ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟ + راه حل | ایران تحصیل

آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای صحت این موضوع که آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟ یا نه باید گفت این موضوع به طور صد در صد برای همه افراد صدق نمی کند، چرا که ارگان های دولتی و خصوصی میتوانند بدون در نظر گرفتن معافیت پزشکی و با توجه به شرایط جسمی و توانایی افراد اقدام به استخدام و محول کردن وظایف به افراد کنند. اما این شرایط شامل قوانین و ضوابطی است که از سوی نهاد های قانون گذار به تصویب میرسد و هرکس با توجه به شرایط جسمانی و قوانین موجود در این زمینه میتواند برای استخدام ارگان های دولتی اقدام کند.

کارت معافیت برای افرادی که بیماری های خاص دارند صادر می شود و افرادی که این بیماری را داشته باشند، اجازه کار در مراکز دولتی و اکثر مراکز دولتی را نخواهند داشت. از آنجا که بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که آیا معافیت پزشکی مانع استخدام می شود؟ و در صورتی که نتوانند با داشتن این کارت در ارگانی استخدام شوند، چه راه حلی پیش روی آنها قرار دارد؟ در ادامه این مقاله توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم داد.

 

کارت معافیت پزشکی چیست؟

کارت معافیت پزشکی برای افرادی صادر خواهد شد که بیماری‌های خاصی دارند. این بیماری‌ها به بیمار اجازه کار در مراکز دولتی و خصوصی را نخواهند داد. این کارت برای افراد خاص نیست و در هر سال صدها نفر امکان دریافت‌کننده آن هستند.

اما بسیاری از این افراد می‌توانند با استفاده از شرایط کاری مخصوص بر اساس بیماری جسمی خود دریافت‌کننده موقعیت شغلی متفاوتی باشند و به کسب درآمد ادامه دهند. البته شما باید این موضوع در نظر داشته باشید که فواید دریافت کارت معافیت پزشکی نسبت به معایب آن بسیار بیشتر بوده و به همین دلیل برخی از افراد از دریافت آن ناراحت نخواهند بود.

 

برای اطلاع از معافیت کفالت پدر تحت پوشش کمیته امداد بر روی لینک کلیک کنید. 

 

معافیت پزشکی چه ارتباطی با استخدام دارد؟

در پاسخ به سوال آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟ می‌توان گفت بله. در شرایط خاص معافیت پزشکی می‌تواند مانع کار فرد مورد نظر در ارگان‌های خصوصی یا دولتی باشد. اما با توجه قوانین و شرایط معافیت پزشکی برای اجزای مختلف بدن فرد مورد نظر می‌تواند در مشاغلی شروع به کار کند که نیاز به استفاده از جسم آسیب نباشد.

معافیت پزشکی چه ارتباطی با استخدام دارد؟

 

البته این راه‌حل برای تنها برای دریافت کارت معافیت پزشکی و آسیب به جسم هر فرد می‌باشد و هرگونه معافیت اعصاب و روان مانع از استخدام در ادارات دولتی و خصوصی خواهد بود.

برای مثال اگر فرد مورد نظر دریافت‌کننده کارت ‌معافیت اعصاب و روان سربازی باشد. به هیچ عنوان مرکز دولتی و حتی در برخی از مواقع مراکز خصوصی برای کار وی را قبول نخواهد کرد. البته به خاطر این موضوع به هیچ عنوان فرد بیمار از دریافت کارت معافیت سربازی اجتناب کند. زیرا این کار می‌تواند عواقب بسیار سنگین برای وی داشته باشد.

مناطق قابل ذکر است که محدودیت استخدام برای دارندگان کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان تنها در ادارات و شرکت‌های خصوصی و دولتی تاثیرگذار است. اما بردبار در از هر به راحتی طبق قانون نظام وظیفه می‌تواند در مشاغل آزاد کسب درآمد داشته باشد.

 

قانون استخدام مشاغل دولتی و خصوصی با کارت معافیت پزشکی

قانون استخدام در مشاغل دولتی و خصوصی با کارت معافیت پزشکی تصویب شده در سال ۱۳۷۷ بود. از این تاریخ به بعد مورد تایید تمامی مشاغل قرار گرفته است. همچنین قانون علاوه بر مشاغل مختلف توسط شورای نگهبان نیز در تاریخ ۱۳۷۷/۰۲/۳۰ به تایید رسیده وضعیت این تاریخ به بعد برای تمام مراکز لازم الاجرا معرفی شد.

اطلاعیه

قانون استخدام مشاغل دولتی و خصوصی با کارات معافیت پزشکی  در سال 1377 تصویب شد و این قانون لازم الاجرا می باشد.

 

آشنایی با قانون عدم ممنوعیت استخدام دارندگان معافیت پزشکی

قانون استخدام افرادی که دارای کارت معافیت پزشکی در صورت وجود مشکل جسمی دارای شرایط مورد نیاز مرکز برای عملکرد کاری باشد ،بلامانع است. یعنی اگر مشکل جسمی فرد مورد نظر تاثیری روی عملکرد کاری وی نداشته باشد. وی قادر به استخدام خواهد بود.

البته قابل ذکر است که این قانون دارای یک تبصره تشکیل شده از محتوایی مبنی بر وظیفه وزارتخانه‌ها. شرکت‌های دولتی، شهرداری. بانک‌ها، سازمانها و موسسات دولتی برای اعلام وضعیت جسمی کارمند پذیرفته شده خواهد بود.

طبق این تبصره تمامی مراکز ذکر شده موظف خواهند بود که دلیل استخدام کردن فرد را اعلام کنند. همچنین در صورت استخدام نیز در پرونده وی کارت معافیت پزشکی ذکر شود.

نحوه استخدام افراد دارای معافیت پزشکی

چگونگی و نحوه استخدام در ارگان های مختلف متفاوت است. به طور کلی کسانی که دارای معافیت پزشکی هستند اما در حرفه خود متخصص هستند میتوانند در دستگاه های دولتی استخدام شوند. اما این معافیت به میزان و درجه بیماری یا عارضه افراد بستگی دارد. به عنوان مثال کسی که عارضه از ناحیه چشم یا مشکلات بینایی دارد نمیتواند به کار هایی مرتبط با لپ تاپ یا رایانه مشغول شود. اما این افراد میتوانند در مشاغل دیگر مرتبط با توانایی خود استخدام شوند و مانعی از به کارگیری آن ها وجود ندارد.

استخدام افراد دارای معافیت پزشکی در بانک

استخدام در بانک ها نیز همانند سایر ارگان های دولتی قوانین خاص خود را دارد و بسته به شرایط بیماری یا عارضه افراد میتوانند به استخدام بانک ها درآیند. برای مثال افرادی که در ازای مشکلاتی از قبیل بینایی، شنوایی، صرع و … هستند معمولا نمیتوانند استخدام بانک ها شوند اما افرادی که به دلیل چاقی یا لاغری مفرط از خدمت سربازی معاف شده اند برای استخدام در بانک ها و سایر ارگان های دولتی به مشکل برنمیخورند.

استخدام افراد دارای معافیت پزشکی در نیروی انتظامی

نیروی انتظامی برای استخدام افراد هر ساله شرایط عمومی و اختصاصی در نظر میگیرد که افراد با توجه به این شرایط پذیرش میشوند. نیروی انتظامی و به طور کل نیروهای مسلح یکی از مشاغل حساس است که موضوع سلامت جسمی و روانی افراد بسیار پراهمیت میباشد چرا که این افراد باید 30 سال در آن خدمت کنند. بنابراین کسانی که دارای معافیت پزشکی هستند معمولا (اما نه به طور قطع) احتمال کمتری برای استخدام در نیروی انتظامی دارند مگر این که مشکل فرد حاد نباشد یا متناسب با شغلی که برای آن ها در نظر گرفته اند مشغول به کار شوند.

استخدام افراد دارای معافیت پزشکی در نیروی انتظامی

استخدام افراد دارای معافیت پزشکی در آموزش و پرورش

یکی دیگر از مشاغلی که معمولا معافیت پزشکی مانع از استخدام افراد میشود آموزش و پرورش است. بسیاری از بیماری ها وجود دارند که برای پذیرش در آموزش و پرورش منع استخدام دارند. به عنوان مثال کسانی که معافیت پزشکی برای بیماری هایی مثل نارسایی های قلبی، نارسایی کلیه، عدم سلامت اعصاب روان و … دارند نمیتوانند به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

معافیت پزشکی سربازی

معافیت پزشکی سربازی یکی از انواع معافیت هایی است که فرد میتواند به صورت دائمی یا موقت از خدمت سربازی معاف شود. بر اساس قوانین مربوطه در سال ۱۴۰۳ فردی که دارای اختلال از نظر جسمی و یا روحی است میتواند برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کرده و بسته به شدت بیماری معافیت موقت و یا دائمی دریافت کند.

شرایط ابطال معافیت های پزشکی برای استخدام

با توجه به شرایط و ممنوعیت های موجود برای استخدام افراد با معافیت پزشکی کسانی که به ابطال کارت معافیت پزشکی خود افتاده اند باید توجه داشته باشند که این کار مستلزم قوانین و مقرراتی است که در ذیل به آن اشاره شده است:

  • افرادی که به طور کامل بهبود یافته اند پس از تایید کمیسیون پزشکی معافیت آن ها ابطال میشود.
  • دومین قانون برای ابطال معافیت پزشکی سن افراد است. به این ترتیب کسانی که مدرک فوق دیپلم و کمتر دارند تا سن 30 سالگی، کسانی که مدرک لیسانس دارند تا سن 33 سالگی، کسانی که مدرک فوق لیسانس دارند تا سن 36 سالگی و همینطور افرادی که دارای مدرک دکتری هستند تا سن 40 سالگی میتوانند برای ابطال معافیت پزشکی خود اقدام کنند.

پس از بررسی درخواست و انجام معاینات مربوطه در صورت بهبود کامل فرد گواهی معافیت پزشکی وی ابطال میگردد.

بدترین معافیت پزشکی برای استخدام

میتوان گفت یکی از بدترین معافیت های پزشکی برای افراد، معافیت اعصاب و روان است. اخذ این نوع معافیت تاثیر بدی در سرنوشت کاری افراد دارد چرا که بسیاری از ارگان ها و سازمان های دولتی افرادی که دارای این نوع معافیت هستند را پذیرش نمیکنند.

 

به طور کلی میتوان گفت کسانی که معافیت پزشکی اعصاب و روان دارند معمولا نمیتوانند در ادارات دولتی استخدام شوند زیرا محدودیت های زیادی برای این دسته از افراد وجود دارد.

 

بدترین معافیت پزشکی برای استخدام

اطلاعیه

افرادی که دارای معافیت پزشکی اعصاب و روان هستند، سشرایط پیچیده تری برای استخدام در ارگان های مختلف دولتی و خصوصی خواهند داشت.

 

استخدام حسابدار در بانک با کارت معافیت پزشکی

مانع استخدام حسابدار در بانک با کارت معافیت پزشکی مربوط به نوع کارت می‌باشد. زیرا در بیشتر مواقع بانک اساسیت بسیار زیادی به مشکلات جسمی نداشته و تنها در صورتی که در عملکرد فرد مورد نظر تداخل شدید ایجاد شود مخالفت خواهد داشت.

برای مثال اگر فرد مورد از مشکلات حادی همچون بینایی و شنوایی برخوردار باشد که در عملکرد او مانند ایجاد ارتباط با متقاضی تداخل ایجاد کند. بانک از استخدام وی پرهیز خواهد کرد. اما اگر فردی از کارت معافیت ساده همچون لاغری مفرط یا چاقی برخوردار باشد، اهمیتی در زمینه استخدام ندارد.

همچنین قابل ذکر است که این موضوع به قوانین نوع بانک نیز مربوط خواهد بود. برای مثال قوانین بانک پاسارگاد با بانک ملی متفاوت بوده و در بانک پاسارگاد سلامت کامل جسم و روان، به همراه داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم غیر پزشکی الزامی است.

جدیدترین اخبار پیرامون معافیت پزشکی

محرومیت های معافیت پزشکی

افرادی که معافیت پزشکی دارند، باید بدانند که دریافت گواهینامه برای آنها سخت تر می شود و حتی ممکن است موفق به دریافت گواهینامه نشوند. شخصی که کارت معافیت پزشکی دارد، هنگام دریافت گواهینامه باید معاینات پزشکی را پشت سر گذاشته و چنانچه توانایی جسمی و روانی وی تایید نشود، امکان اخذ گواهینامه برای وی وجود نخواهد داشت. این شرایط برای افرادی که معافیت اعصاب و روان، معافیت چشم، بیماری های قلب و.. دارند، شدیدتر خواهد بود.

افراد دارای بیماری و نقص عضو غیر قابل درمان از سربازی معاف می‌ شوند

با توجه به اصلاح بعضی از مفاد قانون خدمت وظیفه عمومی در آبان ماه سال ۱۳۹۰،  قسمتی از آیین نامه اجرایی پزشکی نیز تغییر کرده که مشمولان باید نسبت به آن آگاهی کامل را داشته باشند.  

سرهنگ همتی در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: مشمولان متقاضی معافیت پزشکی می بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس +۱۰ ) اقدام کنند و پس از ثبت درخواست آنان در دفاتر مذکور، سایر فرآیند معافیت پزشکی مانند معرفی نامه بیمارستان از طریق پیامک ارسال می شود.

 

برای اطلاع از قوانین جدید معافیت سربازی بر روی لینک کلیک نمایید.

 

خلاصه مطلب

اگر میخواهید بدانید آیا معافیت پزشکی مانع از استخدام میشود؟ یا خیر باید به شرایط خود نگاه کنید. اگر هدف شما استخدام در مراکز و سازمان های دولتی است داشتن معافیت پزشکی میتواند دردسرساز باشد. حتی با وجود این که الزامات و قوانین خاصی برای منع استخدام در سازمان های دولتی در نظر گرفته شده، اما این نکته هم باید در نظر داشت در صورتی که با مشکلات جسمی رو به رو هستید، اما اقدام به دریافت کارت معافیت نکرده اید، مشکلات پزشکی میتواند خدمت سربازی را به مشکلی بزرگتر تبدیل کند.

باید در نظر داشته باشید که شرایط استخدام در بانک ها با ارگانی مثل آموزش و پرورش تفاوت دارد و هرکدام شرایط خاصی را تعیین کرده اند که باید این موارد را در نظر داشته باشید. چنانچه در ارتباط با مطالب ارائه شده در این مقاله سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

3/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

داشتن کارت معافی چه تاثیری بر روند استخدام افراد دارد؟

در شرایط خاص معافیت پزشکی می‌تواند مانع کار فرد مورد نظر در ارگان‌های خصوصی یا دولتی باشد.

قانون استخدام مشاغل دولتی و خصوصی با کارت معافیت پزشکی چیست؟

این قانون در سصال 1377 تصویب شد که در آن شرایط استخدام افراد دارای کارت معافیت پزشکی را شرح داده است و لازم الاجرا می باشد.

شرایط ابطال معافیت های پزشکی برای استخدام چیست؟

برای ابطال کارت معافیت پزشکی باید واجد یکسری شرایط باشید که در این مقاله به این موارد پرداختیم.

نظرات

4 دیدگاه دربارهٔ «آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟ + راه حل | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo محمد گفت:

    سلام من معافیت پزشکی دارم و کلیه ام پیوندی هست
    من هم اکنون در سازمان هلال احمر امدادگر هستم

    خواستم بدونم با شرایطم میتونم کارمند بشم؟ یا نه؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      هر ارگان و سازمان شرایط خاص پذیرش خود را دارد بستگی به شرایط ارگان مربوطه دارد

  2. Avatar photo یاسر گفت:

    با سلام
    من می خواستم در آزمون های استخدامی شرکت نفت یا پتروشیمی چابهار ثبت نام کنم ولی داخل دفتر نوشته شده کارت پایان خدمت یا معافیت دائم غیر پزشکی حالا من معافیت پزشکی دارم بخاطر عمل جراحی دیسک کمر، بنده امکان شرکت کردن در این ارگان هارو ندارم مدرک لیسانس صنایع شیمیایی هم دارم
    با تشکر

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. خیر متاسفانه این امکان رو ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی

    اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی | شرایط جدید

    شرایط اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای از دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد. در دوره‌های صلاحیت حرفه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌شود، پذیرفته‌شدگان این دوره امکان بهبود مهارت‌ها و...
  • انصراف از تحصیل در سامانه سجاد

    مراحل انصراف از تحصیل در سامانه سجاد + راهنمای تصویری

    دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای انصراف از تحصیل در سامانه سجاد، باید به به آدرس اینترنتی portal.saorg.ir برای کناره‌گیری از تحصیل اقدام کنند. انصراف از تحصیل به صورت آنلاین، قابل انجام و پیگیری است. همچنین سامانه جامع امور دانشجویان...
  • سهمیه بسیج فعال در کنکور

    سهمیه بسیج فعال در کنکور سراسری و آزاد

    سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد اثرگذار بود. در دفترچه آزمون کنکور سراسری سهمیه های مختلفی مانند سهمیه مناطق، خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. در دفترچه دانشگاه آزاد علاوه بر این سهمیه‌ها،...
  • تاثیر سهمیه معلولین در کنکور

    تاثیر سهمیه معلولین در کنکور 1403 | نحوه استفاده و محاسبه

    میزان تاثیر سهمیه معلولین در کنکور 1403 اعلام شد. هر ساله در دفترچه ثبت نام آزمون سراسری شرایط استفاده از سهمیه معلولان عنوان می‌شود. افرادی که دارای معلولیت‌های حرکتی، دیداری، شنیداری، اعصاب و روان و غیره هستند، می‌توانند با تأیید...
تماس با مشاور