ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت ممکن است؟

انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت ممکن است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

گاهی برخی از دانشجویان در حال تحصیل به علت عدم علاقه به رشته قبولی خود، مسافت زیاد دانشگاه تا شهر سکونت و یا به دلایل مختلف دیگر به انصراف از دانشگاه خود فکر می‌کنند و برخی دیگر این شرایط را تحمل کرده و به تغییر رشته در مقاطع بالاتر امیدوار هستند. اما مسئله مهمی که ذهن این افراد را درگیر می کند انصراف و بخشنامه انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت  است.

برای این کار حتماً باید به شرایط و قوانین دانشگاه محل تحصیل توجه کرد زیرا اگر دانشجویی بدون شناخت این قوانین از دانشگاه خود انصراف دهد با مشکلاتی همچون عدم حق بازگشت به تحصیل و ادامه تحصیل در رشته پیشین و از بین رفتن معافیت سربازی مواجه خواهد شد و موظف است با توجه به مقطع و نوع دانشگاه خود جریمه انصراف از دانشگاه محل تحصیلش را پرداخت نماید. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات در این مقاله به بررسی قوانین و شرایط انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت می پردازیم و  بخشنامه آن در سال ۱۴۰۳ را مطرح می‌کنیم.

شرایط انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت

انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در آزمون سراسری دوره روزانه از قوانین و شرایط خاصی پیروی می‌کند که در صورت عدم توجه به آنها مشکلات فراوان ایجاد خواهد شد.

  • شرط اول

دانشجویان پذیرفته شده در دوره های روزانه که قصد ترک تحصیل و شرکت دوباره در کنکور سراسری دارند باید پس از ورود به دانشگاه، حداقل یک سال کامل را سپری کنند و پس از ثبت نمرات ترم دوم و شروع ترم سوم، هماهنگی های لازم را با دانشگاه محل تحصیل خود انجام دهند و مراحل انصراف را طی نمایند. در این صورت بعد از اتمام مراحل انصراف حضور این افراد در آزمون سال بعد برای دانشگاه های روزانه و غیر روزانه بلامانع است.

اطلاعیه

اگر دانشجو درحین تحصیل ترم اول یا دوم از دانشگاه انصراف دهد و در آزمون سراسری شرکت کند حق انتخاب کد رشته های روزانه را نخواهد داشت.

بخشنامه انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت
بخشنامه انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت

برای کسب اطلاع از اینکه عواقب قبولی در دانشگاه و نرفتن چیست؟ با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

  • شرط دوم

افرادی که مشمول خدمت دوره ضرورت هستند در تمام دوران تحصیلی خود فقط یکبار می توانند از تحصیل انصراف داده و در کنکور همان مقطع مجدداً شرکت نمایند.

  • شرط سوم

چنانچه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دوره روزانه پذیرش شوند به مدت یک سال مجاز به شرکت در آزمون ورودی این دو مقطع تحصیلی نمی باشند.

  • شرط چهارم

داوطلبان پذیرفته شده در دوره های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد، پردیس خودگردان یا مجازی، مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال بعد هستند.

  • شرط پنجم

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای شرکت در هر نوع آزمون تحصیلی باید انصراف خود را از دانشگاه محل تحصیلشان قطعی کنند و پس از آن اقدام نمایند.

  • شرط ششم

دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های روزانه در صورت ثبت نام یا عدم ثبت نام از شرکت در آزمون دوره روزانه سال بعد محروم خواهند شد.

  • شرط هفتم

دانشجویان دانشگاه های روزانه که به فکر انصراف از دانشگاه هستند می بایست قبل از ثبت نام در کنکور سراسری انصراف خود را از محل تحصیل قطعی نمایند تا در صورت قبولی در آزمون دچار مشکل نشوند.

برای مشاهده پاسخ به سوال محرومیت روزانه برداشته شد؟ وارد شوید.

محرومیت از کنکور برای پذیرفته شدگان دوره روزانه دانشگاه ها

چنانچه داوطلبی در دانشگاه روزانه قبول شود اما قصد انصراف از آن را داشته باشد در صورتی که از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهد مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال آینده خواهد بود اما نکته قابل توجه اینکه این داوطلب از دوره‌ های روزانه محروم می‌شود و فقط میتواند رشته های دوره غیر روزانه را انتخاب کند. برای آنکه داوطلبان از شرکت در دوره‌های روزانه محروم نشوند و پس از انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود بتوانند دوباره در کنکور شرکت کرده و دوره های روزانه را نیز انتخاب کنند می بایست شرایطی را رعایت کنند که در ادامه بیان خواهیم کرد.

انصراف بدون محرومیت تحصیلی

انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت شرکت در کنکور کارشناسی

اگر دانشجویان روزانه بخواهند مجدداً در آزمون سراسری شرکت نمایند می بایست قبل از ثبت نام در آزمون از دانشگاه محل تحصیل خود به طور کامل انصراف دهند و انصراف آنها به تایید دانشگاه رسیده و قطعی تلقی شود. اما دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره های غیر روزانه نیازی به رعایت شرط فوق ندارند و پس از قبولی در رشته یا دانشگاه جدید میتوانند از دانشگاه فعلی خود انصراف داده و ثبت نام جدید خود را انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درخواست رفع محرومیت کنکور وارد شوید.

انصراف از دانشگاه روزانه و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری

دانشجویان در حال تحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در صورت شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد لازم است نهایتاً قبل از پایان یافتن مهلت ثبت نام این آزمون از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف قطعی دهند چرا که در صورت عدم انجام این کار و قبولی در آزمون سراسری مورد پذیرش قرار نمی گیرند و قبولی آنها باطل می گردد.

اطلاعیه

بخشنامه انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت از قوانین خاصی تبعیت می کند که باید حتما به آنها توجه کنید.

انصراف از دانشگاه های روزانه و شرکت در کنکور دکتری دانشگاه سراسری

اگر دانشجوی مشغول به تحصیل در مقطع دکتری شرایط ثبت نام شرکت در کنکور دکتری دانشگاه سراسری را داشته باشد و بخواهد در آزمون سال جاری شرکت کند می بایست قبل از اتمام مهلت ثبت نام این آزمون از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف قطعی دهد و در غیر اینصورت مجاز به شرکت در آزمون نخواهد بود.

 

جریمه انصراف از دانشگاه

دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف می‌دهند می بایست جریمه بپردازند که میزان پرداخت جریمه در هر دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. برای مثال اگر دانشجویی از دانشگاه آزاد انصراف دهد و در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته باشد می‌بایست برابر تعداد نیمسال های ثبت نام شده خود نصف شهریه پایه را پرداخت کند اما میزان جریمه برای مقطع دکتری حرفه ای گروه پزشکی، کل شهریه پایه ترم های باقی مانده است. همانطور که مشاهده کردید میزان جریمه با توجه به نیمسال های ثبت نام شده در هر مقطع تحصیلی تغییر می کند.

البته این میزان به دانشگاه محل تحصیل نیز بستگی دارد و دانشجویان انصرافی در تمام دانشگاه‌ها موظف به پرداخت جریمه می باشند. معمولاً در دانشگاه های شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی یک و نیم برابر شهریه ثابت دریافت می شود و در دانشگاه های علمی کاربردی یک شهریه ثابت و در پردیس های خودگردان شهریه ثابت تمام ترم های باقی مانده می بایست پرداخت گردد.

انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت

شرایط معافیت پرداخت جریمه در زمان انصراف از دانشگاه

با توجه به مطالب فوق انصراف دانشجویان از دانشگاه محل تحصیل خود با پرداخت جریمه همراه خواهد بود اما در صورتی که دانشجوی انصرافی دانشگاه دولتی روزانه یا دانشگاه آزاد بدون فوت وقت قصد ادامه تحصیل در دانشگاه خود را داشته باشد از پرداخت جریمه انصراف معاف خواهد شد. البته دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی در صورتی که شهریه ترم های گذشته خود را به طور کامل تسویه کرده باشند و پیش از شروع ترم جدید درخواست انصراف شان را اعلام نمایند معاف از پرداخت جریمه انصراف خواهند بود.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد انصراف از دانشگاه و سربازی کلیک کنید.

مقررات سازمان نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی

طبق مقررات این سازمان آقایانی که بیش از ۱۸ سال سن دارند می توانند دو مرتبه از دانشگاه خود انصراف دهند. نکته قابل توجه اینکه این افراد تنها در زمان انصراف اول خود مجاز به ادامه تحصیل هستند. یاد آوری میکنیم انصراف از تحصیل و بهره مندی از معافیت تحصیلی در مقطع دیپلم تا دکتری تنها یک بار مجاز می باشد. چنانچه این افراد برای دومین بار انصراف دهند تا یک سال فرصت دارند خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نمایند. البته افرادی که به هر دلیل معاف از سربازی بوده یا کارت پایان خدمت داشته باشند مجاز به شرکت در کنکور و ادامه تحصیل خواهند بود و در غیر اینصورت مشمول غیبت خواهند شد.

برای مشاهده راهنما اخذ معافیت سربازی کلیک کنید.

نکته قابل توجه اینکه دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شده باشند حق شرکت در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در رشته های دارای آزمون یا بدون آزمون را نخواهند داشت و باید کارت خدمت یا معافیت دائم خود را دریافت نموده و پس از آن برای تحصیل اقدام کنند.

اطلاعیه

پذیرفته شدگان دوره های روزانه که قصد ترک تحصیل و شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارند، نباید از سوی سازمان نظام وظیفه هیچ گونه منع قانونی داشته یا مشمول غیبت سربازی باشند.

شرایط انصراف از دانشگاه های غیر روزانه

انصراف از دانشگاه های آزاد، خودگردان، سراسری شبانه، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و یا پیام نور هیچگونه محرومیتی برای دانشجو به وجود نمی آورد. علاوه بر این انصراف از دانشگاه های غیر روزانه محدودیت زمانی نخواهد داشت و افرادی که از تحصیل در دانشگاه های نامبرده یا رشته تحصیلی خود انصراف می‌دهند می‌توانند پس از قبولی در رشته یا دانشگاه جدید از دانشگاه قبلی خود انصراف داده و ثبت نام تازه ی خود را انجام دهند. البته آقایان باید قوانین نظام وظیفه را در نظر داشته باشند و مطابق آن عمل کنند.

خلاصه مطلب

نگرانی بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری پذیرفته شدن در دوره‌ های روزانه رشته یا دانشگاهی است که به آن علاقه ندارند و فکر می کنند مجبور به ادامه تحصیل در رشته یا دانشگاه پذیرفته شده خود هستند در صورتی که با رعایت قوانین و بخشنامه انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت اجازه انصراف و ادامه تحصیل پیدا خواهند کرد.

همچنین انصراف دانشجویان از دانشگاه محل تحصیل بسته به مقطع و نوع دانشگاه شامل پرداخت جریمه خواهد بود اما در صورتی که دانشجوی انصرافی دانشگاه های دولتی روزانه یا دانشگاه های آزاد بدون فوت وقت قصد ادامه تحصیل در دانشگاه خود را داشته باشد از پرداخت جریمه انصراف معاف خواهد شد البته دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی در صورتی که شهریه ترم های گذشته خود را به طور کامل تسویه کرده باشند و پیش از شروع ترم جدید درخواست انصراف شان را اعلام نمایند نیز از پرداخت جریمه انصراف معاف می گردند.

نکته مهم اینکه چنانچه دانشجویی برای بار دوم از دانشگاه انصراف دهد می بایست ظرف مدت زمان یکسال خود را به نظام وظیفه عمومی معرفی نماید تا مشمول غیبت سربازی نشود. البته افرادی که کارت پایان خدمت خود را دریافت کرده اند یا معاف از سربازی می باشند می توانند در کنکور شرکت کنند و ادامه تحصیل دهند.

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان انصراف از تحصیل و شرکت مجدد در کنکور برای داوطلبان مشمول خدمت وجود دارد؟

بله داوطلبان مشمول خدمت تنها یک بار در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشند می‌توانند و از تحصیل خود انصراف دهند و در کنکور شرکت نمایند.

آیا دانشجویان انصرافی دانشگاه ها حق بازگشت به تحصیل در رشته پیشین خود را خواهند داشت؟

خیر دانشجویانی که از دانشگاه خود انصراف می‌دهند حق بازگشت به تحصیل در رشته پیشین خود را ندارند.

دانشجویان مشمول خدمت که از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شدند چگونه می توانند برای تحصیل مجدد اقدام کنند؟

این افراد حق شرکت در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در رشته های دارای آزمون یا بدون آزمون را نخواهند داشت و باید کارت خدمت یا معافیت دائم خود را دریافت نموده و پس از آن برای تحصیل اقدام کنند.

نظرات

18 دیدگاه دربارهٔ «انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت ممکن است؟»

  1. Avatar photo علی گفت:

    سلام بنده در مقطع کاردانی روزانه ثبت نام و پس از گذراندن سه ترم انصراف دادم سپس در دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم و قصد انصراف دارم
    سوال: آیا با انصراف از دانشگاه پیام نور ، از شرکت در کنکور و تحصیل مجدد محروم میشم؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      با سلام وقت بخیر
      بله

      1. Avatar photo علی گفت:

        مادامی که انصراف ندادم محرومیت شاملم نمیشه، پس تو کنکور شرکت میکنم و نتایجی که میان باطل نیستن و چند روز قبل از ثبت نام در دانشگاه جدید ، از دانشگاه پیام نور انصراف میدم
        نظرتون چیه؟

        1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

          سلام. دوست عزیز مسیرتون درسته و منطقی هست که بعد از قبولی نهایی انصراف بدید.

          1. Avatar photo علی گفت:

            من الان دوبار معافیت تحصیلی گرفتم بعد از انصراف از پیام نور معافیت باطل میشه خب امکانش هست برا بار سوم معافیت تحصیلی برام صادر بشه؟

          2. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

            سلام وقت بخیر
            داوطلبان اقا در هر مقطع یک بار حق انصراف دارند

  2. Avatar photo ح گفت:

    بسم الله سلام علیکم خدمت مشاورين گرامی، من دکتری ترم ۵ روزانه قصد انصراف و کنکور مجدد و تحصیل در همون رشته و همون دانشگاه روزانه رو دارم ولی متاسفانه آموزش میگ ۹ میلیون جریمه پرداخت کنید تا انصراف قطعي بدی بعدش بتونی کنکور در سال‌های بعد رو داشته باشید ، اما شما مشاورين گرامی بالا نوشتید میش بدون فوت وقت از جریمه معاف شد ، میش ی راهنمایی کنید بنده رو با تشکر فراوان از شما مشاورين گرامی

    1. Avatar photo مشاور فتح اللهی گفت:

      سلام وقت بخیر برای انصراف از دانشگاه روزانه باید هزینه انصراف را پرداخت کنید که جزئیات را دانشگاه به شما اعلام میکند

  3. Avatar photo ح گفت:

    بسم الله سلام علیکم خدمت مشاورین گرامی من ترم ۵ دکتری روزانه قصد انصراف دارم ، آموزش میگ باید ۹ میلیون بدی تا انصراف قطعی بدی که بتونی امتحان سال بعد یا بعدها بتونی شرکت کنی ، البته من میتونم روزانه همون رشته و همون دانشگاه قبول بشم ولی باز میگن جریمه باید بدی در ازمون دکتری شرکت کنید ، ولی شما عزیزان بالا نوشتید بدون فوت وقت جریمه معاف هستید با تشکر فراوان منتظر جواب شما عزیزان هستم

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام روز بخیر
      برای بررسی دقیق وضعیت تحصیلی تون لطفا با مشاورین مرکز تماس بگیرید

  4. Avatar photo ح گفت:

    شرمنده چون شما بالا نوشتید ، بدون فوت وقت از پرداخت جریمه معاف هستید ، آموزش دانشگاه میگ باید اول انصراف قطعی بی بعد امتحان شرکت کنی ، که انصراف قطعی باید جریمه پرداخت بشه بعد کار انصراف رو انجام بدیم که تقریبا ۹ میلیون میش متاسفانه، با تشکر فراوان خدمت شما مشاورین گرامی

    1. Avatar photo مشاور فتح اللهی گفت:

      سلام مراحل انصراف از دانشگاه روزانه را آموزش دانشگاه تون به درستی بهتون اعلام کرده است

  5. Avatar photo ح گفت:

    بسم الله سلام علیکم، من دکتری ترم ۵ دانشگاه روزانه هستم اگه انصراف بدم و قصد شرکت دوباره در کنکور رو دارم و اگه روزانه همون دانشگاه و همون رشته قبول بشم باید جریمه پرداخت کنم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      در صورت انصراف از تحصیل مشمول جریمه میشوید.از نظر نظام وظیفه در کل سنوات تحصیلی یکبار مجاز به انصراف هستید.

  6. Avatar photo Ali گفت:

    سلام وقتتون بخیر من سال گذشته دانشگاه قبول شدم ترم اول ولی چون همه چی مجازی بود نه تو امتحانات نه تو کلاس شرکت نکردم حالا ترم یک حذف کردم، خواستم از دانشگاه انصراف بدم گفتن باید حتما طبق گفته ی سازمان علوم و تحقیقات دو ترم بگذرونی بعد انصراف بدی خواستم ببینم این درسته و تا دو ترم نگذره نمیشه انصراف از دانشگاه بدم ممنون می‌شم توضیح بدین

    1. Avatar photo mansuri گفت:

      سلام به اندازه نصف شهریه ثابت ترم های باقی مانده جریمه انصراف باید پرداخت کنید

  7. Avatar photo مهدیه گفت:

    من در سال ۹۹براساس سوابق تحصیلی روزانه قبول شدم اما امسال انصراف دادم آیامیتونم امسال براساس سوابق تحصیلی بازم روزانه قبول شم؟

    1. Avatar photo maleki گفت:

      سلام وقت بخیر
      جهت کسب اطلاع بیشتر با مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی 1403

    ثبت‌ نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی در سال 1403 بر اساس آیین نامه پذیرش بدون کنکور استعداد‌های درخشان در مقطع ارشد، پذیرای دانشجویان و داوطلبان سایر دانشگاه‌ها است. دانشگاه علوم قضایی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ما...
  • وام ازدواج دانشجویی

    وام ازدواج دانشجویی 1403 + شرایط، مدارک + مبالغ | راهنما ثبت نام

    زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی آغاز شد. پرداخت شهریه یکی از مهم‌‎ترین دغدغه‌های اغلب دانشجویان می‌باشد. برای رفع و کاهش این دغدغه‌ها، دانشگاه‌ها مبلغی را به عنوان وام دانشجویی برای هر یک از دانشجویان در نظر گرفته‌ است. در...
  • ثبت نام وام دانشجویی

    ثبت نام وام دانشجویی 1403 {مدارک، شرایط} + ورود swf.ir

    ثبت نام وام دانشجویی از طریق سامانه swf.ir امکان پذیر است. این مورد یکی از خدمات مهم اداره رفاه دانشجویان بوده که با هدف کمک به تامین نیازهای اولیه دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شود. از این رو تمامی دانشجویان در...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)