ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

سنوات مجاز کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ + بخشنامه جدید

سنوات مجاز کارشناسی ارشد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدت زمان سنوات مجاز کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ مشخص شد. بر اساس بخشنامه جدید و اطلاعیه های تازه منتشر شده در این زمینه، حداکثر سنوات کارشناسی ارشد 3 سال می باشد. بدین ترتیب، دانشجویانی که در طی این مدت فارغ التحصیل نشوند، مجاز به بهره مندی از امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دانشگاه را نخواهد بود. همچنین، دانشجویان آقا که مشمول خدمت سربازی هستند و با استفاده از معافیت تحصیلی مشغول به تحصیل بوده اند نیز در صورت عدم اتمام تحصیل در سنوات مجاز این مقطع، بایستی خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نمایند.

در این مقاله قصد داریم تا با ذکر جزئیات، به توضیح حداکثر سنوات مجاز کارشناسی ارشد برای تمامی دانشجویان در حال تحصیل، اخراجی و انصرافی پرداخته و با نحوه درخواست برای تمدید و افزایش آن نیز آشنا شویم. با توجه به پیچیدگی نسبی قوانین در این زمینه و تغییرات گاه به گاه آن، دانشجویان عزیز می توانند تمامی اطلاعات لازم در مورد سنوات کارشناسی ارشد و مصوبات مربوط به پایان نامه را از طریق تماس با کارشناسان ما دریافت کنید. 

 

 

جهت اطلاع از جدیدترین قوانین مربوط مدت به مدت زمان سنوات مجاز کارشناسی ارشد و نحوه افزایش آن از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و  9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

برای کسب اطلاع از شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

منظور از سنوات مجاز کارشناسی ارشد چیست؟

 

سنوات مجاز تحصیلی کارشناسی ارشد

 

یکی از مهم ترین قوانین تحصیلی که هر دانشجو باید از آن مطلع باشد، سنوات مجاز تحصیل در دانشگاه می باشد. منظور از سنوات مجاز آن است که دانشجو در هر مقطع تنها تا یک تعداد مشخص ترم و سال تحصیلی می تواند از خدمات و تسهیلات در نظر گرفته شده بهرمند شود. بعد از اتمام سقف مجاز، دیگر نمی توان از امکاناتی همچون خوابگاه، غذا، سرویس و … استفاده نماید.

از سوی دیگر بر اساس قانون جدید معافیت تحصیلی اگر طول مدت تحصیل شخصی که از معافیت تحصیلی استفاده می کند بیشتر از حد مجاز شود، بایستی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند. در غیر اینصورت به ازای هر روز برای او غیبت صادر می شود.

نکته مهم آن است که سنوات مجاز تحصیل در دانشگاه برای مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است و هر ساله دچار تغییراتی می شود. به طوری که شاهد کمتر شدن آن در سال های اخیر هستیم. به همین دلیل است که قصد داریم تا در ادامه به مدت زمان سنوات مجاز کارشناسی ارشد بپردازیم و اطلاعات لازم در این زمینه را به دانشجویان گرامی ارائه دهیم.

 

 

سنوات مجاز کارشناسی ارشد چند سال است؟

همانطور که گفته شد، سنوات مجاز مقاطع مختلف متفاوت می باشد. به عنوان مثال، حداکثر سنوات مجاز دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 3 سال و کارشناسی پیوسته 5 سال می باشد.

این در حالی است که سنوات مجاز کارشناسی ارشد  نیز 3 سال می باشد. بدین ترتیب، دانشجویان این مقطع نهایتا تا 6 ترم بایستی تحصیل خود را به اتمام برسانند. اگر در طول این مدت فارغ التحصیلی صورت نگیرد، و فرد مشمول خدمت سربازی بوده و در حال استفاده از معافیت تحصیلی باشد، برای او غیبت ثبت خواهد شد. در این صورت فرد مشمول عواقب و مجازات غیبت سربازی خواهد شد.

 

 

آیا افزایش سنوات کارشناسی ارشد امکانپذیر است؟

با تصویب قوانین مربوط به مدت زمان سنوات کارشناسی ارشد دانشجویان زیادی در دانشگاه های سراسری و آزاد نسبت به آن معترض شدند. چرا که با سخت گیرانه تر شدن قوانین سنوات تحصیلی، دانشجویان از بسیاری از تسهیلات محروم خواهند شد. حتی عده ایی نیز برای اعتراض تجمعاتی را تشکیل داده و خواهان تغییر آیین نامه های موجود شدند.

برای مواردی که تحصیل در سنوات مجاز کارشناسی ارشد به اتمام نرسیده باشد، دانشجو قصد تمدید یا افزایش این مهلت را داشته باشد، بایستی تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه اخذ گردد تا آن ها نیز از طریق مکاتبه با پلیس + 10 موافقت افزایش سنوات را کسب نمایند.

در سال های گذشته دانشگاه ها وظیفه داشتند تا نهایتا 3 ماه پس از اتمام سنوات مجاز اولیه کارشناسی ارشد ، درخواست مبنی بر سنوات ارفاقی را ارائه دهند. اما در بخشنامه جدید این مهلت به 6 ماه افزایش یافت.

 

 

نحوه ثبت درخواست تمدید مدت زمان سنوات ارشد کارشناسی ارشد

 

نحوه ثبت درخواست تمدید مدت زمان سنوات ارشد کارشناسی ارشد

 

در سامانه جامع گلستان تمدیدی اندیشیده شده است تا دانشجویان به صورت اینترنتی درخواست تمدید سنوات مجاز کارشناسی ارشد را به ثبت برسانند. برای این منظور لازم است که مراحل زیر طی شود.

  1. آدرس سامانه گلستان فرهنگیان دانشگاه محل تحصیل خود را جستجو کرده و وارد صفحه شخصی شوید
  2. منوی پیشخوان خدمت را انتخاب کرده و بر روی گزینه ” درخواست بررسی مشکلات آموزشی ” کلیک نمایید.
  3. حال گزینه ” درخواست جدید ” را لمس کنید.
  4. در صفحه بعد در مقابل کادر نوع درخواست، عبارت درخواست تمدید سنوات ” را وارد نمایید. متن درخواست خود را بنویسید. سپس بر روی دکمه ” ایجاد ” کلیک کنید.
  5. پس از آنکه درخواستتان به ثبت رسید، لازم است که مدارک لازم را بارگذاری نمایید. برای این منظور بایستی در پردازش ارسال مدارک، لینک ” دریافت فرم های مورد نیاز ” را فشار دهید تا بتوانید فرم مربوط به تائید استاد راهنما را دانلود و آن را تکمیل کنید.
  6. زمانی نامه تمدید سنوات را به اتوماسیون ارسال کردید، می توانید گردش کار خود را به پایان برسانید.

 

نکته 1: بعد انجام تمامی فوق الذکر، لازم است که درخواست مدت زمان سنوات کارشناسی ارشد خود را پیگیری کنید. این درخواست بایستی به تائید استاد راهنما و مدیر گروه برسد، چرا که در غیر این صورت به آن ها رسیدگی نخواهد شد.

نکته 2: حتما در زمان وارد کردن درخواست، حتما سال تحصیلی را به درستی انتخاب کنید و فرم تکمیل شده را به واحد تحصیلات تکمیلی ارائه دهید. از آنجا که قوانین درخواست تمدید سنوات کارشناسی ارشد برای ترم های پینج، شش و هفت دارای تفاوت هایی است، توصیه می شود که برای اطلاع دقیق تر از جزئیات با کارشناسان ما تماس حاصی نمایید تا با مشکل مواجه نشوید.

نکته 3: دانشجویان پسر باید برای این مامر به سامانه سجاد نیز مراجعه کرده و مراحل لازم را در آنجا نیز طی کنند.

 

 

به منظور ورود به  سامانه استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی وارد لینک شوید

 

 

سنوات مجاز ارشد در صورت اخراج، انصراف یا فارغ التحصیلی

تمام دانشجویان مشمول در صورت اخراج، انصرافی و فارغ التحصیل باید خود را در اسرع وقت به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نمایند. بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه، این دانشجویان نهایتا یک سال فرصت دارند به محل خدمت خود اعزام شوند.

البته اگر دانشجویان مذکور از شرایط مذکور برخوردار باشند، می توانند مجددا به تحصیلل مشغول شوند، که البته باید حتما موافقت های لازم را کسب نمایند. در غیر اینصورت، غایب محسوب خواهند شد.

این در حالی است که اگر دانشجو برای دو بار انصراف دهد یا ترک تحصیل نماید، دیگر امکان ادامه تحصیل یا مدت زمان سنوات کارشناسی ارشد تمدید نخواهد داشت و تنها فارغ التحصیلان مجاز به تحصیل در مقاطع بالاتر می باشند.

 

 

 

جریمه سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد

جریمه سنوات مجاز دانشجویان ارشد چقدر می تواند باشد؟ این سوال ممکن است برای بسیار از افراد پیش آید. امروزه به دلیل سخت بودن شرایط سربازی متقاضیان به دنبال گرفتن معافیت تحصیلی می باشند. و در ادامه به جای اینکه در ۱۸ سالگی به سربازی بروند در دانشگاه های مختلف در رشته های گوناگون به تحصیل می پردازند. این معافیت دارای قوانین بسیار زیاد و جدی از سمت سازمان نظام وظیفه می باشد.

در این قانون مقدار سنوات مجاز را برای تمامی مقاطع مشخص می کند که بر این اساس سنوات مشمولین می توانند برای تحصیل اقدام کنند. جریمه سنوات مجاز برای دانشجویان کارشناسی ارشد که از تحصیل انصراف داده اند به صورت های مختلف می باشد. متقاضیان به دلیل غیبت غیر موجه باید جریمه های نقدی و غیر نقدی پرداخت کنند.

 

 

جهت اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور بر روی لینک کلیک فرمایید

 

 

متن درخواست افزایش سنوات تحصیلی کارشناسی ارشد

 

مدت زمان سنوات کارشناسی ارشد

 

اینجانب…. به شماره دانشجویی….. دانشجوی رشته …. که تا کنون تعداد…. واحد درسی را با معدل…. در تعداد…. ترم تحصیلی گذرانده ام. تقاضای تمدید سنوات ترم…. را در نیمسال…. سال تحصیلی…. دارم.

ضمنا آگاهی دارم

مطابق با ماده ۱۵ مدت مجاز برای تحصیل ۸ سال می باشد.

هزینه افزایش سنوات تحصیلی مطابق آیین نامه دریافت خواهد گردید.

تصمیم گیری جهت تمدید سنوات ترم نهم و دهم با شورای آموزشی و در شرایط خاص میسر می باشد.

مطابق با این آیین نامه چنانچه در این مدت دانش آموخته نشوم از تحصیل محروم خواهم شد.

نام، نام خانوادگی

امضا

تاریخ

تعداد واحد های درسی در مقطع کارشناسی ارشد

  • مجموعا تعداد واحد های درسی کارشناسی ارشد ۳۲ واحد می باشد که می توان در ۴ ترم گذراند. این تعداد واحد در رشته های دیگر با هم فرق دارد و به طور مثال در برخی رشته ها ممکن است تعداد واحد های درسی کمتر و بیشتر باشد.
  • دانشجو مجاز است در هر ترم ۶ الی ۱۴ واحد درس را انتخاب واحد کند. قابل ذکر است که اخذ ۱۴ واحد درسی برای دانشجویی امکان پذیر است که معدل الف باشد.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد در نیمسال پایانی از شرط اخذ حداقل تعداد واحد آموزشی معاف می باشند.
  • حداقل نمره قبولی برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۲ است.
  • حداقل معدل قابل قبول در این مقطع در هر ترم ۱۴ می باشد.
  • دانشجویانی که در هر ترم در یک یا چند واحد درسی اخذ شده نمره قبولی کسب نکنند، و در ترم بعد همان درس و یا درس ها را قبول شوند نمره ی مردودی آنها در کارنامه و ریز نمراتشان ثبت خواهد شد. و تاثیری در معدل کل تاثیری نخواهند داشت و محاسبه نمی شود.
  • دانشجویانی که در دو نیمسال پشت سر هم مشروط شده باشند، از ادامه تحصیل محروم می شوند.
  • در صورتی که واحد های باقی مانده و یا واحد های انتخابی دانشجو در هر نیمسال کمتر از ۸ واحد درسی باشد، آن نیمسال به عنوان ترم کامل در نظر گرفته می شود و نمرات این ترم در مشروط شدن دانشجو بی تاثیر است.
  • در صورتی که دانشجو در مدت تعیین شده نتواند فارق التحصیل شود از دانشگاه اخراج می شود.

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله هدف ما بررسی مدت زمان سنوات مجاز کارشناسی ارشد بود و تلاش کردیم تا دانشجویان گرامی را جنبه های مختلف قوانین مربوطه آشنا کنیم.

با این وجود اگر همچنان با در حیطه سنوات مجاز کارشناسی ارشد یا هر کدام از مقاطع دیگر با ابهامی مواجه شدید، و یا در اخذ واحدهای درسی مشکلی دارید می توانید با مشاوران ما در ارتباط بوده و اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این منظور کافی است که از ساعت 8 صبح الی 12 از طریق شماره های درج شده در جدول زیر در تمامی روزهای کاری هفته با ما تماس بگیرید.

 

 

 

به منظور آگاهی از نحوه ارائه پایان نامه در صورت افزایش سنوات مجاز کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. 

9099075307 تماس از سراسر کشور و  9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

مطالب مرتبط  

لیست رشته های دانشگاه وزارت اطلاعات 

جواب کنکور 

شرایط نظام وظیفه دکتری

سنوات مجاز کارشناسی ارشد

1.5/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدت زمان سنوات مجاز کارشناسی ارشد چقدر است؟

دانشجویان کارشناسی ارشد حداکثر در طی سه سال یا 6 نیمسال تحصیلی بایستی تحصیل خود را به پایان برسانند.

آیا می توان سنوات مجاز کارشناسی ارشد را افزایش داد؟

برای مواردی که تحصیل در سنوات مجاز کارشناسی ارشد به اتمام نرسیده باشد، دانشجو قصد تمدید یا افزایش این مهلت را داشته باشد، بایستی تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه اخذ گردد تا آن ها نیز از طریق مکاتبه با پلیس + 10 موافقت افزایش سنوات را کسب نمایند.

نحوه ثبت درخواست تمدید سنوات کارشناسی ارشد چگونه است؟

در این مقاله می توانید با نحوه ثبت درخواست سنوات کارشناسی ارشد آشنا شوید.

اگر دانشجوی اخراجی یا انصرافی باشیم، چگونه می توان سنوات مجاز کارشناسی ارشد را افزایش داد؟

جهت کسب اطلاعات کامل در این زمینه می توانید ب کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. 

 

نظرات

71 دیدگاه دربارهٔ «سنوات مجاز کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ + بخشنامه جدید»

  1. Avatar photo محمد گفت:

    سلام و وقت بخیر . بنده کارشناسی ارشد هستم و الان ترم 6 . شهریور ماه میخوام دفاع کنم . میخواستم بدونم بعد اون یک سال فرصت دارم ؟ یا باید مستقیما برم سربازی ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      سنوات مجاز مقطع ارشد 6 ترم میباشد که پس از ان یکسال معافیت ارفاقی میدهند

  2. Avatar photo نگین گفت:

    سلام وقت بخیر
    دانشجویان دختر در مقطع ارشد روزانه، اگر در ترم 7 نتوانند از پایان نامه دفاع کنند. آیا می‌توانند سنوات بگیرند؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      به موافقت دانشگاه بستگی دارد.

  3. Avatar photo علی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من معدل کل کارشناسی ارشدم ۱۳.۷۰ هست آیا میتونم پایان نامه بگیرم و بدون دفاع فارغ التحصیل بشم؟!

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر معدل شما باید بالای ۱۴ باشد و بدون پایان نامه درصورتی که اموزش محور باشید میتوانید فارغ تحصیل شوید

  4. Avatar photo M.M گفت:

    سلام من خانم هستم وترم ۱۳ کارشناسی آیا میتوانم کارشناسی ارشد شرکت کنم ؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله می توانید ثبت نام کنید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دفترچه سوالات کنکور ارشد

    دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 + دانلود پاسخنامه تشریحی

    زمان و نحوه دفترچه سوالات کنکور ارشد 1403 مشخص شد. بر این اساس همه متقاضیان و شرکت کنندگان آزمون ورودی ارشد می‌‎توانند پس از اتمام برگزاری آن با مراجعه به سایت سازمان سنجش برای دانلود سوالات کنکور ارشد با جواباقدام...
  • باجه های رفع نقص کنکور ارشد

    آدرس باجه های رفع نقص کنکور ارشد سازمان سنجش 1403 | sanjesh

    کسانی که کارت ورود به جلسه خود را دریافت می کنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و اطلاعات روی کارت آن ها ناقص باشد. آن ها برای رفع این مشکل باید به باجه های رفع نقص کنکور ارشد مراجعه...
  • ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت 1403 + رشته محل ها

    زمان ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت از 11 تا 21 بهمن ماه 1403 اعلام شده است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پزشکی را دارند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به سامانه...
  • ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار

    ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار 1403 + شرایط و رشته ها

    اطلاعیه ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه چابهار براساس استعدادهای درخشان در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی این شهرستان منتشر شد. دانشگاه چابهار در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در حال حاضر 2707 دانشجو و 106 استاد در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)