ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور ۱۴۰۳ + نحوه محاسبه | ایران تحصیل

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۶۱۴
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

میزان تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که عضو خانواده جانبازان زیر 25 درصد بوده و قصد استفاده از سهمیه 5 درصد را دارند، بایستی در هنگام ثبت نام کد 12 رقمی را از ارگان مربوطه اخذ و در فرم تقاضانامه وارد نمایند. بر اساس قوانین، 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به مشمولان این سهمیه اختصاص داده می‌شود. در ادامه با نحوه محاسبه و انتخاب رشته سهمیه 5 درصد  بیشتر آشنا خواهیم شد.

همچنین، چنانچه در مورد این سهمیه یا سایر سهمیه‌های کنکور سراسری و ارشد با سؤال یا ابهامی مواجه شدید، می‌توانید با مشاوران ما تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح فرمایید. همچنین، همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل این آمادگی را دارند که شما را برای یک انتخاب رشته سهمیه 5 درصد موفق یاری نمایند. به این منظور می‌توانید با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا شما عزیزان داوطلب را راهنمایی کنند.

تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور به چه منظوری است؟

اگر از داوطلبان کنکور سراسری باشید حتماً در مورد تأثیر سهمیه‌ها در قبولی شنیده‌اید. به طوری که بر اساس قوانین موجود به منظور ایجاد عدالت در میان شرکت کنندگان آزمون و فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای قبولی آن دسته از افرادی که به امکانات کمتری دسترسی دارند، یک سری از سهمیه‌ها اعم از مناطق، رزمندگان و ایثارگران، خانواده شهدا و … در نظر گرفته شده است.

در این میان، سهمیه ایثارگران به چند دسته از متقاضیان یعنی، ” جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آن‌ها “، ” جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان ها” ” آزادگان و همسر و فرزندان آنان” و ” همسر و فرزندان و شهدا و مفقودالاثران” تقسیم بندی می‌شود. در این مقاله قصد داریم تأثیر سهمیه ۵ درصد در کنکور که به جانبازان زیر 25 درصد اختصاص دارد بپردازیم و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم تا به شما در تخمین رتبه ایثارگران کمک کنیم.

 

برای اطلاع ازاستفاده مجدد از سهمیه روزانه کنکور، بر روی لینک کلیک کنید.

تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور به چه منظوری است؟

میزان تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور سراسری 1403

به داوطلبانی که در هنگام ثبت نام کنکور سراسری، در فرم تقاضانامه بند مربوط به سهمیه ایثارگران زیر 25 درصد را علامت گذاری کنند، پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل اختصاص داده می‌شود. نکته مهمی که متقاضیان باید بدان توجه داشته باشند این است که این سهمیه بر روی تراز آن‌ها اعمال نمی‌شود. بلکه حد نصاب قبولی فرد را کاهش می‌دهد.

بدین مفهوم که بعد از دریافت نتایج اولیه، در کارنامه هر داوطلب سه عنوان مهم از قبیل تراز، رتبه در سهمیه ایثارگران و رتبه داوطلب در سهمیه مناطق ذکر شده است. در بین تمامی بندها مهم‌ترین معیار برای قبولی داوطلب همان رتبه در سهمیه می‌باشد. اگر می‌خواهید در هنگام انتخاب رشته از سهمیه 5 درصد برخوردار شوید، بایستی دو نکته را مد نظر داشته باشید. ابتدا وارد کردن کد پیگیری 12 رقمی در هنگام نام نویسی ( در ادامه دربازه این مورد توضح خواهیم داد)، و توجه به رتبه در سهمیه.

 

برای اینکه از نحوه استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری مطلع شوید، بر روی لینک کلیک کنید.

میزان تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور سراسری

مشمولان سهمیه ۵ درصد در کنکور سراسری 1403

تنها متقاضیانی می‌توانند در انتخاب رشته سهمیه 5 درصد را تأثیر دهند که شامل یکی از موارد زیر باشند.

  • جانبازان کمتر از 25%
  • فرزند جانبازان کمتر از 25%
  • همسر جانبازان کمتر از 25%
  • فرزندان یا همسر رزمندگانی که که حداقل 6 ماه در جبهه حضور داشته‌اند. منظور از سابقه رزمندگی، حضور در جبهه از تاریخ 30 شهریور 59 تا 31 شهریور 67 می‌باشد.

در ادامه جامعه آماری افراد برخوردار از سهمیه 5 درصد در گروه‌های آزمایشی کنکور نسبت به کل شرکت کنندگان آزمون سراسری سال گذشته ارائه شده است.

کل شرکت کننده‌های ایثارگران 5 در صدی در کنکور تجربی 1401
ایثارگران 5 درصد 43977
تعداد کل شرکت کننده‌ها 510083
نسبت افراد برخوردار از سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کنندگان 8/6

 

در جدول زیر کل شرکت کنندگان ایثارگران 5 درصدی در کنکور ریاضی سال گرشته ارائه شده است.

 

کل شرکت کنندگان ایثارگران 5 در صدی در آزمون ریاضی 1401
ایثارگران 5 درصد 7697
تعداد کل شرکت کننده‌ها 132452
نسبت افراد برخوردار از سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کنندگان درصد 5/8

 

تعداد کل شرکت کنندگان و نسبت افراد برخوردار از سهمیه ایثارگران 5 درصدی به تمام شرکت کننده‌های آزمون انسانی قرار داده شده است.

 

کل شرکت کنندگان ایثارگران 5 درصدی در آزمون گروه انسانی 1401
ایثارگران 5 درصد 20001
تعداد تمام شرکت کننده‌ها 375869
نسبت افراد برخوردار از سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کنندگان  درصد 5/3

 

تعداد شرکت کنندگان سهمیه ایثارگران 5 درصد در کنکور گروه هنر سال تحصیلی 1401 در جدول زیر ارائه شده است.

 

کل شرکت کننده‌های ایثارگران 5 درصدی در آزمون هنر 1401
ایثارگران 5 درصد 7968
تعداد کل شرکت کننده‌ها 132346
نسبت افراد برخوردار از سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کنندگان 7/1درصد

 

تعداد افراد دارنده سهیمه ایثارگران 5 درصد در آزمون سراسری گروه زبان 1401 نسبت به کل شرکت کنندگان در ادامه ارائه شده است.

 

کل شرکت کننده‌های ایثارگران 5 درصدی در آزمون زبان 1401
ایثارگران 5 درصد 11166
تعداد کل شرکت کننده‌ها 156230
نسبت افراد برخوردار از سهمیه ایثارگران 5 درصدی به کل شرکت کنندگان 7/1درصد

 

مشمولان سهمیه ۵ درصد در کنکور سراسری

برای آشنایی با سامانه ایثار کلیک کنید.

نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد کنکور سراسری 1403

تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور بر اساس یک سری فاکتورها در نظر گرفته می‌شود که چنانچه داوطلبان از آن‌ها مطلع باشند با دید بازتری نام نویسی و انتخاب رشته خواهند کرد. در زیر نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد ذکر شده است.

  • مشمولان سهمیه ایثارگران می‌بایست 70% نمره حد نصاب آخرین فرد پذیرفته شده متقاضیان گزینش آزاد را در هر کد رشته محل را به دست آورند.
  • ظرفیت و تأثیر سهمیه ۵ درصد در کنکور به رشته محل‌هایی اختصاص داده می‌شود که گرد کردن ریاضی در آن‌ها امکانپذیر باشد.
  • مشمولان سهمیه ایثارگران علاوه بر تأثیر سهمیه ایثارگران، امکان گزینش در سهمیه مناطق را نیز همچون سایر داوطلبان دارند. سهمیه مناطق آن‌ها در نتیجه اولیه قید می‌گردد.
  • اگر داوطلبی یک بار انتخاب رشته سهمیه 5 درصد را برای رشته‌های روزانه با آزمون و بدون آزمون انجام داده باشد، دیگر اجازه استفاده مجدد از این سهمیه را برای هیچ دوره تحصیلی اعم از روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان، مجای و دانشگاه آزاد را نخواهد داشت، حتی اگر در رشته قبولی انصراف داده باشند.
  • اگر متقاضی انتخاب رشته سهمیه 5 درصد را در سنوات گذشته برای قبولی در یکی از رشته‌های با آزمون و بدون آزمون غیر روزانه نظیر شبانه، پیام نور، دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی، خودگردان، مجازی و … اعمال کرده باشد، در صورت انصراف از رشته قبولی خود، یک بار دیگر مجاز به استفاده از این سهمیه خواهد بود. توجه داشته باشید که این قوانین تنها به شرط انصراف از دوره‌های غیر روزانه می‌باشد و هر داوطلب تنها یک بار مجاز به بهره مندی مجدد از تأثیر سهمیه ۵ درصد در کنکور است.
  • چنانچه ظرفیت در نظر گرفته شده برای سهمیه 25 درصد ایثارگران تکمیل نشود، ظرفیت خالی به مشمولان سهمیه ایثارگران 5 درصد اختصاص داده خواهد شد و اگر ظرفیت همچنان خالی بود، مابقی به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص داده خواهد شد.

 

برای اینکه از سهمیه ایثارگران در کنکور بیشتر بدانید، وارد لینک شوید.

بنر انتخاب رشته کنکور

نحوه دریافت کد رهگیری سهمیه 5 درصد ایثارگری کنکور 1403

همانطور که ذکر شد، یکی از شرایط مهم برای برخورداری از تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور این است که به هنگام ثبت نام در فرم تقاضانامه کد 12 رقمی در بند مربوطه درج شود.

برای دریافت این کد لازم است که داوطلب به محل و ارگان نگهداری پرونده جبهه مراجعه کرده و برای دریافت آن درخواست دهند. البته کد ایثارگری در برخی از ارگان‌ها مثل سپاه با ارتش اندکی تفاوت دارد. برای اطلاع از روش دریافت هر کدام می‌توانید از کارشناسان کنکور ایران تحصیل راهنمایی بگیرید.

بعد از اینکه ثبت نام انجام داد، اطلاعات مربوطه کد ایثارگری از سپاه استان برای سازمان بسیج مستعضفین اسال خواهد شد و در صورت صحت اطلاعات تأثیر سهمیه ۵ درصد در کنکور اعمال خواهد شد. به همین دلیل متقاضیان نباید برای دریافت کد رهگیری به بسیج مستعضفین مراجعه نمایند.

به منظور دریافت نمونه کارنامه قبولی پزشکی ایثارگران برای لینک زیر کنید.

نحوه دریافت کد رهگیری سهمیه 5 درصد ایثارگری کنکور

سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور ارشد 1403

همانند آنچه که در مورد کنکور سراسری خواندیم، سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور ارشد نیز اعمال می‌شود. بدین ترتیب، 5 درصد از ظرفیت هر رشته محل به جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آنان تعلق می‌گیرد.

نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد مشابه کنکور سراسری می‌باشد. اگر ظرفیت اختصاص داده شده برای ایثارگران 25 درصد تکمیل نشود، ظرفیت خالی مانده به مشمولان ایثارگری 5% که نمر حد نصاب را کسب نموده‌اند، داده می‌شود.

متقاضیان مقطع ارشد نیز می‌بایست کد 12 رقمی ایثارگری را از ارگان مربوطه دریافت نموده و در فرم تقاضانامه ثبت نام وارد کنند.

داوطلبان گرامی توجه داشته باشید که رتبه سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور ارشد در کارنامه آن‌ها درج می‌شود. همچنین، رتبه این افراد نسبت به رقبای دارای سهمیه سنجیده می‌شود.

بعلاوه، تنها در صورتی تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور اعمال می‌شود که متقاضی بتواند حداقل 70% از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب کنند.

 

زمان و نحوه ویرایش سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور 1403

گرچه وارد کردن کد رهگیری برای استفاده از تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور در زمان نام نویسی ضروری است. اما گاهی ممکن است که فرد به دلایل مختلفی این کد را وارد نکرده باشد. به همین دلیل فرصتی فراهم شده است تا مشمولان این سهمیه در فرصت‌های دیگری اطلاعات مربوطه را به ثبت برسانند.

به طور معمول در هنگام تمدید مهلت ثبت نام و یا زمان ویرایش کارت ورود به جلسه کنکور سراسری به داوطلبان بتوانند مواردی همچون سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور ارشد یا سراسری را علامت گذاری کرده و کد را درج نمایند.

از این رو لازم است که این افراد در زمان‌های مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه نموده و فرم خود را تکمیل کنند.

اطلاعیه

برای آگاهی از نحوه تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور سراسری و ارشد از مشاوره انتخاب رشته از سراسر کشور از طریق شماره 9099075307 با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

زمان و نحوه ویرایش سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور

اصول انتخاب رشته با داشتن سهمیه 5 درصد کنکور 1403

پس از آنکه نتایج اولیه کنکور اعلام شد، نوبت به انتخاب رشته می‌رسد. احتمالاً برای افراد مشمول سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور سراسری و ارشد این سؤال پیش می‌آید که انتخاب رشته آن‌ها چه تفاوتی با داوطلبان آزاد دارد؟ ابتدا این نکته را باید توجه داشته باشید که ظرفیت در نظر گرفته شده برای بسیاری از کد رشته‌ها محل‌ها برای انتخاب رشته سهمیه 5 درصد مجزا می‌باشد.

اما در مجموع، برای این دسته از متقاضیان دانستن چند نکته جهت یک انتخاب رشته خوب بسیار اهمیت دارد. برای مثال، همانطور که گفته شد برای قبولی در رشته‌های مختلف به دست آوردن 70% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر رشته الزامی است. اما این بدان معنا نیست که مشمولان این سهمیه مجاز به انتخاب سایر رشته‌های سهمیه آزاد نیستند. بلکه حتی اگر مثلاً نتوانستید با احتساب تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور در دوره روزانه یک رشته قبول شوید، می‌توانید برای انتخاب دوره شبانه یا دوره‌های دیگر سهمیه آزاد اقدام کنید.

اگر می‌خواهید تمام تکنیک‌های لازم جهت بالا بردن احتمال قبولی خود را در انتخاب رشته سهمیه 5 درصد به کار ببندید، می‌توانید از مشاوران ایران تحصیل در که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید و بهترین نتیجه را متناسب با رتبه خود کسب نمایید.

بنر انتخاب رشته

جدیدترین اخبار سهمیه‌ های کنکور 1403

شرایط تأثیر سهمیه ایثارگران در آزمون سراسری 1403

شرط استفاده از سهمیه ایثارگران به این صورت است که همسر و فرزندان شهدا، جانبازان بالای ۵ درصد و همسر و فرزندان این افراد، رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه به صورت داوطلبانه، آزادگان و همسر و فرزندان آنها و همچنین همسر و فرزندان، خواهر، برادر، پدر و مادر شهید دارای سهمیه خواهند بود.

ظرفیت سهمیه‌ها در آزمون سراسری 1403

در آزمون سراسری ظرفیت هر کد رشته به میزان 50 درصد به نسبت افراد شرکت کننده مناطق 3 گانه و باقی سهمیه‌ها به صورت آزاد به داوطلبان کد رشته‌ها اختصاص می‌یابد. در دیگر آزمون‌ها براساس بند ب ماده 3، همه ظرفیت کد رشته‌ها به همه داوطلبان و به صورت رقابتی و آزاد تخصیص می‌یابد. در همه آزمون ها نیز 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته، به شکل مازاد به ایثارگران تعلق‌می گیرد.

 

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا تمامی موارد مربوط به نحوه محاسبه و انتخاب رشته سهمیه 5 درصد را ذکر کنیم و چند نمونه از قبولی‌های سهمیه 5 درصدی کانون را برای آشنایی بیشتر داوطلبان ذکر کنیم.

با توجه به اینکه معمولاً بسیای از متقاضیان در مورد نحوه تاثیرگذاری سهمیه‌های گوناگون بر رتبه و ظرفیت‌های پذیرش به سؤالات متعددی مواجه می‌شوند، دریافت مشاوره انتخاب رشته بسیار اهمیت دارد. به این منظور جهت اطلاع از نحوه محاسبه و تأثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید از طریقث ارتباط با شماره 9099075307 از مشاوره انتخاب رشته مرکز مشاوره ایران تحصیل بهره مند شوید.

 

جهت دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

3.3/5 - (11 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور پیش رو به چه نحو است؟

5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل در کنکور سراسری و ارشد به مشمولان سهمیه ۵ درصد در کنکور تعلق می گیرد.

نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد چگونه است؟

در این مقاله می توانید با نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد آشنا شوید. 

چگونه یک انتخاب رشته سهمیه 5 درصد داشته باشیم؟

داوطلبانی که مشمول این سهمیه می باشند می توانند برای دریافت راهنمای کامل انتخاب رشته سهمیه ایثارگران وارد لینک شوند.

نظرات

614 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور ۱۴۰۳ + نحوه محاسبه | ایران تحصیل»

  1. Avatar photo رضاء گفت:

    سلام؛ پدر من از تاریخ ۱۳۷۰/۱۱/۲۶ الی ۱۳۷۳/۲/۲۶ بمدت ۲۷ ماه در مناطق عملیاتی بوده و کارت ایثارگری از سپاه پاسداران گرفته است؛ آیا من میتوانم از سهمیه ۵ درصدی در کنکور ۱۴۰۳ استفاده کنم؟ شما گفتید فرد ایثارگر باید ما بین سالهای ۵۹ تا ۶۷ در جبهه بوده باشه؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  2. Avatar photo ali گفت:

    سلام خسته نباشید
    من منطقه 3 زندگی می کنم و سهمیه 5 درصد هم دارم
    به نظرتون سهمیه 5 درصد ایثارگری بهتره یا مناطق ؟
    و اگر بخوام از سهمیه 5 درصد استفاده کنم دیگه سهمیه مناطق شامل من نمیشه؟
    نحوه تاثیر و اعمال هر کدوم چجوریه؟

    1. Avatar photo مشاور ارشد ذوالنورنیا گفت:

      سلام سهمیه 5 درصد بهتره و رتبه شما در سهمیه تون لحاظ میشود

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    کد سوابق تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی کشور به نشانی my.medu.ir در دسترس کاربران است. در سال های گذشته داوطلبان باید جهت مشاهده کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir یا سایت sahat.medu.ir مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر داوطلبان...
  • ثبت نام مجدد کنکور سراسری

    ثبت نام مجدد کنکور ۱۴۰۳ + جاماندگان sanjesh.org

    ثبت نام مجدد کنکور سراسری آغاز شد. جاماندگان کنکور که در بازه زمانی اولیه اختصاص داده شده برای ثبت نام کنکور به هر دلیلی موفق به نام‌نویسی نشده‌اند، می‌توانند در مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به تکمیل فرم...
  • ثبت نام کنکور سراسری

    ثبت نام کنکور سراسری 1403 آغاز شد + ورود سایت اصلی sanjesh.org

    ثبت نام کنکور سراسری 1403 طبق اعلامیه جدید سازمان سنجش برای نوبت دوم از 7 فرودین 1403 آغاز و تا 12 فروردین ادامه خواهد داشت. داوطلبین باید در زمان مقرر وارد سایت ثبت نام کنکور سراسری سازمان سنجش به نشانی...
تماس با مشاور