ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تطبیق واحد دانشگاه پیام نور + شرایط سال 1403 | ایران تحصیل

شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای آشنایی با قوانین تطبیق واحد رشته های مختلف تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تطبیق واحد دانشگاه پیام نور، یکی از پرتکرارترین سوال‌هایی است که دانشجویان از خود می‌پرسند. معمولاً این دانشجویان قصد دارند وارد دانشگاه پیام نور شوند یا به دانشگاه‌های دیگر تغییر رشته دهند. از آنجا که ظرفیت پذیرش دانشجو دانشگاه پیام نور کشور بسیار زیاد است و رشته‌های زیادی در آن تدریس می‌شود. لذا آشنایی با آیین‌ نامه تطبیق واحد پیام نور برای متقاضیان آن بسیار لازم است. آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند برای کار یا ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند در صورتی که دانشجو پیام نور بودند باید تطبیق واحد دانشگاه خود را انجام دهند.

البته عکس آن نیز صادق است. شما اگر قصد داشته باشید از دانشگاه‌های خارجی به یکی از دانشگاه‌های پیام نور کشور منتقل شوید باید تمام دروس خود را طبق آیین‌ نامه تطبیق واحد پیام نور معادل‌سازی کنید. به همین دلیل کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ برای شما کمک زیادی می‌کند. جهت دریافت مشاوره در مورد تطبیق واحد دانشگاه پیام نور، شرایط تطبیق واحد پیام نور ۱۴۰۳ و آیین‌ نامه تطبیق واحد پیام نور، می‌توانید با کارشانسان مجموعه ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 همراه باشید.

آشنایی با شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور 1403 

دانشجویان برای تطبیق و معادل‌سازی دروس خود معمولاً به دنبال شرایط آن هستند تا نحوه پذیرش آن‌ها را بدانند. خوب است بدانید که تمام شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور بر اساس مصوبات شورای آن تنظیم می‌شود. لذا لازم است تمام دانشجویان این شرایط را رعایت کنند که در حال حاضر به صورت زیر هستند:

  • اگر شما دانشجوی پیام نور هستید و قصد دارید در همین دانشگاه تغییر رشته دهید می‌توانید تنها دروسی را تطبیق دهید که عنوان درسی آن‌ها یکسان هستند.
  • طبق آیین‌ نامه تطبیق واحد پیام نور کلیه دانشجویان جدیدالورود تا پایان نیمسال تحصیلی دوم وقت دارند ریز نمرات تأیید شده خود را به واحد آموزشی مربوطه ارائه دهند.
  • مهلت تطبیق واحد دانشگاه پیام نور معمولاً محدود و غیرقابل تمدید است.
  • شما می‌توانید تمام واحدهای درسی که در دانشگاه‌ها و مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذراندید را در دانشگاه پیام نور معادل‌سازی کنید.
  • باید حداقل 80 درصد دروس گذرانده شده شما در دانشگاه مبدأ از نظر محتوایی با دروس دانشگاه پیام نور مطابقت داشته باشد تا طبق شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ بتوانید آن‌ها را معادل‌سازی کنید.

برای اطلاع از شرایط تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان کلیک کنید.

  • دانشجویان تنها می‌توانند حداکثر 50 درصد درس‌هایی که در دانشگاه‌ قبلی گذراندند را در دانشگاه پیام نور تطبیق سازی کنند.
  • تمام دانشجویان مراکز تربیت معلم تنها می‌توانند دروس عمومی خود را در دانشگاه پیام نور معادل‌سازی کنند.
  • شما برای تطبیق دروس خود در دانشگاه پیام نور باید حداقل نمره 10 را بگیرید. در غیر این صورت نمی‌توانید آن را معادل‌سازی کنید.
  • معمولاً آن دسته از درس‌هایی که طبق شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور معادل‌سازی شدند تنها در میانگین کل نمرات پایان دوره تحصیلی دانشجو لحاظ می‌شوند.
  • شما می‌توانید تمام دروسی که در دوره‌های کوتاه مدت پیام نور، پودمانی و علمی کاربردی گذراندید را معادل‌سازی کنید.
  • معادل‌سازی بر عهده اداره کل خدمات آموزشی است که دروس ارائه شده شما را براساس معیارهای تطبیق واحد دانشگاه پیام نور بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

آشنایی با شرایط تطبیق واحد دانشگاه پیام نور

برای بررسی شرایط تطبیق واحد پیام نور به دولتی و آزاد بر روی لینک کلیک کنید.

  • شما برای تطبیق واحدهای درسی گذرانده شده در دانشگاه آزاد باید آن‌ها را در همان واحد دانشگاه تأیید کنید.
  • تنها درس‌هایی را برای تطبیق به دانشگاه پیام نور ارائه دهید که از نظر تعداد واحد با دروس رشته جدیدتان یکسان باشند. لذا درس 3 واحدی دانشگاه قبلی خود را نمی‌توانید با درس 2 واحدی دانشگاه پیام نور معادل‌سازی کنید.
  • دانشجویان کارشناسی پیوسته‌ای که مدرک کاردانی دارند. ولی مدرک پیش‌دانشگاهی ندارند نمی‌توانند تطبیق و معادل‌سازی دروس انجام دهند.
  • تمام دروسی که شما در مقطع کارشناسی گذراندید را نمی‌توانید برای مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ناپیوسته معادل‌سازی کنید.
  • نمره‌ها در معادل‌سازی دانشگاه پیام نور از صفر تا 4 معیار دسته‌بندی می‌شوند: صفر = مردود، یک = ضعیف (مردود)، دو = متوسط (معادل 12 از 20 نمره)، سه = خوب (معادل 14 از 20 نمره) و چهار = عالی (معادل 17 از 20 نمره)

اطلاعیه

جهت دریافت مشاوره در مورد مراحل و شرایط درخواست تطبیق واحد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ با مشاوران ایران تحصیل از طریق شماره‌ 9099075307 تماس بگیرید و سؤالات خود را در میان بگذارید.

 

بنر کال تو اکشن

نحوه تغییر رشته در داخل مجموعه دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز و پرطرفدار داوطلبان کنکور است که کلاس‌ها در این دانشگاه به صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شوند. لذا اکثر کارمندان سازمان‌های دولتی برای ادامه تحصیل خود این دانشگاه را برمی‌گزینند. حال ممکن است برخی از دانشجویان به دلیل شرایط مختلفی قصد تغییر رشته و تطبیق دروس خود داشته باشند که توسط دانشگاه پیام نور برای آن‌ها شرایطی فراهم شده است.

البته خوب است بدانید که شما تنها در مقطع کارشناسی می‌توانید تغییر رشته دهید. ولی تطبیق واحد درسی برای تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر است. برای تغییر رشته در دانشگاه پیام نور می‌توانید به دو صورت مختلف با توجه به نوع پذیرش خود اقدام کنید:

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور بر اساس قبولی در آزمون سراسری

  • آن دسته از دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه پیام نور شدند در صورت گذراندن 12 واحد درسی غیر جبرانی می‌توانند اقدام به تغییر رشته کنند.
  • باید رشته ‌یا گرایش مورد تقاضای دانشجو در همان مرکز یا واحد دانشگاه پیام نور موجود باشد.
  • نمره اکتسابی دانشجو در آزمون سراسری سال پذیرش آن از نمره کشوری رشته جدید کمتر نباشد.
  • پس از تطبیق و معادل‌سازی دروس دانشجو باید بتواند در مدت زمان باقی مانده درس‌های رشته جدید را پاس کند. یعنی این که فرصت کافی برای گذراندن دروس باقیمانده رشته جدید خود داشته باشد. به عنوان مثال دانشجو در دو نیم سال باقی مانده نمی‌تواند بیش از 70 واحد پاس کند.
  • باید مرکز/واحد و شورای آموزشی استان با تغییر رشته دانشجو موافق داشته باشند.
  • دانشجو تنها یک بار می‌تواند در رشته ‌یا گرایش خود تغییر رشته دهد.
  • دانشجو باید شرایط ادامه تحصیل داشته باشد.

نحوه تغییر رشته در داخل مجموعه دانشگاه پیام نور

تغییر رشته در دانشگاه پیام نور بدون آزمون

تمام دانشجویانی که در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه پیام نور قبول شدند در صورتی که فاقد شرایط ماده 24 آیین‌ نامه دانشجویی پیام نور باشند می‌توانند طبق شرایط زیر اقدام به تغییر رشته کنند:

  • دانشجویان گروه آزمایشی هنر و علوم انسانی باید حداقل 12 واحد درسی را با معدل کل بالای 12 گذرانده باشند. همچنین آن‌ها تنها می‌توانند در همان مرکز یا واحد آموزشی تغییر رشته دهند.
  • تمام دانشجویان گروه ریاضی و تجربی اگر 12 واحد درسی خود را با معدل کل بالای 12 گذرانده باشند، آنگاه می‌توانند در تمام رشته‌های موجود در همان مرکز یا واحد تحصیلی، تغییر رشته دهند.
  • تمام دانشجویان رشته‌های مهندسی، معماری و شهرسازی باید برای تغییر رشته‌ خود مورد بررسی و تأیید قرار بگیرند.

حال اگر رشته مورد تقاضای دانشجو در واحد یا مرکز تحصیل آن وجود نداشته باشد، چیکار باید کرد؟ شما برای به دست آوردن جواب این سؤال و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل صحبت کنید تا توضیحات بیشتری را در مورد تغییر رشته و آیین‌ نامه تطبیق واحد پیام نور به شما ارائه دهند.

برای بررسی رشته های جدید پیام نور بدون کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

هزینه تطبیق واحد دانشگاه پیام نور 1403

آن دسته از دانشجویانی که طبق آیین‌ نامه تطبیق واحد پیام نور مجاز به معادل‌سازی شدند باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. این هزینه برای مقاطع مختلف با رشته‌های متفاوت فرق دارد. اما به صورت کلی هزینه معادل‌سازی هر واحد درسی بر اساس شهریه متغیر یک واحد درسی خودخوان است که دانشجو دریافت می‌گردد. معمولاً این شهریه متغیر را بر اساس جدول شهریه نیمسال تحصیلی دریافت می‌کنند که دانشجو تقاضای تطبیق واحد درسی داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در موردرشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور وارد شوید.

 

روند تطبیق واحد دانشگاه پیام نور در سامانه آموزش گلستان

روند تطبیق واحد دانشگاه پیام نور در سامانه آموزش گلستان

دانشجویان در صورتی که مشمول شرایط تطبیق واحد درسی خود طبق آیین‌ نامه باشند. می‌توانند برای این کار به برای سایت گلستان دانشگاه پیام نور مراجعه کنند که مراحل تطبیق واحد درسی آن به شکل زیر است.

  • وارد سیستم جامع دانشگاهی گلستان شوید.
  • پس از ورود به پنل کاربری خود بر روی دکمه درخواست معادل‌سازی دروس کلیک کنید. سپس گزینه درخواست جدید را انتخاب کنید.
  • حالا روی ثبت و معادل‌سازی دروس کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده روی دکمه «ایجاد» کلیک کنید تا جدول اطلاعات درسی شما نمایش داده شود.
  • کارنامه دانشگاه مبدأ خود را در جدول مشخص شده درج کنید. به طوری که حتماً در آن فیلدهای ترم اخذ، کد درس، نام درس، نمره و سایر اطلاعات را تکمیل و دکمه «ایجاد» را بزنید. حالا سایر دروس را بر اساس همین مراحل ایجاد و درج کنید.
  • پس از آنکه کلیه دروس را طبق کارنامه دانشگاه مبداء خود ایجاد کردید. حالا بر روی گزینه بازگشت کلیک کنید تا به صفحه درخواست معادل‌سازی دروس برگردید.
  • پس از بازگشت به صفحه اصلی پیشخوان دانشجو تمام دروس ایجاد شده خود را چک کنید. در صورتی که هر گونه مغایرتی در آن مشاهده کردید آن‌ها را اصلاح و تأیید کنید.
  • فایل تمام ریز نمرات دانشگاه مبدأ را بارگذاری کنید و پس از کسب اطمینان کامل از ریز نمرات و بارگذاری آن‌ها بر روی دکمه تأیید و ارسال مدارک کلیک کنید.
  • حالا درخواست شما به مرکز آموزش پیام نور ارسال می‌گردد تا آن‌ها طبق آیین‌ نامه تطبیق واحد دانشگاه پیام نور دروس شما را معادل‌سازی کنند.

برای ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور بر روی لینک کلیک کنید.

کال تو اکشن تماس

خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با شرایط و مراحل تطبیق واحد دانشگاه پیام نور 1403 اطلاعاتی را ارائه کردیم. هر ساله ممکن است تغییراتی در آیین نامه‌های مربوط به معادل سازی بوجود آید. از این رو دانشجویان باید اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های موجود را از طریق سامانه رسمی دانشگاه پیام نور دنبال کنند. 

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص بخشنامه معادل سازی دروس، فرم و هزینه معادل‌سازی دروس، تطبیق واحد تغییر رشته، حداکثر واحدهای تطبیق واحد، زمان تطبیق واحد، شرایط تطبیق واحد و تطبیق واحد دانشگاه فرهنگیان با مشاوران ایران تحصیل با شماره‌ 9099075307 تماس بگیرید تا اطلاعات مورد نظر را در اختیار شما قرار دهند. 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

برای آشنایی با قوانین تطبیق واحد رشته های مختلف تماس بگیرید.

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا دانشجویان کلیه مقاطع پیام نور می‌توانند از تطبیق واحدهای آن بهره‌مند شوند؟

بله، اگر آن‌ها از دانشگاه مختلف جهت ادامه تحصیل به دانشگاه پیام نور آمده باشند می‌توانند واحدهای درسی خود را تطبیق سازی کنند. 

حداقل نمره تطبیق واحد درسی برای دانشجویان حوزه علمیه چقدر است؟

حداقل نمره تطبیق واحد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ برای کلیه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه جامع علمی کاربردی 12 است.

آیا آیین‌نامه تطبیق واحد پیام نور با آیین‌نامه دانشگاه‌های دیگر یکسان است؟

خیر، معمولاً آیین‌نامه تطبیق واحد درسی دانشگاه‌های مختلف با هم متفاوت هستند. مثلاً شما برای معادل‌سازی دروس رشته خود در دانشگاه‌های سراسری باید حداقل نمره 14 را دریافت کرده باشید. در حالی که این عدد برای دانشگاه آزاد نمره 10 است. 

نظرات

210 دیدگاه دربارهٔ «تطبیق واحد دانشگاه پیام نور + شرایط سال 1403 | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo فواد گفت:

    سلام آیا امکان داره که فقط برخی دروس یکسان رو تطبیق واحد کرد چون نمره بعضی هاشون پایینه و معدل برای من مهمه اما برخی دیگه رو که نمره هاشون خوبه رو میخوام تطبیق کنم آیا امکان داره که انتخابی باشه یا اگر بخوام تطبیق بدم باید تمام دروس یکسان دو رشته تطبیق بخوره؟ میتونم از بین دروس یکسان برخی رو تطبیق نکنم؟

    1. Avatar photo مشاور امینی گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی به دانشگاه خودتان دارد
      که قبول میکنند یا خیر.

  2. Avatar photo سارا گفت:

    با سلام
    من لیسانس جغرافیا از دانشگاه دولتی دارم حالا رشته ی حقوق پیام نور پذیرفته شده ام.
    می توانم تمام دروس عمومی گذرانده شده را معادل سازی کنم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      باید دانشگاه با این موضوع موافقت کند

  3. Avatar photo میلاد گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا هزینه واحد های تطبیق داده شده باید دوباره پرداخت بشه ؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر خیر

  4. Avatar photo مهدی یعقوبی گفت:

    با عرض سلام و احترام
    ببخشید من در سال ۱۳۸۴ در دانشگاه پیام نور رشته علوم اجتماعی گرايش پژوهش پذیرفته شدم به دلیل مشکلاتی از قبیل سربازی ، کارآموزی برای اشتغال چند سال ترک تحصیل کردم و چند سال بعد در خواست ادامه تحصیل دادم و پذیرفتند که ادامه بدم .
    سال ۹۴ فارق التحصیل شدم و سال ۹۷ ارشد بالینی در دانشگاه آزاد پذیرفته شده و ادامه تحصیل دادم.
    بهمن ۱۴۰۲ در بدون کنکور پیام نور شرکت کردم رشته روانشناسی و خوشبختانه پذیرفته شدم .
    ۲۶ اسفند قراره ثبت نام کنم .
    حال در صورت درخواست تطبیق آیا به دلیل طولانی شدن زمان کارشناسی قبلی و الان امکان تطبیق هست؟
    اگر هست چند واحد تطبیق می شود؟
    چه زمانی و حضوری یا از طریق سیستم، بایستی درخواست بدم؟
    با تشکر از راهنمایی شما مشاورین عزیز و گرانقدر

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      باید لیست دروس از دانشگاه قبلی تهیه و به واحد آموزش دانشگاه جدید مراجعه فرمایید.

  5. Avatar photo M گفت:

    سلام ببخشید معادل سازی از دروس حوزه علمیه سطح ۲ به این دانشگاه امکان پذیره؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممکن است
      با دانشگاه مذاکره کنید

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ارشد بدون کنکور پیام نور

    ارشد بدون کنکور پیام نور 1403 + زمان، شرایط و رشته ها

    تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور یکی از گزینه‌ها برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند. متقاضیان در صورت برخورداری از شرایط می‌توانند اقدام به ورود به این دانشگاه‌ها و تحصیل در...
  • حذف و اضافه دانشگاه پیام نور

    حذف و اضافه دانشگاه پیام نور + زمان بندی و قوانین 1403

    دانشجویانی که قصد دارند بعد از انتخاب واحد چند واحد درسی را حذف یا اضافه کنند می توانند در زمان مشخص شده‌ای از طریق سایت گلستان به آدرس osreg.pnu.ac.ir حذف و اضافه دانشگاه پیام نور را انجام دهند. معمولا زمان...
  • منابع درسی دانشگاه پیام نور

    منابع درسی دانشگاه پیام نور + لیست دروس | ایران تحصیل

    لیست منابع درسی دانشگاه پیام نور برای مقاطع تحصیلی مختلف اعلام شده است. متقاضیان و دانشجویان می‌توانند بسته به مقطع و رشته تحصیلی خود، منابع درسی خود را یافته و بر همان اساس هر ترم درسی را آغاز نمایند. آنها...
  • انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

    انتخاب واحد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ + راهنما و کد دروس pnu.ac.ir

    انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز شد. دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌بایست پیش از آغاز هر نیمسال، در زمان مقرر انتخاب واحد خود را انجام دهند. این دسته از دانشجویان باید با...
تماس با مشاور