ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی یکی از مواردی است که ممکن است دانشجویان این رشته با آن مواجه شوند. در مجموع ممنوع خروجی ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد و این امر برای دانشجویان پزشکی می ‌تواند منحصر به ‌فرد باشد. بر اساس قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی (مصوب سال ۱۳۵۳) و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۵۸)، دانشجویان پزشکی باید تا پایان دوره تعهد آموزش رایگان خود در کشور حضور داشته باشند و در این مدت اجازه خروج از کشور و اقامت در کشور دیگری را ندارند.

قوانین مربوط به ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر نیز در حال حاضر دستخوش تغییرات شده است و تسهیلاتی در این خصوص برای دانشجویان به وجود آمده است. از آنجا که دانشجویان پزشکی در مورد علل و نحوه رفع ممنوع الخروجی خود اطلاعات کافی ندارند، در ادامه این مقاله توضیحاتی در ارتباط با این موضوع ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با ما باشید.

علل ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی

همان گونه که اشاره شد افرادی که ممنوع‌ الخروج هستند، نمی‌توانند تا مدت مقرر از کشور خارج شود و این عدم اجازه خروج از کشور به دلایلی که اشاره شد می ‌تواند اتفاق بیفتد. اما جامعه پزشکی نیز ممکن است به دلایل مختلف گرفتار مسئله ممنوع الخروج بودن شوند که این نیز به دلیل نقض قوانین مربوط به گذراندن دوره تعهد خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

👈🏿بر اساس قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی در سال که در سال 1353 تصویب شده و همچنین قوانین تعیین شده از سوی شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی در سال 1358، دانشجویان پزشکی که از طریق کنکور سراسری و با سهمیه‌ های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل می ‌شوند، به ‌موجب امتیازی که در پذیرش سهمیه دارند از آموزش رایگان برخوردار خواهند بود. اما در قبال این امتیاز، دانشجویان پزشکی موظف هستند که یک یا دو برابر طول دوره تحصیل به‌ عنوان تعهد آموزش رایگان در مناطق مورد تعهد از جمله بخش دولتی، خصوصی و حتی به ‌صورت خیریه مشغول به کار شوند.

👈🏿مسلماً دانشجویانی که قوانین مربوط به دوران تعهد خود را رعایت نکنند، بر طبق این قانون ممنوع الخروج خواهند شد. اما هدف از این قانون در مناطق سه ‌گانه (1، 2 و 3) و سهمیه ‌هایی که برای تعهد دوره خدمت پیش‌بینی‌ شده است، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور، توزیع عادلانه و مناسب نیروی انسانی، بهره‌ مندی همه مردم جامعه از خدمات پزشکی یکسان در سراسر کشور بویژه مناطق کم برخوردار از خدمات نظام سلامت بوده‌ است.

👈🏿مطابق با قوانین آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۷) موضوع لایحه قانون اصلاح مواد (۷) و (۸) قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، دانشجویان پزشکی اگر بخواهند قبل‌ از پایان تعهدات اعلام ‌شده در دوران تحصیل بدون پرداخت هزینه ‌های تحصیل و کمک ‌های دریافتی برای ادامه تحصیل یا به ‌صورت موقت به خارج از کشور سفر کنند، باید با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی و یا تنظیم تعهد نامه رسمی و ضمانت شخص دیگر تعهد کنند که پس ‌از مدت معین به ایران باز خواهند گشت.

👈🏿میزان وثیقه بر اساس سرانه ‌ای که برای آموزش دانشجویان در مراکز و دانشکده ‌های علوم پزشکی تایید شده ‌است، برآورد خواهد شد. بر همین اساس دانشجویانی که در مدت تحصیل خود به هر دلیلی قبل ‌از گذراندن دوران تعهد خود قصد مهاجرت به کشور دیگر داشته باشند، در حالی که هزینه های کل دوران تحصیل خود را نپرداخته باشند، ممنوع ‌الخروج خواهند شد.

اطلاع از ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی

📣 اطلاعیه 📣

داشتن گواهی اشتغال به تحصیل نمی تواند دلیل موجهی برای خروج از کشور در حین تحصیل به شمار آید.

ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر

👈🏿در سال ‌های گذشته به دلیل قوانین موجود، دانشجویان پزشکی سال آخر امکان خروج از کشور را نداشتند و این امر باعث بروز مشکلات برای دانشجویان علوم پزشکی شد. در راستای عمل به قوانین و مقررات جاری کشور و برای کمک به دانشجویان و رفع محدودیت‌ های ممنوع الخروجی، موضوع امکان خروج از کشور دانشجویان در تمام مراحل با گذاشتن وثیقه میسر شده ‌است.

👈🏿 لذا دانشجویان پزشکی سال آخر که دوران دوران تعهدات تحصیل خود را طی ننموده‌ اند و توان پرداخت هزینه تمام ترم های گذرانده را ندارند، می ‌توانند با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی تعهد دهند که به کشور باز می‌گردند. بر همین اساس این دانشجویان این امکان را دارند که با ارائه مدارک لازم، به کشورهای دیگر این عزیمت نمایند.

🔗 جهت اطلاع از افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی بر روی لینک کلیک نمایید.

علل عمومی ممنوع الخروجی

گاهی افراد به دلایل مختلف اجازه خروج از کشور ندارند و به‌ اصطلاح ممنوع‌ الخروج می ‌شوند. دلایلی که باعث ممنوع الخروجی می ‌شوند، می‌توانند دلایل مالی، قضایی و… باشند که به این علت اشخاص تا مدت معین اجازه خارج شدن از کشور را ندارند.

ممنوعیت خروج از کشور موضوعی نیست که افراد نسبت ‌به آن اطلاعات دقیقی داشته باشند و معمولاً هنگامی‌که قصد سفر به یک کشور دیگر را دارند متوجه موضوع خواهند شد. بنابراین لازم است که همه افراد از وضعیت ممنوع ‌الخروج بودن خود مطلع باشند. اما علل ممنوع الخروجی چیست؟ و اصولاً چه کسانی اجازه خروج از کشور ندارند؟ از جمله عوامل ممنوع خروجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔️افرادی که بدهی قطعی مالیاتی دارند و یا افرادی که در زمره متخلفین انجام تعهدات ارزی به شمار می آیند.

✔️کسانی که از سوی دادگاه بدهکار شناخته شده یا به علت صدور اجراییه در اجرای ثبت اسناد و املاک کشور، از سوی دولت بدهکار به حساب می آیند.

✔️اشخاصی که به دلایلی چون تکدی گری، سرقت، کلاهبرداری و یا جرایم مشابه در خارج از ایران دارای سوء شهرت هستند.

✔️افرادی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آن ها با مصالح جمهوری اسلا‌‌می‌، از سفر ایشان به خارج از کشور ممانعت ‌‌خواهد شد. غالباً مقامات قضایی به این اشخاص در این زمینه یک ابلاغیه کتبی را ارسال ‌‌می‌ کنند تا در جریان ممنوع الخروجی قرار بگیرند.

✔️کسانی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن ها، به اراده فرد دیگری چون پدر، شوهر و قیم سپرده شده باشد (اشخاص زیر 18 سال با اجازه کتبی ولی و قیم آن ها و زنان شوهردار با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری با اجازه دادستان این امکان را دارند که جهت خروج از کشور گذرنامه دریافت نمایند)

✔️بدهکاران بانکی (و بدهکاری که به علت عدم معرفی مال یا دسترسی نداشتن به اموال وی به درخواست بستانکار وفق مقررات از خروج وی از کشور جلوگیری می شود)

✔️همه بدهکارانی که از پرداخت مالیات فرار کرده اند و در دسته فراریان مالیاتی جای گرفته اند.

ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر

🔗 برای کسب اطلاع از پزشکی تعهدی بر روی لینک کلیک نمایید.

میزان وثیقه دانشجویان علوم پزشکی برای خروج از کشور

👈🏿همانطور که گفته شد، مطابق با بخشنامه های جدید و بر اساس ماده ۱۳ آیین‌ نامه اجرایی تبصره ماده ‌(۷) موضوع لایحه قانون اصلاح مواد (۷) و (۸) قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، تمام دانشجویان پزشکی که قصد اقامت در خارج از کشور بدون پرداخت هزینه های تحصیلی و کمک‌ های دریافتی برای ادامه تحصیل یا به صورت موقت داشته باشند، باید تعهد نامه رسمی تنظیم نموده یا با ضمانت‌ شخص‌ دیگر با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی، تعهد دهند که پس از اتمام مدت معین به ایران باز خواهند گشت.

👈🏿اما میزان وثیقه ای که برای رفع ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر و دانشجویانی که تنها چند ترم از دوران تحصیل خود را گذرانده اند، متفاوت خواهد بود. در حال حاضر میزان وثیقه هر مقطع تحصیلی، از طریق محاسبه تعداد سال های تحصیل در میزان وثیقه سالانه مربوط به آن تعیین می شود. از این رو باید گفت میزان وثیقه مقطع پزشکی (دکترای حرفه‌ ای)، دندان پزشکی (دکترای حرفه‌ ای) و داروسازی (دکترای حرفه‌ ای) معادل یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و مقطع کارشناسی پزشکی ششصد میلیون ریال برآورد شده است.

قانون ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی

برای آشنایی با وثیقه خروج از کشور کلیک کنید.

جدیدترین اخبار پیرامون ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی

📌 احتمال ممنوع‌ الخروج شدن پزشکان فراری از کارتخوان

مطابق آنچه در ماده 202 قانون مالیات‌ های مستقیم آمده است سازمان امور مالیاتی کشور می‌ تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آن ها بیشتر از 100 میلیون ریال است از کشور جلوگیری کند.

امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌ و گویی اعلام کرد: «چنانچه پزشکان در مهلت تعیین شده نسبت به نصب دستگاه‌ های کارتخوان اقدام نکنند، مطابق با قانون با آنها برخورد شده و مورد ظن فرار مالیاتی قرار می گیرند.»

📌 تغییر سقف ممنوع‌ الخروجی / آخرین وضعیت مالیات پزشکان

معاون سازمان مالیاتی از تغییر سقف ممنوع‌ الخروجی در اصلاحیه قانون مالیات‌ های مستقیم خبرداد و گفت: اشخاص حقوقی تولیدی تا سقف بدهی ۵۰۰ میلیون تومان یا ۲۰ درصد سرمایه ثبت شده، ممنوع الخروج خواهند شد.

حسین وکیلی با بیان این که سقف مذکور در این قانون ثابت شده است، افزود:‌ دیگر اشخاص حقوقی یا اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰ درصد سرمایه یا ۲۰۰ میلیون تومان و سایر اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰ میلیون تومان ممنوع الخروج خواهند شد.

قوانین ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر

📣 اطلاعیه 📣

قوانین مربوط به ممنوع الخروجی ممکن است سالانه دستخوش تغییراتی شود. بنابراین لازم است دانشجویان در جریان اخبار مربوط به قوانین و بخشنامه های جدید قرار بگیرند.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی چالش های مربوط به ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی و قوانین مربوط به آن پرداختیم. ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر یکی از چالش هایی بود که هم اکنون با قوانین جدید مربوط به سپردن وثیقه و ضمانت بانکی حل شده است و این افراد می توانند با رعایت موارد قانونی، به خارج از کشور عزیمت نمایند.

در مجموع افرادی که مشغول به تحصیل در رشته ‌های پزشکی هستند، باید تعهدات مربوط به خدمت پس‌ از تحصیل رعایت کنند و در صورتی که بخواهند به هر دلیلی از کشور خارج شوند، باید هزینه های طول تحصیل را بپردازند و یا با امضای تعهد نامه و سپردن وثیقه، برگشت خود را به کشور اعلام نمایند. چنانچه در خصوص علل و رفع ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی سال آخر سوال و ابهامی داشته باشید، می ‌توانید با کارشناسان مجرب اکادمی ایران تحصیل تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

 

📎 برای دانلود پی ‌دی‌ اف مقاله کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

علل ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی چیست؟

دلیل عمده ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی، عدم گذراندن طول دروه تعهد خدمت رایگان پس از تحصیل است که در این مقاله به آن اشاره شد.

چگونه ممنوع الخرجی دانشجویان پزشکی سال آخر قابل رفع است؟

دانشجویان پزشکی سال آخر می توانند با امضای تعهدنامه یا سپردن وثیقه ملکی به خارج از کشور عزیمت نمایند.

میزان وثیقه برای رفع ممنوع الرخوجی دانشجویان پزشکی چقدر است؟

میزان وثیقه ای که دانشجویان باید ارائه دهند، بر اساس مقطع تحصیلی برآورد خواهد شد. 

نظرات

22 دیدگاه دربارهٔ «ممنوع الخروجی دانشجویان پزشکی»

  1. Avatar photo رها گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دانشجوی ترم ۳ پزشکی هستم .میخوان برای مسافرت یک هفته ایی خارج از کشور برن.ایا باید وثیقه بذارم؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله باید وثیقه بذارید

  2. Avatar photo امیر دیانی گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    طرح دکترای تخصصیم توی بیمارستان شروع شده و در حال گذراندن طرحم هستم و طرحممم اجباریه. آیا نمی تونم مسافرت خارج از کشور برم؟ ایا ممنوع الخروج هستم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله میتونید

  3. Avatar photo نگار گفت:

    سلام
    من دانشجوی ترم آخر داروسازی تعهدی هستم و هنوز دفاع نکردم. آیا میشه در حالی که هنوز دانشجو هستم از کشور خارج بشم یا ممنوع الخروج هستم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله شما با داشتن معافیت تحصیلی این امکان را دارید در بازه زمانی 1 ماه از کشور خارج شوید

  4. Avatar photo یاسمین برفه ای گفت:

    سلام وقتتون بخیر من کارشناسی دانشگاه ازاد بودم طرحمم گذروندم. چن وقت دیگه دانشنامه ام رو میگیرم. ولی الان دانشجوی ارشد پرستاری ام‌هستم و دفاع ام هنوز مونده و دانشگاه دؤلتی خوندم ارشدا رو. ولی تو پروسه مهاجرتم . با کارشناسی میخوام مهاجرت کنم.منم ممنوع الخروج میشم؟ چؤن تعهد ارشد نرفتم

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. خیر چون فعلا مشغول به تحصیل هستید ممنوع الخروج نمیشوید.

  5. Avatar photo شهناز گفت:

    سلام خسته نباشید من امسال از پرستاری فارغ‌التحصیل شدم ،طرح نرفتم و مهاجرت کردم
    بدون وثیقه .. چطور میگین نمیشه؟ نگرانم اگر برگردم دردسر بشه برام
    اصلا راهی هست که بیخیال مدارکم شم و طرحم نرم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام شما برای کارهای مربوط به آزادسازی مدرک خود باید اقدام به گذراندن طرح پرستاری کنید و همچنین در صورت برگشت به کشور ممکن است ممنوع الخروج بشوید

  6. Avatar photo دنیا میرزایی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ،من درسم سال ۹۴ تموم شد و ۲ سال هم طرح رفتم توی تهران ،با توجه به اینکه من سهمیه منطقه ۲ داشتم الان بهم مدرک تحصیلیمو نمیدن و میگن اجبارا باید ۴ سال توی منطقه ۲ با اینکه متاهل هستم ، سابقه داشته باشم.الان من تصمیم دارم با لیسانس رشته ی دیگه ای که از دانشگاه غیر دولتی دارم اپلای کنم اما خوب میترسم اگه ویزای تحصیلی بخوره توی پاسپورتم ،مدرک دانشگاه دولتی و بحث اون تعهدش میتونه باعث ممنوع الخروجی من بشه؟ من چند سال پیش پاسپورت گرفتم اما پیش نیومده تا حالا از کشور خارج بشم

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با سلام
      تعهد مدرکی باعث ممنوع الخروج شدن شما نمیشود اگر شما طرح رو گذرانده باشید و فقط تعهد خدمت داشته باشید میتوانید تعهد خدمت را بخرید و مدرک رو ازاد کنید یا اگر سابقه کار بیمه داشته باشید حداقل 4 سال نیز میتوانید برای ازادسازی مدرک اقدام کنید

  7. Avatar photo الهه گفت:

    سلام
    من دانشجوی پرستاریم ترم آخر اگر قبل از فارغ التحصیلی بخوام مهاجرت کنم ممنوع الخروجم یا باید وثیقه بگذازم؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در صورت طرح اجباری ممنوع الخروج خواهید بود

  8. Avatar photo شهناز گفت:

    سلام من ترم آخر پرستاری ام و دارم فارغ‌التحصیل میشم بعدش بخام برم خارج از کشور باید وثیقه بذارم؟دخترم
    اگر انصراف بدم از دانشگاه چی؟؟

    1. Avatar photo مشاور اقازاده گفت:

      وقت بخیر
      برای بحث خروج از کشضور نیاز به پرداخت وئسیقه دارید

  9. Avatar photo چکامه گفت:

    سلام . ببخشید می خواستم بپرسم اگر من برای طرح اجباری ثبت نام کنم و تو صف قرار بگیرم اما بخوام با دیپلمم برم چند ماه بعد با ویزای تحصیلی خارج از کشور ، اجازه خروج بهم میدن ؟ یا میگن باید انصراف از طرح بزنی ؟

    1. Avatar photo rahdar گفت:

      سلام وقت بخیر. تفاوتی ندارد ولی در صورت اعلام نکردن دچار جریمه میشوید و منطقی تر این است که انصراف از طرح بزنید.

    2. Avatar photo ali گفت:

      اگر دانشگام تموم بشه ترم اخر اتاق عملم مدارکمم نخوام بازم باید وثیقه بزارم از کشور برم

      1. Avatar photo مشاور حمامی گفت:

        سلام وقتتون بخیر بله

        1. Avatar photo Nasim گفت:

          سلام ببخشید اگر درحال گذروندن طرح پیراپزشکی باشیم(مثلا کارشناس بیهوشی یا همون هوشبری)ایا ممنوع الخروجیم؟

          1. Avatar photo tahmasebi گفت:

            خیر دوست عزیز. محدودیتی برای خروج از کشور ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • کارت ورود به جلسه المپیاد۱

    دریافت کارت ورود به جلسه آزمون المپیاد دانش آموزی 1403 | my.medu.ir

    اطلاع از نحوه و زمان دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد 1403 بسیار اهمیت دارد. المپیاد دانش آموزی در چند مرحله هر ساله برگزار شده و افرادی که برای آن ثبت نام می کنند لازم است به صورت غیر حضوری...
  • چگونه سردفتر شویم

    چگونه سردفتر شویم؟ مزایا، معایب و درآمد

    اگر به شغل سردفتری علاقه دارید، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه سردفتر شویم؟ سردفتری چه مزایا و معایبی دارد؟ سردفتری به شغلی گفته می‌شود که فرد در دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر ازدواج...
  • ثبت نام در مسابقه هوشیار

    ثبت نام در مسابقه هوشیار + مراحل و چیستی

    سازمان برگزار کننده آزمون تیزهوشان، با هدف برقراری عدالت آموزشی یک مسابقه تلویزیونی به نام مسابقه هوشیار را برگزار می‌ کند. موضوع سؤالات این مسابقه، هوش هستند و دانش‌ آموزانی که در چند سال اخیر در آزمون تیزهوشان قبول شده‌...
تماس با مشاور