ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

پیش دفاع دکتری چیست؟ + راهنمای جامع | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۰
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
پیش دفاع دکتری چیست؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بیشتر دانشگاه‌ها به خاطر آمادگی بیشتر دانشجویان مقطع دکتری برای جلسه دفاع نهایی یا جلسه دفاع پایان‌نامه، برنامه‌ای را انجام می‌دهند تا دانشجو بتواند از دفاع پایان‌نامه یک تجربه به دست آورد. بهترین زمان برای این کار هنگامی است که پروپوزال دانشجو به اتمام رسیده باشد. در حقیقت گویی با یک تیر دو نشان زده می‌شود. هم دانشجو با شرایط جلسه دفاع آشنایی پیدا کرده و هم محتوای پروپوزال که قرار است به پایان‌نامه مبدل گردد مورد سوال و سنجش قرار می گیرد. هنگامی که جلسه پیش دفاع پایان‌نامه برگزار گردد، اساتید از پروپوزال شما سوالاتی را مطرح می‌کنند و شما باید جواب آن ها را بدهید و اگر نیاز به بازبینی باشد، باید آن را برطرف سازید. در حقیقت این کار به شما کمک خواهد کرد که محتوای پروپوزال را رفع اشکال نموده و بهبود ببخشید که در نوشتن پایان‌نامه مشکلی به وجود نیاید. در این متن از ایران تحصیل به بررسی پیش دفاع دکتری خواهیم پرداخت. همچنین شما عزیزان می‌توانید با شماره‌گیری ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تمام سوالات و ابهامات خود را در این باره برطرف سازید.

پیش دفاع دکتری

جلسه پیش دفاع با جلسه دفاع اصلی پایان نامه دارای نقاط اشتراک و انفراقی است. دارای شباهت از آن جهت است که شما باید در یک جلسه در حضور اساتید حاضر شده و گزارش کار خود را ارائه کنید و همان نکاتی که برای دفاع پایان‌نامه است را رعایت نمایید. ولی دارای تفاوت‌هایی نیز هست که اهمیت آن به اندازه جلسه دفاع نهایی نبوده و شما می‌توانید هم خود و هم محتوایتان را محک بزنید. به یاد داشته باشید که در صورت عدم کفایت پیش دفاع دکتری باید مواردی را رعایت کنید که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مدارکی که باید همراه خود در این جلسه داشته باشید شامل ۴ نسخه از پروپوزال نهایی بوده که به امضای استاد رسیده است و همچنین همراه داشتن فرم‌های درخواست جلسه پیش دفاع نیز مهم است. البته شما باید به پژوهش دانشگاه خود مراجعه کرده و بر اساس قوانین دانشگاه موارد خواسته شده را انجام دهید.

 

برای کسب اطلاعات درباره دکتری بدون آزمون سراسری روی لینک آبی کلیک کنید.

شرایط لازم برای پیش دفاع دکتری تخصصی

از تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۹ به بعد، همه دانشجویان مقطع دکتری باید بر طبق بخشنامه‌های جدید ابلاغی دفاع کنند و همه دانشجویان موظف‌اند تا دو مرحله پیش دفاع و دفاع را بگذرانند. جلسه پیش دفاع به صورت متمرکز با حضور هیئت تخصصی، استادان راهنما، خود دانشجو و یک نفر داور برگزار خواهد شد. با پیشنهاد استاد راهنما و مشاور مبنی بر داشتن کفایت علمی رساله در شورای تحصیلات تکمیلی واحد تایید می‌شود و دانشجو باید در حضور هیئت تخصصی از کفایت دستاورد علمی خود نیز دفاع نماید. در صورت عدم کفایت در پیش دفاع دکتری دانشجو باید مراحل را دوباره پشت سر بگذارد. در صورت کفایت، استاد راهنما مشغول دفاع از کفایت دستاوردهای علمی شده و داوران نیز به نقد آن خواهند پرداخت؛ از این زمان دانشجو با استاد راهنما به نقد انجام شده می‌توانند جواب دهند. در آخر بعد از رای‌گیری مخفی در هیئت تخصصی نتیجه به شکل کفایت ندارد یا کفایت دارد به دانشجو اعلام خواهد شد.

شرایط لازم برای پیش دفاع دکتری تخصصی

دستورالعمل برگزاری جلسات پیش دفاع دکتری

ماده اول: لازم است تا دانشجویان مستندات را بر طبق فرایند مندرج در پیوست ۱، به منظور پیش دفاع در زمان مقرر در سامانه پژوهشیار بارگذاری نمایند.

ماده دوم: هیات تخصصی و استاد راهنما به شکل مجازی و دانشجو در واحد دانشگاهی محل تحصیل یا نزدیکترین واحد مجری تحصیلات تکمیلی محل زندگی دانشجو، در جلسه پیش دفاع با حضور نماینده‌ای از تحصیلات تکمیلی واحد به عنوان ناظر جلسه، شرکت می‌کنند.

تبصره اول: هیات تخصصی در هر رشته یا گرایش تحصیلی دانشجو ۹ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور را شامل می‌شود که کفایت یا عدم کفایت پیش دفاع، با رأى نصف بعلاوه یک حاضر در جلسه تعیین خواهد شد.

تبصره دوم: به منظور تشکیل جلسه پیش دفاع، حاضر شدن حداقل ۷ نفر از ۹ نفر اعضای هیات تخصصی حیاتی خواهد بود.

ماده سوم: دبیرخانه‌های پیش دفاع، ذیل ادارات کل امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی معاونت‌های موضوعی می‌باشد و نقش هدایت، نظارت و هماهنگی فرایند پیش دفاع را بر عهده دارند. دبیرخانه پیش دفاع وظیفه دارد تا نسبت به برنامه‌ریزی و مدیریت جلسات پیش دفاع، مشخص کردن زمان برای دانشجویان و توزیع تعداد جلسات پیش دفاع در چهار بازه زمانی در سال اقدام کند. این بازه مشخص زمانی شامل ۱۵ روز آخر ماه‌های آبان، دی، اردیبهشت و مرداد می‌شود.

تبصره: در صورت نیاز به هر نوع مکاتبه درباره جلسات پیش دفاع دکتری لازم است تنها دبیرخانه واحدهای مراکز استان با ادارات کل پژوهش ذیل معاونت‌های موضوعی مکاتبه کند.

ماده چهارم: بسیار مهم است مدیر هیات تخصصی بعد از برگزاری جلسه پیش دفاع، نسبت به اخذ آرای اعضای هیات تخصصی اقدام کرده و سپس نسبت به تایید یا عدم تایید کفایت در صورت جلسه پیش دفاع (پیوست ۲) اقدام کند تا در سامانه پژوهشیار بارگذاری شود.

ماده پنجم: با توجه به مصوبه شماره ۳۴۸ شورای معاونین محترم در تاریخ ۹۹/۷/۱۹، حق‌الزحمه اعضای هیات تخصصی به ازای هر جلسه به وسیله واحد محل تحصیل دانشجو پرداخت خواهد شد.

تبصره: مشخصات فردی و اطلاعات بانکی اعضای هیات تخصصی بعد از برگزار شدن جلسه پیش دفاع به وسیله ادارات کل پژوهش ذیل معاونت‌های موضوعی در اختیار دبیرخانه واحدهای مراکز استان قرار گیرد تا به کمک واحدهای دانشگاهی استان اقدام لازم به منظور پرداخت حق‌الزحمه انجام شود.

فرایند مربوط به پیش دفاع دکتری

ماده ششم: زمان انجام پیش دفاع مجازی یک ساعت بوده که به ترتیب شامل:

  • توضیحات استاد راهنما تا پنج دقیقه.
  • دفاع دانشجو حداکثر تا ۲۰ دقیقه.
  • نکات تکمیلی استاد راهنما تا ۵ دقیقه.
  • پرسش.
  • شور و تصمیم‌گیری هیات تخصصی تا ۳۰ دقیقه.

ماده هفتم: دانشجو برای انجام پیش دفاع مجازی باید از سامانه پژوهشیار، دستورالعمل برگزاری پیش دفاع رساله دکترای تخصصی مجازی را گرفته،خوانده و دقیق به مفاد آن عمل کند.

تبصره: آدرس سامانه اختصاصی جلسه پیش دفاع مجازی همیشه به وسیله پژوهشیار اطلاع رسانی خواهد شد.

ماده هشتم: واحدهای دانشگاهی وظیفه دارند تا بر اساس پیوست ۳ تمهیدات و زیرساخت‌های فنی لازم را به منظور اجرای با کیفیت جلسات پیش دفاع فراهم کنند.

این دستورالعمل مشتمل بر ۸ ماده و ۵ تبصره تهیه می‌شود و در مورخ ۹۹/۱۰/۶ به تایید ریاست دانشگاه رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. مسئولیت حسن اجرای آن با معاونان پژوهشی و فناوری/علمی واحدهای دانشگاهی بوده و نظارت آن با معاونت‌های موضوعی سازمان مرکزی دانشگاه خواهد بود.

در صورت کسب عدم کفایت در پیش دفاع دکتری باید مراحل ذکر شده دوباره انجام شوند.

برای کسب اطلاع از شرایط و مواردی که در مصاحبه دکتری باید به آن توجه داشته باشید روی لینک ابی رنگ کلیک کنید.

مدارک لازم برای تشکیل جلسه پیش دفاع

به منظور تشکیل جلسه پیش دفاع لازم است موارد زیر در سامانه متمرکز ارزیابی کفایت دستاورد علمی رساله برگزار گردد:

  • نامه استاد یا استادان راهنما.
  • تاییدیه شورای تحصیلات تکمیلی واحد.
  • درخواست دانشجو.
  • نمره آزمون جامع.
  • نمره آزمون EPT.
  • گواهی دستاورد علمی بر طبق جدول ماده ۳.

برای کسب اطلاع از تعداد واحدهای دکتری روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

عدم کفایت در پیش دفاع دکتری

در صورتی که دانشجو به عدم کفایت در پیش دفاع دکتری دچار شود و مردود گردد یک بار دیگر می‌تواند در پیش دفاع تا حداقل سه ماه بعد شرکت نماید. دانشجویی که برای دومین بار با عدم کفایت در پیش دفاع دکتری مواجه شود، تنها یک بار دیگر می‌تواند با گرفتن مجوز از معاونت‌های موضوعی در سازمان مرکزی در پیش دفاع حداقل سه ماه بعد شرکت کرده و در صورت مردودی از دانشگاه اخراج خواهد شد.

برای کسب اطلاع از زمان ثبت نام با تاخیر آزمون دکتری با ما در ایران تحصیل همراه باشید.

دستورالعمل پیش دفاع دکتری دانشگاه آزاد

بر اساس دستورالعمل برگزاری جلسات پیش دفاع دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی، به منظور مساعدت با دانشجویان در شرایط فعلی باید تا اطلاع ثانوی جلسات پیش دفاع به شکل مجازی برگزار گردد. دانشجویان باید مستندات خود را برای پیش دفاع در زمان مقرر در سامانه پژوهشیار بارگذاری نمایند.

در این دستورالعمل ذکر شده: (( هیأت تخصصی و استاد راهنما به صورت مجازی و دانشجو در واحد دانشگاهی محل تحصیل و یا نزدیک‌ترین واحد مجری تحصیلات تکمیلی محل زندگی دانشجو، با حضور نماینده‌ای از تحصیلات تکمیلی واحد به عنوان ناظر در جلسه پیش دفاع شرکت می‌کنند. هیأت تخصصی در هر رشته گرایش تحصیلی دانشجو شامل 9 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور است که کفایت یا عدم کفایت پیش دفاع با رأی نصف به علاوه یک حاضر در جلسه مشخص می‌شود.))

زمان انجام پیش دفاع مجازی یک ساعت بوده دقیقا همانند پیش دفاع دکتری دانشگاه‌های دولتی که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • استاد راهنما (5 دقیقه).
  • دفاع دانشجو (حداکثر 20 دقیقه).
  • نکات تکمیلی استاد راهنما (5 دقیقه).
  • پرسش.
  • مشورت.
  • تصمیم‌گیری هیأت تخصصی (30 دقیقه).

اطلاعیه مهم:

دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که حاضر در جلسات متمرکز پیش‌ دفاع بودند، برای مشاهده نتیجه می‌توانند با مراجعه به آدرس https://vadafa.iauec.ac.ir به مقصود خود دست یابند. نام کاربری و رمز عبور شما همانی است که پیشتر با آن به سامانه وارد شدید.

قابل توجه واحدهای دانشگاهی، اساتید گرامی و دانشجویان متقاضی، به منظور رزرو تاریخ و ساعت برای برگزاری جلسه متمرکز پیش ‌دفاع به آدرس https://vadafa.iauec.ac.ir مراجعه کنید.

دستورالعمل پیش دفاع دکتری دانشگاه آزاد

در صورت وجود هر پرسشی درباره چگونگی فرایند برگزاری جلسات متمرکز پیش ‌دفاع و شرایط و ضوابط لازم، با شماره‌های تماس زیر تماس بگیرید:

  • علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی: 47353119-021.
  • علوم پزشکی: 47916763-021
  • علوم انسانی و اجتماعی: 47353528-021

همچنین شما متقاضیان عزیز می‌‌توانید با استفاده از درخواست پشتیبانی در سامانه پژوهشیار نیز سوالات خود را بپرسید.

فایل راهنمای هماهنگی جلسه متمرکز پیش دفاع در سامانه وادافا مخصوص دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در این صفحه بارگذاری شده است. لطفاً این فایل را با دقت بالا بخوانید و در صورت بروز هر گونه مشکل با شماره 42863403-021 پشتیبانی فنی سامانه پیش دفاع تماس حاصل نمایید.

اطلاعیه مهم درباره دانشجویان دکتری دارای مجوز دفاع بر طبق آیین نامه قبل از ۱۳۹۹/۸/۱۵ قابل توجه واحدهای دانشگاهی و دانشجویان دکتری تخصصی که مجوز برای دفاع مطابق با آیین نامه پیش از ۱۳۹۹/۸/۱۵ دارند لطفاً به فایل ارسالی در پیوست توجه نمایید.

دانشجویان مقطع دکتری تخصصی و واحدهای دانشگاهی توجه کنید:

پروپوزال آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که قصد شرکت در پیش دفاع تا ۱۵ تا ۳۰ دی ماه را دارند، باید تا پایان ساعت اداری تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۶ در مرحله ۸ گردش کار پروپوزال دکتری قرار داشته باشند. لازم است خدمتتان عرض کنیم واحدهای دانشگاهی مسئول بررسی اولیه مستندات لازم برای برگزاری پیش دفاع می‌باشند و عواقب هرگونه مشکل احتمالی در این باره بر عهده واحد مربوطه است.

خلاصه مطالب

در این متن به بررسی موضوع مهم پیش دفاع دکتری پرداختیم. شما در این مقاله دریافتید که جلسه پیش دفاع با جلسه دفاع اصلی پایان نامه دارای نقاط اشتراک و انفراقی است. دارای شباهت از آن جهت است که شما باید در یک جلسه در حضور اساتید حاضر شده و گزارش کار خود را ارائه کنید و همان نکاتی که برای دفاع پایان‌نامه است را رعایت نمایید. ولی دارای تفاوت‌هایی نیز هست که اهمیت آن به اندازه جلسه دفاع نهایی نبوده و شما می‌توانید هم خود و هم محتوایتان را محک بزنید. این نکته بسیار مهم است که شما تنها دو بار پس از اولین مردودی، فرصت دفاع خواهید داشت و در صورت مردودی در بار سوم از دانشگاه اخراج خواهید شد. پس علاوه بر مطالعه موارد گفته شده سعی کنید کار خود را به نحو احسن انجام دهید تا به سرعت وارد مرحله دفاع اصلی شوید. در صورت داشتن هر گونه تجربه می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله «پیش دفاع دکتری» روی لینک کلیک کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای پیش دفاع دکتری چه مدارکی باید ارائه داد؟

مدارکی که باید همراه خود در این جلسه داشته باشید شامل ۴ نسخه از پروپوزال نهایی بوده که به امضای استاد رسیده است و همچنین همراه داشتن فرم‌های درخواست جلسه پیش دفاع نیز مهم است.

عدم کفایت در پیش دفاع دکتری چه پیامدی در پی دارد؟

در صورتی که دانشجو به عدم کفایت در پیش دفاع دکتری دچار شود و مردود گردد، تنها دو بار فرصت دفاع خواهد داشت و در صورت مردودی در بار سوم از دانشگاه اخراج خواهد شد.

پیش دفاع مجازی چه مراحلی دارد؟

زمان پیش دفاع مجازی یک ساعت بوده که به ترتیب شامل موارد زیر است: استاد راهنما (5 دقیقه)، دفاع دانشجو (حداکثر 20 دقیقه)، نکات تکمیلی استاد راهنما (5 دقیقه)، پرسش، مشورت، تصمیم‌گیری هیأت تخصصی (30 دقیقه)

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت

    ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت 1403 + زمان و شرایط

    وزارتخانه بهداشت با برگزاری سالانه آزمون دکتری در رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی به داوطلبان علاوه بر فرصت تحصیل در دانشگاه های دولتی، بلکه فرصت تحصیل در سایر دانشگاه های شهریه پرداز مانند دانشگاه...
  • زمان برگزاری آزمون دکتری

    زمان برگزاری آزمون دکتری 1403 + تقویم زمان بندی

    زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش اعلام شد. داوطلبان برای حضور در این آزمون باید ابتدا هزینه ثبت نام را در سامانه سنجش بپردازند و پس از آن مراحل اسم نویسی خود را تکمیل کنند. افرادی که...
  • ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه هرمزگان

    ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه هرمزگان 1403 + شرایط و رشته ها

    اطلاعیه ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه هرمزگان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مطابق با آیین نامه مقطع دکتری استعداد درخشان وزارت علوم منتشر شد. دانشگاه هرمزگان یکی از این مراکز آموزشی است که امکان پذیرش بدون کنکور در مقطع دکتری...
  • تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

    تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری + آیین نامه 1402 | ایران تحصیل

    برای بسیاری از داوطلبان دکتری ممکن است این موضوع سوال باشد که تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری چگونه است؟ بسیاری بر این عقیده هستند که دانشجویان یک دانشگاه برای ادامه تحصیل دکتری در دانشگاه ارشد خود شانس بیشتری خواهند...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)