ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

هر درصد جانبازی چقدر کسری خدمت دارد؟

درصد جانبازی کسری خدمت
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

یکی از راه‌ های دریافت کسری خدمت سربازی استفاده از درصد جانبازی جهت دریافت کسری خدمت است. فرزندان جانباز می‌توانند با ارائه مدارک جبهه و جانبازی فرد ایثارگر یا جانباز و مدارک هویتی خود، نسبت به دریافت کسری خدمت اقدام  نمایند. درصد جانبازی و ایثارگری این افراد با یکدیگر متفاوت است و هر فردی طبق درصد جانبازی کسری خدمت را دریافت می کند. برای دریافت این کسری خدمت، تمامی افراد باید شرایطی را دارا بوده و مدارکی را به همراه داشته باشند.

اگر شما هم جز افرادی هستید که می خواهید از میزان درصد جانبازی کسری خدمت خود مطلع شوید، باید تمامی شرایط و مدارک را دارا باشید و در زمان مقرر برای این کار اقدام نمایید. برای اطلاع از مدارک، شرایط و میزان کسری خدمت خود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله هر آن چه که باید در رابطه با این موضوع بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

 

کسری خدمت سربازی چیست؟

همان گونه که همه ما می دانیم یکی از دوره هایی است که تمامی آقایانی که به سن 18 سال می رسند، می بایست آن را سپری نمایند، سربازی می باشد. اما مدت زمان دوره سربازی برای همه افراد  یکی نیست و ممکن است بازه زمانی متفاوتی برای افراد مختلف داشته باشد.

به این صورت که برخی از داوطلبان که شرایط خرید خدمت سربازی را ندارند، با معافیت از سربازی ملزم به شرکت در این دوره نیستند (معافیت پزشکی، شرایط معافیت کفالت و…) یا برخی از افراد دیگر در صورت واجد شرایط کسری خدمت بودن، می‌توانند مدت زمان کمتری را در دوره سربازی سپری نمایند که بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، انواع کسری خدمت به شرح زیر می باشد:

  • کسر خدمت ایثارگران
  • کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا
  • کسر خدمت فرزند
  • کسر خدمت نخبگان (متقاضیان این شرط می بایست با راهنمای دریافت پروژه کسری خدمت سربازی آشنایی لازم داشته باشند.)
  • کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز
  • کسر خدمت متاهلین
  • کسر خدمت بسیج

هر درصد جانبازی چقدر کسری خدمت دارد؟

طبق ماده 88 قانون ششم توسعه، سازمان نظام‌ وظیفه عمومی موظف است که به‌ ازای هر 1 درصد جانبازی پدر، به فرزند مشمول خدمت 12 روز کسری خدمت ارائه کند یا به عبارتی به هر 1 درصد جانبازی 12 روز کسری خدمت تعلق می‌گیرد. این کسری به کسری خدمت فرزندان ایثارگر معروف است. این کسری (کسری ایثارگری) علاوه بر فرزندان جانباز شامل فرزندان ایثارگر هم می‌شود.

افرادی که دارای درصد جانبازی کمتر از 25 درصد هستند می‌توانند با ارائه مدارک مدت‌ زمان حضور در جبهه و یا مدت اسارت نسبت، به کسری و یا حتی معافیت یکی از فرزندانشان اقدام نمایند. البته با تغییر قانون کاهش خدمت سربازی، کسری جانبازی ممکن است بیشتر از این شود.

جهت آشنایی بیشتر با کسری خدمت فرزندان ایثارگر بر روی لینک کلک کنید.

کسری خدمت برای فرزندان جانباز بالای 25 درصد

فرزندان جانباز بالای 25 درصد می‌توانند به‌ جای تلاش برای دریافت کسری خدمت، برای دریافت معافیت و به‌ خصوص معافیت کفالت اقدام نمایند. فرزندان جانبازی که درصد جانبازی پدرشان بیشتر از 25 درصد است می‌توانند با مراجعه به بنیاد شهید و ایثارگران و یا بنیاد جانبازان نسبت به دریافت و تکمیل مدارک اقدام و مدارک اثبات جانبازی را به سازمان نظام‌وظیفه ارائه کنند و از معافیت بهره‌مند شوند.

سهمیه معافیت برای جانبازان 25 تا 50 درصد تنها شامل یکی از فرزندان آن‌ها و برای جانبازان بالای 50 درصد شامل دو فرزند می‌شود. اما دقت داشته باشید پس از استفاده یک یا دو فرزند از سهمیه معافیت جانباز، سایر فرزندان ذکور امکان استفاده از این سهمیه را نخواهند داشت.

یک راه دیگر هم که می‌توان برای استفاده از معافیت جانبازی روی آن حساب کرد، استفاده از امتیازات جانبازی و مدت زمان حضور جانباز در جبهه است. در صورتی‌ که تلفیق مدت زمان حضور در جبهه و درصد جانبازی یک فرد به عدد 30 برسد یک فرزند و در صورتی‌ که به عدد 60 برسد دو فرزند می‌توانند از سهمیه معافیت استفاده کنند.

کسری خدمت جانبازان بالای 25 درصد

کسری و معافیت فرزندان جانباز بالاتر از 25 و کمتر از 50 درصد

در این حالت فرزند جانباز می‌تواند با استفاده از تلفیق امتیازات جانبازی و حضور پدرش در جبهه، درخواست معافیت خود را برای سازمان نظام وظیفه ارسال نماید.

در صورتی که یکی از فرزندان بتواند معافیت را دریافت نماید، امتیازات جانباز برای فرزند دیگر غیرقابل استفاده هستند یا به عبارتی معافیت یکی از فرزندان برابر است با کاهش شانس کسری خدمت برای فرزند دیگر.

اما در صورتی که فرزند اول اقدام به دریافت کسری جانبازی نماید فرزند دوم می‌تواند اقدام به دریافت کسری بر اساس ماه‌های حضور در جبهه نماید.

کسری خدمت فرزندان جانباز زیر 25 درصد

دریافت معافیت برای فرزندان جانباز زیر 25 درصد بسیار سخت بوده و نمی‌توان چندان روی گرفتن معافیت حساب کرد اما می‌توان به جمع امتیازات جهت دریافت کسری خدمت مناسب فکر کرد.

از آنجایی که هر 1 درصد جانبازی 12 روز و هر ماه حضور در جبهه هم 12 روز کسری خدمت در بر دارند، می‌توان روی کسری خدمت حساب ویژه‌ای باز کرد. در ضمن دو فرزند هم می‌توانند از این کسری استفاده کنند بدین شکل که یکی از کسری جانبازی و دیگری از کسری حضور در جبهه استفاده نماید.

کسری خدمت ایثارگران

در حالت عادی فرزندان ایثارگر شانس چندانی برای دریافت معافیت ندارند و می توان گفت که احتمال معافیت بسیار نزدیک به 0 است مگر اینکه ایثارگر سابقه حضور 5 ساله در جبهه بوده باشد.

اما از این سهمیه هم می‌توان برای کسری خدمت استفاده کرد بدین شکل که به ازای هر ماه حضور در جبهه، فرزند ایثارگر 12 روز کسری خدمت دریافت می‌کند. این کسری تنها شامل یک فرزند ایثارگر می‌شود.

آیا تقسیم کسری خدمت بین فرزندان امکان‌پذیر است؟

توجه کنید که این کسری خدمت تنها شامل یک فرزند جانباز غیر غایب در دوران خدمت می‌شود و امکان تقسیم این کسری خدمت میان دو یا چند فرزند وجود ندارد. بدین‌ گونه نیست که هر درصد جانبازی شامل یک کسری خدمت جداگانه برای هر یک از فرزندان جانباز باشد.

البته در صورتی‌ که فرزندان ذکور جانباز دوقلو باشند و هر دو همراه با هم به خدمت سربازی اعزام شوند، می‌توان درخواست تقسیم کسری بین دو فرزند را کرد.

یک راه دیگر هم برای تقسیم کسری بین دو فرزند وجود دارد و آن هم استفاده از کسری جانبازی برای یک فرزند و استفاده از کسری اسارت و حضور در جبهه (ایثارگری) برای فرزند دیگر است.

از این طریق می‌توان سهمیه کسری جانبازی را به یک فرزند و سهمیه کسری ایثارگری یا همان مدت حضور در جنگ را به فرزند دیگر نسبت داد و کسری را بین دو فرزند تقسیم کرد.

مراحل و مدارک اخذ کسری خدمت فرزندان جانباز

همان‌طور که گفته شد، برای دریافت کسری خدمت فرزندان جانباز ابتدا باید با مراجعه به بنیاد شهید و جانبازان نسبت به دریافت و تکمیل مدارک جانباز اقدام نمایید. سپس با استفاده از مدارک هویتی خود و جانباز درخواست دریافت کسری خدمت جانبازی یا ایثارگری کنید.

پس از ارائه مدارک و تثبیت مدارک شما می‌توانید از مدت کسری خدمت خود مطلع شوید. ما در اینجا، با استفاده از سوالات پر تکرار سازمان نظام وظیفه، اقدام به رسم جدول میزان کسری‌ها و تاثیر درصد جانبازی بر کسری خدمت مشمولان پرداخته‌ایم.

درصد جانبازی و ایثارگری نوع کسری مدت کسری

(روز)

توضیحات
0 درصد + تنها حضور در جبهه کسری خدمت (ماه‌های حضور در جبهه)×12 تنها شامل یک فرزند می‌شود
5 تا 25 درصد جانبازی + حضور در جبهه کسری خدمت (ماه‌های حضور در جبهه×12)+(درصد جانبازی×12) شامل یک فرزند است اما می‌توان بین دو فرزند هم تقسیم نمود
25 تا 50 درصد جانبازی + حضور در جبهه معافیت و کسری (ماه‌های حضور در جبهه×12)+(درصد جانبازی×12) معافیت تنها یک فرزند و یا کسری برای چند فرزند و تقسیم سهمیه بین آن‌ها
بالای 50 درصد + حضور در جبهه معافیت و کسری (ماه‌های حضور در جبهه×12)+(درصد جانبازی×12) امکان معافیت تا دو فرزند هم وجود دارد
شهادت

 

معافیت معافیت کامل

مدارک اخذ کسری خدمت فرزندان جانباز

  • ارائه کپی از گواهی نامه تحصیلی فرد متقاضی دریافت کسری خدمت فرزندان ایثارگران
  • تهیه کپی از شناسنامه برادر فرد مشمول خدمت نظام وظیفه و همین طور کپی از کلیه صفحه های شناسنامه شخص متقاضی دریافت کسری خدمت ایثارگران
  • تهیه کپی از هر دو سمت کارت ملی شخص مشمول خدمت نظام وظیفه جهت اخذ کسری خدمت فرزندان ایثارگران
  • خرید دفترچه راهنمای نظام وظیفه از مراکز مربوطه و تکمیل تمامی فرم های موجود در آن
  • ارائه کپی از اولین صفحه شناسنامه شخص مشمول خدمت نظام وظیفه

معافیت برادر شهید، آزاده و جانباز

در صورتی که شهید یا جاویدالاثر دارای فرزند پسر نباشد، یکی از برادران شهید می‌تواند از سهمیه معافیت شهید یا جاویدالاثر استفاده کرده و درخواست معافیت به سازمان نظام وظیفه بدهد. دقت کنید در صورتی که شهید یا جاویدالاثر دارای فرزند ذکور کمتر از 18 سال هم باشد، سهمیه معافیت به فرزند ذکور تعلق دارد و امکان استفاده از سهمیه برای برادر شهید وجود ندارد.

برادران جانبازان و آزادگان و ایثارگرانی که دارای فرزند ذکور نیستند هم می‌توانند از سهمیه کسری خدمت جانباز و یا ایثارگر استفاده نمایند. در صورتی جانباز یا ایثارگر دارای چندین برادر باشد، جانباز یا ایثارگر تعیین می‌کند که این سهمیه به کدام یک از برادرانش برسد.

در صورتی که ایثارگر فوت کرده باشد، این انتخاب بر عهده پدر و سپس بر عهده مادر ایثارگر است. در صورتی که هیچ کدام در قید حیات نبودند این سهمیه توسط سازمان بنیاد شهید و با توافق برادران ایثارگر به یکی از آن‌ها تعلق می‌گیرد.

معافیت فرزندان شهدا و جاوید الاثران

کلیه فرزندانی که پدر آنان به درجه رفیع شهادت نائل آمده و یا جاویدالاثر گشته است، از خدمت سربازی معافند. این یکی از معافیت‌هایی است که به راحتی قابل دریافت و دسترسی توسط فرزندان شهید و جاویدالاثر بوده و نیاز به پیگیری چندانی ندارد.

برای دریافت این معافیت تنها لازم است فرزند شهید مشمول به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرده و تاییدیه شهادت و یا جاوید الاثری پدرش را به همراه کپی مدارک هویتی خود به سازمان نظام وظیفه ارائه کند.

برای دریافت مشاوره معافیت سربازی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

معافیت فرزندان جانباز بالای 50 درصد

حالت بعدی که یک مشمول می‌تواند با استفاده از سهمیه ایثارگری اقدام به دریافت معافیت نماید، استفاده از سهمیه جانبازی بالای 50 درصد است. در این حالت از آنجایی که جانباز دچار مشکلات زیادی بوده و نیاز به کمک فرزند دارد، فرزند جانباز می‌تواند درخواست معافیت نماید.

در صورتی که زمان حضور در جبهه جانباز طولانی بود باشد، یک فرزند دیگر هم می‌تواند برای دریافت کسری خدمت و یا معافیت مبنی بر ماه‌های حضور پدرش در جبهه اقدام کند.

معافیت و کسری خدمت فرزندان جانباز

مشمولان غایب افرادی هستند که در مهلت مقرر شده توسط سازمان نظام‌وظیفه نسبت به ثبت‌نام و معرفی خود اقدام ننموده و غیبت برای آن‌ها رد شده است. نداشتن غیبت یکی از مهم‌ترین شرایط استفاده از سهمیه درصد جانبازی کسری خدمت است.

اولویت استفاده از کسری خدمت ابتدا بر اساس امتیاز بوده و سپس بر مبنای عدم غیبت مشمولان است. در صورتی‌ که برایتان غیبت رد شده است بلافاصله برای موجه کردن غیبتتان اقدام نمایید. در صورتی‌ که غیبتتان موجه نباشد احتمال دریافت کسری خدمت بسیار پایین می‌آید.

تاثیر غیبت سربازی بر سهمیه کسری خدمت

جدیدترین اخبار کسری خدمت جانبازان

شرایط و ضوابط دریافت کسری سربازی

مشمولانی که سابقه ایثارگری والدین آنان به حد نصاب معافیت از خدمت سربازی نمی‌رسد، طبق ابلاغیه ستاد کل نیرو‌های مسلح مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ می‌توانند طبق شرایط و ضوابطی از کسر خدمت بهره‌مند شوند.

تشریح قوانین دریافت کسری خدمت برای مشمولان

مشمولانی که سابقه ایثارگری والدین آنان به حد نصاب معافیت از خدمت سربازی نمی‌رسد طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ می‌توانند طبق شرایط و ضوابطی از کسر خدمت بهره‌مند شوند.

فراخوان طرح‌ کسر خدمت سربازی در همدان اعلام شد

محبوبه خضریان، مدیر تحقیقات آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس همدان گفت: این طرح ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و طلاب سطح سه حوزه علمیه و بالاتر منتشر شده است.

جهت دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

خلاصه مقاله درصد جانبازی بر کسری خدمت

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با درصد جانبازی بر کسری خدمت فرزندان جانبازان و ایثارگران آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که برای دانستن دقیق کسری خدمت خود، می توانید از مشاوران ماهری همچون ایران تحصیل کمک بگیرید.

مشاوران ما در ایران تحصیل اطلاعات کاملی در این زمینه دارند و می توانند شما عزیزان را به خوبی راهنمایی نمایند. برای برقراری ارتباط با آن ها کافی است تا با ما تماس گرفته و یا رد زیر این مقاله کامنت بگذارید. همکاران ما در اسرع وقت به شما عزیزان یاری خواهند رساند.

4.4/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

کسری خدمت سربازی چیست؟

برخی از افراد با کمک کسری خدمت می توانند مدت زمان کمتری را در دوره سربازی سپری نمایند. 

هر درصد جانبازی چقدر کسری خدمت دارد؟

به‌ ازای هر 1 درصد جانبازی پدر، به فرزند مشمول خدمت 12 روز کسری خدمت ارائه کند.

چه مدارکی برای دریافت کسری خدمت لازم است؟

تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت کسری خدمت جانبازی در مقاله بیان شده است لطفا مقاله را مطالعه کنید.

نظرات

50 دیدگاه دربارهٔ «هر درصد جانبازی چقدر کسری خدمت دارد؟»

  1. Avatar photo حمیدرضا وطن دوست گفت:

    سلام خسته نباشید پدر بنده 55% جانباز هستن و 14 ماه جبهه دارد 3 فرزند هستیم 2 نفر معافیت گرفتن بنده فرزند سوم هستم میخواستم بدونم 5% جانبازی با 14 ماه جبهه بهم تعلق میگیره

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      هر درصد جانبازی پدرتون میتواند منجر به دوازده روز کسری برای شما بشود

  2. Avatar photo رضا عسگری گفت:

    سلام من ۲۵ سالمه و نرفتم سربازی پدرم ۲۰ درصد جانبازه و ۲ سال جنگ خدمت کرده به نظرتون از سربازیم کم میشه؟ متاهلم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله برای شما کسری لحاظ میشود

  3. Avatar photo مرتضی گفت:

    سلام
    ببخشید من پدر ۲۰ ماه سابقه جبهه داشته و برادرم برای کسری خدمت استفاده کرد ولی الان تازه ۵ درصد جانبازی پدرم احراز شده ایا من میتونم از کسری جانبازی پدرم استفاده کنم ؟ یا سوخته؟

  4. Avatar photo رضا گفت:

    سلام پدر من 24ماه سابقه جبهه داره .و 20درصد جانبازی. برادر من یه بار استفاده کرده معاف شده ‌ . برای من کسری شامل میشه؟ اگه میشه چه قدر ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام خیر به دلیل اینکه برادرتون استفاده کرده دیگه شامل شما نخواهد شد
      در حالت عادی به ازای هرمماه خدمت سربازی پدر 12 روز کسری به شما تعلق خواهد گرفت

  5. Avatar photo مهدی گفت:

    سلام پدرم جانباز 10درصد هست وسه ماه وده روز جبهه داره چه قدر کم میشه

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      به ازای هر ماه جبهه پدر 12 روز از خدمت شما کم میشود.

  6. Avatar photo رضاا گفت:

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم خدمتتون
    پدر من ۳۵ درصد جانبازی داره و ۸ ماه جبهه داره ما سه تا برادریم که برادر بزرگم بدون کسری رفته خدمت اون یکی برادرم از معافیت استفاده کرده
    برای من چقدر کسری اعمال میشه اون ۳۵ درصد به خاطر معافیت ۲۵ درصد میشه ۱۰ درصد یا همون ۳۵ درصد میمونه؟

    1. Avatar photo مشاور ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      به ازای 25 درصد جانبازی معافیت دایم صادر می شود
      پس با 10 درصد جانبازی باقیمانده و 8 ماه جبهه پدر شما 216 روز کسری خواهید داشت

  7. Avatar photo سجاد گفت:

    سلام خسته نباشید من الان اعزام شدم و ۱۸۰‌روز اضافه خدمت داشتم ولی رهبر بخشید همرو الان میتونم از کسری ۱۹ ماه منطقه جنگی پدرم و ۱۰ درصد جانبازی استفاده کنم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      طبق اعلام نظام وظیفه افراد دارای غیبت هم میتوانند از کسری خدمت ایثارگری استفاده نمایند.

      1. Avatar photo علی گفت:

        سلام ایا باید مدرکی ارائه بدیم برای جانبازی؟ یا خودشون چک میکنن میفهمن که چند درصد جانبازی داره پدره طرف یعنی بایذ کارتی یا نامه ایی ارائه بدیم؟

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت بخیر
          باید به بنیاد جانبازان مراجعه کنید و سوابق را احراز کنید.

  8. Avatar photo شهاب گفت:

    سلام خسته نباشید .یه سوال داشتم من مادرم جانباز ۲۰درصد آیا کسری جانبازی شامل من می شه

    1. Avatar photo tahmasebi گفت:

      با سلام. بله شما میتونید از امتیاز جانبازی مادرتون برای کسری استفاده کنید.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور