ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟ شرایط استفاده از تک ماده و تبصره چیست؟ چند درس را می‌توان به کمک تک ماده قبول شد؟ اگر بخواهیم از تک ماده و تبصره استفاده نکنیم چیکار باید کرد؟ اصول تک ماده در امتحانات ۱۴۰۳-۱۴۰۴ چیست؟ آیا می‌توان از تک ماده دوازدهم، هشتم و نهم استفاده کنیم؟ تک ماده در امتحان نهایی چگونه است؟

این سوالات و سوالات مشابه ممکن است ذهن بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی را به خود مشغول کرده باشد تا آن‌ها بتوانند نمره قبولی خود را به دست بیاورند و به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند. معمولاً دانش‌آموزانی که در امتحان‌های ترم شرکت می‌کنند باید نمره قبولی خود را بگیرند تا به عنوان فارغ‌التحصیل به مقطع بعدی بروند. اما ممکن است در برخی مواقع به دلایل مختلفی آن‌ها نمره قبولی خود را نگیرند.

در این مواقع آن‌ها برای اینکه در مقطع بعدی تحصیلی راه پیدا کنند می‌توانند از تبصره و تک‌ماده برای پاس شدن دروس خود استفاده کنند. در واقع تک‌ماده و تبصره، یکی از روش‌های کمک به دانش‌آموزانی است که به دلایل مختلف مانند بیماری و غیره نمره خوبی را در دروس خود نگرفتند. بسیاری از دانش‌آموزان، تبصره و تک‌ماده را با هم یکی می‌دانند. در حالی که بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارند. بنابراین اگر شما نیز به دنبال تفاوت تک‌ماده و تبصره هستید و نحوه استفاده از آن‌ها را نمی‌دانید می‌توانید این مقاله را دنبال کنید.

 

شما برای قیمت کتاب های درسی دبیرستان ۱۴۰۳-۱۴۰۴  و مدارس شبانه روزی تهران روی لینک کلیک کنید.

 

جهت دریافت مشاوره در مورد تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد، تک ماده و تبصره در پیش‌دانشگاهی، نحوه محاسبه تبصره و تک ماده، تک ماده تجربی و تک ماده ریاضی با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

"<yoastmark

 

تک ماده چیست؟ با توضیح کامل

زمانی که دانش‌آموزان در امتحان‌های نهایی و غیرنهایی خود در مقاطع تحصیلی مختلف شرکت می‌کنند باید نمره قبولی خود را به دست بیاورند تا بتوانند در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند. حال در برخی مواقع ممکن است آن‌ها به دلایل مختلفی نتوانند نمره قبولی خود را کسب کنند. در این گونه موقع قانون تک ماده به آن‌ها کمک می‌کند تا در این دروس قبول شوند. در حال حاضر تمامی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم می‌توانند از این قانون استفاده کنند و دروس خود را با توجه به شرایط تک‌ماده پاس کنند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تک‌ماده استفاده از آن در دروس نهایی پایه نهم و دوازدهم می‌باشد. زیرا این پایه‌ها به دلیل نهایی بودن، نمره قبولی دانش‌آموزان بسیار مهم است. دانش‌آموزان برای قبولی در این امتحانات نهایی باید نمره بالای ۷ و معدل بالای 10 بگیرند. در غیر این صورت مردود حساب می‌شوند. لذا آن‌ها از تک‌ماده دوازدهم و نهم برای قبولی می‌توانند استفاده کنند.

البته موارد دیگری به عنوان اصول تک‌ماده در امتحانات نهایی وجود دارد که در رشته‌ها مختلف متفاوت است. لذا اگر شما تمایل دارید در این مورد به اطلاعات جدید آن در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۳ برسید می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در تماس باشد. زیرا اصول تک‌ماده در امتحانات نهایی هر سال با سال دیگر متفاوت است.

 

شما برای شرایط و نحوه انتخاب رشته دبیرستان روی لینک کلیک کنید.

شرایط قبولی در دروس دوره اول و دوم متوسطه

شاید برای شما سوال پیش بیاید که شرط قبولی در دوره اول و دوم متوسطه چیست؟ حدنصاب قبولی در دوره‌های دبیرستان و نحوه استفاده از تک ماده دوازدهم و هشتم چیست؟ برای جواب دادن به این سوالات در این بخش قصد داریم شرایط قبولی برای دوره متوسطه اول و دوم مدارس را بیان کنیم.

 

"<yoastmark

 

شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ روی لینک کلیک کنید.

شرایط قبولی در امتحانات دوره اول متوسطه

  • اگر معدل دانش‌آموز زیر 10 باشد، در این صورت به هیچ وجه نمی‌تواند فارغ‌التحصیل شود. لذا باید در سال جدید دوباره در مقطع تحصیلی جاری درس بخواند تا قبول شود.
  • اگر معدل دانش‌آموز بالای 10 باشد، آنگاه باید نمرات تمام دروس آن بالای 10 باشند. بنابراین حتی اگر در یکی از دروس آن نمره 9.75 گرفته باشد (معدل بالا 10) قبول حساب نمی‌شود. بنابراین در این صورت مجاز به استفاده از تک ماده هشتم، هفتم و نهم خواه بود.
  • باید نمره سالیانه همه دروس دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بالای 30 باشند. در غیر این صورت به هیچ وجه قبول نمی‌شوند. نمره سالیانه معمولاً از جمع نمرات نوبت اول و دو برابر نمرات نهایی به دست می‌آید. البته ضریب‌ آن برای دروس مختلف متفاوت است. بنابراین شما برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه آن‌ها می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید. آن‌ها ضمن اینکه می‌توانند نحوه محاسبه نمره سالانه را برای شما توضیح دهند در مورد نحوه محاسبه معدل کل دانش‌آموزان نیز راهنمایی می‌کنند.

 

شما برای مشاوره تحصیلی انتخاب رشته دبیرستان  و سایت همگام انتخاب رشته در پایه نهم روی لینک کلیک کنید.

 

شرایط قبولی در امتحانات دوره دوم متوسطه

  • تمامی دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم باید در امتحانات پایان‌ترم نمره قبولی و نمره سالانه بالای 10 را بگیرند.
  • اگر دانش‌آموزی در امتحانات پایان‌ترم پایه دهم و یازدهم نمره قبولی را کسب نکند باید در شهریور همان سال دوباره امتحان دهد. در غیر این صورت می‌تواند از تک ماده دهم و تک ماده یازدهم استفاده کند. البته باید تمام اصول تک ماده در امتحانات نهایی را نیز رعایت کرده باشد.

دانش‌آموزان هنرستان، برای قبولی در برخی از دروس خود باید هم‌زمان امتحان کتبی و امتحان عملی بدهند. لذا هر دو نمره آن‌ها باید بالای 10 باشند. لذا اگر آن‌ها نتوانند نمره قبولی خود را کسب کنند یا حداقل یکی از آن‌ها نمره زیر 10 گرفته باشند. در این صورت برای استفاده از تک‌ماده در امتحان نهایی می‌توانند از مشاوران ایران تحصیل کمک بگیرند.

 

 

"<yoastmark

 

شما برای دریافت کارنامه آنلاین مدارس روی لینک کلیک کنید.

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟ با توضیح

یکی از سوالاتی که ممکن است دانش‌آموزان از خود بپرسند این است که تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟ آیا آن‌ها با هم یکسان هستند یا تفاوت‌های میان آن‌ها وجود دارند؟

به طور کلی باید گفت که قانون و عملکرد، تک‌ماده و تبصره کاملا مشابه هم است. اما آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به طوری که شما نباید تک‌ماده و تبصره را با یکدیگر اشتباه کنید. از تک ماده در امتحانات نهایی هر مقطع تحصیلی می‌توان استفاده کرد و تمامی دانش‌آموزان می‌توانند از قانون تک‌ماده برای پاس کردن دروس خود استفاده کنند.

ولی طبق قوانین وضع شده در وزارت آموزش و پرورش، تمام دانش‌آموزان پایه دوازدهم برای استفاده از تک‌ماده باید از تبصره نیز بهره ببرند. هم‌چنین باید معدل آن‌ها بالا 10 و نمره آن‌ها کمتر از 7 باشد. در این صورت آن‌ها می‌توانند از تبصره امتحانات نهایی خود نیز استفاده کنند. البته باید به یاد داشته باشید که نمره سالانه قبول شده آن‌ها به حدنصاب رسیده باشد. در غیر این صورت نمی‌توانند از تک ماده دوازدهم استفاده کنند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که به صورت کلی قوانین تبصره و تک‌ماده جدا از هم نیستند و هر دو آن‌ها به شرایط خاصی اطلاق می‌کنند که دانش‌آموز نتوانسته است نمره قبولی خود را در دروس امتحانی بگیرد. البته خوب است بدانید که در صورتی که شما از قانون تک‌ماده و تبصره استفاده کنید، نیازی به شرکت در امتحانات شهریور و اسفند ماه ندارید.

 

از تک‌ماده برای چند درس سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۳ می‌توان استفاده کرد؟

بعد از پی بردن به تفاوت میان تبصره و تک‌ماده حالا ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که برای چند درس می‌توان از تک‌ماده در امتحان نهایی و غیرنهایی استفاده کرد؟ آیا می‌توان از تک ماده دوازدهم استفاده کرد یا تنها در مقاطع تحصیلی خاصی می‌توان از آن‌ها بهره برد؟

"اصول

 

تاکنون در مورد اصول تک ماده در امتحانات نهایی برای شما توضیحاتی دادیم. ولی به صورت کلی تعداد دروسی که در هر سال به کمک تک‌ماده می‌توانید آن‌ها را پاس کنید، کاملا متفاوت است. در حال حاضر دانش‌آموزان سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به کمک قانون تک‌ماده می‌توانند تنها دروس نظری را پاس کنند و برای دروس غیر نظری نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین طبق قوانین وضع شده، از تک‌ماده برای 4 درس مختلف امکان‌پذیر است که البته معدل دانش‌آموز در کارنامه امتحانات نهایی بالا 10 باشد. در غیر این صورت امکان استفاده از آن وجود ندارد. این چهار درس نظری می‌توانند 2 درس نهایی و 2 درس غیرنهایی باشند. هم‌چنین تمام اصول تک ماده در امتحانات را در آن‌ها باید رعایت کنند.

معمولا دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش نمره نهایی ندارند. بنابراین آن‌ها چگونه می‌توانند از قانون تک‌ماده دوازدهم و نهم استفاده کنند؟ این دسته از دانش‌آموزان برای نحوه استفاده از تک‌ماده در امتحانات نیمه دوم پایه دوازدهم و نهم می‌توانند با کارشناسان مجرب این تحصیل در تماس باشند. آن‌ها قادر هستند نحوه استفاده از قانون تک ماده هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم را برای تمام دانش‌آموزان مدارس مختلف ایران محاسبه و اعلام کنند.

شما برای مشاوره تحصیلی دبیرستان  و دریافت معدل کتبی دیپلم روی لینک کلیک کنید.

 

جهت دریافت مشاوره برای تک ماده در هنرستان، تک ماده در دانشگاه، تک ماده امتحان شفاهی حوزه، تک ماده پیش‌دانشگاهی، تک ماده امتحان نهایی ۱۴۰۳، تاثیر تک ماده روی معدل و توضیحات بیشتر در مورد تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

"<yoastmark

 

آیا از قانون تک ماده در امتحان نهایی و غیرنهایی برای قبول شدن باید استفاده کرد؟

شما می‌توانید در صورت لزوم از قانون تک‌ماده استفاده نکنید. برای این کار می‌توانید به مدرسه خود مراجعه کنید و پس از صحبت کردن با مدیر برای قبولی در درس مربوطه در شهریور یا اسفند دوباره امتحان دهید. در این صورت اگر شما نمره قبولی را کسب کردید، آنگاه آن را در کارنامه درج می‌کنند. اما اگر قبول نشدید، از بین دو نمره ثبت شده بیشترین نمره را انتخاب می‌کنند و دانش‌آموز بر اساس آن می‌تواند در صورت تمایل از قانون تک‌ماده استفاده کند.

 

مطالب مرتبط:

شرایط ثبت نام مدارس شاهد

نحوه ثبت نام مدارس تیزهوشان

ورود به سامانه دانش آموزی سناد snd.medu.ir

ثبت نام سامانه سلامت دانش آموزان

معدل لازم برای رشته تجربی

تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای استفاده از تک ماده در امتحان نهایی و غیرنهایی چیکار باید کنیم؟

شما برای استفاده از تک ماده در امتحانات نهایی باید به مدرسه خود مراجعه کنید تا در این مورد با مدیر یا دبیر خود صحبت کنید. البته شما برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل و نحوه سریع استفاده از اصول تک ماده در امتحانات می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید.

آیا اصول تک ماده در امتحانات نهایی و غیرنهایی یکسان است؟

بله، اصول آن‌ها در امتحانات نهایی و غیرنهایی یکسان است. اما با این وجود ممکن است در برخی رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای کمی متفاوت باشد. زیرا آن‌ها علاوه بر امتحانات کتبی، امتحانات عملی نیز دارند. لذا شرایط آن‌ها با سایر دانش‌آموزان رشته‌های متوسطه متفاوت است.

استفاده از تک ماده دوازدهم چه تاثیری روی معدل دارد؟

استفاده از تک ماده دوازدهم می‌تواند معدل شما را تغییر دهد. زیرا شما در آن نمره بیشتری را نسبت به نمره کتبی امتحانی می‌گیرید.

اگر در ۵ درس مقطع تحصیلی هشتم نمره قبولی را به دست نیاوریم، آنگاه می‌توان از تک ماده هشتم برای همه آن‌ها استفاده کرد؟

با توجه به اینکه هر دانش‌آموز در دوره متوسطه حق استفاده از قانون تک ماده تنها برای 4 درس مختلف را دارد. لذا اگر شما قصد داشته باشید از قانون تک ماده هشتم برای دروس بیشتری استفاده کنید می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای استفاده از تک ماده در امتحان نهایی و غیرنهایی نیاز به چه مدارکی داریم؟

شما در این مورد می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید. زیرا با توجه به رشته تحصیلی متوسطه، مقطع تحصیلی و نمرات قبلی شما در سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۳ می‌توانند مدارک مختلفی را برای استفاده از تک ماده و تبصره از شما طلب کنند.

نظرات

16 دیدگاه دربارهٔ «تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد؟»

  1. Avatar photo نگین گفت:

    سلام من دوازدهم سه تا درس مردودی شدم دوتا رو تک ماده زدم و الان درسی که مونده مستمرش۲۰ هست و معدل بالای ۱۲ و نمره روی بره زیر ۷ میتونم از تبصره استفاده کنم درس عربی هست ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اکر در مدت طول تخصیلی از این ماده استفاده نکردید این امکان را دارید تک ماده کنید

  2. Avatar photo استیری گفت:

    سلام
    من سال دوازدهم رشته تجربی شیش تا از دروس رو افتادم
    دوباره آزمون دادم سه تا از دروس رو قبول شدم
    دوتا رو هم تک ماده زدم
    الان یکی از درس ها مونده
    که نمره سالانم هشته و نمره نهایی ۳/۷۵ این رو میتونم از تبصره استفاده کنم؟؟؟

    1. Avatar photo moradian گفت:

      وقت بخیر
      نمره برگه شما باید بین عدد7 تا 10 باشد ک امکان استفاده وجود داشته باشد

  3. Avatar photo اکبر گفت:

    باسلام خدمت شما تفاوت تک ماده با تبصره چیست

    1. Avatar photo karimi گفت:

      سلام براکجامیخواین برای اطلاعات بیشترتماس بگیرید

  4. Avatar photo یوسف گفت:

    سلام من کلاس دوازدهم امتحانات نهایم مردود شدم پنج کتاب الن چهار کتاب پاس کردم تک ماده هم زدم برای کتاب قبلیم الن ی کتاب مونده پاس نشده؟میتونم تبصره بزنم؟؟

    1. Avatar photo javadi گفت:

      سلام روزبخیر
      اگر درس تخصصی باشه
      بله میتونید.

  5. Avatar photo راتا گفت:

    سلام
    اگه سال یازدهم ۴ درس رو افتاده باشیم باید حتما شهریور باز امتحان داد؟
    مدیرمون گفته نیاز به امتحان نیس چون معدل مهم نیس و نمیخاد امتحان بدین ولی به شرطی که سال دوازدهم عمومیا رو نیفتین
    ایا چنین چیزی ممکنه؟ یا باید حتما شهریور رفت باز؟

    1. Avatar photo karimi گفت:

      سلام برای اطلاعات بیشترتماس بگیرید

  6. Avatar photo Me گفت:

    سلام من دوازدهمم اگر نمره سالانه زبانم ۷ بشه نمره برگم ۲بشه تک ماده میشه استفاده کنم؟

    1. Avatar photo bagheri گفت:

      با سلام برای تک ماده و تبصره باید نمره ورقه 7 تا 10 شود

  7. Avatar photo محمد گفت:

    سلام من سال یازدهم هستم آیا برای تک ماده حضور ولیم الزامیه؟

    1. Avatar photo fathollahi گفت:

      سلام برای تک ماده باید با مدرسه خودتون صحبت کنید و بهتون توضیح بدهند

      1. Avatar photo الینا188 گفت:

        سلام من دوازدهم هستم.سه تا از درس های تخصصیمو هم خرداد و هم شهریور افتادم.برای امتحانات دی دوتاشونو تبصره کردم و یکیشون موند.معدلم بالای ۱۰ اگه نمره ی برگم زیر ۷ بشه میتونم تبصره یا تک ماده کنم؟؟

        1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

          سلام. دوست عزیز تک ماده صرفا برای 2 درس قابل اجرا هست. برای بقیه ی دروس افتاده باید امتحان بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه مای مدیو my.medu.ir

    سامانه مای مدیو my.medu.ir + ورود خدمات آموزش و پرورش

    my medu.ir سامانه اصلی خدمات الکترونیک آموزش و پرورش یا همان مای مدیو است که برای استفاده ساده‌تر و خدمات مجازی متمرکز در زمینه آموزش و تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و در دسترس قرار گرفته است. در سایت مای مدیو...
  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)