ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تغییر رشته در سال دهم متوسطه 1403 + شرایط و مراحل

تغییر رشته در سال دهم متوسطه
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برخی از دانش آموزان با پس از ورود به مقطع دهم نسبت به رشته انتخابی خود دچار شک و تردید می‌شوند و نمی‌توانند دروس را به درستی فراگیرند. وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از دانش آموزان امکان تغییر رشته در سال دهم متوسطه را مهیا کرده است تا دانش آموزان مجبور به تحصیل در رشته‌ای که هیچ رغبتی به آن ندارند، نشوند. در این مقاله به صورت کامل مراحل لازم برای تغییر رشته را بیان خواهیم کرد.

دانش‌ آموزانی که در حال تحصیل در مقطع دهم متوسطه هستند و از رشته انتخابی خود ناراضی هستند، دو بار فرصت تغییر رشته دارند؛ این دانش آموزان می‌توانند حداکثر 15 روز قبل از شروع امتحانات نهایی در دو نوبت خرداد ماه و شهریور ماه برای تغییر رشته در سال دهم اقدام کنند.

شرایط تغییر رشته در سال دهم متوسطه 1403-1404

دانش آموزان پایه نهم متوسطه در انتهای سال تحصیلی و پیش از ورود به پایه دهم می‌بایست برای تحصیل در یکی از رشته‌های تجربی، ریاضی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و یا هنرستان انتخاب رشته کنند تا از آن پس به صورت تخصصی به فراگیری علوم مرتبط با رشته خود بپردازند.

معمولا انتخاب رشته در ایران به این صورت است که دانش آموزان معدل بالا، رشته‌های تجربی و ریاضی را انتخاب می‌کنند. همین موضوع نیز سبب شده که علاقه و استعدادهای دانش آموزان در انتخاب رشته، مد نظر قرار نگیرد.

البته دلیل انتخاب رشته تجربی و ریاضی نیز بیشتر بودن فرصت‌های کاری در مشاغل مربوط به این رشته‌ها و پولساز بودن آن‌ها است. اما فراموش نکنید که هر کسی با انتخاب چنین رشته‌هایی نمی‌تواند موفق شود، چرا که در اغلب موارد دانش آموز به رشته خود هیچ علاقه‌ای ندارد و تنها از روی اجبار و پر درآمد بودن، آن رشته را انتخاب می‌کند.

خوشبختانه امکان تصحیح و جبران چنین اشتباهی وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش به دانش آموزان این فرصت را داده تا از طریق تغییر رشته در سال دهم متوسطه، در رشته مورد علاقه و جدیدی تحصیل کنند.

شرایط تغییر رشته در سال دهم متوسطه

اما این تغییر رشته در سال دهم نیازمند داشتن شرایطی ویژه است.

شرایط تغییر رشته در سال دهم متوسطه 1403 عبارت است از:

◀️ دانش آموز متقاضی باید نمونه برگ مربوط به تغییر رشته در سال دهم را تا حداکثر 15 روز قبل از شروع امتحانات دوره خرداد ماه و شهریور ماه تکمیل کند. این نمونه برگ را والدین دانش آموز نیز باید تایید کنند. (داشتن امضا و اثر انگشت والدین به معنای تایید است.) پس از آن باید این برگه تا مهلت مقرر شده به مدیر واحد آموزشی تحویل داده شود.

◀️ برای تغییر رشته در پایه دهم متوسطه، می‌بایست دانش‌ آموز بتواند نمره‌ قبولی 10 را در امتحانات «دروس تغییر رشته»، در نوبت خرداد ماه یا شهریور ماه (یا هر دو) کسب کند.

◀️ علاوه بر کسب حداقل نمره 10 در دروس تغییر رشته، دانش آموز باید بتواند در آزمون برخی از دروس مشابه دروس رشته قبلی خود نیز شرکت کرده و حداقل نمره حد نصاب را کسب نماید.

◀️ نمره کسب شده در آن دسته از دروسی که در رشته جدید کد درسی یکسانی با دروس رشته قبلی دارند، به عنوان جایگزین اعمال خواهد شد و دیگر نیازی نیست تا دانش آموز مجددا در امتحان این دروس شرکت کند. (این دروس به عنوان دروس گذرانده شده، پذیرفته می‌شوند.)

◀️ توجه داشته باشید که برخی از دروس، غیرقابل تطبیق هستند، در نتیجه اگر تصمیم شما نسبت به تغییر رشته در سال دهم متوسطه قطعی است. علاوه بر اینکه در آزمون تغییر رشته پایه دهم به یازدهم باید شرکت کنید، می‌بایست در امتحانات این دروس غیر قابل تطبیق نیز در تابستان سال یازدهم یا دوازدهم و یا دی ماه شرکت کنید.

◀️ دانش‌آموزانی كه از ساير رشته‌‌ها می‌خواهند به يكی از رشته‌‌های فنی تغيير رشته دهند، باید در امتحان تغییر رشته، دروس پودمانی را نیز امتحان دهند. لازم به ذکر است که دروس پودمانی دارای 5 پودمان می‌باشد. نتیجه هر یک از این پودمان‌‎ها به صورت جدا از هم اعلام خواهد شد. اگر بتوانید در دروس پودمانی 2 (معادل نمره‌ی 13.5) یا 3 (معادل 20) را کسب کنید، قبول شده‌اید و می‌توانید تغییر رشته دهید.

◀️ برای اطلاع از شرایط تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سمپاد براساس آیین نامه سال جاری می‌توانید با مشاوران مجرب ما در ایران تحصیل در ارتباط باشید تا به درستی انتخاب رشته کنید.

مراحل تغییر رشته در سال دهم متوسطه

وزارت آموزش پرورش به افرادی که شرایط تغییر رشته تحصیلی را در سال دهم متوسطه قبول می‌کنند، طی گذراندن مراحلی اجازه تغییر رشته خواهد داد.

در نظر داشته باشید که ضمن وجود امکان تغییر رشته برای دانش آموزان پایه دهم متوسطه از رشته‌های نظری مانند: تجربی، ریاضی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی به رشته‌های درون شاخه‌ای یا رشته‌های هنرستان مانند فنی و حرفه‌ای و کار دانش، تنها دانش آموزانی مجاز به تغییر رشته در سال دهم خواهند بود که براساس فرم هدایت تحصیلی پایه نهم‌شان، شرایط ورود به رشته جدید را داشته باشند.

با دانستن این نکات می‌توانید ادامه مراحل لازم برای تغییر رشته خود و یا فرزندتان در سال دهم را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

✅ گرفتن تصمیم قطعی توسط دانش آموز و والدین مبنی بر حتمی بودن تغییر رشته در سال دهم:

در مرحله اول لازم است تا دانش آموز نسبت به تصمیمی که می‌خواهد برای آینده خود بگیرد، به صورت صد در صد مطمئن شود. در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم از کمک و راهنمایی‌های مشاوری خبره در این زمینه کمک بگیرید. توانایی، علاقه و استعدادهای خود را در معرض سنجش و ارزیابی قرار دهید تا مطئمن شوید به رشته جدیدی که انتخاب می‌کنید، علاقمند هستید و توانایی کافی را برای تحصیل در این رشته و در نهایت کار در مشاغل مربوط به این حوزه در آینده دارید.

اگر تصمیم شما قطعی است و از رشته انتخابی خود ناراضی هستید، لازم است بدانید که تنها دو بار فرصت تغییر رشته را خواهید داشت و باید حداکثر تا 15 روز قبل از شروع امتحانات نهایی در دو نوبت خرداد ماه و شهریور ماه مراحلی را که در ادامه خواهیم گفت طی کنید.

مراحل تغییر رشته در سال دهم متوسطه 

✅ تکمیل فرم تغییر رشته یا نمونه برگ الف در سامانه سناد دانش آموزی:

در این مرحله باید دانش آموز با مراجعه به سامانه سناد دانش آموزی به نشانی اینترنتی snd.medu.ir و یا مدیر مدرسه خود فرم تغییر رشته یا نمونه برگ الف را در دو نسخه چاپ دریافت کند. هر دو نسخه باید به دقت تکمیل شود.

والدین دانش آموز نیز می‌بایست در انتهای این برگه‌ها امضا و اثر انگشت خود را بزنند تا موافقت خود را با تغییر رشته در سال دهم متوسطه اعلام رسمی کنند. در نهایت نیز هر دو نسخه باید به مدیر یا مشاور واحد آموزشی مدرسه تحویل داده شوند.

✅ تحویل فرم و مدارک لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه و دریافت تاییدیه:

فرم نمونه برگ تغییر رشته توسط مدیر مدرسه بررسی و تایید و سپس برای طی شدن سایر مراحل اداری به اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه و یا شهرستان محل تحصیل دانش آموز ارسال می‌‎شود. همچنین ضروری است موافقت این اداره به صورت فرم «ب» به مدرسه محل تحصیل اعلام گردد.

در ضمن، با تایید اداره آموزش و پرورش محل تحصیل دانش آموز، محل و زمان برگزاری امتحان تغییر رشته مشخص خواهد. (این اطلاعات در همان نمونه برگ ب و تا حداکثر یک هفته قبل از شروع امتحانات به دانش آموز اعلام می‌شود.)

✅ شرکت در امتحانات تغییر رشته و کسب حداقل نمره 10 در دروس لازم:

باتوجه به اینکه تغییر رشته، اضافه شدن برخی دروس تخصصی را به همراه دارد، دانش آموز باید در یک آزمون تغییر رشته که در واقع از همان دروس تخصصی رشته جدید است، شرکت کند و موفق به کسب حداقل نمره 10 در هر یک از دروس مربوطه شود. (در بخش بعدی مقاله دروس تغییر رشته را برای هر یک از رشته های تحصیلی بیان خواهیم کرد.)

✅ به اتمام رساندن مراحل تطبیق دروس رشته قدیمی با رشته جدید:

دروس عمومی معمولا در بین تمامی رشته‌های تحصیلی مشترک هستند، در نتیجه دانش آموزان متقاضی تغییر رشته در سال دهم متوسطه نیازی به شرکت در آزمون مجدد برای گذراندن این دروس ندارند و این دروس تطبیق داده می‌شوند.

البته برخی دروس پایه نیز در میان بعضی رشته‌ها مشترک است؛ به عنوان مثال: دانش آموزی که رشته پایه دهم وی ریاضی بوده است و حال می‌خواهد رشته خود را به تجربی تغییر دهد، نیازی به یادگیری و شرکت در آزمون دروس شیمی و فیزیک ندارد و این دروس نیز برای وی تطبیق داده خواهند شد.

مراحل تطبیق دروس رشته قدیمی با رشته جدید

نکات مهم در تطبیق دروس رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش

نکات مهمی که در مورد تطبیق دروس رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش باید بدانید، عبارتند از:

👈 دروس تخصصی رشته‌‎های فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش شامل تمامی دروس پایه دهم به استثنای شایستگی‌‎های پایه و دروس عمومی آن رشته است. برای اطلاع از راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم می‌بایست با متخصصین و مشاورین حرفه‌ای ایران تحصیل در ارتباط باشید.

👈 در صورتی که استانداردهای مهارت رشته مورد تقاضا در پایه دهم ارائه شده باشد، ولی امکان ارائه آن در پایه یازدهم به دانش‌ آموزی که تغییر رشته داده است، وجود نداشته باشد؛ انتخاب و گذراندن استاندارد مهارت بر عهده خود دانش‌ آموز خواهد بود.

👈 اگر دانش‌ آموزی بخواهد از سایر رشته‌ها به یکی از شاخه‌های مهارتی رشته کاردانش تغییر رشته دهد، چنانچه بعد از شرکت کردن در آزمون تغییر رشته نمره حد نصاب قبولی را در دروس دروس اختصاصی پایه دهم در رشته جدید کسب کند، اما نتواند حد نصاب قبولی در استاندارد مهارت پایه دهم را تا پایان سال یازدهم در رشته جدید کسب کند؛ نمراتی که در دروس اختصاصی در رشته جدید کسب کرده است معتبر خواهد بود.

دروس تغییر رشته در سال دهم متوسطه

شرکت در آزمون تغییر رشته یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در طول روند تغییر رشته در سال دهم متوسطه باید طی کنید. برخی از دروس مشترک در بین رشته‌های مختلف تطبیق داده خواهند شد، اما برای یکسری دروس باید حتما از دانش آموز امتحان گرفت.

از این رو چنانچه دانش آموز در آزمون تغییر رشته خرداد ماه موفق به کسب حداقل نمره 10 نشود، می‌تواند مجددا در امتحان شهریور ماه شرکت کرده و شانس خود را برای قبولی در این آزمون دوباره امتحان کند. در جدول زیر می‌توانید لیست دروسی را که باید در آزمون تغییر رشته آن ها شرکت کنید، مشاهده کنید.

دروس تغییر رشته در سال دهم متوسطه
از رشته های تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی، فنی و حرفه ای و کاردانش
به  رشته ریاضی
از رشته های تجربی، ریاضی، علوم انسانی، فنی و حرفه ای و کاردانش
به رشته علوم و معارف اسلامی
از رشته های کاردانش، ریاضی، تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی
به رشته های فنی و حرفه ای
  • ریاضی 1
  • هندسه 1
  • فیزیک 1
  • شیمی 1

از تجربی به ریاضی : در صورتی که در دروس شیمی 1 و ریاضی 1 رشته‌ ی تجربی قبول شده باشند، صرفا باید در دو آزمون زیر شرکت کنند:

  • هندسه 1
  • فیزیک 1
  • تاریخ 1 (تخصصی رشته)
  • عربی 1 (زبان تخصصی رشته)
  • اصول عقاید 1
  • علوم و معارف قرآنی 1
  • الزامات محیط کار
  • دروس شایستگی فنی (تخصصی)

از کاردانش به فنی: در صورتی که در الزامات رشته فعلی قبول شده باشند، صرفا باید در آزمون زیر شرکت کنند:

  • دروس شایستگی فنی (تخصصی)
از رشته های ریاضی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی، فنی و حرفه ای و کاردانش

به رشته تجربی

از رشته های تجربی، ریاضی، علوم و معارف اسلامی، فنی و حرفه ای، کاردانش
به رشته علوم انسانی
از رشته های تجربی، ریاضی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و فنی و حرفه ای
به رشته کاردانش
  • ریاضی 1
  • زیست 1
  • فیزیک 1
  • شیمی 1

از ریاضی به تجربی: در صورتی که در فیزیک 1، شیمی 1 و ریاضی 1 رشته‌ ی ریاضی قبول شده باشند، صرفا باید در آزمون زیر شرکت کنند:

  • زیست 1
  • علوم و فنون ادبی 1
  • جامعه شناسی 1
  • اقتصاد
  • منطق
  • الزامات محیط کار
    (گذراندن استاندارد مهارت دهم تا پایان پایه یازدهم)

از فنی به رشته کار دانش: (در صورت قبولی در  رشته فعلی)

  • آزمونی ندارد.

دروسی که عنوان یا کد مشابه با دروس رشته جدید ندارند، اما از نظر محتوای درسی شباهت دارند، قابل تطبیق می‌باشند و نمره‌ای که دانش آموز در این دروس کسب کرده باشد، به عنوان نمره جایگزین استفاده خواهد شد.

اگر تعداد واحدهای درسی گذرانده شده در رشته قدیمی با تعداد واحدهای دروس تطبیقی در رشته جدید یکسان نباشد، تعداد واحدهای درسی رشته جدید ملاک محاسبه واقع خواهد شد؛ به عنوان مثال درس «ریاضی 1» در رشته‌‌های ریاضی – فیزیک و علوم تجربی، درسی 4 واحدی است که به جای درس «ریاضی و آمار ۱» رشته‌‌های علوم و معارف اسلامی، ادبیات و علوم انسانی که ۳ واحدی هستند، تطبیق داده می‌‌شود.

ردیف دروس گذرانده شده (قبولی) در رشته قبلی دروس قابل تطبیق با رشته جدید
عنوان درس کد درس عنوان درس کد درس
1 ریاضی 1 10051 ریاضی و آمار 1 10181
2 فیزیک 1 10101 فیزیک 1 10291
3 اصول عقاید 1 10241 تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 10011
4 اصول عقاید 1 10241 تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 10151
5 تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 10151 اصول عقاید 1 10241
6 عربی تخصصی 1 10161 عربی ، زبان قرآن 1 10021
7 عربی تخصصی 1 10271 عربی تخصصی 1 10161
8 عربی تخصصی 1 10271 عربی ، زبان قرآن 1 10021
9 عربی تخصصی 1 10161 عربی تخصصی 1 10271
10 تاریخ 1 10191 تاریخ 1 تخصصی 10281
11 تاریخ 1 تخصصی 10281 تاریخ 1 10191
12 ریاضی 1 10051 ریاضی 1 88610
13 عربی ، زبان قرآن 1 10021 عربی ، زبان قرآن 1 10022
14 فیزیک 1 10101 فیزیک 1 88900
15 شیمی 1 10111 شیمی 1 88800
16 عربی تخصصی 1 10161 عربی ، زبان قرآن 1 10022
17 عربی تخصصی 1 10271 عربی ، زبان قرآن 1 10022
18 زبان خارجه 1 10081 زبان خارجه 1 10082
19 زیست شناسی 1 10141 زیست شناسی 1 88700

اخبار پیرامون تغییر رشته در دوره متوسطه

🔰 شرایط تغییر رشته در دبیرستان؛ سخت‌‌تر می‌‌شود:

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش درباره تغییر رشته اظهار کرد:

با توجه به ماده 7 آیین‌ نامه‌ هدایت تحصیلی، دانش‌ آموزی که در دوره‌ دوم متوسطه‌ و در پایه‌ دهم به تحصیل اشتغال دارد و متقاضی داوطلب برای تغییر شاخه یا رشته تحصیلی باشد، می‌‌تواند در امتحانات تغییر رشته شرکت و در صورت کسب شرایط لازم، نسبت به ادامه‌ تحصیل در رشته‌ جدید اقدام کند.

همچنین وی افزود:

اما باید در نظر داشت که باتوجه به تغییرات صورت گرفته در زمینه کنکور سراسری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه، عملا تغییر رشته برای سال‌‌های آینده سخت‌‌تر خواهد بود، چرا که دانش‌ آموز برای کسب معدل لازم در رشته مورد نظر باید تمام دروس آن رشته را در پایه‌‌های پایین‌‌تر آزمون بدهد.

سپس در ادامه توضیح داد:

به عبارت دیگر چنانچه دانش‌ آموزی در پایه یازدهم تغییر رشته دهد، علاوه بر آزمون و کسب نمره در دروسی که برای تغییر رشته نیاز است، باید در طول سال تحصیلی برای کسب نمره معدل تمامی دروس پایه دهم اقدام کند و این عملا در تغییر رشته مشکل‌‌تر از سال‌ های قبل خواهد بود، لذا جا دارد که دانش آموزان و اولیا اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشند.

اخبار پیرامون تغییر رشته در دوره متوسطه


 

خلاصه مقاله تغییر رشته در سال دهم

تغییر رشته در سال دهم یکی از موضوعاتی است که فکر بسیاری از دانش آموزان را به خود مشغول کرده است. انتخاب رشته در مقطع متوسطه دوم در ایران، معمولا بی‌توجه به علاقه، توانایی و استعدادهای دانش آموزان صورت می‌گیرد، به همین دلیل سالانه شاهد افزایش تعداد دانش آموزان رشته تجربی و ریاضی هستیم.

چرا که رشته‎های دانشگاهی شاخه‌های تجربی و ریاضی، جز مشاغل پردرآمد محسوب می‌شوند و اکثر دانش آموزان به هوای تحصیل در این رشته‌ها، این شاخه‌ها را انتخاب می‌کنند. اما پس از گذشت مدت زمانی، متوجه می‌‎شوند که به این رشته علاقه ندارند و به دنبال روش‌های تغییر رشته در سال دهم متوسطه هستند.

پس از مطالعه دقیق این مقاله چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، می‌توانید با کارشناسان مرکز ایران تحصیل به شماره 9099075307 (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس بگیرید. هم چنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه نوشته و برای ما ارسال کنید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهیم بود.

برای دانلود pdf مقاله تغییر رشته در سال دهم متوسطه کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

چه زمانی باید برای تغییر رشته سال دهم به یازدهم اقدام کرد؟

دانش‌ آموزان باید حداکثر 15 روز قبل از شروع امتحانات پایانی خرداد ماه و شهریور ماه درخواست خود را کتبا به مدیر مدرسه اعلام کنند.

تغییر رشته در متوسطه دوم برای کدام یک از پایه‌ها امکان پذیر است؟

تمامی دانش آموزان مقاطع دهم و یازدهم می‌توانند در صورت صلاح دید درخواست تغییر رشته دهند.

برای تغییر رشته در سال دهم متوسطه چه مراحلی را باید طی کرد؟

تمامی دانش آموزان متقاضی تغییر رشته باید 5 مرحله را طی کنند که در متن مقاله به آن پرداختیم.

نظرات

4 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته در سال دهم متوسطه 1403 + شرایط و مراحل»

  1. Avatar photo MOHAMAD گفت:

    سلام وقت بخیر من اگه از انسانی به تجربی تغییر رشته بدم بعد امتحان تغییر رشته باید دوباره امتحان دهم تجربی رو در سال های بعد به صورت نهایی بدم تا در هدایت تحصیلی ثبت شه یا نه؟ لطفا راهنماییم کنید

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله

      1. Avatar photo MOHAMAD گفت:

        تو سال یازدهم میشه در خرداد سابقه تحصیلی دهم رو ایجاد کنم یا فقط تو سال دوازدهم؟

        1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

          سلام وقت بخیر
          فقط در سال 12 این امکان را دارید ان هم بعد از فارق التحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تغییر رشته از پرستاری به داروسازی

    تغییر رشته از پرستاری به داروسازی + بخشنامه 1403

    آیا تغییر رشته از پرستاری به داروسازی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان از رشته پرستاری به رشته‌های دیگر مانند داروسازی تغییر رشته داد؟ برای این تغییر رشته باید چه شرایطی داشت؟ آیا تغییر رشته در این زمینه تصمیم درستی است؟ در...
  • شرایط تغییر رشته دبیرستان

    شرایط تغییر رشته دبیرستان + بخشنامه جدید 1403 | ایران تحصیل

    اطلاع از شرایط تغییر رشته دبیرستان به دانش آموزان متوسطه مقطع دوم فرصت دوباره ای می دهد تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. گاهی پیش می آید برخی از دانش آموزان تصور خاصی از یک رشته تحصیلی داشته...
  • دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا

    دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا + راهنما تصویری | irantahsil

    در حال حاضر دریافت گواهی اشتغال به تحصیل در سیدا امکان‌پذیر است. سامانه سیدای دانش آموزی به نشانی sida.medu.ir که ابتدا به منظور ثبت نمرات و اطلاعات دانش آموزان ایجاد شد، اکنون امکانات متعددی از جمله دریافت کارنامه تحصیلی، نقل...
  • تغییر رشته در وسط سال دوازدهم

    تغییر رشته در وسط سال دوازدهم 1403 + شرایط و مراحل | irantahsil

    بعضی از دانش‌آموزان پس از انتخاب رشته تحصیلی و گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی، از انتخاب خود پشیمان‌شده‌ و خواهان تغییر رشته هستند. این گروه از دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که تغییر رشته در وسط سال دوازدهم...
تماس با مشاور