ایران تحصیل
مشاوره با تلفن ثابت
از سراسر کشور

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ اسامی شهرها 1403 | sanjesh

  • دسته بندی:
  • دیدگاه ها: ۲۰
تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

در کارنامه کنکور سراسری، رتبه داوطلبان براساس سهمیه مناطق سه‌گانه منتشر می‌شود و شرکت‌کنندگان آزمون می‌توانند رتبه در سهمیه خود را مشاهده کنند. اما آیا می‌دانید تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ و اسامی مناطق محروم در کنکور کدام است؟ سهمیه و دیگر معیارهای مؤثر در کنکور سراسری از آن دسته از موضوعاتی هستند که داوطلبانه کنکور هنگام انتخاب رشته باید دقت کنند و اطلاعات لازم را در ارتباط با آن داشته باشند تا بتوانند با دید بهتری فرآیند انتخاب رشته خود را انجام دهند.

سهمیه مناطق محروم و گزینش بومی کنکور سراسری و تأثیر معدل در نتایج نهایی اعمال خواهند شد. اما بسیاری از شرکت کنندگان آزمون سراسری می‌خواهند بدانند تأثیر سهمیه مناطق در کنکور چقدر است؟ و اسامی مناطق محروم در کنکور چیست؟ به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه این مقاله به ارائه توضیحاتی در این خصوص خواهیم پرداخت.

منظور از سهمیه مناطق محروم در کنکور چیست؟

در کارنامه آزمون سراسری که از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر می‌شود، رتبه در سهمیه مناطق داوطلبان درج شده است. اساس تقسیم‌بندی اراضی کشور به مناطق سه‌گانه 1، 2 و 3 دستیابی به عدالت آموزشی است و در سهمیه مناطق به ترتیب از منطقه ۱ تا منطقه ۳ داوطلب به امکانات و کیفیت آموزش کمتری دسترسی خواهند داشت. مناطق محروم مناطقی هستند که امکانات برای تحصیل و آموزش کمتری دارند. سهمیه مناطق محروم با هدف گسترش عدالت آموزشی و همچنین دادن شانس بیشتر به آن دسته از داوطلبانی است که در هنگام ثبت‌نام کنکور سراسری برای قبولی در دانشگاه‌های بهتر و مطرح وارد رقابت می‌شود.

در مجموع سهمیه داوطلبان کنکور به چند دسته تقسیم می‌شود. سهمیه ایثارگران، رزمندگان سهمیه مناطق محروم، سهمیه خانواده شهدا همه جز مواردی هستند که بسیاری از داوطلبان می‌خواهند در مورد آنها بیشتر بدانند. با توجه به اینکه سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری در رشته‌های غیر از دکترای عمومی به صورت ۴۰ درصدی و در رشته‌های مقطع دکتری عمومی به صورت 30 درصدی عمال می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی در قبولی داوطلبانی که سهمیه مناطق محروم در کنکور دارند، داشته باشد. اما بسیاری از افراد با این سؤال مواجه هستند تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ در ادامه به معرفی سهمیه مناطق محروم و اسامی مناطق محروم در کنکور خواهیم پرداخت.

اطلاعیه

سهمیه منطقه 3 به عنوان سهمیه مناطق محروم شناخته می‌شود.

منظور از سهمیه مناطق محروم در کنکور چیست؟

معرفی انواع سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1403

همانطور که اشاره شد سهمیه مناطق براساس عدالت آموزشی تقسیم بندی شده است و داوطلبان هر منطقه می‌توانند برای دستیابی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار داشته باشند. هرچه از شهرهایی که در منطقه یک قرار دارند، به سمت شهرهایی که در منطقه ۳ قرار دارند، پیش می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که افرادی که در منطقه ۳ زندگی می‌کنند از لحاظ دسترسی به آموزش و امکانات تحصیلی مناسب نسبت به افرادی که در منطقه یک و دو قرار دارند، محدودیت و محرومیت بیشتری خواهند داشت.

 سهمیه منطقه یک در کنکور 1403

 افرادی که در منطقه یک قرار دارند، بهره مندی بیشتری از امکانات تحصیلی و آموزشی نسبت به دیگر داوطلبانی که در منطقه ۲ و ۳ خواند داشت و در بالاترین سطح می‌باشند. بنابراین ظرفیت سهمیه منطقه ۱ کنکور سراسری نسبت منطقه ۲ و ۳ در دانشگاه کمتر می‌باشند. مناطق زیر در سهمیه یک کنکور قرار دارند.

نام استان نام شهرستان
تهران کن، مرکزی، شمیرانات
اصفهان اصفهان
آذربایجان شرقی تبریز
فارس شیراز
خراسان رضوی مشهد

 

سهمیه منطقه دو در کنکور 1403

بیشتر شهرهای کشور جزو منطقه ۲ محسوب می‌شوند. منطقه 2 در کنکور سراسری بیشترین میزان داوطلب را داشته و برای پذیرش هم شانس بیشتری خواهند شد. در مجموع مناطقی جزو سهمیه منطقه 2 در کنکور محسوب می‌شوند، شامل موارد زیر هستند.

نام استان شهرستان بخش
آذربایجان شرقی بناب مرکزی
آذربایجان شرقی جلفا مرکزی
آذربایجان شرقی مراغه مرکزی
آذربایجان غربی بوکان مرکزی
آذربایجان شرقی مرند مرکزی
آذربایجان شرقی میانه مرکزی
آذربایجان غربی ارومیه مرکزی
آذربایجان غربی مهاباد مرکزی
آذربایجان غربی خوی مرکزی
آذربایجان غربی سلماس مرکزی
آذربایجان غربی نقده مرکزی
آذربایجان غربی میاندوآب مرکزی
اصفهان اردستان زواره
اردبیل اردبیل مرکزی
اردبیل خلخال مرکزی
اصفهان آران و بید گل مرکزی
اصفهان اصفهان جرقویه علیا
اصفهان اردستان مرکزی
اصفهان اصفهان بنرود
اصفهان اصفهان جرقویه سفلی
اصفهان برخوار مرکزی
اصفهان اصفهان کوهپایه
اصفهان خمینی شهر مرکزی
اصفهان خوانسار مرکزی

 

میزان سهمیه منطقه سه در کنکور 1403

سهمیه منطقه 3 به عنوان سهمیه مناطق محروم شناخته می‌شود و اسامی مناطق محروم در کنکور شامل ایلام، سیستان و بلوچستان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان؛ کردستان، کرمانشاه و هرمزگان می‌باشد و این سهمیه افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. این منطقه امکانات تحصیلی خیلی کمتری نسبت به دیگر شهرها دارد و داوطلبان این منطقه شانس بیشترین جهت قبولی در کنکور را دارند. علاوه بر این ظرفیت پذیرش دانشجو در منطقه ۳ در دانشگاه‌ها بیشتر است.

 افراد معلولی که در کنکور شرکت می‌کنند، جزو سهمیه مناطق محروم به حساب می‌آیند. برای داوطلبانی که 2 یا سه سال آخر تحصیل خود را در دوره متوسطه در خارج تحصیل گذرانده باشند، جزو منطقه ۳ کنکور محسوب می‌شوند. علاوه بر این آن دسته از افرادی که مایلند بدانند تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ در ادامه می‌توانند به جواب سؤال خود دست یابند.

معرفی انواع سهمیه مناطق در کنکور سراسری

میزان تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟

داوطلبانی که مایل به شرکت در کنکور سراسری هستند، عمدتاً این سؤال را دارند که تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ سهمیه مناطق ۱ و ۲ و ۳ باعث می‌شود که داوطلبان به جای اینکه با کل داوطلبان کنکور در سال تحصیلی 1403 به رقابت بپردازند، فقط با وارد رقابت با دیگر داوطلبان در سهمیه منطقه خود شوند. مثلاً داوطلبی که سهمیه منطقه یک را دارد، فقط با داوطلبان همان منطقه وارد رقابت می‌شود.

هنگام اعلام نتایج کنکور و جهت انتخاب رشته کنکور سراسری، سهمیه داوطلبان کنکور سراسری براساس سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه داوطلبان شهرستان‌های جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، قلعه گنج، کهنوج، رودبار و منوجان)،  شهرستان‌های اهر، ورزقان، هریس، سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان، سهمیه کارمندان و بهیاران اعلام می‌شود.

براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تأمین نیروهای متخصص استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، چهار محال بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد در رشته‌های موردنیاز اعلام شده، با نظر استانهای استانداری‌های این استان‌ها، فقط ۵۰۰ نفر به نسبت هرکدام از این تعداد، قبولی هرکدام از این استان‌ها در دانشگاه‌ها تقسیم خواهند شد.

از آنجا که سهمیه مناطق محروم در کنکور در رشته‌های غیر از رشته‌های دکترای عمومی ۴۰ درصد و برای مقطع دکترای عمومی ۳۰ درصد می‌باشد، هر کدام از رشته‌های دوره روزانه دانشگاه و مؤسسات عالی را دربرخواهد گرفت و می‌تواند تأثیر زیادی در قبولی داوطلبان که در منطقه محروم هستند را داشته باشند.

ظرفیت پذیرش داوطلبان سهمیه مناطق محروم در کنکور 1403

تا اینجا به این سؤال که تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ و اسامی مناطق محروم کنکور اشاره کردیم. اما همانطور که می دانیدظرفیت پذیرش سهمیه مناطق محروم در کنکور گروه‌های مختلف ریاضی، تجربی و انسانی با یکدیگر تفاوت دارد و به معرفی در ادامه این ظرفیت‌ها خواهیم پرداخت.

📌 ظرفیت پذیرش مناطق محروم کنکور سراسری علوم تجربی

 ظرفیت پذیرش داوطلبان مناطق محروم در آزمون سراسری گروه تجربی با ملاک قرار دادن نمره کنکور و سوابق تحصیلی ۵۵ داوطلب، تنها با اعمال نمودن سوابق تحصیلی ۵۲ داوطلب و در مجموع ۱۰۷ نفر در رشته علوم تجربی می‌توانند از سهمیه مناطق کم برخوردار بهره‌مند باشند.

📌 ظرفیت پذیرش سهمیه مناطق در کنکور گروه علوم ریاضی و فنی

پذیرش سهمیه مناطق در کنکور در گروه علوم ریاضی با اعمال نمودن نمره کنکور سراسری و سوابق تحصیلی ۲۸۵ داوطلب و فقط با اعمال کردن سوابق تحصیلی یک داوطلب خواهد بود و در مجموع ۲۸۹ داوطلب دیگر سهمیه منطقه محروم در رشته ریاضی در کنکور سراسری 1403 را خواهند داشت.

📌  ظرفیت پذیرش سهمیه مناطق محروم کنکور سراسری انسانی

 ظرفیت پذیرش سهمیه مناطق برای گروه انسانی در کنکور سراسری با اعمال نمودن سوابق تحصیلی و نمره کنکور ۶۵ داوطلب، فقط با اعمال کردن سوابق تحصیلی 7 داوطلب و 72 داوطلب دیگر در گروه آزمایشی انسانی در مناطق محروم پذیرش خواهند شد.

شرایط برخورداری از سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری 1403

آن دسته از داوطلبانی که شرایط داشتن سهمیه مناطق محروم را دارند، برای اینکه بتوانند از تاثیر سهمیه در کنکور سراسری از جمله تأثیر سهمیه مناطق محروم بهره‌مند شوند، باید محل اقامت یا محل دریافت مدرک تحصیلی سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی را در یکی از شهرهای ذکر شده باشد. در صورت متفاوت بودن سال آخر تحصیل محل تولد ملاک بومی گزینی خواهد بود. اگر داوطلبی سال دوم و سوم متوسطه خود را در کرمانشاه و مثلاً پیش دانشگاهی را در تهران خوانده باشد و محل تولد وی تولد کرمانشاه باشد، بومی کرمانشاه تلقی شده و می‌تواند از سهمیه مناطق محروم استفاده کند.

شرایط برخورداری از سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری

 اطلاعیه

آن دسته از داوطلبان مناطق محروم اگر کد رشته‌های دانشگاه‌های پردیس خود گردان را انتخاب کنند، باید شهریه را به صورت کامل پرداخت نموده و دانشگاه تخفیفی برای این افراد قائل نمی‌شود.

 

جدیدترین اخبار پیرامون سهمیه‎‌های کنکور سراسری 1403

  • سهمیه‌های داوطلبان بومی شهرستان‌های کشور

 برخی از شهرستان‌ها فقط داوطلبان بومی را پذیرش می‌کنند و سایر داوطلبان نمی‌توانند در این کد شهرستان انتخاب رشته کنند و درصد ظرفیت پذیرش داوطلبان بومی به آنها تعلق نخواهد گرفت. بنابراین داوطلبان سهمیه آزاد نمی‌توانند از میان این رشته‌ها دست به انتخاب رشته بزنند.

  •  حذف برخی از سهمیه‌ها از کنکور سراسری

با توجه به تصمیم وزارت علوم برای برقراری عدالت بین دانش آموزان در کنکور، در سال جدید به برخی از سهمیه‌ها حذف شده‌اند که شامل سهمیه‌های هیئت علمی، سهمیه کشاورزی، بومی منطقه و بومی محلی می باشد.

 خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با این سؤال که تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ و اعلام اسامی مناطق محروم کنکور پرداختیم. همانگونه که می‌دانید اساس تقسیم‌بندی مناطق سه‌گانه کنکور ایجاد عدالت آموزشی می‌باشد. مناطق یک شهرهایی هستند که بیشترین میزان امکانات آموزشی و تحصیلی را دارند.

مناطق 3 کنکور شهرهایی هستند که از کمترین امکانات تحصیلی و آموزشی برخوردار بود و به سهمیه مناطق محروم نیز شناخته می‌شوند. در این مقاله در رابطه تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور توضیحاتی ارائه کردیم. این چنانچه پس از مطالعه مطالب این مقاله در ارتباط با با این سؤال که تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ و در رابطه با اسامی مناطق محروم کنکور نیازمند اطلاعات بیشتر هستید، ، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن یاری کنند.

 برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

3/5 - (5 امتیاز)
از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

تأثیر سهمیه منطقه محروم در کنکور چقدر است؟

در این مقاله به سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری اشاره کردیم.

ظرفیت پذیرش سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟

با توجه به متن مقاله می‌توانید به ظرفیت پذیرش سهمیه مناطق محروم در هرکدام از گروه‌های آزمایشی پی ببرید.

اسامی مناطق محروم کنکور چیست؟

استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان؛ کردستان، کرمانشاه و هرمزگان جزو مناطق محروم شناخته می‌شوند.

نظرات

20 دیدگاه دربارهٔ «تأثیر سهمیه مناطق محروم در کنکور چقدر است؟ اسامی شهرها 1403 | sanjesh»

  1. Avatar photo علی گفت:

    سلام من سال دهم و یازدهمم رو زاهدان بودم و متولد‌اونجام اما سال دوازدهم اومدم مشهد
    سهمیه منطقه محروم به من تعلق میگیره یا نه؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      سازمان سنجش مرفح ترین منطقه را برای شما در نظر میگیرد

  2. Avatar photo یلدا گفت:

    سلام وقت شما بخیر من سال دهم رو تو تهران و نصف سال یازدهم و کل دوازدهم رو قراره تو یه منطقه محروم تحصیل کنم ایا سهمیه به من تعلق میگیرت

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر باید سه سال اخر تحصیل شما در این منطقه بوده باشد

  3. Avatar photo یگانه گفت:

    سلام خسته نباشید من سال دهم و یازدهم و نصف دوازدهم رو در تهران درس خوندم و الان داریم به منطقه محروم ۲ میریم و باید اونجا ادامه تحصیل بدم سهمیه محروم میگیرم؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر اگر سه سال آخر تحصیلتون متفاوت باشد منطقه مرفه تر را برای شما درنظر میگیرند

  4. Avatar photo تام گفت:

    سلام وقت بخیر،
    آیا منطقه سه همان مناطق محروم بحساب میاد؟
    یعنی حین ثبت نام کنکور منطقه۳وارد بشه؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      منطقه شما بر اساس منطقه تحصیلی شما مشخص می شود

  5. Avatar photo زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید آیا اسلامشهر هم جز مناطق محروم هست

    1. Avatar photo مشاور صادقی گفت:

      سلام خیر منطقه 3 است

  6. Avatar photo فردوس گفت:

    سلام وقت بخیر .بنده سال دهم را در پاداد اهواز گذراندم بعد سال یازدهم را در منطقه دیگر اهواز و سال دوازدهم به منطقه ی محروم سکونتمون برگشتم سهمیه رو شامل میشوم از اون طرف من تا کلاس نهم در همان منطقه ی محروم بودم و سال دهم و یازدهم رو در شهر آن هم در منطقه ی متفاوت سهمیه من چطور حساب میشه؟

    1. Avatar photo مشاور سیدی گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      سهمیه شما بر اساس مرفه ترین منطقه ای که در آنجا حضور داشته اید محاسبه می شود

  7. Avatar photo الشن گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشیدمن از سال اول ابتدایی تا الان که در مقطع یازدهم هستم در منطقه 3همان منطقع محروم هستم و تحصیل میکنم میخام برای سال دوازدهم به اردبیل که منطقه 2هست مهاجرت کنیم آیا جزو منطقه 3حساب میشم یا 2؟
    ممنون

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      سلام وقت بخیر
      منطقه 2 محسوب می شوید.

  8. Avatar photo امیر حسین. گفت:

    سلام من از سال 7 تم تا 12 امم را داخل منطقه 6 اصفهان که روستا هست گذروندم چقدر ممکنه سهمیه بخورم برای کنکور؟ تجربی برای پزشکی

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر در مناطق محروم تحصیل کنید سهمیه منطقه 3 تعلق میگیرد

  9. Avatar photo کوثر گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من سال دهم و یازدهم رو در شهر دیگری گذرانده ام، و سال دوازدهم به شهرستان محل اقامتمان برگشتم که منطقه ای محروم است
    ایا سهمیه منطقه محروم به من تعلق میگیرد؟

    1. Avatar photo مشاور مرادیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای اعمال سهمیه در کنکور منطقه ای که مرفع باشد اعمال می شود

  10. Avatar photo دانیال گفت:

    سلام
    من سه سال دبیرستانم رو در الیگودرز از استان لرستان گذروندم و منطقه سه محسوب میشم. توی انتخاب رشته ام، یه کدرشته مربوط به سهمیه مناطق محروم رو وارد کردم. آیا به درستی این کدرشته رو وارد کردم؟ یعنی میتونم از کدرشته های مناطق محروم استفاده کنم؟ اگه نباید استفاده میکردم، الآن برای من مشکلی پیش نمیاد؟

    1. Avatar photo مشاور محمدی گفت:

      با سلام
      شهرستان شما در صورتی که جزو مناطق محروم نباشد و شما انتخاب کرده باشید اولویت پذیرش نخواهید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

  • ثبت نام کنکور کارآگاهی

    ثبت نام کنکور کارآگاهی 1403| مراحل، زمان و محل برگزاری

    کسانی که به شغل کارآگاهی علاقه دارند می‌توانند در زمان ثبت نام کنکور کارآگاهی برای شرکت در این آزمون اقدام کنند. این رشته، یکی از شغل‌های حساس کشور است که در آن تنها افراد خاصی می‌توانند استخدام شوند. شما برای...
  • دریافت کد 12 رقمی ایثارگری

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری + راهنما استعلام و مشاهده Isaar.ir

    دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش، سپاه، بنیاد شهید و نیروی انتظامی یکی از موضوعاتی است که برای داوطلبان کنکور اهمیت بسزایی دارد. بهره مندی از سهمیه‌ها به خصوص سهمیه ایثارگران می‌تواند در ارتقاء رتبه داوطلبان موثر باشد. شورای عالی...
  • سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    Dipcode.medu.ir + ورود به سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی

    کد سوابق تحصیلی از طریق سامانه دانش آموزی کشور به نشانی my.medu.ir در دسترس کاربران است. در سال های گذشته داوطلبان باید جهت مشاهده کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir یا سایت sahat.medu.ir مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر داوطلبان...
  • ثبت نام مجدد کنکور سراسری

    ثبت نام مجدد کنکور ۱۴۰۳ + جاماندگان sanjesh.org

    ثبت نام مجدد کنکور سراسری آغاز شد. جاماندگان کنکور که در بازه زمانی اولیه اختصاص داده شده برای ثبت نام کنکور به هر دلیلی موفق به نام‌نویسی نشده‌اند، می‌توانند در مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به تکمیل فرم...
تماس با مشاور