ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

چگونه سردفتر شویم؟ مزایا، معایب و درآمد

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
چگونه سردفتر شویم
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

اگر به شغل سردفتری علاقه دارید، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه سردفتر شویم؟ سردفتری چه مزایا و معایبی دارد؟ سردفتری به شغلی گفته می‌شود که فرد در دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر ازدواج و طلاق فعالیت می‌کند. در این شغل، باید اطلاعات کاملی درباره جوانب مختلف قوانین داشت.

بسیاری از افرادی که در رشته حقوق فارغ التحصیل می‌شوند، به شغل سردفتری علاقه دارند. این شغل تحت نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور بوده و وابستگی خیلی زیادی به وزارت دادگستری دارد. اگرچه این شغل طرفداران زیادی دارد، اما هر کسی امکان ورود به آن را نخواهد داشت. برای سردفتر شدن، متقاضیان باید حتما در آزمون مربوط به این شغل شرکت کرده و نمره مورد نیاز را به دست بیاورند. علاوه بر این موارد، برای سردفتر شدن باید مهارت‌های خاصی را یاد گرفت.

شغل سردفتری چیست؟

👈 سردفتری یکی از مشاغل بسیار قدیمی شناخته می‌شود که سابقه بسیار زیادی در ایران و اسلام دارد. این شغل حتی در خیلی از کشورهای دیگر نیز وجود دارد و در زبان انگلیسی، به آن Notary Public گفته می‌شود. حیطه وظایف یک سردفتر تقریبا در همه کشورها شباهت خیلی زیادی با یکدیگر دارند.

شغل سردفتری چیست؟

👈 همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفته شد، سردفتر غالبا پس از ثبت نام آزمون سردفتری و قبولی در آن، می تواند در دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی فعالیت کند. شخصی که به عنوان سردفتر در نظر گرفته می‌شود، تمام مسائل مربوط به دفترخانه را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که سردفتر کسی است که اسناد و قراردادها را به صورت رسمی ثبت می‌کند.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل سردفتری اسناد رسمی

👈 سن افرادی که مایل به فعالیت به عنوان سردفتر اسناد رسمی هستند، در بدو اشتغال نباید کمتر از ۲۴ سال و بیشتر از ۵۰ سال باشد. دسته ای از افراد که در ادامه اشاره خواهیم کرد می‌توانند با طی کردن مراحل اعلام شده وارد شغل سردفتری شوند:

✅ افرادی که دارای مدرک لیسانس حقوق در رشته قضایی یا فقه در رشته الهیات هستند.

✅ افرادی که دارای دو سال سابقه خدمات قضائی یا وکالت پایه یک دادگستری می باشند.

✅ سایر اشخاص دارای مدرک لیسانس به شرط برخورداری از سه سال سابقه دفتریاری (دفتریار معاون دفترخانه و نماینده ثبت است)

✅ افرادی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آئین‌نامه مصوب وزارت دادگستری هستند.

✅ آن دسته از دفتریارانی که از گواهی قبولی امتحان سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده ۱۰ قانون دفتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۶  برخوردار باشند به شرط داشتن ۵ سابقه دفتریاری، می توانند در این شغل مشغول شوند.

✅ دفتریارانی دارای دیپلم کامل متوسطه به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.

مزایا و معایب شغل سردفتری

👈 قبل از این که متوجه شوید که چگونه سردفتر شویم و قدم در این راه بگذاریم، خوب است مزایا و معایب این شغل را بشناسید. سردفتری هم مانند هر شغل دیگری مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. به همین دلیل هم قبل از این که آن را شروع کنید، ما مزایا و معایب شغل سردفتری را به صورت مختصر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

مزایا و معایب شغل سردفتری

مزایای سردفتری

👈 دانستن اینکه چگونه سردفتر شویم کافی نیست و شما باید قبل از ورود به این حرفه، با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید. این شغل به خاطر مزایای بسیار زیادی که دارد، جزو مشاغل پرطرفدار در میان فارغ التحصیلان رشته حقوق به شمار می‌رود. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین مزایای شغل سردفتری را مشاهده می‌کنید. به احتمال خیلی زیاد با مشاهده این مزایا، شما نیز به سردفتری علاقمند خواهید شد.

✅ درآمد بالا

✅ مستقل بودن محل کار سردفتر

✅ برخورداری از حق بیمه

✅ برخورداری از حق بازنشستگی

معایب شغل سردفتری

👈 اگر می خواهید بدانید چگونه سردفتر شویم؟ قبل از هر چیز باید در مورد چالش های این شغل نیز اطلاعاتی را بدست آورید. شما وارد هر شغلی هم که شوید، باید بدانید که سختی‌های خاص خودش را دارد. این مسئله درباره شغل سردفتری نیز صدق می‌کند.

با این‌حال، باید بدانید که معایب این شغل شامل چه مواردی می‌شوند و خود را برای آنها آماده کنید. در صورتی که فکر می‌کنید شغل سردفتری برای شما مناسب نیست، می‌توانید از ورود به آن صرف نظر نمایید. برخی از معایب این شغل، به شرح زیر هستند.

✅ سخت بودن رشته تحصیلی: ممکن است خیلی از افراد علاقه‌ای به رشته حقوق نداشته باشند و احساس کنند که بیش از اندازه سخت است.

✅ هزینه‌های نسبتا بالای شغل سردفتری: برای شروع کار به عنوان یک سردفتر، باید در ابتدا دفترخانه خریداری یا اجاره کنید. علاوه بر این، هزینه‌های حقوق کارمندان به همراه آب و برق نیز به این هزینه اضافه می‌شوند.

✅ بازرسی از طرف نهادهای بالا به صورت مستمر و پی‌ در پی

چگونه سردفتر شویم و چه شرایطی دارد؟

👈 برای سردفتر شدن، باید شرایط خاصی داشته باشید که یکی از مهم‌ترین آنها، تحصیلات مربوطه به صورت رسمی و معتبر است. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، فارغ التحصیلان رشته حقوق می‌توانند برای شغل سردفتری آماده شوند. این افراد باید بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، ابتدا با بررسی شرایط ثبت نام آزمون سردفتری، خود را برای آزمون آماده کنند و پس از قبولی، برای دریافت مجوز اقدام نمایند.

شرایط سردفتر شدن

👈 علاوه بر این افراد، کسانی که حداقل دو سال سابقه وکالت در یکی از اماکن حقوقی و قضایی را دارند، می‌توانند سردفتر شوند. بااین‌حال، ممکن است برخی از افراد مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های دیگر داشته باشند و بپرسند که چگونه سردفتر شویم؟ این افراد تنها در صورتی امکان سردفتر شدن دارند که حداقل به مدت سه سال به عنوان دفتریار در دفترخانه‌ها فعالیت مستمر داشته باشند.

👈 در کنار اشخاصی که پیش از این گفتیم، افراد دیگری نیز امکان ورود به شغل سردفتری را دارند. این افراد کسانی هستند که حوزه‌های علمیه دارای درجه اجتهاد هستند. به طور کلی، شغل سردفتری شرایط خاصی دارد که ما در این قسمت، برخی از مهم‌ترین آنها را نام می‌بریم.

✔ افراد دفتریار که در آزمون تخصصی سردفتری قبول شده و سابقه 5 ساله دارند.

✔ افراد دفتار که تحصیلات کامل متوسطه دوم را دارند و سابقه آنها به 7 سال می‌رسد

✔ افراد دفتریار با تحصیلات کامل که به صورت متناوب یا مستمر دارای سابقه کاری 15 ساله هستند.

✔ کسانی که مدرک افتاء دارند و مدرک آنها توسط رئیس قوه قضاییه اهل تسنن تایید شده است.

شرایط عمومی برای سردفتر شدن

👈 به جز مواردی که پیش از این گفتیم، برخی شرایط عمومی نیز برای سردفتر شدن وجود دارند. داوطلبان شغل سردفتری باید بعد از اطمینان از واجد شرایط بودن خود، برای آزمون این شغل ثبت‌نام کنند. سپس بعد از آمادگی برای این آزمون، در آن شرکت کرده و سوالات مطرح شده را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهند.

شرایط عمومی سردفتر شدن

👈 در آزمون سردفتری دروس عمومی با ضرایب مختلف طراحی شده‌اند. در این قسمت، دروس عمومی موجود در آزمون سردفتری به همراه ضریب آنها را به صورت خلاصه قرار داده‌ایم. متقاضیان این شغل باید بسته به ضریب ذکر شده، خود را به طور کامل برای آزمون سردفتری آماده کنند.

✔ ادبیات عرب دارای ضریب 1

✔ اطلاعات عمومی و هوش دارای ضریب 1

✔ ادبیات فارسی دارای ضریب 2

✔ حقوق جزا و حقوق تجارت دارای ضریب 2

✔ احکام شرعی دارای ضریب 2

✔ حقوق ثبت و حقوق مدنی دارای ضریب 3

✔ قوانین و آیین نامه‌های دفاتر اسناد رسمی دارای ضریب 3

آمادگی برای شغل سردفتری

👈 آزمون سردفتری هر چند سال یک بار انجام می‌شود و سازمان اسناد و املاک کشور هم آن را تحت نظر دارد. متقاضیان این شغل باید در ابتدا برای شرکت در آزمون اقدام کرده و سپس با داشتن بهترین  برنامه ریزی آزمون سردفتری خود را آماده کنند، چراکه کسب نمره قابل قبول برای موفقیت در شغل سردفتری اهمیت بسیار زیادی دارد.

👈 به منظور ایجاد آمادگی بیشتر، متقاضیان می‌توانند تمام منابع موجود در این آزمون را به طور کامل مطالعه کنند. به علاوه، مطالعه و حل نمونه سوالات سال‌های قبل آزمون سردفتری نیز می‌تواند کمک خیلی زیادی به این افراد داشته باشد.

چه کسانی نمی‌توانند سردفتر شوند؟

👈 در قسمت‌های قبل تا حد زیادی متوجه شدید که چگونه سردفتر شویم؟ اکنون باید بدانید که برخی از افراد حتی با وجود داشتن نمره قبولی در آزمون سردفتری هم امکان ورود به این شغل را ندارند. البته موقع ثبت نام، باید مطالعه کافی داشته باشید تا ببینید که آیا شما جزو این دسته هستید یا خیر. مهم‌ترین کسانی که امکان سردفتر شدن را ندارند، جزو یکی از گروه‌های زیر هستند:

چه کسانی نمیتوانند سردفتر شوند؟

✔ افرادی با تابعیت خارجی

✔ افراد تحت قیومیت

✔ افراد محکوم به مفسد فی الارض

✔ محکومین به جنایت عمدی جرم‌های منافی عفت

✔ محکومان به انفصال دائمی از خدمات قضایی و دولتی

میزان درآمد سردفتر اسناد رسمی

👈 دفتر اسناد رسمی از نظر مالی هیچ نوع وابستگی ندارد و مستقلا عمل می کند. به همین جهت میزان درآمد سردفتر اسناد رسمی، وابسته به عملکرد مسئولان آن است.

👈 درآمد حاصل از این شغل از طریق انجام قسمتی از وظایف دولتی از جمله ثبت اسناد ماشین، خانه، مغازه، زمین و… است و این درآمد می تواند زیاد باشد. اما قطعا همه دفترداران درآمد خوبی نخواهند داشت، چرا که براساس مکان استقرار دفتر، میزان شهرت مسئولان، ارتباطات و شبکه سازی آنها، میزان درآمد سردفتر اسناد رسمی در نوسان خواهد بود.

👈 مثلا اگر یک سردفتر اسناد رسمی این امکان را داشته باشد که با ارتباطات خود، ثبت و انتقال اسناد سازمان های دولتی از جمله بانک ها را بر عهده بگیرد، امنیت شغلی ئ درآمد وی تا حد زیادی بالا می رود.

👈 با این وجود حتی در این شرایط نیز رونق اقتصادی در جامعه و میزان خرید و فروش در بین مردم به شدت بر درآمد این قشر تاثیر می گذارد، چرا که در دوران رکود به علت کاهش خرید و فروش و در نتیجه کم شدن میزان ثبت اسناد و املاک، درآمد دفاتر نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.


 

خلاصه مقاله چگونه سردفتر شویم؟

در این مقاله به طور کامل متوجه شدید که چگونه سردفتر شویم؟ همان طور که گفتیم، برای سردفتر شدن باید در آزمون مربوط به آن شرکت کرده و در صورت قبولی، مدارک لازم را ارائه دهید. متقاضیان برای شرکت در آزمون سردفتری باید از قبل منابع مربوط به آن را مطالعه نموده و خود را آماده کنند.

اگر شما نیز به این شغل علاقه دارید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان ایران تحصیل تماس گرفته و اطلاعات بیشتری درباره مزایا و معایب سردفتری به دست بیاورید. با داشتن این اطلاعات، بهتر می‌توانید خود را برای این شغل آماده کنید.

برای دانلود pdf مقاله چگونه سردفتر شویم؟ کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

شغل سردفتری چه مزایایی دارد؟

درآمد بالا، برخورداری از حقوق بیمه و بازنشستگی، مستقل بودن محل کار سردفتر از سایر افراد و سایر موارد این چنینی، مهمترین مزایای شغل سردفتری به شمار می‌آیند.

معایب شغل سردفتری چیست؟

برخی از مهم‌ترین معایب شغل سردفتری، سخت بودن رشته تحصیلی حقوق برای برخی از افراد، هزینه‌های بالا برای اجاره یا خرید دفترخانه و نیاز به آمادگی لازم برای افراد بالا رتبه به شمار می‌آیند.

چه کسانی امکان ثبت نام در آزمون سردفتری را ندارند؟

کسانی که تابعیت خارجی دارند یا شخص دیگری قیم آنهاست، نمی‌توانند در آزمون سردفتری شرکت کنند. به علاوه، کسانی که به مفسد فی‌الارض، جنایت عمدی و یا انفصال دائمی از خدمات دولتی محکوم هستند، امکان شرکت در آزمون سردفتری را ندارند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور

    تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور + آیین نامه 1403 | irantahsil

    مدیر اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرار است تسهیلات جدید برای مشمولان خارج کشور در نظر گرفته شود. بنابر گفته‌های سردار موسی کمالی، تصمیمات جدیدی درباره رفت و آمد و تردد مشمولان غایب خارج...
  • کارت ورود به جلسه المپیاد۱

    دریافت کارت ورود به جلسه آزمون المپیاد دانش آموزی 1403 | my.medu.ir

    اطلاع از نحوه و زمان دریافت کارت ورود به جلسه المپیاد 1403 بسیار اهمیت دارد. المپیاد دانش آموزی در چند مرحله هر ساله برگزار شده و افرادی که برای آن ثبت نام می کنند لازم است به صورت غیر حضوری...
  • ثبت نام در مسابقه هوشیار

    ثبت نام در مسابقه هوشیار + مراحل و چیستی

    سازمان برگزار کننده آزمون تیزهوشان، با هدف برقراری عدالت آموزشی یک مسابقه تلویزیونی به نام مسابقه هوشیار را برگزار می‌ کند. موضوع سؤالات این مسابقه، هوش هستند و دانش‌ آموزانی که در چند سال اخیر در آزمون تیزهوشان قبول شده‌...
  • بهترین مشاوره تحصیلی در اهواز

    بهترین مشاور انتخاب رشته اهواز 1403 + الان رزرو کن | ایران تحصیل

    بسیاری از افراد در ارتباط با بهترین مشاوره تحصیلی در اهواز سؤال دارند و می‌خواهند بدانند به کدام مراکز در این شهر مراجعه کنند. افرادی که در ارتباط با انتخاب رشته، مهارت‌های تحصیلی، روش‌های مطالعه منابع و آمادگی جهت شرکت...
تماس با مشاور