ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سمپاد + شرایط آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل

از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تغییر رشته در مدارس تیزهوشان از مسائلی است که با اطلاع از جزئیات آن به سادگی امکان پذیر است. بسیار پیش آمده است که دانش آموزان پس از گذشت مدتی از انتخاب رشته ، از تصمیم خود پشیمان می شوند و یا با این تفکر که در رشته ی دیگری موفق تر خواهند بود یا آینده بهتری خواهند داشت، اقدام به تغییر رشته می کنند.

اما آنچه که پیش از تصمیم برای تغییر رشته باید بدانید اطلاع از مسیر و چالش های پیش رویتان است.از جمله این موارد قوانین و آیین نامه های سازمان سنجش است که پیوسته تغییرات جزئی و در عین حال اساسی و مهمی دارند.

آنچه در این مقاله می خوانید شامل قوانین، شرایط و مراحل تغییر رشته است. همچنین در انتها به چگونگی ثبت درخواست تغییر رشته در مدارس تیزهوشان می پردازیم.

زمان مجاز تغییر رشته در مدارس تیزهوشان

در اکثر مواقع به این نحو است که دانش آموزان با گذراندن نیم سال اول سال دهم به فکر تغییر رشته می افتند و فورا در این خصوص اقدام می کنند. در صورتی که زمان مجاز برای تغییر رشته در مقطع متوسطه ی دوم، پس از سال دهم و به طور اختصاصی در سال یازدهم ممکن می شود. بنابراین داوطلبان پس از تکمیل یک سال تحصیلی در پایه ی دهم و با دارا بودن شرایطی که به آن اشاره شد می توانند سال یازدهم را در کلاس های مرتبط با رشته ی انتخابی خود بگذرانند.

تغییر رشته در مدارس سمپاد چگونه است؟

در مدارس استعداد درخشان هم مانند دیگر مدارس امکان تغییر رشته دبیرستان وجود دارد. لازم به ذکر است تغییر رشته در پایه دهم ممنوع است. این امربه دانش آموز این فرصت را می دهد تا یک سال رشته ی انتخابی خود که بر اساس هدایت تحصیلی وی انتخاب شده است را کاملا بسنجد. به هر حال در مدارس سمپاد مانند سایر مدارس این امر شدنی است. در ادامه به روند و چگونگی این مسئله می پردازیم.

شیوه تغییر رشته در مدرسه های تیزهوشان

 

برای کسب اطلاع از نظرات درباره مدارس تیزهوشان با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

مراحل تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سال یازدهم به دوازدهم در سال ۱۴۰۳

دانش آموزان می توانند با تایید اداره ی آموزش پرورش نسبت به تغییر رشته و هدایت به شاخه ی دلخواه خود درسال یازدهم اقدام کنند. برای تغییر رشته در مدارس تیزهوشان مراحل زیر را دنبال کنید.

  • تکمیل نمونه برگ تقاضای تغییر رشته یا شاخه در سال یازدهم:  این اولین مرحله است و دانش آموزان باید در تکمیل فرم دقت لازم را داشته باشند.
  • معرفی دانش آموزان متقاضی برای شرکت در امتحان تغییر رشته یا شاخه:  پس از تایید اداره ی آموزش پرورش منطقه، محل برگزاری امتحان تغییر رشته به دانش آموزان اطلاع داده می شود.
  • دانش آموزان باید در امتحان تغییر رشته یا شاخه شرکت نمایند:  تغییر رشته در تمام شاخه های نظری و حتی فنی حرفه ای و کاردانش مستلزم قبولی در امتحان تغییر رشته است. منابع این امتحان دروس سال تحصیلی دهم می باشد.
  • دروس رشته انتخابی باید با دروس سال گذشته تطبیق بخورد:  دروس سال دهم رشته ی قبلی با دروس رشته ی انتخابی پیش رو تطبیق می خورد. آنچه که باقی می ماند در سه فرصت گذرانده خواهد شد.در تابستان پایه ی یازدهم، در تابستان پایه دوازدهم و یا به صورت غیرحضوری در دی ماه سال دوازدهم گذرانده می شوند.
  • تطبیق نمرات دانش آموزان:  در صورت قبولی در امتحانات مربوطه دانش آموزان در سال دوازدهم در کلاس های مرتبط با رشته ی انتخابی شرکت خواهند کرد.
  • مشاور:  بهتر است تغییر رشته با نظر مشاور صورت گیرد.
مراحل تغییر رشته تیزهوشان

مراحل تغییر رشته متوسطه دوم در پایه دهم در سال ۱۴۰۳

دانش آموزان با توجه به فرم هدایت تحصیلی برای تحصیل در رشته ی منتخب به پایه ی دهم وارد می شوند. آموزش پرورش امکان تغییر رشته برای دانش آموزانی که به هر دلیلی مایل به ادامه تحصیل در رشته ی مورد نظر نیستند را فراهم کرده است. امکان تغییر رشته برای دانش آموزان پایه دهم به یازدهم از شاخه نظری (ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) به شاخه های هنرستان (فنی و حرفه ای و کاردانش) و همچنین تغییر رشته درون شاخه ای وجود دارد. توجه داشته باشید یکی از شروط مهم تغییر رشته و تحصیل در رشته ی دیگر، منطبق بودن رشته ی موردنظر با نتیجه ی فرم هدایت تحصیلی پایه ی نهم  است.

  • تصمیم گیری نهایی توسط دانش آموز و اولیا: دانش آموزان سال دهم در نوبت امکان تغییر رشته را در سال دهم دارند. اولین فرصت در امتحانات خرداد ماه و دومین فرصت در شهریور ماه می باشد. با توجه به ضرورت مطالعه ی دروس جدید برای آمادگی و شرکت در امتحانات، بهتر است حداکثر تا یه ماه پیش از شروع امتحانات تصمیم نهایی خود را بگیرید.
  • تکمیل فرم تغییر رشته در سامانه ی نهاد: وزارت آموزش و پرورش کشور به منظور جمع آوری اطلاعات تحصیلی دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی در یک سامانه یکپارچه و سهولت در دسترسی به آن ها اقدام به راه اندازی سامانه سناد دانش آموزی کرده است. فرم تغییر رشته با عنوان فرم الف تغییر رشته در این سامانه قرار داده شده است. دانش آموزان باید دو نسخه ی کاغذی از این فرم تهیه کرده و تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد و شهریور فرم تکمیل شده را به مشاور یا مدیر مدرسه تحویل دهند.
  • تایید اداره آموزش پرورش در منطقه ی تحصیلی دانش آموز:  پس از تایید فرم الف توسط مدیریت مدرسه، فرمی تحت عنوان فرم ب به منظور تایید اداره ی آموزش پرورش منطقه به محل تحصیل دانش آموز فرستاده می شود.
  • کسب نمره قبولی در امتحانات:  یکی از شرایط مهم تغییر رشته، قبولی در امتحانات رشته ی مورد نظر است. دانش آموزان با شرکت در امتحانات دروسی که در رشته ی قبلی خود نگذرانده اند برای رشته ی جدید آماده می شوند.
ردیف عنوان رشته عناوین دروس تغییر رشته دهم به یازدهم
1 ریاضی و فیزیک ریاضی 1، هندسه 1، فیزیک 1، شیمی 1
2 علوم تجربی ریاضی 1، فیزیک 1، شیمی 1، زیست شناسی 1
3 ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی 1، جامعه شناسی 1، اقتصاد و منطق
4 علوم معارف اسلامی تاریخ 1 (تخصصی رشته) ، عربی 1 (تخصصی رشته)، اصول و عقاید1 (تخصصی رشته)، علوم و معارف قرآنی 1(تخصصی رشته)
5 شاخه فنی حرفه ای شرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی، دروس شایستگی فنی و غیر فنی رشته مورد نظر خود شرکت و نمره قبولی را کسب کند.
6 شاخه کار و دانش شرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی، دروس شایستگی غیر فنی رشته مورد نظر خود شرکت و تا پایان سال یازدهم فرصت دارد که دروس شایستگی فنی ( استاندارها) را گذرانده و نمره قبولی کسب کند.

 

  • تطبیق دروس:  برخی دروس در رشته ها منطبق اند و احتیاجی به امتحان مجدد ندارند. از جمله ی این دروس می توان به دروس عمومی اشاره کرد. در کل دروسی که در رشته ی قبلی گذرانده شده اند نیاز به گذرانده شدن مجدد ندارند.اگر فردی در رشته ریاضی پایه دهم را گذرانده و تصمیم به تغییر رشته تجربی داشته باشند، نیازی به گذراندن دروس شیمی و فیزیک ندارند.

مراحل ثبت درخواست تغییر رشته در مدارس سمپاد

برای تغیررشته شما باید ابتدا درخواست خود را ثبت کنید در این خصوص لازم است مراحل زیر را دنبال کنید

  • مرحله اول: وارد سایت مدرسه شده و بخش مدیریت دانش آموزان را انتخاب کنید.سپس وارد لیست دانش آموزان شوید.
  • مرحله دوم: نام دانش آموز را انتخاب کنید و بر روی گزینه ی عملیات مقابل نام دانش دانش آموز کلیک کنید. به این شکل وارد پنل تغییر رشته می شوید.
  • مرحله سوم: برروی رشته ی انتخابی دانش آموز کلیک کنید.
  • مرحله چهارم: مدرسه ی موردنظر برای ادامه تحصیل را انتخاب کنید. توجه داشته باشید متقاضیان تغییر رشته در مدارس تیزهوشان، باید 100درصد از امتیاز مدرسه ی مقصد را داشته باشند.
  • مرحله پنجم: پس از بررسی اطلاعات نمایش داده شده بر بروی گزینه ی تایید نهایی کلیک کنید. در آخر کدپیگیری ثبت نام را نزد خود نگه دارید. دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس تیزهوشان می توانند نتیجه ی درخواست خود را از مدیریت مدرسه جویا شوند.

شرایط تغییر رشته متوسطه دوم در پایه دهم و یازدهم

  • از شروط مهم رای کمیسیون منطقه است که نقشی اساسی، در این فرایند دارد.
  • در پایه یازدهم مدارس روزانه برای شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای تغییر رشته ای وجود ندارد و تغییر رشته ی پایه یازدهم صرفا برای متوسطه نظری می باشد.
  • دانش آموزان پایه یازدهم در صورتی می توانند آزمون تغییر رشته بین شاخه ای داشته باشند که دانش آموز بزرگسال یا آموزش از راه دور باشند.
  • دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند و یا انتقال داده شده اند ، برای شرکت در آزمون تغییر رشته مجاز نیستند .
  • همانطور که اشاره شد دانش آموزان می توانند در دو نوبت خرداد و تابستان در آزمون تغییر رشته شرکت کنند .
  • یکی دیگر شرایط شرکت در آزمون تغییر رشته ، فعال بودن در زمان حضور در کلاس و ثبت نام در ضمن سال است . در واقع نظر مثبت و تایید دانش آموز توسط معلم ها تاثیر بزرگی در موفقیت در این مسیر دارد.

قوانین و آیین نامه تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سمپاد در سال ۱۴۰۳

  • مهم ترین آن ها که پیشتر هم به آن اشاره شد ممنوعیت تغییر رشته در
    سال دهم است. دانش آموزان موظف اند یک سال ابتدایی را در رشته ی انتخابی خود تحصیل کنند و سپس اقدام به تغییر رشته نمایند.
  • معدل هم نقش بسزایی در تغییر رشته دارد و معدل بالای 14 ضروری است.
  • نمره ی هیچ یک از درس ها نباید کمتر از 12 باشد.
  • رشته ی انتخابی در مدرسه ی موردنظرظرفیت پذیرش داشته باشد.
  • تغییر رشته مدارس سمپاد با قبولی در امتحانات اختصاصی مدارس سمپاد امکان پذیر است.
  • دانش آموزان باید از نظر دارا بودن شرایط تغییر رشته توسط معلمان خود تایید شوند.
  • علاوه بر قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و اشتغال به تحصیل درمدارس سمپاد، باید تاییدیه کتبی مدیر مدرسه دریافت کنند.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان کلیک کنید.

تغییر رشته در مدارس تیزهوشان

برای اطلاع از شرایط تغییر رشته پس از دیپلم کلیک کنید.

آخرین اخبار مرتبط با مدارس تیزهوشان

  • دانش آموز شيرواني نشان طلاي المپياد تفکر و کارآفريني را کسب کرد

با اعلام این خبر توسط خبرگزاری آریارضا خسروی بیان شد این دانش آموز پس از کسب رتبه برتر درمرحله ی اول و دوم به مرحله سوم راه یافت و با شرکت در آزمون مربوطه، طلای المپیاد تفکر و کار آفرینی تابستان ۱۴۰۳ را کسب نماید.

  • وزیر علوم از بی‌توجهی مدارس تیزهوشان به ‌علوم انسانی ‌انتقاد کرد

وی با اشاره به این موضوع که رشته های علوم انسانی تعیین کننده، سرنوشت ساز و متولی هدایت کلان جامعه هستند، گفت: تلاش خواهیم کرد تا مجری تفکرات اندیشمندان علوم انسانی – اسلامی باشیم. وی افزود: همانگونه که نمی‌توان سلامت جسم را از سلامت روح جدا کرد، تفکیک و جدا کردن علومی که متولی امور جسم انسان هستند از علومی که به روح انسان ارتباط دارند، غیر معقول و حتی ناممکن است.

خلاصه مطالب

با توجه به این که انتخاب رشته آینده ی حرفه ای دانش آموزان را رقم می زند،لازم است تمام جوانب یک انتخاب درست در نظر گرفته شود.در ابن مقاله به بررسی شرایط و مراحل تغییر رشته در مدارس تیزهوشان پرداخته شد. با توجه به حساسیت تصمیم گیری در زمینه ی انتخاب رشته ی تحصیلی بهتر است با یک مشاور با تجربه مشورت نمایید. در این راستا کارشناسان ما همواره آماده ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

برای دانلود PDF مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا در مدارس تیزهوشان امکان تغییر رشته وجود دارد؟

بله مانند مدارس دیگر این امکان در پایه یازدهم وجود دارد.

آیا امکان تغییر رشته در سال دهم وجود دارد؟

خیر شما موظفید یک سال در رشته ای که در گذشته انتخاب کرده اید درس بخوانید.

آیا معدل سال قبل برای تغییر رشته اهمیت دارد؟

بله معدل شما نباید کمتر از 14 باشد. همچنین نمره ی هیچ یک از دروس زیر 12 نباشد.

 

 

 

نظرات

34 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته در مدارس تیزهوشان سمپاد + شرایط آیین نامه ۱۴۰۳ | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo محدثه گفت:

    سلام ببخشید میخاستم تغییر رشته بدم در تیزهوشان با ااینک ثبت نام کردم امکانش هس

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر متاسفانه امکان این موضوع نیست

  2. Avatar photo Parsa Nakhaei گفت:

    سلام
    من سال دهم رشته ریاضی هستم میخوام برای سال یازدهم تغییر رشته بدم و برم رشته تجربی اول اینکه اگر سال دهم نتونستم تغییر رشته بدم باوجود امتحانات نهایی، امکانش هست سال دیگه تغییر رشته بدم؟دوم هم این آزمون تغییر رشته سطح سوالاتش بالاهست؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      با مدیر مدرسه خود در ارتباط باشید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور