ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

شرایط ثبت نام آزمون وکالت + بخشنامه جدید 1403 سن مجاز| ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۴۷
  • تاریخ بروزرسانی: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
شرایط ثبت نام آزمون وکالت
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

طبق اطلاعیه جدید، متقاضیان ثبت نام در آزمون وکالت که شرایط مندرج در دفترچه را دارا هستند، در زمان ۲۰ دی الی ۲۶ دی ماه می توانند در این آزمون ثبت نام کنند. شرکت در آزمون کانون وکالت دادگستری مشروط به داشتن شرایط تعیین شده از سمت مرجع برگزاری این آزمون می‌باشد. داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون وکالت را دارند، باید از شرایط ثبت نام آزمون وکالت آگاهی یابند و بعد از آن چنانچه شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است تنها افرادی که مدرک کارشناسی آن‌ها حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح باشد، می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. در ادامه شرایط ثبت نام آزمون وکالت و همچنین بخشنامه جدید سن مجاز شرکت در آزمون را بررسی خواهیم کرد.

معرفی کانون وکلا دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه

کانون وکلا دادگستری یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین سازمان‌های مردم نهاد کشور است. این سازمان در سال 1331 به عنوان یک نهاد مستقل شناخته شده است. البته اولین بار در سال 1300 مجمع وکلا رسمی تشکیل شد و با صبر و تلاش وکلا در سال 1333 لایحه استقلال کانون وکلا تصویب شد.

هم اکنون، در ایران 25 کانون مستقل وکلا وجود دارد که کانون وکلا مرکزی در تهران واقع است و سایر کانون‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، قزوین، بوشهر، کردستان، مازندران، خراسان، اصفهان، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و …قرار دارند.

این کانون‌ها اتحادیه‌ای تحت عنوان، اتحادیه سراسری کانون ‌های وکلا دادگستری ایران دارند که در اصطلاح به عنوان “اسکودا” شناخته می‌شود. هزاران وکیل و کارآموز وکالت در کانون‌های مختلف دادگستری سراسر کشور ایران به صورت مجزا و حرفه‍ای فعالیت می کنند.

برای آشنایی با نحوه ثبت نام آزمون وکالت روی لینک کلیک کنید.

شرایط ثبت نام آزمون وکالت دادگستری

رشته حقوق از دیرباز یکی از زمینه‌های تحصیلی مورد علاقه بسیاری از داوطلبان کنکور بوده و اکثر افراد سودای قبولی در آزمون وکالت را در سر دارند. گفتنی است که تعداد علاقه مندان برای تحصیل در این رشته هر سال رو به افزایش است. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در حوزه‌های مختلف می‌توانند فعالیت نمایند از جمله فعالیت در امور پژوهشی یا مشاوره‌ای.

اما محبوب‌ترین حوزه فعالیت فارغ التحصیلان این رشته وکالت است. متقاضیان برای کسب پروانه و مجوز برای فعالیت در حوزه وکالت باید در آزمون پذیرفته شوند که سازمان سنجش و آموزش کشور متصدی ثبت نام و برگزاری این آزمون می‌باشد.

شرایط ثبت نام آزمون وکالت دادگستری

اگر علاقه مند به شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری می‌باشید، بهتر است قبل از اقدام برای ثبت نام از شرایط ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۳  اطلاعات کافی کسب نمایید و مطمئن شوید که واجد تمام شرایط برای ثبت نام در آزمون هستید. این شرایط هر سال در اعلامیه یا دفترچه ثبت نام درج می‌شود. در ادامه جزییات شرایط ثبت نام آزمون وکالت را شرح خواهیم داد.

ثبت نام در آزمون‌های مختلف شرایط و پیش نیازهایی دارد و آزمون وکالت هم از این قاعده مجزا نیست. توجه داشته باشید که فقط افرادی که مدرک لیسانس آن‌ها حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح باشد، می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند.

این امر به این معنا است که داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در هر یک از گرایش‌های حقوق بدون آنکه تحصیلات کارشناسی شما در رشته‌ای به غیر از حقوق باشد، مورد قبول نیست و تنها داشتن مدرک مقطع کارشناسی ملاک ثبت نام و شرکت در آزمون است.

برای مشاهده اعلام نتایج آزمون وکالت روی لینک کلیک کنید.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون وکالت

افراد واجد شرایط که قصد شرکت در آزمون وکالت را دارند، باید ابتدا از شرایط عمومی آن آگاه شوند و سپس با توجه به موارد ذکر شده در قانون برای نام نویسی اقدام کنند. لازم به ذکر است در صورتی که فرد هر یک از شرایط زیر را نداشته باشد، در صورتی که حتی قبول شود، امکان دریافت پروانه وکالت برای وی وجود ندارد. بنابراین با دقت به موارد گفته شده دقت کرده و با تمرکز حواس آن‌ها را مرور نمایید:

شرایط عمومی ثبت نام آزمون وکالت

1. تابعیت جمهوری اسلام ایران

2. اعتقاد به ولایت فقیه

3. اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان آسمانی

4. اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران

5. عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی

6. عدم سوء پیشینه کیفری

7. عدم وابستگی به احزاب و گروهک های تروریستی

8. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان

9. داشتن گواهی تاییدیه سلامت جسمی و روانی

برای اطلاع از نحوه ثبت نام آزمون وکالت بر روی لینک کلیک کنید.

بنر کال تو اکشن

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون وکالت

هر یک از کانون‌های وکالت و قوه قضاییه علاوه بر داشتن شرایط عمومی که بین ‎ آن‌ها مشترک است، دارای شرایط اختصاصی هستند تا افرادی را به عنوان کارآموز جذب کنند که مطابق با شرایط و قوانین تنظیم شده در کانون باشد. بنابراین پیش از نام نویسی از شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون وکالت، اطلاعاتی کافی و جامع به دست آورید:

1. داشتن حداقل 24 سال سن در زمان ارائه پروانه وکالت

2. داشتن حداکثر 50 سال سن در زمان ارائه پروانه وکالت

3. داشتن مدرک حداقل کارشناسی در رشته های حقوق و فقه و حقوق اسلامی مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری

4. داشتن حداقل مدرک سطح سه حوزه در رشته هایی که معادل حقوق و فقه و حقوق اسلامی می باشند. به شرط تایید وزارت علوم

5. داوطلبانی که دارای مدرک بالاتر از کارشناسی در رشته حقوق و یا فقه و حقوق بشند ام مدرک کارشناسی آن ها این دو رشته نباشد نمی توانند در آزمون وکالت دادگستری شرکت کنند.

6. داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته باشند در صورتی می توانند در این آزمون شرکت کنند که مدرک کاردانی آن ها نیز رشته حقوق یا زیر شاخه های آن باشد.

7. متقاضیان نباید شاغل در ارگان های دولتی و کشوری باشند. همچنین متقاضی نباید به ارگان خاصی تعهد خدمت داشته باشد.

شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه

شرکت در آزمون وکالت کانون وکلای قوه قضائیه ۱۴۰۳ نیز نیاز به داشتن یک سری شرایط خاص دارد که این شرایط تا حدودی با شرایط کانون وکلای دادگستری متفاوت است و بعضی از شرایط هم با آزمون دادگستری همپوشانی دارد. شرایط شرکت و قبولی در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه سال ۱۴۰۳ شامل موارد زیر است:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • نداشتن سوء شهرت
  • مشغول به کار در هیچ کدوم از سازمان ها، نهادهای انقلابی، وزارتخانه ها، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی، ادارات و شرکت های دولتی نباشن.
  • متقاضیا باید در زمان ثبت نام آزمون وکالت دارای حداقل 22 و حداکثر 63 سال سن باشن.
  • مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی که به تایید مرجع صالح رسیده باشه. البته کسایی که در حال تحصیل هستن هم می توانند در آزمون ثبت نام کنن ولی مشروط بر این که مدرک تحصیلی خودشون رو قبل از شروع دوره کارآموزی آزمون وکالت تحویل بدن.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی
  • نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی
  • ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم
  • تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

البته مرکز وکلا قوه قضائیه در آزمون سال گذشته شرایط ویژه ای برای کسانی که در حال سپری کردن خدمت سربازی هستند یا در مهلت قانونی اعزام به خدمت بعد از دوران تحصیل باشند در نظر گرفت و این افراد نیز می توانند ثبت نام آزمون وکالت رو انجام دهند.

اطلاعیه

زمان ثبت نام آزمون وکالت دادگستری سال ۱۴۰۳ از 26 اردیبهشت آغاز شده و تا 4 خرداد ادامه دارد. مهلت ثبت نام آزمون وکالت دادگستری ۱۴۰۳ تا 15 خرداد تمدید شده است.

شرایط سنی ثبت نام آزمون وکالت

به غیر از موارد ذکر شده و شرایط عمومی و اختصاصی که در هر آزمون چه آزمون وکالت در کانون وکلا دادگستری و چه آزمون در کانون قوه قضاییه، مورد مهم دیگری به عنوان یکی از شروط اصلی و مهم وجود دارد که تصمیم گرفتیم به آن در یک بخش مجزا بپردازیم.

شرایط سنی از آن دسته موردهایی است که همیشه درباره آن سوال می‌شود. افراد زیادی در حین آزمون وکالت و یا آزمومن قوه قضاییه به یاد این پرسش می‌افتند و به دنبال جواب آن می‌گردند. و یا عده‌ای از دانشجویان پیش از ثبت نام، قصد بررسی تمامی شرایط و ضوابط در آزمون را دارند که بعدها دچار مشکلات غیر قابل حل نشوند. یکی از همین سوالات، شرط سنی ثبت نام آزمون وکالت است.

شرایط سنی ثبت نام آزمون وکالت

کانون وکلا دادگستری و قوه قضاییه در این امر سختگیر بوده و رنج سنی مشخصی را برای کسب مجوز و پروانه وکالت در نظر گرفته است. به همین دلیل در ادامه این بخش قصد داریم به حداقل و حداکثر سن مجاز برای شرکت در آزمون و دریافت پروانه وکالت بپردازیم.

کانون وکلا دادگستری تهران از حداقل 24 سال تا حداکثر 40 سال
قوه قضاییه از حداقل 24 سال تا حداکثر 65 سال
شعبه‌های دیگر کانون وکلا دادگستری از حداقل 24 سال تا حداکثر 50 سال

جهت اطلاع از شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون بر روی لینک کلیک کنید.

 امتیازات قانونی شرایط ثبت نام آزمون وکالت

از لحاظ قانونی داوطلبانی که واجد هر کدام از شرایط زیر باشند، می توانند متقاضی استفاده از سهمیه شوند. همانطور که اطلاع دارید، ظرفیت هایی که برای داوطلبان واجد شرایط استفاده از سهمیه در نظر گرفته می شود، از ظرفیتی که برای سایر داوطلبان در نظر می گیرند مجزا است و هرکدام شرایط خاص خود را دارند. سهمیه ها و امتیازات قانونی آزمون وکالت ۱۴۰۳ به قرار زیر است:

  • همسر و فرزندان شهدا
  • جانبازان با حداقل ده درصد جانبازی و بالاتر
  • رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و بالاتر
  • همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر
  • آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و بالاتر
  • همسر و فرزندان آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و بالاتر
  • فرزندان رزمندگانی که حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند.

کال تو اکشن راهنمای تلفنی

مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت

تا اینجا در مورد شرایط و نحوه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری صحبت کردیم، در ادامه به بررسی مباحث و دروس امتحانی و ضرایب آزمون وکالت به طور جداگانه خواهیم پرداخت. در جدول زیر مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت قوه قضاییه 1403 ارائه شده است.

مطابق با اطلاعیه‌های کانون‌های وکلای دادگستری و دفترچه ثبت نام آزمون وکالت، کانون وکلا و مباحث و دروس امتحانی آزمون وکلای دادگستری سال گذشته، می‌توان پیش بینی کرد. در مقاله منابع آزمون وکالت علاوه بر آشنایی با کتاب‌های مفید آموزشی و نمونه سوالات کتاب‌های تستی، می‌توانید با بودجه بندی دقیق دروس و سرفصل‌های این آزمون آشنا شوید.

اطلاعیه

گفتنی است که آزمون وکالت ۱۴۰۳ تنها توسط کانون وکلا دادگستری برگزار نمی شود. یک آزمون وکالت دیگر هم هر ساله از طرف مرکز وکلا قوه قضاییه برگزار می شود و جزییات زمان بندی آن از طریق سایت سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان می رسد.

مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت قوه قضاییه ۱۴۰۳

قوه قضاییه مشابه کانون‌های وکلای دادگستری، با انتشار اطلاعیه رسمی آزمون مشاوران حقوقی و با در نظر گرفتن مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت قوه قضاییه، مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۳ را اعلام می‌کند. از آنجا که هنوز مواد امتحانی آزمون وکالت ۱۴۰۳ منتشر نشده، در جدول زیر ضرایب دروس سال گذشته این آزمون ارائه شده است.

دروس ضرایب تعداد سوال
حقوق مدنی و امور حسبی 2 20
آیین دادرسی مدنی 2 20
حقوق تجارت 2 20
حقوق جزا عمومی و اختصاصی 2 20
آیین دادرسی کیفری 2 20
متون فقه 2 10
حقوق ثبت 1 10

 اطلاعیه

ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه ۱۴۰۳ از 20 تا 26 فروردین بوده و دفترچه ثبت نام این آزمون در این زمان منتشر خواهد شد. بنابراین وضعیت قطعی دروس امتحانی آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه ۱۴۰۳ و مباحثی که در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه مورد سنجش قرار می گیرند، در این دفترچه مشخص می شوند.

بر اساس جداول بالا مشاهده می‌کنید که در مورد بعضی از درس‌ها و تعداد سوالات آزمون وکالت هر درس، تفاوت وجود دارد. تعداد کل سوالات آزمون وکالت کانون وکلا 120 سوال و مدت آزمون 135 دقیقه است و تعداد کل سوالات آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه، 120 سوال و مدت آزمون 140 دقیقه می‌باشد.

در صورت انتشار اطلاعیه رسمی ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و آزمون وکالت قوه قضاییه، مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۳ و آزمون وکالت قوه قضاییه ۱۴۰۳ اعلام گردیده و مقاله به روز رسانی خواهد شد.

از مهم ترین تفاوت‌های آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری و آزمون مرکز وکلا قوه قضائیه، نحوه برگزاری دوره کارآموزی این مراکز است. داوطلبان پذیرفته شده در هر کدام از این آزمون‌ها باید توجه داشته باشند که معمولا شیوه برگزاری دوره کارآموزی این دو با یکدیگر تفاوت دارد.

برای اطلاع از چگونگی برگزاری آزمون وکالت آنلاین بر روی لینک کلیک کنید.

ظرفیت پذیرش متقاضیان در آزمون وکالت

قبل از ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۳ در سایت، ضروری است که متقاضیان ظرفیت پذیرش کارآموز در هر استان را مورد بررسی قرار دهند. زیرا همانطور که در متن بالا ذکر شد، امکان تغییر کانون پس از انتخاب آن وجود ندارد. ظرفیت پذیرش کارآموزان آزاد و ایثارگران آزمون وکالت برای سال 99 شامل موارد مذکور در جدول زیر بوده است که در صورت تغییر برای سال جاری، بروزرسانی می‌گردد.

ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت در هر استان
نام کانون ظرفیت پذیرش آزاد ظرفیت پذیرش ایثارگران جمع کل
1 – مرکز شامل استانهای تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان 1260 540 1800
2 – آذربایجان شرقی 70 30 100
3 – فارس و کهگیلویه و بویراحمد 88 38 126
4 – اصفهان 133 57 190
5 – آذربایجان غربی 63 27 90
6 – مازندران 74 32 106
7 – خراسان رضوی، شمالی و جنوبی 112 48 160
8 – گیلان 63 27 90
9 – قزوین 70 30 100
10 – خوزستان 91 39 130
11 – کرمانشاه 70 30 100
12 – همدان 35 15 50
13 – قم 18 8 26
14 – کردستان 35 15 50
15 – گلستان 35 15 50
16 – اردبیل 28 12 40
17 – مرکزی (اراک) 35 15 50
18 – بوشهر 49 21 70
19 – زنجان 55 23 78
20 – لرستان 35 15 50
21 – کرمان 70 30 100
22 – البرز 73 31 104
23 – چهارمحال و بختیاری 14 6 20
24 – یزد 77 33 110
25 – ایلام 39 16 55

افراد واجد شرایطی که در موعد مقرر جهت شرکت در این آزمون اعلام علاقه مندی نموده اند، می‌توانند با مطالعه مفید و دقیق منابع آزمون وکالت ۱۴۰۳ خود را برای کسب نتیجه مطلوب در این رقابت آماده سازند.

کارآموزی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری

لازم است پذیرفته شدگان آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۳ بدانند که پس از طی مراحل اداری و تحویل مدارک و معرفی وکیل سرپرست، باید 18 ماه کارآموزی را بگذرانند. پذیرفته شدگان در طول مدت کارآموزی می‌توانند پرونده‌های حقوقی مختلفی را با شرایطی متفاوت دریافت نمایند و از این طریق کسب درآمد کنند.

پس از اتمام دوره کارآموزی، آزمونی تحت عنوان اختبار به صورت شفاهی از آن‌ها گرفته می‌شود که دریافت پروانه وکالت منوط به قبولی در این آزمون است و چنانچه کارآموزی موفق به قبولی در آزمون اختبار نشود، برای 3 نوبت از او آزمون گرفته می‌شود و در صورت عدم قبولی در اختبار سوم پذیرش آن‌ها باطل می‌گردد.

وظایف کارآموزان کانون وکلا دادگستری

داوطلبانی که در آزمون وکلا شرکت کرده و پذیرفته شدند، باید به مدت 18 ماه برای کارآموزی خودشان را آماده کنند. هر کاری سختی‌های خودش را دارد. دوره کارآموزی بیشتر جنبه با تجربه کردن فرد و افزایش مهارت وی در برخورد با موکلین، متهمین و مجرمین را دارد. ساعت کاری زیاد و دستمزد کم گاهی باعث اذیت و خستگی فرد می‌شود، اما به هر حال داوطلب بایستی وظابفی را در دوره کارآموزی به عهده بگیرد که این وظایف عبارت است از:

حضور در سخنرانی‌ها
شرکت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری حداقل چهار مرتبه در ماه
تهیه گزارش از چند پرونده
کار کردن نزد یکی از وکلا با سابقه دادگستری
فعالیت در کانون اعم از دادگاه یا دادسرا یا شعبه معاضدت قضایی یا راهنمایی یا سایر کارهای اداری و دفتری
انجام امور معاضدت قضایی محول شده توسط شعبه معاضدت قضایی یا ریاست کانون

سایت شرایط ثبت نام آزمون وکالت

ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری در گذشته به صورت همزمان و در قالب یک آزمون تحت عنوان آزمون وکالت برگزار می‌شد. در حال حاضر با توجه به افزایش پرونده‌های قضایی در کشور و همچنین گسترش تعداد دفاتر قضایی و دادگستری، ظرفیت آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری نیز افزایش پیدا کرده است. با توجه به افزایش ظرفیت آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری این دو آزمون نیز از یکدیگر تفکیک شده‌اند.

مراحل ثبت نام آزمون وکالت دادگستری معمولا از طریق سامانه سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام خواهد شد. در برخی از سال‌ها ثبت نام ممکن است از طریق سامانه اختبار انجام شود. در طول 5 سال گذشته معمولا ثبت نام تنها از طریق سامانه سازمان سنجش صورت گرفته است.

برای آشنایی با جزوه آزمون وکالت بر روی لینک کلیک کنید.

زمان ثبت نام آزمون وکالت

همانطور که می‌دانید آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه در طی چند سال گذشته به صورت جدا از هم برگزار شده است. زمان ثبت نام و برگزاری آزمون وکالت دادگستری و قوه قضاییه معمولا با هم متفاوت می‌باشد. داوطلبان برای ثبت نام در آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری باید به سامانه سازمان سنجش مراجعه نمایند. ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری معمولا هر ساله به صورت منظم برگزار خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون وکالت 

اما متاسفانه زمان ثبت نام آزمون وکالت دادگستری ثابت نمی‌باشد که بتوان به صورت دقیق برگزاری آن را پیش بینی کرد. معمولا زمان ثبت نام آزمون وکالت دادگستری در نیمه اول سال انجام خواهد شد. تا کنون اطلاعیه‌ای دقیق مبنی بر زمان ثبت نام از سوی کانون وکلای دادگستری منتشر نشده است، اما به گفته منابع نیروی انسانی این ارگان، ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۳ از 6 تا 27 مهر ماه می‌باشد. معمولا زمان ثبت نام آزمون وکالت دادگستری قابل تمدید نیز خواهد بود.

هزینه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری

افراد داوطلب و علاقمند به ثبت نام در آزمون وکالت دادگستری، در زمان ثبت نام باید هزینه‌ای جهت خرید سریال ثبت نام آزمون وکالت پرداخت کنند. متقاضیان در صورت عدم پرداخت هزینه ثبت نام نمی‌توانند وارد صفحه سایت شوند. به علاوه هزینه ثبت نام آزمون صرفا باید از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان سنجش پرداخت شود. افراد متقاضی توجه داشته باشند در صورت پرداخت هزینه ثبت نام و انصراف از ثبت نام،  هزینه نام نویسی آزمون بازگردانده نخواهد شد.

لازم به ذکر است هزینه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری سالانه افزایش می‌یابد. میزان افزایش هزینه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری ثابت نیست و این افزایش هزینه نام نویسی آزمون وکالت دادگستری، بستگی به وضعیت تورم در کشور دارد. در برخی از سال‌ها هزینه ثبت نام نسبت به دوره گذشته بالای 100 درصد نیز افزایش داشته است.

در مجموع هزینه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری ۱۴۰۳ حدود 350 هزار تومان می‌باشد. توجه داشته باشید که هزینه ثبت نام را باید فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان سنجش واریز نمایید. بر این اساس واریز هزینه از طریق هر سایت دیگری دارای اعتبار نخواهد بود.

اطلاعیه

کانون وکلای دادگستری برای آگاهی علاقه مندان از تمام شرایط، زمان برگزاری آزمون وکالت، دریافت کارت ورود به جلسه و تمام نکات دیگری که به ثبت نام آزمون وکالت اختصاص دارد دفترچه ای تحت عنوان دفترچه راهنمای ثبت نام منتشر می کند.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون وکالت

ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری سالانه در اواسط مهر ماه صورت می‌گیرد و همانطور که در اطلاعیه ذکر شده، ارسال 4 مدرک برای تکمیل فرآیند ثبت نام ضروری می‌باشد. با توجه به اینکه ثبت نام اینترنتی انجام می‌شود، برای تکمیل فرآیند باید مدارک زیر با کیفیت مشخص شده بارگذاری شوند.

فایل اسکن تصویر مدرک تحصیلی لیسانس:

​1- اسکن تصویر دانشنامه لیسانس بدون حاشیه زائد

2- اندازه تصویر حدود 595 در 842 pixels باشد.

3- با وضوح تصويری 72 dpi

4- تنها گواهی فراغت از تحصیل و یا مدرک لیسانس مورد پذیرش است و کسانی که ترم آخر هستند امکان شرکت در آزمون را نخواهند داشت.

5- کسانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته دارند، باید علاوه بر مدرک کارشناسی مدرک کاردانی خود را نیز اسکن نمایند.

فایل اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت و یا معافیت دائم:

1- اسکن تصویر بدون حاشیه زائد

2- اندازه تصویر حدود 213 در 312 pixels باشد.

3- با وضوح تصويری 72dpi

4- در فرمت jpg

فایل عکس پرسنلی اسکن شده:

1- عکس 3 در 4 پرسنلی که در سال ۱۴۰۳ گرفته شده باشد.

2- حجم فایل نباید از 70 کیلوبایت بیشتر باشد.

3- اندازه عکس حداقل 200 در 300 تا حداكثر 300 در 400 pixels باشد.

4- مشخص ، واضح و فاقد اثر منگنه یا مهر باشد.

5- در صورت امکان عکس سیاه سفید اسکن شود و در غیر اینصورت حتما دارای زمینه سفید باشد.

مشاوره شرایط ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۳

قبل از ثبت نام در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری،​ توجه به چند امر ضروری است. اول اینکه توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی دفترچه ثبت نام آزمون سال جاری را به طور کامل مطالعه کرده و بعد از اطمینان از احراز شرایط ثبت نام آزمون وکالت، برای شرکت در این آزمون، فرم ثبت نام اینترنتی وکالت دادگستری تکمیل کنید.

مشاوره شرایط ثبت نام آزمون وکالت

توجه به این نکته ضروری است که اگر مدرک کارشناسی شما از رشته‌های نام برده در دفترچه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری نباشد، حتی در صورت پذیرش نهایی در آزمون کتبی، نمی‌توانید بقیه مراحل اخذ پروانه کارآموزی را طی نمایید. علاوه بر این در صورت ارسال عکس اشتباه و یا فاقد مشخصات تعیین شده توسط سازمان سنجش، ثبت نام و آزمون شما بی اثر تلقی خواهد شد.

افراد متقاضی که ترم آخر تحصیلی خود را سپری می‌کنند و کسانی که در خدمت سربازی به سر می‌برند، نمی‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. اما کانون وکلا دادگستری تنها نهادی نیست که عهده دار برگزاری این آزمون است. داوطلبان می‌توانند با پرداخت هزینه ثبت نام آزمون وکالت، کارت اعتباری مورد نیاز برای ورود به سامانه ثبت نام را تهیه نمایند.

اطلاعیه

شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری سال ۱۴۰۳ شرایط و ضوابط بخصوصی دارد که در دفترچه این آزمون درج می شود. متقاضیان، قبل از ثبت نام باید از این شرایط کاملا مطلع شده و آن ها را در خود احراز کنند.

جدیدترین اخبار شرایط ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۳

ثبت نام در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۳ فقط با داشتن شرایطی از جمله ارائه مدرک تحصیلی مورد تایید، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، شناسنامه و کارت و پواهی دوره لیسانس امکان پذیر است. طبق گزارش خبرگذاری اختبار، متقاضیانی که علاقه‌مند بودند در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۳ شرکت کنند، پیش از ثبت نام لازم است ضوابط و شرایط را مطالعه کرده و در صورت واجد شرایط بودن برای تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند.

ثبت‌نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۳ از چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و تا جمعه ۲۲ اردیبهشت ادامه داشت. هزینه ثبت نام  در هر دوره متفاوت است و در این دوره حدود ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده که با توجه به نرخ تورم منطقی می‌باشد.

در ضمن برای شرکت در آزمون وکالت و یا قوه قضاییه، داوطلب باید مدرک کارشناسی در رشته حقوق داشته باشد. به این ترتیب افرادی که دارای مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق و یا مدرک کاردانی مرتبط، می‌توانستند در آزمون شرکت کنند.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی شرایط ثبت‌ نام آزمون وکالت پرداختیم. از آن‌ جا که شرایط آزمون کانون وکلای دادگستری و قوه قضاییه با یکدیگر تفاوت دارد، شرایط ثبت نام در هر کدام از این دو مرکز و همچنین بخشنامه جدید سن مجاز برای ثبت نام در آزمون را بررسی کردیم.
با توجه به اینکه هر سال ممکن است شرایط جدیدی به شرایط ثبت نام آزمون وکالت اضافه شود، به همین دلیل مطالعه دفترچه و اطلاع از شرایط برگزاری آزمون و همچنین نحوه ثبت‌ نام و آشنایی با ظرفی‌ ها و دروس امتحانی، امری ضروری است.
چنانچه شما داوطلب گرامی در زمینه شرایط ثبت نام آزمون وکالت نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشید، مشاوران ما در مجموعه ایران تحصیل می‌توانند شما را در این امر یاری نمایند.

برای دانلود فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

3.4/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری در چه زمانی انجام می‌شود؟

به طور معمول ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری در مهر ماه انجام می‌گیرد که در صورت تغییر در زمان ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۳ تاریخ دقیق اطلاع رسانی خواهد شد.

ظرفیت پذیرش متقاضیان در آزمون وکالت به چه صورت است؟

ظرفیت پذیرش برای هر استان متفاوت می‌باشد که تعداد دقیق نفرات مورد نیاز برای هر استان، در این مقاله آمده است.

آیا داوطلبان بدون داشتن مدرک کارشناسی می تواند در آزمون وکالت شرکت کنند؟

در صورتی که داوطلب مدارک بالاتر از کارشناسی رشته‌های مذکور در این مقاله را داشته باشد، اما مدرک کارشناسی را خیر، اجازه شرکت در آزمون وکالت را نخواهد داشت.

نظرات

47 دیدگاه دربارهٔ «شرایط ثبت نام آزمون وکالت + بخشنامه جدید 1403 سن مجاز| ایران تحصیل»

  1. Avatar photo موسوی گفت:

    سلام وقت بخیر بنده کارشناسی حقوق قضائی دارم آیامی توانم در آزمون وکلاشرکت کنم مچکرم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر برای رشته شما امکان ثبت نام وجود ندارد

  2. Avatar photo سانی گفت:

    سلام خسته نباشید سوالی که داشتم اینه که بنده در دوره کاردانی رشته حقوق و حقوق ثبتی خوندم و در کارشناسی رشته حقوق ثبت اسناد خوندم آیا میتونم تو آزمون وکالت شرکت کنم یا فقط میتونم تو آزمون سردفتری شرکت کنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      با لیسانس حقوق ثبتی در ازمون وکالت نمیتوانید شرکت کنید

  3. Avatar photo علی گفت:

    با مدرک دانشگاه آزاد واحد الکترونیک میشه تو آزمون کانون وکلا شرکت کرد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان را دارید

  4. Avatar photo مهندس نظری گفت:

    با سلام وقت بخیر .. بنده در مقطع کارشناسی رشته مهندسی دانشگاه تهران تحصیل میکنم یک طرح دووجهی دانشگاه تهران داره که میتونم به جای دروس اختیاری دروس حقوقی که 15 واحد هستش رو پاس کنم. سال دیگه درسم تموم میشه … میخواستم بدونم با داشتن گواهی دووجهی رشته حقوق که 15 واحد هستش که به صورت گواهی بسته اموزش فرعی هستش میتونم در ازمون وکالت سال اینده شرکت کنم یا خیر? ? سپاس

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام خیر دوست عزیز این امکان وجود ندارد.

  5. Avatar photo فاطمه گفت:

    با سلام. بنده دارای مدرک دوجهی رشته حقوق دانشگاه تهران هستم ایا میتونم در ازمون وکالت شرکت کنم ???

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      بله

  6. Avatar photo رضا گفت:

    سلام وقت بخیر افرادی که در حین سربازی هستند میتونن در آزمون شرکت کنن و تا زمان صدور پروانه کارت پایان خدمت رو ارائه کنند

  7. Avatar photo سیامک گفت:

    سلام وقت بخیر من تز قبول شدگان آزمون سال ۱۴۰۲ کانون وکلا هستم
    زمان بارگذاری مدارک برای کانون وکلا چه زمانی هست و از چه سایتی خواهد بود؟
    لطف کنید جواب بدید منتظر پاسخ مسئولین این سایت و دوستان دیگر هستم با تشکر

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام
      سایت اختبار اطلاع رسانی میکند

  8. Avatar photo مسگر گفت:

    سلام
    شرایط سنی ثبت نام آزمون وکالت تغییری نکرده نسبت به سال گذشته؟؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر تغییری صورت بگیره
      داخل دفترچه وکالت گفته میشود.

  9. Avatar photo کرباسیان گفت:

    سلام
    من متاسفانه دست چپم رو بخاطر دیابت از دست دادم. امکان داره که با این شرایط در آزمون وکالت ثبت نام کنم؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالش بسیار پایین هستش.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • آزمون صلاحیت بالینی

    زمان برگزاری آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی و دندانپزشکی 1403

    آزمون صلاحیت بالینی، یک آزمون برای ارزیابی توانایی بالینی فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی بعد از کارورزی می باشد. این آزمون، یکی از مراحل مهم و اصلی برای ورود به حرفه پزشکی به حساب می آید. هدف از آموزش بالینی در دوره...
  • ثبت نام آزمون msrt

    ثبت نام آزمون msrt سال 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    داوطلبانی که قصد شرکت و ثبت نام آزمون msrt دارند، باید ابتدا به سایت سجاد که نشانی آن portal.saorg.ir مراجعه نمایید. سپس با نام‌نویسی در این سایت، اجازه ورود و ثبت نام آزمون msrt را پیدا کرده و مراحل لازم...
  • کارنامه آزمون های آزمایشی سنجش

    دریافت کارنامه آزمون های آزمایشی سنجش + مشاهده sanjesh.org

    قبل از اینکه در مورد مشاهده کارنامه آزمون های آزمایشی سنجش توضیح دهیم، ابتدا باید بگوییم که آزمون آزمایشی سنجش چیست؟ امروزه به دلیل رقابت سنگینی که در کنکور سراسری وجود دارد، برخی از موسسات، آزمون های آزمایشی مختلفی براساس...
  • ثبت نام آزمون وکالت

    ثبت نام آزمون وکالت 1403 + زمان، شرایط و مدارک

    ثبت نام آزمون وکالت توسط دو نهاد قوه قضاییه و دادگستری به صورت مجزا بر گزار می‌گردد و افرادی که قصد گرفتن پروانه وکالت دارند باید در این آزمون‌ها شرکت نمایند. طبق اطلاعیه جدید، متقاضیان ثبت نام در آزمون وکالت...
تماس با مشاور