ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

سن ورود به پیش دبستانی 1402 + {زمان ورود به آمادگی} | ایران تحصیل

سن ورود به پیش دبستانی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

همانطور که سال اول ابتدایی یکی از سال های حساس دانش آموزان و نقطه عطف زندگی آن ها محسوب می شود. به همین دلیل باید برای آن حساسیت بیشتری داشت. به علاوه قبل از سال اول ابتدایی نیز لازم است دانش آموزان یک سری آمادگی ها را کسب نمایند تا برای این پایه آمادگی بیشتری داشته باشند. به همین دلیل نیز توصیه می شود در دوره پیش دبستانی شرکت کنند تا با جو محیط های آموزشی بیشتر آشنا شده و آماده تر باشند. سن ورود به پیش دبستانی نیز موضوع بسیار مهمی است که بسیاری در رابطه با آن اطلاع ندارند؛ به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد سن ورود به پیش دبستانی در اختیار شما قرار دهیم.

 

زمان ثبت نام دوره پیش دبستانی

زمان ثبت نام دوره پیش دبستانی از اواخر خرداد شروع شده و تا مهر ماه ادامه پیدا خواهد کرد. در حال حاضر ثبت نام از دانش آموزان در دوره پیش دبستانی نیز به صورت آنلاین می باشد و از طریق سامانه سیدا انجام می شود.

برای ثبت نام در دوره پیش دبستانی نیاز است که ابتدا مدرک  طرح سنجش سلامت را نیز دریافت کرده باشید. با این کار دیگر در پایه اول نیازی به شرکت در این طرح نخواهید داشت.

 

جزییات سن ورود به پیش دبستانی

 

 

برای اینکه بدانید متولدین 95 و 96 چه سالی میرن پیش دبستانی کلیک کنید.

 

حداقل و حداکثر سن ورود به پیش دبستانی

همانطور که ذکر شد دوره پیش دبستانی شامل دو دوره پیش دبستانی 1 و 2  می باشد.  برای ثبت نام دقت داشته باشید که سن شناسنامه ای کودکان اولویت خواهد داشت و بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 در واقع زمانی که کودکان شش سالگی خود را به اتمام رسانده باشند؛ قبل از ورود به مدرسه می توانند وارد دوره های آموزشی لازم شود و با توجه به مباحثی که در دوره پیش دبستانی 2 ارائه می شود از آموزش های لازم بهره مند شوند.

در خصوص حداقل و حداکثر سن ورود به پیش دبستانی باید به شما بگوییم که در ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد ثبت نام در یکی از دوره های پیش دبستانی را دارید یا هر دو برای پیش دبستانی دوره یک سن 4 تا 5 سال و برای پیش دبستانی 2 سن 5 تا 6 سال مناسب است.

 

برای اطلاع از مدارک لازم برای ثبت نام پیش دبستانی کلیک کنید.

 

بهترین سن ورود به پیش دبستانی

در خصوص اینکه بهترین سن ورود به پیش دبستانی چه زمانی است باید بگوییم این موضوع بستگی به خودتان دارد. به طور مثال برخی بهترین سن را قبل از ورود به مدرسه یعنی سن 6 سالگی می دانند؛ اما برای برخی کودکان بهتر است از 4 سالگی یعنی زمان شروع پیش دبستانی 1 باشد. در این خصوص می توانید از کارشناسان کمک بگیرید تا به شما کمک کنند تا بهترین سن ورود به پیش دبستانی را بشناسید.

 

 

حداقل سن ورود به پیش دبستانی

 

سن ثبت نام کلاس اول

 در خصوص سن ثبت نام کلاس اول باید بدانید که طبق قوانین زمانی است که 6 سالگی آن ها به پایان رسیده باشد. افرادی که به سن 6 سال تمام نرسیده اند؛ نمی توانند ثبت نام کنند.

با توجه به این نکات باید به شما بگوییم که سن ثبت نام کلاس اول ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای کودکانی که 6 سال تمام شده اند شامل متولدین قبل از اول مهر ماه 1396 خواهد بود. والدین این کودکان می توانند از خرداد ماه ثبت نام فرزندان خود را آغاز نمایند.

 

برای اطلاع از جزییات نحوه ثبت نام پیش دبستانی کلیک کنید.

 

قانون جدید نیمه دومی ها برای ثبت نام مدرسه

ثبت نام نیمه دومی ها همیشه یکی از مواردی است که والدین در مورد آن سوال می پرسند. در واقع محاسبه سن نیمه دومی ها یکی از موارد رایجی است که در مورد آن سوال می شود. در خصوص محاسبه سن نیمه دومی ها باید بدانید؛ از آنجایی که آغاز سال تحصیلی در مهر ماه می باشد، باید برای محاسبه سن نیز این ماه معیار در نظر گرفته شود. افرادی که نیمه دوم سال متولد شده اند و در مهر ماه به 6 سال نرسیده اند، نمی توانند در مدرسه ثبت نام کنند. البته در یک قانون جدید برای نیمه دومی ها، تخفیف دو روزه در نظر گرفته شده و متولدین نیمه اول و دوم مهر ماه می توانند ثبت نام کنند.

 

 

شرایط ثبت نام کودکان برای پیش دبستانی

یکی از شرایط مهم برای سن ورود به مدارس پیش دبستانی این است که قانونی و تعیین شده با توجه به شناسنامه و همچنین مدارک او باشد. ثبت نام در اکثر مراکز به صورت حضوری و در زمان خاصی صورت می پذیرد. بنابراین در زمان تعیین شده لازم است مدارک هزینه ثبت نام را به مدرسه ارائه نمایید تا کلیه امور ثبت نام به درستی انجام شود.

با توجه به حداقل و حداکثر سن پیش دبستانی برخی از مناطق به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل می باشند و یا والدین نگرانی حضور کودکان خود را در مراکز به صورت حضوری دارند، امکان ثبت نام غیر حضوری یا همان مجازی فراهم شده است تا والدین عزیز بتوانند فرزندان خود را ثبت نام نمایند. آموزش ها در حال حاضر به صورت مجازی توسط مربیان ارائه می شود و  بررسی تکالیف به همین روش صورت می‌گیرد.

در مراکز دولتی با توجه به مناسبترین سن برای پیش دبستانی آموزش به صورت رایگان بوده و  شهریه اندکی بابت آموزش از والدین دریافت می شود.  مراکز غیر انتفاعی و آزاد نیز وابسته به شهریه تعیین شده لازم است به صورت ماهانه و یا ترمی مبلغی را بابت آموزش پرداخت نمایند. همچنین آن دسته از دانش آموزانی که موفق به انجام ثبت نام در زمان مقرر نشده می توانند مجدداً در زمان تعیین شده برای انجام ثبت‌نام اقدام نمایند.

 

بهترین سن ورود به پیش دبستانی

 

نحوه آموزش کودکان پیش دبستانی در منزل

به دلایل مختلف ممکن است والدین پس از رسیدن سن ورود به پیش دبستانی تصمیم بگیرند آموزش فرزند خود را در منزل انجام دهند. برای آموزش در منزل، دانستن نکاتی بسیار ضروری وجود دارد که توجه به آن برای برخورداری از یک آموزش خوب ضروری خواهد بود به عنوان مثال داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی برای آموزش کودک ضروری می باشد.

متاسفانه برخی از والدین با سخت گیری های بیجا و یا آموزش اشتباه به کودکان موجب می شوند تا هنگام ورود به مدرسه با مشکلات زیادی مواجه شوند که گاهاً حل آنها اگرچه غیرممکن نیست اما بسیار سخت می باشد و همین مسئله باعث می‌شود دوره دبستان خوب و عادی را نگذرانند. نوع آموزش کودکان پیش دبستانی با سایر مقاطع کاملا متفاوت می باشد.

داشتن ابزارهای لازم برای کودکان دارای مناسبترین سن برای پیش دبستانی : ریاضی و یا یک تخته وایت برد برای نوشتن بسیار ضروری می باشد. دقت داشته باشید که تکنیک های آموزشی در دوره های مختلف متفاوت می باشد و در صورتی که شما از این تکنیک ها اطلاعی نداشته باشید، متاسفانه این مسئله موجب ایجاد تنفر کودک نسبت به درس و مدرسه خواهد شد.  به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت تصمیم به آموزش در منزل حتما با یک مشاور مشورت نمایید.

 

 

توصیه های رواشناسی مهم برای آموزش مجازی کودکان

یکی از مشکلاتی که مادران به طور معمول در رابطه با آموزش مجازی کودکان دارند عدم دقت و تمرکز در کودکان به هنگام آموزش می باشد. دلایل متفاوتی را می توان برای این موضوع عنوان نمود. به عنوان مثال : عدم آموزش اصولی، انتخاب زمان نامناسب برای آموزش، عدم آمادگی جسمانی کودک، عدم آمادگی روانی کودک و…. از جمله موارد می باشد.

یکی از اشتباهات والدین که کودکان آنها به سن ورود به پیش دبستانی رسیده اند این است که تصور می‌کنند کودک هنگام یادگیری باید کاملاً ساکت و منظبت باشد. دقت داشته باشید که مبانی آموزش دوره پیش دبستانی آمادگی کودک برای آموزش است بنابراین هیچ الزامی در آموزش رسمی برای او وجود نخواهد داشت. نباید انتظار داشته باشیم فرزند شما همانطور که با یک مربی رفتار می کند با شما نیز همانگونه برخورد کند.

انتخاب زمان مناسب یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. به عنوان مثال زمانی که کودک گرسنه یا خسته است و یا زمان استراحت و بازی می باشد به هیچ عنوان نباید او را وارد آموزش نمود. همراه بودن شما با کودک یکی از نکات بسیار مهم نیست که می تواند یادگیری بیشتر و سهولت در امر ه آموزش شایان به ذکری داشته باشد.

 

برای اطلاع از جزییات مربوط به سن ورود به پیش دبستانی کلیک کنید.

 

مناسب ترین سن برای پیش دبستانی نیمه دومی

برای برخی از والدین و یا حتی بزرگسالان ممکن است این سوال به وجود بیاید که تفاوت ورود دانش آموزان نیمه اول و دوم در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به اینکه آموزش در کشور ما بر اساس نظریه پیاژه می باشد، رسیدن به سن خاص برای کودکان به دلیل رشد شرایط جسمانی بسیار ضروری خواهد بود.

دانش آموزانی که شش سال آنها تمام شده است از نظر رشد ماهیچه ها و توانایی تمرکز و همچنین آمادگی یادگیری امکان حضور را خواهند داشت و می توانند به راحتی برای یادگیری قوانین جدید آمادگی لازم را پیدا کنند. قطعاً تفاوت های فردی در بین کودکان وجود دارد و این مسئله برای تمامی کودکان کشور یکسان نخواهد بود اما با توجه به اینکه قوانین برای تمام افراد به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شوند به اکثریت جامعه توجه دارند و به همین دلیل پیروی از آن ضروری خواهد بود.

تصمیماتی در رابطه با امکان ثبت نام ورود دانش آموزان و کودکان نیمه دوم در همان ابتدای سال گرفته شده است و این تصمیمات به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده اند اما تا زمان بررسی آن و همچنین تبدیل شدن با قانون  هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نمی باشد و فعلاً با توجه به قوانین موجود امکان ثبت نام برای کودکان نیمه دوم وجود نخواهد داشت.

 

 

مدارک لازم برای ثبت نام پیش دبستانی

 

ارائه مدارک ذیل برای ثبت نام حضوری کودکان پیش دبستانی به مراکز الزامی خواهد بود.

  • ارائه اصل شناسنامه دانش آموز همراه کپی آن
  •  ارائه کارت ملی و همچنین کپی از تمام صفحات شناسنامه والدین
  •  ارائه سه عکس سه در چهار به مدرسه
  •  اصل کارت واکسیناسیون  دانش آموز و کپی آن
  •   ارائه فرم تکمیل شده مشخصات دانش آموز
  •  در صورت نیاز به سرویس لازم است فرم  مورد نظر را تکمیل نمایند.
  •  ارائه فرم تکمیل شده تعهد نامه انضباطی

 

 

مزایای شرکت در دوره پیش دبستانی

مطابق با تحقیقات انجام شده روانشناسان برای کودکانی که واجد شرایط ثبت نام کودکان برای پیش دبستانی دوره پیش دبستانی را گذرانده اند :

  • افزایش اعتماد به نفس کودکان در برخورد با هم سن و سالان خود از مزایای تحصیل در سن ورود به مدارس پیش دبستانی
  •  توانایی برقراری ارتباط با سایر هم سن و سالان خود
  •  تقویت توانایی مهارتی و استعدادهای کودکان
  •  کاهش وابستگی به خانه به خانه و خانواده و آمادگی برای ورود به محیط جدید

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با سن ورود به پیش دبستانی و همچنین شرایط ثبت نام کودکان برای پیش دبستانی ارائه نماییم. برای مشاوره اختصاصی در رابطه با مناسب ترین سن برای پیش دبستانی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. برای اطلاع از سن ورود به مدارس پیش دبستانی در سال ۱۴۰۲ و همچنین حداقل و حداکثر سن پیش دبستانی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

4.6/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

سن ورود به پیش دبستانی چه سنی است؟

از سن 4 تا 6 سالگی می توانید کودکان خود را در مراکز ثبت نام نمایید.

آیا ممکن است سن مناسب کودکان برای پیش دبستانی در هر سال متفاوت باشد؟

با توجه به دوره اول و دوم حداقل و حداکثر سن پیش دبستانی می تواند متفاوت باشد.

مناسب ترین سن برای پیش دبستانی چه سنی است؟

با توجه به قوانین تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پروش بهترین سن همان شش سالگی خواهد بود.

 

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • مشاوره روانشناسی آنلاین رایگان

    مشاوره روانشناسی آنلاین رایگان

    مشاوره روانشناسی آنلاین رایگان به صورت تلفنی بدون صرف وقت و هزینه اضافی در مرکز مشاوره ایران تحصیل انجام می پذیرد امروز با برترین مشاوران و روانشناسان زیر نظر نظام روانشناسی کشور آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه خانواده...
  • چگونه مشاور تحصیلی شویم

    چگونه مشاور تحصیلی شویم؟ 13 گام تا موفقیت!

    مشاوران تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان کمک می کنند تا بتوانند یک مسیر خوبی را برای خود در آینده رقم بزنند. آن ها راهنمای تحصیلی این افراد هستند تا در انتخاب مسیر درست راهنمایی کنند؛ بنابراین مشاور تحصیلی، یکی...
  • مشاوره تلفنی شبانه روزی بهزیستی

    مشاوره تلفنی شبانه روزی بهزیستی

    والدین کودکانی که دچار اختلال می باشند، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که این مسائل موجب می شود گاهی والدین این کودکان بخاطر همین موارد دچار مسائلی می شوند که به موجب آن مشکلات جسمانی و...
  • مشاوره کودکان دبستانی

    مشاوره کودکان دبستانی

    اغلب مشاوران و روانشناسان معتقدند که پایه شخصیت هر یک از افراد را ، دوران کودکی او تشکیل می دهد. لذا چنانچه کودک دچار مشکلی رفتاری و … باشد، این مشکل به بزرگسالی وی خواهد رسید و مشکلات بیشتری را...
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)