ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

بازار کار رشته علوم تغذیه در ایران و خارج

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۸ تیر ۱۴۰۲
بازار کار رشته علوم تغذیه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در سال های اخیر با افزایش آگاهی و اهمت سلامت بشر، بازار کار رشته علوم تغذیه نیز بیش از پیش رونق گرفت و  توجهات زیادی را به خود جلب نمود. از این رو گرایش به سمت این رشته نیز افزایش یافت. با این وجود، برای بسیار از متقاضیان، درآمد و آینده شغلی رشته علوم تغذیه در ایران مبهم می باشد و این مسئله ممکن است باعث تعلل در تصمیم گیری این افراد شود. از این رو در ادامه به معرفی و بررسی جوانب مختلف این رشته می پردازیم.

 

 

جهت اطلاع از بازار کار رشته علوم تغذیه در ایران و کشورهای دیگر – ظرفیت های پذیرش و رتبه مورد نیاز قبولی با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

قبل از هر گونه اقدامی برای انتخاب رشته علوم تغذیه از بازار کار این رشته دانشگاهی در ایران و خارج از کشور اطلاع حاصل کنید

 

 

تحصیلات لازم برای ورود به بازار کار رشته علوم تغذیه 

 

 

بازار کار و موقعیت شغلی رشته علوم تغذیه 

 

 

رشته علوم تغذیه در زیر گروه 1 رشته تجربی قرار دارد و یکی از زیر شاخه های پیراپزشکی محسوب می گردد. این بدان معناست که اگر داوطلبان کنکور تجربی قصد ورود به این رشته را دارند می بایستی بدانند که درس زیست شناسی با ضریب 4 و سپس به ترتیب شیمی، ریاضی و فیزیک از اهمیت بالایی برای پذیرش برخوردارند. خوشبختانه در کشور ما پیشرفت های قابل قبولی در ارتقای سطح علمی دانشگاه ها و بازار کار رشته علوم تغذیه صورت گرفته که همین مورد باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.

قابل ذکر است که پذیرش این رشته به صورت بومی نبوده و داوطلبان به صورت کشوری با یکدیگر رقابت می کند. همچنین این رشته ستاره دار محسوب می شود. منظور از ستاره دار این است که تناسب جنسیتی در یک کلاس باید 30 به 70 درصد باشد. یعنی برای مثال در هر کلاس بایستی 30 درصد از دانشجویان آقایان و 70 درصد خانم باشند. این رشته علوم تغذیه بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارد.

در حال حاضر، رشته علوم تغذیه در کشورمان تنها در مقطع کارشناسی ارائه می شود که 4 سال است. اما برای مقاطع بالاتر داوطلبان می توانند در یکی از رشته های ارشد علوم پزشکی که در ادامه معرفی خواهند ادامه تحصیل دهند. همچنین با انتخاب گرایش های مرتبط، می توان این رشته را تا مقطع دکتری پیش رفت. درآمد رشته علوم تغذیه در صورت کسب هر کدام از این مدارک، متغیر خواهد بود.

برای کسب اطلاع از رتبه قبولی رشته علوم تغذیه روی لینک بزنید.

 

آیا بازار کار رشته علوم تغذیه در ایران خوب است؟

اگر بخواهیم بازار کار رشته علوم تغذیه در ایران را با گذشته مقایسه کنیم، خواهیم دید که روند پیشرفت صعودی داشته است. چرا که با وجود رژیم های نامناسب غذایی، فست فودها و خوراکی های ناسالم، دسترسی و بها دادن به چنین رشته ایی به یک ضرورت تبدیل می شود.

اما واقعیت این است که هنوز هم جای رشد بیشتری وجود دارد و دانش آموختگان این رشته می توانند از جایگاه بهتری برخوردار باشند.

فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه می توانند می توانند یا در مراکز دولتی استخدام شوند یا جذب نهادهای خصوصی شوند.

برای مثال، کارشناس علوم تغذیه این امکان را دارد که در کلینیک های رژیم درمانی، قسمت های مربوط به تغذیه بیمارستان ها، فعالیت به همراه پزشکان غدد داخلی و یا کار در کارنخانجات تولید مواد غذایی مشغول به کار شود.

مسلماً هر چه سطح تحصیلی بالاتر رود فرصت های شغلی نیز بیشتر می شود. به طور مثال، کارشناسان ارشد علوم تغذیه علوه بر موارد گفته شده، می توانند کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به تغذیه انجام دهند و آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند.

با کسب مدرک دکتری نیز امکان تأسیس کلینیک وجود دارد. البته فرد باید شرایط تأسیس کلینیک را داشته و از قوانین روز اعلام شده از سوی سازمان وزارت بهداشت آگاه باشد.

 

 

درآمد رشته علوم تغذیه در ایران چگونه است؟

 

درآمد رشته علوم تغذیه چگونه است؟

 

 

میزان درآمد و آینده شغلی رشته علوم تغذیه رشته علوم تغذیه به عوامل بسیاری بستگی دارد. چنانچه فرد در مراکز دولتی مشغول به کار شود، حقوق وی طبق مسئولیت و تعرفه تصویب شده از سوی سازمان وزارت بهداشت خواهد بود.

درآمد کار در مکان های خصوصی نیز بسته به توافق طرفین، نوع وظیفه، تعداد مسئولیت ها و مدرک تحصیلی متغیر خواهد بود. قاعدتاً درآمد یک فرد لیسانس از کارشناس ارشد یا دکترا کمتر خواهد بود.

همچنین، شهر و یا محل حوزه فعالیت نیز امری تأثیر گذار است. طبیعی است که در شهرهای بزرگی همچون تهران بازار کار رشته علوم تغذیه و درآمد بهتر خواهد بود.

 به جز این، اگر فرد کلینیک تأسیس کرده باشد، میزان عایدی رابطه مستقیمی با تعداد مراجعه کنندگان دارد. هر چه سابقه و خوشنامی فرد بیشتر باشد، مراجع بیشتر و درآمد بالاتر است.

نکته جالب دیگر در مورد این رشته آن است که به دلیل ماهیت آن و جذاب بودن مسائل تغذیه ایی و سلامت برای همه افراد جامعه، می توان از طریق فضای مجازی نیز بستر خوبی را برای درآمد بیشتر فراهم کرد.

به طوری که، در حال حاضر برخی از کارشناسان تغذیه موقعیت مالی بسیار خوبی را از این طریق کسب کرده اند. اما به طور کلی می توان گفت فاکتور اصلی در میزان درآمد، توانایی ها و قابلیت های شخص در انجام کار است.

 

 

رشته علوم تغذیه چیست و چکار می کند؟

شاید حدس حوزه فعالیت و چرایی ایجاد رشته علوم کار چندان سختی نباشد، چرا که نام آن گویای هدف اصلی تربیت دانش آموختگان در این رشته است.

به طور کلی، کارشناس تغذیه کسی است که بر کیفیت و سلامت تغذیه و رژیم غذایی افراد و جامعه نظارت داشته و با تجویز بهترین الگوی مصرف انواع خوردنی ها به پیشگیری و درمان امراض و عارضه های جسمی کمک می کند.

این کار حتی تاثیر مستقیم غیر مستفیمی بر بهبود سلامت روحی نیز دارد. این افراد در هنگام تحصیل دانشگاه سر و کار زیادی با زیست شناسی، شیمی و خصوصیات انواع خوراکی ها، میوه ها و غذاها دارند و شناخت بسیار خوبی را کسب می کنند.

بخش مهمی از بازار کار و آینده شغلی رشته علوم تغذیه به کودکان، سالمندان و افراد چاق مربوط می شود.

همچنین، ارائه انواع رژیم های لاغری متناسب با فرد یکی از وظایف مهم رشته علوم تغذیه است. علاوه بر این، کارشناسان در یک حیطه مهم به نام تغذیه بالینی فعالیت دارند و بدین ترتیب بر رژیم غذایی بیماران بستری شده یا سر پایی رسیدگی می کنند.

چنانچه می خواهید اطلاعات دقیق و به روزی از میزان درآمد و حقوق این رشته داشته باشید، می توانید با مشاورین ما در ایران تحصیل تماس گرفته و حقوق پیش رو را متناسب با موقعیت خود تخمین بزنید.

 

 

مواد درسی دوره کارشناسی رشته علوم تغذیه

کارشناسان  قبل از ورود به بازار کار رشته علوم تغذیه باید در دانشگاه 130 را که 25 واحد آن به دروس پایه، 37 واحد کارآموزی، 28 واحد دروس تخصصی، 18 واحد کارآموزی و 22 واحد مربوط می شود، می گذرانند. در زیر واحدهای درسی را به تفکیک می بنیم.

 

دروس عمومی

تربیت بدنی 1 و 2 یک درس از دروس انقلاب اسلامی یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی
دبیات فارسی یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی – یک درس از دروس اخلاق اسلامی
دو درس از دروس مبانی نظری اسلام زبان انگلیسی عمومی جمعیت و تنظیم خانواده

 

 

دروس پایه

 جامعه‌ شناسی پزشکی فیزیولوژی روش‏‌های مطالعه و یادگیری
بیوشیمی مقدماتی مبانی روانشناسی آناتومی
بهداشت عمومی  آمار حیاتی اپیدمیولوژی بیماری‏‌ها
انگل شناسی میکروب شناسی عمومی

 

 

دروس اصلی

اصول تنظیم برنامه‌‏های غذایی  مدیریت خدمات غذایی فیزیولوژی تغذیه
کاربرد رایانه در علوم تغذیه زبان تخصصی داروشناسی
اصول و روش‏‌های نگهداری مواد غذایی بهداشت و مسمومیت‏‌های غذایی اصول ایمونولوژی
اثر فرآیند بر ارزش غذا، تغذیه اساسی 1 و 2 میکروب‏‌شناسی مواد غذایی بیوشیمی متابولیسم
 شیمی تجزیه مواد غذایی اکولوژی غذا و تغذیه پاتوفیزیولوژی

 

 

دروس اصلی تخصصی

اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی تغذیه گروه‏‌ها و شرایط ویژه اصول برنامه ریزی و مدیریت برنامه‏‌های تغذیه‌‏ای
روش تحقیق در علوم بهداشتی  رژیم درمانی 1 و 2 ارزیابی وضع تغذیه
بیماری‏‌های ناشی از سوء تغذیه خدمات تغذیه‏‌ای در نظام مراقبت‏‌های بهداشتی تغذیه در دوره‏‌های زندگی
اصول آموزش و مشاوره تغذیه  سمینار تغذیه، پروژه

 

 

لیست دانشگاه های سراسری پذیرنده رشته علوم تغذیه

 برای افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند، آگاهی از دانشگاه های پذیرنده رشته علوم تغذیه همواره اهمیت دارد.

این رشته در دانشگاه های سراسری طبق جدول زیر ارائه می شود. چنانچه می خواهید از ظرفیت تمام دانشگاه ها و نحوه پذیرش آگاهی یابید، می توانید با مشاورین ما در ایران تحصیل تماس بگیرید و انتخاب رشته خود را با آگاهی کامل انجام دهید. 

 

 

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) – تهران دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی بوشهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی کاشان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  اهواز دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشکده علوم پزشکی شوشتر دانشگاه علوم پزشکی سمنان  دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دانشگاه علوم پزشکی گلستان  گرگان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان – مشهد دانشگاه علوم پزشکی زابل

 

 

دانشگاه های آزاد پذیرنده رشته علوم تغذیه

در حال حاضر تنها در چهار دانشگاه آزاد در کشور رشته علوم تغذیه را ارائه می دهند. البته این رشته در دانشگاه های آزاد تنها به صورت با آزمون بوده و به هیچ وجه نمی توان بدون کنکور به آن وارد شد. اسامی چهار دانشگاه مذکور عبارتند از:

 

 

دانشگاه آزاد واحد استان آذربایجان شرقی- واحد مرند-ظرفیت خودگردان
ادانشگاه آزاد واحد ستان تهران- واحد علوم تحقیقات
دانشگاه آزاد واحد استان تهران- واحد علوم تحقیقات- ظرفیت خودگردان
دانشگاه آزاد واحد استان آذربایجان شرقی- واحد مرند

 

 

آخرین رتبه قبولی در رشته علوم تغذیه

از آنجا که بسیاری از متقاضیان می خواهند معیار تقریبی از رتبه لازم جهت قبولی داشته باشند، در جدول زیر آخرین رتبه قبولی قبولی رشته علوم تغذیه در چند دانشگاه ارائه شده است. بدین ترتیب می توان این مسئله را در برنامه ریزی خود لحاظ کرد.

 

 

آخرین رتبه قبولی منطقه 3 آخرین رتبه قبولی منطقه 2 آخرین رتبه قبولی منطقه 1 ظرفیت پذیرش نام دانشگاه
5519 3329 10 دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی – تهران ، نیمسال اول

5648

 

5648

 

3583 35 دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2719

2658

 

26

 

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2063 4254 1890 21 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران، نیمسال دوم
2462 5029 2316 20 دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

 

برترین دانشگاه ها خارجی جهت ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه

کشورهای خارجی همچون آمریکا، کانادا و استرلیا در رشته های پیراپزشکی همچون علوم تغذیه از موقعیت خوبی برخوردارند. برای مثال، کشور کانادا برای آن دسته از افرادی که می خواهند از طریق رشته علوم تغذیه به سرعت جذب بازار کار شوند، گزینه بسیار مناسبی است.

موقعیت تحصیل و بازار کار رشته علوم تغذیه در مقطع ارشد برخی از دانشگاه های کانادا از سایرین بارزتر است که در ادامه می بینیم.

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: طول دوره ارشد این دانشگاه یکسال ( 12 ماه) بوده و در شهر ونکوور واقع شده است. نوع دوره تمام وقت بوده و زبان تدریس نیز انگلیسی است.
  • دانشگاه آلبرتا: در ادمونتون قرار دارد و کارشناسی ارشد علوم تغذیه را در 24 ماه ارائه می دهد. شهریه آن چیزی حدود 10500 دلار کانادا در هر سال می باشد و شروع کلاس ها از سپتامبر 2021 خواهد بود.
  • دانشگاه منیتوبا: دوره تحصیل آن دو سال و به صورت تمام وقت می باشد. در شهر وینیگ کانادا وقع شده و شهریه سالانه آن حدود 11325 دلار کاناداست.
  • دانشگاه گوئلف: رشته تغذیه انسانی را در مقطع ارشد ارائه می دهد که به مدت یکسال به پایان خواهد رسید. دوره آن تمام وقت بوده و شهریه آن چیزی حدود 13600 دلار کانادا برای هر سال تحصیلی است.

 

توانایی های لازم جهت کار در بازار رشته علوم تغذیه

یکی از مهم ترین خصیصه های داشتن روابط عمومی خوب به خصوص با بیمار یا مراجع است. فرد مراجعه کننده باید بتواند به راحتی درباره مشکلات و دغدغه های خود با کارشناس تغذیه صحبت کند.

علاوه بر این، داشتن علاقه به حرفه و ویژگی های مواد غذایی لازمه مهم این کار است. کارشناس باید بتواند متناسب با ویژگی های شخصی فرد مراجعه کننده رژیم های خوب را معرفی کند.

حس مسئولیت پذیری و بررسی برنامه های غذایی که به بیمار داده می شود، نیز از جمله ضروریات کار کارشناسان علوم تغذیه می باشد. روی هم رفته شخصی که در رشته علوم تغذیه تحصیل و کار می کند، باید از قدرت تجزیه و تحلیل قوی برخوردار باشد. 

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی بازار کار رشته علوم تغذیه، درآمد آن در ایران و جهان، دانشگاه های پذیرنده و مواد درسی پرداختیم. چنانچه شما نیز قصد دارید در این رشته تحصیل کنید و از میزان دقیق حقوق، ظرفیت ها و شرایط پذیرش و آینده شغلی رشته علوم تغذیه و تمام رشته های پزشکی و پیراپزشکی آگاه شوید، می توانید از طریق شماره های مندرج در جدول بالا در تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 12 شب با مشاورین و هماکاران ما در سامانه ایران تحصیل تماس گرفته وسوالات خود را مطرح فرمایید. 

 

 

جهت اطلاع از بازار کار و آینده شغلی رشته علوم تغذیه – چگونگی پذیرش با آزمون و بدون آزمون، و زمان انتخاب رشته با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

مطالب مرتبط

نحوه ثبت نام و شرایط رشته پرتودرمانی بدون کنکور 

معرفی و توضیح کامل گرایش های مهندسی پزشکی

بازار کار رشته علوم تغذیه

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بازار کار رشته علوم تغذیه در ایران چگونه است؟

با توجه به دلیل رشد اهمیت به سلامت، در حال حاضر  رشته علوم تغذیه در کشورمان دارای بازار کار نسبتاً خوبی است.

آخرین رتبه قبولی رشته علوم تغذیه چند است؟

رتبه قبولی در دانشگاه های سراسری و آزاد متفاوت است. آخرین رتبه های قبولی منطقه های مختلف در این مقاله آمده است. 

آینده شغلی رشته علوم تغذیه در کشورهای خارجی چگونه است؟

این رشته در کشورهای اروپایی و آمریکایی دارای موقعیت شغلی مناسبی است.

آیا درآمد رشته علوم تغذیه  در ایران خوب است؟

درآمد بسته به مدرک، محل اشتغال و تخصص متفاوت خواهد بود. اما برای اطلاع دقیق می توانید با مشاورین ایران تحصیل تماس بگیرید. 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 اعلام شد. افرادی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور تجربی را دارند ابتدا باید از شرایط ثبت نام در این رشته‌ها اطلاعات کامل را به دست آورده و سپس برای اسم...
  • نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور

    نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور 1403 | ایران تحصیل

    دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل یکی از بهترین روش‌هایی بسیار مفید برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. با استفاده از این تاییدیه، داوطلبان می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه کنکور خود داشته باشند. همان طور که می‌دانید،...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • کارنامه قبولی پرستاری سراسری

    رتبه قبولی پرستاری 1403 + تحلیل کارنامه‌ مناطق قبولی آزاد

    کارنامه قبولی پرستاری سراسری می‌‌تواند شما را با درصد دروس و رتبه قبولی پرستاری سراسری آشنا سازد. چرا که با بررسی کارنامه پرستاری متوجه خواهید شد برای مطالعه هر درس لازم است چقدر زمان صرف کنید و بر کدام یک...
تماس با مشاور