ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳ | وقفه تحصیلی چیست؟

بخشنامه وقفه تحصیلی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بخشنامه وقفه تحصیلی، یکی از مهمترین مواردی است که دانشجویان و دانش‌آموزان انصرافی یا اخراج شده از دانشگاه و مدرسه باید آن‌ را بدانند. این دانش‌آموزان معمولا پس از مدتی قصد دارند دوباره در دانشگاه یا مدرسه خود ادامه تحصیل دهند. لذا لازم است با بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳ آگاه باشند. حال ممکن است برای آن‌ها سوال پیش بیاید که وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست؟ آیا بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری منتشر شده است؟ چگونه می‌توان وقفه تحصیلی در ابتدایی و دبیرستان را جبران کرد؟ نحوه پرداخت شهریه برای دانش‌آموزان و دانشجویان دارای وقفه تحصیلی چگونه است؟

این دانش‌آموزان یا دانشجویان برای ادامه تحصیل باید طبق بخشنامه وقفه تحصیلی مجوز ورود به مدرسه دریافت کنند تا بدون ایجاد مشکلی مسیر خود را ادامه دهند.

 

جهت اطلاع از شرایط ادامه تحصیل پس از ترک تحصیل ۱۴۰۳ روی لینک کلیک کنید.

 

جهت دریافت مشاوره در مورد بخشنامه وقفه تحصیلی، وقفه تحصیلی در ابتدایی، وقفه تحصیلی در دبیرستان، وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست، بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد، بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳، وقفه تحصیلی در سیدا، وقفه تحصیلی در دانشگاه دولتی، وقفه تحصیلی در دوره دوم متوسطه، وقفه تحصیلی در دوره اول متوسطه، شرایط وقفه تحصیلی در دانشگاه آزاد، وقفه بین تحصیل، وقفه تحصیلی در سناد، وقفه تحصیلی در دانشگاه پیام نور، شهریه وقفه تحصیلی، وقفه تحصیلی و غیبت موجه، ترک تحصیل و وقفه تحصیلی و تخفیف شهریه وقفه تحصیلی با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

منظور از وقفه تحصیلی چیست

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در طول سال تحصیلی بر اثر عوامل مختلفی از دانشگاه اخراج می‌شوند یا انصراف می‌دهند. به طوری که آن‌ها پس از مدتی قصد دارند دوباره در دانشگاه خود ادامه تحصیل دهند. حال به مدت زمانی که آن‌ها در دانشگاه نبودند، وقفه تحصیلی می‌گویند. آن‌ها باید برای ادامه تحصیل خود طبق بخشنامه وقفه تحصیلی دانشگاه اقدام کنند و برای این کار جریمه و شهریه پرداخت کنند.

 

وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست؟

وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست؟

 

این بخشنامه می‌تواند بر اساس نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و عوامل دیگری متغیر باشد. معمولاً هزینه وقفه تحصیلی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی بر اساس واحد دانشگاه و مراکز آموزشی تعیین می‌شود. اما معمولاً مقدار آن یک و نیم برابر شهریه ثابت یک نیمسال تحصیلی است.

آن دسته از دانشجویانی که از دانشگاه اخراج شدند از پرداخت جریمه معاف هستند. زیرا جریمه تعیین شده آن‌ها همان اخراج از دانشگاه می‌باشد. خوب است بدانید که شما بعد از پرداخت هزینه وقفه تحصیلی خود باید مجوز ادامه تحصیل را از دانشگاه دریافت کنید تا بتوانید به عنوان دانشجو وارد کلاس شوید.

حال ممکن است این وقفه تحصیلی در ابتدایی و دبیرستان نیز رخ دهد و برخی از دانش‌آموزان پس از ثبت‌نام در مدرسه با عذر موجه غیبت کنند. به طوری که پس از مدتی دوباره به مدرسه برای ادامه تحصیل مراجعه کنند. در این صورت لازم است مدیر مدرسه طبق بخشنامه وقفه تحصیلی با آن‌ها برخورد کند. حال اگر شما می‌خواهید بدانید که وقفه تحصیلی در ابتدایی و وقفه تحصیلی در دبیرستان چیست و چه بخش‌نامه‌ای برای آن‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید. 

 

شما برای مشاوره تحصیلی دانشگاهی و شرایط ادامه تحصیل در مدارس نمونه دولتی روی لینک کلیک کنید.

 

انتشار بخشنامه وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد

معمولاً آن دسته از دانشجویان آزاد که به دلایل مختلفی در دوران تحصیلی خود وقفه ایجاد کردند باید برای ادامه تحصیل خود طبق بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد اقدام کنند که در آن می‌خوانیم:

  • دانشجویانی که وقفه تحصیلی ایجاد کردند باید هزینه خود را پرداخت کنند. اگر آن‌ها از دانشگاه انصراف داده باشند باید 1.5 برابر شهریه ثابت نیمسال تحصیلی جاری را پرداخت کنند. اما آن دسته از دانشجویان اخراجی که در واقع جریمه آن‌ها اخراج از دانشگاه است مشمول به پرداخت هزینه نیستند. بلکه آن‌ها باید طبق روال قبلی خود در دانشگاه انتخاب واحد کنند.
بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد

بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد

 

  • اگر دانشجویانی که حداکثر 6 واحد از درس آن‌ها باقی مانده، وقفه تحصیلی ایجاد کردند و پس از چند نیمسال تحصیلی برای ادامه تحصیل به دانشگاه مراجعه کنند، آنگاه از پرداخت شهریه نیمسال‌های وقفه ایجاد شده خود معاف هستند. البته باید آن‌ها مجوز ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را بگیرند و برای ادامه تحصیل باید یک دوم شهریه ثابت و کل شهریه متغیر را پرداخت کنند.
  • آن دسته از دانشجویانی که با رای کمیته انضباطی از یک یا چند نیمسال تحصیلی دانشگاه آزاد محروم شدند. باید شهریه نیمسال‌های وقفه تحصیلی خود را پرداخت کنند.
  • در صورتی که دانشگاه به هر دلیلی به دانشجویان خود مرخصی اجباری دهد، آنگاه طبق بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد آن‌ها از پرداخت هزینه معاف هستند.
  • اگر یک یا چند مورد از مجموعه دروس انتخابی دانشجو در دانشگاه ارائه نشود، آنگاه دانشجو نباید به دلیل وقفه ایجاد شده شهریه پرداخت کند. بنابراین در صورتی که او در نیم سال جاری کلاسی در دانشگاه آزاد نداشته باشد، طبق بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳ مجبور به پرداخت هزینه نخواهد بود.
  • آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه آزاد ثبت‌نام کردند. ولی بعد از گذراندن یک نیمسال تحصیلی در دانشگاه دیگری ادامه تحصیل دادند. در حالی که انصراف از تحصیل خود را اعلام نکرده بودند. باید در صورت مراجعه به دانشگاه برای انصراف از تحصیل حداقل 50 درصد هزینه خدمات آموزشی خود را پرداخت کنند.
  • دانشجویان خانم باردار جهت زایمان تا یک نیمسال تحصیلی می‌توانند بدون پرداخت شهریه ثابت مرخص شوند. لذا طبق بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد آن‌ها مجاز به پرداخت هزینه نمی‌باشند.
  • دانشجو می‌تواند طبق قوانین بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳ برای دریافت تخفیف به کمیته تخفیف دانشگاه آزاد مراجعه کند. به طوری که آن‌ها با در نظر گرفتن موارد مختلف می‌توانند حداکثر تا 20 درصد برای دانشجو تخفیف ارائه دهند.

حال اگر شما به دنبال جواب سوالات دیگری در بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد هستید می‌توانید آن را از کارشناسان ایران تحصیل بپرسید. آن‌ها می‌توانند هزینه و وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست را بیشتر و ساده‌تر برای شما توضیح دهند.

 

شما برای شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه دولتی و شرایط انصراف از دانشگاه آزاد روی لینک کلیک کنید.

 

وقفه تحصیلی در ابتدایی

وقفه تحصیلی در ابتدایی

 

تفاوت وقفه تحصیلی در ابتدایی و دبیرستان با ترک تحصیل

معمولاً برخی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند وقفه تحصیلی همان ترک تحصیل یا انصراف از تحصیل است. در حالی که آن‌ها با هم فرق دارند و وقفه تحصیلی در دبیرستان و ابتدایی با ترک تحصیل مجزا از هم هستند. در زیر قصد داریم به تفاوت میان آن‌ها اشاره کنیم:

 

شما برای مشاوره تحصیلی دبیرستان روی لینک کلیک کنید.

 

ترک تحصیل در ابتدایی و دبیرستان:

ترک تحصیل مواقعی روی می‌دهد که دانش‌آموز در مدرسه ثبت‌نام نکند یا پس از رسیدن به سن قانونی (18 سال) از ادامه تحصیل انصراف دهد. همچنین آن دسته از دانش‌آموزانی که طبق مقررات وزارت آموزش و پرورش از تحصیل محروم شدند در واقع ترک تحصیل کرده‌اند.

 

جهت دریافت مشاوره در مورد بخشنامه وقفه تحصیلی، وقفه تحصیلی در ابتدایی، وقفه تحصیلی در دبیرستان، وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست، بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد، بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳، وقفه تحصیلی در سیدا، وقفه تحصیلی در دانشگاه دولتی، وقفه تحصیلی در دوره دوم متوسطه، وقفه تحصیلی در دوره اول متوسطه، شرایط وقفه تحصیلی در دانشگاه آزاد، وقفه بین تحصیل، وقفه تحصیلی در سناد، وقفه تحصیلی در دانشگاه پیام نور، ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف، شرایط برگشت به دانشگاه بعد از وقفه تحصیلی، ترک تحصیل در ابتدایی، ترک تحصیل در دوره متوسطه، ترک تحصیل بدون انصراف، ترک تحصیل از دانشگاه پزشکی، شرایط ادامه تحصیل ترک تحصیلی‌ها، ثبت ترک تحصیل در سیدا، ثبت ترک تحصیل در دانا، تاثیر ترک تحصیل در کارنامه تحصیلی، راهکارهای ترک تحصیل شهریه وقفه تحصیلی، وقفه تحصیلی و غیبت موجه، ترک تحصیل و وقفه تحصیلی و تخفیف شهریه وقفه تحصیلی با مشاوران ایران تحصیل به شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

وقفه تحصیلی در ابتدایی و دبیرستان:

وقفه تحصیلی در ابتدایی و دبیرستان زمانی رخ می‌دهد که دانش‌آموز در مدرسه ثبت‌نام کرده‌ باشد. اما به دلایل مختلفی نتواند ادامه تحصیل دهد. به طوری که در امتحانات نوبت دوم و شهریور ماه شرکت نکند. اگر دانش‌آموزی در طول سال تحصیلی پس از ثبت‌نام به صورت موجه غیبت کند و در هیچ کدام از کلاس‌ها و امتحانات پایان ترم شرکت نکند، در این صورت طبق بخشنامه وقفه تحصیلی کرده است. لذا باید در سال تحصیلی جدید دوباره در پایه تحصیلی مجددا درس بخواند.

 

شما برای ترک تحصیل در دبیرستان و راهنما گام به گام اصلاح ترک تحصیل در سناد روی لینک کلیک کنید.

 

وقفه تحصیلی در دبیرستان

وقفه تحصیلی در دبیرستان

اگر دانش‌آموز قبل از امتحانات نوبت اول ترک تحصیل کند یا وقفه تحصیلی ایجاد کند، به عنوان سنوات تحصیلی دانش‌آموز محاسبه نمی‌شود. دانش‌آموزان اول دبیرستان نیز پس از شرکت در امتحانات نوبت اول به دلیل موجه غیبت کنند، در سال تحصیلی جدید می‌توانند با رعایت مواردی در پایه تحصیلی مذکور ثبت‌نام کنند. یکی از تفاوت‌های بارز میان ترک تحصیل با انصراف از تحصیل این است که ترک تحصیل معمولاً بدون اطلاع قبلی انجام می‌گیرد. در حالی که انصراف از تحصیل با اطلاع دانش‌آموز صورت می‌گیرد. همچنین ترک تحصیل بعد از امتحانات نوبت اول، جزو سنوات تحصیلی دانش‌آموز محاسبه می‌شود. لذا نمره آن برای نوبت دوم سال تحصیلی صفر در نظر می‌گیرند. در حالی که دانش‌آموزان دارای وقفه تحصیلی در کارنامه آن‌ها کلمه غ م درج می‌شود.

خوب است بدانید که غیبت موجه نیاز به دلایل و مدارکی دارد که باید به مدیر مدرسه ارائه شود تا آن‌ها را تایید کند و دانش‌آموز بدون نگرانی وقفه تحصیلی ایجاد کند. ممکن است در این مورد سوالات زیادی در ذهن شما وجود داشته باشد که شما برای به دست آوردن جواب آن‌ها می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل صحبت کنید.

 

مطالب مرتبط:

مشاوره ادامه تحصیل در سنین بالا

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد کاردانی، کارشناسی و ارشد

کنکور مجدد دانشجو انصرافی

شرایط انصراف از دانشگاه غیر انتفاعی

rahbaran.medu.ir

شرایط انصراف از دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

 

وقفه تحصیلی در دوره ابتدایی و دبیرستان چه تاثیری روی کارنامه دارد؟

معمولاً طبق بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳، آن دسته از دانش‌آموزانی که از شرکت در کلاس و امتحانات معذور ماندند. در کارنامه آن‌ها به جای نمره کلمه غ م ذخیره می‌شود و در کارنامه دانا و سناد آن‌ها نیز کد 97 ذخیره می‌شود. به طوری که آن‌ها می‌توانند بعدا آن‌ها را جبران کنند. لذا دانش‌آموز نباید نگران نمره و تاثیر وقفه تحصیلی در کارنامه باشد.

آیا ممکن است بعد از وقفه تحصیلی در سال تحصیلی جدید دانش‌آموز به مدرسه بزرگسالان معرفی شود؟

بله، اگر دانش‌آموز برای چند سال پیاپی وقفه تحصیلی ایجاد کند، آنگاه در صورت تشخیص شورای مدرسه و اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه احتمال معرفی آن به مدارس بزرگسالان وجود دارد. در صورتی که اگر وقفه تحصیلی چند ماه باشد، آنگاه در مدرسه خود می‌تواند ادامه تحصیل دهد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین بخشنامه وقفه تحصیلی می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست و آیا امکان دریافت تخفیف در جریمه دانشگاه وجود دارد؟

در رابطه با سوال وقفه تحصیلی در دانشگاه چیست به صورت کلی در بالا توضیح دادیم. اما برای دریافت تخفیف در وقفه تحصیلی می‌توانید طبق بخشنامه جدید تحصیلی دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، فنی حرفه‌ای و غیره اقدام کنید. به طوری که با مراجعه به واحد مالی دانشگاه می‌توانید در صورت مشمول حداکثر 20 درصد تخفیف بگیرید.

آیا وقفه تحصیلی و غیبت موجه همان ترک تحصیل است؟

خیر، وقفه تحصیلی و غیبت موجه با ترک تحصیل فرق دارد. به طوری که در ترک تحصیل دانش‌آموز بدون اطلاع قبلی مدرسه را رها می‌کند. در حالی که وقفه تحصیلی و غیبت موجه بر اساس اطلاع قبلی دانش‌آموز صورت می‌گیرد.

چگونه عذر موجه یا غیر موجه را در مدرسه تایید یا رد می‌کنند؟

معمولاً عذر موجه یا غیر موجه را شورای مدرسه تشخیص می‌دهد. به طوری که اگر آن را تایید کنند غیبت دانش‌آموز جزو وقفه تحصیلی  ابتدایی یا دبیرستان به شمار می‌آید.

دانشجویان شاغلی که در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل بودند و حالا از طریق آزمون سراسری در همان واحد دانشگاه یا واحد دیگری قبول شدند آیا باید هزینه انصراف از دانشگاه را پرداخت کنند؟

خیر، طبق بخشنامه جدید وقفه تحصیلی دانشگاه آزاد کلیه دانشجویانی که از طریق شرکت در آزمون سراسری در همان واحد دانشگاهی یا واحدهای دیگری پذیرفته شدند، مجاز به پرداخت هزینه انصراف نیستند. در حالی که دانشجویان سراسری باید مبلغی را به عنوان جریمه انصراف پرداخت کنند. لذا شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه‌های سراسری می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید.

 

نظرات

65 دیدگاه دربارهٔ «بخشنامه وقفه تحصیلی ۱۴۰۳ | وقفه تحصیلی چیست؟»

  1. Avatar photo فرشته گفت:

    سلام پسر من مقطع پیش دبستانی در یک مرکز مهد کودک هستالان حدود ۱.۵ ماه هست که به علت ابتلا به کرونا و مریضی شدید در مدرسه غیبت کرده برای برگشت ،مدرسه کل شهریه ی روزهای غیبت رو هم میخواد اگر ممکنه بفرمایید قانون و آیین نامه ای در این مورد وجود داره و من باید چیکار کنم

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. این مورد قانون مشخصی ندارد و مدیریت باید تصمیم بگیرد.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور + راه حل | ایران تحصیل

    نداشتن معدل دیپلم برای ثبت نام کنکور مشکلی است که دانش آموزان سال آخری با آن مواجه هستند؛ زیرا هنگام ثبت نام کنکور هنوز در امتحانات خرداد ماه شرکت نکرده اند و به همین دلیل از معدل خود آگاه نمی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان

    شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان + آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

    ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان به اندازه قبولی در آزمون و ورود به این مدارس چالش برانگیز است. از این رو رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شرایط ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه ششم به هفتم و نهم...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)