ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + تحلیل آزمون و سوالات

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳، کنکور ۱۴۰۳ نیز همچون سال های قبل برای پنج گروه آزمایشی: ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان برگزار خواهد شد و داوطلبان از سهمیه های مناطق و ایثارگری می توانند در این آزمون شرکت نمایند. تعداد شرکت کنندگان در هر یک از گروه های آزمایشی در سهمیه های مختلف تعیین کننده میزان رقابت میان داوطلبان است و با توجه به تعداد داوطلبان، ظرفیت پذیرش رشته ها و دانشگاه ها تعیین می شود. جهت اطلاع از بهترین سهمیه مناطق می توانید با کارشناسان مجرب ما در مجموعه ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

کنکور ۱۴۰۳ در تیرماه برگزار خواهد شد و داوطلبانی که اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفندماه برای ثبت نام کنکور اقدام کرده اند، می توانند در این آزمون حضور یابند. کارت ورود به جلسه کنکور نیز اغلب دو تا سه روز قبل از برگزاری در سایت سنجش منتشر شده و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. همان گونه که گفته شده، کنکور ۱۴۰۳ نیز شامل 5 گروه آزمایشی است و داوطلبان هر گروه آزمایشی در 5 سهمیه مختلف قرار می گیرند که شامل: سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو، سهمیه منطقه سه، سهمیه 25 درصد ایثارگران و سهمیه 5 درصد ایثارگران است.

 

جهت اطلاع از تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + تحلیل آزمون و سوالات با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

 

نکته مهم:
موردی که بسیاری از داوطلبان اطلاعی از آن ندارند، این است که هر داوطلب تنها با داوطلبان سهمیه مناطق در کنکور خود رقابت می کند نه با داوطلبان کل کشور. برای مثال اگر سهمیه کنکور شما سهمیه منطقه دو است، تنها با داوطلبان این سهمیه رقابت خواهید کرد و داوطلبان سایر سهمیه ها تاثیری در افزایش و کاهش شانس قبولی شما ندارند.

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است و می بایست تا پایان فرآیند ثبت نام کنکور منتظر باشیم تا ببینیم چه تعداد داوطلب در هر گروه آزمایشی ثبت نام کرده اند اما معمولا تعداد داوطلبان کنکور با سال های قبل تفاوت چندانی ندارد که در کنکور سال ۱۴۰۳ ، به صورت زیر بوده است:

■ تعداد داوطلبان رشته علوم تجربی : 554860 نفر
■ تعداد داوطلبان رشته علوم انسانی : 370112 نفر
■ تعداد داوطلبان رشته علوم ریاضی : 142062 نفر
■ تعداد داوطلبان رشته زبان های خارجه : 175776 نفر
■ تعداد داوطلبان رشته هنر : 125121 نفر
■ تعداد کل داوطلبان : 1367931 نفر

 

تحلیل آزمون و سوالات کنکور

تحلیل آزمون و سوالات کنکور

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۳ تجربی

بیشترین آمار داوطلبان را کنکور تجربی به خود اختصاص داده است که در سال گذشته بیش از 550 هزار نفر بوده اند. معمولا در این گروه آزمایشی سهمیه منطقه دو در کنکور، داوطلبان بیشتری را شامل می شود 

■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه یک: حدود 95 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه دو: حدود 195 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه سه: حدود 252 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه 25 درصد ایثارگران: حدود 17 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه 5 درصد ایثارگران: حدود 50 هزار نفر

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۳ ریاضی

کنکور ریاضی (برنامه ریزی کنکور ریاضی) از حدود 140 هزار داوطلب تشکیل می شود که در این گروه آزمایشی نیز مثل رشته تجربی، سهمیه منطقه دو شرکت کنندگان بیشتری را در بر می گیرد:

■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه یک: حدود 45 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه دو: حدود 53 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه سه: حدود 38 هزار نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه 25 درصد ایثارگران: حدود 2200 نفر
■ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه 5 درصد ایثارگران: حدود 9500 نفر

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۳ انسانی

دومین گروه آزمایشی پر شرکت کننده، کنکور انسانی با حدود 370 هزار داوطلب می باشد و با کنکور تجربی حدود 180 هزار نفر تفاوت دارد. بیشترین آمار داوطلبان در کنکور انسانی مربوط به سهمیه منطقه سه است و پس از آن سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه یک در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

 

جهت اطلاع از نحوه استفاده مجدد از سهمیه روزانه کنکور کلیک نمایید.

 

تحلیل آزمون و سوالات کنکور

تحلیل کنکور ۱۴۰۰ از زبان سازمان سنجش

سازمان سنجش آموزش کشور ضروری می‌داند با توجه به مباحث مطرح‌ شده در رسانه‌ها در خصوص سختی و دشواری کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، توضیحات زیر را به استحضار داوطلبان عزیز برساند:
۱) فراوانی زیاد متقاضیان ورود به آموزش‌ عالی و محدودیت در ظرفیت‌های با آزمونی و موردِ‌ اقبال در آموزش‌ عالی از نظر رشته و دانشگاه‌های دارای مطلوبیت از نظر متقاضیان و تفاوت اهداف آموزش‌ عالی با اهداف آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه)، چه از حیث ماهیت و چه از نظر قانون و مصوبات، سازمان سنجش آموزش کشور را در جهت تحقق هدف اصلی آزمون، یعنی تمیز متقاضیان بر اساس دانش و توانمندی آن ها، مجبور به طراحی آزمونی رقابتی کرده است و این دسته از آزمون‌ها از بحث‌‌ برانگیزترین و پرچالش‌ترین آزمون‌ها هستند. صاحب‌نظران نظام آموزشی و به‌ صورت خاص زیر نظام اندازه‌گیری و سنجش به خوبی می‌دانند بین آزمون‌های ارتقای پایه آموزش‌ و‌ پرورش و آزمون‌های رقابتی تفاوت ماهوی وجود دارد و به همین دلیل، آزمون‌های رقابتی حاوی سؤال‌هایی هستند که ضریب دشواری آن ها نسبت به آزمون‌های مدارس زیاد است، چون در آزمون‌های سراسری و کنکور، هدف جداسازی ۵ درصد بالای جامعه شرکت‌کنندگان است و نه ارتقای پایه.
۲) در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که بر اساس برآورد اولیه این سازمان، به‌ غیر از درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسان‌تر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده است. لازم به توضیح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستم‌ محور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کمااینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤال‌ها حل خواهد شد.
۳) اکثر مباحث مطرح‌شده در ارتباط با کنکور سراسری ۱۴۰۰، صرفاً مرتبط به درس ریاضی است و داوطلبان عزیز می‌دانند در آزمون‌های رقابتی، اصولاً نمره خام مبنای رتبه‌ متقاضیان نیست. همان‌ طوری‌ که اطلاع دارید نمرات خام هر متقاضی در هر ماده درسی با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری و سنجش تراز می‌شوند و کم شدن نمره خام، لزوماً به معنی کم شدن نمره تراز نیست. سازمان سنجش با استفاده از اصول اندازه‌گیری و سنجش، بر اساس روش تراز که هر ساله در ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته نیز توضیح داده می‌شود، بهترین تصمیم‌ها را به نفع داوطلبان عزیز گرفته و خواهد گرفت. این مسیر همیشگی سازمان سنجش بوده، هست و خواهد بود.
۴) بر اساس برآوردهای اولیه این سازمان، در گروه آزمایشی علوم‌ ریاضی و در درس ریاضی، تعداد محدودی سؤال از بین ۵۵ سؤال چالشی بوده است و تقریباً می‌توان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحث‌ها در رابطه با سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است. سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان عزیز می‌دهد که با بررسی مجدد و در نظر گرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصل‌های کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال به‌ صورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروه‌های آزمایشی علوم‌ تجربی و علوم‌ انسانی هم صدق می‌کند.
۵) مطلب پایانی این است که دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامه‌ها انجام می‌گیرد و با حدس و گمان و صحبت‌های کلی محقق نمی‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامه‌ها، سؤالات تمامی گروه‌های آزمایشی را در گروه‌های تخصصی سازمان که وظیفه آن ها تجزیه‌ و‌ تحلیل سؤالات از ابعاد مؤلفه‌ های اندازه‌گیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و … است، مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن را به گروه‌های تخصصی طراح جهت بهبود روند فعالیت خود ارائه می‌دهد؛ که در این خصوص نیز گزارش تحلیل کارنامه کنکور از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و انتشار می‌یابد.

 

در این مقاله سعی بر آن شده است تا تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + تحلیل آزمون و سوالات را برای شما عزیزان به صورت کامل شرح دهیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + تحلیل آزمون و سوالات برای شما عزیزان پیش آمد، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب ایران تحصیل دریافت نمایید.

 

جهت اطلاع از تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + تحلیل آزمون و سوالات با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

9099075307 تماس از سراسر کشور و 9099075307 (تماس از استان تهران)

تماس از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی از 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:

کارنامه قبولی رشته پزشکی

دانلود سوالات ادبیات کنکور 10 سال اخیر با پاسخنامه تشریحی

بودجه بندی کنکور 

کارنامه کنکور سراسری + مشاهده مستقیم کارنامه نهایی

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + تحلیل آزمون و سوالات

2.9/5 - (17 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام کنکور کارآگاهی

    ثبت نام کنکور کارآگاهی 1403| مراحل، زمان و محل برگزاری

    کسانی که به شغل کارآگاهی علاقه دارند می‌توانند در زمان ثبت نام کنکور کارآگاهی برای شرکت در این آزمون اقدام کنند. این رشته، یکی از شغل‌های حساس کشور است که در آن تنها افراد خاصی می‌توانند استخدام شوند. شما برای...
  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    کد سوابق تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی کشور به نشانی my.medu.ir در دسترس کاربران است. در سال های گذشته داوطلبان باید جهت مشاهده کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir یا سایت sahat.medu.ir مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر داوطلبان...
  • ثبت نام مجدد کنکور سراسری

    ثبت نام مجدد کنکور ۱۴۰۳ + جاماندگان sanjesh.org

    ثبت نام مجدد کنکور سراسری آغاز شد. جاماندگان کنکور که در بازه زمانی اولیه اختصاص داده شده برای ثبت نام کنکور به هر دلیلی موفق به نام‌نویسی نشده‌اند، می‌توانند در مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به تکمیل فرم...
تماس با مشاور