ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تک ماده در امتحان نهایی + {شرایط و تعداد مجاز} | ایران تحصیل

تک ماده در امتحان نهایی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تک ماده در امتحان نهایی، پایه‌های هشتم، نهم و دوازدهم یکی از تاثیرگذارترین عوامل در قبولی دانش‌آموزان می‌باشد. دانش آموزانی که موفق به کسب نمره مورد نیاز در امتحانات خود نمی شوند؛ می توانند از قانون تک ماده استفاده نمایند. با استفاده از تک ماده، امکان پاس کردن یک یا چند واحد وجود دارد. البته برای استفاده از تک ماده یک سری شرایط و قوانین وجود دارد که لازم است دانش آموزان از جزییات آن مطلع باشند. در ادامه همراه ما باشید تا از جزییات مربوط به نحوه تک ماده کرده و اینکه چگونه می توان از تک ماده استفاده کرد، اطلاعات کامل را بدست آورید.

برای اطلاع از برنامه امتحان نهایی وارد شوید.

تک ماده چیست؟

ابتدا در این قسمت همراه ما باشید تا در مورد اینکه تک ماده چیست، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در واقع تک ماده برای دانش آموزانی است که در امتحانات نهایی موفق به کسب نمره مورد نیاز نشده اند. با استفاده از تک ماده دانش آموزان می توانند نمره قبولی را بدست آورند.

دانش آموزان نهم و دوازدهم امکان استفاده از تک ماده را دارند. این افراد باید در مرحله اول نمره بالای 7 خود را کسب کرده باشند و سپس می توانند با استفاده از تک ماده به نمره مورد نیاز برسند.

 

برای مشاهده اعلام نتایج امتحانات نهایی روی لینک کلیک کنید.

تک ماده پایه هشتم

 

تفاوت تک ماده و تبصره چیست؟

از آنجایی  که بسیاری از دانش آموزان تفاوت بین تک ماده و تبصره را نمی دانند ما قصد داریم در این قسمت تفاوت این دو را بیشتر بررسی کنیم. در ابتدا باید به شما بگوییم تک ماده و تبصره کاملاً متفاوت هستند. از تک ماده می توان برای امتحان های نهایی و حتی غیرنهایی استفاده کرده؛ اما تبصره برای دانش آموزان پایه دوازدهم است که نمره آن ها زیر 7 شده ولی معدل بالای 10 دارند.

کال تو اکشن راهنمای تلفنی

کلیات اصول تک ماده در امتحانات نهایی دوره متوسطه

شاید عده‌ای دانش‌آموزان دوست دارند بدانند که آیا تنها دانش‌آموزان خاصی می‌توانند از تک ماده در امتحان نهایی و غیر نهایی دوره متوسطه استفاده کنند یا این قانون شامل همه می‌شود؟ اصول تک ماده در امتحان نهایی چیست؟ تحت چه شرایطی می‌توانند از تک ماده هشتم، تک ماده نهم و تک ماده دوازدهم استفاده کنند؟

معمولا اصول تک ماده در امتحانات نهایی و غیرنهایی برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به شکل زیر است:

اگر نمره امتحان کتبی دانش‌آموز دوره دوم متوسطه کمتر از 7 و نمره سالانه آن بین 7 تا 10 باشد، آنگاه می‌تواند از تک ماده دوازدهم استفاده کند. اما اگر نمره سالانه آن کمتر از 7 باشد، در این صورت باید در امتحانات شهریور ماه و اسفند ماه همان سال شرکت کند.

همچنین دانش‌آموزان دوره اول متوسطه باید نمره سالانه و معدل بالاتر از 10 بگیرند. اگر آن‌ها در نمره سالانه قبول و در نمره کتبی درس مورد نظر قبول نشوند ولی معدل امتحانات پایان‌ترم آن‌ها بالا 12 باشد، در این صورت می‌توانند برای قبولی از تبصره استفاده کنند. البته امروزه سیستم‌های مدارس کشور وقتی معدل دانش‌آموزی کمتر از 10 نباشد به صورت خودکار برای آن‌ها تبصره ثبت می‌کند. ولی در صورتی که اگر معدل امتحانات نوبت دوم دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بالای 7 و کمتر از 10 باشد و نمره قبولی خود را به دست آورده باشند، طبق اصول تک ماده در امتحانات نهایی سال ۱۴۰۳ آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش نمی‌توانند از تک ماده هشتم، نهم و هفتم استفاده کنند.

 

تک ماده دوازدهم

 

نحوه استفاده از تک ماده در امتحان نهایی دور دوم متوسطه

با توجه به اینکه دوره دوم متوسطه مهم‌ترین دوره می‌باشد که در آن تمام دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم همواره تلاش می‌کنند برای کنکور سراسری نمره خوبی را بگیرند. اگر آن‌ها در این پایه‌های متوسطه در امتحان درس مورد نظر خود نمره کمتر از 7 بگیرند، در این صورت می‌توانند از تک‌ماده استفاده کنند. به صورت کلی آن‌ها می‌توانند در 2 درس نهایی و 2 درس غیر نهایی از تک‌ماده استفاده کنند. اما قبول شدن یا قبول نشدن دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس نمره سالانه آن‌ها تعیین می‌شود. مثلا ممکن است دانش‌آموزی در امتحان کتبی خود نمره 7 یا کمتر از آن گرفته باشد. ولی در نمره سالانه خود قبول شده باشد. معمولاً نمره سالانه به روش زیر محاسبه می‌شود:

8 ÷[{(نمره مستمر نوبت اول × 1) + (نمره برگه نوبت اول × 2 )} + {(نمره مستمر نوبت دوم × 1) + (نمره برگه نوبت دوم × 4)}] = نمره سالانه

البته ضریب محاسبه نمره سالانه برای رشته‌های مختلف متفاوت است. لذا شما برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محاسبه نمره سالانه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید. حال به صورت کلی نحوه محاسبه شرایط قبولی دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بر اساس نمره سالانه و نمره برگه امتحانی به شکل زیر است که بر اساس آن‌ها اصول تک‌ماده در امتحانات را نیز مشخص کردیم.

 برای ورود به سامانه دانش آموزی سناد روی لینک کلیک کنید.

شرایط قبولی دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم

  • دانش‌آموز اگر نمره سالانه بالاتر از 10 بگیرد، قبول می‌شود.
  • اگر نمره سالانه دانش‌آموز بین 7 تا 10 باشد، در این صورت بدون در نظر گرفتن نمره برگه امتحانی باید از تبصره و تک‌ماده استفاده کند.
  • اگر نمره سالانه دانش‌آموز کمتر از 7 باشد، در این صورت بدون در نظر گرفتن نمره کتبی مردود خواهد شد. لذا اصول تک‌ماده در امتحانات به او اجازه نمی‌دهد از قانون تک‌ماده و تبصره استفاده کند.

شرایط قبولی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم

برای اطلاع از برنامه امتحانات نهایی خرداد وارد شوید.

شرایط قبولی دانش‌آموزان پایه دوازدهم

  • دانش‌آموز باید نمره سالانه 10 و بالاتر از آن کسب کرده باشد و نمره برگه امتحانی نهایی آن بیشتر از 7 باشد، در این صورت قبول می‌شود.
  • اگر نمره سالانه دانش‌آموز 10 و بالاتر از آن باشد و نمره کتبی امتحان نهایی آن کمتر از 7 باشد، در این صورت می‌تواند از تک‌ماده دوازدهم و تبصره استفاده کند.
  • اگر نمره سالانه بین 7 تا 10 باشد بدون در نظر گرفتن نمره امتحان نهایی آن باید از تک‌ماده دوازدهم و تبصره استفاده کند.
  • اگر نمره سالانه و نمره امتحان کتبی نهایی دانش‌آموز کمتر از 7 باشد، در این صورت مردود حساب می‌شود.
  • در امتحانات غیر نهایی نوبت دوم دانش‌آموزی قبول حساب می‌شود که نمره حدنصاب سالانه را گرفته باشد. این نمره برای دانش‌آموزان نظری 10 و برای دانش‌آموزان رشته‌های فنی حرفه‌ای 12 می‌باشد. به طوری که اگر آن‌ها نتوانند نمره قبولی را در امتحانات غیر نهایی دریافت کنند. باید با شرکت در امتحانات شهریور ماه نمره خوبی را بگیرند.

البته شما در صورت لزوم می‌توانید بعد از اعلام نتایج امتحانات نهایی به نمرات خود اعتراض کنید. این کار را زمانی انجام دهید که فکر می‌کنید نتایج امتحانات نهایی بهتری را دریافت می‌کردید. البته برای این کار بازه زمانی مشخصی وجود دارد. شما برای دریافت تاریخ اعتراض به نمرات نهایی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید

 

 

شرایط قبولی دانش آموزان پایه دوازدهم

برای مشاهده حذفیات امتحان نهایی روی لینک بزنید.

 

شرایط قبولی و فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ۱۴۰۳

تمام دانش‌آموزان دوره اول متوسطه برای قبول شدن باید دارای معدل کل و نمره امتحان کتبی خرداد ماه بالای 10 باشند. در صورتی که معدل کل دانش‌آموز در امتحانات خرداد ماه کمتر از 10 باشد، مردود حساب می‌شود. البته اگر دانش‌آموزی معدل بالا 7 بگیرد، اما در یک یا چند درس خود نمره قبولی کسب نکند، در این صورت تجدید حساب می‌شود. بنابراین باید در امتحانات شهریور ماه شرکت کند.

هم‌چنین برای قبولی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، آن‌ها باید برای هر کدام از دروس خود نمره سالانه بالا 30 بگیرند. اما اگر نمره سالانه آن‌ها کمتر از 30 و معدلشان بالا 12 باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود از تک ماده هشتم، نهم و هفتم استفاده کنند.

کال تو اکشن تماس

 

تاثیر تک ماده در معدل

دانش آموزانی که از تک ماده یا تبصره استفاده می کنند، نمره قبولی را در کارنامه نخواهند داشت. در واقع تک ماده یا تبصره برای قبولی دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد و نمره آن در کارنامه ثبت نمی شود. نمره ای که در کارنامه درج شده و محاسبه می شود، همان نمره مردودی است.

پس نمره پایین می تواند روی معدل تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل توصیه ما این است که دانش آموزان تمامی تلاش خود را به کار بگیرند تا نمره مورد نیاز را کسب نمایند.

 

 

چند درس را می توان تک ماده کرد؟

حال که از تک ماده و تفاوت آن با تبصره اطلاعات کاملی را بدست آوردید می توانید در مورد این موضوع که چند درس را می توان تک ماده کرد، مطالعه کنید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد آن مشخص نیست زیرا هرسال تغییر خواهد کرد.

با توجه به آخرین اطلاعات امکان استفاده از تک ماده برای دروس نظری وجود دارد.

به علاوه با توجه به آخرین قانون وضع شده، دانش آموزان پایه نهم و دانش آموزان پایه دوازدهم می توانند در 4 درس خود از قانون تک ماده استفاده نمایند. البته به این نکته توجه داشته باشید که تنها 2 مورد از این 4 مورد می تواند شامل امتحانان نهایی باشد و موارد بعدی باید از دروس غیر نهایی بوده باشد.

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی جزییات مربوط به تک ماده در امتحان نهایی بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید پاسخ تمامی سوالات خود را در این حوزه بگیرید. فراموش نکنید نمره تک واحد در کارنامه ثبت نشده و همان نمره مردودی شما برای معدل محاسبه خواهد شد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با تک ماده داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

4/5 - (10 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معمولاً تا چند روز مهلت اعتراض به نمرات امتحانی را داریم؟

معمولاً تنها سه روز پس از اعلام نتایج امتحانات نهایی می‌توانید در صورت لزوم اعتراض کنید. 

اگر دانش‌آموزی نتواند در پایان سال تحصیلی دروس نیمسال اول، دوم یا جبرانی نمره قبولی بگیرد چه کاری باید انجام دهد؟

او می‌تواند باقیمانده دروس خود را در سال تحصیلی بعدی در مراکز پیش‌دانشگاهی بزرگسالان انتخاب کند یا اینکه به صورت داوطلب آزاد؛ آن‌ها را بگذراند.

چه تفاوتی میان تک ماده و تبصره وجود دارد؟

استفاده از تک ماده برای تمامی دانش‌آموزان امتحانات نهایی و غیر نهایی در هر مقطع تحصیلی امکان‌پذیر است. 

نظرات

544 دیدگاه دربارهٔ «تک ماده در امتحان نهایی + {شرایط و تعداد مجاز} | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo m گفت:

    سلام اگه سه درس بیوفتی و هر سه درسو امتحان بدی بعد یکی رو قبول شم و دوتا رو قبول نشم اونا تبصره میخورن و اگه نمره یه درس 5باشه آیا با مستمر و امتحان نوبت اول تقسیم میشه یا نه

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      نمرات امتحانات نهایی شما به صورت خام ثبت میشود و برای معدل کل با نمرات مستمر و نوبت اول جمع خواهد شد

  2. Avatar photo میثم گفت:

    سلام من سه درس خرداد افتادم وهر سه درس رو دی ما امتحان دادم ولی من یک درس رو قبول شدم من میتونم اون دو درس رو تک ماده بزنم یکی رو 8/5گرفتم ویکی5

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      تک ماده برای دروسی است که نمره ان ها زیر 7 میباشد

  3. Avatar photo یاس گفت:

    سلام
    من دی ماه دوتا تبصره زده خواستم سه تا بزنم گفت دوتا شو بیشتر نمی تونی بزنی یکی از درسات بالای هفت باید باشه
    الان خواستم ببینم می تونم تبصره بزنم یا نه
    و اینکه چند بار میشه از تبصره استفاده کرد یعنی من واسه دی ماه تبصره زدم واسه خرداد ماه هم می تونم تبصره بزنم یا نه؟؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      در هر مقطع دو بار

      1. Avatar photo حسین گفت:

        سلام قانون جدید نیومده مگه که میگن میشه۴درس اصلی رو دانش آموزان متولد ۸۴ تک ماده بزنن؟

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت بخیر
          خیر برای تک ماده شدن باید نمرات شما زیر 7 باشد و دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی را میتوانید تک ماده کنید

  4. Avatar photo ناشناس گفت:

    سلام من تو امتحان دی ما از ۷تا درس ۴تا درسو قبول شدم و ۳تادرسو افتادم به همرا دوتادرسی که تک ماده کردم میشه ۵تا درس برای خرداد ۱۴۰۳ از ۵تادرس چند تارو میتونم تبصره یا تک ماده کنم ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما نهایت 2 تا درس در هر پایه 1 بار این امکان را دارید

  5. Avatar photo زهرا معینی گفت:

    سلام دی امتحان دادم بعد از ۵تا درس ۳تا امتحان دادم که دوتاش قبول شدم واون درس نمره ۵شدم اگه ۷بود می شد از تبصره استفاده کرد

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای یک درس بله میتونید

  6. Avatar photo tina گفت:

    سلام من دو درس فیزیک و ریاضی رو نوی مدرسه بزرگسالان ثبت نام کردم نمره مستمر هردو درسم20هست نمره برگه فیزیک4.5 و سالانه8.5 نمره برگه ریاضی5.25 و سالانه9 میتونم تک ماده کنم؟؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیز

  7. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام من ۱۴۰۰ از تک ماده استفاده کردم ، امسال دیکه نمیتونم استفاده کنم؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      می توانید استفاده کنید.

  8. Avatar photo مونا گفت:

    سلام من امتحان نهایی دی مستمر رو بیست دادن بهم و نمره سالانه ۹و نیم شدم
    و برگه هم پنج و هفتاد و پنج
    آیا میتونم تک ماده بزنم؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. برای تک ماده نمره ی کتبیتون باید بالای 7 باشد.

  9. Avatar photo Baran گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دی ماه ۴ تا امتحان رو بزرگسالان انتخواب کردم(فیزیک ریاضی عربی زبان)
    سالیانه هر ۴ تا بالا ۱۰ هست معدل هم بالا۱۲
    میخواستم ببینم اگه نمره برگه ۲ تا زیر ۷ بشم و ۲ تا بین ۷و ۱۰ با تبصره و تک ماده زدن قبول میشم یانه
    تاحالا هم تبصره نزدم

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر شنا میتوانید با توجه به این شرایط یک درس از نهایی و یک درس از نیم ترم تک ماده بفرمایید

    2. Avatar photo M گفت:

      سلام وقتتون بخیر هیچ راهی ندار سه درس امتحان نهایی را تک ماده کرد که بشه برا خرداد ترمیم معدل کرد

      1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

        سلام وقت به خیر
        از طریق آموزش و پرورش پیگیری نمایید.

  10. Avatar photo Nazi گفت:

    سلام من سه تا از درسامو شهریور امتحان دادم قبول نشدم الان تو امتحانای دی ماه از بین سه تا درسام یکیشو تک ماده زدم دوتای دیگه رو امتحان دادم میخواستم ببینم اگر یکی از درسایی که امتحان دادم نمرم کم بشه میتونم یکیشو تک ماده بزنم یا نه؟
    شهریور از تک ماده استفاده نکردم قبل از امتحانات دی فقط یکی از تک ماده هامو استفاده کردم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      از طریق آموزش و پرورش پیگیری نمایید.

  11. Avatar photo H گفت:

    سلام وقت بخیر
    من برای نهایی خرداد ۱۴۰۲ امتحان دادم و ۳ درس رو افتادم و یه درس دیگه ازیازدهم مونده بود
    (شهریور امتحان ندادم)
    رفتم مدرسه بزرگسال ثبت نام کردم و ۲ تا رو ک شامل فیزیک ۲ و فیزیک ۳ بود تک ماده زدم موند شیمی و ریاضی ک دی ماه امتحان دادم
    احساس میکنم ریاضی رو نمره قبولی نمیگیرم ولی نمره مستمری ۲۰ هست
    برای ترمیم معدل هم ک باید دیپلم داشته باشیم
    خواستم بدونم اگه ریاضیو قبول نشم میتونم تبصره بزنم یا با همین مستمری
    جمع بشه قبول میشم؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. اگر نمره ی کتبی برگه ی شما بالای 7 باشد و نمره ی سالانه بالای 10 میتونید تک ماده کنید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور