ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

رشته علوم تغذیه بدون کنکور 1403

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲۷
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۸ تیر ۱۴۰۲
رشته علوم تغذیه بدون کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در سال‌های اخیر با بهبود وضع بهداشت جهانی، توجه مردم به سلامت جسمی و روحی انسان نیز بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. علوم تغذیه رشته‌ای است که به بررسی اصول تغذیه و رژیم درمانی افراد برای حفظ سلامتی فرد می‌پردازد و سالانه تعداد علاقه‌مندان آن افزایش می‌یابد. رشته علوم تغذیه بدون کنکور از زمان آغاز فعالیت دانشگاه‌های پردیس خودگردان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اما اینکه در حال حاضر چگونه می‌توان در رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور ثبت نام کرد، چیزی است که افراد بسیاری در مورد آن سوال می‌پرسند. به همین علت در این مقاله به بررسی نحوه ثبت نام رشته علوم تغذیه بدون کنکور می‌پردازیم.

ثبت نام رشته علوم تغذیه بدون کنکور در دانشگاه های آزاد در واحدهای خودگردان امکان پذیر است. علاقه‌مندان به رشته‌های پزشکی، در صورت عدم قبولی در این رشته‌ها می‌توانند در رشته علوم تغذیه بدون آزمون مشغول به تحصیل گردند. چنانچه علاقه‌مند به رشته علوم تغذیه بدون کنکور و رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یکی از راه‌هایی که اخیرا دانشجویان ایرانی از آن برای تحصیل در رشته داروسازی استفاده می‌کنند، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه و اتحادیه اروپا است. شرکت در آزمون‌های بین‌المللی جذب دانشجو و تحصیل در دانشگاه‌های اروپا به سختی شرکت در کنکور سراسری ایران نیست. با ثبت نام در کالج مدیکال ایران تحصیل بعد از گذراندن یک دوره یک ساله در ایران به عنوان کالج تخصصی پزشکی و کسب آمادگی بریا شرکت در آزمون، می‌توانید ظرف کمتر از یک سال در ددانشگاه‌های ترکیه یا اتحادیه اروپا پذیرش بگیرید.

با تماس با شماره 02148810144 می‌توانید از دانشگاه‌های پذیرنده رشته علوم تغذیه در ترکیه و کشورهای دیگر اروپا مطلع شده و روند ثبت نام خود را از همین امروز آغاز کنید. همچنین با کلیک روی عکس پایین به پایگاه اینترنتی کالج ایران تحصیل منتقل خواهید شد.

 

 

با پر کردن فرم زیر ، ما با شما تماس میگیریم

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پزشکی بدون کنکور

 

معرفی رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه که یکی از زیر شاخه‌های رشته پزشکی می‌باشد، به رژیم درمانی، اصول علم تغذیه، ارزش مواد غذایی مصرفی و نحوه تغذیه مناسب برای حفظ سلامت جسمی و روحی بدن می‌پردازد. به زبان ساده‌تر این رشته به ما می‌آموزد که چطور آنچه که می‌خوریم و می‌نوشیم، به صورت مستقیم بر جسم و روان ما تاثیر می‌گذارند. لازم به ذکر است تا بدانید که دانشجویان این رشته، وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند.

اصول علم تغذیه به بررسی فرآیندهای صورت گرفته بر روی مواد غذایی مصرف شده می‌پردازد تا ببیند غذای مصرف شده چگونه جذب یا دفع می‌شود. همچنین، رژیم درمانی شخص را که نوعی رژیم غذایی برای بیماری‌های مختلف بوده را مشخص می‌کند. وجود این رژیم درمانی الزامی است زیرا، در برخی از بیماری‌ها، بعضی از مواد غذایی نباید استفاده شوند و یا اینکه باید بیشتر مصرف شوند مانند بیماری گواتر که در اثر کمبود ید ایجاد می‌شود.

چنانچه فردی تغذیه مناسبی نداشته باشد و یا دچار سوء تغذیه باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را دارد. بیماری‌هایی مانند چاقی، تصلب شرایین، اختلال‌های روده و معده و فشار خون، در اثر استفاده بی رویه از غذا‌هایی که کالری بالا، نمک، چربی و کمبود مواد سلولزی دارند، ایجاد می‌شوند.

برخی از بیماری‌ها نیز در اثر استفاده سر خود و بی رویه ویتامین ها در کودکان موجب دشواری‌های یادگیری و تحصیلی می‌گردند. از سوی دیگر سوء تغذیه و کمبود مصرف ویتامین‌ها نیز عامل بیماری‌هایی مانند گواتر، کم خونی، کوری، عقب ماندگی ذهنی و ده‌ها بیماری دیگر می‌گردند. بنابراین، فراموش نکنید که خوردن زیاد و یا کم برخی از مواد غذایی، به شدت برای بدن آسیب زننده می‌باشد و مطالعه اصول صحیح غذا خوردن و درمان این بیماری‌ها در حیطه کاری کارشناسان علوم تغذیه قرار می‌گیرند. 

معرفی رشته علوم تغذیه

این رشته در مقطع کارشناسی از دو گرایش تغذیه انسانی و تغذیه بالینی تشکیل می‌شود. متقاضیان تحصیل در رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی در هر دو گرایش می‌بایست در مجموع 130 واحد درسی را بگذرانند که شامل 25 واحد دروس پایه، 37 واحد دروس اصلی، 28 واحد دروس اختصاصی، 18 واحد درسی مربوط به کارآموزی در عرصه و در آخر 22 واحد درسی مربوط به دروس عمومی می‌باشد.

برای کسب اطلاع از رتبه قبولی رشته علوم تغذیه روی لینک بزنید.

چگونه در رشته علوم تغذیه بدون آزمون پذیرفته شویم؟

همانطور که گفته شد این رشته از زیر شاخه‌های رشته تجربی می‌باشد و برای ثبت نام رشته علوم تغذیه می‌بایست از طریق کنکور تجربی اقدام نمایید. بسیاری از کسانی که موفق به پذیرش در رشته پزشکی نمی‌شوند، رشته علوم تغذیه را انتخاب می‌کنند چرا که از شاخه‌های پیراپزشکی می‌باشد و از بازار کار خوبی برخوردار است. اما با روندی که در طی سال‌های اخیر در باب پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد برخی از رشته‌ها اتفاق افتاد، برخی از متقاضیان کنجکاو شدند که آیا این امکان وجود دارد که به رشته علوم تغذیه بدون آزمون راه یافت؟

در جواب به این سؤال توجه داشته باشید که رشته علوم تغذیه، از جمله رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به شمار می‌رود و همانطور که می‌دانید ورود به رشته‌های پزشکی در هیچ مقطعی بدون کنکور سراسری امکان پذیر نیست. بنابراین، اگر متقاضی ثبت نام در این رشته هستید، چاره‌ای جز شرکت در جلسه کنکور آزاد یا سراسری نخواهید داشت و متقاضیان باید بر سر ورود به این رشته با یکدیگر به رقابت بپردازند. دو راه فرعی دیگر نیز موجود است که به بررسی آن ها می‌پردازیم.

ثبت نام در دانشگاه‌های آزاد خارج از کشور

چنانچه علاقمند به تحصیل در رشته علوم تغذیه بدون آزمون هستید، در صورتی که امکان تحصیل با کنکور سراسری را در این رشته نداشته باشید، می@توانید از طریق ثبت نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد خارج از کشور، برای تحصیل در رشته علوم تغذیه بدون آزمون اقدام کنید. لازم به ذکر است تا بدانید که دانشگاه‌های آزاد داخل ایران نیز مانند دانشگاه‌های سراسری برای ورود، خواستار کنکور سراسری می‌باشند و بدون آزمون دریافت پذیرش ممکن نیست.

با کلیک روی عکس پایین به پایگاه اینترنتی کالج ایران تحصیل منتقل خواهید شد.

پزشکی بدون کنکور

تحصیل در رشته‌های جایگزین

برای علاقه‌مندان تحصیل در رشته علوم تغذیه بدون کنکور و رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور، می‌توان رشته‌هایی را پیشنهاد کرد که مشابه آن باشند و امکان تحصیل بدون کنکور در آن ها میسر باشد. رشته‌هایی مانند کارشناسی حرفه‌ای مدیریت سلامت خانواده، مشاوره تغذیه مادر و کودک، کارشناسی حرفه‌ای تغذیه ورزشی از جمله رشته‌هایی می‌باشند که تقریبا مشابه علوم تغذیه هستند و امکان تحصیل بدون کنکور در دانشگاه علمی کاربردی را دارند. این رشته‌ها در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل ارائه هسنتد.

تحصیل در رشته های جایگزین علوم تغذیه

در چند سال گذشته تحصیل رشته علوم تغذیه در دانشگاه پردیس بین الملل (پردیس خودگردان) به صورت بدون کنکور نیز فراهم بود ولی به علت عدم موفقیت این دانشگاه در رسیدن به هدف خود (جذب دانشجوی خارجی زیر نظر دانشگاه@های سراسری) متوقف شد و در حال حاضر داوطلبان نمی‌توانند در دانشگاه‌های داخل ایران به ثبت نام رشته علوم تغذیه بدون کنکور بپردازند.

 

جهت آشنایی با دانشگاه‌های پردیس خودگردان بر روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

لیست دروس کارشناسی رشته علوم تغذیه

هر چند که رشته علوم تغذیه بدون آزمون وجود ندارد، اما بهتر است با دروس و سرفصل واحدهای این رشته در مقطع کارشناسی آشنا شویم تا علاقه‌مندان اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت این رشته کسب نمایند. مقطع کارشناسی علوم تغذیه دارای 130 واحد می‌باشد که 22 واحد آن به دروس عمومی، 25 واحد دروس پایه، 37 واحد دروس اصلی، 28 دروس اختصاصی و 18 واحد دروس کارآموزی در عرصه اختصاص دارد. در جداول زیر عناوین این واحدها را به تفکیک مشاهده می‌کنید.

دروس عمومی
یک درس از دروس اخلاق اسلامی زبان عمومی
یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی تربیت بدنی 2
جمعیت و تنظیم خانواده یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی
دو درس از دروس مبانی نظری اسلام ادبیات فارسی
یک درس از دروس انقلاب اسلامی تربیت بدنی 1
دروس پایه
آمار حیاتی مبانی روان شناسی
انگل شناسی میکروب شناسی عمومی
روش های مطالعه و یادگیری بیوشیمی مقدماتی
جامعه شناسی پزشکی اپیدمیولوژی بیماری ها
بهداشت عمومی آناتومی
فیزیولوژی
دروس اصلی رشته علوم تغذیه بدون کنکور
میکروب شناسی مواد غذایی اصول و روش های نگهداری مواد غذایی
تغذیه اساسی 1 تغذیه اساسی 2
اصول تنظیم برنامه های غذایی اصول ایمونولوژی
کاربرد رایانه در علوم تغذیه اکولوژی غذا و تغذیه
پاتوفیزیولوژی مدیریت خدمات غذایی
شیمی و تجزیه مواد غذایی اثر فرایند بر ارزش غذا
فیزیولوژی تغذیه زبان تخصصی
بیوشیمی متابولیسم بهداشت و مسمومیت های غذایی
داروشناسی —-
دروس تخصصی رشته علوم تغذیه بدون کنکور
خدمات تغذیه ای در نظام مراقبت های بهداشتی

اصول برنامه ریزی و مدیریت برنامه های تغذیه ای

ارزیابی وضع تغذیه اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی
رژیم درمانی 1

رژیم درمانی 2

پروژه

سمینار تغذیه

تغذیه در دوره های زندگی

تغذیه گروه ها و شرایط ویژه

اصول آموزش و مشاوره تغذیه

بیماری های ناشی از سوء تغذیه

روش تحقیق در علوم بهداشتی

دروس کارآموزی در عرصه رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور

بخش صنایع غذایی
صنایع گوشت و روغن
صنایع شیر – لبنیات و غلات
صنایع کمپوت – کنسرو و نوشابه
اداره استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی
کارآموزی تغذیه در PHC و سایر مراکز جامعه
مراکز روستایی
مراکز شهری
مراکز شهرستانی و سایر مراکز جامعه
کارآموزی تغذیه در بیمارستان
مدیریت بخش غذایی بیمارستان
آزمایشگاه تشخیص طبی
بخش بیماری های کودکان
مشاوره بیماران سرپایی
بخش گوارش – کبد و بانکراس
بخش قلب – عروق و CCU
بخش دیابت و غدد درون ریز
بخش جراحی و ICU
بخش کلیه

 

رشته علوم تغذیه بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد

رشته علوم تغذیه بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد

رشته علوم تغذیه بدون کنکور از جمله رشته‌هایی است که پذیرش آن در مقطع ارشد، هم از طریق وزارت بهداشت و هم به وسیله هم وزارت علوم انجام می‌گیرد. اگر قصد دارید که از طریق وزارت علوم وارد ثبت نام ارشد علوم تغذیه بدون کنکور شوید، بایستی دفترچه راهنمای ثبت نام را از سامانه سنجش تهیه و با مطالعه شرایط ذکر شده برای نام نویسی اقدام نمایید. اما در صورتی که قصد ثبت نام رشته علوم تغذیه بدون آزمون و رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور در مقطع ارشد را دارید، باید این نکته را به شما گوشزد کنیم که این امکان برای هیچ کدام از متقاضیان امکان پذیر نیست. البته مجدداً باید ذکر کنید، که این رشته به طور خاص در مقطع ارشد نیز ارائه نمی‌شود و اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید در یکی از رشته‌های زیر، این رشته را ادامه دهید:

رشته تغذیه بالینی

رشته علوم تغذیه  رشته علوم بهداشتی در تغذیه رشته تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه رشته تغذیه ورزشی رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی
رشته مهندسی پزشکی (بیو الکتریک) رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد) رشته اپیدمیولوژی رشته اقتصاد بهداشت رشته انفورماتیک پزشکی رشته ژنتیک انسانی
رشته آمار زیستی رشته بیوشیمی بالینی رشته سلامت سالمندی رشته ارزیابی فناوری سلامت رشته علوم و صنایع غذایی رشته فناوری اطلاعات سلامت
رشته میکروب شناسی مواد غذایی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی رشته نانوتکنولوژی پزشکی رشته زیست فناوری پزشکی رشته رفاه اجتماعی
تاریخ علوم پزشکی آموزش پزشکی برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی سم شناسی ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی علوم تشریحی
تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی ژورنالیسم پزشکی 

 

لیست دانشگاه‌های پذیرنده رشته علوم تغذیه

همان‌طور که قبل تر ذکر کردیم در حال حاضر راهی برای ثبت نام رشته علوم تغذیه بدون کنکور وجود ندارد و متقاضی برای تحصیل در رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور، باید در کنکور سراسری ثبت نام و در آن شرکت کند. اگر می‌خواهید از لیست و ظرفیت کامل پذیرش این مؤسسات در شهر یا استان محل زندگی خود اطلاع یابید، می‌توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرد. در مورد سایر دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیر‌انتفاعی، پیام نور و آزاد نیز مشخصا باید از طریق کنکور عمل کرد تا بتوان وارد این رشته شد. اگر می‌خواهید در مورد لیست بهترین دانشگاه‌های پذیرنده رشته علوم تغذیه با آزمون مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم که به جدول زیر دقت نمایید.

لیست دانشگاه‌های پذیرنده رشته علوم تغذیه
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان علوم تغذیه زن – مرد 25
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان علوم تغذیه زن – مرد 9
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله(عج) – تهران تهران علوم تغذیه مرد 10
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله(عج) – تهران تهران علوم تغذیه زن – مرد 15
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بوشهر علوم تغذیه زن – مرد 20
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز آذربایجان شرقی علوم تغذیه زن – مرد 30
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز خوزستان علوم تغذیه زن – مرد 30
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زابل سیستان و بلوچستان علوم تغذیه زن – مرد 25
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سیستان و بلوچستان علوم تغذیه زن – مرد 22
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی سمنان (محل تحصیل شهرستان آرادان) سمنان علوم تغذیه زن – مرد 20
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران تهران علوم تغذیه زن – مرد 18
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران تهران علوم تغذیه زن – مرد 17
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران تهران علوم تغذیه زن – مرد 8
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران تهران علوم تغذیه زن – مرد 8
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارس علوم تغذیه زن – مرد 25
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارس علوم تغذیه زن – مرد 15
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی کاشان اصفهان علوم تغذیه زن – مرد 25
ظرفیت مازاد با آزمون دانشگاه علوم پزشکی کاشان اصفهان علوم تغذیه زن – مرد 5
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی کرمان کرمان علوم تغذیه زن – مرد 22
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان گلستان علوم تغذیه زن – مرد 17
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان گلستان علوم تغذیه زن – مرد 3
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد لرستان علوم تغذیه زن – مرد 20
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد علوم تغذیه زن – مرد 25
روزانه با آزمون دانشکده علوم پزشکی شوشتر خوزستان علوم تغذیه زن – مرد 20
غیرانتفاعی با آزمون موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان – مشهد خراسان رضوی علوم تغذیه زن – مرد 35
غیرانتفاعی با آزمون موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان – مشهد خراسان رضوی علوم تغذیه زن – مرد 35

 

برای آشنایی بیشتر با دانشگاه‌های پذیرنده رشته علوم تغذیه، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

 

موقعیت شغلی و بازار کار رشته علوم تغذیه

اگر جویای بازار کار رشته علوم تغذیه بدون کنکور و با کنکور باشید، باید بگوییم که اگر بخواهیم نسبت به گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که توجه همه افراد اجتماع به سلامت جسمی، روحی و روانی بیش از پیش شده است. فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان این رشته می‌توانند در مواردی همچون همکاری در کلینیک‌های رژیم درمانی، بخش تغذیه بیمارستان‌‌ها، همکاری با پزشکان غدد داخلی، و مسئولیت فنی کارخانجات تولید مواد غذایی، باشگاه‌‌های ورزشی، فدراسیون‌‌ها و مراکز کاهش وزن، کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی و نیز کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مشغول به کار شوند.

افرادی که در مقاطع بالاتر مانند دکتری فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند به تدریس این رشته در دانشگاه و افراد دارای مدرک کارشناسی می‌توانند در مهد کودک‌ها به عنوان مشاور تغذیه و رژیم درمانی و مربی بهداشت در مدارس و تدریس در مدارس فنی و حرفه‌ای نیز بپردازند.

از سوی دیگر امکان تاسیس مطب برای دانش آموختگان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد. در صورتی که کارشناسی ارشد را تغذیه خوانده باشید ولی کارشناسی شما نامرتبط باشد، امکان تاسیس مطب برای شما وجود نخواهد داشت ولی می‌توانید در مطب‌های خصوصی و بیمارستان ها مشغول به کار شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر قوانین تاسیس مطب را که سالانه از طریق وزارت بهداشت و درمان اعلام می شود را دنبال کنید.

 

پزشکی بدون کنکور

چنانچه فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد علوم تغذیه بوده و در زمینه تناسب اندام یا رژیم درمانی کار کنید، مسئولیت‌های شما عبارت خواهند بود از:

  • شناسایی و ارزیابی نیازهای تغذیه‌ ای مراجع
  • تهیه و ارائه برنامه غذایی مناسب با سلامت عمومی فرد، سن، بیماری‌‌ها، سوابق پزشکی، رژیم‌‌های قبلی و فاکتور های تغذیه‌‌ای دیگر
  • پیگیری اثر برنامه غذایی داده شده و در صورت لزوم تغییر دادن آن‌‌ها
  • پشتیبانی، صحبت کردن و روحیه دادن به مراجع
  • تهیه برنامه اجرایی برای رفع مشکلات تغذیه بیماران خاص مانند افراد مبتلا به سرطان

البته می‌توان گفت که هنوز جایگاه حقیقی این رشته در کشور ما و حتی بین داوطلبان کنکور تجربی به نحو احسن شناخته نشده است و برای شناخت و معرفی آن به جامعه باید اقدامات بسیاری صورت بگیرد.

 

برای آشنایی بیشتر با بازار کار رشته علوم تغذیه، بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید. 

 

درآمد رشته علوم تغذیه

با توجه به اهمیت یافتن مسئله تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن و نیز قرارگیری ایران در رتبه زیر 50 از لحاظ جمعیت مبتلا به چاقی و اضافه‌ وزن در جهان، این رشته نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا اهمیت بسیاری یافته است.
متخصصان تغذیه همچنین می‌توانند به تحقیق و پژوهش در رابطه با تغذیه گروه‌‌های در خطر مانند کودکان، زنان و سالمندان و وضعیت تغذیه جامعه، وضعیت تولید خوراک و غذا، کیفیت مواد غذایی تولید شده نیز بپردازند. در رابطه با درآمد متخصصان تغذیه باید فاکتورهایی مانند مدرک تحصیلی، مهارت‌های حرفه‌ای و شهر محل کار را در نظر گرفت. با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ تعداد مراجعه‌کنندگان بیشتر است، میانگین درآمد نیز بیشتر خواهد بود.

متخصصانی که دارای مدرک دکترا علوم تغذیه هستند، در صورتی که مطب یا کلینیک خود را تأسیس کنند، پس از مدتی به میانگین درآمد بالاتری خواهند رسید. برای کسب درآمد بیشتر نیاز است تا علاوه بر مهارت حرفه‌ای، مهارت‌های فردی نیز داشته باشید تا با سایر رقبا تمایز داشته باشید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای اصولی و درست در حوزه شغلی خود می‌تواند تاثیر زیادی بر درآمد شما داشته باشد. 

 

توانایی‌های لازم برای مطالعه رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه نیز مانند هر رشته دیگری، نیازمند برخورداری از برخی توانایی‌ها است. اگر شما متقاضی تحصیل در این رشته هستید، خوب است که از این توانایی‌ها اطلاع داشته باشید. فراموش نکنید که مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب هر رشته‌ای در وهله اول علاقه می‌باشد تا بتواند در نهایت به خلاقیت و موفقیت منجر شود. برخی از ویژگی‌های لازم برای فعالیت در رشته علوم تغذیه عبارتند از:

  • علاقه‌مندی به علم تغذیه و سلامت جسمی و روحی افراد
  • تفکر نقادانه و توانایی حل مسئله (از آن جایی که رژیم غذایی هر فردی منحصر به او است، نیاز است که متخصص بتواند با توجه به اطلاعات زیاد موجود، بهترین دسته‌بندی را برای او انجام داده و بهترین راه کار را ارائه دهد.)
  • قوی بودن در درس‌های زیست شناسی و شیمی
  • تلاش برای کسب دانش کافی و به‌ روز درباره رژیم‌‌های غذایی مختلف و مطالعه و پیگیری آخرین مقاله‌‌ها در زمینه کاری خود
  • دارا بودن روحیه خدماتی، صبر و حوصله و شخصیت اجتماعی در برخورد با کودکان و سالمندان یا گروه‌‌های خاص
  • ارتباط اجتماعی قوی و توانایی انگیزه دادن به مراجع
  • اهمیت و توجه داشتن به حرفه‌‌ای‌ گری و اخلاق
  • قدرت بیان خوب و شیوا برای اینکه روزانه بتواند با مراجعان خود در هر سطحی از سن و دانش، اطلاعات لازم در مورد رژیم را به ساده ترین شکل ارائه کند.
  • انعطاف‌پذیری در کار با مراجعان و تنظیم رژیم غذایی متناسب با شرایط افراد مختلف
  • آشنایی نسبی داشتن با روانشناسی و عدم پیش‌ داوری و قضاوت کردن افراد از جمله اصول اخلاقی اولیه برای کسی است که با افراد دارای اضافه وزن کار می‌کند.
  • مسئولیت‌پذیر بودن، چرا که متخصص تغذیه علاوه بر جسم با روح و روان انسان‌‌ها نیز در ارتباط است و باید پس از ارائه رژیم، به طور دائم پیگیر وضعیت سلامتی مراجعه‌کنندگان باشد و روند کاهش وزن را در کنار سلامت عمومی بدن آن‌ها دنبال کند.

 

📌 از آنجایی که رشته علوم تغذیه در سال‌های اخیر جزو رشته‌های پرطرفدار گروه تجربی محسوب می‌شود، رقابت بالایی برای پذیرش در دانشگاه سراسری در این رشته وجود دارد. با کسب مشاوره از آکادمی ایران تحصیل و تهیه یک برنامه درسی دقیق مطابق با توانایی‌ها و نقاط ضعفتان، می‌توانید به راحتی رتبه لازم برای اخذ پذیرش علوم تغذیه در دانشگاه سراسری را کسب کنید.

در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی با کلیک روی عکس زیر به پایکاه اینترنتی آکادمی ایران تحصیل منتقل خواهید شد.

آکادمی ایران تحصیل

اخبار مرتبط با رشته علوم تغذیه بدون کنکور

  • فصل جاری، فصل رونق علمی دانشجویان رشته علوم تغذیه بدون کنکور خواهد بود

سخنگوی انجمن علمی دانشجویی تغذیه کشور، از شروع فصل نشاط علمی رشته تغذیه خبر داد و گفت: فصل جاری، فصل رونق علمی دانشجویان تغذیه خواهد بود.

  • فارغ‌التحصیلی نخستین گروه دانشجویان رشته‌های رادیولوژی و رشته علوم تغذیه بدون کنکور در خراسان شمالی

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از فارغ‌التحصیلی نخستین گروه دانشجویان رشته‌های رادیولوژی (پرتوشناسی) و علوم تغذیه مقطع کارشناسی پیوسته در نیمسال جاری خبر داد.

  • استقبال دانشگاه علوم پزشکی مشهد از رشته تغذیه پزشکی

کوریکولوم این رشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال طراحی است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بهمن امسال آماده پذیرش دانشجوی غیر ایرانی در رشته تغذیه پزشکی خواهد بود.

پزشکی بدون کنکور

خلاصه مطالب

با اهمیت یافتن مسائلی چون تناسب اندام و توجه بیش از پیش به سلامت روح و جسم، رشته‌هایی مانند علوم تغذیه متقاضیان بیشتری یافته‌اند. از این رو در این مقاله به بررسی نحوه ثبت نام رشته علوم تغذیه بدون کنکور پرداختیم. علاوه‌بر رشته علوم تغذیه بدون آزمون و رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور، به بررسی مسائلی چون توانایی‌های لازم، درآمد ماهانه، دانشگاه‌های پذیرنده و نیز گرایش‌های این رشته در کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز می‌پردازیم.

چنانچه در رابطه با رشته علوم تغذیه بدون کنکور و رشته تغذیه ورزشی بدون کنکور با سوال و یا اشکالی مواجه شدید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. علاوه بر آن می‌توانید برای ما کامنت بگذارید، کامنت شما در سریع‌ترین زمان ممکن از سوی کارشناسان و مشاوران ما پاسخ داده خواهد شد.

اگر متقاضی تحصیل رشته علوم تغذیه در دانشگاه‌های ترکیه و یا اتحادیه اروپا هستید، با تماس با شماره 02148810144 قادر خواهید بود از همین امروز روند ثبت نام خود را برای آزمون ورودی آغاز کنید

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله کلیک کنید.

5/5 - (6 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا می توان در ثبت نام علوم تغذیه بدون آزمون شرکت کرد؟

خیر؛ به علت اینکه رشته علوم تغذیه از زیر شاخه های رشته پزشکی می باشد، در حال حاضر بدون کنکور در هیچ دانشگاهی ارائه نمی شود.

بازار کار رشته علوم تغذیه چگونه است؟

در حال حاضر موقعیت کاری این رشته پیشرفت های خوبی داشته است، اما هنوز هم می توان آیند بهتری را برای آن پیش بینی کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.

آیا طرح دوساله رشته علوم تغذیه اجباری است؟

خیر؛ گذراندن طرح دوساله در رشته علوم تغذیه برخلاف رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، و ... اجباری نیست و به صورت اختیاری و مازاد بر نیاز صورت می گیرد. کارشناسان علوم تغذیه می توانند بعد از گذراندن طرح دوساله علوم تغذیه به عنوان کارشناس تغذیه در بیمارستان ها و مراکز درمانی استخدام شوند.

نظرات

27 دیدگاه دربارهٔ «رشته علوم تغذیه بدون کنکور 1403»

  1. Avatar photo بشری وزیریان گفت:

    سلام،وقتتون بخیر
    من کارشناسی شیمی کاربردی دارم. آیا امکان تحصیل در رشته‌ی کارشناسی ارشد تغذیه بدون کنکور برای من هست؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      پذیرش در رشته علوم تغذیه به صورت بدون آزمون در مقطع ارشد امکان پذیر نیست

  2. Avatar photo Shirin گفت:

    سلام من کارشناسی حسابداری دارم میتونم بدون آزمون دانشگاه آزاد ارشد علوم تغذیه شرکت کنم ویا با دیپلم ریاضی کارشناسی علوم تغذیه بدون آزمون آزاد شرکت کنم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر زیر نظر وزارت بهداشت میخواهید مدرک بگیرید خیر امکانش نیست اما اگر برای وزارت علوم میخواهید بله میتوانید که البته بدون ازمون نیست

  3. Avatar photo ساره گفت:

    سلام من ارشد تغذیه ورزشی دارم رشته کارشناسیم تربیت بدنی بوده
    میتونم دوباره کنکور بدم کارشناسی تغذیه بخونم دیپلمم تربیت بدنی بوده

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما این امکان رادارید ثبت نام کنید

  4. Avatar photo آزاده غفاری گفت:

    سلام من فوق لیسانس بیوتکنولوژی کشاورزی هستم امکانش هست ‍فوق تغ‍‍‍‍ذیه شرکت کنم؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز خیر
      رشته بیوتکنولوژی کشاورزی نمیتوانند تغذیه بخوانند.

  5. Avatar photo مهسا گفت:

    من فوق لیسانس میکروبیولوژی هستم امکاتش هست تو‌رشته تغذیه بتونم فعالیت کنم و‌ادامه تحصیل بدم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      ورود به رشته های پیراپزشکی تحت شرایطی اتفاق می افتد.

    2. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما می توانید در مقطع ارشد و دکتری برای رشته هلوم تغذیه آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت نمایید و بعد از دریافت مدرک در شاخه علوم تغذیه فعالیت کنید

  6. Avatar photo شهروز گفت:

    سلام بنده کارشناسی علوم آزمایشگاهی خوندم آیا میتونم ارشد تغذیه بخوانم وبا ارشد تغذیه میتوانم پروانه مطب تغذیه بگیرم یا برای گرفتن مجوز مطب تغذیه بایدکارشناسی تغذیهبخونم؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      برای بررسی دقیق وضعیت تون با مشاورین مرکز تماس بگیرید

  7. Avatar photo Mazdayasna گفت:

    سلام. من دیپلم گرافیک کامپیوتر دارم علاقه مند به علوم تغذیه دارم. میشود بدون آزمون آزاد وارد شوم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      رشته های پزشکی و پیراپزشکی بدون آزمون داخل ایران ارائه نمی شود.مگر تحت شرایطی سازمان سنجش پذیرش این رشته هارا ارائه کند.

  8. Avatar photo الهام رسولیان گفت:

    باسلام
    من کارشناسی مامایی دارم میخواستم ببینم امکان تحصیل در ارشد تغذیه وجود دارد؟ و کدام دانشگاه پذیرش بدون کنکور دارد؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز برای اطمینان از امکان ثبت نامتون در این رشته باید منتظر انتشار دفترچه ی کنکور ارشد باشید و همچنین شما میتونید به کنکور ارشد وزارت بهداشت هم فکر کنید و تا 14 بهمن هم ثبت نام ادامه دارد.

  9. Avatar photo هستی گفت:

    سلام ببخشید از رشته انسانی هم میتونم به این رشته برم ؟

    1. Avatar photo مشاور جوادی گفت:

      سلام وقت بخیر
      دوست گرامی بله میتونید
      ولی باید معدل خوبی داشته باشید.

  10. Avatar photo زهرا نافه بوستان گفت:

    با سلام خدمت کارشناسان محترم من در رشته تغذیه ورزشی وزارت علوم مقطع ارشد ترم سه هستم و لیسانس من هم تغذیه ورزشی بوده که در زمان ثبت نام هم این رشته زیر گروه وزارت بهداشت بود با توجه به اینکه لیسانس من تغذیه ورزشی بوده و ارشد هم تغذیه ورزشی هست با توجه به اینکه امسال اولین سالی بود که وزارت بهداشت تغذیه ورزشی را به طور مجزا آورد زیر گروه علوم تغذیه ..با توجه با این قانون آیا نظام به ما تعلق می گیرد ..ممنون میشم پاسخگو باشید ….

    1. Avatar photo مشاور عیسائی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شرایط شما باید دقیق تر بررسی شود تا بتوان اظهار نظر کرد جهت کسب اطلاعات در این خصوص با مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

  11. Avatar photo ناشناس گفت:

    میشه مقطع کاردانی یا لیسانس ،تغذیه ورزشی خوند بعد کنکور کاردانی به کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته علوم تغذیه رو ادامه داد؟

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      سلام دوست عزیز شما از طریق کنکور این امکان رو دارید اما در صورت قبولی در مقطع ارشد باید واحدهای جبرانی رو بصورت اجباری پاس کنید.

  12. Avatar photo محمد گفت:

    سلام .من کنکور تیر ماه دادم .میخواستم ببینم میتونم توی این رشته بهمن ماه ثبت نام کنم یا دوباره باید کنکور بدم؟

    1. Avatar photo مشاور براتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دوست عزیز در رابطه با قبولی در رشته های پیراپزشکی با توجه به اینکه ما در رشته های پیراپزشکی قبولی براساس سوابق تحصیلی نداریم شما مجدد باید کنکور سراسری ثبت نام بفرمایید وبا توجه به رتبه ی جدید انتخاب رشته برای رشته علوم تغذیه داشته باشید .لطفا جهت بررسی دقیق تر وضعیتتون واطلاع از شرایط انتخاب رشته درست با مشاورین مرکز ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

  13. Avatar photo زینب نظری گفت:

    آیا از رشته تغذیه ورزشی بعد از دو سال یا چهار سال میشه تغییر رشته داد به علوم تغذیه ؟

    1. Avatar photo مشاور منصوری گفت:

      سلام خیر نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 + شرایط و دانشگاه ها

    لیست رشته‌های بدون کنکور تجربی 1403 اعلام شد. افرادی که قصد ثبت نام در رشته های بدون کنکور تجربی را دارند ابتدا باید از شرایط ثبت نام در این رشته‌ها اطلاعات کامل را به دست آورده و سپس برای اسم...
  • نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور

    نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل کنکور 1403 | ایران تحصیل

    دریافت تاییدیه تحصیلی برای ترمیم معدل یکی از بهترین روش‌هایی بسیار مفید برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. با استفاده از این تاییدیه، داوطلبان می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه کنکور خود داشته باشند. همان طور که می‌دانید،...
  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • کارنامه قبولی پرستاری سراسری

    رتبه قبولی پرستاری 1403 + تحلیل کارنامه‌ مناطق قبولی آزاد

    کارنامه قبولی پرستاری سراسری می‌‌تواند شما را با درصد دروس و رتبه قبولی پرستاری سراسری آشنا سازد. چرا که با بررسی کارنامه پرستاری متوجه خواهید شد برای مطالعه هر درس لازم است چقدر زمان صرف کنید و بر کدام یک...
تماس با مشاور