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۴۶۶
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
مدت خدمت سربازی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

جهت آشنایی با تمامی راه‌های معافیت تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدت خدمت سربازی مهمترین بخش زندگی پسران در ایران است که بعد از سن ۱۸ سالگی تمام، باید به خدمت سربازی بروند و یا ادامه تحصیل دهند و یا برای معافیت اقدام نموده و وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین کنند. در سال‌های اخیر درباره خدمت سربازی اقدامات مهم زیادی صورت گرفته‌ است که مهمترین این اقدامات کاهش مدت خدمت سربازی، با توجه به عوامل آب‌و‌هوا، مناطق عملیاتی، بومی و غیربومی می‌باشد.

براساس آخرین اعلامیه مجلس و سازمان نظام وظیفه، طول دوره سربازی همان حداقل 14 ماه است و قانون جدید مدت سربازی و کاهش آن به 12 ماه در حال بررسی است. چنانچه مایل به کسب اطلاع در مورد این سوال هستید که خدمت سربازی چند ماه می‌باشد؟ و آخرین تغییرات مدت خدمت سربازی در سال 1403 به چه صورت است، می‌توانید با همکاران ما در اکادمی ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 در ارتباط باشید.

قانون جدید مدت خدمت سربازی

در حال حاضر بسیاری از سربازان سوال دارند که خدمت سربازی چند ماه است؟ و قانون جدید مدت خدمت سربازی چیست؟ براساس آخرین اخبار، نمایندگان مجلس با بررسی مدت زمان سربازی، با تصویب بند (ت) ماده 102 لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند و چنانچه این مصوبه به تایید شورای نگهبان و موافقت ستاد کل نیروهای مصسلح برسد، اجرایی خواهد شد.

براسای مصوبه جدید مشمولان خدمت نظام وظیفه غایب و غیر غایب بالای سن ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

براساس گزارش ایسنا، در این مصوبه اعلام شده که ستاد کل نیروهای مسلح برای حفظ تمامیت ارضی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی و افزایش انگیزه در جوانان برای کاهش مدت زمان سربازی به 12 ماه و تعیین تکلیف کردن مشمولان غایب و دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند، اقدام نماید.

در لایحه مصوب قانون جدید مدت سربازی، تبصره‌هایی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

تبصره ۱– با ارائه مصوبات مربوط به افزایش جمعیت، مشمولان خدمت سربازی غایب و غیر غایب بالای 35 سال با داشتن 2 فرزند یا بیشتر از خدمت سربازی معاف هستند.

تبصره ۲- دانش آموزان دارای مدرک دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه‌های علمیه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید مطابق با قوانین سازمان نظام وظیفه عمل کند و چنانچه بخواهند معافیت تحصیلی دریافت کنند، درخواست آن‌ها باید به تایید ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برسد.

قانون جدید مدت خدمت سربازی

مدت سربازی در دوران آموزشی

مشمولان خدمت سربازی قبل از اعزام باید دوره آموزشی سربازی را که بخشی از خدمت نظام وظیفه و اولین مرحله سپری کنند. مدت زمان سربازی در آموزشی ۴۵ روز است. گرچه مدت زمان آموزشی در دوران کرونا نیز کاهش پیدا کرده بود، اما در حال حاضر این مدت زمان به حالت قبلی بازگشته است.

◀️ دوران آموزشی برای همه سربازان اجباری می‌باشد. برای اینکه آموزشی یکی از دوره‌های سخت به شمار می‌رود. اما افراد می‌توانند از مرخصی‌های این دوره استفاده کنند. مرخصی‌های دوران سربازی متنوع است و در اوایل دوره آموزشی ۲ الی ۶ روز و در اواسط دور ۳ الی ۷ روز می‌باشد که به عنوان مرخصی میان دوره نیز شناخته می‌شود. در آخر نیز به برخی از مشمولان مرخصی پایان دوره تعلق می‌گیرد.

برای آشنایی با معافیت سربازی کلیک کنید.

عوامل موثر در کاهش خدمت دوران سربازی

از آنجا که برای برخی مشمولان خدمت سربازی 18 ماه شد، افراد باید حتما عواملی که باعث کاهش مدت زمان خدمت سربازی می‌شوند را بررسی کنند. زیرا مدت سربازی یکی از سوالات پرتکراری است که مشمولین نظام وظیفه دارند.

👈 کاهش مدت خدمت سربازی در واقع کسری خدمت است که براساس قوانین تصویب شده می‌توان از آن در یک یا چند حالت به صورت همزمان استفاده کرد:

✔️ سابقه عضویت در بسیج فعال

✔️ برخورداری از سابقه ایثارگری یکی از اعضای درجه یک خانواده

✔️ برخورداری از درصد جانبازی یکی از اعضای درجه یک خانواده

✔️ برخورداری از مدرک مهارت آموزی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای یا یگان خدمتی

✔️ عضویت حداقل یک ساله در جمعین هلال احمر

✔️ عضویت در سایت سرباز ماهر

✔️ تأهل فرد مشمول

✔️ داشتن فرزند مشمول

✔️ انجام دادن پروژه های کسری خدمت سربازی

✔️ خدمت در مناطق محروم

✔️ خدمت در مناطق عملیاتی

✔️ گذراندن خدمت بعنوان سرباز غیر بومی

✔️ شرکت در طرح پروژه جایگزین خدمت

✔️ گذراندن دوران خدمت در یکی از جزایر کشور

هم اکنون با وجود شرایطی که وجود دارد، مشمولان خدمت سربازی می‌توانند حداقل یکی از این امتیازات کسری خدمت را داشته باشند.

البته سربازان غایب نمی‌توانند از کسری خدمت یا پروژه جایگزین سربازی بهره‌مند شوند. علاوه بر این سربازان فراری برای استفاده از هرکدام از این شرایط باید حتما از طریق یگان خدمت خود اقدام کنند، در غیر این صورت سازمان نظام وظیفه کسری آن‌ها را تایید نمی‌کند.

عوامل تاثیرگذار در کاهش خدمت سربازی

برای دریافت مشاوره سربازی کلیک کنید.

مدت خدمت سربازی در ایران

افرادی که به سن خدمت سربازی می‌رسند، معمولا اطلاعات دقیقی در ارتباط با مدت زمان خدمت ندارند. زیرا مدت زمان سربازی در شرایط خاص می‌تواند متفاوت باشد. از سال 1391 تغییرات زیادی برای طول مدت سربازی اعمال نشده، به طوری که مدت زمان خدمت کارکنان وظیفه و امریه سربازی 24 ماه در نظر گرفته شده است.

برخی از افراد سوال دارند که خدمت سربازی چند ماه است؟ براساس آخرین اخبار مربوط به نظام وظیفه، مدت خدمت سربازی 18 ماه شد و توجه بسیاری از مشمولان را به خود جلب کرد. قبل از آن کمترین مدت زمان سربازی مربوط به کارکنان نظام وظیفه در مناطق درگیر بود که در قانون سال‌های گذشته 18 ماه تصویب شد.

با توجه به تغییرات ایجاد شده در سال 99 کمترین مدت زمان سربازی 17 ماه بود. البته طبق اخبار جدید کاهش خدمت سربازی به 12 ماه در نیمه دوم سال به عنوان مصوبه در مجلس، مجدد مطرح شده است. با این وجود برای به دست آوردن اطلاعات دقیق می‌توانید با مشاوران و متخصصین ما با شماره تلفن ثابت 9099075307 تماس بگیرید.

برای آشنایی با کسری خدمت کلیک کنید.

کاهش مدت سربازی

◀️ در حال حاضر بر اساس ابلاغیه جدید مجلس و براساس لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور که در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است و چنانچه قانون جدید مدت خدمت سربازی به موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده کل قوا برسد، مدت زمان خدمت نظام وظیفه برای سربازان حین خدمت و افراد مشمولی که از این پس اعزام می‌شوند، 12 ماه خواهد بود.

در حال حاضر مدت زمان خدمت سربازی به جای 24 ماه، 21 ماه است. البته به این نکته توجه داشته باشید که در ماه‌های گذشته حداقل مدت خدمت سربازی از 17 ماه به 14 ماه کاهش یافت.

اطلاعیه

براساس جدیدترین اعلامیه مجلس، قانون جدید مدت خدمت سربازی و کاهش آن به مدت 12 ماه در دستور کار مجلس قرار دارد و مدت خدمت سربازان تا تصویب نهایی قانون همان 21 ماه می‌باشد.

مدت خدمت سربازی متأهلین

سربازانی که در حین دوره خدمت سربازی و یا قبل از آن ازدواج کرده‌ باشند، طبق اعلام سازمان نظام وظیفه تسهیلات مختلفی مثل کسری خدمت سربازی شامل حال آنها می‌شود. طبق اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی افراد متأهل با سایر افراد تفاوتی ندارد و این خبر مبنی بر کاهش مدت خدمت سربازی متأهلین صحت ندارد.

👈 سربازان متأهل در طول خدمت از حقوق بیشتری نسبت به سایر سربازان دریافت می‌کنند و محل خدمت آن‌ها نیز در نزدیکترین مکان به محل زندگی همسر آنها خواهد بود. علاوه بر این، مشمولین متأهل کسری های خدمت مختلفی دریافت می‌کنند؛ که این کسری خدمت شرایطی دارد که در زیر مطرح می‌کنیم:

✔️ سازمان نظام وظیفه به ازای هر فرزند، سه ماه از سربازی مشمول را کم می‌کند و این قانون شامل مشمولین غایب نیز می‌شود.

✔️کسری خدمت فقط شامل سربازان متأهلی می‌شود که دارای فرزند هستند.

✔️سربازان متأهل می‌توانند ۳۰ روز به مرخصی بروند.

✔️ بر اساس قانون سربازان متأهل حداقل سه روز در هفته می‌توانند مرخصی بگیرند.

✔️تمامی سربازان متأهل در شهر سکونت همسر خود خدمت سربازی خود را می‌گذرانند.

✔️ اولویت آموزش فنی و حرفه‌ای که از طرف نیروهای مسلح برگزار می‌شود، ویژه سربازان متأهل است.

برای دریافت مشاوره نظام وظیفه آنلاین در ارتباط با قانون جدید مدت خدمت سربازی می توانید با همکاران ما در مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

بنر معافیت تحصیلی

بنر معافیت تحصیلی

طول خدمت کارکنان وظیفه بومی

طول مدت خدمت کارکنان وظیفه عمومی در مناطق عادی امریه و غیرنظامی 21 ماه است. از سوی دیگر خبرگزاری‌های معتبر برای برخی مشمولان مدت خدمت سربازی 18 ماه شد را نیز خبر دادند.

مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق بد آب و هوایی، درگیری مناطق محروم و عملیاتی 18 ماه است. مدت خدمت کارکنان وظیفه بومی در مناطق امنیتی و درگیر نیز 14 ماه می‌باشد.

مدت زمان خدمت کارکنان وظیفه غیر بومی

مدت سربازی کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق عادی امریه و غیر نظامی 18 ماه است. در زمان خدمت سربازی کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق درگیر، بد آب و هوا و مناطق محروم به مدت 18 می‌باشد.

گفتنی است مدت زمان خدمت برای کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق درگیر و امنیتی، کاهش یافته و 14 ماه می‌باشد.

نوع مناطق مدت خدمت سربازی
افراد بومی در مناطق عادی 21 ماه
افراد غیر بومی در مناطق عادی 18 ماه
افراد بومی‌ مناطق عملیاتی یا بد آب‌و‌هوا 18 ماه
مشمولین غیر بومی مناطق عملیاتی یا بد آب‌و‌هوا 18 ماه
مشمولین بومی و غیربومی در مناطق عملیاتی مرزی 14 ماه

👈 البته قابل ذکر است که سربازانی که در مناطق عملیاتی و یا مرزی یا بد آب و هوا خدمت سربازی خود را می‌گذرانند نسبت به سربازانی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند، حقوق بیشتری نیز می‌گیرند.

برای اطلاع از پروژه کسری خدمت سربازی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مدت خدمت سربازی در ایران

کسری دوره خدمت سربازی

◀️ شرایط کسری دوره خدمت سربازی مانند سال‌های گذشته است و شامل موارد مختلفی می‌شود که هر فرد به نوع شرایط خود می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شود. در جدول زیر انواع مختلف کسری مدت خدمت سربازی و نحوه محاسبه آن را گردآوری کرده‌ایم:

انواع کسر خدمت سربازی مدت کسری خدمت سربازی
کسر خدمت نخبگان پروژه های تحقیقاتی این قشر از مشمولین توسط هیئت داوران بررسی و ارزیابی می‌شود و در صورت تأئید، فرد مشمول شامل امتیازاتی مانند کسری خدمت سربازی می شود و یا پس از طی دوره آموزش، کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کند.
کسر خدمت فرزند  مطابق با کسری خدمت سربازی متأهلین، مشمولان به ازای هر فرزند ۳ ماه کسری خدمت دریافت می‌کنند.
کسر خدمت ایثارگران  به ازای هر درصد جانبازی یا هر ماه اسارت و  رزمندگی در جبهه ۱۲ روز کسری خدمت شامل حال وی می‌شود.
کسر خدمت مناطق عملیاتی، محروم و بد آب‌و‌هوا  سربازان غیر بومی مناطق امنیتی و مرزی با احتساب قوانین کسری خدمت، ۱۷ ماه خدمت خواهند کرد. همچنین سربازان غیر بومی در مناطق محروم و بد آب و هوا با در نظر گرفتن ضوابط کسری خدمت سربازی، ۱۸ ماه خدمت خواهند کرد.
کسر خدمت مشمولین جانباز  به ازای هر درصد جانبازی ۶۳ روز کسری خدمت دریافت می‌کنند.

 

بنر کال تو اکشن

مدت اضافه خدمت برای غایبین سربازی

بر اساس قوانین سازمان خدمت نظام وظیفه، سربازان غایب نسبت به کسانی که به موقع خود را به خدمت اعزام می‌کنند، بین 3 تا 6 ماه اضافه خدمت خواهد خورد. به این اضافه خدمت، پشت دفترچه‌ای یا اضافه خدمت سنوات گفته می‌شود.

با قبول فرماندهی کل قوا و عفو رهبری همه مشمولین در صورت معرفی خود از بخشش  اضافه خدمت بهره‌مند می‌شوند و در حالت معمول مدت سربازی کهبرای همه یکسان است، خدمت خواهند کرد.


خلاصه مقاله مدت خدمت سربازی

مدت خدمت سربازی از جمله دغدغه‌های اصلی مشمولین سربازی است که همواره سوالات زیادی در رابطه با آن ذهن مشمولین را به خود مشغول کرده‌، به طوری که مشمولان زیادی سوال دارند که خدمت سربازی چند ماه است؟

طبق اعلام سازمان نظام وظیفه برای برخی از مشمولان، مدت خدمت سربازی 18 ماه شد. از سوی دیگر براساس اطلاعیه مجلس بند (ت) ماده 102 لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شده و چنانچه شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح با قانون جدید خدمت سربازی موافقت کنند، مدت خدمت سربازی به 12 ماه کاش خواهد یافت.

در حال حاضر مدت زمان سربازی نیروهای بومی در مناطق عادی 21 ماه، نیروهای غیربومی 18 ماه، مناطق محروم 15 ماه و مناطق عملیاتی درگیر 14 ماه است. از این رو در این مقاله تلاش کردیم که شما را از جزئیات مدت زمان سربازی در سال 1403 و تغییرات آن آگاه کنیم؛ چنانچه در مورد این سوال که خدمت سربازی چند ماه است؟ نیازمند اطلاعات بیشتر هستید، مشاورین مجرب ما آخرین اخبار نظام وظیفه در این زمینه را به شما ارائه خواهند کرد.

برای دانلود pdf کلیک کنید.

3.7/5 - (58 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

جهت آشنایی با تمامی راه‌های معافیت تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدت خدمت سربازی افراد متأهل در سال 1403 چقدر است؟

مدت خدمت سربازی متأهلین با سایر افراد تفاوتی ندارد، فقط تسهیلاتی مثل کسری خدمت و میزان حقوق بیشتری شامل حال آن‌ها می‌شود.

میزان خدمت افراد در مناطق عادی چقدر است؟

میزان خدمت افراد در مناطق عادی، در حال حاضر ۲۱ ماه می‌باشد.

چه عواملی باعث کاهش دوران خدمت می‌شود؟

شرکت در پروژه‌های کسری خدمت، عضویت در بسیج و... باعث کاهش مدت سربازی می‌گردد.

نظرات

466 دیدگاه دربارهٔ «مدت خدمت سربازی 1403 + تصویب قانون کاهش به 12 ماه»

  1. Avatar photo hamid گفت:

    سلام من کارت سبز بسیج (ٱموزشی دیگه ندارم) و 10سال بسیج فعال دارم و اگر سرباز بومی سپاه هرسین بشم خدمتم کلا چند ماه میشه
    فوق لیسانسم؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید با خود سازمان نظام وظیفه صحبت کنید و چک کنند تا بهتون اطلاع بد.

  2. Avatar photo محمد گفت:

    سلام. ۱۴ ماه تایید شده یا هنوز نه؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      اعلام کردن میانگین 14 ماهه.

  3. Avatar photo Reza گفت:

    سلام وقت بخیر در حال حاضر مدت خدمت واسه سربازان بومی و غیر بومی چقد هستش ؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاصر میانگین مدت زمان خدمت سربازی 14 ماه اعلام شده است

  4. Avatar photo Reza گفت:

    سلام وقت بخیر آیا سربازی ۱۴ ماهه تصویب شده کاملن یا هنوز به تصویب نرسیده ؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر تصویب شده است

  5. Avatar photo آرمان کاظمی گفت:

    سلام وقتتون به خیر
    می‌خواستم بپرسم که آیا قانون کاهش مدت سربازی شامل سربازان امریه هم می‌شه؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر امریه همان 24 ماه است.

  6. Avatar photo یوسف گفت:

    سلام خسته نباشید بنده س ماه ازدواج کردم و س ماهم غیبت دارم و معاف از رزم شدم 1اردیبهشت1403اعضام هستم و عضو بسبچ بودم کارت فعال دارم
    در کل چند ماه خدمت میکنم ؟؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      با شماره 096480 تماس بگیرید.

  7. Avatar photo محمد گفت:

    سلام، الان که میانگین خدمت14ماه کردن بنده11ماه کسری دارم معاف نمیشم، تک فرزندم هستم

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      با شماره 096480 تماس بگیرید.

  8. Avatar photo میلاد بهادل گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده سرباز هستم و تا الان ۱۷ ماه خدمت کردم آیا قانون جدید ۱۴ ماه خدمت شامل من هم می‌شود

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله شامل میشود

  9. Avatar photo محمد گفت:

    سلام اگر درسال ۱۴۰۳ کسری خدمت تایید شود آیا کسری از بسیج و ایثار گری هم تعلق میگیرد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت

    ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1402 + زمان، شرایط و مدارک

    شرایط ثبت نام آزمون توجیهی بدو خدمت 1402 اعلام شد. برگزاری دوره های ضمن خدمت توسط دانشگاه های علوم پزشکی هر ساله انجام می شود که هدف از برگزاری آن ها ارتقای سطح علمی کارکنان و افزایش توانمندی های آن...
  • کد سخا

    کد سخا چیست؟ دریافت آنلاین اینترنتی از services.epolice.ir

    افرادی که واجد شرایط برای انجام خدمت سربازی هستند باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل ارائه دهند. کد سخا (سایت خدمات الکترونیک انتظامی)، یک کد پنج رقمی است که هر یک از...
  • بخشش اضافه خدمت

    بخشش اضافه خدمت 1403 + خبر خوش بخشنامه جدید عفو رهبری!

    تخلف در دوره سربازی، فرار از خدمت و یا داشتن غیبت از جمله مواردی هستند که منجر به اضافه خدمت می شوند. به همین دلیل بخشش اضافه خدمت از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در...
  • طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی

    طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی چیست؟ تصویب 1403

    افراد مشمول بالای 18 سال باید بین 14 الی 21 ماه بسته به نوع منطقه محل خدمت که منطقه عادی باشد یا منطقه عملیاتی، دوران خدمت سربازی خود را سپری کنند. بعضی از مشمولان قصد گرفتن معافیت موقت یا معافیت...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)