ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۱,۸۷۲
  • تاریخ بروزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۲
استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

آیا استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری امکان پذیر است؟ برای بسیاری از داوطلبان کنکور این سوال پیش می آید که تعداد دفعات و محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور به چه نحوی است و اینکه آیا بین دانشگاه های مختلف تفاوت وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم، اما برای کسب اطلاعات دقیقتر در مورد قوانین استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاه آزاد و سراسری می توانید با مشاوران خبره ایران تحصیل تماس بگیرید.

استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری یعنی چه؟

یکی از تسهیلاتی که برای داوطلبان کنکور در نظر گرفته شده است، استفاده از سهمیه های گوناگونی همچون سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه 25 یا 5 درصدی ایثارگران، سهمیه فرزندان جانباز و … است. تاثیر سهمیه در کنکور سراسری خود تحت شرایط و قوانین خاصی صورت می پذیرد. در این بین، برای بسیاری از دارندگان سهمیه ایثارگران سوالات زیادی مطرح می شود که از جمله آن می توان به چگونگی برخورداری و استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری اشاره کرد.

به طور کلی، طبق قوانین سازمان سنجش، حدود 5 تا 25 درصد از ظرفیت پذیرش در هر کد رشته محل، به افرادی تعلق می گیرد که از سهمیه ایثارگران برخوردارند. البته این در صورتی است که داوطلب موفق به کسب حداقل نمره مجاز قبولی شده باشد.

بر اساس آنچه که در دفترچه راهنمای ثبت نام آمده است، جانبازان 25 % و بالاتر و همسران و فرزندهای آنان، جانبازان زیر 25% و همسر و فزندان آن ها، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثرها می توانند از طریق دریافت کد 1 رقمی از ارگان های ذیربط خود، در فرم ثبت نامی قسمت مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران را علامت گذاری نماید.

حال ممکن است فردی به هر دلیلی مایل باشد که دوبار از این سهمیه استفاده کند، اما باید دید که ضوابط محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور به چه نحوی است، و اینکه به ما اجازه این کار را می دهد یا خیر. در ادامه به این بحث که مربوط به کد ایثارگری است، خواهیم پرداخت.

شرایط و قوانین استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری چیست؟

در سال جاری سازمان سنجش درخواستی را در باب تغییر استفاده از سهمیه ایثارگران داد، که بر پایه آن موارد زیر مطرح شده است:

آن دسته از داوطلبانی که یک بار از طریق سهمیه ایثارگران و شاهد در یکی از رشته های تحصیلی دوره های روزانه کنکور پذیرفته شده اند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری را ندارند. این قانون شامل تمام پذیرفته گانی است که از رشته قبلی خود انصراف داده، در رشته مورد نظر ثبت نام کرده و یا حتی نکرده باشند.

همچنین، بر اساس قوانین محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکوراگر داوطلبی در سنوات گذشته در یکی از رشته های تحصیلی غیر روزانه، اعم از دانشگاه پیام نور، دوره های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، موسسات آموزش عـالی غیردولتی و غـیرانتفاعی و یا دوره های پردیس خودگـردان (بین الملل) و مجازی پذرفته شده باشند، چنانچه در رشته قبلی خود انصراف دهند، تنها یک بار امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری را خواهند داشت.

علاوه بر این، استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در دانشگاه آزاد برای افرادی که در این دانشگاه پذیرفته شده، در صورت اصراف از رشته قبلی خود تنها یک بار دیگر فرصت بهره مندی از تسهیلات سهمیه ایثارگران راخواهند داشت

به منظور دریافت نمونه کارنامه قبولی پزشکی ایثارگران برای لینک زیر کنید

محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور

مسلما داوطلبان و متقاضیان کنکور نمی توانند در هر زمانی که مایل به استفاده از سهمیه ایثارگران بودند، برای آن درخواست دهند. به همین دلیل، قوانینی در باب استفاده مجدد از سهمیه روزانه و غیر روزانه نظر گرفته شده است که مطابق با آن ها مشخص می شود که هر فرد در چه صورت می تواند از این تسهیلات استفاده نماید.

 

  • اگر داوطلبی در آزمون کنکور سال های قبل خود موفق به قبولی در هیچ کدام از رشته محل های روزانه نشده و از سهمیه ایثارگران استفاده نکرده باشند، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری خواهد بود.

 

  • چنانچه فردی در دوره های قبلی از سهمیه خود استفاده کرده، و این مورد به ثبت و تایید رسیده باشد، و نهایتا در هنگام اعلام نتایج نیز اعمال شده باشد، طبق ضوابط محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور دیگر حق استفاده مجدد از این تسهیلات را نخواهد داشت.

برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر از کارنامه کنکور سهمیه ایثارگری وارد لینک شوید.

  • همانطور که در بالا اشاره شد، پذیرفته شدگان دوره های روزانه که از سهمیه ایثارگران استفاده کرده اند، دیگر نمی توانند مجددا از آن بهره ببرند.

 

  • اگر دوطلبی در هنگام ثبت نام، گزینه سهیه ایثارگران را در فرم ثبت نامی انتخاب نمود باشد، اما در هنگام انتشار کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نشده باشند، دیگر مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در دانشگاه آزاد و سراسری هستند.

 

  • 25% از ظرفیت هر کدام کد رشته محل های کنکور به ” همسر و فرزندان شدا و مفقود الاثر”، ” آزادگان و همسر و فرزندان آن ها”، ” جانبازان 25% و بالتر و همسرو فرزندان آن ها ختصاص می یابد.

 

  • 5% از ظرفیت انتخاب هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص یافته است.

 

  • حد نصاب نمره دارندگان سهمیه ایثارگران، 70 درصد افرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن رشته خواهند بود.

 

  • داوطلبینی که جزء سازمان بسیج محسوب می شوند و متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگران یا رزمندگان نیز هستند، می توانند از طریق مراجعه به محل نگهداری پرونده بسیج، کد پیگیری 12 رقمی خود را دریافت و آن را در تقاضانامه اینترنتی درج نمایند.

برای اطلاع از  معافیت فرزندان ایثارگر بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

تعداد دفعات استفاده از سهمیه ایثارگران

برای بسیاری از متقاضیان مهم است که در هر دوره چند بار مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری هستند. اگر بخواهیم تعداد دفعات استفاده از سهمیه ایثارگران 5 درصد هر دوره تحصیلی را به تفکیک بررسی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه های روزانه: پذیرفته شدگان دوره های روزانه تنها یک بار می توانند از سهمیه ایثارگران انتخاب نماید.

دوره های شبانه ( نوبت دوم): پذیرفته شدگان این دوره در صورت انصراف از رشته قبلی خود، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری را خواهند داشت.

پردیس خودگردان: همانند دور های شبانه، تنها یک بار چنانچه از رشته قبلی خود انصراف دهند، تنها یک باردیگر می توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند.

دانشگاه آزاد: از آنجا که این دانشگاه غیر دولتی محسوب می شود، اگر داوطلبی که قبلا یکبار از این سهمیه استفاده کرده است، از رشته در حال تحصیل انصراف دهد، یک بار دیگر، یعنی حداکثر دو بار مجاز به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری است.

دوره های مجازی یا غیر انتفاعی: پذیرفته شدگان این دوره ها نیز به شرط انصراف از رشته قبلی که از سهمیه ایثارگران برای پذیرش استفاده کرده اند، حداکثر دو بار مجاز به بهرهمندی از این سهمیه هستند.

جهت اطلاع از تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون ept بر روی لینک مربوطه کلیک کنید

خلاصه مطالب

در این مقاله به شرایط و محدودیت استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری در دانشگاه آزاد و سراسری دوره های مختلف پرداختیم و دیدیم که تعداد دفعات استفاده از این سهمیه چگونه است.

چنانچه شما نیز به دنبال بهره مندی و اطلاع از قوانین استفاده از سهمیه ایثارگران ، رزمندگان، شهدا، مناطق و … را جهت پذیرش در دانشگاه دارید، می توانید سوالات و ابهامات خود را از همکاران ما در ایران تحصیل کسب نمایید. برای این کار کافی است که از طریق شماره های مندرج در جدول زیر از ساعت 8 صبح الی 12 شب با ما در تماس باشید.

2.7/5 - (10 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در چه صورت امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری وجود دارد؟

بسته به دوره و دانشگاه، قوانین استفاده از سهمیه ایثارگران متفاوت است که می توانید برای اطلاع از آن ها به مقاله مراجعه کنید.

تعداد دفعات استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاه های سراسری و آزاد چه تفاوتی دارد؟

افرادی که قبلا در دانشگاه های غیر دولتی با استفاده از سهمیه ایثارگران پذیرفته شده اند، در صورت انصراف از رشته قبلی می توانند یکبار دیگر از این سهمیه استفاده نمایند.

چگونه می توان از محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور مطلع شد؟

برای اطلاع از تمام شرایط برخورداری از سهمیه ایثارگران می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

آیا  قوانین استفاده از سهمیه ایثارگران کنکور سال بعد تغییر کرده است؟

تا کنون صحبتی از تغییرات احتمال به میان نیامده است.

نظرات

1,872 دیدگاه دربارهٔ «استفاده مجدد از سهمیه ایثارگری»

  1. Avatar photo محمدرضا احمدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یک بار سال ۹۹ با سهمیه دانشجو پیام نور بودم و انصراف دادم و بعد کنکور ۱۴۰۱ با سهمیه همزمان دولتی و ازاد قبول شدم که دولتیو ثبت نام کردم.
    الان میتونم توی کنکور ۱۴۰۳ برای رشته پزشکی دانشگاه ازاد از سهمیه استفاده کنم؟؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر این امکان را ندارید

  2. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام.خسته نباشید
    بنده فارغ التحصیل از دانشگاه ازادم با استفاده از سهمیه۲۵درصد
    الان سوالم اینه که با توجه به دفترچه۱۴۰۳بنده میتونم از سهمیه ۲۵مجددا تو کنکور استفاده کنم؟؟؟؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      در هر مقطع تحصیلی یک بار امکان استفاده از سهمیه وجود دارد

  3. Avatar photo فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید اگر از سهمیه پنج درصد رزمنده استفاده کنیم ، تو مدرک ارشد سهمیه قید میشود؟ در دانشگاه آزاد.

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر سهمیه در مدرک قید نخواهد شد

بارگذاری دیدگاه های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی به نشانی Dipcode.medu.ir به منظور دسترسی دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلی که قصد شرکت در کنکور سراسری داشته و باید سوابق تحصیلی خود را در فرم پیشنویس ثبت‌نام درج کنند، راه‌اندازی شده است. این کد که شامل تمام...
  • سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل + بخشنامه 1403

    سایت آموزش و پرورش ترمیم معدل به نشانی اینترنتی my.medu.ir برای انجام ثبت نام جهت ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی ایجاد‌ شده‌ است. افرادی که تمایل دارند تا سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و معدل خود را ترمیم...
  • دریافت کد پیگیری ثبت نام کنکور

    دریافت کد رهگیری از سازمان سنجش کنکور 1403 + مشاهده و بازیابی

    دریافت کد رهگیری از سازمان سنجش برای داوطلبان و متقاضیان شرکت کننده در کنکور سراسری 1403 ضرورت دارد. همه افراد کنکوری می‌توانند برای دریافت کد پیگیری کنکور سنجش و مشاهده برگه ثبت نام کنکور اقدامات لازم را انجام دهند. کسب...
  • کد منطقه شهرداری محل سکونت

    کد منطقه شهرداری محل سکونت + لیست کامل | ایران تحصیل

    کد منطقه شهرداری محل سکونت از جمله موارد مهم و ضروری است که در بیشتر ثبت نام های سیستمی از جمله ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام های خرید خودرو در سایت ایران خودرو مورد نیاز کاربران خواهد بود....
تماس با مشاور
(حتی در تعطیلات نوروز)