ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی کنکور 1403

افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی از موضوعاتی است که سال گذشته مذاکره های زیادی بر سر آن شده و به دلیل کمبود پزشک در کشور تصمیم بر آن شده است ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی را در نقاط مختلف و در مناطق محروم افزایش دهند. برای آگاهی از جزئیات افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم و همچنین افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد با ما در ادامه مقاله همراه باشید. همچنین در صورت وجود هرگونه سوال و ابهامی در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی می توانند از مشاوره و پشتیبانی آنلاین سامانه مشاوره تحصیلی ایران تحصیل کمک بگیرید.

افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه ها

همیشه رشته های پزشکی و دندان پزشکی داوطلبین بسیار زیادی داشته و دارند و جز رشته های مهم و پرطرفدار علوم تجربی می باشد و هر سال افراد زیادی برای ورود به این رشته رشته کنکور می دهند. اما از معضلات و مشکلات این داوطلبین ظرفیت این رشته ها در دانشگاه های کشور بوده است که در طی این مصوبه دولت و با افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه ها این مشکل نیز حل خواهد شد و قرار است در طی چند دوره ظرفیت دانشگاه ها برای این رشته های پر طرفدار افزایش یاید. با ما در ادامه مقاله برای بررسی دقیق افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی همراه باشید.

محاسبه افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

در طی چند سال اخیر گفت و گو های زیادی در رابطه با افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی انجام شده است که امسال این افزایش ظرفیت تصویب شده و در سال های ۱۴۰۳، 1403، 1403 و 1404 که به شرح زیر است را برای اجرا ابلاغ کرد.

این ابلاغیه باعث خوشحالی و دلگرمی برای عزیزان رشته تجربی و داوطلبین رشته های پزشکی و دندان پزشکی می باشد. طی این ابلاغ اشاره شده است که از سال ۱۴۰۳ تا سال 1404 به طور سالانه ظرفیت رشته ی پزشکی 20 درصد افزایش خواهد یافت. این تصمیم به علت رفع کمبود پزشک و جلوگیری از فرسودگی و آسیب پذیری نظام سلامت و همچنین به علت توسعه ارتباط رشته ها و شغل های مرتبط گرفته شده است. البته این افزایش تنها برای همین 4 سال اجرا خواهد شد و بعد از آن برای اجرا یا توقف آن دوباره جلسه ای برگزار خواهد شد.

سال پذیرش افزایش پذیرش در سال هدف جمع پذیرش در سال هدف
1400 حدود 8000 هزار نفر
۱۴۰۳ معادل 1600 نفر (20%) 9600 نفر
1403 معادل 1920 نفر (20%) 11520 نفر
1403 معادل 2304 نفر (20%) 13824 نفر
1404 معادل 2765 نفر (20%) 16588 نفر

این ابلاغیه اعلام شده دارای 4 تبصره می باشد که ما آنها را به طور کامل در ادامه بیان می نماییم.

تبصره های افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

تبصره 1: تعهد برای کار کردن در مناطق محروم

اعلام می دارد که این افزایش ظرفیت برای تمام مراکز آموزش پزشکی اعمال خواهد شد. این افزایش ظرفیت که در دفترچه سنجش ثبت خواهد شد صرفا برای ارائه خدمات به همین مناطق یعنی مناطق محروم و کم برخوردار است.در صورتی که داوطلبی برای استفاده از این سهمیه وجود نداشته باشد این سهمیه تعلق می گیرد به افرادی که تعهد بدهند در مناطق محرم فعالیت نمایند.

 

اطلاعیه

نکته قابل توجه تبصره اول این است که این افزایش ظرفیت برای داوطلبین شهرستان ها یا مناطق کم برخوردار است. به عبارتی دیگر حق تقدم استفاده از این ظرفیت با داوطلبینی است که در مناطق محروم یا کم برخوردار هستند.

 

تبصره 2 :پزشکی عمومی

افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی فقط برای پزشکی عمومی است. این نوع افزایش ظرفیت برای  تشویق کردن داوطلبین به تحصیل در رشته های کم متقاضی می باشد.

تبصره 3: ارائه طرح نظام ارجاع و پزشکی خانواده

به وظیفه ی وزارت بهداشت در قبال این افزایش ظرفیت می پردازد و اعلام می دارد که این وزارت بایستی ظرف سه ماه برنامه ی استقرار فراگیر شبکه سلامت و طرح نظام ارجاع و پزشکی خانواده برای بررسی به راهبردی اجرای نقشه ی جامع ملی کشور ارائه دهد.

تبصره 4:گزارش افزایش ظرفیت توسط سنجش

سازمان سنجش را موظف می کند تا هر ساله قبل از ارائه دفترچه کنکور سراسری، گزارشی از این افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی به ستاد راهبردی نقشه ی جامع ملی کشور اعلام نماید.

تبصره های افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

 

برای اطلاع از پزشکی بدون کنکور دانشگاه پردیس خودگردان کلیک کنید.

 

مخالفین طرح افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

ابلاغیه افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی برای یک سری از دانشگاه ها مناسب نیست و با این طرح مخالفت کرده اند و یکی از دلایل آنها نداشتن امکانات کافی اعمم از نرم افزاری و سخت افزاری برای دانشجویان جدید است.

افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی و اشباع کار

این سوال خیلی پرسیده می شود که آیا با افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی دیگر بازار کار اشباع شده و مانند مهندسی دیگر بازار کار خوبی ندارد؟ پاسخ این سوال را اینگونه بگویم که با توجه با آمار بازار کار پزشکی در ایران در مقایسه با کشور های دیگر این امر اتفاق نمی افتد و بازار کار پزشکی همچنان رونق دارد و حتی این  افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی باعث شده که رشته های دیگر هم بی بهره نمانند  و از این فرصت بهره مند می شوند زیرا متقاضیان رشته های پزشکی افزایش و راه را برای دیگر رشته ها آسان تر می کنند به این صورت که داوطلب رشته پرستاری دیگر مانند قبل نیاز به تلاش ندارد و راحت تر می تواند پذیرفته شود 

نکات مثبت در افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

مهمترین نکته مثبتی که می توان از ابلاغ افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی دانست این است که پزشکان مختلف در سراسر کشور و در شهر های کوچک پخش می شوند و این امر باعث می شود به مرور سیستم سلامت کل کشور بهبود یابد و بسیاری از مشکلات پزشکی در مناطق کوچک یا کم برخوردار حل گردد.

جدول مناطق مختلف افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

مناطق مختلف کشور افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی متفاوتی دارند که ما در قالب یک جدول آن را بیان کرده ایم البته این نکته را توجه بفرمایید که افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی گفته شده مربوط به کنکور 1400 بوده و با تصویب قوانین جدید، پیش بینی می شود تعداد پذیرش پزشکی در کل دانشگاه های کشور افزایش یابد.

ظرفیت منطقه
56 دانشگاه علوم پزشکی بیرجن
171 دانشگاه علوم پزشکی تبریز
180 دانشگاه علوم پزشکی تهران
108 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
54 دانشگاه علوم پزشکی جهرم
24 دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
51 دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
31 دانشگاه علوم پزشکی دزفول
75 دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
28 دانشگاه علوم پزشکی زابل
82 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
66 دانشگاه علوم پزشکی زنجان
38 دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
38 دانشگاه علوم پزشکی سمنان
35 دانشگاه علوم پزشکی قزوین
39 دانشگاه علوم پزشکی قم
76 دانشگاه علوم پزشکی کاشان
72 دانشگاه علوم پزشکی کردستان
110 دانشگاه علوم پزشکی کرمان
62 دانشگاه علوم پزشکی گلستان
100 دانشگاه علوم پزشکی گیلان
98 دانشگاه علوم پزشکی مازندران
105 دانشگاه علوم پزشکی همدان
90 دانشگاه علوم پزشکی یزد
20 دانشکده علوم پزشکی آبادان
140 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

جدول مناطق مختلف افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

 

برای اطلاع از دندانپزشکی بدون کنکور پردیس کلیک کنید.

 

افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم

طبق اطلاعیه ای از سازمان سنجش و آموزش کشور  اعلام کرد در سال گذشته افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم 20 درصد بوده است. به این صورت که داوطلبین پذیرفته شده از هشت هزار به ۹هزار و ۶۰۰ نفر می رسد .افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم با توجه به اولویت بندی انجام می شود و به صورت بومی گزینی می باشد. این افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم تا 4 سال آینده به صورت سالانه 20 درصد افزایش می یابد. که با این افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم انتظار می رود قبولی تا حدود 16هزار و 500نفر داشته باشیم.

 افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم  به صورت زیر است:

افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم در سال ۱۴۰۳
رشته پیش نیاز رشته تکمیلی تخصصی(فلوشیپ) دانشگاه محل سپردن تعهد ظرفیت
زنان و زایمان آنکولوژی زنان بیرجند 1
كردستان 1
طب مادر و جنین كردستان 1
چهارمحال و بختیاری 1
قم 1
سمنان 1
ناباروری گراش 1
بیرجند 1
شاهرود 1
زاهدان 1
زابل 1
شهركرد 1
جراحی درون بین زنان چهارمحال و بختیاری 1
جراحی عمومی جراحی بیماری های پستان اردبیل 1
بندرعباس 1
جراحی سرطان بندرعباس 1
لرستان 1
كردستان 1
تخصص قلب و عروق، فوق تخصص قلب و عروق اقدامات مداخله ای قلب و عروق بزرگسال كردستان 1
هرمزگان 1
اكوكاردیوگرافی بوشهر 1
جراحی سر و گردن كردستان 1
جراحی عمومی، كودكان، بیهوشی مراقبت های ویژه كودكان بندرعباس 1
بیرجند 1
یاسوج 1
رادیولوژی، تخصص و فوق تخصص بیماری های قلب
و عروق، فوق تخصص قلب كودكان
تصویربرداری قلب و عروق چهارمحال و بختیاری 1
بیهوشی بیهوشی قلب گراش 1
ارتوپدی ارتوپدی كودكان زنجان 1
جراحی زانو زنجان 1
جراحی تومورهای اسكلتی عضلانی زنجان 1

 

برای اطلاع از دندانپزشکی بدون کنکور دانشگاه بروجرد کلیک نمایید.

 

افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد

برگزاری تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در صورتی انجام می شود که ظرفیت خالی در رشته ها وجود داشته باشد و این امر برای برگزاری افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد همیشگی و هر ساله نیست و اگر رشته ها ظرفیت خالی و امکان پذیرش دانشجو داشته باشد اجر می شود.یکی از دلایل ظرفیت خالی در رشته ای این است که افراد پذیرفته شده ثبت نام انجام نمی دهند.

 اگر داوطلب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی بنا به هر دلیلی مثل هزینه دانشگاه و یا مورد علاقه نبودن رشته  قبولی و یا قبول شدن در دانشگاهی که به محل سکونت دور است و یا به هر دلیل دیگری ثبت نام انجام ندهد در آن رشته ظرفیت خالی باقی می ماند و افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد صورت می گیرد.برای مثال افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد در سال گذشته در اواخر بهمن ماه اتفاق افتاد که پیش بینی ما این است که امسال نیز افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد در همین اواخر بهمن اتفاق بیفتد.برای اطلاع از افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد با مشاورین ایران تحصیل در تماس باشید.

لیست رشته های افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد

لیست رشته های دارای ظرفیت خالی آزاد از طریق انتشار دفترچه در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت و برای دانلود دفترچه می بایست به سایت azmoon.org مراجعه نمایید. برای سال ۱۴۰۳ فعلا لیست رشته ها منتشر نشده است اما سال قبل رشته های ارائه شده به شرح زیر بودند :

  • پرستاری
  • اتاق عمل
  • هوشبری
  • علوم آزمایشگاهی
  • مامایی
  • بهداشت عمومی
  • علوم تغذیه
  • علوم و صنایع غذایی
  • و ….

در سال گذشته افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد برای دندانپزشکی و داروسازی تکمیل ظرفیت برگزار نشد.

امسال همان گونه که بیان شد اگر ثبت نام پذیرفته شدگان تکمیل نگردد و رشته ها ظرفیت داشته باشند افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد برگزار می شود.

لیست رشته های افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد

شرایط شرکت در افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد

افرادی می توانند در انتخاب رشته افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد شرکت نمایند که در کنکور سراسری تجربی شرکت کرده باشند.

کد دسترسی به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد الزامی می باشد و برای انتخاب رشته افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد باید داشته باشید.

اگر هم در انتخاب رشته اصلی و هم در تکمیل ظرفیت شرکت کنید مشکلی پیش نمی آید اما رشته قبولی اول از بین می رود و رشته قبولی تکمیل ظرفیت جایگزین می شود.

اگر در انتخاب رشته اولیه دانشگاه آزاد در رشته ای پذیرفته نشوید اما فقط مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده باشید، می توانید در تکمیل ظرفیت شرکت نمایید.

 

برای مطالعه تضمین قبولی در رشته پزشکی کلیک کنید.

نحوه ثبت نام و انتخاب رشته افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد

برای ثبت نام افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد باید به سامانه دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org وارد گردید.

پس از ورود به سامانه در ابتدا سریال اعتباری خریداری نموده و ثبت نام انجام دهید.

پس از خرید سریال اعتباری وارد مراحل ثبت نام و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت می شوید.

به این نکته توجه بفرمایید که داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل است و صرفا می تواند رشته های مربوط به گروه آزمایشی خود را انتخاب کند.

اخبار پیرامون افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

ظرفیت پزشکی بر اساس بومی گزینی و مناطق محروم افزایش می یابد

 کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۶۳ این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: وزارت بهداشت باید ظرف مدت ۲ ماه نظرش را درباره افزایش ظرفیت پزشکی ارائه می‌داد که کمی بیشتر از ۲ ماه طول کشید، میزان افزایش ظرفیت باید با وزارت بهداشت یکی می‌شد که برخی از این اعداد با هم متناقض بودند. چون سیاستگذاری بدون عدد و رقم نمی‌شود.

افزایش ظرفیت‌های پزشکی‌؛ بیم‌ها و امیدها

در روزهای گذشته و پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته گروه‌های مختلف، افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی که ماه‌ها پیش مصوبه مربوط به آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، نقل محافل دانشجویان و استادان رشته‌های علوم پزشکی و داوطلبان کنکور علوم تجربی شده است. در این گزارش سعی کردیم به موافقان و مخالفان این طرح و دغدغه این روزهای داوطلبان کنکور نگاهی داشته باشیم.

 

برای دریافت و مطالعه پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی از موضوعاتی است که چند سال است درباره آن صحبت می شود و امسال ابلاغیه ای در این خصوص صادر شد که ما در این مقاله به صورت کامل و جزیی به افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم  پرداخته ایم. چنانچه شما داوطلب گرامی در فرایند افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد سوال داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید.

2.8/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۳ چه تعداد اضافه می شود؟

مصوبه جدیدی که در ستاد نقشه علمی کشور به تصویب رسیده است، شامل افزایش 3000 ظرفیت پزشکی می شود.

 آیا ظرفیت رشته دنداپزشکی افزایش پیدا کرده است؟

بله با توجه به اطلاعیه های منتشر شده ۱۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی طی سه سال آینده تصویب شده است.

ظرفیت پزشکی در مناطق محروم چقدرافزایش یافته است؟

به گفته رئیس سازمان سنجش و آموزش ، ظرفیت پزشکی در مناطق محروم 20 درصد افزایش داشته است.

نظرات

16 دیدگاه دربارهٔ «افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی کنکور 1403»

  1. Avatar photo سما گفت:

    سلام، ظرفیت اضافه شده فقط با هدف تامین پزشک و دندانپزشک در مناطق محروم هست؟ تعهد خدمت تا چند سال هست؟ و حتی اگر تخصص قبول شوند هم باز باید در منطقه محروم بمانند و خدمت کنند؟
    بازار کار اشباع نمیشه؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر بله افزایش ظرفیت مختص به مناطق محروم است و تعهد خدمت یا یکو نیم و یا سه برابر مدت زمان تحصیل میباشد و همچنین برای ادامه تحصیل و گرفتن تخصص باید بعد از گذراندن نصف دوران تعهد از ارگان مربوطه اجازه بگیرید

    2. Avatar photo امیر گفت:

      سلام این افزایش ظرفیت مناطق یا کشوری

      1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

        سلام وقت بخیر
        افزایش ظرفیت به صورت کشوری می باشد

  2. Avatar photo محسن گفت:

    با سلام با رتبه 2605 منطقه 2 و 5700کشوری شانس قبولی پزشکی کرمان چقدر هست؟ممنون از پاسخ شما

    1. Avatar photo مشاور سیدی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      بله شانس پذیرش دارید

  3. Avatar photo علی گفت:

    سلام به نظرتون با رتبه 3800 منطقه دو و 8300 کشوری شانس قبولی پزشکی زاهدان را دارم ؟
    بومی کرج هستم

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله ممکنه

  4. Avatar photo ستایش گفت:

    رتبه 11700 منطقه یک پرستاری دولتی میاره؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      احتمال قبولی را دارید

  5. Avatar photo سدنا گفت:

    رتبه 11700 منطقه یک پرستاری دولتی میاره؟

    1. Avatar photo moradian گفت:

      سلام وقت بخیر
      با توجه به رتبه ذکر شده شانس پذیرش شما نسبتا پایین می باشد در نظر بگیرید علاوه بر رتبه ظرفیت دانشگاه و نحوه انتخاب رشته سایر داوطلبان در پذیرش شما تاثیر گذار خواهد بود

  6. Avatar photo شکوفه گفت:

    سلام ایا با رتبه ۶۵۰۰ در سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد و نمره نهایی ۴۵۰۰ میشه پزشکی تعهدی،منطقه محروم یا پردیس خودگردان قبول شد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      احتمال قبولی را دارید

  7. Avatar photo ابوالفضل گفت:

    سلام ، آیا با رتبه ی12600 کشوری احتمال پزشکی هست ؟ رتبه ی ۳۱۰۰ منطقه ۳

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      احتمال قبولی دارید اما کم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تماس با مشاور