ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

خرید طرح پزشکی عمومی + قانون لغو تعهد خدمت 1403 | ایران تحصیل

خرید طرح پزشکی عمومی
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

همانطور که می دانید برخی از رشته‌های کنکور سراسری دارای طرح پزشکی هستند و به همین دلیل افرادی که این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند باید در طرح تعیین شده شرکت نمایند تا مدرک و ریز نمرات آن ها آزاد شود. البته مدت طرح خدمت در هر یک از رشته‌ها می تواند متفاوت باشد. از آنجایی که نکات بسیاری در رابطه با نحوه خرید تعهد خدمت و شرایط خرید تعهد خدمت پزشکی وجود دارد، ما در ادامه قصد داریم به بررسی قانون جدید لغو تعهد خدمت و خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت و مراحل و شرایط خرید طرح پزشکی عمومی بپردازیم.

 

امکان خرید طرح پزشکی عمومی

اگر رشته‌های دارای طرح پزشکی را انتخاب کرده باشید، نیاز است مدتی را در طرح پزشکی عمومی شرکت نمایید. البته برای برخی شرایطی وجود دارد که بتوانند طرح پزشکی عمومی خود را خریداری نمایند. علاوه بر امکان خرید برای برخی رشته ها تعهدات اجباری و برای برخی دیگر اختیاری است. در حال حاضر برخی از دانشجویان بر این عقیده هستند که می توانند طرح پزشکی عمومی خود را خریداری نمایند که وزارت بهداشت چنین موضوعی را به شدت تکذیب کرده است. پس هرگونه خبری مبنی بر خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت کذب می باشد.

دكتر “مرتضي جبارزاده” در رابطه با نحوه خرید تعهد خدمت می گوید:

 ما معتقدم نيستيم كه در اين مجموعه هيچ خطايي صورت نمي گيرد. اما انتظار اين است كه اگر خطايي است به هر مرجعي كه مورد اطمينان افراد است، اعلام شود. بسياري افراد با اداره طرح تماس مي گيرند و عنوان مي كنند به آنها گفته شده طرح را مي فروشند، اما پايه و اساس اين سخنان مشخص نيست.

معاون تأمين و توزيع نيروي انساني وزارت بهداشت با اشاره به خريد تعهدات تحصيل رايگان به عنوان قانوني كه پيش از انقلاب اسلامي به تصويب رسيده است، گفت: قانون خريد تعهدات تحصيل رايگان از گذشته وجود داشته است. در واقع دو نوع تعهد در وزارت بهداشت وجود دارد كه ممكن است برخي از فارغ التحصيلان را دچار اشتباه كند. فارغ التحصيلان بايد متوجه باشند يك تعهد مربوط به طرح خدمت اجباري قانون پزشكان و پيراپزشكان بوده و تعهد ديگر مربوط به تحصيلات رايگان است.

وي ياد آور شد: تعهد خدمت مربوط به تحصيلات رايگان قانوني است كه بايد برابر و يا دو برابر مدت تحصيل را به خدمت بپردازند. بر اساس اين قانون كه وزارتخانه هاي بهداشت و علوم را شامل مي شود وزارتخانه ها اختيار دارند در صورت عدم تمايل دانش آموختگان به گذراندن اين تعهد، هزينه آن را از افراد اخذ كنند.

 

 

نحوه خرید تعهد خدمت

 

 

معافیت های طرح پزشکی عمومی

در این قسمت همراه ما باشید تا شرایط مربوط به معافیت ها را بیشتر بررسی کنیم. به صورت کلی سه مورد معافیت وجود دارد که شامل معافیت های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و انواع معافیت های سربازی می شود.

معافیت های در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودین
  • آزادگان و همسر و فرزندانشان
  • یکی از خواهران و برادران شهید
  • تک فرزند خانواده
  • جانبازان بالای 25 درصد، فرزند جانباز بالای 50 درصد، همسر جانباز بالای 70 درصد
  • مادری که حضانت فرزندش را بر عهده دارد.

معافیت طبق ماده 3 قانون ( بر اساس نظام وظیفه آقایان):

فارغ التحصیلان بالای 45 سال رشته های اجباری

 

معافیت های در اختیار وزارت بهداشت :

  • افرادی که دارای گواهی معافیت از مقطع قبلی خود هستند
  • داشتن 6 ماه خدمت داوطلبانه در جبهه
  • وجود بیماری های حاد در صورت موافقت شورای عالی پزشکی
  • بانوان متاهل که فارغ التحصیل قبل از اول آذر 1380 هستند
  • مشمولان سطح اول آیین نامه عملکرد استثنایی و استعداد درخشان
  • انجام خدمات قانونی در مقطع قبلی
  • فارغ التحصیلان مازاد بر نیاز کارشناسی ارشد و بالاتر

معافیت های خدمت نظام وظیفه:

  • سپری كردن خدمت سربازی بصورت امریه و یا خدمت سربازی به مدت بالاتر از 21 ماه
  • همسر و فرزند مفقودان جنگ، شهدا یا آزادگان هستند
  •  آزادگان و جانبازان 25 درصد و بالاتر
  • فرزندان جانبازان 50 درصد و بالاتر

 

برای اطلاع از نحوه پیگیری کارت معافیت پزشکی با کدملی کلیک کنید.

 

قانون جدید لغو تعهد خدمت

در قانون جدید لغو تعهد خدمت چند روش متفاوت برای متقاضیان وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  •  ارائه سوابق کار معتبر بر اساس ماده ۲۹ دستور العمل جامع آموزش رایگان.
  •  ارائه حکم بازنشستگی.
  •  ارائه پرداخت هزینه آموزش رایگان.
  •  تقسیط هزینه آموزش رایگان.

نحوه خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت آموزش رایگان در تمامی حالت‌های بالا بدین صورت است که از سامانه سجاد دانشجویان انجام خواهد شد. برای لغو باید مستندات ارسال شده و سپس متقاضی منتظر اعلام نتیجه بماند.

روند لغو تعهد بر اساس سابقه کار

با توجه به بخش ج -۱ دستورالعمل جامع آموزش رایگان، افرادی که با توجه به سابقه کار درخواست لغو تعهد را دارند باید، مستندات مربوطه را در سامانه ضمیمه و ارسال نمایند. سابقه کار ارائه شده می‌تواند با ارائه حکم کارگزینی، سوابق بیمه، سابقه حق التدریس در آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای فرهنگی و قرانی و … در سامانه ارائه شود. 

توجه داشته باشید که سابقه کار همزمان با تحصیل در دوره و مقاطع تحصیلی روزانه مورد قبول نیست و بایستی سابقه کار بعد از تاریخ فارغ التحصیلی باشد.

چگونگی لغو تعهد افرادی که دارای مقاطع مختلف تحصیلی

اگر متقاضی در همه مقاطع دانش‌آموخته باشد باید از پایین‌ترین مقطع برای لغو تعهد شروع کند.

اگرهم در مقاطع بالاتر دانشجوی انصرافی، اخراجی یا در حال تحصیل (در دوره روزانه) باشد باید ابتدا مقطع ناتمام و در حال تحصیل دوره روزانه را ثبت و لغو تعهد کند و سپس از پایین‌ترین مقطع اقدام نماید.

لغو تعهد بر اساس پرداخت هزینه

افرادی که از هیچکدام از روش‌های مذکور امکان استفاده نداشته باشند و بنا به ضرورت و نیاز به ارائه اصل مدارک تحصیلی برای خارج از کشور  اقدام نمایند، می‌توانند درخواست پرداخت هزینه را در سامانه داشته باشند.

محاسبه هزینه‌ها در سامانه بر اساس اطلاعاتی است که متقاضی در سامانه ثبت می کند.

روند لغو تعهد بر اساس تقسیط هزینه

 افرادی که توان پرداخت هزینه به طور کامل را ندارند و دارای شرایط خاص هستند می‌توانند با ارائه درخواست به اداره کل امور دانشجویان داخل از این روش استفاده نمایند.

روند لغو تعهد برای دانشجویان انصرافی و اخراجی

دانشجویان انصرافی و اخراجی که قصد ادامه تحصیل مجدد از ابتدا در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور را داشته باشند، می‌توانند از طریق ارسال تاییدیه تحصیلی به صورت محرمانه از دانشگاه قبلی به دانشگاه جدید برای ادامه تحصیل خود اقدام نمایند.

 

 

قانون جدید لغو تعهد خدمت

 

 

لیست رشته های دارای تعهد خدمت

در این قسمت همراه ما باشید تا لیست رشته های دارای تعهد خدمت را بررسی کنیم.

 

رشته های پزشكی و پیراپزشكی دارای تعهد خدمت
پرشکی دندانپزشکی داروسازی
پرستاری علوم آزمایشگاهی رادیولوژی
اتاق عمل هوشبری فوریت های پزشکی
پرستاری  دندانپزشکی مامایی
مهندسی بهداشت محیط مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار فناوری اطلاعات سلامت
تکنولوژی اتاق عمل بهداشت عمومی گفتار درمانی
فیزیوتراپی علوم تغذیه شنوایی سنجی
کار درمانی تکنولوژی پرتوشناسی

 

 

شرایط معافیت از تعهد اجباری

در خصوص شرایط خرید تعهد خدمت پزشکی در این قسمت همراه ما باشید تا از جزییات آن بیشتر بدانید. در خصوص شرایط معافیت از تعهد اجباری و یا خرید این تعهد و آزاد سازی مدرک، داوطلب باید به این نكته توجه كند که، درهمان ابتدای ورود به این رشته‌ ها از داوطلب تعهد محضری گرفته شده و در این تعهد بر این نکته تاکید می شود كه داوطلب به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی (حتی در صورت امکان خرید تعهد به خدمت) قابل تغییر نخواهد بود.

 داوطلبان در این تعهدنامه ضمانت می دهند که باید باید سه برابر طول تحصیل در خدمت دولت در منطقه مربوطه باشد.

 

اطلاعیه قانون جدید لغو تعهد خدمت

سازمان امور دانشجویان طی بخشنامه ای هزینه های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان را پس از چند سال توقف در اعلام نرخها، در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۱ در نرخ های یکسان بدون توجه به تفاوت در دانشگاه و نوع آموزش (حضوری و غیرحضوری) تصویب و به دانشگاهها ابلاغ کرده است.

 

نحوه خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت برای رشته های طرح نیروی انسانی

علاوه بر مطالبی كه در بالا ذكر شد، نوعی دیگر از تعهد وجود دارد كه اصطلاحا طرح خدمت نیروی انسانی گفته می شود. از آنجایی که این تعهد برای بعضی رشته ها اختیاری و برای بعضی دیگر اجباری است ممکن است بعضی از دانشجویان به اشتباه آن را با خرید تعهد تصور کنند که این طور نیست.

اینکه برای چه افرادی اختیاری و برای چه افرادی اجباری است، بستگی به رشته افراد دارد.

رشته های دارای طرح اجباری عبارتند از : پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، اتاق عمل، هوشبری، فوریتهای پزشکی، پرستاری دندانپزشکی (فارغ التحصیلان بعد از 86/7/1) بهداشت دهان.

 مراحل ثبت نام نیز با توجه به راهنمای سایت رشد بدین صورت است:

برای ثبت نام نیاز است که دانش آموختگان به پورتال وزارت بهداشت مراجعه نمایند که درآدرس tarhreg.behdasht.gov.irواقع شده است.

 

برای اطلاع از نحوه خرید طرح پرستاری کلیک کنید.

 

هزینه خرید تعهد خدمت

در خصوص نحوه خرید تعهد خدمت خرید در این قسمت همراه ما باشید تا هزینه مربوط به آن را بررسی کنیم.

در ابتدا باید بگویم این تعهد خدمت «خدمت نیروی انسانی» با تعهد خدمت مربوط به کد رشته های بومی تعهدی متفاوت خواهد بود.

هزینه خرید تعهد خدمت  طبق آخرین دستورالعمل های ارسالی توسط وزارت متبوع تعیین خواهد شد و این هزینه سالانه و از رشته ای به رشته ی دیگر نیز متغیر است. همچنین این هزینه به نوع سهمیه پذیرفته شدگان در کنکور سراسری نیز بستگی دارد. به این صورت که پذیرفته شدگان با سهمیه منطقه یک، سهمیه‌های شاهد، خانواده شهدا، ایثارگران، نهضت سواد آموزی، جهاد، جانبازان، آزادگان، و همچنین همه پذیرفته‌شدگان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و دانشجویان غیر ایرانی پذیرفته‌شده هزینه ای برابر با یک برابر مدت تحصیل و در سهمیه منطقه ۲، دوبرابر مدت تحصیل و در سهمیه منطقه ۳ که شامل پذیرفته‌شدگان سهمیه استانداری‌ها ۳ برابر مدت بازدید سایت ایران تحصیل باید به وزارتخانه هزینه بپردازند.

رشته های دارای تعهد خدمت، همانطور که مشخص است رشته هایی هستند که داوطلبان باید برای تحصیل در آن ها تعهدی مبنی بر خدمت، پس از فارغ التحصیلی خود و به میزان حداکثر سه برابر مدت زمان تحصیل خود ارائه نمایند. این تعهد به دلیل استفاده از خدمات رایگان دولتی داوطلب در دانشگاه، گرفته می شود.

از جمله رشته های پرطرفداری که مشمول قانون تعهد خدمت می شوند، رشته های پزشکی می باشد.

فارغ التحصیلان و پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه، اعم از نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، تعهد خدمت نخواهند داشت.

 

 

خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت

 

شرایط رشته های دارای خدمت

آن دسته از داوطلبانی که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم چنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در دوره های نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد تحصیل کرده اند، تعهد خدمتی ندارند.

پذیرفته شدگان تمامی رشته های تحصیلی در سهمیه های مختلف، باید متعهد شوند که پس از اتمام دوره تحصیلی خود و در صورت نیاز سازمان ها، ارگان ها و نهاد های انقلاب اسلامی و هم چنین ادارات دولتی، در این موسسات خدمت کنند. هم چنین در صورت عدم نیاز سازمان های مذکور داوطلبان باید با تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی در بخش خصوصی مشغول خواهد شد.

پذیرفته شدگان نهایی که قصد تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را دارند، باید به میزان دو برابر طول تحصیل خود، تعهد محضری به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهند.

 فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی باید فقط در بیمارستان ها و مراکزی که از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود، فعالیت کرده و خدمت در سایر مراکز و بیمارستان ها برای فارغ التحصیلان این دوره ها ممنوع خواهد بود.

در نهایت توجه داشته باشید که، پذیرفته شدگان سهمیه ها و کد رشته محل های خاص (مانند مناطق زلزله زده، رشته های دارای تعهد وزارت بهداشت و…) تابع قوانین و مقررات مربوط به آن کد رشته محل که در دفترچه انتخاب رشته کنکور می شود، خواهند بود. برای اطلاع از آخرین تغییرات مربوط به قانون جدید لغو تعهد خدمت با ما در تماس باشید.

 

 

آخرین اخبار پیرامون خرید طرح پزشکی عمومی

کاهش طرح خدمت پزشکان با تولد هر فرزند

طبق آخرین خبرها پزشکان به ازای تولد هر فرزند 6 ماه کاهش در طرح خدمت خود خواهند داشت.

یکسان سازی محل خدمت زوجین

در صورت تقاضای زوجین متعهد از طریق سامانه مربوطه، با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محل خدمت آنان، درمنطقه کم برخوردار مورد تعهد یکی از زوجین یکسان می شود.

به محض انتشار خبر جدید در رابطه با نحوه خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت این مقاله به روزرسانی خواهد شد.

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

امیدواریم که توانسته باشیم در این مطلب به تمامی سوالات شما مبنی بر اینکه امکان خرید طرح پزشکی عمومی چیست و چگونه می توان برای خرید تعهد خدمت وزارت بهداشت اقدام کرد، پاسخ داده باشیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص قانون جدید لغو تعهد خدمت و یا شرایط خرید تعهد خدمت پزشکی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند. در صورتی که اطلاعات جدید در رابطه با شرایط خرید تعهد خدمت پزشکی منتشر شود، تیم ما نیز این مطلب را به روز رسانی خواهد کرد.

2.6/5 - (7 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا امکان خرید طرح پزشکی عمومی وجود دارد؟

خیر طرح پزشکی نیروی انسانی امکان خرید دارد و طرح پزشکی عمومی این امکان را ندارد.

آیا امکان معافیت از طرح پزشکی وجود دارد؟

بله برای برخی افراد این امکان وجود دارد.

آیا امکان تغییر مجل خدمت زوجین دارای طرح پزشکی وجود دارد؟

بله برای زوجین این امکان وجود دارد که در یک شهر به خدمت بپردازند.

نظرات

35 دیدگاه دربارهٔ «خرید طرح پزشکی عمومی + قانون لغو تعهد خدمت 1403 | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo افروز گفت:

    سلام وقت بخیر.
    طرح تخصص هم جز سنوات تعهد خدمت نیروی انسانی محسوب میشه؟

    1. Avatar photo مشاور طهماسبی گفت:

      سلام. دوست عزیز طرح ارتباطی با تعهد ندارد.

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • کار آموزی در عرصه

    کار آموزی در عرصه رشته های تجربی + لیست رشته ‌ها

    کار آموزی در عرصه شامل سپری کردن 8 الی 28 واحد درسی مطابق با نوع رشته در آخرین‌ترم یا سال تحصیلی  می‌شود.  در این ایام دانشجویان باید به محیط‌ها و مراکز درمانی برود. سپس شیفت‌های کاری مختلف را دررابطه‌با بخش‌های...
  • نتایج استخدامی وزارت بهداشت

    اعلام نتایج آزمون استخدامی وزارت بهداشت 1403 + راهنما مشاهده

    نتایج استخدامی وزارت بهداشت 1403 اعلام شد. آزمون استخدامی وزارت بهداشت در سال اخیر برگزار شده است و بسیاری از داوطلبان منتظر نتیجه آن هستند. افراد شرکت کننده در آزمون وزارت بهداشت بعد از قبولی در آزمونی کتبی، باید منتظر...
  • ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت

    ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت 1403

    ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت 1403 در زمان‌های اعلام شده از سوی سنجش، امکان پذیر است. داوطلبانی که در کنکور وزارت بهداشت ثبت نام کرده اما برخی از اطلاعات خود را اشتباه وارد کرده‌اند، این امکان برای...
  • دفترچه آزمون دکتری وزارت بهداشت

    دفترچه آزمون دکتری وزارت بهداشت 1403 + لینک دانلود pdf

    دفترچه آزمون دکتری وزارت بهداشت، هر سال چند روز باقی مانده به زمان ثبت نام دکتری وزارت بهداشت، در وبسایت سنجش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir منتشر می‌شود. تمامی افرادی که قصد شرکت در آزمون دکتری در رشته‌های علوم پزشکی را...
تماس با مشاور