ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

قوانین جدید معافیت سربازی در سال 1403

قوانین جدید معافیت سربازی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

با اطلاع از قوانین جدید معافیت سربازی، می توانید برای دریافت انواع معافیت ها اقدام کنید. سربازی برای کلیه مردان بالای 18 سال اجباری است و از آنجایی که بسیاری ممکن است مشمول دریافت معافیت باشند، یک سری قونین برای آن وضع شده است. در حوزه معافیت قوانین و تبصره های متعددی وجود دارد؛ اما هرساله تغییرات بسیاری در این قوانین صورت می گیرد.

بسیار دیده شده که افراد بر طبق قوانین یک سال می توانند مشمول دریافت معافیت باشند؛ اما با تنها گذشتن یک سال دیگر آن ها دیگر در گروه مشمولین قرار نگرفته و باید دوره سربازی را بگذرانند. از آنجایی که این قوانین تغییرات بسیاری را دارد و برای بسیاری به دلیل بی اطلاعی از آن مشکلاتی را به وجود می آورد، ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

اگر نزدیک به دوره سریازی هستید، حتماً با استفاده از خدمات مشاوره ما از آخرین تغییرات آن اطلاعات موثق کسب نمایید؛ اگرچه این قوانین در سایت ها نیز موجود است؛ اما به دلیل تغییرات سریع ممکن است بسیاری از سایت ها به روز نبوده و مشمولان را دچار اشتباه نماید. پس قبل از هرگونه تصمیم با شماره گیری 9099075307 از کارشناسان ما در این رابطه کمک بگیرید.

معرفی قوانین جدید معافیت سربازی در سال 1403

در سال 1403 قوانین جدید معافیت سربازی تصویب شد و مشمولان باید از این قوانین به طور کامل آگاهی داشته باشند. جدیدترین قوانین معافیت سربازی شامل موارد زیر است:

✔️ قوانین جدید خرید سربازی
✔️ قانون جدید معافیت سربازان فراری
✔️ معافیت مشمولان دارای ۳ و ۴ فرزند با شرایط سنی
✔️ قانون معافیت سربازی با دو فرزند
✔️ معافیت سربازی مربوط ساکنان جزایر خلیج فارس
✔️ معافیت سربازی مربوط به مددجویان سازمان بهزیستی
✔️ قانون جدید معافیت پزشکی تراکم استخوان

قوانین جدید خرید سربازی سال 1403 چیست؟

به تازگی در مجلس شورای اسلامی پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر حذف اجباری خدمت سربازی مطرح گریده است که در حال حاضر در دست بررسی می باشد.

در آیین نامه های گذشته، مردانی که به سن 18 سالگی تمام می رسند تا 50 سالگی، جزء مشمولان خدمت سربازی به شمار می روند.

البته بر اساس طرح جدید قوانین معافیت سربازی، این سن در مواقع ضرورت یا بسیج همگانی به 60 سال هم افزایش می یابد.

همچنین در صورتی که جنگ یا بسیج همگانی صورت بگیرد، افرادی که در هنگام صلح از معافیت خدمت ضرورت برخوردار بوده اند، بایستی به خدمت احضار گردند. این اشخاص مجاز به استفاده از حقوق مشمولان هم طبقه خود خواهند بود.

علاوه بر این، مشمولان 28 سال به بالا که تا 50 سالگی، 50 درصد مالیات بیشتر از مشمولانی که به سربازی رفتند، پرداخت نمایند، مجاز به سپری نکردن دوره سربازی خواهند بود. این در حالی است که این افراد مجاز به استفاده تمامی خدمات ارائه شده به دارندگان کارت پایان خدمت می باشند.

این قانون، بخش های متعددی دارد. از جمله اینکه چنانچه شخصی به دلایل مختلف نتواند برای سربازی اعزام گردد، در صورت پرداخت مبلغ مشخصی از خدمت سربازی معاف خواهند شد و خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

قوانین جدید خرید سربازی سال 1403 چیست؟

قانون معافیت سربازی با دو فرزند در سال 1403

در جدیدترین قوانین معافیت سربازی که در اوایل سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید، تلاش شده تا مواردی از جمله داشتن فرزندان و سن افراد را به عنوان فاکتورهای موثر در اختیار گرفته و برای آنها مزایایی مانند معافیت از خدمت سربازی را فراهم کند. این تدابیر معمولاً برای تشویق سربازان به داوطلبانه انجام خدمت نظامی و همچنین برای تسهیل در مدیریت وظایف نظامی مطرح می‌شوند.

در این قانون سربازانی که دارای سه فرزند باشند اعم از سربازان فراری، غایب و یا در خدمت سربازی، مشمول معافیت می‌شوند.

همچنین افرادی که سن آنها بالای ۳۵ سال باشد و دارای دو فرزند باشند، نیز می‌توانند معافیت کامل از خدمت سربازی دریافت کنند. این قانون در جهت ایجاد تعادل بین وظایف خانوادگی و مسئولیت‌های نظامی اعمال می‌شود و به افرادی که دارای مسئولیت‌های خانوادگی بیشتر هستند، امکان معافیت از خدمت نظامی را فراهم می‌کند.

طرح جدید معافیت سربازان فراری 1403

با تصویب قوانین جدید برای سربازان فراری متاهل، این امکان وجود دارد که این افراد از مزایایی مانند امریه یا کسری خدمت بهره‌مند شوند. قانون جدید سربازان فراری متاهل اجازه می‌دهند تا با ارائه مدارک مربوطه و تایید از جانب مراجع مختص مسئول، مانند سازمان امور خدمات نظامی، از ۶ ماه تا یکسال از مدت خدمت سربازی خود کاهش دهند.

این امر به ویژه برای سربازانی که در شرایط خاصی مانند داشتن خانواده و مسئولیت‌های خانوادگی هستند، می‌تواند مفید باشد. بعلاوه سربازان متاهل می‌توانند از شرایط بهتری در خصوص دریافت مرخصی و تنظیم محل خدمت خود بهره‌مند شوند.

قوانین معافیت سربازی در ارتباط با مشمولان فراری می‌تواند به عنوان یک انگیزه برای سربازان متاهل فراری برای استفاده از این قوانین جدید مطرح باشد. هر چند این مزایا و فرصت‌ها برای سربازان وجود دارد، اما همچنان پیگیری و اجرای قوانین و مقررات مربوطه از سوی مراجع مسئول اهمیت دارد و باید به دقت اقدامات لازم را انجام داد.

قانون جدید معافیت سربازان فراری بالای هشت سال

براساس قوانین جدید، سربازانی که از خدمت سربازی فرار کرده و مدت زمان زیادی از این فرار گذشته باشد، می‌توانند از معافیت برخوردار شوند، به شرطی که تاکنون مشغول به خدمت نشده باشند. این اقدام به منظور ارتقاء عدالت و توجیه معافیت از خدمت نظامی برای افرادی است که برای مدت طولانی از انجام خدمت فرار کرده‌اند.

در این قانون جدید، سربازان فراری که آخرین تاریخ فرار آنان بیش از ۸ سال گذشته باشد و تاکنون مشغول به خدمت نشده باشند، مشمول معافیت می‌شوند. مدت فرار این افراد تا سال ۹۵ محاسبه می‌شود و در صورتی که از آن زمان تاکنون خدمت ننموده باشند، می‌توانند از مزایای معافیت بهره‌مند شوند.

این تدابیر می‌توانند به سربازان فراری کمک کنند تا از بارهای مالی و اجتماعی ناشی از فرارشان رهایی یابند و به طور مساوی با سایرین از مزایای خدمت نظامی بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، در صورتی که مدت غیبت یک فرد از خدمت نظامی تا پایان سال ۹۵ به ۸ سال نرسد، این افراد می‌توانند مدت خدمت نظامی خود را به صورت ناپیوسته و در بازه‌های زمانی مختلف انجام دهند. این امکان به آنها اجازه می‌دهد که مدت خدمت نظامی خود را بر اساس شرایط شخصی و موقعیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و از انعطاف بیشتری در انجام وظایف نظامی بهره‌مند شوند.

معافیت کفالت سربازی

یکی از انواع معافیت سربازی که صرفا جنبه شخصی نداشته و اثرات آن متوجه خانواده مشمول نیز خواهد شد، معافیت کفالت است. بدین معنی که فرد یا افرادی تحت تکفل فرد مشمول قرار بگیرند.

شرایط عمومی کفالت سربازی

شرایط عمومی کفالت سربازی

 

🔷  نداشتن غیبت در مدت خدمت سربازی (اگر فرد در زمان هایی که وظیفه عمومی تعیین می کند، خود را برای دریافت دفترچه معرفی نکند، وارد دوره غیبت خواهد شد.)

🔷  داشتن سن 18 سال تمام در زمان مراجعه به هیئت رسیدگی

🔷  یگانه مراقب یا نگهدارنده بودن فرد مشمول

🔷  معافیت کفالت به چند نوع تقسیم می شود که در جدول زیر عناوین آن ها ذکر گردیده است. ما در مورد کفالت پدر، مادر، خواهر و برادر توضیح خواهیم داد.

برای اطلاع از شرایط بقیه موارد می توانید با مشاوره نظام وظیفه آنلاین ایران تحصیل در ارتباط باشید.

معافیت کفالت پدر معافیت کفالت مادر معافیت کفالت یگانه سرپرست برادر کمتر از هجده سال تمام. (صغیر)
معافیت کفالت تنها نوه بالای ۱۸ سال که مراقب و نگهدارنده پدربزرگ بدون فرزند یا مادربزرگ بدون فرزند و شوهر است. معافیت کفالت فردی که همسرش فوت شده و از او دارای فرزند کوچکی است. (البته تا زمانی که ازدواج نکرده است.) معافیت کفالت مشمولی که دارای همسر معلول است
معافیت کفالت کمیته امداد معافیت کفالت اعضای نیازمند مراقبت از اعضای خانواده معافیت کفالت فرزند معلول
معافیت کفالت سه خواهری معافیت کفالت برادر معلول معافیت کفالت والدین معلول

 

شرایط عمومی کفالت سربازی

شرایط اخذ معافیت کفالت پدر

یکی از مهم ترین شرایط لازم جهت کسب معافیت پدر، سن وی است. بدین معنی که سن پدر مشمول متقاضی این نوع معافیت نباید از حد خاصی کمتر باشد. البته این معیار سنی هر ساله دچار تغییراتی می شود، اما برای سال جاری 75 سال در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که قبلا سن معافیت 60 و 70 سال بود. در این قوانین جدید معافیت سربازی آمده است که اگر سن پدری 75 سال به بالا باشد، بدون در نظر گرفتن وضعیت سلامت یا جسمانی او، فرد مشمول معاف خواهد شد.

یکی دیگر از شرایط اخذ این نوع معافیت، بیمار بودن پدر می باشد. اگر شورای پزشکی تائید نماید که بیماری پدر در حدی است که قادر به سرپرستی و تامین معاش خانواده نیست، مشمول معافیت دائم خواهد گرفت. در این آیین نامه لیست بیماری هایی که نشان دهنده ناتوانی پدر می باشد، آورده شده است.

از سوی دیگر ممکن است پدر در شرایط جسمی و روحی مناسبی نباشد و این سوال مطرح شود که آیا با وجود برادر، باز هم می تواند مشمول، معافیت کفالت سربازی بگیرد.

باید بگوییم که این مسئله بستگی به سن و وضعیت سلامت برادر دیگر دارد. بدین مفهوم که با داشتن برادر بزرگتر و سالم، امکان اخذ معافیت برای مشمول و بردار کوچکتر وجود ندارد.

برای آگاهی از نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت این لینک را لمس کنید.

قوانین معافیت کفالت مادر

شرط اصلی اخذ معافیت سربازی کفالت مادر این است که مادر فاقد همسر باشد. این بدان معناست که همسر مادر جدا و یا فوت نموده باشد.

چنانچه جدا شدن همسر مادر دلیل معافیت باشد، موقت نامیده می شود. البته اگر بعد از 30 ماه از طلاق یا فوت پدر، همچنان مادر سرپرست نداشته باشد، معافیت دائم خواهد شد.

تذکر: در مواردی که درخواست کفالت به دلیل طلاق باشد، ارائه طلاق نامه رسمی ضروری است.

معافیت کفالت خواهر و برادر

برای اخذ معافیت کفالت خواهر، نیز تنی بودن و سن بالای 18 سال یک فاکتور مهم است. براساس قوانین معافیت سربازی، اگر پدر فوت نموده و مشمول تنها سرپرست خواهر یا خواهران به شمار آید، می تواند از معافیت کفالت خواهر برخوردار شود. همچنن، خواهری که همسرش فوت کرده و پدر او فوت شده باشد، حتی در صورت شاغل بودن خواهر، به او معافیت تعلق می گیرد.

این نوع معافیت به صورت موقت یا دائمی در زمان صلح می باشد. اگر حتی خواهر برادر ناتنی واجد شرایط قبول کفالت نیز نمی تواند مانع کفالت برادر تنی گردد.

یک نکته مهم دیگر از میان چندین مورد اختصاص یافته به معافیت کفالت خواهر این است که چنانچه برادر کفیل مشمول این معافیت فوت کرده و یا بیمار شود و خواهر همچنان سرپرستی نداشته باشد، برادر دیگر واجد شرایط می تواند درخواست رسیدگی دهد.

در مورد معافیت کفالت برادر نیز می توان بیان کرد، اگر سن برادر بالای ۱۸ سال باشد و بیماری او توسط پزشکی قانونی تایید شود و همچنین پدر فوت کرده باشد. در این صورت  مشمول تنها  مراقب برادر بیمار خود باشد و برادر دیگری نداشته باشد، آنگاه می تواند از معافیت کفالت برادر استفاده کند. در صورتی که اگر سن برادر کمتر از ۱۸ سال باشد و پدر در قید حیات نباشد، بدون در نظر گرفتن بیماری برادر مشمول می تواند از قانون کفالت استفاده کند.

البته به غیر از موارد بالا کفالت مادر بزرگ و پدر بزرگ نیز وجود دارد که جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن ها می توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

شرایط معافیت سربازی با داشتن خواهر یا برادر معلول 1403

یکی از تغییرات مهمی که در اواخر سال ۱۴۰۳ در قوانین معافیت از خدمت سربازی ایجاد شد، مربوط به معافیت مددجویان بهزیستی است که این تغییر باعث تسهیل فرآیند دریافت معافیت شده است.
بر اساس این تغییرات، اگر تنها فرزند ذکوری در خانواده بالای ۱۸ سال دارای برادر یا خواهر معلول عضو بهزیستی باشد، می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.

علاوه بر این، افرادی که تنها فرزند ذکور نیستند و برادر بالای ۱۸ سال دارند، برای اخذ معافیت نیازمند داشتن حداقل دو عضو از خانواده با درجه معلولیت شدید در اعضای خانواده‌شان هستند، چه این اعضا خواهر و برادر باشند یا پدر و مادر. این تغییرات باعث شده که افرادی که خانواده‌های دارای سه عضو بهزیستی نبودند، همچنان به راحتی معافیت از خدمت سربازی را دریافت کنند.

معافیت کفالت خواهر و برادر

معافیت سربازی با ماده ۶ و ۹ بهزیستی در سال 1403

معافیت از خدمت سربازی بر اساس ماده ۶ و ۹ بهزیستی، برای افرادی اعم از کسانی که قصد دارند کفالت مادر را بر عهده بگیرند، اما تک پسر نیستند و همچنین افرادی که دارای خواهر و برادر معلول باشند یا دو نفر از اعضای خانواده آن‌ها عضو بهزیستی باشند، لازم است به طور مستقیم از وضعیت معافیت از خدمت سربازی مرتبط با این موارد مطلع شوند.

این امر به منظور در نظر گرفتن وضعیت خاص این افراد است که مادر یا خواهر و برادران آن‌ها به دلیل معلولیت شدید جسمی، ذهنی یا روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

شرایط معافیت سربازی کمیته امداد

معافیت خدمت سربازی کمیته امداد، به افرادی اعطا می‌شود که مادر دارای چند فرزند پسر بالای ۱۸ سال باشد و به دلیل عدم وجود همسر معافیت از خدمت سربازی را دریافت کرده باشد.

این امر نه تنها در حوزه بهزیستی، بلکه در کمیته امداد امام خمینی نیز قابل اعمال است.

با عضویت دائمی مادر در کمیته امداد، افراد می‌توانند از معافیت از خدمت سربازی بهره‌مند شوند و این امر به منظور حمایت از خانواده‌های دارای شرایط خاص اقدام می‌شود.

شرایط معافیت سربازی کمیته امداد  

معافیت سربازی ساکنان جزایر خلیج فارس

معافیت خدمت سربازی برای ساکنین جزایر خلیج فارس، با تایید سازمان نظام وظیفه استان هرمزگان و سایر نهادهای مربوطه، امکان‌پذیر است.

این امر به منظور در نظر گرفتن وضعیت خاص افرادی است که برای مدت طولانی در یک یا چند جزیره از جزایر خلیج فارس ساکن بوده‌اند.

این قانون معافیت در تابستان سال ۱۴۰۳ توسط نیروهای مسلح انجام شده است و افراد مشمول می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز، از این معافیت بهره‌مند شوند.

شرایط اخذ معافیت پزشکی سربازی

آیین نامه جدید معافیت پزشکی در سال جدید ارائه شده است. معافیت پزشکی به چند مورد مشکل روحی و جسمی تعلق می گیرد. براساس قوانین معافیت سربازی، چنانچه شورای پزشکی به تایید برساند که مشمول از نظر روحی و جسمی از سلامت برخوردار است، می توانند معافیت پزشکی بگیرند. برای مثال چند نمونه از شرایط لازم به ترتیب زیر می باشند:

🔷  اشخاص دارای نقص عضو که توان انجام خدمات رزمی را نداشته باشد، اما سلامت روانی آن ها کامل باشد، معاف از رزم خواهند شد.

🔷  مبتلایان به بیماری های خاص که به طور موقت قادر سپری کردن خدمت نیستند، معافیت موقت می گیرند.

🔷  دارندگان نقص فیزیکی یا نقص عضو، نداشتن شرایط روانی مناسب و مشکلات جسمانی که مانع از انجام خدمت می شوند، معافیت دائم می گیرند.

لیست بیماری های در بردارنده معافیت های پزشکی در جدول زیر جای گرفته اند. طبق قوانین جدید معافیت سربازی این بیماری ها می توانند سبب تعلق گرفتن معافیت دائم یا موقت شوند.

بیماری های عمومی  بیماری های غدد مترشحه و داخلی بیماری های پوست و بافت های زیر پوستی
بیماری های پوست و بافت های زیر پوستی بیماری های داخلی مغز و اعصاب ( نورولوژی ) بیماری های اعصاب و روان جراحی مغز و اعصاب
بیماری های ریه و قفسه سینه بیماریهای استخوان (اسکلت) بیماری های شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی
بیماری های بدخیم خون و انکولوژی بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی (ارولوژی) بیماری های فک و دهان ودندان
بیماری های چشم و مشکلات بینایی بیماری های گوش و حلق و بینی بیماری های قلب و عروق
بیماری های روماتولوژی و بافت همبند بیماری های عفونی

جهت آشنایی با محاسبه اضافه خدمت غیبت سربازی وارد لینک شوید.

برای دریافت معافیت پزشکی سربازی چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین اقدامات لازم برای دریافت معافیت پزشکی، تشکیل پرونده و اخذ معافیت کمیسیون و شورای پزشکی می باشد. برای این امر بایستی مراحل زیر را طی نمود.

🔶 مراجعه به دفاتر پلیس + 10 جهت اخذ دفترچه راهنمای خدمت نظام وظیفه عمومی

🔶 مراجعه به پزشکان معاینه کننده اولیه و پر کردن معاینه اولیه

🔶 درج اطلاعات در سامانه پلیس + 10 توسط کارمندان مربوطه و تحویل مدارک به مشمول

🔶 پست کردن برگ معرفی به بیمارستان برای مشمول

🔶 مراجعه به بیمارستان به منظور انجام معاینات تخصصی

🔶 ارسال دعوتنامه برای مشمول و برگزاری جلسه پزشکی

🔶 صدور کارت معافیت موقت، دائم یا معاف از رزم در صورت برخورداری از شرایط

برای دریافت معافیت پزشکی سربازی چه باید کرد؟

اگر می خواهید از شرایط معافیت پزشکی دندان مطلع شوید، بر روی لینک کلیک نمایید.

شرایط معافیت ایثارگران سربازی 1403

معافیت ایثارگران شامل جانبازان، شهدا و جاویدالاثرها، و آزادگان می شود. بدین ترتیب، اگر پدر، مادر، برادر یا خواهر مشمول، شهید، جانباز یا جاویدالاثر شده باشد می توانند بر اساس شرایط زیر از معافیت ایثارگران استفاده کنند.

🔶 یکی از برادران شهید یا آزاده دارای ماه سابقه اسارت یا جانباز 25 درصد یا مفقودالاثر که فرزند ذکور ندارند.

🔶 هر کدام از مشمولان که والد جانباز، آزاده یا رزمنده آن ها دارای 24 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و 30سابقه حضور در جبهه باشند.

🔶 جانبازان 10 درصد که مشمول خدمت سربازی می باشند.

🔶 همه مشمولان فرزند شهید یا مفقودالاثر.

🔶 مشمولانی که با بانوان جانباز 25 درصد و بالاتر از آن ازدواج نموده اند. این افراد تا 5 سال اول ازدواج معافیت موقت می گیرند. اگر ازدواج بعد از این زمان همچنان مستمر باشد، معافیت دائم خواهند گرفت.

🔶 بانوانی که جانباز شناخته شده و قبلا فرزند یا برادر آن ها از معافیت جانبازی خواهری استفاده کرده اند، تنها یکی از برادران آن ها مجاز به اخذ معافیت ایثارگران می باشند.

برای اخذ معافیت موقت پزشکی ۶ ماهه وارد لینک مربوطه شوید.

معافیت تحصیلی دانشجویان در سال 1403

قانون جدید معافیت تحصیلی نیز در سال 1403 بازبینی خواهد شد. به طور کلی معافیت سربازی تحصیلی شامل چند دسته اعم از معافیت تحصیلی دانشجویان، دانش آموزان، طلاب حوزه های علمیه و معافیت تحصیلی خارج از کشور می شود.

سازمان نظام وظیفه کسی را دانشجو می داند مطابق با مقررات وزارت فرهنگ در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج کشور مورد تایید این وزارت خانه، در حال تحصیل باشد.

گفتنی است که دانشجویان واجد شرایط همه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و مقاطع بالاتر دانشگاه های ملی (دولتی) و غیر دولتی که شامل دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های آزاد، دانشگاه های پردیس، دانشگاه های غیرانتفاعی می توانند از این قانون بهره مند شوند.

قابل ذکر است که تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان نیز در سال 1403 مورد بررسی قرار گرفته است. حداکثر سقف سنی مجاز برای اتمام دوران تحصیل مقاطع مختلف برای دارندگان معافیت تحصیلی، بر اساس جدول زیر می باشد.

مقطع تحصيلی حداکثر سال مجاز برای تحصیل
دكتری تخصصی ناپيوسته 6
دکتری پزشکی پیوسته 8
کارشناسی ارشد پیوسته 6
کارشناسی پیوسته 5
كارشناسی ارشد ناپيوسته 3
كارشناسی ناپيوسته 3
كاردانی 2/5

جهت اطلاع از قوانین اخذ معافیت کفالت مادر بزرگ مطابق جدیدترین قوانین نظام وظیفه وارد لینک شوید.

چگونه معافیت تحصیلی دانش آموزی بگیریم؟

یکی از متداولترین معافیت های سربازی، معافیت تحصیلی است. از این میان، دانش آموزان نیز از متقاضیان عمده معافیت تحصیلی می باشند، چرا که سازمان وظیفه عمومی برای آن ها فرصت ایجاد کرده است تا در یک بازه زمانی خاص رفتن به خدمت سربازی با تعویق صورت گیرد.

دلیل اصلی این امر نیز شرکت در کنکور سراسری و امکان مطالعه بهتر می باشد. قوانین جدید معافیت سربازی، دانش آموز را کسی معرفی می کنند که در یکی از مدارس روزانه، بزرگسالان یا آموزش از راه دور در حال تحصیل باشد.

شرایط لازم جهت اخذ معافیت دانش آموزی

🔶 اگر مشمول به در هنگام ورود به سن 19 سالگی، مشغول به تحصیل در موسسات مورد تایید آموزش و پرورش باشند، می توانند تا اتمام دوره تحصیل که نهایتا 24 سال تمام می باشد، از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

🔶 هنرجویان و دانش آموزان دانشسراها که در یکی از موسسات آموزشی تابع آموزش و پرورش اشتغال به تحصیل دارند.

🔶 دانش آموزانی که تحصیل دبیرستان خود را به اتمام رسانده اند، اما موفق به ورود به دانشگاه نشده اند در صورت داشتن شرایط خاص می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

🔶 مشمولانی که معافیت به تحصیل دانش آموزی را کسب نموده اند، نیازی به اعلام آن در سازمان های وظیفه عمومی جهت تمدید یا کنترل ندارند. سازمان های مربوطه خود موظف به انجام این کار می باشند.

🔶 دانش آموزان مشمول که در مقطع راهنمایی مشغول به تحصیل هستند نمی توانند معافیت بگیرند.

🔶 چنانچه دانش آموز فارغ التحصیل شود و یا ترک تحصیل نماید، ادارات و نواحی آموزش و پرورش باید سریعا مراتب را به نظام وظیفه اعلام کنند. در این صورت، معافیت لغو خواهد شد.

🔶 دارندگان مدرک دیپلم حداکثر تا سن 20 سالگی مجاز به استفاده از این معافیت هستند.

معافیت بخشودگی سنی چیست؟

یک نام دیگر معافیت بخشودگی سنی، معافیت عفو رهبری است که جزء موارد خاص به شمار می رود. قوانین معافیت سربازی بیان می کند که مشمولان بالای 50 سال که شناسنامه آن ها تغییرات سنی نداشته است، نیازی به درخواست معافیت ندارند و معاف خوانده می شوند.

اما در مورد شرایط استفاده از معافیت عفو رهبری، مدرک تحصیلی و سن مشمول از مهمترین شرایط به شمار می روند. در این جدول مقاطع تحصیلی و سن های مورد نیاز برای این نوع از معافیت قابل مشاهده است.

زير ديپلم ، ديپلم ، فوق ديپلم متولدين تا پايان 1354
ليسانس متولدين تا پايان 1354
فوق ليسانس متولدين تا پايان 1352
دكتری غيرپزشكی متولدين تا پايان 1350
دكتری پزشكی و دامپزشكی تا پایان 1344

 

معافیت بخشودگی سنی چیست؟

اخبار مربوط به خدمت سربازی

🎉 دو ماه معافیت خدمت برای کارکنان وظیفه متاهل فراری

سازمان وظیفه عمومی فراجا، طی اطلاعیه‌ای بیان کرد: «کارکنان وظیفه متاهل فراری که بعد از تاریخ یکم آذر ماه سال 99 خود را به یگان خدمتی معرفی کنند، می‌توانند از کسر خدمت تاهل به مدت دو ماه بهره مند شوند.»

🎉 وام 150 میلیون تومانی با بهره ۴ درصد برای سربازان منقضی خدمت از سال ۹۷ به بعد

سردار محمد زاده‌کمند، فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، با اشاره به بندهای سند ملی مهارت آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه بیان کرد، برای حمایت از اشتغال سربازان ماهر تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده است. این سربازان باید از سال‌های ۱۳۹۷ به بعد خدمت خود را تمام کرده باشند تا از این تسهیلات استفاده کنند. بازپرداخت این وام ۷ ساله با سود ۴ درصد است.


خلاصه مقاله قوانین جدید معافیت سربازی

هر ساله قوانین سربازی دچار تغییراتی می شود. اطلاع از این قوانین می تواند برای افرادی که قصد دارند به خدمت بروند یا از معافیت سربازی استفاده کنند، بسیار مناسب باشد. در حال حاضر انواع معافیت های سربازی پزشکی، تحصیلی، کفالت، عفو رهبری، ایثارگری و … وجود دارند. هر کدام از آنها شرایط خاصی دارند که در این مقاله به طور کامل به آنها اشاره کردیم.

هر یک از این معافیت های سربازی چندین بند و زیر بند دارند که هر کدام از آنها دارای بحث مفصلی هستند. از سوی دیگر برخی از مشمولان با موارد خاصی مواجه هستند و به همین دلیل یافتن پاسخ آنها از لابلای قوانین معافیت سربازی ممکن است چندان راحت نباشد. کارشناسان تخصصی نظام وظیفه ایران تحصیل این آمادگی را دارند تا در همه روزهای هفته پاسخگوی سوالات همه شما دوستان گرامی باشند. برای این امر می توانید از طریق شماره 90990975307 با ما در تماس باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله قوانین جدید معافیت سربازی کلیک کنید.

 

پادکست صوتی مقاله

3.8/5 - (18 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شرایط اخذ معافیت کفالت پدر چیست؟

نداشتن غیبت، داشتن 18 سال کامل و تنها نگهداره بودن مشمول از پدر اصلی ترین شرایط معافیت کفالت به شمار می آیند.

چگونه می توان معافیت پزشکی گرفت؟

گرفتن معافیت پزشکی مراحل و شرایط زیادی دارد. شما برای کسب راهنمایی های لازم در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

سقف مجاز برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی چند است؟

در مقاله کنونی سقف سنی مجاز همه مقاطع تحصیلی جهت اخذ این نوع معافیت آمده است. به عنوان مثال در کاردانی سقف مجاز ۲.۵ سال در نظر گرفته شده است.

نظرات

487 دیدگاه دربارهٔ «قوانین جدید معافیت سربازی در سال 1403»

  1. Avatar photo محمد قلیزاده گفت:

    سلام
    من تقریبا سال 97 98 کاردانیمو گرفتم دیگه درسمو ادامه ندادم، سربازیم نرفتم
    الان سوال من اینه من میتونم امسال خرید سربازی انجام بدم؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر سامانه خرید سربازی بسته شده است و قوانین جدید تعریف نشده است

  2. Avatar photo فرزاد محمدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده از تاریخ مشمولیتم 8 سال میگذره و 8 سال غیبت بدون خدمت دارم
    آیا بر اساس قوانین جدید میتونم بعد از 8 سال جهت معافی اقدام کنم؟

    1. Avatar photo مشاور رضایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله اگر قانون خرید خدمت اجرایی شود امکان پذیر است

  3. Avatar photo مهرداد گفت:

    سلام وقت بخیر
    من طبق آزمایشاتی که انجام دادم نمیتوانم صاحب بچه شوم
    عامیانه بچه دار نمی شوم
    آیا معافیت ب منم تعلق میگیرد؟

  4. Avatar photo امیررضا وثوق گفت:

    چرا معافیت بینایی پیدا نیست تا نمره چند معاف است

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر مدرکتان دیپلم است باید چشماتون بالا6 باشد
      و اگر لیسانس دارید باید بالای 8 باشد.

  5. Avatar photo رضا گفت:

    با سلام من برای معافیت چشم سال ۹۵اقدام کردم ولی معاف دائم نشدم ایا میتونم بازم اقدام کنم

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      در حال حاضر غیبت خوردید؟

  6. Avatar photo امین علیمرادی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من سال 89 رفتم خدمت ب خاطر ی سری مسائل خوانوادگی و….
    مجبور ب ترک خدمت یعنی فرار شدم الان 13ساله از سال 1390 و اینکه متولد 1369هستم آیا شرایط جدید معافیت شامل حال منم میشه یا خیر

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر در حال حاضر قوانین جدیدی در دست نیست.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تمدید معافیت تحصیلی

    تمدید معافیت تحصیلی + ورود به سایت صدور

    قوانین جدید مربوط به تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان اعلام شد. پس از پایان سن 18 سالگی، تمامی آقایان مشمول خدمت سربازی می شوند و می بایست برای انجام وظیفه خود هر چه سریع تر اقدام کنند؛ در غیر این صورت...
  • قانون کسری خدمت فرزندان ایثارگر

    کسری خدمت فرزندان ایثارگر 1403 + شرایط جدید و مدارک لازم

    کسری خدمت ایثارگران یکی دیگر از انواع کسری خدمتی است که مشمولان خدمت نظام وظیفه می‌توانند از آن بهره ببرند. البته در این میان، اطلاع از مدارک لازم، مدت کسری ایثارگری و شرایط مورد نیاز برای دریافت نیز برای کسری...
  • معافیت کفالت اعتیاد پدر

    معافیت کفالت اعتیاد پدر 1403 + شرایط، مدارک و مراحل

    معافیت کفالت اعتیاد پدر برای آن دست از مشمولانی در نظر گرفته می‌شود که پدر آنها به خاطر اعتیاد، توانایی سرپرستی خانواده را ندارد. متاسفانه با رواج اعتیاد در بسیاری از افراد، ممکن است خیلی از آنها نتوانند به اندازه...
  • معاف از رزم

    معاف از رزم چیست؟ شرایط جدید و بیماری های 1403 + نحوه خدمت کردن

    معاف از رزم یکی از انواع معافیت‌های خدمت سربازی است که افراد مشمول و سربازانی که به خدمت مشغول هستند به این وسیله می‌توانند از خدمت معاف شوند. معافیت‌های سربازی جزء تسهیلاتی است که سازمان نظام وظیفه برای برخی مشمولان...
تماس با مشاور