ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

کاهش خدمت سربازی 1403 + خبر تصویب قانون مدت سربازی

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱۶
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
کاهش خدمت سربازی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تماس برای شرایط کاهش مدت سربازی

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

‌کاهش خدمت سربازی از جمله موارد مهم در حوزه نظام وظیفه‌ می‌باشد. سربازی و مدت زمان آن از دغدعه‌های مهم فرزندان ذکور و خانواده‌های ‌آن‌ها می‌باشد چرا که ارتباط مستقیم با تحصیل در داخل و خارج کشور، اشتغال و دریافت تسهیلات دارد.

طبق قانون خدمت وظیفه‌ عمومی تمامی اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت سربازی برابر مقررات می‌باشند و هیچ فرد مشمولی را جز در موارد مطرح در قانون نمی‌توان از خدمت معاف کرد. در چند ماه اخیر اخبار ضد و نقیضی پیرامون موضوع کم شدن مدت زمان سربازی از سوی مجلس شورای اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح انتشار یافته که ذهن مشمولان نظام وظیفه را درگیر خود کرده است.

جهت کسب اطلاع از آخرین اخبار مربوط به طول دوره سربازی با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. چنان‌چه مایل به کسب اطلاع از آخرین تغییرات مربوط به کاهش مدت سربازی هستید، با همکاران ما در ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 در ارتباط باشید.

خدمت سربازی 12 ماه می‌شود؟

امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد این‌که خدمت سربازی 12 ماه می‌شود، گفت: تصمیم‌گیری در مورد کاهش خدمت سربازی بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح می‌باشد. وی در این زمینه بر لزوم موافقت این ستاد تأکید کرد.

وزیر دفاع در حالی مسئولیت کم شدن مدت سربازی را منوط به نظر ستاد کل نیروهای مسلح دانست که سازمان وظیفه عمومی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود هیچ تغییری در قوانین خدمت وظیفه عمومی از جمله احتمال کاهش مدت سربازی و یا معافیت جدید در دستور کار این سازمان نیست.

در این اطلاعیه آمده است که نحوه تعیین مدت خدمت سربازی در قوانین تعیین شده است و براساس ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی در صورتی که مشمولان نظام وظیفه، بیشتر و یا کمتر از نیاز باشد، ستاد کل نیروهای مسلح برای افزایش و یا کاهش دوره خدمت سربازی اقدام می‌کند. با توجه به این‌که کاهش 3 ماهه مدت خدمت نظام وظیفه اخیرا ابلاغ شده است، هیچ تغییری در زمینه کم شدن مدت سربازی در دستور کار نیست.

تنها مرجع رسمی که اطلاع رسانی پیرامون مقررات خدمت سربازی را بر عهده دارد، سازمان وظیفه عمومی فراجا بوده و از جوانان عزیر تقاضا می‌شود براساس اطلاع‌رسانی از مراجع ذی‌صلاح برای برنامه‌ریزی در مورد آینده خود اقدام نمایند.

کال تو اکشن تماس

کال تو اکشن تماس

کم شدن مدت سربازی

اعزام به خدمت سربازی براساس قانون نظام وظیفه مصوب طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی شورای ملی از 16 خرداد 1304 اجباری شد. از آن زمان تاکنون مدت زمان خدمت سربازی بارها دستخوش تغییر شده است. بعد از پیروزی انقلاب زمان خدمت سربازی یک ساله شد و حتی در دوران جنگ به 30 ماه هم رسید.

◀️ در سال‌های بعد مدت خدمت سربازی چندین بار دیگر تغییر کرد تا این‌که در سال 1391 مصوب شد که سربازان نظام وظیفه 24 ماه خدمت کنند و از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در زمینه کم شدن مدت سربازی اعمال نشده بود.

◀️ در سال 1399 تغییراتی در این زمینه صورت گرفت و کم‌ترین مدت خدمت سربازی 17 ماه در نظر گرفته شد. اما در 30 مهر ماه سال 1403 با ابلاغ جدید از سوی سازمان نظام وظیفه مدت زمان خدمت سربازی دستخوش تغییراتی شد. جزئیاتی که از این خبر منتشر شد حاکی از آن بود که مدت سربازی کاهش یافته است.

◀️ بنابراین سوالی که در اینجا مطرح شده، کاهش مدت سربازی شامل چه کسانی میشود؟ است. براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا مدت خدمت دوره ضرورت تمامی سربازان که در حین خدمت هستند و مشمولانی که از این پس به خدمت سربازی اعزام خواهند شد به مدت 3 ماه کاهش می‌یابد.

◀️ طبق قانون جدیدی که در مورد کاهش دوران سربازی به تصویب رسیده است، حداقل زمان خدمت از 17 ماه به 14 ماه کاهش یافته است.

◀️ همچنین طول خدمت سربازی براساس محل خدمت و شرایط فرد نیز تغییر می‌کند که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. همچنین برای اطلاع از کسری خدمت ایثارگری، مشمولین می‌توانند برای اطلاع از روند و شرایط آن با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمایند.

کم شدن مدت سربازی

برای آشنایی با معافیت سربازی کلیک کنید.

روش‌های کاهش خدمت سربازی

ایا مدت سربازی کم میشود؟ روش‌های کاهش خدمت سربازی که همان دریافت کسر خدمت نظام وظیفه می‌باشد، مختلف است. طبق قوانین مصوب، برای کم کردن طول مدت سربازی می‌توان از یک یا چند مورد زیر به طور همزمان استفاده کرد:

  • سابقه ایثارگری و جانبازی اعضای درجه یک خانواده:

طبق ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه به ازای هر درصد جانبازی، ماه‌های حضور در جبهه و ماه‌های اسارت، 12 روز کسری خدمت برای سرباز در نظر گرفته می‌شود. همچنین مشمولانی که سابقه حضور پدران آن‌ها در جبهه‌ها 28 ماه و یا بالاتر است، از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

بنیاد جانبازان، تنها مرجعی است که تشخیص درصد جانبازی را بر عهده دارد. جانبازانی که مدارکشان به تأیید این نهاد می‌رسد، می‌توانند از کسری خدمت سربازی استفاده کنند.

برای کسب اطلاع از این‌که هر درصد جانبازی چقدر کسری خدمت دارد؟ کلیک نماید

  • سابقه عضویت بسیج فعال:

به میزان فعالیت مستمر یا غیرمستمر در بسیج از مدت سربازی افراد کاسته می‌شود که 45 روز در سال می‌باشد. همچنین عضویت در شورای پایگاه نیز تا سقف شش ماه از طول مدت سربازی می‌کاهد.

  • کسری خدمت تأهل فرد مشمول:

طبق قانون نظام وظیفه، مشمولان متأهل می‌توانند از کسری خدمت استفاده کنند که شامل این موارد است: افزایش روزهای مرخصی به 30 روز در سال، خدمت در محل سکونت همسر، افراد متأهل می‌توانند به مدت حداقل سه روز در هفته پس از اتمام ساعات اداری از یگان خود مرخص شوند، در برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای که توسط نیروهای مسلح برگزار می‌شوند، اولویت آموزش با سربازان متأهل است.

  • کسری خدمت فرزند:

مشمولان نظام وظیفه به ازای دارا بودن هر فرزند 3 ماه از زمان خدمت سربازی آن‌ها کسر شده و در نتیجه می‌توانند از شرایط خدمت سربازی متاهلین استفاده کنند.

  • انجام دادن پروژه‌های کسری خدمت سربازی:

افراد نخبه و غیرنخبه با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌توانند براساس رشته تحصیلی خود از پروژه کسری خدمت سربازی استفاده کنند و با انجام دادن تمام و یا بخشی از پژوهش و تحقیق قبل یا در حین خدمت سربازی از این کسری استفاده نمایند. با توجه به نوع و میزان ارزش پروژه، مدت زمان کسری متفاوت می‌باشد.

  • خدمت در مناطق محروم، عملیاتی و بد آب و هوا:

افرادی که از سوی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها برای گذراندن دوران خدمت خود به مناطق عملیاتی، بد آب و هوا اعزام شده‌اند، می‌توانند از کسری سربازی استفاده نمایند. در صورت خدمت در  مناطق عملیاتی و مرزی از طول خدمت سربازی 2 ماه کاسته می‌شود و مدت سربازی این افراد 14 ماه در نظر گرفته شده است.

  • گذراندن دوران وظیفه عمومی در مناطق غیربومی:

همان‌طور که طی مقاله اشاره شد سربازانی که به مناطق غیربومی اعزام می‌شوند، طول خدمت آن‌ها از 21 ماه به 18 ماه کاهش می‌یابد.

روش‌های کاهش خدمت سربازی

برای دریافت مشاوره سربازی کلیک کنید.

شرایط کاهش مدت سربازی

ایا مدت سربازی کم میشود؟ طبق قانون جدید نظام وظیفه، شرایط کاهش خدمت سربازی براساس بومی و غیربومی بودن مشمولان، بعد مسافت و خدمت در مناطق مرزی و عملیاتی به شرح زیر است:

  • زمان خدمت افرادی که در مناطق عادی مشغول به خدمت می‌باشد از 24 ماه به 21 ماه کاهش می‌یابد. این مدت برای سربازانی که در مناطق بد آب و هوا، محروم و عملیاتی خدمت می‌کنند به 18 ماه کاهش می‌یابد. همچنین مدت خدمت کارکنان وظیفه بومی در مناطق امنیتی 14 ماه در نظر گرفته شده است.
  • مدت خدمت مشمولانی که در مناطق غیربومی خدمت می‌کنند از 21 ماه به 18 ماه کاهش پیدا می‌کند. افراد غیربومی که در مناطق عملیاتی یا بد و آب و هوا خدمت می‌کنند، مدت زمان سربازی آن‌ها 18 ماه در نظر گرفته شده است. همچنین مدت زمان سربازی این افراد در مناطق عملیاتی و مرزی 14 ماه است.
  • نکته مهم در این قانون، بعد مسافت است که براساس فاصله محل سکونت تا یگان خدمتی، بومی یا غیربومی بودن سربازان مشخص می‌شود.

تا قبل از این عددی که برای بررسی مسافت موردنظر قرار می‌گرفت 50 کیلومتر بود؛ یعنی مسافت کمتر از 50 کیلومتر بین محل سکونت تا محل خدمت، نشانگر بومی بودن سرباز و بالاتر از این مسافت بیان کننده غیربومی بودن، مشمولان نظام وظیفه بود.

اما طبق تعریف جدید اگر فاصله محل سکونت تا یگان خدمتی کمتر از 200 کیلومتر باشد، سرباز بومی محسوب می‌شود و اگر این فاصله بیشتر از 200 کیلومتر باشد، سرباز غیربومی محسوب شده و مدت خدمتش به 18 ماه کاهش می‌یابد.

  • سربازانی که در دستگاه‌های دولتی و غیرنظامی به صورت امریه مشغول به خدمت سربازی می‌باشد، شامل این قانون نشده و همچنان مدت خدمت آن‌ها 24 ماه می‌باشد و بعد از طی این دوره کارت پایان خدمت دریافت خواهند کرد.
  • بخش مربوط به کسر خدمت 2 ماهه سربازان متأهل تغییری نکرده است و برای افرادی که دارای یک فرزند می‌باشند، 3 ماه و افرادی که دارای دو فرزند می‌باشد 4 ماه کسر خدمت اعمال خواهد شد.
  • سربازانی که در یگان‌های حفاظت سازمان‌‎ها نظیر قوه قضائیه، اطلاعات، زندان‌ها و … مستقر می‌باشند نیز مشمول این قانون شده و از کاهش خدمت سربازی برخوردار خواهند شد.

براساس قانون جدید نظام وظیفه، مدت سربازی 3 ماه کاهش یافته است.

برای آشنایی با کسری خدمت کلیک کنید.

احتمال کاهش خدمت سربازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر 21 آبان ماه 1403 به بررسی ادامه مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بند (ن) پرداختند و ماده 102 لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند. براساس نظر نمایندگان احتمال کاهش خدمت سربازی وجود دارد.

طبق این مصوبه، ستاد کل نیروهای مسلح می‌بایست برای تحکیم تمامیت ارضی و دفاع از استقلال کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین 12 ماه اقدام کند.

طبق تبصره 1ـ در جهت سیاست کلان ابلاغی افزایش جمعیت، مشمولان غایب و غیرغایب نظام وظیفه که بالای 30 سال سن دارند و دارای 2 فرزند یا بیشتر هستند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف خواهند شد.

براساس تبصره 2ـ ادامه تحصیل طلاب حوزه‌های علمیه و  دانش‌آموزان در مقطع دیپلم و بالاتر از آن در خارج از کشور طبق قانون نظام وظیفه مجاز است.

کم شدن مدت سربازی و مصوبات نمایندگان در مورد لایحه هفتم توسعه برای این‌که به قانون تبدیل شود، نیاز به تأیید شورای نگهبان و ابلاغ از طرف رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی کشور دارد.

احتمال کاهش خدمت سربازیقوانین کسری خدمت سربازی

کسب کسری خدمت سربازی قوانین و مقرراتی دارد که متقاضیان با توجه به نوع کسری که خواهان دریافت آن می‌باشند، باید رعایت نمایند. از جمله قوانین کسب کسری خدمت سربازی شامل موارد زیر است:

◀️ متقاضی احتمال کاهش مدت سربازی نباید غیبت داشته باشد. سربازان غایب از کسری خدمت و یا پروژه‌های جایگزین خدمت نمی‌توانند استفاده کنند. طبق قانون سربازان غایب از 3 ماه تا 6 ماه اضافه خدمت دریافت می‌کنند که به آن اضافه خدمت سنوات یا خدمت پشت دفترچه‌ای گفته می‌شود.

◀️ سربازان فراری برای برخورداری از کسری خدمت سربازی، باید از طریق یگان خدمت خود اقدام نمایند.

◀️ متقاضی می‌تواند از دو یا چند مورد از موارد کسر خدمت استفاده کند.

◀️ کارکنان وظیفه عمومی با داشتن بیش از 21 ماه کسری خدمت، باز هم ملزم به گذراندن دوران آموزش مقدماتی به مدت 2 ماه می‌باشند. به استثناء کسانی که برگه تکمیلی بسیج فعال (کارت سبز بسیج) دارند.

مشاوره استخدام آموزش و پرورش

مشاوره استخدام آموزش و پرورش


خلاصه مقاله کاهش خدمت سربازی

یکی از موضوعات حوزه نظام وظیفه که جز دغدغه‌های اصلی مشمولان نظام وظیفه می‌باشد و سؤالات متعددی در این زمینه دارند، مدت زمان خدمت سربازی و کم شدن مدت سربازی است. در این مقاله تلاش بر آن بوده که قوانین و مقررات مربوط به حوزه کاهش خدمت سربازی بررسی شود.

طبق مصوبه مهر ماه 1403 سازمان نظام وظیفه، مدت زمان سربازی دستخوش تغییراتی شد و طول خدمت تمامی سربازان در حین خدمت و مشمولان نظام وظیفه به مدت 3 ماه کاهش یافت. همچنین طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی نیز ستاد نیروهای مسلح می‌بایست نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین 12 ماه اقدام کند که طبق اطلاعیه سازمان نظام وظیفه هیچ تغییری در قوانین مدت خدمت وظیفه عمومی صورت نخواهد گرفت.

برای دانلود pdf کلیک کنید.

4.5/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تماس برای شرایط کاهش مدت سربازی

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چه تغییراتی در زمینه مدت سربازی صورت گرفته است؟

طبق ابلاغ سازمان نظام وظیفه در مهر ماه 1403 مدت زمان سربازی کاهش یافته و حداقل زمان خدمت از 17 ماه به 14 ماه کاهش یافته است.

 شرایط کاهش مدت سربازی چیست؟

براساس قانون جدید نظام وظیفه، بومی و غیربومی بودن مشمولان، خدمت در مناطق مرزی و عملیاتی جز شرایط کاهش زمان سربازی است.

چه روش‌هایی برای کاهش مدت سربازی وجود دارد؟

روش‌های گوناگونی برای کاهش خدمت سربازی وجود دارد، از آن جمله می‌توان به سابقه ایثارگری و جانبازی، تأهل و تعداد فرزندان و غیره اشاره کرد.

نظرات

16 دیدگاه دربارهٔ «کاهش خدمت سربازی 1403 + خبر تصویب قانون مدت سربازی»

  1. Avatar photo علیرضاگلابی گفت:

    قانون کاهش مدت خدمت سربازی از چه زمانی اجرایی میشود؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      مشخص نیست

  2. Avatar photo علیرضا گفت:

    سلام من اعزام ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ هستم
    اموزشی سپاه شیروان نیروزمینی
    دوره آموزشی ۲ ماه هست یا ۴۵ روز؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      45 روزه

  3. Avatar photo پوریا گفت:

    سلام من اعزامیه یکم خرداد 1403 هستم
    ساکن شیراز هستم یه اشنا تو بوشهر دارم که کارامو انجام داده بیفتم اونجا
    با توجه قانون تصویب شده الان من قراره 14 خدمت کنم؟
    من درست متوجه این قانون نشدم
    باید حتما تو مناطق محروم و بد اب و هوایی خدمت کنم تا خدمتم 14 ماهه بشه؟
    یا توی شهر خودمم 14 ماهه
    اگه خدمت تو شهر خودمون 14 ماهه تا الکی نریم بوشهر
    ممنون میشم پاسخگو باشین خیلی مهمه برام♥️

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز این قانون فعلا تصویب نشده است باید منتظر باشید.

  4. Avatar photo سجاد گفت:

    سلام بنده الان متوجه نشدم اگه میانگین شده 14 ماه پس خدمت در مناطق عادی هم باید بشه 18 ماه دیگه نه 21 ماه اگه بخواد همون 21 ماه بشه که کاهشی صورت نگرفته .

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      این قانون هنوز اجرایی نشده است

  5. Avatar photo ارین گفت:

    سلام الان در حال حاظر 11ماه خدمت هستم در منطقه محروم و مرزی خدمت میکنم خواستم بدونم خدمت برای من چند ماه ارگان خدمتی سپاه

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام 18 ماه خدمت رو احتمالا داشته باشید

  6. Avatar photo رحیمیان گفت:

    سلام متولد 1367اعزامی92هستم 16 ماه خدمت کردم بنا ب دلایلی فرار کردم متاهل دو فرزند دارم بخوام خدمتمو تموم کنم کسر خدمت شاملم میشه

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله کسر خدمت تاهل دریافت میفرمایید

  7. Avatar photo رحیمیان گفت:

    سلام متولد 1367اعزامی92هستم 16 ماه خدمت کردم متاهل دو فرزند دارم بخوام خدمتمو تموم کنم کسر خدمت شاملم میشه

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله کسری تاهل شامل شما می گردد

  8. Avatar photo شفیعی گفت:

    کاهش خدمت سربازی برای کسایی که الان توی خدمتن هم تاثیر داره یعنی زودتر ترخیص مییشیم؟

    1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

      سلام وقتتون بخیر در صورتی که این قانون تصویب بشه بله برای افراد در حین خدمت نیز لحاظ ‌میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام وام سرباز ماهر

    ثبت نام وام سرباز ماهر 1403 + شرایط، زمان و مدارک | ایران تحصیل

    یکی از موضوعات مهم برای سربازی، ثبت نام وام سرباز ماهر 1403 است. برخی از سربازان در دوره خدمت به معنای واقعی برای دفاع از میهن و یادگیری مهارت‌های جانبی، تلاش می‌کنند. دولت برای افرادی که در دوره‌های فنی و...
  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی

    شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی اعلام شد. از آنجایی که شرایط خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی متفاوت است، لازم است دانشجویانی که تصمیم به این کار دارند از شرایط دوبار انصراف از دانشگاه و سربازی اطلاعات لازم را کسب...
  • حقوق سرباز امریه

    حقوق سرباز امریه ۱۴۰۳ + به تفکیک مدرک و ارگان

    عوامل متفاوتی در نحوه محاسبه حقوق سرباز امریه تاثیر گذار هستند که همین امر موحب شده تا به راحتی نتوان میزان مبلغ دریافتی توسط سربازارن امریه را محاسبه کرد. سربازان در حقیقت با توجه به درجه و تحصیلات خود دستمزد...
تماس با مشاور