ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

پر متقاضی ترین رشته های ارشد1403 + تحلیل بازار کار

پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد کدام هستند؟ چگونه می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد؟ آیا می‌توان در کارشناسی ارشد، رشته تحصیلی خود را تغییر داد؟ بهترین رشته‌های ارشد انسانی کدام هستند؟ بهترین رشته‌های ارشد مهندسی کدام است؟ برای داشتن درآمد بیشتر و شغل تضمینی کدام گروه از بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی را باید انتخاب کرد.  این سوالات را اکثر کسانی که در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند و قصد دارند ادامه تحصیل دهند از خود می‌پرسند. زیرا جواب دادن به این سوالات در انتخاب رشته کنکور ارشد آن‌ها نقش مهمی دارد. مطمئناً آن‌ها با تحصیل در دوره کارشناسی به اطلاعات زیادی در مورد مزایا و معایب برخی از رشته‌های دانشگاهی رسیده‌اند. به طوری که ممکن است تاکنون متوجه شده‌اند که هیچ علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند یا اینکه بازار کار آن‌ها اشباع شده است. بر همین آن‌ها قصد دارند در مسیر جدیدی قدم بگذارند تا آینده شغلی خود را تأمین کنند. از آنجایی که انتخاب رشته صحیح در مقطع ارشد می تواند تاثیر بسزایی در آینده شغلی داوطلبان داشته باشد، ضروری است که داوطلبان از تمامی جزییات مربوط به نحوه انتخاب رشته و پردرآمدترین رشته ها اطلاعات لازم را بدست آورند. در همین راستا قصد داریم در زیر پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد سال 1403 را برای شما معرفی کنیم و همچنین در مورد بازار کار و آینده دانشجویان این رشته را مشخص کنیم.

 

 

پر متقاضی‌ترین رشته های ارشد 1403

پرمتقاضی‌ترین رشته های ارشد می تواند در هر سال متغیر باشد؛ زیرا شرایط شغلی و تحصیلی در هر سال می تواند تغییر کند. البته یک سری رشته ها وجود دارند که هر سال جزء موارد محبوب محسوب می شوند. اگر به دنبال رشته هایی هستید که همیشه تقاضا دارند و از نظر درآمدی می توانید روی آن ها حساب کنید، در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

 

بهترین رشته‌های ارشد انسانی

 

 

علوم کامپیوتر

آمارها نشان می دهد که این رشته می تواند جزء پرمتقاترین موارد باشد. علوم کامپیوتر نیز از جمله موارد محبوب در لیست بهترین رشته‌های ارشد مهندسی می باشد. برای یافتن شغل در این زمینه نیز نگرانی وجود ندارد و افرادی که پیش زمینه های نرم افزاری و تخصصی دارند نیز حتی می توانند پیشنهاد های بسیار بهتری دریافت کنند.

حقوق سالانه شاغلان در زمینه علوم کامپیوتر به طور میانگین سالیانه 36000 دلار تخمین زده شده است. البته توجه داشته باشید که رشته علوم کامپیوتر با رشته مهندسی کامپیوتر تفاوت دارد. علوم کامپیوتر رشته فنی مهندسی نیست و فارغ‌التحصیلان به عنوان کارشناس یا متخصص کامپیوتر شناخته می شوند.

حسابداری 

حسابداری نیز از جمله تخصص هایی است که برای هر صنعت مورد نیاز می باشد. فارغ التحصیلان می توانند هم با حوزه خصوصی و هم با حوزه دولتی در این رشته همکاری داشته باشند.

تخمین زده می شود که متوسط حقوق سالیانه حسابداران 50316 دلار باشد. 

مدیریت مالی و سرمایه گذاری

بازار کار فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریتی مرتبط با سرمایه‌گذاری وضعیت خوبی دارد. یکی از موقعیت های شغلی مهم برای آن‌ها بانک‌ است که پیشنهاد می شود. این روزها بحث‌های مدیریت مالی و سرمایه‌گذارینیز بسیار داغ است و اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است. حقوق متوسط سالیانه شاغلان در این زمینه 53048 دلار است.

مهندسی برق

مهندسی برق نیز از جمله رشته های پرمتقاضی و بهترین رشته‌های ارشد مهندسی می باشد و  مهندسی برق پرتقاضاترین رشته از نظر بازار کار بعد از رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد است؛ بنابراین تقاضا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق نیز بالاست. متوسط حقوق سالیانه آنها نیز 60646 دلار است.

مدیریت بازرگانی و تجارت

رشته های گروه مدیریت نیز از جمله بهترین رشته‌های ارشد انسانی محسوب می شود. به صورت کلی رشته های مدیریت پرمتقاضی بوده و در میان آن ها رشته های مدیریت بازرگانی و تجارت محبوب تر هستند. در رشته مدیریت وضعیت فارغ التحصیلان مقطع ارشد بسیار بهتر است مقطع کارشناسی است.  به همین دلیل است که تعداد متقاضیان ورود به رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بالاست. اما متوسط حقوق سالیانه آنهایی که مدرک کارشناسی دارند 46832 دلار است.

علوم و سیستم‌های اطلاعات

رشته های مرتبط با Information Science and Systems نیز بازار کار خوبی داشته و جزء رشته های بسیار کاربردی در دنیای امروز محسوب می شوند.  فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند در مشاغل متنوعی مشغول به کار شوند. سیستم‌های داده‌پردازی، مشاوره سیستم‌های اطلاعات و … از جمله موقعیت‌های شغلی فارغ التحصیلان این رشته  می باشد و  متوسط حقوق سالیانه آن ها 56868 دلار تخمین زده شده است

مدیریت لجستیک و اطلاعات

منظوراز مدیریت لجستیک، مدیریت تقاضا و عرضه کالا است. در این رشته متخصصان باید جریان کالا ، اطلاعات و یا هر نوع منابع دیگر؛ مانند انرژی یا انسانها بین محل تولید یا محل موجودی تا نقطه مصرف یا مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای مصرفی را مدیریت نمایند. متوسط حقوق سالیانه این افراد نیز 50602 دلار است.

رشته مهندسی مکانیک

این رشته معمولاً در زمینه طراحی، ساخت و راه‌اندازی انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فعالیت می‌کند. تمام فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با توجه به مهارت و توانایی‌هایی که کسب کردند در زمینه‌های ساخت تجهیزات مکانیکی، طراحی حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی، طراحی و ساخت سیستم‌های حرارتی و برودتی ساختمان‌ها، ساخت تجهیزات نظامی و روبات‌ها و غیره مشغول به کار شوند.

رشته مهندسی کشاورزی

مهندسی کشاورزی یکی از بهترین رشته‌های ارشد مهندسی است که فارغ‌التحصیلان آن در زمینه‌های مختلف گیاهان پرورشی و زینتی اطلاعات زیادی را کسب می‌کنند. آن‌ها روش‌های نگهداری و پرورش گیاهان، دفع آفات و مبارزه با بیماری‌های گیاهان کشاورزی و دارویی را کسب می‌کنند. مهندسان کشاورزی پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در گلخانه‌های شهری و زمین‌های کشاورزی همچنین در شرکت‌های تولید انواع کود و سم کشاورزی مشغول به کار شوند.

رشته زبان انگلیسی

رشته انگلیسی یکی از پر متقاضی‌ترین رشته‌های کارشناسی ارشد می‌باشد. شما در آن می‌توانید در گرایش زبان و ادبیات انگلیسی به دلیل بهتر بودن موقعیت بازار کار آن مشغول به تحصیل شوید. همچنین می‌توانید در زمینه‌های مترجمی و آموزش زبان انگلیسی نیز کار کنید.

رشته روانشناسی

روانشناسی، یکی از بهترین رشته‌های ارشد انسانی است که در دانشگاه‌های زیادی در سراسر کشور تدریس می‌شود. این رشته در مورد رفتار انسان و ارتباط او با محیط اطراف و تفاوت‌های آن‌ها مطالعه می‌کند. به طوری که تلاش می‌کند مشکلات انسان را در رابطه با افراد و مسائل مختلف حل کند. این افراد می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی در مراکز دولتی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت و همچنین در مراکز مشاوره، مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها و آموزش‌وپرورش مشغول به کار شوند.

رشته حقوق

بعد از روانشناسی رشته حقوق یکی از بهترین رشته‌های ارشد انسانی است که در آن متخصصان مجرب و کارآمد را پرورش می‌دهند. آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف قضاوت، وکالت، کارشناسی حقوق، سردفتری اسناد رسمی، وکالت دعاوی دادگستری، مشاوره حقوقی بانک‌ها، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها به فعالیت بپردازند. موقعیت و درآمد خوب این شغل‌ها یکی از عوامل اصلی محبوبیت رشته حقوق در کارشناسی ارشد شده است. البته خوب است بدانید که بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد باید آزمون‌ها و دوره‌های دیگری را برای ورود در این حرفه‌ها طی کنید.

 

 

جهت اطلاع از ارشد چه رشته‌ای بخونم؟ روی لینک کلیک کنید.

 

 

معیارهای مشترک پر متقاضی‌ترین رشته‌ های ارشد

معمولاً رشته‌هایی در کارشناسی ارشد پرطرفدار هستند بازار کار خوب و پردرآمدی دارند. حال ممکن است برخی از این رشته‌ها در گذشته کم اهمیت بوده‌اند یا حتی میزان درآمد آن‌ها کمتر بوده است. اما امروزه شاهد رونق بازار کار آن‌ها شده‌ایم. به طوری که در حال حاضر رشته‌هایی مانند حقوق، روانشناسی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، معماری، کامپیوتر، دامپزشکی، روانشناسی، حسابداری، ریاضی، مدیریت، مهندسی عمران، کتابداری، مهندسی کشاورزی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، زبان انگلیسی، فیزیک، الهیات و معارف، شیمی، علوم تربیتی، فناوری اطلاعات، ارتباط تصویری و غیره پرطرفدار هستند.

 

 

بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی

 

 

جهت ترمیم معدل کارشناسی ارشد روی لینک آبی کلیک کنید.

 

 

طبق گفته شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در گذشته رشته‌های دانشگاهی پردرآمد را این‌گونه اعلام می‌کردند. وقتی صد یا هزار نفر اول کنکور کارشناسی ارشد رشته خاصی را انتخاب می‌کردند در واقع آن‌ها می‌فهمیدند که این رشته‌ پردرآمد است. زیرا یکی از دلایل انتخاب رشته آن‌ها کشش بازار کار و درآمدزا بودن آن است. در حال حاضر علاوه بر رشته‌های ذکر شده در بالا، رشته‌های پرطرفدار زیادی در سال ۱۴۰۳ اعلام شده‌اند. لذا شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می‌توانید با مشاوران سایت ایران تحصیل در ارتباط باشید. آن‌ها ضمن اینکه می‌توانند رشته‌های خوب کارشناسی ارشد را برای شما معرفی کنند، در مورد بازار کار و دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند به شما کمک کنند. اما خوب است بدانید که شما به هنگام انتخاب بهترین رشته‌های ارشد انسانی، مهندسی و پیراپزشکی بهتر است معیارهای زیر را نیز در نظر بگیرید:

 

 

برای ثبت‌نام کنکور ارشد می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

 

1- علایق و توانایی‌ها

میزان علاقه و توانایی شما در هر زمینه‌ای حرف اول را میزند. اگر این معیار را در انتخاب رشته کارشناسی خود در نظر نگرفته باشید. حتماً از انتخاب خود پشیمان شده و به این نتیجه رسیده‌اید که در مسیر رشته‌ مورد علاقه خود گام بردارید. بنابراین رشته کارشناسی ارشد را با آگاهی بیشتری انتخاب کنید و به شناخت بیشتری از علایق و توانایی‌های خود بپردازید. نبود علاقه موجب می‌شود که شما در رشته خود انگیزه کافی نداشته باشید و انجام کارهای مختلف در آن لذت نبرید. لذا لازم است توانایی‌های خود را کشف کنید و از تست‌های شخصیت شناسی استفاده کنید. خود را به چالش بکشید و سوالات مهمی مانند سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا رشته کارشناسی خود را مطابق با علایق و توانایی‌های خود انتخاب کرده‌اید؟
  2. آیا علایق و توانایی‌های شما در یک راستا بوده‌اند و در رشته خود به موفقیت‌های خوبی رسیده‌اید؟
  3. آیا انگیزه کافی برای درس خواندن داشته‌اید یا تنها قصد داشتید با گرفتن مدرک آن را به اتمام برسانید؟

 

2- توجه به بازار کار

یکی از علل اغلب کسانی که رشته خود را در کارشناسی ارشد تغییر می‌دهند، نبود بازار کار مناسب است. دوره کارشناسی ارشد نیز زمان کمی برای پی بردن به این مسئله نیست. زیرا در این مدت می‌تواند خیلی چیزها در دنیای کسب و کار رشته تحصیلی شما تغییر کند و حتی ممکن است رشته قبلی شما دوباره به رونق برسد. بنابراین بهتر است در مورد بازار کار رشته تحصیل کارشناسی خود و بازار کار پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد تحقیق کنید. به طوری که در مورد آن‌ها اطلاعات خوبی را به دست بیاورید تا بتوانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

 

3- مرتبط بودن رشته‌های کارشناسی با ارشد

بهتر است در این مقطع به مرتبط بودن رشته قبلی خود با رشته جدید کمی دقت کنید. زیرا اگر رشته جدید شما مکمل رشته قبلی‌تان باشد، در این صورت می‌تواند مهارت و توانایی‌های شما را بیشتر کند و انتخاب بهتری خواهید داشت. در صورتی که بین دو رشته هیچ‌گونه ارتباط پایه علمی وجود نداشته باشد، آنگاه مهارت‌های شما تضعیف خواهند شد. به طوری که در شغل آینده شما تأثیر نامطلوبی می‌گذارد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر پیرامون ارتباط میان رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد خود با افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند گفت‌وگو کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان مجرب ایران تحصیل در این باره صحبت کنید تا راهنمایی‌های لازم را برای شما اعلام دهند.

 

4- قبولی در رشته کارشناسی ارشد

برخی از داوطلبان پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد فکر می‌کنند چون تعداد افراد شرکت‌کننده در این آزمون نسبت به دوره کارشناسی کمتر است بنابراین امکان قبولی آن‌ها آسان‌تر است. به همین دلیل آن‌ها تحصیل در رشته مورد علاقه خود را برای ورود به شغل آینده به مقطع کارشناسی ارشد واگذار می‌کنند و یا اینکه برای قبولی در آن زیاد تلاش نمی‌کنند. باید بدانید که در دوره کارشناسی ارشد ظرفیت برخی از رشته‌ها بسیار کم است و رقابت شدیدی میان بر سر قبولی آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل لازم است قبل از انتخاب رشته و شرکت در آزمون در مورد ظرفیت دانشگاه‌های مختلف در رشته مورد نظر شما را بررسی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. در این راستا می‌توانید به بخش دانشگاه‌ مراجعه کنید.

 

5- در نظر گرفتن تمام جوانب انتخاب رشته جدید

تنها انتخاب رشته در دوره کارشناسی ارشد مهم نیست. بلکه باید در انتخاب دانشگاه و شهر محل تحصیل خود نیز دقت کنید. به طوری که بدانید قبولی در دانشگاه‌های روزانه سخت‌تر است و باید تلاش بیشتری کنید. اما اگر قصد دارید در دانشگاه‌های شهریه دار قبول شوید میزان شهریه‌ها آن‌ها نیز معمولاً نسبت به دوره‌های کارشناسی بیشتر هستند. هم‌چنین دقت در مورد شهر محل تحصیل شما می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب رشته دانشگاه ارشد داشته باشد. زیرا برخی از این رشته‌ها در شهرهای دور دستی تدریس می‌شوند و برای همین شما برای تحصیل در این رشته باید از خانواده خود دور باشید.

 

 

جهت تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد روی لینک کلیک کنید.

 

 

بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی

به صورت کلی رشته های پزشکی و پیراپزشکی از جمله موارد محبوب و پرتقاضا می باشند. ما در این قسمت قصد داریم بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی را بررسی کنیم. زیرا تنوع رشته ها در حوزه های پیراپزشکی بالا بوده و ممکن است بسیاری از بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی اطلاعات کافی را نداشته باشند.

بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پرستاری
  • کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت جامعه
  • کارشناسی ارشد پرستاری زنان و زایمان
  • کارشناسی ارشد پرستاری روانپزشکی
  • کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت
  • کارشناسی ارشد پرستاری اطفال
  • MD در پاتولوژی
  • MD در بیهوشی
  • MD در تشخیص رادیویی
  • کارشناسی ارشد بیهوشی
  • کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

 

البته اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی داشتید، بهتر است با کارشناسان در تماس باشید. زیرا به صورت کلی برای انتخاب بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی و یا بهترین رشته ها در حوزه های دیگر، باید وضعیت افراد نیز در نظر گرفته شود و اگر این مهم رعایت نشود، ممکن است فرد از ادامه تحصیل دلزده شده و یا به صورت کلی تصمیم به ترک تحصیل بگیرد. این مورد می تواند در انتخاب بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی پررنگ تر نیز باشد، زیرا به صورت کلی محیط های کاری پزشکی محیط هایی خاص هستند و ممکن است برخی برای فعالیت در آن آماده نباشند. اما اگر قبل از انتخاب بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی، مشاوره لازم را دریافت نمایند، می توانند بهتر برای فعالیت خود را آماده کنند.

 

 

بهترین رشته‌های ارشد مهندسی

در خصوص بهترین رشته‌های ارشد مهندسی انتخاب های متنوعی می تواند وجود داشته باشد. به طور مثال همانطور که در موارد فوق بررسی کردیم، رشته های مهندسی برق، مکانیک، کشاورزی، کامپیوتر، فناوری اطلاعات و …. همگی جزء موارد پرمتقاضی در بهترین رشته‌های ارشد مهندسی هستند؛ اما آنچه مهم است و باید در نظر گرفته شود، علایق و سلیقه افراد نیز هست. از طرفی برای انتخاب رشته در مقطع ارشد همانطور که می دانید هر رشته گرایش های مختلفی دارد و منظور از بهترین رشته ها همان بهترین گرایش ها است. به طور مثال رشته فناوری اطلاعات در مقطع ارشد دارای گرایش های متنوعی است که هر گرایش می تواند جزء بهترین رشته‌های ارشد مهندسی قلمداد شود. برای اینکه در خصوص بهترین رشته‌های ارشد مهندسی اطلاعات لازم را بدست آورید، باید با کارشناسی زبده در ارتباط باشید تا براساس سلیقه، علاقه و همچنین مهارت هایی که دارید، بهترین مورد را از میان بهترین رشته‌های ارشد مهندسی به شما پیشنهاد دهد.

 

 

بهترین رشته‌های ارشد انسانی

قبل از اینکه به صورت اختصاصی بهترین رشته‌های ارشد انسانی را در این قسمت بررسی کنیم، لازم است بدانید که بهترین رشته‌های ارشد انسانی با توجه به روحیه و علاقه شما تعیین خواهد شد. به علاوه عمدتاً بهترین رشته ها مواردی هستند که بازار کار بهتری دارند. ما در قسمت فوق برخی از بهترین رشته های انسانی را معرفی کرده بودیم، حال در این قسمت لیست کامل تری از بهترین رشته‌های ارشد انسانی را بررسی خواهیم کرد.

بهترین رشته‌های ارشد انسانی شامل رشته های زیر می باشند.

  • حقوق
  •  مدیریت کسب و کار (MBA)
  •  روانشناسی
  • مدیریت مالی
  •  مدیریت بازرگانی
  •  حسابداری
  • مدیریت امور بانکی 

آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟

تمام داوطلبانی که قصد دارند در رشته تحصیلی کارشناسی ارشد دیگری ادامه تحصیل دهند می‌توانند رشته‌ی خود را تغییر کنند. به طوری که رشته کارشناسی آن‌ها جزو رشته‌های پیراپزشکی نباشد. زیرا رشته‌های پیراپزشکی را وزارت بهداشت برگزار می‌کند. در حالی که رشته‌های علوم آزمایشی با سازمان سنجش است. حال برای اینکه متوجه شوید رشته شما جزو رشته‌های زیر مجموعه پیراپزشکی است یا نه می‌توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

معمولاً دانشجویانی که قصد دارند رشته تحصیلی خود را در ارشد تغییر دهند دلایل آن‌ها به صورت زیر است:

  • معمولا متوجه شده‌اند که بازار کار آن‌ها مناسب نیست.
  • برخی از آن‌ها در طول 4 سال کارشناسی فهمیده‌اند که به رشته تحصیلی خود هیچ علاقه‌ای ندارند.
  • هیچ‌گونه استعداد و مهارتی در رشته کارشناسی خود ندارند.
  • آن‌ها رشته دوره کارشناسی را صرفا برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کرده‌اند.
  • افرادی که در کنکور کارشناسی به دلایل مختلفی نتوانسته‌اند رتبه خوبی را به دست بیاورند. بنابراین آن‌ها در رشته دیگری به تحصیل ادامه دادند.

بنابراین این افراد می‌خواهند از این فرصت باقیمانده برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود استفاده کنند. لذا انتخاب رشته در پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد می‌تواند یک فرصت خوب برای تحصیل در رشته‌های مورد علاقه آن‌ها باشد.

 

 

برای تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشدمی‌توانید روی لینک کلیک کنید.

 

 

لیست رشته‌های گروه‌های علوم آزمایشی مختلف در کنکور کارشناسی ارشد سال 1403

داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ می‌توانند در گروه‌های آزمایشی زیادی شرکت کنند که در زیر تمام رشته‌های ارشد انسانی، مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، هنر و دامپزشکی را  به همراه کد رشته معرفی کنیم.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های شناور کنکور ارشد روی لینک کلیک کنید.

 

 

رشته‌های گروه علوم انسانی

رشته‌های گروه علوم انسانی
کد رشته عنوان مجموعه امتحانی کد رشته عنوان مجموعه امتحانی
1101 زبان و ادبیات فارسی 1102 مجموعه علوم جغرافیایی
1103 سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی 1104 مجموعه زبان عربی
1105 مجموعه علوم اقتصادی 1106 مجموعه علوم ورزشی
1107 تاریخ 1108 مجموعه علوم اجتماعی
1109 زبان‌های باستانی ایران 1110 مجموعه زبان شناسی
1111 مجموعه الهیات و معارف اسلامی – علوم قرآن و حدیث 1112 مجموعه الهیات و معارف اسلامی – فقه و حقوق
1113 مجموعه الهیات و معارف اسلامی – فلسفه و کلام 1114 مجموعه الهیات و معارف اسلامی – ادیان
1115 مجموعه الهیات و معارف اسلامی (مخصوص اهل تسنن) 1116 مجموعه فلسفه
1117 مجموعه علوم تربیتی 1119 مجموعه علم اطلاعات و دانش شناسی
1120 مجموعه زبان فرانسه 1121 مجموعه زبان انگلیسی
1122 مجموعه زبان روسی 1124 مجموعه زبان آلمانی
1125 مدیریت جهانگردی 1126 مجموعه حقوق
1127 ایران شناسی 1128 آموزش زبان ژاپنی
1129 زبان و ادبیات اردو 1130 مجموعه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
1131 مطالعات جهان 1132 باستان شناسی
1133 مجموعه روان شناسی 1134  مجموعه حسابداری
1137 مطالعات زنان 1138 مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی
1139 مجموعه مددکاری اجتماعی 1142 مجموعه مدیریت
1143 مشاوره 1144 مدیریت دریایی
1145 امور فرهنگی 1146 محیط زیست
1147 اطلاعات و حفاظت اطلاعات 1148 مجموعه مدیریت کسب و کار و امور شهری
1149 مدیریت دفاعی (1) 1150 مدیریت دفاعی (2)
1152 مجموعه مدرسی معارف اسلامی 1153 مجموعه اطلاعات
1154 مطالعات دفاعی استراتژیک 1155 اطلاعات استراتژیک
1156 آماد 1157 مدیریت بحران
1158 علوم اطلاعات و حفاظت اطلاعات 1159 پدافند غیر عامل
1160 فرماندهی و مدیریت انتظامی 1161 مجموعه رشته‌های تخصصی دانشگاه علوم انتظامی امین

رشته‌های گروه علوم پایه

رشته‌های گروه علوم پایه
کد رشته عنوان مجموعه امتحانی کد رشته عنوان مجموعه امتحانی
1201 علوم زمین 1202 مجموعه ژئوفیزیک و هواشناسی
1203 مجموعه شیمی 1204 مجموعه فیزیک
1205 مجموعه فتونیک 1206 مجموعه زیست شناسی سلولی و مولکولی
1207 مجموعه آمار 1208 مجموعه ریاضی
1209 مجموعه علوم کامپیوتر 1213 زیست شناسی گیاهی
1214 زیست شناسی جانوری 1215 مجموعه علوم محیط زیست
1216 زیست شناسی دریا 1217 اقیانوس شناسی فیزیکی
1218 مجموعه تاریخ و فلسفه علم 1219 علوم شناختی
1220 مجموعه علوم اطلاعات

رشته‌های گروه فنی و مهندسی

رشته‌های گروه فنی و مهندسی
کد رشته عنوان مجموعه امتحانی کد رشته عنوان مجموعه امتحانی
1251 مجموعه مهندسی برق 1253 مهندسی نفت
1255 مهندسی پلیمر 1256 مجموعه مهندسی معماری کشتی
1257 مجموعه مهندسی شیمی 1259 مهندسی صنایع
1262 مهندسی در سوانح طبیعی 1263 مهندسی نقشه برداری
1264 مجموعه مهندسی عمران 1267 مجموعه مهندسی مکانیک
1268 مهندسی معدن 1272 مهندسی مواد و متالورژی
1273 نانو فناوری – نانو مواد 1276 مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
1277 مجموعه مهندسی کامپیوتر 1279 مهندسی هوافضا
1283 مهندسی نساجی 1285 مهندسی شیمی – بیوتکنولوژی و داروسازی
1286 مهندسی پلیمر – صنایع رنگ 1287 مهندسی طراحی محیط زیست
1290 مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت 1292 مهندسی ایمنی و بازرسی فنی
1293 مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) 1294 ایمنی، بهداشت و محیط زیست

 

رشته‌های گروه کشاورزی و منابع طبیعی

رشته‌های گروه کشاورزی و منابع طبیعی
کد رشته عنوان مجموعه امتحانی کد رشته عنوان مجموعه امتحانی
1301 مجموعه علوم و مهندسی مرتع و آبخیزداری 1302 علوم و مهندسی آب
1303 مجموعه زراعت و اصلاح نباتات 1304 اقتصاد کشاورزی
1305 علوم و مهندسی باغبانی 1306 ترویج و آموزش کشاورزی
1307 علوم و مهندسی جنگل 1308 مجموعه مدیریت حاصلخیزی، زیست فناوری و منابع خاک
1309 علوم دام و طیور 1311 علوم و مهندسی شیلات
1312 مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی 1313 علوم و مهندسی صنایع غذایی
1314 حشره شناسی کشاورزی 1315 بیماری شناسی گیاهی
1317 علوم و مهندسی محیط زیست 1319 مهندسی مکانیک بیوسیستم
1321 مدیریت و کنترل بیابان 1322 مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
1323 اکو هیدرولوژی 1324 بیوتکنولوژی کشاورزی
1325 توسعه روستایی 1327 مدیریت کشاورزی
1328 مهندسی فضای سبز

 

رشته‌های گروه هنر

رشته‌های گروه هنر
کد رشته عنوان مجموعه امتحانی کد رشته عنوان مجموعه امتحانی
1350 مجموعه برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و مدیریت شهری 1351 مجموعه طراحی شهری
1352 مجموعه معماری 1353 مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی
1356 نمایش عروسکی 1357 مجموعه هنرهای نمایشی و سینما
1358 مجموعه هنرهای تصویری و طراحی 1359 مجموعه هنرهای پژوهشی و هنرهای دستی
1360 مجموعه هنرهای موسیقی 1361 مجموعه هنرهای ساخت و معماری
1362 طراحی صنعتی 1363 فرش
1364 طراحی پارچه و لباس

 

رشته‌های گروه دامپزشکی

رشته‌های گروه دامپزشکی
کد رشته عنوان مجموعه امتحانی کد رشته عنوان مجموعه امتحانی
1501 انگل شناسی 1502 فیزیولوژی دامپزشکی
1503  قارچ شناسی دامپزشکی 1504 بافت شناسی دامپزشکی
1505 باکتری شناسی دامپزشکی 1506 ایمنی شناسی دامپزشکی
1507 بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی 1509 بیوشیمی بالینی
1510 سم شناسی

 

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

 

خلاصه مطالب

در این مقاله در مورد رشته های ارشد گروه های مختلف صحبت کردیم و به پر متقاضی‌ترین رشته‌های ارشد و بازار کار آن ها اشاره کردیم. ولی شما برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود باید معیارهای زیادی را در نظر بگیرید که علاقه، بازار کار، تونایی‌ها و غیره از جمله آن‌ها هستند که به صورت مفصل در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. به طور مثال تاکید کردیم که بهترین رشته‌های ارشد پیراپزشکی را نمیتوان به صورت ثابت برای همه یکسان در نظر گرفت. از طرفی بهترین رشته‌های ارشد انسانی و یا بهترین رشته‌های ارشد مهندسی نیز هر ساله میتواند متغیر بوده و تغییر کند. برای کسب اطلاعات بهتر و تخصصی تر در رابطه با بهترین رشته‌های ارشد مهندسی و یا بهترین رشته‌های ارشد انسانی، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت چگونه اقدام کنیم؟

شما برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت می‌توانید از طریق سایت همین وزارت اقدام کنید که تمام رشته‌های کارشناسی ارشد آن در حوزه‌های پزشکی و پیراپزشکی می‌باشد. 

ظرفیت دانشگاه‌های مختلف کشور در مورد قبولی در رشته‌های کارشناسی ارشد چگونه است؟

ظرفیت هر سال تغییر کرده و ممکن است افزایش یا کاهش داشته باشد.

منابع آزمون کارشناسی ارشد را چگونه به دست بیاوریم؟

شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با مشاوران سایت ایران تحصیل صحبت کنید.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • شرایط و مهلت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

    ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه

    شرایط و مهلت ثبت نام کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضاییه 1403 اعلام شد. آزمون کارشناسان رسمی دادگستری هر سال یا هر دو سال یکبار توسط سازمان سنجش و در جهت جذب علاقمندان به شغل کارشناس رسمی در مدت یک...
  • چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی

    چارت انتخاب واحد رشته مهندسی پزشکی + بروزرسانی 1403

    رشته مهندسی پزشکی امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته‌ ها از نظر داوطلبان کنکور گروه ریاضی به حساب می‌ آید و از آن جا که این رشته علاوه بر دروس مهندسی با دنیای پزشکی هم سر و کار دارد؛ مورد توجه...
  • رشته داروسازی

    رشته داروسازی + درآمد، بازارکار، دروس و شرایط مهاجرت

    بازار کار رشته داروسازی موضوعی است که ما در این مطلب بررسی خواهیم کرد. بسیاری از داوطلبان رشته تجربی، متقاضی تحصیل در رشته دارو سازی هستند. به همین دلیل رقابت برای ورود به این رشته و سپس یافتن کار برای...
  • رشته ی مهندسی برق

    رشته مهندسی برق + درآمد، بازارکار، دروس و شرایط مهاجرت

    رشته ی مهندسی برق شامل 4 گرایش مختلف است که هر کدام از این گرایش ها در حوزه ای جدا قرار گرفته و برای انتخاب درست بین این رشته ها بهتر است به بررسی دقیق این گرایش ها بپردازید تا...
تماس با مشاور