ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

راهنما اخذ معافیت سربازی

راهنما اخذ معافیت سربازی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

راهنما اخذ معافیت سربازی، یکی از مهم‌ترین بحث‌های مشمولین خدمت است که در آن تلاش می‌کنند به کمک روش‌های مختلف آن را بگیرند و از رفتن به خدمت معاف شوند. زیرا برخی از آن‌ها فکر می‌کنند رفتن به خدمت تنها تلف کردن وقت است یا این که توانایی انجام فعالیت‌های سنگین سربازی را ندارند. لذا همواره به فکر گرفتن معافیت سربازی مختلفی مانند پزشکی و غیره هستند.

در حال حاضر روش‌های زیادی جهت راهنما اخذ معافیت سربازی وجود دارند که در برخی از مشمولین خدمت از روش‌های قانونی آن ناامید شده و دست به کارهای خطرناکی می‌زنند. به طوری که آن‌ها با پرداخت هزینه‌های کلان و حتی تهدید سلامت خود قصد گرفتن معافیت سربازی دارند. اما شما برای این کار لازم نیست دست به چنین کارهایی بزنید. زیرا قوانین معافیت سربازی بسیار گسترده است که شما با مطالعه دقیق آن‌ها می‌توانید بفهمید که می‌توانید از کدام یکی معافیت‌ها استفاده کنید.

در رابطه با مطالب مذکور قصد داریم در این مقاله از ایران تحصیل در مورد راهنما اخذ معافیت سربازی و تمام روش‌های آن صحبت کنیم.

اطلاعیه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس تصویب کردند کلیه مشمولان خدمت غایب خارج از کشور با پرداخت 15 هزار یورو می‌توانند معافیت سربازی بگیرند. مدت زمان غیبت آن‌ها حداقل 5 سال باشد که با رعایت اصل یک صد و دهم (110) می‌توانند این مبلغ را واریز کنند. هم‌چنین مشمولان خدمت متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی 25 درصد تخفیف خواهند داشت.

انواع معافیت‌های سربازی

در حال حاضر دو نوع معافیت سربازی دائم و موقت وجود دارد که در آن مشمولین خدمت با توجه به روش‌هایی که در پیشرو دارند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

برای معافیت سربازی سینوزیت کلیک کنید.

معافیت موقت سربازی

در معافیت موقت مشمولین خدمت با توجه به شرایطی که در قانون نظام وظیفه کشور در نظر گرفته شده است می‌توانند موقتا به سربازی نروند تا بعد از تمام شدن محدوده خاصشان خدمت خود را شروع کنند. در غیر این صورت وارد دوره غیبت شده و جریمه می‌شوند. معافیت موقت به چهار بخش معافیت موقت کفالت، معافیت موقت پزشکی، معافیت موقت تحصیلی و معافیت موقت حین خدمت تقسیم می‌شود که راهنما دریافت آن‌ها را بیان می‌کنیم:

راهنما اخذ معافیت موقت سربازی

برای اطلاع از مدت سربازی کلیک کنید.

راهنما اخذ معافیت سربازی موقت تحصیلی

در این روش مشمولین خدمتی که قصد ادامه تحصیل دارند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و از رفتن به خدمت برای دوره خاصی معاف شوند. به این دوره‌های خاص محدودیت سنوات تحصیلی می‌گویند که در آن برای کاردانی دو سال و نیم، کارشناسی ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دکتری تخصصی شش سال و دکتری پزشکی پیوسته هشت سال در نظر گرفته شده است.

جهت اطلاع از معافیت سربازی تکرر ادرار ضربه بزنید.

چگونه معافیت موقت حین خدمت دریافت کنیم؟

سربازانی که در حین خدمت دچار هر گونه حادثه یا بیماری شدند و نمی‌توانند خدمت خود را ادامه دهند شامل معافیت موقت حین خدمت خواهند شد. به طوری که در آن سازمان نظام وظیفه کشور بر اساس موقعیت و شرایط آن‌ها معافیت ارائه می‌دهد. معافیت طول مدت حین خدمت این سربازان چند ماه خواهد بود که بعد از اتمام دوره معافیت موقت خود و بهبودی حالشان باید به خدمت بازگردند.

معافیت دائم سربازی

در معافیت دائم سربازی، مشمولین خدمت برای همیشه از رفتن به سربازی معاف خواهند شد و کارت معافیت خدمت خود را دریافت خواهند کرد. لذا این دسته از افراد برای همیشه به سربازی نمی‌روند. معافیت دائم سربازی به دو دسته رایج و غیر رایج تقسیم می‌شود که نحوه اخذ هر کدام از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

نحوه دریافت معافیت‌های غیر رایج

معافیت‌های غیر رایج به چهار دسته خدمت سربازی، عفو رهبری، خرید خدمت و معافیت نخبگان تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • خدمت سربازی: در این روش مشمولین خدمت، به سربازی رفته و پس از گذراندن 24 ماه کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند.
  • عفو رهبری: سربازانی که بعد از رسیدن به سن 18 سال کامل به خدمت نرفتند و جزو سربازان فراری به شمار می‌آیند بعد از رسیدن به سن خاصی طبق فرمان رهبری عفو می‌شوند. زیرا آن‌ها قادر به انجام فعالیت‌های فیزیکی خدمت سربازی نیستند و گذراندن این دوره برای آن‌ها سخت خواهد بود.

نحوه دریافت معافیت های دایم غیر رایج

  • خرید سربازی: خرید سربازی نیز جزو یکی از معافیت‌های دایم غیر رایج است که در آن مشمولین با واریز مبلغی خدمت سربازی خود را می‌خرند. سازمان نظام وظیفه کشور برای آن‌ها با توجه به مدرک تحصیلی رقمی را در نظر می‌گیرد. در حال حاضر خرید خدمت سربازی در کشور وجود ندارد.
  • اما شما جهت به دست آوردن اطلاعات جامع در مورد خرید خدمت سربازی می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید. هم‌چنین به یاد داشته باشید اصولا افرادی که قصد خرید خدمت سربازی دارند دارای سن کم هستند. لذا نمی‌توانند از فرمان عفو رهبری استفاده کنند.
  • معافیت نخبگان: افرادی که بر اساس معیارهای سازمان نظام وظیفه کشور نخبه شناخته می‌شوند می‌توانند معافیت دایم خدمت یا کسری خدمت بگیرند. البته آن‌ها برای این کار باید پروژه تحقیقاتی یا پژوهشی ارائه دهند.

برای معافیت سربازی فشار خون کلیک کنید.

نحوه دریافت معافیت‌های رایج

بسیاری از افرادی که می‌خواهند معافیت سربازی دریافت کنند معمولا از روش‌های رایج آن کمک می‌گیرند. این گونه معافیت‌های دائم به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط خاصی داشته باشند و غیبت نداشته باشند. معافیت‌های رایج به سه دسته معافیت کفالت، معافیت ایثارگری و معافیت پزشکی تقسیم می‌شوند.

  • معافیت کفالت: اخذ معافیت سربازی کفالت بدین گونه است که در آن یکی از والدین مشمولین خدمت قادر به سرپرستی خانواده نیست یا این که از هم جدا شده‌اند و گذراندن زندگی برای آن‌ها سخت است. در این صورت مشمولین خدمت با در دست داشتن مدارک لازم می‌توانند به سازمان نظام وظیفه منطقه خود مراجعه کرده و معافیت کفالت والدین دریافت کنند. البته در حال حاضر علاوه بر کفالت والدین، کفالت برادر، خواهر، مادربزرگ و دیگر اقوام درجه یک نیز وجود دارد که با اثبات قضیه می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • معافیت ایثارگری: سربازانی که یکی از والدین آن‌ها سابقه حضور در جبهه را داشته باشد می‌توانند معافیت ایثارگری بگیرند. مدت زمان حضور والدین در جبهه تاثیر مستقیمی روی کسری خدمت دارد.
  • معافیت پزشکی: یکی از ساده‌ترین و در حین حال رایج‌ترین معافیت‌های سربازی معافیت پزشکی می‌باشد که در آن مشمولین خدمت بر اساس ویژگی‌های جسمی و روحی خود می‌توانند از این معافیت به صورت موقت یا دایم استفاده کنند.

شرایط دریافت معافیت های دایم رایج

راهنما اخذ معافیت‌های سربازی سنی یا عفو رهبری

معافیت عفو رهبری معافیتی است که در آن به افرادی که با مدرک تحصیلی خاص تا سن مشخصی به خدمت سربازی نرفتند، ارائه می‌شود. این افراد ر در 5 گروه مختلف تقسیم می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افرادی که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند: تا پایان سال 1354
  • مشمولین خدمتی که مدرک لیسانس دارند: متولدین تا پایان سال 1354
  • افرادی که مدرک کارشناسی ارشد دارند: متولدین تا پایان سال 1352
  • افرادی که مدرک دکترای غیر پزشکی دارند: متولدین تا پایان سال 1350
  • مشمولین که مدرک دکتری پزشکی و دامپزشکی دارند: تا پایان سال 1344

البته خوب است بدانید که مشمولین خدمتی که تا سن 50 سالگی به سربازی نرفتند بدون ارائه مدارک خاصی تنها با در دست داشتن شناسنامه عکس‌دار به دفاتر پلیس+ 10 مراجعه کنند تا بدون نیاز به معافیت رهبری، معافیت سنی بگیرند.

چه کسانی می‌توانند معافیت کفالت سربازی دریافت کنند؟

  • مشمولین خدمتی که تک پسر هستند و از پدر بیمار خود مراقبت می‌کنند.
  • تک فرزند پسری که از مادر بدون همسر خود مراقبت می‌کند.
  • مشمولین خدمتی که مراقب خواهر تنی خود هستند و خواهرش فاقد پدر است.
  • از برادر کمتر از 18 سال خود سرپرستی می‌کنند.
  • مشمولین خدمتی که تنها نوه ذکور جد یا جده هستند و هیچ کدام از آن‌ها فرزند دیگری ندارند. هم‌چنین جده باید بدون همسر باشد.
  • سربازانی که همسر آن‌ها فوت کرده و از او یک فرزند صغیر دارند. هم‌چنین نباید ازدواج مجدد کرده باشند یا اگر ازدواج کرده باشند همسر آن‌ها فلج یا معلول باشد و نیاز به مراقبت دارد.
  • اگر در حین خدمت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌ای فوت کند.

جهت اطلاع از معافیت سربازی پای پرانتزی کلیک کنید.

شرایط دریافت معافیت کفالت

شرایط دریافت معافیت نظام وظیفه ایثارگری

کسانی که سابقه حضور در جبهه را دارند می‌توانند از تسهیلات معافیت نظام وظیفه ایثارگری استفاده کنند. این تسهیلات متعلق به خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، مفقودالاثرها و غیره هستند. برای دریافت این نوع معافیت سربازی به شرایط خاصی نیاز دارند. مشمولین خدمت باید دریابند که در کدام یک از گروه‌های آن قرار می‌گیرند. به طور کلی شرایط اخذ معافیت خدمت سربازی ایثارگری به شکل زیر می‌باشد:

  • کلیه فرزندان شهدا و جاویدالاثر‌ها می‌توانند با ارائه مدارک لازم معافیت دایم از خدمت بگیرند.
  • آزادگان و رزمندگانی که سابقه حضور 30 ماه در جبهه را دارند می‌توانند با ارائه مدارک لازم یکی از فرزندان خود را معاف کنند.
  • آزادگان و رزمندگانی که سابقه حضور بیش از 30 ماه در جبهه را دارند می‌توانند به ازای هر 30 ماه یکی از فرزندان خود را معاف از سربازی کنند.
  • جانبازان جنگ نیز به ازای هر 25 درصد جانبازی می‌توانند یکی از فرزندان خود را معاف از خدمت کنند.
  • مشمولان جانبازی که حداقل 10 درصد جانبازی دارند در زمان اعزام به خدمت معاف خواهند شد.
  • اگر شهید، جانباز، رزمنده، آزاده یا شهید جاویدالاثری که دارای فرزند ذکور نباشد می‌تواند یکی از برادران آن بزرگوار از این امتیاز استفاده کند و از رفتن به خدمت سربازی معاف شود. شرایط دریافت معافیت خدمت آن‌ها نیز دقیقا شرایط معافیت فرزندان آن خواهد بود.

اگر شما نیاز به اطلاعات جامع‌تری در مورد راهنما اخذ معافیت سربازی ایثارگری و مدارک لازم آن دارید می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل تماس بگیرید.

مراحل دریافت  معافیت پزشکی چیست؟

سربازانی که دچار هر گونه بیماری جسمی و روحی هستند می‌توانند از معافیت‌های دایم یا موقت سربازی استفاده کنند. برای این کار لازم است بیماری آن‌ها توسط پزشک مورد قبول سازمان نظام وظیفه کشور تایید شده باشد. بنابراین آن‌ها باید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند و پس از تکمیل اوراق مربوطه به پزشک معاینه کننده اولیه مراجعه کنند. در آنجا نیز امور مربوط به واکسیناسیون خود را انجام دهند و مدارک لازم را تحویل دفاتر مربوطه ارائه دهند. سپس مراحل بعدی خود را طی کنند.

شرایط دریافت معافیت پزشکی

برای اطلاع از معافیت پزشکی قند خون کلیک کنید.

البته به یاد داشته باشید در صورتی که پزشک معاینه کننده اولیه شما را سالم تشخیص دهد می‌توانید به رای او شکایت کنید. در این صورت برای معاینه دقیق‌تر به مراجع بالاتر یعنی شورای پزشکی ارجاع داده می‌شوید. اگر به رای آن‌ها نیز اعتراض داشته باشید، به شورای عالی پزشکی مراجعه خواهید کرد که به رای صادر شده آن‌ها نمی‌توانید اعتراض کنید. در واقع رای صادر شده توسط شورای عالی پزشکی قطعی است.

مدارک لازم جهت اخذ معافیت پزشکی

مشمولانی که قصد دریافت معافیت پزشکی دارند باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند تا بتوانند از مزایا این معافیت استفاده کنند:

  • برگه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت
  • برگه واکسیناسیون
  • فرم معاینه اولیه توسط پزشک
  • کپی از کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه عکسدار مشمولین
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی مشمولین
  • عکس 3 در 4 مشمولین با زمینه سفید

برای قوانین جدید معافیت سربازی کلیک کنید.

شرایط اخذ معافیت نظام وظیفه معلولان

سازمان نظام وظیفه کشور برای حمایت از حقوق معلولان سرپرست و فرزندان آن‌ها تسهیلاتی را در نظر گرفته است. به طوری که اگر پدر یا مادر مشمولی ناتوانی جسمی (معلولیت) داشته باشد می‌تواند از معافیت دائم معلولان استفاده کند. هم‌چنین آن دسته از سربازانی که دو فرزند معلول داشته باشند می‌توانند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند.

راهنما دریافت معافیت متاهل بودن

در این نوع معافیت مشمولین خدمت به ازای هر فرزند خود چند ماه کسری می‌گیرند. لذا سربازان متاهل بدون فرزند نمی‌توانند طبق این قانون کسری دریافت کنند. طبق آخرین گزارش‌های اعلام شده به ازای هر فرزند 3 ماه کسری خدمت می‌گیرند.

دریافت معافیت تعهد به خدمت

طبق قوانین سازمان نظام وظیفه کشور مشمولین خدمتی که جهت کار در سازمان‌های دولتی تعهد خدمت و ضمانت ارائه دادند می‌توانند پس از گذراندن سهمیه خود برای دریافت معافیت سربازی اقدام کنند. این سازمان‌های دولتی می‌توانند تربیت معلم، آموزش و پرورش، قوه‌ی قضاییه، سازمان هواپیمایی، سازمان کشتیرانی، وزارت بهداشت یا سازمان نیروهای مسلح باشند.

برای معافیت سربازی چربی خون کلیک کنید.

راهنما اخذ معافیت تعهد به خدمت

راهنما اخذ معافیت سربازی افراد دو تابعیتی

مشمولین خدمتی که تابعیت کشور دیگری را دارند و در آن کشور به خدمت سربازی رفتند یا معافیت خود را دریافت کردند. دیگر نیازی به رفتن سربازی در ایران نیست. اما در صورتی که آن‌ها در آن کشور به خدمت سربازی نرفته باشند یا آن کشور دارای سربازی حرفه‌ای باشد، آنگاه این افراد به هنگام دریافت تابعیت ایران باید به سربازی بروند. اگر سن آن‌ها بیشتر از 18 سال باشد به هنگام صدور تابعیت ایران غیبت نخواهند خورد و در صورت داشتن معافیت می‌توانند از آن استفاده کنند.

اطلاعیه: تامین اجتماعی سوابق خدمت نظام وظیفه را به عنوان سابقه بیمه‌ای در نظر می‌گیرد. البته در آن باید کارت پایان خدمت را ارائه دهند.

خلاصه مطلب

راهنما اخذ معافیت سربازی، یکی از مهم‌ترین دغدغه مشمولین خدمت است. آن‌ها می‌خواهند بدانند چگونه معافیت سربازی بگیرند که برای این کار روش‌های زیادی را امتحان می‌کنند. حال در این مقاله در مورد انواع معافیت‌ها و راهنما اخذ هر کدام از آن‌ها صحبت کردیم. حال شما با در دست داشتن مدارک لازم می‌توانید به دفاتر پلیس +10 منطقه خود مراجعه کنید تا آن‌ها سایر مراحل دریافت معافیت خدمت را به شما مشخص کنند. البته کارشناسان ایران تحصیل نیز می‌توانند در این مورد شما را بیشتر و راحت‌تر راهنمایی کنند.

جهت دانلود این مقاله کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

راهنما اخذ معافیت سربازی را چگونه دریافت کنیم؟

در این مقاله از ایران تحصیل در مورد راهنما اخذ معافیت سربازی‌های زیادی صحبت کردیم. هم‌چنین در مورد شرایط آن‌ها بیان کردیم. حال اگر شما نیاز به جزییات بیشتری دارید می‌توانید از کارشناسان ایران تحصیل کمک بگیرید.

 مدارک لازم برای اخذ معافیت خدمت سربازی چیست؟

هر کدام از معافیت‌ها با توجه به نوع آن‌ها مدارک مختلفی نیاز دارند. به طوری که شما در آن علاوه بر ارائه مدارک احراز هویت فردی مدارکی را مبنی بر مشمولیت شما جهت استفاده از معافیت مدنظر خود را ارسال کنید.

مراحل دریافت معافیت خدمت سربازی چیست؟

در مرحله اول شما برای اخذ معافیت خدمت سربازی باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید تا آن‌ها با توجه به نوع معافیت شما مراحل بعدی آن را مشخص کنند.

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی اعلام شد. از آنجایی که شرایط خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی متفاوت است، لازم است دانشجویانی که تصمیم به این کار دارند از شرایط دوبار انصراف از دانشگاه و سربازی اطلاعات لازم را کسب...
  • حقوق سرباز امریه

    حقوق سرباز امریه ۱۴۰۳ + به تفکیک مدرک و ارگان

    عوامل متفاوتی در نحوه محاسبه حقوق سرباز امریه تاثیر گذار هستند که همین امر موحب شده تا به راحتی نتوان میزان مبلغ دریافتی توسط سربازارن امریه را محاسبه کرد. سربازان در حقیقت با توجه به درجه و تحصیلات خود دستمزد...
  • معافیت داشتن برادر صغیر

    معافیت داشتن برادر صغیر 1403 + مدارک و شرایط جدید

    شرایط جدید معافیت داشتن برادر صغیر اعلام شد. این معافیت به افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند این امکان را می‌دهد که با استفاده از بند مصوب مربوطه و با توجه به شرایط خود، از انجام خدمت سربازی معاف شوند...
تماس با مشاور