ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی

مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟ اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟ شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟ هر دانش آموزی برای ادامه تحصیلات خود در مقاطع مختلف دانشگاه و رشته ای متناسب با شرایط و علایق خود را انتخاب می کند. دانشگاه آزاد و علمی کاربردی دو نمونه از دانشگاه های شهریه پرداز در ایران هستند که به دو صورت با کنکور و یا بدون کنکور (صرفا براساس سوابق تحصیلی) دانشجو می پذیرند. برای راهنمایی بیشتر داوطلبان، در این مقاله به مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

این دانشگاه ها به علت ارائه کردن رشته های بدون کنکور، بسیار مورد توجه متقاضیانی قرار می گیرند که تمایلی به شرکت در کنکور سراسری ندارند و از طرفی می خواهند در دانشگاه هایی با مدرک علمی معتبر تحصیل کنند. با مطالعه مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی، انتخاب دانشگاهی راحت تر خواهید داشت. در صورت نیاز به راهنمایی و یا داشتن سوال نیز، کارشناسان ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) شما را راهنمایی خواهند کرد. 

مقایسه دانشگاه آزاد و علمی و کاربردی

بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی، هر ساله تعدادی از رشته های تحصیلی خود را به صورت بدون کنکور ارائه می دهند تا از این طریق فرصت ادامه تحصیل را برای داوطلبان و متقاضیانی که موفق به کسب رتبه مورد نیاز خود نشده اند و یا در کنکور سراسری شرکت نکرده اند، فراهم کنند. اولین وجه مشترک این دانشگاه ها، شهریه پرداز بودن آن هاست که به موجب آن می بایست دانشجویان براساس رشته و مقطع تحصیلی خود، شهریه ای به دانشگاه بپردازند.

تفاوت دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در چیست؟

با توجه به اینکه تحصیل در هر دو دانشگاه مستلزم پرداخت شهریه است، ممکن است سوال کنید که «دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟»؛ در پاسخ باید بگوییم که انتخاب بهترین بودن هر یک از این دانشگاه ها، براساس شرایط هر دانشجو امکان پذیر است. یعنی موقعیت دانشجو است که مشخص می کند تحصیل در کدام دانشگاه بهترین است. هر یک از دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی، مزیت ها و تفاوت های مختص به خود را دارند. از این رو شما باید با بررسی تمامی جوانب، دانشگاه مناسب خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله به مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی از لحاظ رشته های تحصیلی، میزان شهریه پرداختی و اعتبار مدرک علمی دریافت شده خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

برای اطلاع از نحوه استعلام مدرک دانشگاه علمی کاربردی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

رشته های تحصیلی بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟

یکی از نکاتی که باید در زمان مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی به آن پرداخته شود، بررسی رشته های تحصیلی هر دانشگاه می باشد. اطلاع داشتن از لیست رشته های ارائه شده در هر دانشگاه به این دلیل مهم است که گاه برخی رشته ها فقط در دانشگاه آزاد ارائه می شوند و گاه فقط در دانشگاه علمی کاربردی. به همین دلیل لیست رشته های هر دو دانشگاه را در این بخش مقایسه خواهیم کرد. 

رشته های تحصیلی بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟

هر دو این دانشگاه ها هم به صورت با آزمون و هم به صورت بدون آزمون دانشجو می پذیرند که بیشتر شهرت آن ها به خاطر رشته های بدون کنکور است. در هر دو این دانشگاه ها رشته های تمامی گروه ها اعم از علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی ارائه می شود. اما در دانشگاه آزاد برخی از رشته های گروه علوم پزشکی نیز به صورت با کنکور ارائه می شود.

از جمله رشته های با کنکور گروه پزشکی دانشگاه آزاد می توان به رشته های پرستاری، هوشبری ، اتاق عمل، پزشکی، دندانپزشکی، دارو سازی و …‌ اشاره کرد. در نتیجه در مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی می توان همین مورد را بیان کرد که دانشگاه های علمی کاربردی فاقد رشته های گروه پزشکی هستند.

بنر کال تو اکشن

رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در چهار گروه آموزشی که عبارتند از: گروه صنعت، گروه مدیریت و خدمات اجتماعی، گروه کشاورزی و گروه فرهنگ و هنر ارائه می شوند. در ادامه می توانید برخی از رشته های ارائه شده در هر یک از این گروه های آزمایشی را مشاهده کنید:

گروه‌های آموزشی ارائه شده در مقطع کاردانی دانشگاه علمی و کاربردی

کاردانی و کارشناسی گروه صنعت: كاردانی فنی مخابرات – ارتباطات داده ها، كاردانی فنی عمران – تونل سازی، كاردانی فنی تجهیزات پزشكی، كاردانی فنی ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)، كاردانی فنی نقشه كشی صنعتی و… رشته های کارشناسی: مهندسی فناوری متالورژی – ذوب فلزات، مهندسی فناوری الكترونیک صنعت، مهندسی فناوری مكانیک هواپیما، مهندسی فناوری ساخت و تولید – قالب سازی و…

کاردانی و کارشناسی گروه مدیریت و خدمات اجتماعی: كاردانی حرفه ای حقوق / حقوق ثبتی، كاردانی حرفه ای حسابداری / حسابداری مالی، كاردانی حرفه ای امور تعاون، كاردانی حرفه ای اصلاح و تربیت و … كارشناسی حرفه ای حسابداری، كارشناسی حرفه ای حسابرسی، كارشناسـی حرفه ای مدیریت كسب و كار، كارشناسی حرفه ای ایمنی و… 

کاردانی و کارشناسی گروه کشاورزی: كاردانی فنی گیاه پزشكی، كاردانی فنی آب و خاک / انتقال و توزیع آب كشاورزی، كاردانی فنی مكانیک / مكانیک شناور های صیادی و… کارشناسی حرفه ای مدیریت مخاطرات كشاورزی، مهندسی فناوری جنگل داری تلفیقی، مهندسی فناوری دامپروری / پرورش صنعتی طیور و …

کاردانی و کارشناسی گروه فرهنگ و هنر: كاردانی حرفه ای طراحی لباس، كاردانی حرفه ای بازیگری، كاردانی حرفه ای هتلداری، کاردانی حرفه ای امور كتاب داری و اطلاع رسانی، كاردانی حرفه ای مترجمی زبان انگلیسی، كاردانی حرفه ای خبرنگاری، كاردانی حرفه ای نوازندگی ساز كلاسیک و… و کارشناسی حرفه ای تربیت مربی امور فرهنگی كودک و نوجوان، كارشناسی حرفه ای مترجمی همزمان انگلیسی، كارشناسـی حرفه ای گرافیک / تصویر سازی، كارشناسـی حرفـه ای عكاسـی / تبلیغـات و …

در مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در خصوص رشته های ارائه شده در آن ها باید بگوییم که در دانشگاه علمی کاربردی بیشتر رشته های عملی و مرتبط به کار ارائه می شوند. با اینکه دروس تئوری نیز در این رشته ها وجود دارد اما تعداد دروس عملی رشته ها در مقایسه با تعداد دروس عملی دانشگاهی چون آزاد بیشتر است و باعث می شود تا دانشجو بهتر برای ورود به صنعت و حوزه کاری خود آماده شود.

در خصوص پاسخ سوال «دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟» یک نکته ای که باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود، ساعات و روز های تشکیل کلاس دانشگاه علمی کاربردی است. برخی از رشته ها مخصوص افراد شاغل ارائه می شوند و افراد می توانند در روزهای تعطیل مثل شنبه و جمعه برای تحصیل به دانشگاه علمی کاربردی بروند.

برای اطلاع از تغییرات پذیرش براساس شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی – مقاطع تحصیلی

مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی نیز شامل بررسی مقاطع تحصیلی ارائه شده در این دو دانشگاه می شود. لازم به ذکر است که در دانشگاه علمی کاربردی صرفا دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ارائه می شود. به همین خاطر اگر به سراغ ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی بروید، امکان تحصیل پیوسته برای دریافت مدرک کارشناسی را نخواهید داشت و ابتدا باید کاردانی را پشت سر بگذارید و پس از آن که فوق دیپلم خود را دریافت کردید، وارد دوره کارشناسی ناپیوسته شوید.

مقایسه مقاطع تحصیلی در دانشگاه آزاد و علمی کاربردی

اما در دانشگاه آزاد، مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ارائه می گردد. شما می توانید با انتخاب مقطع کارشناسی پیوسته، تحصیل چهار ساله پیوسته داشته باشید و مدرک لیسانس یا همان کارشناسی خود را دریافت کنید. 

همچنین در پاسخ به سوال «دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟» باید بگوییم که با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد، مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نیز ارائه می شود، دانشگاه آزاد برای تحصیل در مقاطع بالاتر، بهتر است. در صورت نیاز به راهنمایی و یا داشتن سوال در رابطه با این بخش از مقاله می توانید با کارشناسان ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت نام بدون کنکور کاردانی دانشگاه آزاد بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

شهریه علمی کاربری بیشتره یا آزاد؟

همان طور که می دانید، به طور کلی شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه علمی کاربردی بیش تر است؛ چرا که دانشگاه آزاد کاملا خصوصی می باشد ولی دانشگاه علمی کاربردی نیمه دولتی است. به همین خاطر اگر به دنبال تحصیلی مقرون به صرفه تر هستید، به شما دانشگاه علمی کاربردی را پیشنهاد می دهیم. در ادامه این مقاله می توانید لیست شهریه های هر دو دانشگاه را مشاهده کنید و از اینکه چقدر شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟ مطلع شوید.

شهریه ثابت و متغیر مقطع کاردانی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی 1403
شهریه ثابت گروه صنعت 1 میلیون 167 هزار و 127 تومان
شهریه متغیر گروه صنعت دروس عمومی واحد نظری 45 هزار و 145 تومان
واحد عملی 73 هزار و 904 تومان
واحد نظری 64 هزار و 386 هزار تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 103 هزار تومان
واحد کارگروهی و پروژه 111 هزار و 612 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 225 هزار و 590 تومان
شهریه ثابت گروه کشاورزی 909 هزار تومان
شهریه متغیر گروه کشاورزی  دروس عمومی واحد نظری 45 هزار و 145 تومان
واحد عملی 73 هزار و 904 تومان
واحد نظری 48 هزار و 268 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 70 هزار و 275 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 83 هزار و 688 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 225 هزار و 590 تومان
شهریه ثابت گروه مدیریت و خدمات اجتماعی 813 هزار و 293 تومان
شهریه متغیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی دروس عمومی واحد نظری 45 هزار و 145 تومان
واحد عملی 73 هزار و 904 تومان
واحد نظری 41 هزار و 135 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 67 هزار و 338 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 74 هزار و 828 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 194 هزار و 692 تومان
شهریه ثابت گروه فرهنگ و هنر 967 هزار تومان
شهریه متغیر گروه فرهنگ و هنر دروس عمومی واحد نظری 45 هزار و 145 تومان
واحد عملی 73 هزار و 904 تومان
واحد نظری 49 هزار و 269 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 73 هزار و 904 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 82 هزار و 125 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 213 هزار و 870 تومان

کال تو اکشن تماس

شهریه ثابت و متغیر مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی 1403
شهریه ثابت گروه صنعت 1 میلیون و 189 هزار و 699 تومان
شهریه متغیر گروه صنعت دروس عمومی واحد نظری 49 هزار و 269 تومان
واحد عملی 80 هزار و 561 تومان
واحد نظری 65 هزار و 992 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 105 هزار و 695 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 114 هزار و 289 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 223 هزار و 591 تومان
شهریه ثابت گروه کشاورزی 933 هزار و 702 تومان
شهریه متغیر گروه کشاورزی دروس عمومی واحد نظری 49 هزار و 269 تومان
واحد عملی 80 هزار و 561 تومان
واحد نظری 50 هزار و 438 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 73 هزار و 516 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 86 هزار و 928 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 223 هزار و 591 تومان
شهریه ثابت گروه مدیریت و خدمات اجتماعی 827 هزار و 316 تومان
شهریه متغیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی دروس عمومی واحد نظری 49 هزار و 269 تومان
واحد عملی 80 هزار و 561 تومان
واحد نظری 42 هزار و 68 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 69 هزار و 205 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 76 هزار و 695 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 194 هزار و 869 تومان
شهریه ثابت گروه فرهنگ و هنر 984 هزار و 476 تومان
شهریه متغیر گروه فرهنگ و هنر دروس عمومی واحد نظری 49 هزار و 269 تومان
واحد عملی 80 هزار و 561 تومان
واحد نظری 50 هزار و 805 تومان
دروس تخصصی واحد آزمایشگاهی 75 هزار و 952 تومان
واحد کارگروهی و پروژه 84 هزار و 173 تومان
واحد کاربینی و کارورزی 213 هزار و 870 هزار تومان

برای مشاهده اعلام نتایج علمی کاربردی مهر روی لینک بزنید.

شهریه گروه های آزمایشی و مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه آزاد 1403
گروه آموزشی مقطع تحصیلی مبلغ شهریه 
علوم انسانی کاردانی 2 میلیون و 200 الی 3 میلیون 200 هزار تومان
فنی و مهندسی کاردانی 3 میلیون و 300 الی 4 میلیون و 500 هزار تومان
علوم پایه کاردانی 3 میلیون و 700 الی 4 میلیون و 200 هزار تومان
هنر کاردانی 3 میلیون و 100 هزار تومان الی 3 میلیون و 600 هزار تومان
علوم پزشکی کاردانی 6 میلیون و 500 الی 7 میلیون و 500 هزار تومان
علوم انسانی کارشناسی نا پیوسته 2 میلیون و 700 الی 3 میلیون و 700 هزار تومان
فنی و مهندسی کارشناسی نا پیوسته  3 میلیون و 500 الی 4 میلیون و 900 هزار تومان
علوم پایه کارشناسی نا پیوسته 3 میلیون و 900 الی 5 میلیون و 150 هزار تومان
هنر کارشناسی نا پیوسته 3 میلیون و 600 الی 4 میلیون تومان
علوم پزشکی کارشناسی نا پیوسته 6 میلیون و 800 الی 7 میلیون و 500 هزار تومان
علوم انسانی کارشناسی پیوسته 4 میلیون الی 5 میلیون و 500 هزار تومان
فنی و مهندسی کارشناسی پیوسته  4 میلیون و 200 الی 6 میلیون و 600 هزار تومان
علوم پایه کارشناسی پیوسته 4 میلیون و 200 الی 5 میلیون و 600 هزار تومان
هنر کارشناسی پیوسته 3 میلیون و 700 الی 4 میلیون و 500 هزار تومان
علوم پزشکی کارشناسی پیوسته 7 میلیون و 800 الی 9 میلیون و 200 هزار تومان
علوم انسانی کارشناسی ارشد 8 میلیون  الی 11 میلیون تومان
فنی و مهندسی کارشناسی ارشد  9 میلیون و 500 الی 12 میلیون و 200 هزار تومان
علوم پایه کارشناسی ارشد  10 میلیون و 500 الی 12 میلیون تومان
هنر کارشناسی ارشد 7 میلیون و 300 الی 9 میلیون و 500 هزار تومان
علوم پزشکی کارشناسی ارشد 12 میلیون الی 15 میلیون و 800 هزار تومان
علوم انسانی دکتری تخصصی 16 میلیون و 500 هزار تومان الی 19 میلیون تومان
فنی و مهندسی دکتری تخصصی 18 میلیون تومان الی 20 میلیون تومان
علوم پایه دکتری تخصصی 17 میلیون تومان الی 18 میلیون و 500 هزار تومان
هنر دکتری تخصصی 16 میلیون تومان الی 20 میلیون تومان
علوم پزشکی دکتری تخصصی 18 میلیون الی 20 میلیون تومان

برای اینکه تحلیل بهتری از سوال «شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» داشته باشید، جداول فوق ارائه شده اند. با توجه به اینکه در دانشگاه علمی کاربردی تنها دو مقطع ارائه می شود، می توان تنها به مقایسه کاردانی و کارشناسی نا پیوسته پرداخت. براساس جداول نیز می توان اعلام کرد در مورد این دو مقطع، پاسخ سوال «شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟»، دانشگاه آزاد خواهد بود.

برای اطلاع از جزئیات مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه ها بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟

برای بررسی پاسخ سوال «اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» باید به بررسی اعتبار مدرک دانشگاهی ارائه شده از هر دو این دانشگاه ها پرداخت. مدرک دانشگاهی آزاد و علمی کاربردی هر دو مورد تایید وزارت علوم بوده و معتبر هستند. دانشجویان فارغ التحصیل شده از هر دو دانشگاه مشکلی از بابت شرکت در آزمون های استخدامی و یا ادامه تحصیل در ایران و یا خارج از ایران نخواهند داشت.

اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟

البته که معتبر بودن مدرک این دانشگاه ها به معنای یکسان بودن اعتبار آن ها نیست؛ اینکه «اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» علاوه بر تحقیقات علمی، اختراعات، تعداد رساله ها و  مقالات منتشر شده، به واحد دانشگاهی نیز بستگی دارد. برخی از واحد های دانشگاه آزاد حتی اعتبار بالاتری از برخی دانشگاه های دولتی دارند. از طرفی برخی واحد های دانشگاه علمی کاربردی اعتبار علمی بیشتری از برخی واحد های دانشگاه آزاد دارند.

برای آشنایی با سامانه examuast.ir امتحانات غیرحضوری دانشگاه علمی کاربردی روی لینک بزنید.

به همین دلیل هم برای بررسی اعتبار علمی کاربردی بیشتری یا آزاد؟ ابتدا باید شعبه و یا واحد دانشگاهی مد نظر متقاضی مشخص شود و سپس بررسی اعتبار صورت گیرد. پیشنهاد ما این است که برای مطلع شدن از «اعتبار علمی کاربردی بیشتری یا آزاد؟» در خصوص دانشگاه مد نظرتان، با مشاوران خبره مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل کنید. 

برای اطلاع از زمان و تاریخ ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی مهر سال جاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اخبار پیرامون دانشگاه آزاد و علمی کاربردی

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تعدادی از واحد های دانشگاه آزاد در آستانه تعطیلی هستند:

سید حمید رضا کاظمی در مورد شهریه‌ های بالای دانشگاه آزاد و نارضایتی دانشجویان اعلام کرد: نگهداری از واحد های دانشگاهی فاقد دانشجو برای دانشگاه آزاد سبب افزایش هزینه های این دانشگاه شده است که این هزینه از طریق افزایش شهریه به دانشجویان تحمیل می‌ شود. در نتیجه دانشجویان از شهریه‌ های بالای دانشگاه آزاد گله‌ مند هستند و بهتر است دانشگاه آزاد در این باره مناسب‌ تر رفتار کند زیرا پرداخت این شهریه‌ ها برای اقشار مختلف مردم سنگین است.

این نماینده مجلس گفت: در شرایط اقتصادی حال حاضر که مردم با مشکلات معیشتی روبرو هستند، بهتر است دانشگاه آزاد در مورد شهریه‌ ها دانشجویان خود رفتار مناسب‌ تری داشته باشد.

وی اظهار داشت: پیش از این دانشگاه آزاد در توجیه افزایش شهریه‌ های دانشجویان بحث توسعه دانشگاه آزاد را مطرح می‌ کرد اما در شرایط کنونی با واحدهای زیان ده دانشگاهی روبرو هستیم. امروز به دلیل کاهش پذیرش دانشجویان، تعداد قابل توجهی از واحدهای دانشگاه آزاد در آستانه تعطیلی هستند و باید تعطیل شوند و نگه داری آن ها برای دانشگاه آزاد فقط هزینه به دنبال دارد و بهتر است دانشگاه آزاد برای کم کردن هزینه‌ های خود، ساختمان‌ های دانشگاه‌ های تعطیل شده را به فروش برساند.

برای اطلاع از تکمیل ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، داوطلبان برای انتخاب دانشگاه مد نظر خود به مقایسه دانشگاه ها با یکدیگر می پردازند، مانند: مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی، در این صورت است که سوالاتی چون «دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟» ، «اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» و «شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» مطرح می شوند. در پاسخ سوال «شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» باید بگوییم که دانشگاه آزاد به دلیل خصوصی بودن، شهریه بیشتری دارد.

در رابطه با سوال «اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟»، همانطور که در مقاله فوق ذکر شد، مدرک هر دو دانشگاه مورد تایید وزارت علوم بوده و معتبر تر است. اما برای مشاهده جزئیات بیشتر به مقاله بالا مراجعه کنید. در صورت داشتن سوال در رابطه با هر یک از موارد موارد «اعتبار علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» و «شهریه علمی کاربردی بیشتره یا آزاد؟» با مشاوران ایران تحصیل به شماره 9099075307 تماس بگیرید و یا برای ما کامنت بگذارید. در اسرع وقت پاسخ گوی سوالات شما خواهیم بود.

برای دانلود پی دی اف کامل مقاله مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

3.4/5 - (10 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

مدرک دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟

به طور کلی مدرک هر دو دانشگاه آزاد و علمی کاربردی معتبر می باشد.

شهریه دانشگاه علمی کاربری بیش تر یا آزاد؟

شهریه دانشگاه آزاد نسبت به شهریه دانشگاه علمی کاربردی بیش تر می باشد.

رشته های دانشگاه علمی کاربردی بهتره یا آزاد؟

هر دو دانشگاه آزاد و علمی کاربردی رشته های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفته اند.

نظرات

28 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی»

  1. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام من رشتم حسابداری هست خواستم بدونم برای استخدام مدرک علمی‌کاربردی معتبر تره یا آزاد ؟ و اینکه من شاغلم نسبت به شرایط من کدوم بهتره ؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام ازاد نسبتا بهتره ولی خیلی جاها به دانشگاه توجهی نمیکنند و کارایی شما رو در نظر میگیرن

  2. Avatar photo Ramin گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من در حال حاضر در دانشگاه آزاد درس میخونم (تهران مرکز)
    و الان موندم که انتقالی بگیرم بیام علمی کاربردی یا در همون دانشگاه ادامه به تحصیل بدم
    و خواستم ببینم در آینده کدوم مدرک بیشتر برام اعتبار داره

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام دوست عزیز بهتر هست در همان تهران مرکز ادامه تحصیل بدهید.

  3. Avatar photo لاله گفت:

    سلام برای رشته بازیگری که باید کار عملی بیشتر باشه و پرداخته شه بهش کدوم دانشگاه فعال تر و بهتره؟
    علمی کاربردی های تهران یا ازادش؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر دانشگاه آزاد معتبر تره

  4. Avatar photo ro گفت:

    سلام خسته نباشید تقاضا برای دانشگاه آزاد بیشتر است یا علمی کاربردی؟

    1. Avatar photo مشاور برجی گفت:

      با عرض سلام خدمت شما.
      برای دانشگاه آزاد به صورت تقریبی بیشتر میباشد.

  5. Avatar photo مریم گفت:

    سلام من رشته‌م تربیت کودک برای معلمی میخوام بخونم، منتها
    دانشگاه آزاد بهتره یا علمی کاربردی از نظر آینده شغلی و معتبر بودن مدرک؟؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      مدارک دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه ازاد زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات فناوری می باشد اما رنکینک دانشگاه ازاد بالاتر از علمی کاربردی می باشد پیشنهاد می کنم برای انتخاب رشته و اینده شغلی خود با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید
      راه ارتباط:9099075307

  6. Avatar photo حمید جلائیان گفت:

    سلام کاردانی برق در علمی کاربردی مشهد گرفتم ..آیا میتوان برای کارشناسی به دانشگاه آزاد رفت؟؟؟؟؟ لطفا جواب دهید

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      شما می توانید برای ادامه تحصیل خود در دانشگاه ازاد ثبت نام نمایید

  7. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من میخوام برای دانشگاه رشته ی گرافیک رو بخونم.بنظر شما دانشگاه علمی کاربردی واحد ۵ آمل برای تحصیل تو مقطع کاردانی و کارشناسی بهتره و یا دانشگاه آزاد آیت الله آملی؟و اینکا محیط کدومشون مناسب تر برای دختر هاست؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. ما شناختی روی کیفیت دانشگاهای علمی کاربردی نداریم باید از طریق مراجعه ی حضوری استعلام کنید.

  8. Avatar photo محمد گفت:

    سلام من رشتم مکانیک هست وبرای ثبت نام بین دانشگاه ازاد وعلمی کاربردی دو دل هستم کدوم بهتره؟مدرک کدوم معتبر تره ؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      دانشگاه آزاد قطعا از لحاظ علمی خیلی بهتر و موفق تر میباشد

  9. Avatar photo ایی- اف گفت:

    با سلام
    برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی کدام دانشگاه معتبر تر است؟؟
    دانشگاه آزاد اهواز یا جهاد دانشگاهی اهواز؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور راهدار گفت:

      سلام وقت بخیر
      جهاد دانشگاهی اهواز حکم موسسه دارد و دانشگاه به حساب نمیاید.

  10. Avatar photo هما گفت:

    سلام از نظر تعداد دانشگاه آزاد بیشتره دیگه؟ پس چرا قبولی تو علمی کاربردی راحت تره؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      علمی کاربردی ها هم به لحاظ تعداد بیشترند و هم از حیث معدل سهل گیر ترند.

  11. Avatar photo مهدوی گفت:

    سلام مدرک دانشگاه آزاد بهتره یا علمی کاربردی برای مهاجرت به ترکیه؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      دانشگاه آزاد

  12. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام من رشته انسانی هستم و بین انتخاب زشته طراحی لباس و دوخت موندم کدوم رشته بهتره

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت به خیر
      با توجه به شرایط رشته،لیست دروس ارائه شده در هر رشته و علاقه انتخاب نمایید.

  13. Avatar photo میم گفت:

    سلام، میخواستم بدون کنکور به دانشگاه ازاد بروم و سوالم اینه که هنوزم مثل قدیم بصورت پودمانی لحاظ میشه؟یا مدرک مثل بقیه با کنکور فرقی نداره؟

    1. Avatar photo obeidavi obeidavi گفت:

      سلام وقت بخیر وضعیت شما باید به دقت برسی شود لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید

  14. Avatar photo مارال گفت:

    سلام. سوالم این هست که در دانشگاه علمی کاربردی که بیشتر برای شاغلین هست اگر سر کلاس حضور نداشته باشیم البته با هماهنگی اساتید، مشکل حذف واحد پیش نمیاد. اما در دانشگاه آزاد هم برای شاغلین اینطور هست،؟؟

    1. Avatar photo alizadeh گفت:

      سلام روزبخیر
      اگر با هماهنگی استاد باشه مشکلی نداره
      ولی در دانشگاه آزاد بیش ار سه جلسه غیبت حذف میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • معلم شدن بدون آزمون استخدامی

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی + شرایط و مراحل | medu.ir

    معلم شدن بدون آزمون استخدامی امکان‌پذیر است؟ با توجه‌ به سخت بودن آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش و همچنین وجود شرایط سنی، خیلی‌ از افراد پذیرفته نمی‌شوند. از همین رو به دنبال روش‌‌های دیگری برای رسیدن به این شغل هستند....
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل

    صدور گواهی اشتغال به تحصیل 1403 + فرم دریافت اینترنتی | راهنما

    دانشجویانی که قصد درخواست صدور گواهی اشتغال به تحصیل دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سجاد برای این امر اقدام نمایند. گفتنی است که گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان غیرحضوری و حضوری، به صورت اینترنتی بوده و دیگر نیازی...
  • چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی + بروزرسانی 1403 | ایران تحصیل

    چارت انتخاب واحد رشته دندانپزشکی یک راهنمای تحصیلی است که شامل لیست دروس واحد‌های مورد نیاز در دوره دندانپزشکی است. این چارت ترمی دندانپزشکی، ترتیب دروس و تعداد واحد های رشته دندانپزشکی را مشخص می‌کند. هدف اصلی این چارت درسی...
تماس با مشاور