ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

معافیت پزشکی افسردگی ۱۴۰۳ + شرایط سابقه خودکشی

معافیت پزشکی افسردگی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

معافیت پزشکی افسردگی، این نوع از معافیت افرادی را در بر می گیرد که دارای سابقه مشکلات روحی و روانی بوده و در نتیجه در طول خدمت سربازی امکان بروز مشکلاتی هم برای خود شخص بیمار و هم برای دیگر سربازان وجود دارد. یکی از مواردی که شامل معافیت پزشکی افسردگی شده و از دسته بیماری های روحی و روانی می باشد، سابقه خودکشی و خودزنی می‌باشد.

معافیت پزشکی افسردگی در مواردی استفاده می شود که بیماری های روحی و روانی بر روی ذهن و رفتار فرد مبتلا اثر می گذارد و موجب بروز اختلال در رفتار های عادی وی می گردد.

معافیت پزشکی افسردگی

بر اساس بررسی ها و معاینات پزشکان معتمد نظام وظیفه و نیز خفیف یا شدید بودن میزان بیماری آن ها، معافیت دائم یا معافیت از رزم و در نهایت منجر به معافیت پزشکی افسردگی می گردد.

از جمله اختلال‌های خلقی می توان به اختلالات افسردگی اشاره کرد. افسردگی ممکن است به هر نحوی بروز داده و دیده شود، شیوه دید فرد از خود، از دیگران و از دنیا

قدرت قضاوت به واسطه اختلال افسردگی کاهش پیدا کرده و موجب بروز رفتارهای نامتعارف می گردد. در مجموع بیمار مبتلا امکان زندگی عادی و روزمره را از دست می دهد افسردگی می‌تواند، موجب ابتلا بیمار به انواع بیماری‌ های جسمی و روانی گردد.

اغلب در دهه چهارم زندگی امکان شروع اختلال افسردگی ایجاد می‌شود و حتی ممکن است شیوع آن در تمام سنین، حتی در جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال باشد.

افسردگی امکان عدم تمرکز و مسئولیت پذیری در زندگی را افزایش می دهد و به همین خاطر ممکن است شخص افسرده کنترل و تمایل خود را برای ادامه زندگی از دست بدهد.

همچنین افسردگی سبب می شود تا فرد مبتلا از زندگی خود لذت نبرد. فرد افسرده به سمت بدبینی، انتقاد، عدم اعتماد به نفس و کاهش احساسات و قدرت تخیل هدایت می‌شود.

بنابراین با توجه به تمامی موارد ذکر شده، فرد مشمولی که دچار افسردگی می باشد و یا متاسفانه سابقه خودکشی نیز دارد، امکان دارد که از سمت نظام وظیفه صلاحیت کافی برای خدمت به کشور را نداشته و در طول خدمت موجب آزار خود و دیگران شود، به همین خاطر این موضوع باید جدی گرفته شده و جهت معاینه، تایید و دریافت معافیت پزشکی افسردگی اقدام شود. برای آگاهی از شرایط تا انتهای مقاله با ایران تحصیل همراه باشید.

جهت اطلاع از شرایط برخورداری از مشاوره معافیت پزشکی کلیک نمایید.

سابقه خودکشی در معافیت

همان گونه که اشاره شد، بیماری هایی که باعث معافیت سربازی می شود  از جمله مشکلاتی هستند که موجب عدم فعالیت های فرد به طور عادی گشته و موجب بروز مشکلاتی برای دیگران نیز می گردد. به همین خاطر شدیدا تاکید می گردد که مشمولان جهت اعزام به خدمت سربازی باید از سلامت کامل روحی و جسمی برخوردار باشند.

چنانچه فردی به علت داشتن مشکلات شدید روحی و روانی سابقه خودکشی داشته باشد، می تواند با طی کردن مراحل لازم و معاینات دقیق، معافیت سربازی سابقه خودکشی دریافت نماید که این نوع از  انواع معافیت های سربازی در دسته معافیت پزشکی اعصاب و روان قرار می گیرد و معایب خودش را نیز دارد.

در نتیجه به شدت تاکید می شود در صورت نداشتن سابقه خودکشی و صرفا جهت دریافت معافیت هرگز دست به چنین اقدامی نزنید که عواقب جدی در بر دارد و در آینده موجود بروز مشکلاتی در زمینه زندگی و شغلی فرد خواهد شد.

برای دریافت این معافیت می بایست مشمول دارای پرونده و مدارک پزشکی و سابقه بستری در بیمارستان باشند. چرا که در غیر این صورت، پروسه دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان دشوار خواهد بود.

معافیت سربازی خودکشی با سابقه خودکشی در بیمار همراه بوده و اغلب اوقات امکان تظاهر به مشکلات روانی و تقلب در دریافت این نوع معافیت وجود ندارد و این نوع معافیت از نوع دائم خواهد بود. افراد مبتلا به افسردگی شدید امکان دریافت معافیت افسردگی را قبل و یا در حین خدمت دارند.

جهت اطلاع از  قوانین جدید معافیت سربازی بر روی لینک قرمز کلیک نمایید.

معافیت افسردگی حین خدمت

بنابر گفته های معاونت محترم بهداشت و درمان نیروی انتظامی اشخاصی که دارای افسردگی های شدید هستند، در صورتی که در بدو ورود به خدمت سربازی این امر تشخیص داده شوند، فرد شامل معافیت افسردگی حین خدمت می شود.

کارکنان نیروی انتظامی نیز پیش از استخدام باید مورد معاینات پزشکی قرار بگیرند و در صورت ابتلا به افسردگی به هیچ عنوان امکان استخدام برای آن ها وجود ندارد.

معاون بهداد نیروی انتظامی اضافه کرد: براین اساس این دسته از افراد از خدمات رزمی و پر استرس معاف خواهند شد و افرادی که دچار افسردگی خفیف هستند با اقدامات پیشگیرانه از زمینه هایی که افسردگی را در این افراد تشدید کند، جلوگیری می شود.

سردار احمدیان: عوامل مستعد کننده این بیماری در کارکنان و سربازان را برطرف و آنان را از انجام کارهای پراسترس منع کرده ایم برای مثال عواملی مثل، تغذیه، خواب، ارتباط با خانواده و محل سکونت سربازی که دچار افسردگی خفیف است، مورد توجه قرار می گیرد.

در صورتی که فرد مبتلا به افسردگی، مشمول باشد در کمیسیون پزشکی فرمانداری های استان ها و اگر سرباز باشد در کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی معاف می شود.

احمدیان درباره خودکشی بین سربازان: از نظر آماری خودکشی که در اثر افسردگی به وجود می آید در بین سربازان و پلیس کاهش یافته است که این مهم به دلیل اقدامات پیشگیرانه و سایر اقداماتی است که در سطح نیروی انتظامی برگزار شده است.

به گفته این مقام انتظامی، 2 هزار روانشناس در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نیروی انتظامی فعالیت می کنند.

جهت اطلاع از معافیت پزشکی پوست بر روی لینک قرمز کلیک نمایید.

معافیت پزشکی با افسردگی

بسیاری از مواقع سوال پیش می آید که آیا افسردگی موجب معافیت سربازی می شود؟ پاسخ این سوال “بله” می باشد. چرا که در صورت ابتلا فرد به افسردگی و گذراندن خدمت در نظام وظیفه ممکن است باعث تشدید بیشتر این بیماری و یا حتی خودکشی در فرد شود. به همین خاطر اقدام پیشگیرانه ای از طرف سازمان هایی همچون نیروی انتظامی جهت معافیت افسردگی صورت می گیرد.

شرایط معافیت پزشکی افسردگی

در صورت داشتن افسردگی شدید و قابل توجه هر فرد مشمول به گونه ای که حضور وی موجب اختلال در خدمت سربازی گردد، از شرایط معافیت پزشکی افسردگی برخوردار بوده و می تواند نسبت به دریافت این نوع از معافیت اقدامات لازم را انجام دهد.

داشتن یکی از شرط هایی که در ادامه به آن می پردازیم، جهت دریافت معافیت اعصاب و روان و معافیت پزشکی افسردگی ضروری می باشد.

 

سابقه خودکشی در معافیت

شرایط سابقه خودکشی در معافیت پزشکی

برای پزشکان نظام وظیفه، تشخیص بیماری اعصاب و روان از آنجایی که آزمایش و معاینات صد در صدی ندارد و تشخیص اینکه آیا فرد مشمول واقعا مشکل اعصاب و روان دارد یا خیر امری بسیار سخت می باشد.

به همین خاطر پزشکان معتمد نظام وظیفه در اصل یکی از موارد زیر را جزو شرط های اصلی جهت گرفتن معافیت اعصاب و روان ملاک قرار می دهند.

▪︎سابقه خودکشی
▪︎سابقه بستری شدن
▪︎سابقه مصرف دارو

جهت اطلاع از مدت آموزشی معاف از رزم بر روی لینک قرمز کلیک نمایید.

بیماری های معافیت اعصاب و روان

شرایط معافیت سربازی اعصاب و روان برای هریک از بیماری ها دارای شرایط و قوانین خاص خود می باشد. چرا که بیماری های اعصاب و روان بسیار متنوع می باشند.

در ادامه تلاش کرده ایم تا تمام بیماری های اعصاب و روان که مشمول معافیت پزشکی افسردگی می شوند را برای شما قرار دهیم.

▪︎اختلالات خلقي
▪︎انواع اختلالات شخصيتي
▪︎اختلال وسواس (OCD)
▪︎اختلال پانيک
▪︎اختلال اضطراب
▪︎فوبيا يا PTSD
▪︎ساير اختلالات اضطرابی
▪︎انواع نقيصه هاي عقلاني و كندذهني ها (عقب ماندگي ها)
▪︎اختلالات تكلم و لكنت زبان در صورتي كه علت رواني يا نورولوژيک داشته باشد.
▪︎كج خویی هايی که مغاير با شئونات اجتماعي و نظامي ( از جمله انحرافات جنسي و هموسکسواليتي ) باشد.
▪︎اختلالات كنترل تكانه شديد
▪︎اختلالات سوماتوفرم
▪︎اختلالات تيک صوتي يا حركتي
▪︎اعتياد به مواد مخدر يا روان گردان
▪︎اختلال هويت جنسي
▪︎اختلالات فراگير رشد

مراحل دریافت معافیت پزشکی افسردگی

از بهترین معافیت های پزشکی برای متقاضیان، دریافت معافیت اعصاب و روان می باشد. معافیت پزشکی افسردگی همچون دیگر معافیت های پزشکی و غیر پزشکی از معافیت موارد خاص و شرایط و قوانین خاص خود می باشد.

مراحل گرفتن معافیت های پزشکی افسردگی به شرح زیر می باشند:

۱) مراجعه به پلیس +10، تکمیل و تحویل فرم های مربوطه
۲) واریز کردن مبلغ تعیین شده به حساب نظام وظیفه و تحویل فرم های مربوطه و مدارک لازم به نظام وظیفه
۳) مراجعه به نظام وظیفه و دریافت برگه معرفی نامه به پزشک
۴) مراجعه به بیمارستان و انجام معاینات پزشکی
۵) حضور در جلسه کمیسیون نظام وظیفه برای اعلام رای نهایی

جهت اطلاع از شرایط اخذ معافیت موقت بر روی لینک قرمز کلیک نمایید.

مدارک معافیت پزشکی افسردگی

مدارک لازم جهت دریافت معافیت پزشکی افسردگی می بایست در موعد مقرر آماده شده و به سازمان مربوطه ارائه گردند. این مدارک عبارتند از:

▪︎برگه وضعیت مشمولان که در بردارنده نوع درخواست مشمول می باشد.
▪︎برگه معاینه اولیه مهر و امضا شده توسط پزشک و مشخص شدن وضعیت سلامت روان و جسم مشمول
▪︎برگه تکمیل شده واکسیناسیون
▪︎مدارک شناسایی از جمله: کارت ملی، شناسنامه و …
▪︎عکس ۴×۳ با پس زمینه سفید
▪︎باز کردن حساب و ارائه شماره حساب بانک سپه
▪︎اصل مدرک تحصیلی یا گواهینامه موقت پایان دوره تحصیلی

به جز موارد بالا، در پروسه دریافت معافیت پزشکی افسردگی باید مدارکی که مرتبط با سوابق بیماری مشمول از جمله: بستری شدن، مصرف دارو و … است به سازمان وظیفه تحویل شود. مدارک باید به واسطه بیمارستان ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح و دانشگاه ها معتبر تایید شوند.

معافیت از رزم افسردگی

بیماری هایی همچون ابتلا به افسردگی به نحوی می باشند که توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می دهد. بنابراین افراد مذکور توانایی انجام کارهای سنگین و قرار گیری در شرایط سخت را ندارند.

در نتیجه همین امر، سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام کارت پایان خدمت معاف از رزم در نظر گرفته است.

به همین خاطر در دوران سربازی افرادی که دارای شرایط معافیت پزشکی افسردگی هستند، در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهند بود.

جهت مشاهده ساده ترین راه معافیت سربازی بر روی لینک قرمز کلیک نمایید.

معافیت پزشکی افسردگی دائم

در معافیت دائم فرد هم از دوران آموزشی رزمی و هم دوران خدمت سربازی معاف می شود. مطابق با قوانین نظام وظیفه افرادی که تحت عنوان مشمولین معافیت پزشکی افسردگی دائم در نظر گرفته می شوند می بایست دارای بیماری روانی و یا جسمی باشند که در نتیجه این بیماری، توانایی های لازم جهت انجام فعالیت های سنگین سربازی را از دست داده باشند.

بنابر آنچه گفته شد، با توجه به نوع و درجه سختی بیماری افسردگی، در صورت تایید پزشکان سازمان وظیفه، افراد می توانند معافیت پزشکی افسردگی را دریافت کنند.

معایب کارت معافیت پزشکی افسردگی

علاوه بر این که شخص دارای معافیت سربازی افسردگی از دو سال خدمت اجباری معاف خواهد شد اما معایبی نیز در بر دارد.

برای مثال داشتن این کارت امکان و احتمال پذیرفته شدن در یک موقعیت شغلی بسیار خوب را از فرد بیمار دریغ می کند. به چرا که اگر فرد مذکور بخواهد در یک ارگان یا سازمانی مشغول به کار شود که در آن قانونی مبنی بر عدم استخدام افرادی با کارت معافیت پزشکی وجود داشته باشد. در نتیجه لازم است که با در نظر گرفتن تمامی جوانب و در صورتی که واقعا نیاز است، اقدام به دریافت این نوع معافیت نمایید.

جهت دانلود مقاله معافیت پزشکی افسردگی بر روی لینک کلیک نمایید.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی بر آن شده است تا معافیت پزشکی افسردگی ۱۴۰۳ + شرایط سابقه خودکشی را برای شما عزیزان به صورت کامل شرح دهیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله، مجددا سوال یا ابهامی در خصوص معافیت پزشکی افسردگی ۱۴۰۳ + شرایط سابقه خودکشی برای شما عزیزان پیش آمد، می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق مشاوره نظام وظیفه آنلاین با کارشناسان مجرب ایران تحصیل دریافت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تمدید معافیت تحصیلی

    تمدید معافیت تحصیلی + ورود به سایت صدور

    قوانین جدید مربوط به تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان اعلام شد. پس از پایان سن 18 سالگی، تمامی آقایان مشمول خدمت سربازی می شوند و می بایست برای انجام وظیفه خود هر چه سریع تر اقدام کنند؛ در غیر این صورت...
  • معافیت اعصاب و روان

    معافیت سربازی اعصاب و روان 1403 + مدارک، شرایط و مراحل اخذ

    معافیت اعصاب و روان به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مهمترین معافیت ها برای سربازان و مشمولان خدمت نظام وظیفه به حساب می آید. از این رو اطلاع از مراحل معافیت اعصاب و روان بسیار مهم است. البته...
  • قوانین جدید معافیت سربازی

    قوانین جدید معافیت سربازی در سال 1403

    با اطلاع از قوانین جدید معافیت سربازی، می توانید برای دریافت انواع معافیت ها اقدام کنید. سربازی برای کلیه مردان بالای 18 سال اجباری است و از آنجایی که بسیاری ممکن است مشمول دریافت معافیت باشند، یک سری قونین برای...
  • قانون کسری خدمت فرزندان ایثارگر

    کسری خدمت فرزندان ایثارگر 1403 + شرایط جدید و مدارک لازم

    کسری خدمت ایثارگران یکی دیگر از انواع کسری خدمتی است که مشمولان خدمت نظام وظیفه می‌توانند از آن بهره ببرند. البته در این میان، اطلاع از مدارک لازم، مدت کسری ایثارگری و شرایط مورد نیاز برای دریافت نیز برای کسری...
تماس با مشاور