ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

حذف کنکور ۱۴۰۳ آخرین اخبار سازمان سنجش

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
حذف کنکور سراسری ۱۴۰۳
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

کنکور سراسری جهت سنجش و گزینش داوطلبان برای ورود به دانشگاه ها، هرساله توسط سازمان سنجش کشور به نشانی sanjesh.org برگزار می شود. کنکور سراسری برای هریک از گروه های آزمایشی علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی، هنر و زبان برگزار می گردد و داوطلبان با یکدیگر به رقابت می پردارند. حذف کنکور سراسری یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان شده است و زمزمه هایی از حذف کنکور سراسری ۱۴۰۳ به گوش می رسد. حال می خواهیم ببینیم که به طور قطع کنکور سراسری حذف می گردد؟ در صورت حذف کنکور سراسری، پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه ها چگونه است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ایران تحصیل همراه باشید.

همان گونه که پیش تر اشاره شد، سیاست حذف کنکور سراسری و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مسئله چالش برانگیزی است که ذهن بسیاری از کارشناسان آموزش عالی را به خود درگیر ساخته و به یکی از دغدغه های مهم داوطلبان و موسسات کنکوری تبدیل شده است. در این شرایط پرسش های بسیاری ذهن داوطلبان رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری را درگیر کرده که از جمله این سوالات می توان به این موارد اشاره کرد: کنکور چند بار در سال برگزار می گردد؟ آیا پذیرش در رشته های پر طرفدار بر اساس سوابق تحصیلی می باشد؟ با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع و جامعه آماری بالای شرکت کنندگان کنکور سراسری در ادامه این مقاله موضوع حذف کنکور سراسری ۱۴۰۳ و راهکار های جایگزین کنکور بررسی شده است.

 

برای اطلاع از آخرین اخبار سازمان سنجش در خصوص حذف کنکور ۱۴۰۳ و همچنین دریافت راهنمای کامل با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

  حذف کنکور سراسری ۱۴۰۳

رایزنی هایی که در مورد لغو کنکور به گوش می رسد، همگی به منظور کاهش استرس داوطلبان، خانواده های آن‌ ها، ارتقای کیفیت آموزش و سنجش توانمندی متقاضیان بوده است که چند سالی است به طور جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است. با همه این جلسات و رایزنی ها، هنوز موضوع حذف کنکور به صورت قطعی انجام نشده و همچنان این ماراتن بزرگ کنکور سراسری برای تعیین صلاحیت دانشجویان دانشگاه ‌های بزرگ و رشته ‌های پر طرفدار برگزار می گردد.

بنا بر گفته وزیر علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین برنامه‌ای است تا مدل جدیدی از آزمون را برای سال ۱۴۰۳ داشته باشیم. تلاش براین است که در سال ۱۴۰۳، شیوه جدید برگزاری آزمون را معرفی نماییم. اگر تا پایان تابستان ۱۴۰۰ طرح ساماندهی کنکور سراسری به نتیجه برسد، اطلاع رسانی های لازم در این خصوص از جانب سازمان سنجش انجام خواهد شد. سازمان سنجش با ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور سراسری در اجرای قانون حذف کنکور به خوبی عمل کرده به گونه ای که در حال حاضر رقابت بر سر رشته‌ های پر طرفدار می باشد، چرا که در سایر رشته‌ ها، همه داوطلبان می‌ توانند به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند.

علت حذف کنکور ۱۴۰۳

از دلایل تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو ضرورت حذف كنكور و اعمال سوابق تحصیلی است. هم‌اكنون بسیاری از ظرفیت‌ های دانشگاهی نیازی به رقابت شدید و برگزاری كنكور ندارند، چرا كه تعداد داوطلبان كاهش و ظرفیت دانشگاه‌ ها افزایش یافته است. سازمان سنجش با هدف حذف كنكور در سال ۱۳۵۲ تشكیل شد، سازمانی كه هم‌ اكنون برگزار‌ كننده كنكور و مدافع آن می باشد.
این نخستین بار نیست كه مسئولان دستگاه‌ها درباره یک موضوع واحد ولی بین دستگاهی اظهارات متناقض دارند. این موضوع که رئیس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش می‌گویند تهیه سوابق تحصیلی و اعمال آن در كنكور از سال ۹۸ امكان پذیر است اما رئیس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام می‌كند این كار تا ۶ سال آینده امكان پذیر نیست، نشان از ناهماهنگی دستگاه‌ ها و تكرار تاریخ دارد. همین ناهماهنگی‌ ها سبب گشت تا قانون حذف كنكور مصوب سال ۸۶ اجرایی نگردد.

راه های جایگزین در صورت حذف کنکور ۱۴۰۳

طی جلسات مختلفی که در شورای انقلاب فرهنگی و مجلس در راستای حذف کنکور سراسری برگزار گردیده، راهکار های جایگزینی برای کنکور سراسری در نظر گرفته شده است. در این بخش به بررسی این راهکار های جایگزین پرداخته ایم:

● برگزاری کنکور سراسری به صورت ترکیبی:

از جمله مهم ترین شیوه های جایگزین کنکور سراسری می توان به مدل ترکیبی اشاره کرد. در این شیوه یک آزمون عمومی کلی از داوطلبان گرفته می شود با اعتبار ۲ ساله. در کنار آن نمرات دانش آموزان در دوره متوسطه دوم ملاک می باشد.
در این شیوه، آموزش و پرورش باید بتواند امنیت امتحانات را ارتقا دهد تا وزارت علوم به عنوان پذیرنده دانشجو، شاخص‌ های قابل اعتمادی داشته باشد تا آن را به عنوان معیاری برای ارزیابی داوطلبان کنکور قرار دهد. برای دستیابی به این شاخص‌ ها سابقه تحصیلی دانش آموزان حداقل باید سه سال به صورت امتحان نهایی ارزیابی شود تا بتوان نتیجه قابل قبولی به دست آورد.

● جدا کردن آموزش از سنجش و پذیرش:

هم اکنون سازمان سنجش، مجری برگزاری کنکور سراسری می باشد و دانشگاه نقشی در گزینش دانشجو ندارد. با حذف کنکور سراسری، هر دانشگاه می بایست اقدام به برگزاری آزمون ورودی کرده تا گزینش بر اساس معیاری مناسب انجام گیرد. در این صورت امکان شرکت داوطلبان در آزمون ورودی چند دانشگاه نیز وجود خواهد داشت.

● برگزاری چند کنکور در طی سال:

این طرح با پیشنهاد برگزار شدن حداقل ۴ بار آزمون سراسری در طول سال خبر می دهد و ایده مذکور در جهت کاهش فشار و استرس روانی برای داوطلب تقدیم مجلس شده است. اما تاکنون در خصوص تصویب یا عدم تصویب این لایحه صحبتی نشده است.

● استناد به سوابق تحصیلی، معدل کتبی و امتحانات نهایی دانش آموزان:

برای استناد به نمرات نهایی دانش آموزان پیشنهاد داده شد تا در ۳ سال آخر تحصیل دانش آموزان امتحانات استاندارد و نهایی برگزار شود تا داوطلبان کنکور بر اساس نمره هایی که در این سه سال کسب می کنند برای پذیرش دانشگاه ها اقدام کنند. در حال حاضر امتحانات نهایی تنها برای پایه دوازدهم برگزار می شود. به گفته یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یکی از اولویت‌های این کمیسیون در مجلس یازدهم حذف کنکور سراسری می باشد. تاثیر معدل در کنکور سراسری یکی از ملاک های پذیرش داوطلبان این ماراتن نفس گیر می باشد که سالانه تغییراتی در نحوه اجرای آن در نظر گرفته می شود. برای اطلاع از تاثیر معدل در کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

حذف کنکور کاردانی فنی و کاردانش

حذف کنکور کاردانی فنی و کاردانش ۱۴۰۰ تصویب گشت. به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور این جلسه به بررسی سیاست پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشت که پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این سیاست، “مصوبه پذیرش دانشجو در دوره‌ های کاردانی پیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای صرفاً از طریق نتایج سابقه تحصیلی و در صورت لزوم مصاحبه و ارزشیابی شایستگی مهارتی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهد بود” در جلسه به تصویب رسید.

در مورخه ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ خبری در سازمان سنجش مبنی بر حذف کنکور برای تعدادی از رشته ها منتشر گشت. در  توضیحات دفترچه آمده بود کنکور همه رشته ها حذف می شود به جز ۵ رشته، که عبارتند از:
■ حسابداری
■ الکترونیک
■ کامپیوتر
■ مکانیک خودرو
■ تربیت بدنی

لازم به ذکر است رشته های معماری، عمران و شهرسازی جزو رشته های حذف شده می باشند.

 

جهت مشاوره کنکور فنی حرفه ای ۱۴۰۳ اینجا کلیک نمایید.

 

حذف کنکور ارشد

کنکور کارشناسی ارشد یکی از راه های ورود داوطلبان به مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سراسر کشور می باشد. داوطلبان پس از شرکت در این آزمون، در صورت قبولی و کسب حد نصاب کافی قادر به انتخاب رشته در دانشگاه ها و گرایش های مورد علاقه خود هستند. راه دیگری نیز برای ورود داوطلبان کارشناسی ارشد به دانشگاه ها وجود دارد که صرفا مخصوص استعداد درخشان بوده تا بدون کنکور ارشد امکان پذیرش در این دوره را داشته باشند.
با وجود این که تصمیمات اخیر مسئولان مبنی بر حذف کنکور فوق لیسانس به مرحله اجرا نرسید، اما شیوع ویروس کرونا موقعیتی را فراهم کرد تا این پیشنهاد دوباره در دستور کار متخصصان آموزشی قرار گرفته و تصمیماتی را برای حذف کنکور ارشد در سال های بعد اتخاذ نمایند. در ادامه مقاله قصد داریم داوطلبان را از جزئیات حذف کنکور ارشد ۱۴۰۰ و نحوه پذیرش بدون آزمون در مقطع تحصیلات تکمیلی آشنا نماییم.

جزئیات حذف کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

آزمون کارشناسی ارشد، همه ساله با هدف پذیرش دانشجو در رشته های دوره تحصیلات تکمیلی برگزار می گردد. این آزمون در سال ۹۹ به علت سیاست های سران اجرایی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، در چند نوبت به تعویق افتاد و شاید همین لغو های پی در پی بود که اندیشه حذف کلی کنکور ارشد را به وجود آورد و قانون گذاران در مجلس سعی دارند که این قانون را به صورت همیشگی به تصویب برسانند.
بر اساس ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، ورود دانشجویان به مقطع کارشناسی ارشد، مشروط به شرکت در آزمون متمرکز دروس تخصصی دوره کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب در رشته های مرتبط می باشد. مجلس شورای اسلامی اصلاح این ماده را در دستور کار خود قرار داده است که در نتیجه آن، گزینش داوطلبان فقط بر اساس مجموع امتیازات کسب کرده در طول دوره تحصیل صورت پذیرد.
در راستای اصلاح ماده مذکور، مجلس و کمیسیون آموزش اقدام به اعلام یک طرح دو فوریتی تدوین تا سنجش و پذیرش دانشجو صرفا بر مبنای سوابق تحصیلی نموده که البته مورد استقبال وزیر علوم و اعضای شورای سنجش و پذیرش نیز قرار گرفته است. با توجه به صحبت های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست حذف کنکور کارشناسی ارشد مورد استقبال و در دستور کار نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است اما این فرآیند مقداری زمان بر خواهد بود.
به طور قطع کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ حذف نخواهد شد اما در برگزاری آن با تغییراتی مواجه خواهیم بود که در دست بررسی می باشد.

بنابر آن چه گفته شد، حذف کنکور به صورت کلی یکی از اصلی ‌ترین اهدافی است که کمیسیون آموزش مجلس قانون گذاران در نظر دارد. هر چند که این موضوع هنوز در مرحله بررسی قرار دارد و تا زمانی که با تصویب آن موافقت نشود، سرنوشت حذف کنکور مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد همچنان مشخص نخواهد بود.

چنانچه مایل اید در این زمینه اخبار کامل تری دریافت نمایید، می توانید با مرکز مشاوره ایران تحصیل در تماس باشید تا اطلاعات تکمیلی جهت مشاوره تلفنی کنکور سراسری ۱۴۰۳ توسط کارشناسان مجرب این مجموعه در اختیارتان قرار بگیرد.

 

برای اطلاع از آخرین اخبار سازمان سنجش در خصوص حذف کنکور ۱۴۰۳ و همچنین دریافت راهنمای کامل با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

مطالب مرتبط:

زمان و نحوه انتخاب واحد دانشگاه فنی حرفه ای

تغییرات کتاب درسی برای کنکور ۱۴۰۳

تاثیر سهمیه در کنکور سراسری ۱۴۰۳

انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

حذف کنکور ۱۴۰۳ آخرین اخبار سازمان سنجش

 

 

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    کد سوابق تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی کشور به نشانی my.medu.ir در دسترس کاربران است. در سال های گذشته داوطلبان باید جهت مشاهده کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir یا سایت sahat.medu.ir مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر داوطلبان...
  • ثبت نام مجدد کنکور سراسری

    ثبت نام مجدد کنکور ۱۴۰۳ + جاماندگان sanjesh.org

    ثبت نام مجدد کنکور سراسری آغاز شد. جاماندگان کنکور که در بازه زمانی اولیه اختصاص داده شده برای ثبت نام کنکور به هر دلیلی موفق به نام‌نویسی نشده‌اند، می‌توانند در مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به تکمیل فرم...
  • ثبت نام کنکور سراسری

    ثبت نام کنکور سراسری 1403 آغاز شد + ورود سایت اصلی sanjesh.org

    ثبت نام کنکور سراسری 1403 طبق اعلامیه جدید سازمان سنجش برای نوبت دوم از 7 فرودین 1403 آغاز و تا 12 فروردین ادامه خواهد داشت. داوطلبین باید در زمان مقرر وارد سایت ثبت نام کنکور سراسری سازمان سنجش به نشانی...
تماس با مشاور