ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

کد فراگیر چیست؟

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
کدفراگیر چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

کلیه اتباع برای فعالیت در حوزه های تجاری و اقتصادی لازم است کد فراگیر داشته باشند. کد فراگیر کدی است که به خارجیان داده می شود تا آن ها بتوانند به انجام کلیه فعالیت های مربوط به دریافت گواهینامه، ایجاد حساب بانکی، خرید و فروش و غیره بپردازند. از آنجایی که دریافت این کد اختیاری نیست و جزء قوانین اجباری محسوب می شود باید در رابطه با نحوه دریافت و نحوه استفاده از آن اطلاعات لازم را داشته باشید. تعداد زیادی از اتباع ساکن کشورمان در رابطه با نحوه دریافت کد فراگیر رایگان اطلاعاتی ندارند و یا اطلاعات آن ها اندک است، به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این موضوع را بررسی کنیم و به سوالات شما در رابطه با اینکه کد فراگیر چیست؟  پاسخ دهیم و ویژگی های نمونه کد فراگیر اتباع خارجی را نیز بررسی نماییم.

منظور از کد فراگیر چیست؟

تمامی اتباع ممکن است در مورد اینکه کد فراگیر چیست؟ سوال داشته باشند؛ به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم این موضوع را بررسی کرده و به سوال شما در این رابطه پاسخ دهیم. در واقع کد فراگیر مخصوص اتباع خارجی است و افرادی که قصد دارند در داخل کشور فعالیت های تجاری داشته باشند باید قبل از آغاز فعالیت های تجاری خود اقدام به دریافت این کد نمایند.

آیا دریافت کد فراگیر اجباری است؟

تمامی اتباع خارجی برای اینکه فعالیت های اقتصادی و مالیاتی داشته باشند، نیاز است کد اتباع خارجی خود را ارائه دهند. افراد غیر ایرانی برای ثبت شرکت شروع فعالیت باید حتماً کد فراگیر خود را دریافت کنند؛ زیرا اجباری است.

در خصوص دریافت کد اتباع نیاز است بدانید که این کد منحصر به فرد می باشد. در واقع همانطور که کدملی برای ایرانی ها منحصر به فرد است، کد اتباع برای خارجی ها نیز منحصر به فرد می باشد.

جهت اطلاع از دریافت گواهی عدم سو پیشینه ایرانیان مقیم خارج کلیک کنید.

چه زمانی باید کد فراگیر بگیریم؟

پس از پاسخ به این سوال که کد فراگیر چیست؟ باید در این خصوص بدانید که چه زمانی باید کد فراگیر بگیریم، در این قسمت همراه ما باشید. تمامی اتباع خارجی برای ثبت شرکت یا موسسه نیاز است که کد فراگیر داشته باشند. به علاوه اشخاص غیر ایرانی برای فعالیت در سامانه اداره مالیات نیز به این کد نیاز دارند.

در صورتی که قصد دارید نمایندگی یک شرکت خارجی را در کشور ایران داشته باشید، باز هم نیاز است که این کد را وارد کنید. برای ثبت یک شرکت مشارکتی نیز کد اتباع یکی از اصلی ترین مدارک می باشد. برای وارد کردن کالا به داخل کشور نیز باید این کد ارائه شود. حتی برای شرکت در کنکور و دریافت گواهینامه و همچنین استفاده از خدمات بانکی و بیمه ای نیز به این کد نیاز است.

 

مراحل اخذ کد فراگیر

در خصوص مراحل اخذ کد فراگیر نیاز است ابتدا مشخص کنید که جزء افراد حقیقی هستید یا جزء افراد حقوقی هستید.

سپس وارد سامانه استعلام و اخذ ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی irsherkat.ssaa.ir شوید.

 

نحوه دریافت کد فراگیر

در مرحله بعد باید از قسمت بالای سایت اخذ کد فراگیر را کلیک کنید.

 

دریافت کد فراگیر رایگان

قوانین و مقررات موجود در سامانه را خوانده و درخواست خود را ثبت نمایید.

مدارک مورد نیاز را ارسال کرده و فرم های قرارداده شده را پر کنید.

 

نمونه کد فراگیر اتباع خارجی

 

بعد از واریز هزینه باید شماره‌ رهگیری را دریافت کنید. حتما شماره رهگیری را برای پیگیری‌های بعدی نزد خود نگاه دارید.

 

مراحل دریافت کد اتباع

 

بعد از حداقل یک و حداکثر سه روز به سامانه مراجعه کرده و کد خود را پیگیری کنید.

شماره رهگیری که نزد شما است را وارد کنید و در مورد کد فراگیرتان اطلاعاتی به دست آورید. نمونه کد فراگیر اتباع خارجی شما به راحتی در دسترستان قرار می‌گیرد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری از دریافت کد فراگیر رایگان داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید.

جهت اطلاع از شرایط معافیت از سربازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور کلیک کنید.

سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

از آنجایی که دریافت کد فراگیر رایگان برای انجام فعالیت های بسیاری ضروری است، دولت برای این کار یک سامانه مخصوص راه اندازی کرده است.

این سامانه که نام آن، سامانه جامع ثبت شرکت ها می باشد، زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضاییه می باشد و به ارائه خدماتی، در خصوص ثبت اینترنتی شخصیت حقوقی، ثبت اینترنتی اظهارنامه ثبت دفتر تجاری، ثبت اینترنتی صورت جلسه تغییرات، ثبت اینترنتی انصراف از درخواست ثبت شده، دسترسی به اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی و سایر مسائل می پردازد.

از جمله امکانات و گزینه های سامانه جامع ثبت شرکت ها یا سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، به آدرس irsherkat.ssaa.ir، امکان ثبت درخواست و پیگیری درخواست کد فراگیر اتباع می باشد و اتباع خارجی می توانند برای دریافت شماره اختصاصی خود به آن مراجعه کنند.

 

نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی

برای ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی لازم است اتباع مقیم ایران به سامانه مختص به این موضوع مراجعه نمایند.

برای ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی نیاز است ابتدا متقاضیان به سامانه irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایند.سپس، با انتخاب گزینه درخواست کد فراگیر و پس از آن، ثبت درخواست، به مرحله بعد برود.

سپس در این مرحله نیاز است متقاضیان از گزینه نوع شخص، شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز، نظیر اطلاعات هویتی، آدرس، شناسه ملی و مواردی از این دست را در کادرهای مربوطه، وارد کنند. حالا نوبت به بارگذاری مدارک مورد نیاز، نظیر عکس پرسنلی و تصویر گذرنامه می رسد؛ سپس، کد امنیتی را وارد کرده و گزینه ثبت را باید انتخاب کنیم.

پس از انتخاب گزینه ثبت، در صورت درست طی شدن مراحل نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، پیام ثبت درخواست، موفقیت آمیز بود، نمایش داده می شود. در این مرحله یک کد رهگیری به افراد نشان داده خواهد شد که باید جهت استعلام و پیگیری در مراحل بعدی از آن نگهداری کرد.

جهت اطلاع از تحصیل در خارج از کشور و بهترین کشور های آن کلیک کنید.

نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی

برای بازیابی کد فراگیر اتباع خارجی نیز باید به سامانه مراجعه کنید که در ادامه مراحل آن را بررسی خواهیم کرد. در واقع پیگیری به منظور اطلاع از زمان آماده شدن و زمان صدور است، که مطابق مراحل زیر می باشد:

ابتدا، متقاضی باید در آدرس سامانه درخواست کد فراگیر اتباع خارجی، یعنی، irsherkat.ssaa.ir را جست و جو نماید.

پس از این کار وارد صفحه ای مشابه تصویر زیر، می شود و بعد از انتخاب گزینه درخواست کد فراگیر، گزینه استعلام را انتخاب نماید.

در این مرحله، متقاضی پیگیری درخواست کد فراگیر اتباع خارجی، باید، شماره پیگیری و تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد نماید و گزینه مشاهده آخرین وضعیت را انتخاب کند تا نتیجه پیگیری نشان داده شود.

 

هزینه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

یکی از سوالات رایج در رابطه با کد فراگیر اتباع خارجی، در رابطه با هزینه دریافت آن است.

در رابطه با درباره هزینه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی باید بگوییم که دریافت شماره اختصاصی اتباع خارجی، از طریق سامانه آن، هزینه ای ندارد و اگر مراحل به درستی طی شود، کافی خواهد بود.

اما اگر از موسسات خارجی برای دریافت کد کمک بگیرید، نیاز است که تعرفه ای را پرداخت کنید.

 

مدارک لازم برای اخذ کد فراگیر

برای دریافت کد فراگیر به یک سری مدارک نیاز است که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

به صورت کلی برای دریافت کد فراگیر شما به دو صورت می توانید اقدام کنید. در حالت اول شما یک شخص حقیقی هستید و باید برای دریافت اقدام کنید و در حالت دوم شما شما یک شخص حقوقی هستید که می توانید برای دریافت این کد اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر شخص حقوقی

برای داشتن این کد باید مدارک زیر را ارائه دهید؛

  • روزنامه تاسیس شرکت خارجی خود
  • نام شرکت به فارسی و انگلیسی
  • شماره ثبت شرکت مذکور
  • تاریخ ثبت شرکت
  • نوع شرکت
  • موضوع فعالیت شرکت شما
  • آدرس دفتر مرکزی شرکت
  • کد پستی محل شرکت
  • ارائه شماره تلفن شرکت
  • علاوه بر این مدارک، ارائه مدارک ثبتی شرکت نیز الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر شخص حقیقی

  • کپی پاسپورت
  • ارائه عکس پرسنلی به سایز 3*4

سن مجاز برای دریافت کد فراگیر نیز بدین صورت است که اگر شخص به سن 18 سالگی نرسیده باشد و پاسپورت جداگانه نداشته باشد، فرد باید در این حالت پاسپورت قیم خود را هم ارائه دهد.

 

تعداد استفاده از کد فراگیر

در رابطه با تعداد استفاده از کد فراگیر نیز اطلاعات نادرستی وجود دارد که ما در ادامه بررسی خواهیم کرد.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که این کد برای اتباع غیر ایرانی همانند کد ملی برای ایرانی ها ست، حالا این سوال را از شما داریم که برای ایرانی ها استفاده از کد ملی محدودیت دارد، یا شما می توانید در هر زمانی که به آن نیاز دارید، از کد ملی خود استفاده کنید؟ بله دقیقاً! استفاده از آن هیچ محدودیتی ندارد.

پس این تصور اشتباهی است که فکر کنید استفاده از آن محدودیت دارد.

 

اتباع چند بار می توانند برای کد فراگیر اقدام کنند؟

نکته دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید این است که هر یک از اتباع خارجی فقط برای یک بار می توانند جهت دریافت کد اقدام کنند. علاوه بر این توجه داشته باشید که این کد تنها در ایران اعتبار داشته و در کشورهای دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.

 

نمونه کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع 9 رقمی بوده و با کد 16 رقمی اتباع متفاوت می باشد. تمامی اطلاعاتی که ما در این مطلب ارائه نمودیم مربوط به کد فراگیر 9 رقمی می باشد. کد فراگیر غیر حضوری و از طریق سامانه داده می شود و شناسه فراگیر به صورت حضوری داده خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از نمونه کد فراگیر اتباع خارجی  می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

قوانین دریافت کد اتباع

نکات مهم در رابطه با کد فراگیر اتباع

💥کد فراگیر اشخاص حقوقی، قابل استعلام نیست.

💥تنها کد فراگیر شخصی از طریق این سامانه قابل استعلام  می باشد؛ شناسه فراگیر 16 رقمی، از این طریق قابل استعلام نخواهد بود.

💥 کد فراگیر برای هر شخص تنها یک بار صادر می‌شود. اما در صورتی که شخص کد فراگیر خود را فراموش نمایید، این کد قابل بازیابی نخواهد بود. به این منظور باید به صورت زیر اقدام نمایید:

  • ثبت اطلاعات در فرم بازیابی کد فراگیر
  • دریافت کد پیگیری
  • ثبت مجدد کد پیگیری برای بازیابی کد فراگیر

💥 اشخاص خارجی که کارت آمایش دارند، با استفاده از کد 8 رقمی آمایش خود، قادر به انجام عملیات بانکی، تجاری و مالیاتی می باشند.

💥 در زمان راه اندازی کسب و کار، هر یک از افراد خارجی باید یک کد فراگیر شخصی یکتا دریافت کنند؛ حتی اگر قصد شراکت و تشکیل یک کسب و کار واحد داشته باشند.

نکته: اما برای شخصیت حقوقی (شرکت) تنها دریافت یک کد فراگیر مالیاتی کفایت خواهد کرد.

💥 در برخی موارد هم‌وطنان ایرانی برای دریافت نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران، باید کد فراگیر دریافت کنند.

💥 یکی از موارد دریافت کد فراگیر، برای صادرات و واردات است؛ به عبارت دیگر، بازرگانان غیرایرانی که با هم‌وطنان ایرانی داد و ستد  دارند، باید کد فراگیر مالیاتی داشته باشند. کد فراگیر هنگام تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی برای ثبت صادرات و واردات در سامانه یا نرم افزار، مورد نیاز خواهد بود.

نکته: برای واردات کالا، داشتن کد فراگیر برای طرف غیرایرانی (فروشنده) ضروری است؛ در صورتی که برای صادرات، طرف غیرایرانی (خریدار) موظف به داشتن کد فراگیر نخواهد بود.

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کد فراگیر چیست؟ و نمونه کد فراگیر اتباع خارجی چگونه است. همچنین مراحل دریافت کد فراگیر رایگان را نیز بررسی کردیم و نحوه پیگیری آن را نیز به شما نشان دادیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با اینکه کد فراگیر اتباع چیست؟ داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

کد فراگیر اتباع چیست؟

کد اتباع برای انجام فعالیت های تجاری باید دریافت شود.

کاربردهای کد اتباع چیست؟

انجام فعالیت های تجاری، بازرگانی، صادرات و واردات و بسیاری فعالیت های دیگر.

آیا می توان کد اتباع را حضوری دریافت کرد؟

خیر برای دریافت آن باید به سامانه دریافت کد اتباع مراجعه نمایید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور