ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

بازار کار رشته اقتصاد

بازار کار رشته اقتصاد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اطلاع از بازار کار رشته اقتصاد برای آن دسته از علاقه مندانی که قصد ورود به این رشته را دارند، ضروری است. برخی از متقاضیان تمایل دارند بدانند که درآمد و آینده شغلی رشته اقتصاد در ایران و جهان چگونه است؟ چگونه می توان وارد این رشته شد و فرصت های شغلی به چه ترتیبی هستند؟ در ادامه با ماهیت و جوانب مختلف این رشته خواهیم پرداخت و به پاسخ تمامی این سؤالات دست خواهیم یافت.

 

 

جهت آگاهی از بازار کار و درآمد رشته اقتصاد – ظرفیت های پذیرش و آخرین رتبه قبولی در دانشگاه های مختلف با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

برای ورود به بازار کار رشته اقتصاد چه مراحلی باید طی شود؟

 

بازار کار و آینده شغلی رشته اقتصاد

 

 

رشته اقتصاد یکی از رشته های دانشگاهی انسانی، تجربی و ریاضی به شمار می رود و بدین ترتیب هر سه گروه نظری می توانند به این رشته راه یابند.

رشته اقتصاد در زیر گروه 1 رشته ریاضی، زیرگروه 3 رشته انسانی و زیر گروه 4 رشته تجربی است.

با این وجود، داوطلبان کنکور انسانی علاقه بیشتری به این رشته نشان می دهند و معمولاً اغلب قبولی های دانشگاه ها از میان متقاضیان  این گروه آزمایشی است.

بنابراین، چنانچه کسی علاقه مند به قبولی در رشته اقتصاد است، بایستی از طریق کنکور و یا بدون کنکور، در زمان های مقرر شده از سوی سازمان سنجش نسبت به انتخاب این رشته اقدام کند.

ویژگی اصلی که در بازار کار رشته اقتصاد نیز تأثیر بسزایی دارد و حتی می توان گفت زیر بنای آن محسوب می شود، داشتن توانایی و درصد های خوب در دروس آمار و ریاضی است.

همچنین، این رشته خوشبختانه از دو طریق با کنکور و بدون کنکور آزاد و سراسری ارائه می شود و داوطلبان می توانند متناسب با شرایط خود یکی از این دو طریق را برای ورود به دانشگاه انتخاب نمایند.

چنانچه می خواهید از نحوه ثبت نام بدون کنکور سراسری و آزاد و زمان آن اطلاع یابید، می توانید با مشاورین ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

 

بازار کار  و آینده شغلی رشته اقتصاد در ایران چگونه است؟

طبیعی است که متقاضیان رشته اقتصاد، مانند هر رشته دیگری تمایل به کسب اطلاعاتی در مورد وضعیت بازار کاری و آینده شغلی رشته اقتصاد داشته باشند. 

اجازه دهید قبل از هر چیز شما را با این حقیقت روبرو کنیم که اگر انتظار دارید صرفا با کسب مدرک لیسانس در بازار کار رشته اقتصاد بدرخشید و یا فرصت های شغلی خوبی داشته باشید، بهتر است از انتخاب آن صرف نظر کنید.

دلیل آن هم این است که دانشجویان مقطع کارشناسی، تنها دروس پایه را می گذارنند و به نوعی آشنایی سطحی پیدا می کنند.

اما در صورت ادامه تحصیل و کسب مدرک ارشد و دکتری، افراد می توانند در مواردی مانند کارشناس بیمه، مدیر خرید و تدارکات، مدیر مالی، کارشناس تحقیقات بازار، پژوهشگر، وزارت‌خانه­‌ها، تحلیل­گر مسائل مالی، مدیر فروش، کارشناسی گمرک، مدیر بازاریابی، متصدی بانک، کارشناس  امور مالیاتی، کارشناس بازاریابی مشغول به کار شوند و آینده شغلی رشته اقتصاد برای آن ها درخشان است. 

توصیه می شود که با اطلاع از ماهیت این مشاغل به انتخاب رشته بپردازید.

 

 

برای داشتن موقعیت خوب مالی و شغلی در بازار کار رشته اقتصاد به دنبال اخذ مدرک ارشد و دکترا باشید

 

 

آشنایی با رشته اقتصاد 

 

آشنایی با موقعیت شغلی رشته اقتصاد 

آشنایی با موقعیت شغلی رشته اقتصاد

 

اگر بخواهیم تعریف اجمالی از رشته اقتصاد داشته باشیم می توان گفت، اقتصادانان کسانی هستند که منابع در دسترس و موجود را شناسایی می کنند و مشخص می کنند که مصرف این منابع در کجا و چگونه به بیشترین بازدهی و سودهی منتهی می شود.

به این ترتیب، می توان فهمید که اهمیت این رشته در دنیای کسب و کار  امروزه تا چه حد اهمیت دارد.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که با انواع منابع حیاتی اعم از نفت، آب، انرژی و غیره سر و کار داریم و هر کدام از این ها به نتایج مالی منتهی می شود.

از سوی دیگر، بسیاری از تحصیل کردگان، رشته اقتصاد را شاخه ایی از علوم  اجتماعی می دانند که وظیفه بررسی تولید، پخش و توزیع، مصرف و سایر خدمات را برعهده دارد.

دلیل مهمی که این رشته جزء علوم انسانی به شمار بیاید، این است که رفتار اقتصادی افراد جامعه را مورد تحلیل قرار می دهد. به همین دلیل هم روش مطالعه اقتصاد برای کنکور قبل از ورود به آن اهمیت دارد.

از این رو، فارغ التحصیلان در بازار کار رشته اقتصاد نیازمند دو عامل اساسی ریاضیات و علوم جامعه شناسی با هم گره خورده اند.

چرا که اقتصادانان با شناخت درست و مناسب پدیده ها و ارتباط آن ها با اقتصاد و علم ریاضی، شیوه ها و تکنیک های موثری را برای هر چه بالاتر بردن بازدهی به کار می برند. به طور کلی می توان گفت که بخش وسیعی از رشته اقتصاد کاربردی است، نه نظری.

 

 

چارت درسی کارشناسی رشته اقتصاد

رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای شش گرایش به نام های اقتصاد بازرگانی، کشاورزی، اقتصاد نظری، پول، بانکداری و صنعتی، و حمل و نقل  تقسیم می شود.

ابتدا توجه داشته باشید که تمایز چندان بارزی در میان این گرایش ها وجود ندارد و تفاوت آن ها در 30 واحد درسی است. همچنین، دانشجویان می توانند 9 واحد اختیاری از گرایش های دیگر انتخاب نمایند.

 

 

دروس پایه رشته اقتصاد
روش تحقیق اقتصاد بخش عمومی تجارت بین الملل
مبانی اقتصاد خرد تحلیل اقتصاد ایران اصول حسابداری
آمار اقتصاد توسعه جامعه شناسی
مالیه بین الملل اقتصاد کلان مبانی اقتصاد کلان
مبانی و کاربرد کامپیوتر پول و بانکداری حقوق تجارت
مبانی مبانی اقتصاد اسلامی نظام اقتصادی اسلام
آشنایی با اقتصاد ایران زبان تخصصی اصول سازمان و مدیریت
ریاضیات اقتصادسنجی

 

 

دروس اختصاصی رشته اقتصاد حمل و نقل دروس اختصاصی رشته اقتصاد کشاورزی

دروس اختصاصی رشته اقتصاد پول و بانکداری

 

دروس اختصاصی رشته اقتصاد نظری دروس اختصاصی رشته اقتصاد بازرگانی دروس اختصاصی رشته اقتصاد صنعتی

 برنامه ریزی حمل و نقل

  جغرافیای حمل و نقل

برنامه ریزی   اقتصادی

 بیمه حمل و نقل

 ارزیابی طرح های اقتصادی

 اقتصاد شهری

 اقتصاد منطقه ای

 اقتصاد حمل و نقل 1

 پژوهش عملیاتی

 اصول بیمه

 

ارزیابی طرح‌های اقتصادی

اقتصاد سنجی

جامعه‌شناسی روستایی

پژوهش عملیاتی

توسعه و سیاست کشاورزی

بازاریابی محصولات کشاورزی

اقتصاد کشاورزی

اقتصاد منابع

مدیریت مزرعه

جامعه‌شناسی روستایی

پژوهش عملیاتی

حسابداری شرکت ها

مدیریت مالی

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

بانکداری اسلامی، پژوهش عملیاتی

ارزیابی طرح های اقتصادی

اصول مدیریت ریسک

پژوهش عملیاتی

 

 

 

 

 

اقتصاد بخش عمومی

تاریخ عقاید اقتصادی

اقتصاد سنجی کاربردی

مدیریت مالی

اقتصاد ریاضی

اقتصاد انرژی

ارزیابی طرح های اقتصادی،

اقتصاد کشاورزی

 

 

 

 

ارزیابی طرح

های اقتصادی

پژوهش عملیاتی

اصول بیمه

اقتصاد مدیریت

اصول بازاریابی

مدیریت مالی

بازارهای مالی

حسابداری شرکت ها

 

 

 

 

 

 

اقتصاد انرژی

اقتصاد مدیریت

اقتصاد مدیریت

مدیریت تولید

پژوهش عملیاتی

ارزیابی طرح های اقتصادی

حسابداری صنعتی

سازمان و مدیریت صنعتی

اقتصاد صنعتی

 

 

 

 

 

 

 

 

دروس مشترک همه گرایش های رشته اقتصاد
آمار

 

روش تحقیق

 

ریاضیات

 

پول و بانکداری
اقتصاد ایران

 

اقتصاد کلان

 

مبانی جامعه‌شناسی

 

اقتصاد خرد

 

اقتصاد توسعه

 

جغرافیای اقتصادی ایران

 

زبان خارجه تخصصی

 

تجارت بین‌الملل

 

نظام‌های اقتصادی

 

حقوق تجارت

 

اصول حسابداری

 

hصول سازمانی و مدیریت
مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلام اقتصاد خرد

 

جغرافیای اقتصادی ایران  

 

 

 

 

درآمد رشته اقتصاد در ایران چگونه است؟

راه کسب درآمد اقتصادانان از دو طریق استخدام در مراکز دولتی و خصوصی است. برای مثال، یک فارغ التحصیل رشته اقتصاد می تواند در بانک ها، وزارت خانه و یا مراکز دولتی بعد از عبور از آزمون استخدامی مشغول به کار شود و طبق تعرفه های تعیین شده حقوق دریافت نماید. بنابراین نباید انتظاری بیش از این مقدار داشت.

اما در مورد بخش های خصوصی ماجرا فرق دارد. به طور معمول کارفرمایان و یا صاحبان بخش های خصوصی به دلیل رقابتی بودن کارشان، اهمیت بیشتری به نظر کارشناسان اقتصادی می دهند و به دنبال روش های پربازده هستند.

همین امر باعث می شود بازار کار و درآمد رشته اقتصاد آن در بخش خصوصی بسیار بهتر باشد و حتی در بسیاری از کشور ها جزء پر درآمدترین رشته های تحصیلی دنیا به شمار رود.

بعلاوه اگر اقتصادانان به صورت فریلنسر کار کرده و در سرمایه گذاری هایی مانند بورس انرژی بگذارند، هم درآمد خوبی خواهند داشت.

این موارد در مورد درآمد رشته اقتصاد در ایران صادق است و اگر قرار است در هر کدام از این دو حوزه فعالیت کنید، بهتر است تحقیفات لازم را به عمل آورید.

 

 

گرایش های مختلف رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی

همانطور که در بالا گفته شد، مقطع کارشناسی دارای شش گرایش است که در زیر درباره جزئیات و ویژگی های آن توضیحاتی ذکر شده است.

 

 

گرایش اقتصاد کشاورزی به مطالعه تاثیر اقتصاد در کشاورزی می پردازند و دلیل های عدم پیوستگی در تولید ناشی از تغییرات آب و هوا و خاک اختصاص دارد. فارغ التحصیلان این رشته نه تنها با علم اقتصاد، بلکه کشاورزی و بازارهای تولید نیز آشنایی دارند.
گرایش اقتصاد نظری دانشجویان این رشته بیشتر به مسائل انتزاعی همچون تحقیق و پژوهش می پردازند و به نوعی  کار آن ها تئوری و انتزاعی است، نه عملی. بیشترین تأکید این رشته بر روی تئوری های ریاضی است .
گرایش اقتصاد صنعتی فارغ التحصیلان به بررسی تأثیر تبلیغات در مواردی همچون صنعت، مدیریت بنگاه ها تولید، تکنولوژی و همچنین ایجاد دگرگونی در  سیاست های بببخش های صنعتی می پردازند.
گرايش اقتصاد حمل و نقل در این گرایش، بیشترین توجه معطوف به نگاه اقتصادی به حمل و نقل در ابعاد گسترده است.
شاخه‌ي اقتصاد پولي و بانکداري بیشترین حوزه فعالیت دانش آموختگان این رشته به ارزیابی عملکرد بانک های داخلی و خارجی و همچنین سیاست های پولی و مالی، و اسناد و اعتبارت است.
شاخه‌ي اقتصاد بازرگاني دانشجویان این رشته با یک سری از مدل های تصمیم گیری و متدها آشنا می شوند تا به بهترین وجه سیاست ها را در کارهای اجرایی پیاده سازی کنند.

 

 

برترین دانشگاه های پذیرنده رشته اقتصاد

خوشبختانه رشته اقتصاد در دانشگاه های بسیاری در کشورمان تدریس می شود و در تمام دوره های روزانه، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، خودگردان، علمی کاربردی و شبانه از دو طریق با آزمون و بدون آزمون دانشجو می پذیرد.

در زیر برترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته ارائه شده است، اما به دلیل آنکه تنوع و لیست دانشگاه ها بسیار زیاد است، برای اطلاع دقیق می توانید با مشاورین ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

 

دانشگاه الزهرا دانشگاه مازندران
دانشگاه تهران دانشگاه ایلام
دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه تبریز

 

 

بهترین کشورها جهت تحصیل جهت تحصیل در رشته اقتصاد

دانشگاه های خارجی بسیاری در خارج از کشور هستند که رشته اقتصاد را ارائه می کنند و دارای سطح علمی بسیار خوبی هستند. به خصوص در کشورهای توسعه یافته که مسئال اقتصادی و رشد آن برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد، آینده شغلی و تحصیل در خارج از کشور رشته اقتصاد بهتر خواهد بود. بهترین کشورهای جهان در حیطه علم اقتصاد به ترتیب عبارتند از:

  • آمریکا: رتبه نخست را در پذیرش و اپلای دانشجویان رشته اقتصاد دارد. متقاضیان می توانند این رشته را در همه مقاطع تحصیلی در کشور آمریکه ادامه دهند. زبان آموزشی، انگلیسی خواهد بود و از برتین دانشگاه های آن می توان به هاروارد، کالیفرنیا، استنفورد و شیکاگو نام برد. آینده شغلی رشته اقتصاد برای فارغ التحصیلان این دانشگاه ها بسیار روشن است.
  • انگلستان: در این کشور رشته اقتصاد به اندازه رشته پزشکی اهمیت دارد و در یک تراز قرار دارند. زبان آموزشی در این کشور نیز انگلیسی است. معروفترین دانشگاه پذیرنده آن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کلمبیا می باشد. البته برای اپلای، نمره آیلتس متقاضیان نباید کمتر از 7 باشد.
  • کانادا: سومین کشور قدرتمند در حوزه علم و بازار کار رشته اقتصاد می باشد. دانشگاه تورنتو آن دارای موقعیت بسیار خوبی در رشته اقتصاد می باشد.
  • ایتالیا: از مهم ترین ویژگی تحصیل در این کشور، کیفیت آموزشی بسیار خوب و در عین حال هزینه تحصیل پایین است. دانشگاه های بولونیا و بوکونی گزینه های بساری مناسبی برای تحصیل می باشند و درآمد رشته اقتصاد در این کشور خوب است. 

 

 

توانمندی های لازم جهت تحصیل و ورود به بازار کار رشته اقتصاد

داشتن علاقه در همه رشته ها یک شرط ضروری می باشد، اما برای رشته اقتصاد می توان گفت که بیش از سایرین اهمیت دارد.

ماهیت این رشته و پیچیدگی های متدهای آمیخته با ریاضی ممکن است با روحیه افرادی که به دروس حفظی علاقه مند هستند چندان سازگار نباشد.

بسیاری از داوطلبان نیز تصور می کنند که تنها با حفظ کردن یک سری از قواعد می توانند در این رشته موفق باشد، اما حقیقت این است که داشتن قدرت تحلیل بالا لازمه کار در این حوزه است. 

از سوی دیگر، یک دانشجوی اقتصاد باید در شناخت مسائل اجتماعی، سیاسی و حتی روانشناسی نیز آگاه باشد.

همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث می شود تا اقتصاددان با توجه به شرایط موجود و بررسی همه جانبه بتواند تصمیم گیری درستی داشته باشد.

این افراد باید اقتصاد را در سطوح خرد و کلان شناخته و برای بهبود آن به ابتکار و خلاقیت های نوین دست بزند. 

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی بازار کار رشته اقتصاد ، چارت درسی گرایش های مختلف، دانشگاه های پذیرنده و جوانب دیگر پرداختیم.

چنانچه شما نیز از علاقه مندان به این رشته هستید و قصد دارید آن را تا مقاطع بالاتر ادامه دهید یا در دوره های مختلف تحصیل کنید، می توانید از طریق شماره های مندرج در جدول با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس گرفته و در همه روزهای هفته از 8 صبح تا 12 شب سوالات و ابهامات خود را مطرح فرمایید. 

 

 

برای آشنایی با میزان درآمد دریافتی از فعالیت در رشته اقتصاد در خارج از ایران و بازار کار این رشته در کشورهای دیگر با مشاوران ایران تحصیل به شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

9099075307 – تماس از سراسر کشور

9099075307 – تماس از استان تهران

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 12 شب

 

 

مطالب مرتبط

کسب اطلاعات کامل در معرفی رشته مهندسی صنایع

معرفی و بررسی رشته فیزیک به صورت جامع

معرفی رشته مهندسی نفت

بودجه بندی کنکور انسانی 

بازار کار رشته اقتصاد 

4/5 - (4 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بازار کار رشته اقتصاد در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته اقتصاد در صورت کسب مدرک ارشد و دکترا بهتر خواهد بود.

آخرین رتبه قبولی رشته اقتصاد چند است؟

بسته به نوع دوره و دانشگاه متفاوت است. آخرین رتبه های قبولی منطقه های مختلف در این مقاله آمده است. 

آینده شغلی رشته اقتصاد در کشورهای خارجی چگونه است؟

کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، کانادا و ایتالیا دارای موقعیت های بسیار خوبی در این رشته هستند.

آیا درآمد رشته علوم تغذیه  در ایران خوب است؟

درآمد بسته به مدرک، محل اشتغال و تخصص متفاوت است. اما برای اطلاع دقیق می توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید. 

نظرات

یک دیدگاه دربارهٔ «بازار کار رشته اقتصاد»

  1. Avatar photo حدیثه گفت:

    خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین

    رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین 1403 + شرایط پذیرش

    دانشگاه علوم انتظامی امین تنها دانشگاه افسری در ایران است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از میان یکی از رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین رشته دلخواه خود را انتخاب کرده، مشغول به تحصیل شده و فارغ التحصیل شوند....
  • آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی

    ثبت نام آزمون مشاوره ای هدایت تحصیلی 1403 + ورود my.medu.ir

    شاید تا به حال نام آزمون هدایت تحصیلی را شنیده باشید اما ندانید که چیست و چه کاربردی دارد. آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، برای دانش آموزان پایه نهم برگزار می شوند. در واقع، این آزمون ها به دانش...
  • انتخاب رشته بدون کنکور

    راهنما انتخاب رشته بدون کنکور با سوابق تحصیلی 1403 + نکات قبولی

    فرآیند انتخاب رشته‌ بدون کنکور در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی و همچنین پردیس خودگردان دو بار در سال انجام می‌شود. مهلت انتخاب رشته بدون کنکور ورودی بهمن از 3 تا 8 بهمن ماه بوده و...
  • رشته‌های قطبی کنکور

    رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ + دانشگاه ها و شرایط پذیرش

    لیست رشته‌های قطبی کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته می‌باشند، بایستی توجه داشته باشند که اگر رشته مورد نظر آن‌ها به صورت گزینش بومی قطبی است، برای افزایش احتمال قبولی...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)