ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲۰۵
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

به طور کلی شرکت در کنکور خیلی دشوار تر از امتحان های نهایی می باشد. سختی کنکور به حدی جدی است که دانش آموزی با معدل 20 نمی تواند ضمانت کند که به تمامی سوالات کنکور 100 درصد پاسخ دهد. فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور به شما کمک خواهد کرد تا به درستی تراز خود را محاسبه کنید.

در واقع لازم است بدانید که هر متقاضی در کنکور یک نمره تراز شده دارد، از این رو نمی توان تضمین کرد که معدل 20 فرد، موفقیت 100 درصدی به داوطلب کنکور می دهد. از طرف دیگر باید به این نکته اشاره نمود که آموزش و پرورش، میانگین معدل امتحانات نهایی داوطلبان را در هر رشته گزارش نموده است. که در ادامه به شرح آن میپردازیم.

در صورتی که داوطلبی معدل بالای 14 داشته باشد، می تواند از نصف متقاضیان کنکور سراسری جلو بی افتد. باید به این نکته نیز اشاره نمود که اگر یک متقاضی به فکر افزایش معدل خودش می باشد و برنامه دارد دروس عمومی را بالای 50 درصد بزند، باید دروس تخصصی را نیز بالای 40 درصد بزند.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

برای آشنایی با فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور این بخش از مطلب را از دست ندهید. در ادامه این فرمول را برای شما شرح می دهیم:

نمره قبولی هر درس باید در تعداد واحد های آن ضرب شود. حال نمرات به دست آمده را جمع کنید و مجموع نمرات باید بر تعداد واحد های درسی تقسیم شوند به طور مثال:

  • دین و زندگی 1، 4 واحدی: 18.50
  • زبان فارسی 1، 2 واحدی: 17.75
  • عربی1، 2 واحدی: 16.25
  • فیزیک 1، 2 واحدی: 20
  • شیمی 1، 2 واحدی: 20

18.50 = 12 ÷ (2 ×20) + (2 × 20) + (2 × 16.25) + (2 × 17.75) + (4 × 18.50)

درباره فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور
معرفی فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

برای اطلاع از تاثیر 60 درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۳ کلیک کنید.

تاثیر معدل در کنکور چگونه است؟

تاثیر معدل در کنکور یا همان تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتیجه کنکور، به صورت مثبت اعلام شده است. تاثیر معدل در کنکور در حدود 40 درصد رسیده است که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش پیدا کرده است. این 40 درصد تاثیر معدل بر روی تراز داوطلب می باشد.

در واقع تراز یعنی تبدیل نمرات متقاضی در امتحانات نهایی و رتبه ای که شخص در کنکور به دست آورده است. توجه داشته باشید که شخصی که در نظام جدید تحصیل کرده و امتحانات پایه دوازدهم خود را به صورت نهایی داده است، معدل پایه دهم و یازدهم او در تراز کنکور وی هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

با در نظر گرفتن بخشنامه جدید ۱۴۰۳ و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر معدل و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور برای تمامی رشته های اصلی به صورت یکسان و مثبت می باشد. در واقع مهم ترین مورد در نظام های آموزشی جدید آموزش  6 – 3 – 3 و نظام قدیم که پیش از شروع آن اعمال می شد، می باشند. البته لازم به ذکر است که تاثیر معدل از نظر فارغ التحصیلی و رشته تحصیلی نیز تفاوت هایی را شامل می شود که به طور کامل تمامی آن ها را برای شما شرح می دهیم.

اطلاعیه

داوطلبانی که معدل پایینی کسب کرده اند و نگران تاثیر معدل پایین در کنکور خود می باشند، باید در تلاش باشند تا با افزایش درصد های خود در این آزمون این کاستی را جبران کنند.

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام قدیم

داوطلبان کنکوری که مدرک تحصیلی خود را پیش از نظام آموزشی جدید دریافت نموده اند، در دسته داوطلبان نظام قدیم قرار می گیرند. بر اساس موارد اعلام شده از سوی نهاد مربوطه، میزان تاثیر معدل در کنکور و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور، برای این دسته از افراد 40 درصد‌ و به صورت تاثیر مثبت می باشد. به همین خاطر داوطلبین نظام قدیمی که امتحانات مربوط به تعدادی از درس های آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، در صورت داشتن معدل بالا در این امتحانات می توانند از تاثیر مثبت 40 درصدی بهره مند شوند.

این موضوع برای تمامی داوطلبان فارغ التحصیل شده در رشته های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی صدق می کند.

برای اطلاع از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد کلیک کنید.

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید

دسته بعدی از داوطلبان شرکت کننده در کنکور امسال فارغ التحصیلان نظام آموزشی جدید می باشند. در واقع این گروه اکثریت شرکت کنندگان در این آزمون به شمار می آیند. نحوه تاثیر معدل در کنکور و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور برای این دسته از افراد نیز شبیه به نظام آموزشی قدیم می باشد و به صورت تاثیر مثبت اعمال خواهد شد.

از این رو داوطلبانی که معدل پایینی کسب کرده اند و نگران تاثیر معدل پایین در کنکور خود می باشند، باید در تلاش باشند تا با افزایش درصد های خود در این آزمون این کاستی را جبران کنند. و یا با ترمیم معدل تلاش به جبران کاستی آن کنند.

البته همان طور که به دفعات گفته شد، معدل برای این افراد تاثیر منفی ندارد اما با توجه به این که تاثیر مثبت معدل سایر رقیبان و شرکت کنندگان کنکور موجب افزایش امتیاز کلی آن ها می شود، شرایط برای افرادی که معدل پایینی را کسب کرده اند، کمی دشوار تر خواهد بود.

میزان تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان و شرکت کنندگان نظام آموزشی جدید نیز مانند نظام قدیم معادل 40 درصد می باشد. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، تاثیر گذاری این معدل نیز به صورت مثبت در نتایج نهایی کنکور اعمال خواهد شد. توجه داشته باشید که منظور از معدل در این جا معدل نمره های امتحانات پایه دوازدهم و یا سوم متوسطه این افراد می باشد که به صورت نهایی کشوری برگزار می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نتایج ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری وارد شوید.

آشنایی با فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور
نکاتی در مورد فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور

خیلی از شرکت کنندگان می خواهند از فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور اطلاعات کافی را به دست بیاورند و تاثیر مثبت معدل را بررسی نمایند. به طور مثال برای بسیاری از افراد سوال شده است که آیا معدل کتبی بر روی تراز نهایی اثر گذار هست یا این که نمره هر درس به صورت مجزا و جداگانه بر روی تراز همان درس تاثیر می گذارد. در این مورد باید بگوییم که یک سری نکات خاص در نظر گرفته شده است و در نهایت تاثیر معدل در کنکور بر اساس فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور انجام می گیرد.

حال با مثالی به طور کامل برای شما فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور را شرح می دهیم. تصور کنید که شما دانش آموز رشته تجربی هستید و در آزمون نهایی مربوط به درس ریاضی خود نمره 19.5 را به دست آورده اید. حال در کنکور شرکت می کنید و با پاسخ دادن به سوالات ریاضی این آزمون تراز 8000 را کسب می نمایید. نحوه تاثیر معدل در کنکور به این صورت است که ابتدا نمره درس شما را هم به صورت ترازی محاسبه می کنند. تصور کنید که نمره شما در درس ریاضی مطابق با تراز 9000 باشد. از آن جایی که تراز نمره شما بیش از تراز کسب شده در آزمون باشد، این جا تاثیر مثبت را مشاهده خواهید کرد:

8400 = 4800 + 3600 = (60% × 8000) + (40% × 9000) = تراز نهایی

همان طور که متوجه شدید، تاثیر معدل باعث شد تا تراز درس ریاضی شما در کنکور از 8000 به 8400 افزایش پیدا کند. فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور نیز برای تمامی درس ها و سایر رشته های تحصیلی به همین شکل اعمال خواهد شد.

به طور کلی معدل پایین در کنکور تاثیر خاصی برای داوطلبان نخواهد داشت و تنها معدل بالا می تواند برای این دسته از افراد مثمر ثمر واقع شود.

برای اطلاع از اعلام نتایج کنکور ارشد ۱۴۰۳ کلیک کنید.

جدول تاثیر معدل در کنکور

یکی دیگر از مواردی که در این زمینه از اهمیت چشم گیری برخوردار می باشد، نحوه تاثیر معدل در کنکور برای زیر گروه های مختلف است. همان طور که می دانید، هر رشته خود از چندین زیر گروه تشکیل شده است که هر زیر گروه آن برای قبولی در یک سری رشته های دانشگاهی حائر اهمیت تر می باشد. به همین دلیل، در کنار تمامی موارد گفته شده تا به این جای مطلب که نقش نهایی تاثیر معدل در کنکور را تعیین می کنند، این مورد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که معدل تاثیر مختلفی در زیر گروه های متفاوت می گذارد. به طور مثال این امکان وجود دارد که تاثیر معدل برای کنکور در زیر گروه های 4 و 5 کنکور تجربی همان 40 درصد باشد، اما برای زیر گروه های یک و دو این رشته برابر 23 و 27 درصد باشد. در ادامه جدول تاثیر معدل را برای زیر گروه های مختلف درج کرده ایم:

معرفی فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور
جدول حداقل معدل و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

اطلاعیه

به طور کلی معدل پایین در کنکور تاثیر خاصی برای داوطلبان نخواهد داشت و تنها معدل بالا می تواند برای این دسته از افراد مثمر ثمر واقع شود.

حداقل معدل برای تاثیر در کنکور

بر اساس اخبار به دست رسیده از سوی سازمان سنجش و سایر نهاد های مربوطه، مسئله ای به عنوان حداقل میزان تاثیر معدل در کنکور نیامده است. در واقع رقمی مشخص نشده است که بگوید پایین تر از این معدل دیگر تاثیر مثبت نخواهد داشت. چرا که همان طور در بخش های پیش برای شما شرح دادیم، تاثیر مثبت به این شکل است که نمره هر درس فرد با تراز همان فرد که از طریق پاسخ دادن به سوالات کنکور به دست آمده است، مورد سنجش قرار می گیرد.

در صورتی که تراز نمره به دست آمده، بیش تر از تراز آزمون در آن درس باشد، تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت. از این نمی توان حداقلی برای آن مشخص کرد. اما در جدول زیر حداقل معدل تقریبی که می تواند تاثیری مثبت را اعمال کند و به سود داوطلب تمام شود را در جدول زیر درج کرده ایم.

این جدول، آمار منتشره شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در مورد معدل داوطلبان شرکت در کنکور را نشان می دهد. با در نظر گرفتن این جدول و میانگین هایی که برای هر داوطلب در رشته های ریاضی، تجربی و انسانی درج شده است، می توان گفت که هر داوطلب باید معدل 14 به بالا را کسب کند تا مشمول تاثیر مثبت در کنکور بشود.

معدل داوطلبان شرکت در کنکور
رشته تحصیلی میانگین معدل هر داوطلب
علوم تجربی 11.50 تا 13.50
علوم ریاضی 12.50 تا 14.50
علوم انسانی 8.50 تا 11.50

بررسی فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

آشنایی با فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

خلاصه مطلب

هر ساله تاثیر معدل در کنکور وجود داشته و از فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور استفاده می شده است. بر اساس اطلاعیه های شورای عالی انقلاب فرهنگی، میزان تاثیر معدل در کنکور برابر با 40 درصد خواهد بود. از این رو این میزان مجدد نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است و هر داوطلب باید بیش تر به امتحانات نهایی خود توجه کند.

البته از آن جایی که با استفاده از فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور، تاثیر مثبت رخ می دهد، لازم است بدانید ر داوطلب که موفق به کسب معدل مناسب و حداقلی نشده است، باید بتواند درصد مطلوبی از سوالات را در کنکور پاسخ دهد.

برای دانلود پی دی اف این مطلب کلیک کنید.

3.4/5 - (27 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

حداقل معدل دیپلم برای رشته های اصلی چقدر است؟

معدل رشته ریاضی حدود 12.5 تا 14.5، معدل رشته تجربی حدودا 11.5 تا 13.5، معدل رشته انسانی 8.5 تا 11.5

آیا معدل پایین باشد، تاثیر منفی بر روی فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور می گذارد؟

خیر، فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور، در هر صورت تاثیر مثبت می گذارد.

آیا درصد اعلام شده در زیر گروه های مختلف متفاوت است؟

بله. در مطلب جدول آن را برای شما درج کرده ایم.

نظرات

205 دیدگاه دربارهٔ «فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور»

  1. Avatar photo امیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر.این تراز دهی معدل چجوریه ک دیپلم سال پیش نسبت به دیپلم امسال بی ارزش شده؟ممنون میشم شیوه شو توضیح بدین

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      با شماره 9099075307 تماس بگیرید مشاورین راهنماییتان میکنند.

      1. Avatar photo باران محمدی گفت:

        سلام من معدل دیپلم ۱۷/۹۳ هستش و کتبی نهایی ۱۸/۵ میخواستم بدونم چند درصد تاثیر معدل در کنکور میکیرم

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت به خیر
          قابل محاسبه نمی باشد از طریق سازمان سنجش تراز بندی میشود.

  2. Avatar photo S گفت:

    سلام
    برای کنکور ۱۴۰۴ که ۶۰ درصد معدل تاثیر داره اگر معدل یازدهم و دوازدهم ۱۹ و نیم باشه ، امکان قبولی در رشته پزشکی وجود داره؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      تاثیر معدل 50 در صد میباشد و معدل تنها کافی نیست رتبه و تراز شما خیلی مهم است

      1. Avatar photo Kymya گفت:

        سلام وقتتون بخیر ببخشید معدل ۱۴انسانی چند درصد در کنکور تاثیر میزاره؟

        1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

          سلام وقت بخیر
          تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم .

  3. Avatar photo آآآآ گفت:

    سلام برای کنکور ۱۴۰۳ تاثیر معدل ۵۰ درصد قطعی؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      هنوز تصویب نشده ولی به احتمال زیاد بله

  4. Avatar photo محمد رضا گفت:

    سلام ببخشید تراز ۶۰۰۰ هزار برای معدل خام سوابق تحصیلی چه نمره ای می‌باشد !؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سوالتون رو واضح بیان کنید.

  5. Avatar photo احمد گفت:

    سلام من تراز اعلام شده از طرف آموزش و پرورش ۳۴۰۰ هستش ولی خوب هنوز ۴ تا درس من برای امتحانات شهریور باقی مونده و نمره ای ثبت نشده
    الان چه اتفاقی میفته ؟ یعنی ای ۴ تا درس هیچ تاثیری نداشته ؟!

    1. Avatar photo مشاور عیسائی گفت:

      سلام وقت بخیر . فقط نمرات خرداد ماه در شرط معدل کنکور محاسبه میشود

  6. Avatar photo Arezoo گفت:

    سلام وقت بخیر با نمره کل کنکور تجربی 7500 و نمره کل سوابق تحصیلی 9600 منطقه دو میشه دندون پزشکی آورد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      قبولی به ظرفیت پذیرش،سهمیه،دانشگاه و … بستگی دارد.با توجه به رشته با این تراز شانس متوسطی دارید.

  7. Avatar photo Zs گفت:

    سلام با تراز سوابق ۸۸۶۵ و تراز کنکور ۷۱۵۸ شانس قبولی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران دارم ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      به سهمیه،مجموعه امتحانی،رشته،دانشگاه و … بستگی دارد.
      برای بررسی شرایط و دریافت مشاوره با شماره 9099075307 داخلی 107 تماس بگیرید.

  8. Avatar photo a گفت:

    سلام من دینی پیش دانشگاهی رو 17 شدم و دینی سوم رو 19.75 چطوری میتونم نمره دینی رو حساب کنم ؟
    برای ادبیات هم همین مشکلو دارم.. زبان فارسی 18 ادبیات 20 ادبیات فارسی پیش دانشگاهی 16

    1. Avatar photo مشاور سیدی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      نرم افزار محاسبه تراز معدل به صورت مستقیم در اختیار عموم قرار نگرفته است و قابل محاسبه نیست

  9. Avatar photo ملکی گفت:

    سلام با معدل ۱۵.۲۵ و درصد های بالای ۷۰ آیا شانس قبولی فرهنگیان را دارم

    1. Avatar photo مشاور جوادی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      بله شما شانس پذیرش دارید

  10. Avatar photo علی گفت:

    سلام وقت بخیر. با مدل 16 و درصد میانگن دروس 45٪ در کنکور 1403 رشته انسانی منطقه 3 رتبه در سهمیه تقریبا بین چه عددی میشه؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای استعلام رتبه با مشاوران ما در ارتباط باشید

  11. Avatar photo پارسا افشار گفت:

    سلام وقتتون بخیر خواستم بپرسم با معدل 17.03 و با درصد بین 45 تا 55 تو کنکور زبان دبیری انگلیسی قبول میشم یا حداقل تراز 7000 میارم؟

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      وقت بخیر برای بررسی دقیق تر وضعیت تون با مشاورین مجموعه تماس بگیرید

  12. Avatar photo ..... s گفت:

    سلام.
    به نظرتون با معدل ۱۹ .و درصدهای کنکور (فیزیک۷۰..) شیمی(۱۸درصد) ریاضی(۵۰) زیست (۶۰) شانس قبولی در رشته فیزیوتراپی هست؟

    1. Avatar photo مشاور جوادی گفت:

      سلام وقت بخیر
      امکان قبولی وجود دارد.

  13. Avatar photo M گفت:

    سلام من معدلم ۱۸ است ایا ۴۰ درصد کنکور رو میارم

    1. Avatar photo مشاور اقازاده گفت:

      وقت بخیر
      برای دریافت سوابق تحصیلی 40 درصد نیازهشما معدل کاملی داشته باشید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    کد سوابق تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی کشور به نشانی my.medu.ir در دسترس کاربران است. در سال های گذشته داوطلبان باید جهت مشاهده کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir یا سایت sahat.medu.ir مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر داوطلبان...
  • ثبت نام مجدد کنکور سراسری

    ثبت نام مجدد کنکور ۱۴۰۳ + جاماندگان sanjesh.org

    ثبت نام مجدد کنکور سراسری آغاز شد. جاماندگان کنکور که در بازه زمانی اولیه اختصاص داده شده برای ثبت نام کنکور به هر دلیلی موفق به نام‌نویسی نشده‌اند، می‌توانند در مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به تکمیل فرم...
  • ثبت نام کنکور سراسری

    ثبت نام کنکور سراسری 1403 آغاز شد + ورود سایت اصلی sanjesh.org

    ثبت نام کنکور سراسری 1403 طبق اعلامیه جدید سازمان سنجش برای نوبت دوم از 7 فرودین 1403 آغاز و تا 12 فروردین ادامه خواهد داشت. داوطلبین باید در زمان مقرر وارد سایت ثبت نام کنکور سراسری سازمان سنجش به نشانی...
تماس با مشاور